Mallow schreef:Lovely , het laatste wat ik tegen jou ga zeggen voordat ik dit zielige topic ga verwijderen, als het allemaal zo makkelijk is meid, waarom doe jij het dan ook niet? Ik die foto heb ik niet voor jou geplaatst, aangezien je je meteen weer aangesproken voelt, maar voor iemand anders. Maar zie het jou zo snel nog niet doen.
Je weet helemaal niet wat ik wel en niet doe en dus is bovenstaande post van jou niet meer dan een kortzichtig vooroordeel
. Maar laat ik het zo zeggen: alles wat jij kan, kan ik ook en waarschijnlijk nog wel ietsjes beter
.
Twiggy, ik heb gelukkig een andere opleiding gehad op de manege en ik heb daar wel om leren gaan met de paarden zonder dat idiote idee dat je ze overal voor moet slaan (waar haalt een mens het vandaan). Maar goed, zolang jij traditionals ziet als mensen die alles met slaag afdwingen bij een paard, zul jij daar nooit iets beter van gaan begrijpen
.
Maar van alle dingen die in je post opnoemde aan AnneGTI, die kan ik ook. Mijn vorige paard heb ik 11 jaar gehad en waren we erg op elkaar ingespeeld en dan worden de boodschappen onderling steeds summierder. Mijn huidige paard is nog wat jong, maar dat freestyle achtige (ik geef het maar een naam, het is eigenlijk Lovely'en) heb ik ook al met hem gedaan en op de grond heeft hij alles al geleerd. Dit soort dingen deed ik heel vroeger al, toen freestyle nog niet als term bekend was. Maar eigenlijk heb ik op de grond nooit problemen met paarden, ik ben vrij helder en de meeste paarden snappen het meteen. Misschien komt dat doordat ik vroeger op een manege gewerkt heb waarbij je gewoon met alle paarden moest kunnen werken en de rode draad aan moet houden. Dat wordt wel eens vergeten: als je een manege hebt, dan moet je (ivm veiligheid) zorgen dat alle paarden op ongeveer dezelfde manier gehanteerd kunnen worden en eigenlijk alle paarden volgen daarin wel. Het is daarbij handig en veilig om praktische handvaten te hebben, zoals dat alom verguisde links leiden. Ergens deep down is het niet nodig misschien, maar als handvat en richtlijn enorm handig en duidelijk waardoor je overzicht houdt en het voor de paarden makkelijker maakt om iedereen te begrijpen.
Er wordt dus wel degelijk vanuit de paarden gedacht, maar dan met een iets andere invalshoek die nooit aan bod komt bij de bekende NH stromingen. Dat links leiden (om bij het voorbeeld te blijven) heeft niet meer zoveel te maken met dat zwaard, maar meer met duidelijkheid en begrijpelijkheid voor het paard en dus ook om ze te beschermen tegen geëxperimenteer van mensen. Paarden zijn welwillende meewerkende dieren, maar niet overal slim genoeg voor en daar moeten wij als mensen zorgen dat ze er goed vanaf komen.
Als een paard nee zegt op mijn vraag, ga ik ook na waarom en afhankelijk daarvan stel ik mijn vraag bij of herhaal ik het op dezelfde manier, totdat het wel zo gaat als ik bedacht heb. Je ziet namelijk heel vaak dat mensen hun vraag, verzoek of wens op diverse verschillende manieren stellen, maar nooit het gewenste antwoord krijgen en dan denk ik dat die variaties alleen maar meer verwarring stichten dan het herhalen van eerst vraag. Om even een voorbeeld te noemen: stel dat een ruiter (ofzo) een paard langzamer wil laten lopen en begint met ho, krijgt green reactie en gaat dan over op ruuuuuustig, dan kalm, hoooo noooouuuuu, rustig, luister nou HO, snuitje braaf, Hoooooohooooo. Waarmee ik (met dit als voorbeeld) wil zeggen dat als een paard op HO niet reageert, het geen nut heeft om allerlei andere woordjes te verzinnen en dit geheel dus geen leerwaarde heeft en het resultaat is dat je als ruiter of begeleider ALLE zeilen aan het bijzetten bent en je paard jou ondertussen vrolijk negeert. Dat laat ik dus niet toe, ik blijf bij mijn punt en ik blijf hetzelfde vragen tot ik reactie krijg; want dan kan ik eindelijk braaf zeggen en zijn we het eens.