Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maar ik heb laatst wel even met touwhalster rondgehobbeld en stoppen ging prima. Sturen wat minder
hand toestaan kan zeker kloppen, snapt zij zelf ook nog niet helemaal. Maar we zijn dus net begonnen met de lessen, dus zijn het goede pad in geslagen

mick75 schreef:Voor de duidelijkheid, ik bedoelde mijn posting (waarin ik stelde dat veel bitloze ruiters rijtechnisch nogal wat te kort schieten) voor niemand persoonlijk. Maar ik vind het wel opvallend dat sommige ruiters die het met bit niet voor elkaar krijgen spontaan overstappen op bitloos en het dan plotseling prima vinden dat hun paard voor geen meter loopt, want dat is "natural".
KiWiKo schreef:Jasmijn............ ik kan je denk ik wel met enige zekerheid zeggen, dat het je bijzonder meevalt en dat je gewoon (misschien iets minder afgewerkt dan gebruikelijk) alles eruit rijd wat je nu ook doet
simpelweg omdat jouw paarden gewoon een heule goede basis hebben en goed aan de hulpen staan..... EN omdat ik denk dat jij ook meer met zit en been doet dan met teugel
Uiteraard streef ik daar altijd naar, om zoveel mogelijk op zit en been te doen. Maar ik denk wel dat het belang van teugelhulpen wel eens flink onderschat wordt. Onder veel bokkers heerst volgens mij nog altijd de opvatting dat je ALLES op been en zit moet kunnen doen, en dat als je dat goed doet teugelhulpen niet meer noodzakelijk zijn.... Maar imo werkt dat niet helemaal zo. Je kunt een paard niet 'aan elkaar rijden' als er geen verbinding is tussen achter en voor. Tussen het activeren van het achterbeen en het kunnen begrenzen aan de voorkant om zo de benodigde oprichting/verzameling/gedragenheid te realiseren. FahyaFemke schreef:Vooral het losrijden, diep laag rond, zoo over haar rug en vol ontspannend. Werd er helemaal blij van.
, maar goed). Als hij er eenmaal echt is, gedragen, verzameld en opgericht zit hij weer heerlijk. Maar dat kost hem ook extra kracht en moeite (hoe verder we vorderen wordt dat wel steeds beter, maar met geen enkel paard gaat dat meteen vanzelf dus, tenzij je echt een toptalent onder je kont hebt) hij zal regelmatig een uitweg proberen te vinden om het zichzelf makkelijker te maken (zich lang maken, buitenbeentje buiten de massa, zich opdrukken etc.) Op die momenten moet je snel kunnen begrenzen/activeren, om daarna bij de gewenste reactie meteen weer die ontspanning op te zoeken. Maar die ontspanning is een heel ander verhaal dan de 'ontspanning' waarin je veel paarden van (bitloos rijdende) bokkers ziet lopen! Dit is dan onstpanning in aanspanning/actie! Oftewel 'losgelatenheid'. Een paard dat goed gedragen, opgericht en verzameld loopt KAN namelijk nooit volledig ontspannen zijn. Dat kan een paard alleen als hij slaapt. Tijdens het rijden moet hij alert zijn, snel reageren op de hulpen. Waar je naar moet streven is dat hij los door het lijf beweegt en dat je hulpen direct doorkomen. Dat is waar je in de dressuur naar streeft. tenminste, zo zie ik het dus

Dank je! We doen ons best best 
Ik streef wel naar een zo licht mogelijke verbinding. Citaat:Je kunt een paard niet 'aan elkaar rijden' als er geen verbinding is tussen achter en voor. Tussen het activeren van het achterbeen en het kunnen begrenzen aan de voorkant om zo de benodigde oprichting/verzameling/gedragenheid te realiseren.
Citaat:Ik denk dat de 'release' van een bitloze optoming daar te traag voor is
Citaat:plus dat het niet lateraal, maar diagonaal en aansnoerend inwerkt op de neus (teugels zitten toch kruislings? Als je een ophouding maakt met je rechterteugel, komt de druk eigenlijk aan de linkerzijde van de neus)
Citaat:gezien de kruislingse inwerking van de bitloze optoming (zoals die waarschijnlijk toegestaan zal worden in de dressuur) denk ik wel dat die voor paarden die altijd met bit (en dus met een laterale werking) gereden zijn verwarrend kan zijn.
sorrie capopjekop schreef:Losse teugel is bij western alleen bij de gevorderden Joviban. De meeste mensen beginnen gewoon met een snaffle met een licht contact. Als het paard en de ruiter later goed op elkaar zijn ingespeeld komt de shank en de losse teugel pas kijken.
, maar ik heb een keer een weekje doorgebracht op een western ranch waar ook les werd gegeven. Ik zag daar o.a. beginnende en ook niet hoog gevorderde ruiters les krijgen met doorhangende teugels.