gelukkig kan je je tegenwoordig ook áfmelden voor een topic
*gaat dat meteen ff doen*
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

). Zou ik per se een wedstrijddiscipline moeten kiezen dan kies ik voor endurance. Helaas heb ik er de tijd niet voor (en daarbij vind ik mijn paard er nog te jong voor). Niet eens om te winnen, maar om te genieten van het door de natuur rijden. Gelukkig kan ik dat ook zonder wedstrijdverband.
). Maar goed, dan hebben we het over mij persoonlijk. Niet elke NHer doet dit ook natuurlijk. Net als dat niet elke traditioneel gerichte ruiter dat doet.
) die met hun paard omgaan op een manier die ik heel fijn vind om naar te kijken, waar ik van kan leren, waar ik een fijn contact mee heb. En dan heb je de uitwassen, die je binnen NH ook vast hebt (ik ken ze zelf niet persoonlijk, maar ze bestaan vast en zeker).
? Dat begrijp ik gewoon niet zo. NH is niet alleen maar grondwerk, he. NH is meer dan wat aan een touwhalstertje rond wandelen. Als je het goed doet is het een combinatie van grondwerk/rijden/dagelijkse omgang, eigenlijk alles wat je met je paard doet. Een aantal zaken heb ik van nature al, maar doordat ik lessen en workshops heb gedaan, me er in verdiept heb en het bij verschillende paarden ben gaan uitvoeren, heb ik een veel betere techniek ontwikkeld bij de training. En geloof me, een traditional heeft dat niet van nature, hoor. Een NHer en natural ook niet, iedereen die het een beetje goed kan heeft dat moeten leren. Net als dressuur rijden, ook dat moet je leren. Dat is juist het leuke van paarden, dat we allemaal zoveel moeten leren en eigenlijk nooit uitgeleerd zijn. Zie NH als andere discipline. Hebben de dressuurruiters en springruiters ook zulke discussies eigenlijk?
Cassidy schreef:Ik denk dat NH (en dan even de Naturals buiten beschouwing gelaten), mits correct toegepast (en dan weer, wie beslist wat correct is en wat niet?) echt niet zoveel van de traditionele aanpak afwijkt. Ook traditionals krijgen dingen met hun paarden voor elkaar door medewerking met het dier en niet omdat ze het dwingen. Een paard dat geen plezier beleeft aan zijn werk zal ook niet de correcte partner zijn voor een traditional. En dat "geen plezier in zijn werk" krijg je er ook niet in door hem op de NH manier aan te pakken. Of is NH voor jullie dan per definitie het NIET opzoeken van grenzen?

erbij kreeg en dat was totaal niet wat ik geleerd had.

Mallow schreef:Lovely , het laatste wat ik tegen jou ga zeggen voordat ik dit zielige topic ga verwijderen, als het allemaal zo makkelijk is meid, waarom doe jij het dan ook niet? Ik die foto heb ik niet voor jou geplaatst, aangezien je je meteen weer aangesproken voelt, maar voor iemand anders. Maar zie het jou zo snel nog niet doen.
. Maar laat ik het zo zeggen: alles wat jij kan, kan ik ook en waarschijnlijk nog wel ietsjes beter
.
.
. Er wordt hier vaak geroepen dat maneges zo slecht zijn en dat alles maar op een stomme ouderwetse manier wordt gedaan. Ik heb even de gelegenheid benut om uit te leggen dat die onnozele ouderwetse gewoontes ook wel degelijk nut hebben, in die context. Als op een manege wordt verteld dat je links moet lopen van een paard, dan is dat niet voor niks. Het valt me op dat hier vaak niet net die 3 tandjes wordt doorgedacht die bij het omgaan en opvoeden van paarden en het opleiden van mensen zo belangrijk is
. Wat iedereen in zijn eigen tijd met zijn eigen paard doet, zal mij eerlijk gezegd worst zijn. Lovely schreef:Twiggy, ik heb gelukkig een andere opleiding gehad op de manege en ik heb daar wel om leren gaan met de paarden zonder dat idiote idee dat je ze overal voor moet slaan (waar haalt een mens het vandaan). Maar goed, zolang jij traditionals ziet als mensen die alles met slaag afdwingen bij een paard, zul jij daar nooit iets beter van gaan begrijpen..
Lovely schreef:Er wordt hier vaak geroepen dat maneges zo slecht zijn en dat alles maar op een stomme ouderwetse manier wordt gedaan. Ik heb even de gelegenheid benut om uit te leggen dat die onnozele ouderwetse gewoontes ook wel degelijk nut hebben, in die context. Als op een manege wordt verteld dat je links moet lopen van een paard, dan is dat niet voor niks.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat mensen zelf weten hoe ze vanaf alle kanten met een paard kunnen communiceren en het belangrijkste: hoe ze hun paard kalm en zelfverzekerd kunnen krijgen, zodat problemen niet eens ontstaan. Dus ja: ik vind op één bepaalde plek leiden een lapmiddel waarbij je een vals gevoel van veiligheid krijgt, in plaats daarvan zou je mensen ook gewoon echte vaardigheden kunnen leren
).
) paard betreft (en de vele anderen die ik wel eens van a naar b leidt), merk ik echt geen verwarring, hoor.
.
. Jammer, want zie je lijf maar eens zo te krijgen dat het je wel beter vergaat.
.
.