Stelling: "NH is geen doel maar een middel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: NH is gewoon een benaming voor mensen die niet kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:13

dit gaat echt nergens meer over :+

gelukkig kan je je tegenwoordig ook áfmelden voor een topic

*gaat dat meteen ff doen*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:57

Allerlaatste poging n.a.v. de opmerking van de mod: Zoals ik al eerder aan heb gegeven is NH voor mij een 'middel' EN een doel. Dat woord 'middel' zie ik veel liever als de omgangsmethode met je paard, want het woord 'middel' klinkt mij te mechanisch. Ik kan gewoon niet eens anders met paarden omgaan dan door wat ik heb geleerd van NH. De traditionele methode heb ik nooit fanatiek aangehangen al die jaren hiervoor, zit gewoon al van nature niet in mij, kan er niets aan doen. Aangezien ik liever zo dicht mogelijk bij mijzelf blijf... :)

Het doel? Sowieso een hele hechte band met mijn paard gebaseerd op leiderschap, wederzijds respect, wederzijds vertrouwen en wederzijds partnerschap, wat we uiten door een mooie samenwerking in vrijheid en vooral met veel plezier. Ik heb al heel veel bereikt en ik heb nog heel veel om aan te werken. Daar ben ik nog wel wat jaartjes mee bezig, want wanneer ben je uitontwikkeld? Uitgeleerd? Nooit, denk ik..... En dat geldt uiteindelijk voor onze hele paardenpassie, of je nou traditioneel of NH gericht bezig bent.

Verder vind ik het eigenlijk niet zo belangrijk dat sommige mensen zo denigrerend doen over NH. Dat zal altijd zo blijven, want het is allang overduidelijk dat deze mensen niet openstaan hiervoor. Dus hoe kun je dan een discussie goed laten verlopen? Gelukkig zijn er veel mensen (zie in dit topic) die beide 'werelden' combineren. Wellicht het beste uit beide 'wereldjes', want het is naar mijn idee inderdaad ook prima te combineren. :j

Mensen die echt oprecht geinteresseerd zijn en open staan voor NH (of er zelf ervaring mee hebben) heb ik elders al gevonden in real life en op bokt. Dit topic gaat inderdaad allang nergens meer over. Het is alleen maar 'welles-nietes', 'ik heb een nog bijdehandtere post dan jij'. Jammer, maar ook niets nieuws op het toch wat tradionelere boktforum. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:43

Marchador, bedankt voor het aanpassen van de titel. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 11:43

Ik snap jouw doel niet Twiggy.

Het doel wat jij opnoemt als doel is voor mij gewoon vanzelfsprekend ongeacht of je het een stempel van NH opdrukt of niet. Je zorgt dat je 51% van de aandelen in handen hebt en zo heb je altijd de meerderheid van stemmen en het laatste woord.

Ik streef een ander doel na en ik denk met mij het grootste gros van de paardenbezitters: Mijn paard gezond houden (fysiek en mentaal) en hem zo trainen dat hij het gevraagde werk aankan en dit tot op hoge leeftijd kan blijven doen.

Dat werk kan je als bezitter zelf invullen. Voor de een is dat zich steeds verder ontwikkelen in de dressuursport, voor de ander een fijne SGW rijden en steeds hogere klasses doorlopen, weer een ander wil op springgebied alle mogelijkheden uit zijn paard halen. Weer een ander wil uitblinken in TREC of endurance. Weer een ander wil gewoon een fijne buitenrit kunnen maken. En doelen kunnen veranderen maar je moet je altijd realistisch af blijven vragen of dat doel ook bij je paard past en hij zich er happy bij voelt.

En wat is dan die traditional methode waar jij je niet in kan vinden Twiggy? Ik denk nl. dat wij in de dagelijkse omgang met onze paarden helemaal niet zo veel verschillen als in dit topic misschien naar voren komt.

Cassidy

Re: Stelling: "NH is geen doel maar een middel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:50

Ik denk dat NH (en dan even de Naturals buiten beschouwing gelaten), mits correct toegepast (en dan weer, wie beslist wat correct is en wat niet?) echt niet zoveel van de traditionele aanpak afwijkt. Ook traditionals krijgen dingen met hun paarden voor elkaar door medewerking met het dier en niet omdat ze het dwingen. Een paard dat geen plezier beleeft aan zijn werk zal ook niet de correcte partner zijn voor een traditional. En dat "geen plezier in zijn werk" krijg je er ook niet in door hem op de NH manier aan te pakken. Of is NH voor jullie dan per definitie het NIET opzoeken van grenzen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:22

Anne_GTI, ik heb ook nog veel meer doelen bij mijn paard, hoor. ;)
Maar ik dacht dat we ons nu voornamelijk hadden gericht op de NH-training, de weg erheen. ;)
Ik neem aan dat je weet wat ik bedoel met het NH-werk? Rij jij met touwhalster en bareback pad op de hei in alle gangen? Kun jij je paard stoppen zonder teugels vanuit galop waar dan ook? Kun jij je paard vanaf de grond besturen in alle richtingen en tempo's zonder iets, dus vanaf afstand op lichaamstaal? Kun jij je paard nu al zo op je richten dat hij alles voor je doet? Zonder hulpmiddelen in ontspanning en met plezier? Zie de diverse NH-oefeningen etc. Er zijn er wat veel om het hier allemaal op te noemen en daarbij zijn er nog zoveel stromingen.....

Het doel kan heel goed hetzelfde zijn, maar het eindresultaat is anders dan bij iemand die in de dressuur hoge ogen wil gooien. Al hoewel er ook NHers zijn die zich op de dressuur kunnen richten, dus ook binnen NH kun je niet alles over 1 kam scheren. Ik ben een recreatieruiter, die zich voornamelijk richt op de band met haar paard en graag door de natuur rijdt, liefst met zo min mogelijk hulpmiddelen (ik zou niet zonder optoming gaan, hoor ;) ). Zou ik per se een wedstrijddiscipline moeten kiezen dan kies ik voor endurance. Helaas heb ik er de tijd niet voor (en daarbij vind ik mijn paard er nog te jong voor). Niet eens om te winnen, maar om te genieten van het door de natuur rijden. Gelukkig kan ik dat ook zonder wedstrijdverband.

Goede gezondheid is natuurlijk ook een onderdeel van je 'doel', maar dat is voor mij eigenlijk meer vanzelfsprekend. Mede daarom hou ik mijn paard 24/7 buiten, omdat hij dan mentaal en fysiek het gezondst blijft. Maar ja, dan krijg je weer die discussie. :Z
Verder krijg ik dressuurlessen om hem fysiek goed te kunnen trainen en daarbij is het ook goed voor mijzelf (net als mijn centered riding lessen, ook heel goed voor mezelf ;) ). Maar goed, dan hebben we het over mij persoonlijk. Niet elke NHer doet dit ook natuurlijk. Net als dat niet elke traditioneel gerichte ruiter dat doet.

Meerderheid, laatste woord...... nee, daar ben ik niet echt mee bezig. Het zou geen strijd hoeven te zijn, al hoewel, soms lijkt het er wel op, he. :D
Ik denk dat dat komt doordat er af en toe weinig respect is voor NH, gezien sommige posters hier. Ik geloof niet dat ik ergens met weinig respect naar jullie kant kijk. Tenzij men blijft 'pushen', dan wordt mijn respect wat minder, ja. Met de start van dit topic, krijg je al gauw een strijd en dat is jammer.

Ik denk zeker dat er best veel overeenkomsten zijn, maar de weg er naartoe kan anders zijn en het doel waarschijnlijk ook. Ik heb geen idee wat jij doet met je paard (dressuurwedstrijden?).
Ik ben helemaal met je eens dat je altijd naar je paard moet blijven kijken, of hij gelukkig is en het naar zijn zin heeft, zowel in de training als in de manier van houden.

De traditionele methode waarin ik me niet kan vinden heeft eigenlijk meer te maken met de manier van houden van paarden dan met de training, mits de training paardgericht en paardvriendelijk is. ;)

Ik ken zat traditionele mensen (om maar even in hokjes te denken ;) ) die met hun paard omgaan op een manier die ik heel fijn vind om naar te kijken, waar ik van kan leren, waar ik een fijn contact mee heb. En dan heb je de uitwassen, die je binnen NH ook vast hebt (ik ken ze zelf niet persoonlijk, maar ze bestaan vast en zeker).

Ik denk dat we inderdaad helemaal niet heel veel hoeven te verschillen. Maar zit jij uren in het land een kudde te observeren? Bij ons kijken de traditionals daar toch raar tegenaan, hoor. Misschien jij niet, nogmaals, niet elke traditional of NHer is hetzelfde, maar bij ons op stal vindt het overgrote deel traditionals het maar raar. :D
Maar goed, dat kijken naar paarden heeft niet per definitie met NH te maken, al hoewel, die lichaamstaal gebruik ik wel veel bij het freestyle grondwerken.

Als jij vindt dat we in wezen niet zoveel verschillen, waarom dan zo'n beginpost :? ? Dat begrijp ik gewoon niet zo. NH is niet alleen maar grondwerk, he. NH is meer dan wat aan een touwhalstertje rond wandelen. Als je het goed doet is het een combinatie van grondwerk/rijden/dagelijkse omgang, eigenlijk alles wat je met je paard doet. Een aantal zaken heb ik van nature al, maar doordat ik lessen en workshops heb gedaan, me er in verdiept heb en het bij verschillende paarden ben gaan uitvoeren, heb ik een veel betere techniek ontwikkeld bij de training. En geloof me, een traditional heeft dat niet van nature, hoor. Een NHer en natural ook niet, iedereen die het een beetje goed kan heeft dat moeten leren. Net als dressuur rijden, ook dat moet je leren. Dat is juist het leuke van paarden, dat we allemaal zoveel moeten leren en eigenlijk nooit uitgeleerd zijn. Zie NH als andere discipline. Hebben de dressuurruiters en springruiters ook zulke discussies eigenlijk? :D
Vroeg ik me gewoon even af......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:27

Cassidy schreef:
Ik denk dat NH (en dan even de Naturals buiten beschouwing gelaten), mits correct toegepast (en dan weer, wie beslist wat correct is en wat niet?) echt niet zoveel van de traditionele aanpak afwijkt. Ook traditionals krijgen dingen met hun paarden voor elkaar door medewerking met het dier en niet omdat ze het dwingen. Een paard dat geen plezier beleeft aan zijn werk zal ook niet de correcte partner zijn voor een traditional. En dat "geen plezier in zijn werk" krijg je er ook niet in door hem op de NH manier aan te pakken. Of is NH voor jullie dan per definitie het NIET opzoeken van grenzen?

Nou Cassidy, bij de NH training van mijn paard, krijg ik ook echt wel met grenzen te maken, hoor. ;)
Mijn paard is er eentje met behoorlijk veel eigen initiatief, waar een enorme kop op zit zo nu en dan. Hij vond (en vindt soms nog) heel moeilijk om iets 'los' te laten en over te geven. Halve Fjord, he. ;)

Je moet wel het verschil kunnen zien tussen 'heb ik het mijn paard goed gevraagd, dan MOET hij het doen' of 'heb ik het niet goed gevraagd en moet ik mijn vraag anders stellen'. Dat is bij de traditionals ook zo, tuurlijk, maar als ik kijk naar de gemiddelde basis van traditionals, de manege bijvoorbeeld, daar leer je dat niet. Althans, ik ken aardig wat maneges en heb nog nooit gezien dat dat goed aan ruiters geleerd werd. :n
Hiervoor moet je toch wat meer over en van paarden leren en hoeveel mensen doen dat daadwerkelijk?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:32

En dan nog kun je met paarden te maken krijgen die gewoon niet willen. Niet op de NH manier, niet op de Traditional manier, en ook niet als je de vraag correct hebt gesteld...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:38

Dan zou ik me afvragen waarom een paard niet wil, wat is de oorzaak?

Overigens zijn de meeste jonge paarden nog lekker puur en juist wel heel samen werkend, is mijn ervaring. Vooral degenen die veel buiten in de kudde staan. Dus als ze ouder zijn en niet (meer) willen, waar denk jij waar het aan ligt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:44

Het is niet altijd de schuld van de ruiter/eigenaar of de manier van benaderen.
Toevallig heb ik niet zo lang geleden een dergelijk paard in mijn omgeving meegemaakt die jong was, net ingereden werd, en beslist niet open stond voor wat voor benadering dan ook. Zat gewoon in het character. Wilde geen stap voor je doen. Hij snapte donders goed wat je van hem vroeg en hij werd ook niet overvraagd. Zal wel weer de uitzondering zijn geweest op de regel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:50

Cassidy, ik denk dat er zeker uitzonderingen zijn, hoor (ik neem aan dat het dier verder gezond was, mentaal en fysiek?).

Maar wees eerlijk, de meeste paarden zijn gewoon hele samen werkende dieren, als je ze maar op de juiste manier benaderd. En veel ruiters/eigenaren maken gewoon fouten. Ik ook, hoor, ben ook niet perfect, verre van. :+
Ik krijg het dan ook altijd genadeloos terug van mijn goudeerlijke paard en probeer daar altijd van te leren. :j
Ik vind dat juist zo ontzettend mooi aan paarden. Ze confronteren je met je eigen zwakheden. Geweldig. :)

Maar wie leert dat op de manege? Nee, daar moet je 'onbehoorlijk' gedrag van het paard meteen de kop indrukken met een lel of iets dergelijks. Dat was een van de dingen, waar ik vroeger niets mee kon. Het voelde niet goed...... Kan het niet zo goed uitleggen, maar ik hoop dat men mijn punt snapt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:52

Die "opleiding" heb ik ook gehad, maar dat is al jaren geleden, voordat NH populair werd. Helaas is het met een manegepaard ook niet altijd mogelijk om iedere keer dezelfde NH benadering toe te passen om een probleem op te lossen omdat er verschillende mensen mee omgaan, en niet altijd even konsekwent mee omgaan. De tik als overtreffende trap is dan het meest simpele om door te geven en uit te leggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:00

Klopt, bij lespaarden heb je wel een probleem inderdaad, doordat jan en alleman er op rijdt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het geluk heb gehad om als jong kind bij iemand particulier te hebben leren rijden, op pony's en paarden waar maar een paar mensen op reden destijds. Jaren daarna kwam ik alsnog op maneges terecht, waar ik 'die opleiding' ;) erbij kreeg en dat was totaal niet wat ik geleerd had.

Daarbij miste ik het verzorgende aspect nogal, want daar is meestal helemaal geen ruimte voor daar, op wat opzadelen na dan. :+
Maneges zijn totaal niet mijn ding, alleen heb ik er bij mijn huis al 3 zitten binnen een straal van een halve kilometer en dan heb ik het nog niet over al die adresjes waar kids les krijgen hier op de boerderijen. :\

Een tik is op zich prima, mits het terecht is. En hoe vaak zie je niet dat zo'n paard echt niet snapt wat een ruiter nou wil door tegenstrijdige hulpen? En dat vind ik zielig. Dan maar een penny. 8-)

De maneges gaven mij niet het echte plezier van paarden en dan ga je verder kijken. Verzorgpaarden, daar heb ik van meer van geleerd dan al die maneges bij elkaar. ;)
Tot ik daar ook genoeg van had en mijn eigen paard aanschafte en daar heb ik denk ik nog wel het meeste van geleerd. :D
Vooral omdat ik bij hem NH vanaf jongsaf aan gedaan heb.... Dan groei je samen ermee op, erg leuk. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:07

De meeste mensen leren toch paardrijden op een manege. Daar is gewoon weinig tijd voor theorie, je kunt niet uitleggen hoe een paard denkt of waarom een paard reageert zoals hij reageert als je een uurtje de tijd hebt om de mensen ook nog het paardrijden bij te willen brengen. En dan heb je ook nog verschil in ruiters, degenen die het allemaal wel best vinden en een uurtje willen hobbelen, en de degenen die zich echt willen verdiepen in het wezen paard.

NH is in mijn ogen daarom pas echt mogelijk als je een eigen paard aanschaft en je verder gaat verdiepen in het wezen paard. Alle moeite die je doet en informatie die je uit gaat dragen aan leden van de eerste groep, is verspilling van energie (even heel gemeen gezegd).

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:37

Lovely , het laatste wat ik tegen jou ga zeggen voordat ik dit zielige topic ga verwijderen, als het allemaal zo makkelijk is meid, waarom doe jij het dan ook niet? Ik die foto heb ik niet voor jou geplaatst, aangezien je je meteen weer aangesproken voelt, maar voor iemand anders. Maar zie het jou zo snel nog niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:15

Mallow schreef:
Lovely , het laatste wat ik tegen jou ga zeggen voordat ik dit zielige topic ga verwijderen, als het allemaal zo makkelijk is meid, waarom doe jij het dan ook niet? Ik die foto heb ik niet voor jou geplaatst, aangezien je je meteen weer aangesproken voelt, maar voor iemand anders. Maar zie het jou zo snel nog niet doen.

Je weet helemaal niet wat ik wel en niet doe en dus is bovenstaande post van jou niet meer dan een kortzichtig vooroordeel :). Maar laat ik het zo zeggen: alles wat jij kan, kan ik ook en waarschijnlijk nog wel ietsjes beter :j.

Twiggy, ik heb gelukkig een andere opleiding gehad op de manege en ik heb daar wel om leren gaan met de paarden zonder dat idiote idee dat je ze overal voor moet slaan (waar haalt een mens het vandaan). Maar goed, zolang jij traditionals ziet als mensen die alles met slaag afdwingen bij een paard, zul jij daar nooit iets beter van gaan begrijpen :).
Maar van alle dingen die in je post opnoemde aan AnneGTI, die kan ik ook. Mijn vorige paard heb ik 11 jaar gehad en waren we erg op elkaar ingespeeld en dan worden de boodschappen onderling steeds summierder. Mijn huidige paard is nog wat jong, maar dat freestyle achtige (ik geef het maar een naam, het is eigenlijk Lovely'en) heb ik ook al met hem gedaan en op de grond heeft hij alles al geleerd. Dit soort dingen deed ik heel vroeger al, toen freestyle nog niet als term bekend was. Maar eigenlijk heb ik op de grond nooit problemen met paarden, ik ben vrij helder en de meeste paarden snappen het meteen. Misschien komt dat doordat ik vroeger op een manege gewerkt heb waarbij je gewoon met alle paarden moest kunnen werken en de rode draad aan moet houden. Dat wordt wel eens vergeten: als je een manege hebt, dan moet je (ivm veiligheid) zorgen dat alle paarden op ongeveer dezelfde manier gehanteerd kunnen worden en eigenlijk alle paarden volgen daarin wel. Het is daarbij handig en veilig om praktische handvaten te hebben, zoals dat alom verguisde links leiden. Ergens deep down is het niet nodig misschien, maar als handvat en richtlijn enorm handig en duidelijk waardoor je overzicht houdt en het voor de paarden makkelijker maakt om iedereen te begrijpen.

Er wordt dus wel degelijk vanuit de paarden gedacht, maar dan met een iets andere invalshoek die nooit aan bod komt bij de bekende NH stromingen. Dat links leiden (om bij het voorbeeld te blijven) heeft niet meer zoveel te maken met dat zwaard, maar meer met duidelijkheid en begrijpelijkheid voor het paard en dus ook om ze te beschermen tegen geëxperimenteer van mensen. Paarden zijn welwillende meewerkende dieren, maar niet overal slim genoeg voor en daar moeten wij als mensen zorgen dat ze er goed vanaf komen.

Als een paard nee zegt op mijn vraag, ga ik ook na waarom en afhankelijk daarvan stel ik mijn vraag bij of herhaal ik het op dezelfde manier, totdat het wel zo gaat als ik bedacht heb. Je ziet namelijk heel vaak dat mensen hun vraag, verzoek of wens op diverse verschillende manieren stellen, maar nooit het gewenste antwoord krijgen en dan denk ik dat die variaties alleen maar meer verwarring stichten dan het herhalen van eerst vraag. Om even een voorbeeld te noemen: stel dat een ruiter (ofzo) een paard langzamer wil laten lopen en begint met ho, krijgt green reactie en gaat dan over op ruuuuuustig, dan kalm, hoooo noooouuuuu, rustig, luister nou HO, snuitje braaf, Hoooooohooooo. Waarmee ik (met dit als voorbeeld) wil zeggen dat als een paard op HO niet reageert, het geen nut heeft om allerlei andere woordjes te verzinnen en dit geheel dus geen leerwaarde heeft en het resultaat is dat je als ruiter of begeleider ALLE zeilen aan het bijzetten bent en je paard jou ondertussen vrolijk negeert. Dat laat ik dus niet toe, ik blijf bij mijn punt en ik blijf hetzelfde vragen tot ik reactie krijg; want dan kan ik eindelijk braaf zeggen en zijn we het eens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 00:50

Ik geloof er eigenlijk allemaal vrij weinig van wat iedereen hier verkondigt, ik kijk liever gewoon in real live om me heen en dat zegt mij genoeg :+
Discussies zijn hier erg vermoeiend. Eerst is nh belachelijk, onzinnig etc etc. Dan opeens slaat de sfeer om en doet iedereen al jaren precies hetzelfde en is het allemaal volkomen normaal :+

Als dat echt zo zou zijn, zou je toch in je handjes moeten knijpen dat er meer aandacht komt voor deze manier van omgang? Waarom zo "tegen" zijn dan? Ik begrijp er helemaal niets van. Iedere persoon die ik prettig met z'n paard om zie gaan, is er eentje, maakt me echt geen ene donder uit welk labeltje diegene erop plakt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:35

Sanne... ik ga helemaal met je mee. Sommige mensen spreken zichzelf wel erg tegen....

En lovely... lees eerst goed voordat je reageert. Twiggy schrijft nergens dat traditionals alles afdwingen met slaag. Integendeel... Eerlijk gezegt denk ik dat twiggy veel meer begrijpt dan jij.
Zij heeft respekt voor mensen die goed omgaan met hun paard, traditional of NH, net als ik.
Net als de meeste mensen hier.

En wat je opmerking to van mallow betreft... ken je haar persoonlijk? Ik vind het nogal een stelling om te beweren dat je alles beter kent.....

Daarnaast denk ik ook nog een keer dat je paarden ernstig onderschat? Niet slim genoeg overal voor? Misschien niet voor alles, maar voor heel wat meer dan je denkt.
Ze beschermen tegen experimenten van mensen zoals aan twee kanten leiden?????????
Blijkbaar heb je nog nooit typje paard gehad wat zich snel verveelt....(meestal dus echt de intelligente types, die al snel voor koppig worden versleten)
Als ik met mijn paarden elke keer hetzelfde zou doen en voorspelbaar zou zijn met iedere oefening, zouden ze gaan braken van verveling.
Voorspelbaarheid is goed als een paard zich onzeker voelt. Maar als je een zelfverzekerde opdonder hebt die nergens van onder de indruk is, zul je toch met iets anders moeten komen. '
Nog afgezien van het feit dat afwisseling in oefeningen het zelfvertrouwen sterker maakt bij een paard.

Ik leid mijn paarden links en rechts, naast me, achter me en zelfs voor mij.... Op die manier hebben ze lol in het werk, en bereid ik ze voor op moeilijke situaties in de bossen, waarbij je bv moet lopen over supersmalle paadjes met stenen en boomwortels, steil omhoog of omlaag en over een moeilijk begaanbaar terrein moet (komt hier nogal eens voor), op lange teugelwerk, op mennen en alle andere situaties. Werkt prima.
Ik wil dat mijn paarden luisteren en op hun gemak zijn, ongeacht waar ze lopen. Om maar een simpel voorbeeld te noemen.

Maar ongetwijfelt kun jij het beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:46

Liljebo, je kan ook gewoon proberen om mijn posts iets beter te lezen en te proberen te begrijpen :). Er wordt hier vaak geroepen dat maneges zo slecht zijn en dat alles maar op een stomme ouderwetse manier wordt gedaan. Ik heb even de gelegenheid benut om uit te leggen dat die onnozele ouderwetse gewoontes ook wel degelijk nut hebben, in die context. Als op een manege wordt verteld dat je links moet lopen van een paard, dan is dat niet voor niks. Het valt me op dat hier vaak niet net die 3 tandjes wordt doorgedacht die bij het omgaan en opvoeden van paarden en het opleiden van mensen zo belangrijk is :). Wat iedereen in zijn eigen tijd met zijn eigen paard doet, zal mij eerlijk gezegd worst zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:14

Lovely schreef:
Twiggy, ik heb gelukkig een andere opleiding gehad op de manege en ik heb daar wel om leren gaan met de paarden zonder dat idiote idee dat je ze overal voor moet slaan (waar haalt een mens het vandaan). Maar goed, zolang jij traditionals ziet als mensen die alles met slaag afdwingen bij een paard, zul jij daar nooit iets beter van gaan begrijpen :)..

Hier ging ik dus op in.
En hierop maakte ik de opmerking dat je de posts van twiggy slecht hebt gelezen als je de opmerking maakt dat twiggy traditionals ziet als mensen die alles met slaag afdwingen.
Ik heb je posts goed gelezen, heb veel tegenstrijdigheden erin gezien en veel arrogantie... Sorry dat ik het zo zeg.

Ik heb niets tegen traditionals, net zo min als de meeste mensen hier, zolang ze goed met paarden omgaan en datzelfe geldt ook voor de NH ers.
Maar ik heb moeite met mensen die zoveel veroordelen (en later weer beweren dat ze bepaalde dingen uit NH al jaren doen), zoveel vooroordelen hebben, generaliseren en denken dat ze zelf alles beter kunnen.

Over opvoeden van paarden en opleiden van mensen bestaan verschillende meningen. Dat is prima, zolang mensen maar open staan voor de meningen van anderen. Dat betekent niet dat ze allemaal hetzelfde moeten doen, maar wel dat ze de moeite kunnen nemen om open te staan voor de mening van anderen en van elkaar te leren.

Want uiteindelijk kunnen de meesten van ons allemaal van elkaar leren.

Maar goed... dit is mijn mening en al in eerder posts ben ik uitgebreid ingegaan op de uitspraken die Annie deed over NH'ers. Ik denk dat ik ondertussen mijn mening voldoende heb gegeven.
:evaw:

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:24

Lovely schreef:
Er wordt hier vaak geroepen dat maneges zo slecht zijn en dat alles maar op een stomme ouderwetse manier wordt gedaan. Ik heb even de gelegenheid benut om uit te leggen dat die onnozele ouderwetse gewoontes ook wel degelijk nut hebben, in die context. Als op een manege wordt verteld dat je links moet lopen van een paard, dan is dat niet voor niks.

Ik vind het nog steeds geen enkel nut hebben, dat jij dat wel vind is prima, maar dat is gewoon een verschil van mening ;)
Ik leid paarden van alle kanten (links, rechts, naast, achter, voor) en dat is nog nooit een probleem geweest. Juist doordat het paard gewend is aan alle kanten benaderd te worden, zal je minder snel conflict situaties hebben. In een noodsituatie sta je namelijk altijd toch opeens op een andere plek ;) Daarnaast vind ik het belangrijk dat mensen zelf weten hoe ze vanaf alle kanten met een paard kunnen communiceren en het belangrijkste: hoe ze hun paard kalm en zelfverzekerd kunnen krijgen, zodat problemen niet eens ontstaan. Dus ja: ik vind op één bepaalde plek leiden een lapmiddel waarbij je een vals gevoel van veiligheid krijgt, in plaats daarvan zou je mensen ook gewoon echte vaardigheden kunnen leren :)*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:54

Vermoeiende discussie, als er steeds maar niet goed gelezen wordt. :+
(Liljebo, jij snapt het :j :) ).

Lovely, ik denk dat jij de intelligentie van paarden behoorlijk onderschat. :+
Ik denk dat manegepaarden eerder in de war raken van al die verschillende mensen, dan van het leiden aan de linker- en rechterkant. ;)
Wat mijn eigen (overigens hele slimme :) ) paard betreft (en de vele anderen die ik wel eens van a naar b leidt), merk ik echt geen verwarring, hoor. ;)
Ik denk stiekem dat aan de andere kant leiden veel verwarrender is voor mensen die die linkerkant alleen maar gewend zijn. :+

Ik leid mijn eigen paard bewust aan beide kanten, loop er meestal ook schuin voor en soms ernaast (bv langs de weg, dat voelt wat veiliger in bepaalde gevallen) en mijn paard is daar prima aan gewend. Kwestie van goed aanleren, dan weten ze niet beter, hoor. Makkie. Ik stijg ook aan beide kanten op- en af, al hoewel ik het liefst met een opstapje op stap (is nog beter voor mijn paard en dat doe ik ook aan beide kanten). Die ouderwetse linkerkant is zwaar achterhaald en het is ook niet goed voor je paard, die belasting aan steeds maar een kant. Afwisseling is beter voor het fysieke welzijn van het paard en daarbij ook beter voor je zadel (beugelriemen) ;) .

Het zou juist goed zijn als men op de manege beide kanten aan zou leren, aangezien het ruiters ook 'rechtgerichter' maakt. Ik bedoel, hoeveel ruiters kunnen rechts opstijgen? :+
Door dat achterlijke aangeleerde links, merk ik ook dat mijn rechterkant een stuk houteriger is :+ . Jammer, want zie je lijf maar eens zo te krijgen dat het je wel beter vergaat. :D
Goed rijden vereist lenigheid en soepelheid aan beide kanten van je lijf, toch?

Maneges zijn nog vol tradities. Moeten ze vooral blijven doen, als ze zich zo graag ergens aan vast blijven houden. Heb vandaag nog met iemand van een van de maneges hier gesproken en die had het niet over 'het voorkomen van verwarring bij de paarden', hoor. Die zei gewoon: 'Dat zijn de regels al heel lang en zo hoort het, kijk bv naar het ruiterbewijs' (correct opstijgen = aan de linkerkant, leiden = aan de linkerkant). Doe je het aan de andere kant, dan zak je :7 .

Ik kan daar persoonlijk niet zoveel mee, met die argumentatie, maar andere mensen slikken het graag voor zoete koek. Nou, prima, maar stel je dan tenminste open voor andere suggesties die veel beter te onderbouwen zijn, naar mijn idee. :)*

Sanne, ja, ik zou het juist ook fijn vinden als ze de mensen eens ECHTE vaardigheden zouden leren. Met paarden omgaan is zoveel meer dan dat ene uurtje rijden. :j

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:15

IK vind het jammer dat dit topic toch over het gros genomen een zwart-wit verhaal is geworden over de twee stijlen, traditional en NH ....jammer. De wereld zit naar mijn mening niet zo zwart-wit in elkaar als hier wordt omschreven (Twiggy gaat hier ook kort op in) . Ik blijf van mening dat er een hele hoop mensen zijn op het grijze vlak, die naar verschillende invalshoeken kijken en verschillende middelen met elkaar combineren. Wat naar mijn menig heel goed kan. Ik durf mijzelf een traditional te noemen met een goede vleug freestyle.

Ts, ik heb onder de oude topic titel je verhaal oa 'kort door de bocht' genoemd maar wil dit nuanceren. Met name je laatste uitleg is voor mij heel herkenbaar.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:16

Twiggy, het heeft ook nog een praktische reden en niet alleen de aloude traditie. Maar nogmaals, ik heb een beduidend ander manegeverleden dan wat jij beschrijft. Daardoor heb ik tussen de 200 en 300 paarden in handen gehad om mee te werken en daar word je vrij vindingrijk van. Dat is dus een wat andere basis dan dat je er 2 of 3 een keer wat hebt geleerd uit het naturalboekje :).

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:21

Het enige waar ik een heel klein beetje iets van af weet is de methode van Emiel Voest ( maar dit schijnt geen NH te worden genoemd ). Voor mijn gevoel ( tot nu toe ) is het gedragsstudie.
Deze methode is naar mijn idee een middel, want waar je vanuit logica naartoe werkt, is uiteindelijk je doel ( De dagelijkse dingen; het rijden of het trailerladen of goed met je paard om kunnen gaan ).