Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:06

Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 27-05-09 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:18

Ik las hier al even een tijdje mee. Ken Daan_Ordeal persoonlijk en vind haar gewoon echt hét voorbeeld dat het wel degelijk kan. Heb zelf ook veel interesse in bitloos, alleen de eigenaar van mijn bijrijdpaard wat minder ;) Maar ik heb laatst wel even met touwhalster rondgehobbeld en stoppen ging prima. Sturen wat minder :+

@FahyaFemke:
Je paard kruipt soms wat achter de loodlijn. Persoonlijk zie ik dus graag het neusje er iets meer uit. Maar het begin is er zeker. Misschien dat je toch nog iets meer je hand toe moet staan (je zet je handen ook een soort vast en je kantelt ze helemaal, ik denk dat je dan niet zo goed mee kunt gaan) In die overgang naar de stap vind ik het beeld alweer mooier, dus het zit er wel degelijk in.
Tempo is mooi voorwaarts. En ook een héél leuk paard trouwens ;)

FahyaFemke

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:22

ja doet ze, ze liep tot 3 weken terug ook áltijd te diep, gelukkig is dat nu niet meer zo.
ze loopt ook vaak hoog en dan wel met de knik in dr nek maar niet dr hals. werken we dus aan. Thanks voor de tips :jhand toestaan kan zeker kloppen, snapt zij zelf ook nog niet helemaal. Maar we zijn dus net begonnen met de lessen, dus zijn het goede pad in geslagen ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:27

Ja, het zou ook wat zijn als het 1,2,3 allemaal maar meteen goed gaat toch? Dan was paardrijden geen kunst aan. Maar als je er steeds dingetje uitpikt waar je aan kan werken en kritisch op jezelf blijft, dan gaat het gewoon steeds beter.

Ik heb zelf nogal de neiging om teveel met mijn binnenhand te doen en mijn buitenhand te verwaarlozen. Nu ben ik me daar steeds bewust op aan het concentreren en dan merk je wel dat het veranderd.

Jij rijdt met een sidepull zag ik. Waarom heb je voor dat systeem gekozen? En heb je ook weleens iets anders geprobeerd?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:44

In mijn ogen hoort dit topic onder rijtechnisch en niet onder naturals, maar wie ben ik :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:48

k vond t een mooi hoofdstel, heb het geprobeerd op ander paard.ging prima.Heb er daarna mijn schimmel mee ingereden, ging ook prima.Bosal ook al eens geprobeerd, gaatprima met western en buitenrijden, maar we zitten nu even in de dressuurfase :+

En dit is een Sidepull met platte lederen neusriem, ik vind de meeste neusriemen veel te hard!! Ik had liever de allervriendelijkste,en toendertijd kwam ik op deze uit :j
Ben ook zo tevreden dat ik ze daarom ook verkoop Maar iemand anders kan liever met een scherpere, of ander systeem werken. Heb een hengst ingereden op kruislingsysteem, ging ook prima hoor. Stuur zat er niet zo lekker op natuurlijk eerst maar das in elke begin!!

zou idd mooi zijn als je met je paard begint onderaan je binnen 2 weken boven aan zit. Maar dat gaat natuurlijk niet, kind moet ook leren :Y)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:20

Interessant topic.

Poohbeer schreef:
Superfoto's van Ordeal. Welke bitloze optoming heb je daar?

Ben ik ook benieuwd naar. Ziet er netjes uit.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 02:29

Voor de duidelijkheid, ik bedoelde mijn posting (waarin ik stelde dat veel bitloze ruiters rijtechnisch nogal wat te kort schieten) voor niemand persoonlijk. Maar ik vind het wel opvallend dat sommige ruiters die het met bit niet voor elkaar krijgen spontaan overstappen op bitloos en het dan plotseling prima vinden dat hun paard voor geen meter loopt, want dat is "natural".

Verder is het mij opgevallen dat vrijwel geen enkele bitloze ruiter haar paard netjes en correct aan het lopen heeft, op een manier die niet vroeg of laat letsel gaat veroorzaken. Enkelingen daargelaten. Natuurlijk hebben veel bitruiters dat ook niet, maar onder veel bitruiters is er wel enige ambitie het voor elkaar te gaan krijgen terwijl veel bitloze ruiters het recreatief rondhobbelen tot kunst hebben verheven. Het gros van de ruiters zal echter nooit boven de B/ L uitkomen wat nivo betreft (met bit of bitloos) en op dat nivo kan je niet echt verwachten dat je een paard perfect aan het lopen krijgt, op een manier dat paardlief zo ontspannen is dat het bijna in slaap valt maar geen achterhand/ ruggebruik heeft (maar ook geen teugeldruk) en volledig uit elkaargevallen rondsjokt. Geen beschuldiging naar specifieke personen toe, maar wat ik constateer. Zowel in mijn omgeving als hier op Bokt.

Denk (hoop) dat daar verbetering in komt als er ook wedstrijden bitloos gereden mogen worden, met wedstrijden wordt er toch een extra element toegevoegd om het paard in elk geval dragend te laten lopen.

Verder ben ik van mening dat de teugelhulpen een verfijning inhouden. In principe moet je alle oefeningen op je zit/ met je benen kunnen rijden en zijn de teugels alleen ter extra ondersteuning en in de hogere nivo's verfijning. Ik ben dus vooral benieuwd naar wat er gaat gebeuren als er ook in de hogere klassen bitloos gestart mag worden, pas dan kan je een goed algemeen beeld vormen wat betreft de overeenkomsten en de verschillen. Nu is het eigenlijk appels met peren vergelijken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:43

mick75 schreef:
Voor de duidelijkheid, ik bedoelde mijn posting (waarin ik stelde dat veel bitloze ruiters rijtechnisch nogal wat te kort schieten) voor niemand persoonlijk. Maar ik vind het wel opvallend dat sommige ruiters die het met bit niet voor elkaar krijgen spontaan overstappen op bitloos en het dan plotseling prima vinden dat hun paard voor geen meter loopt, want dat is "natural".

En dát vind ik geen logische redenatie..want een bitruiter die dressuur wil gaan rijden, gaat echt niet overstappen, want er zijn nog geen bitloze wedstrijden. Dat betekent dus dat de bitloze ruiter in kwestie waarschijnlijk met bit ook al geen goed dressuur rijdt. En ook in dit topic staan foto's van..hoeveel, 5, 6 mensen? Dat kun je niet echt zien als representatief voor álle bitloze ruiters, lijkt mij. Bitloze wedstrijden lijkt me wel een goede vooruitgang, vanwege het rijtechnische gehalte en omdat bitloos dan meer 'in the picture' komt. En ik denk dat een bitloze ruiter geen duur dressuurpaard koopt waar alle knopjes al op zitten, zonder daar wedstrijden mee te willen rijden; en een paard alles bitloos aanleren, is ook zinloos voor wedstrijden, want dan moet er toch een bit in. Dus ook een stukje begrijpelijke gemakzucht bij veel mensen: waarom zonder bit als ik ook met bit de ring in moet? Er is waarschijnlijk maar een handjevol mensen wat wel de tijd en moeite wil nemen om evengoed bitloos te blijven rijden naast het bitwerk, óf wat niet de wedstrijdambitie heeft, alleen goed dressuur wil rijden. Dat laatste zou er véél meer moeten zijn; veel dressuuroefeningen zijn er niet alleen voor de sier, maar ook voor het paard. Denk dat dit nog wel eens vergeten wordt..

Kan het niet ook te maken hebben met de manier van denken over nageeflijkheid? Er wordt door veel mensen toch vooral aan de voorkant gewerkt, en bitloos is dat een stuk lastiger voor elkaar te krijgen dan met bit, volgens mij. En als iemand dan verkeerd les krijgt, of geen les heeft, kan ik me voorstellen dat zo iemand denkt 'Nou, laat maar, mijn paard is kennelijk niet nageeflijk te krijgen!'

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:18

KiWiKo schreef:
Jasmijn............ ik kan je denk ik wel met enige zekerheid zeggen, dat het je bijzonder meevalt en dat je gewoon (misschien iets minder afgewerkt dan gebruikelijk) alles eruit rijd wat je nu ook doet

simpelweg omdat jouw paarden gewoon een heule goede basis hebben en goed aan de hulpen staan..... EN omdat ik denk dat jij ook meer met zit en been doet dan met teugel

Dank je :o Uiteraard streef ik daar altijd naar, om zoveel mogelijk op zit en been te doen. Maar ik denk wel dat het belang van teugelhulpen wel eens flink onderschat wordt. Onder veel bokkers heerst volgens mij nog altijd de opvatting dat je ALLES op been en zit moet kunnen doen, en dat als je dat goed doet teugelhulpen niet meer noodzakelijk zijn.... Maar imo werkt dat niet helemaal zo. Je kunt een paard niet 'aan elkaar rijden' als er geen verbinding is tussen achter en voor. Tussen het activeren van het achterbeen en het kunnen begrenzen aan de voorkant om zo de benodigde oprichting/verzameling/gedragenheid te realiseren.

Als ik naar mijn eigen paarden kijk verwacht ik dat Valentijn (de bruine) nog wel redelijk te rijden is zonder bit. Die is sensibel en erg gevoelig. Storm daarentegen mag graag 'uit elkaar vallen' en is wat flegmatieker. Die moet je echt rijden met korte 'flitsende' hulpen om hem licht aan de hulpen te houden. Ik verwacht dat ik die bitloos met hem niet goed zal kunnen geven (met de optoming die de KNHS toe wil gaan staan). Bij hem luistert de timing echt zo nauw (hou je hem een fractie te lang vast dan duikt hij graag met zijn hele gewicht in je hand). Ik denk dat de 'release' van een bitloze optoming daar te traag voor is, plus dat het niet lateraal, maar diagonaal en aansnoerend inwerkt op de neus (teugels zitten toch kruislings? Als je een ophouding maakt met je rechterteugel, komt de druk eigenlijk aan de linkerzijde van de neus) Ik denk dat ik echt de verfijning van het bit (en in zijn geval stang en trens) nodig heb om zonder sjorren een proef door te komen. Dat wil niet zeggen dat ik verwacht dat hij bitloos helemaal als een natte krant zal lopen; maar net wat je zegt; de afwerking zal gewoon minder zijn.

Verder: gezien de kruislingse inwerking van de bitloze optoming (zoals die waarschijnlijk toegestaan zal worden in de dressuur) denk ik wel dat die voor paarden die altijd met bit (en dus met een laterale werking) gereden zijn verwarrend kan zijn. Ik denk dat het voor mijn paarden al begrijpelijker zou zijn door gewoon teugels te bevestigen aan de zijkanten van een gewone lage neusriem (dan heb je geen aansnoerwerking en kun je gewoon lateraal inwerken en werk je alleen in op de neus)

FahyaFemke schreef:
Vooral het losrijden, diep laag rond, zoo over haar rug en vol ontspannend. Werd er helemaal blij van.

Diep, laag en rond kan een prima trainingshouding zijn (mits je daarbij rug- en achterbeengebruik behoudt, en dat is wat meestal niet gebeurd), maar dat is NIET de houding die men in de ring wil zien. Dan moet de aanleuning; neus op de loodlijn en moet het paard in het totale frame toch (al naar gelang niveau) meet gesloten zijn. Waar het om gaat is of je kunt varieren in hoofd-halshouding zonder daarbij tact, impuls, aanleuning etc. te verliezen. Dat is waar je op moet trainen. Daarom wordt in proeven ook gevraagd of je kunt halsstrekken. En heel vaak zie je dat combinaties op die onderdelen door de mand vallen. Dan verliezen ze de verbinding. Laag, diep en rond is dus GEEN einddoel, geen bewijs van goed dressuurmatig rijden an sich. Ook zie ik dat een flink gebrek aan impuls/activiteit vaak wordt verward met 'ontspanning'. Dan gaan paarden dus sloffen, dan zie je van die uit elkaar lopende paarden.

Ik denk dat ook maar heel weinig mensen weten hoe goed rug/achterbeengebruik nou echt aanvoelt. Mensen denken dat als ze lekker kunnen zitten dat je dan automatisch goed ruggebruik hebt. Ik kan je vertellen dat als ik mijn paard in sjoktempo laat lopen, lekker lang en laag, dat hij dan heerlijk zit. Maar dan gebruikt hij zijn rug/achterbeen niet! Als ik tegen het punt aanzit waarbij hij zichzelf goed gaat dragen zit hij het meest beroerd. Dan geeft hij heel hoog op en veert hij nog niet optimaal in de rug waardoor je er bijna afstuitert (nou geeft die van mij ook extreem hoog op :+ , maar goed). Als hij er eenmaal echt is, gedragen, verzameld en opgericht zit hij weer heerlijk. Maar dat kost hem ook extra kracht en moeite (hoe verder we vorderen wordt dat wel steeds beter, maar met geen enkel paard gaat dat meteen vanzelf dus, tenzij je echt een toptalent onder je kont hebt) hij zal regelmatig een uitweg proberen te vinden om het zichzelf makkelijker te maken (zich lang maken, buitenbeentje buiten de massa, zich opdrukken etc.) Op die momenten moet je snel kunnen begrenzen/activeren, om daarna bij de gewenste reactie meteen weer die ontspanning op te zoeken. Maar die ontspanning is een heel ander verhaal dan de 'ontspanning' waarin je veel paarden van (bitloos rijdende) bokkers ziet lopen! Dit is dan onstpanning in aanspanning/actie! Oftewel 'losgelatenheid'. Een paard dat goed gedragen, opgericht en verzameld loopt KAN namelijk nooit volledig ontspannen zijn. Dat kan een paard alleen als hij slaapt. Tijdens het rijden moet hij alert zijn, snel reageren op de hulpen. Waar je naar moet streven is dat hij los door het lijf beweegt en dat je hulpen direct doorkomen. Dat is waar je in de dressuur naar streeft. tenminste, zo zie ik het dus :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:26

inderdaad gewoon de bakstukken van het hoofdstel afhalen en de teugels bevestigen aan zo een ouderwetse lage neusriem of het sperriempje van de engelse neusriem afhalen en dan je teugels vastmaken aan de neusriem :)

ik denk dat het wel meevalt Jasmijn........ buiten dat heel veel mensen die finetuning absoluut niet kunnen zien, zelfs niet weten hoe een paard correct loopt...... ga je nul flater slaan :D :D

het finetunen zal inderdaad een stuk lastiger zijn, maar ik geloof er heilig in dat jij absoluut kan laten zien dat een bit niet noodzakelijk is voor gewoon het basiswerk :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:48

FayheFemke ik vind je paardje ook wat diep lopen, hoewel ze ook wel een korte en vrij stevige hals heeft waardoor je dat al snel krijgt volgens mij. Maar ik vind het beeld an sich netjes hoor, niet bijzonder of spectaculair ofzo maar dat hoeft toch ook niet op B/L niveau? Lekker doortrainen :)

Hé Sig! :wave: Dank je! We doen ons best best :)

Poohbeer en Knoffer ik rij met het kruislingse systeem onder de kaken (Dr Cook).

Jasmijn ik verwacht eigenlijk ook wel dat jij bitloos zo weg rijdt, en dan niet alleen het basiswerk, ook echt wel meer. Je hebt het hier trouwens alleen maar over het kruislingse systeem, je zou natuurlijk ook met een sidepull kunnen rijden, een van leer met een dikke zachte neusriem.
Verbinding is zeker belangrijk, ook als je bitloos rijdt :j Ik streef wel naar een zo licht mogelijke verbinding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:11

Jasmijn, super dat je bitloos gaat proberen!
Een paar reacties van mijn kant op jouw post:

Citaat:
Je kunt een paard niet 'aan elkaar rijden' als er geen verbinding is tussen achter en voor. Tussen het activeren van het achterbeen en het kunnen begrenzen aan de voorkant om zo de benodigde oprichting/verzameling/gedragenheid te realiseren.

Toch zie je in de klassieke dressuur en in western doorhangende teugels. Deze ruiters hebben dus blijkbaar niet die continue verbinding met het hoofd c.q. de mond nodig.
Naast de verbinding die jij bedoelt (namelijk met de teugels) is er nog een ander soort verbinding; denk hierbij bijv. aan Hempfling, waarbij je - naast je houding en zit - ook veel met je focus en energie rijdt. Ook op deze manier kun je je paard verzameld laten lopen.

Citaat:
Ik denk dat de 'release' van een bitloze optoming daar te traag voor is

Ligt eraan welke optoming je gebruikt. Daarbij ìs er bitloos tenminste een release, die er bij een bit nooit is; het bit komt nooit los/zwevend in de mond te liggen en oefent altijd druk uit in de mond.

Citaat:
plus dat het niet lateraal, maar diagonaal en aansnoerend inwerkt op de neus (teugels zitten toch kruislings? Als je een ophouding maakt met je rechterteugel, komt de druk eigenlijk aan de linkerzijde van de neus)

Nee, zo werkt het kruislings systeem niet. Op deze pagina staat de werking heel goed uitgelegd:
http://www.bitloospaardrijden.info/krui ... ysteem.htm , onder "werking". Werkt dus in feite precies zo als bij een bit (maar dan niet in de mond).

Citaat:
gezien de kruislingse inwerking van de bitloze optoming (zoals die waarschijnlijk toegestaan zal worden in de dressuur) denk ik wel dat die voor paarden die altijd met bit (en dus met een laterale werking) gereden zijn verwarrend kan zijn.

In de praktijk blijkt dat vrijwel ieder paard probleemloos wegloopt met het kruislings systeem. Ik heb nog geen enkel paard gezien (of ervan gehoord) dat het problemen had hiermee. Ze lopen er zo mee weg en begrijpen de vragen en hulpen vrijwel meteen. Ook weer omdat de werking niet zoveel afwijkt van een bithoofdstel (zie ook weer bovengenoemde webpagina met de uitleg).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:18

Daar haal je weer een paar mooie punten aan!
Waar ik nog even aan toe wil voegen, ben ik net namelijk vergeten, dat Ordeal inderdaad ook zo weg liep met het kruislingse systeem, ik heb nooit het gevoel gehad dat het voor haar verwarrend is. Bij degene die ik er mee heb zien rijden verliep de overstap ook probleemloos.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:20

om op alleen je eerste zin in te gaan joviban............ heb jij ooit wel ens een westertraining gezien op hoog niveau.......

ik wel, en ik was behoorlijk geshockeerd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:26

Losse teugel is bij western alleen bij de gevorderden Joviban. De meeste mensen beginnen gewoon met een snaffle met een licht contact. Als het paard en de ruiter later goed op elkaar zijn ingespeeld komt de shank en de losse teugel pas kijken.

Ik denk ook wel dat je zo wegrijdt Jasmijn. Als je paard met bit goed loopt dan zal het niet veel anders ogen bitloos. Ik loop met bitloos tegen dezelfde probleempjes aan als met bit en dingen die met bit goed gaan, gaan bitloos ook goed :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:28

Ik kan anders ook behoorlijk geschokeerd raken van een dressuurtraining van heel hoog niveau.

Hoog niveau in de wedstrijdsport is in mijn ogen echt niet altijd goed. Wel het goede plaatje voor het oog, maar dat is heel wat anders.

En wat Klaus F Hempfling doet, verzamelen zonder teugeldruk...het kan. Ik zeg niet dat een teugelcontact overbodig is, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:30

ik geloof dat ik klaus nogwat nog nooit heb mee zien dingen naar een europeese titel, wereld titel of olypische titel :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:31

Ik weet wat je bedoel ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik dacht van WOW HEFTIG!! zo hoort het helemaal niet :(

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:33

@Kiwiko:
Maar dat hoeft toch ook niet? Ik ken wel meer mensen die hun paard correct aan het lopen hebben maar verder geen wedstrijd ambities hebben.

Afbeelding

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:33

Hmm :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:35

sigrid........... dit is niet dressuurmatig correct :) sorrie

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:35

_Sigrid_: wat wil je met dit plaatje zeggen? Dit is namelijk volgens mij een paard dat toevallig z'n hoofd in een 'soort van dressuurhouding' heeft. Voor mij geen voorbeeld van een correct lopend paard (hoewel je aan één zo'n plaatje natuurlijk maar heel weinig kan zien)

Minoesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:41

capopjekop schreef:
Losse teugel is bij western alleen bij de gevorderden Joviban. De meeste mensen beginnen gewoon met een snaffle met een licht contact. Als het paard en de ruiter later goed op elkaar zijn ingespeeld komt de shank en de losse teugel pas kijken.

Ik heb niet zoveel verstand van western en 't lijkt me dan ook niet verstandig dat ik inhoudelijk ga discussieren over western :D , maar ik heb een keer een weekje doorgebracht op een western ranch waar ook les werd gegeven. Ik zag daar o.a. beginnende en ook niet hoog gevorderde ruiters les krijgen met doorhangende teugels.
Dat vond ik wel interessant, omdat ik alleen het 'Engelse dressuur' kende.
Maar nogmaals, ik ben verder niet thuis in western. ;)