Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:23

Het artikel over de ademhaling van het paard, het feit dat een bitloos hoofdstel hoe je het ook went of keert fijner is voor een paard dan een staaf ijzer in zijn mond en de vooruitgang die ik in mijn paard zag wanneer ik hem bitloos reed.

:)

Rachelle_K

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:28

Ik denk dat dit altijd wel een discussie zal blijven, iedereen heeft zijn eigen mening en/of ervaring erover..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:46

Vue schreef:
Het artikel over de ademhaling van het paard, het feit dat een bitloos hoofdstel hoe je het ook went of keert fijner is voor een paard dan een staaf ijzer in zijn mond en de vooruitgang die ik in mijn paard zag wanneer ik hem bitloos reed.

HOe je het ook wendt of keert, het is niet altijd waar. Dat je vooruitgang zag kan aan een hele boel andere dingen gelegen hebben :). Dat het zo is geweest, kun je ook niet door onderbouwing aannemelijk maken :)* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:08

Nimmy schreef:
Jammer genoeg zijn de enige onderzoeken naar de effecten van een bit door verkopers van bitloze optomingen uitgevoerd...

Je bent niet op de hoogte van de diverse onderzoeken en toch durf je dit zomaar te beweren?

Eén arts/onderzoeker is zelf een bitloos systeem gaan verkopen inderdaad (dr. Cook), maar de diverse andere onderzoeken naar de effecten van het bit zijn gedaan door bitfabrikanten c.q. bitverkopers!
Lees bijv. dit eens: http://www.bitloospaardrijden.info/onderzoeken.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:09

Billy schreef:
Waarom denk je dat er knopen op bepaalde punten moeten zitten in een touwhalster?Voor de sier?
En het bitloze hoofdstel met de riempjes kruislings onderlangs, hoe zou dat werken denk je?

Wat de knopen en de zenuwen betreft: lees deze pagina eens: http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:11

joviban........... ik kan ook gaten schieten in een wetenschappelijk onderzoek en dit zo naar mijn hand zetten, zie mijn eerdere post :)

variabelen zijn altijd te onderscheppen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 06-05-09 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:12

JoviBan, voor dit soort onderzoeken geldt wel een soort van gouden regel dat je vindt wat je wilt vinden :j.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:14

Dr. Cook heeft vast de onderzoeksresultaten vervalst om rijk te worden van zijn eigen product.

Stom dat ik dat niet eerder ingezien heb 8)7

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:16

ik denk het wel dat het onderzoek van dr Cook eenzijdig belicht is :D

zoals ik al eerder zei........ marsmannetjes bestaan echt :)

Billy

sorry, maar dat neem je toch niet serieus, zo'n website?

senna21

Mijn paardje is werkelijk dol op z'n bit :+
Als ik het hoofdstel in wil doen, en ik doe het niet vlug genoeg... gaat hij zelf al op zoek naar dat ding...

ps. Ik denk dat hij niet zo dol op dat bit is hoor... maar wel op het buitenrijden..
maar als hij er last van had, zou hij dit dus niet doen.

P.s. hij staat hele dagen lekker buiten met voldoende afleiding, gras en vriendjes.....
Het is gewoon een vrolijk dier, wat ook geniet van een lekkere buitenrit, ook met z'n 25 jaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:18

Dr. Cook deed onderzoek naar mondproblemen en ademhalingsproblemen bij racepaarden en kwam telkens weer uit bij het bit. Hij was dus in eerste instantie niet op zoek naar 'de schadelijke gevolgen van het bit'

Zijn bevindingen zijn eigenlijk een 'serendipity'

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:21

@joviban, ik heb het gelezen, ben t eens met de bovenstaande reacties, het is wel erg pro bitloos geschreven en heb het idee dat het geen volledig beeld geeft.

Citaat:
paarden voelen zich lekkerder, zekerder, vrijer, trotser en meer ontspannen zonder bit

Hoe is dit aangetoond? en zo kan ik wel meer vraagtekens bij het stuk zetten...

arabesk schreef:
Dr. Cook heeft vast de onderzoeksresultaten vervalst om rijk te worden van zijn eigen product.

Ik hecht inderdaad meer waarde aan onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:23

Arabesk schreef:
Dr. Cook deed onderzoek naar mondproblemen en ademhalingsproblemen bij racepaarden en kwam telkens weer uit bij het bit. Hij was dus in eerste instantie niet op zoek naar 'de schadelijke gevolgen van het bit'

Zijn bevindingen zijn eigenlijk een 'serendipity'

zoals ik al zei, arabesk.......... marmannetjes bestaan echt :D

kritisch kijken naar een onderzoek is niet zo heel erg verkeerd :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:30

Nimmy schreef:
arabesk schreef:

Ik hecht inderdaad meer waarde aan onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek...

Hij heeft meer dan 20 jaar onderzoek gedaan, pas veel en veel later heeft hij het hoofdstel ontwikkeld (toen hij al gestopt was met onderzoek doen)

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:32

Wel of niet onderzocht of wetenschappelijk, ik denk dat je gewoon moet kijken naar waar je paard naar jou mening het best op reageert.
En of je nou met of zonder bit rijdt, als je maar hard genoeg trekt en sleurt wordt het paard er alle twee niet beter van
en kan het bij alle twee een slechte invloed hebben.
Paarden verschillen nu eenmaal van elkaar/karakter en mensen gelukkig ook ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:34

Eefsoll schreef:
Wel of niet onderzocht of wetenschappelijk, ik denk dat je gewoon moet kijken naar waar je paard naar jou mening het best op reageert.
En of je nou met of zonder bit rijdt, als je maar hard genoeg trekt en sleurt wordt het paard er alle twee niet beter van
en kan het bij alle twee een slechte invloed hebben.
Paarden verschillen nu eenmaal van elkaar/karakter en mensen gelukkig ook ;)

Het gaat niet om wel of niet trekken.

Het gaat ook om de andere bij-effecten die optreden ook al zit je helemaal niet aan de teugels. ;-)

Een mening is niet evenveel waard als keiharde feiten.

"Ik vind dat roken niet zo slecht is want mijn opa werd er 74 mee"

Terwijl de onderzoeksresultaten toch duidelijk aantonen dat roken wel degelijk schadelijke gezondheisgevolgen heeft. Hierbij is iedereen het zich wel bewust, maar bij paarden worden onderzoeksresultaten gewoon van tafel geveegd.

"ach ja het gaat er ook om wát voor soort sigaretten je rookt en op welke manier, ieder heeft zo z'n eigen voorkeur en het is per mens verschillend"

Diezelfde manier van redeneren wordt ook toegepast bij deze discussie, die ineens heel raar en onlogisch is als je diezelfde argumenten in de discussie roken is wel/niet slecht plakt.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-05-09 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:37

het gaat om wat je wil geloven :D

bitloos is vele malen scherper inwerkend dan met bit.....

maar in onze feelgood maatschappij past het bitloze beter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:37

KiWiKo schreef:

Dat is jouw mening en geen feiten :)*

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:38

Lovely schreef:
Vue schreef:

HOe je het ook wendt of keert, het is niet altijd waar. Dat je vooruitgang zag kan aan een hele boel andere dingen gelegen hebben :). Dat het zo is geweest, kun je ook niet door onderbouwing aannemelijk maken :)* .

Ik ken mijn paard het beste ;-)

En wanneer het bit op dat moment het enige was dat verdween of veranderde lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat het een andere oorzaak had dat onze buitenritjes van 300 km p/u en door de lucht naar relaxte buitenritjes transformeerden.

Wat wil je me nu precies duidelijk maken??

Kiwiko; ik zie niet in wat marsmannetjes met bitgebruik te maken hebben. Vandaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:41

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is jouw mening en geen feiten :)*

dat is............. het is mijn mening gevormd door ervaring...........

niet door woordjes geschreven door wie dan ook. Bitloos kan ik het grootste monster op de hohouder krijgen...... met bit niet :)

dat is een van de redenen waarom ik graag bitloos inrij :)

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:45

Ik heb ook een hele poos zonder bit gereden. Ik denk dat het erg verschilt per paard, Mijn paard vond het niks. Ging erg met het hoofdslaan en als ik aan de teugels kwam ging ze hevig in verzet. dit zag ik meer bij paarden die al een langere tijd bitloos rijden. Toen ik weer met bit reed, was het gelijk helemaal over. dit vond ik genoeg om weer met bit te rijden.
En ik heb ontzettend veel bitlose optomingen geprobeert. Ook ontzettend dure dingen die uiteindelijk niet eens bleken te werken, op alle paardenhoofden zouden passen, dat het makkelijk is te verstellen. Terwijl het niet in de juiste pasvorm bleef en dus helemaal weer uitzakte. Toen ik mensen van bitlose worksops er op aansprak gaven ze mij gelijk. Ze hadden er zelf nog niet eens over nagedacht, wisten niet eens dat het zo was..
Dus niet ALLE paarden vinden het even prettig.
Maar dat het een eetreflex oproept en daarom niet meer goed kan admenen vind ik vreemd. Het schuim wat een paard soms heeft om zijn mond komt dan doordat het niet slikken kan. Ik denk dat als het paard niet slikken kan, er liters speeksel uit zn mond zou stromen. en ik heb nog nooit een paard gehoord met ademhalingsproblemen tijdens het rijden.

Begrijp me goed, ik ben helemaal niet tegen bitloosrijden, maar dat een bit zo ontzettend slecht is als er beweert wordt vind ik echt raar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:47

Chefke schreef:
Ik denk dat als het paard niet slikken kan, er liters speeksel uit zn mond zou stromen.

Afbeelding

liters? ik vind dit ook al behoorlijk wat...

paarden die bitloos worden gereden schuimen lang niet zoveel als paarden mét bit. Schuimen is eigenlijk gewoon kwijlen :n

Citaat:
en ik heb nog nooit een paard gehoord met ademhalingsproblemen tijdens het rijden.

Begrijp me goed, ik ben helemaal niet tegen bitloosrijden, maar dat een bit zo ontzettend slecht is als er beweert wordt vind ik echt raar.

verdiep je dan eens in de achtergrond artikelen :)*

Alle nieuwe inzichten lijken in het begin raar, omdat je er niet aan gewend bent.

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:49

@ Arabesk: Daar heb je ook gelijk in.. maar in het filmpje, waar dit topic over gaat, is voornamelijk te zien dat er niet "normaal" met de teugels omgegaan wordt en dan lijkt het wat mij betreft logisch dat het bit dan als niet plezierig wordt ervaren door het paard.
Als het paard vervelend reageert op het bit dan kan dat verschillende oorzaken hebben, maar dat wil niet zeggen dat als er 1 paard niet prettig op het bit reageert dat het dan meteen benadeelt moet worden.
Er is misschien ook wel een paard die het niet fijn vind om bitloos gereden te worden, maar dat wil ook niet zeggen dat het slecht is voor je paard.

@ Chefke: Helemaal met je eens!! +:)+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:52

Arabesk schreef:
Chefke schreef:
Ik denk dat als het paard niet slikken kan, er liters speeksel uit zn mond zou stromen.

verdiep je dan eens in de achtergrond artikelen :)*

Alle nieuwe inzichten lijken in het begin raar, omdat je er niet aan gewend bent.

heb ik gedaan arabesk......... allemaal onzin verhalen en eenrichtingsverkeer........ bijna ergeniswekkend