Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:56

Oh, ik ga helemaal ontopic: weet je wat imo Natural is?

Je paard op de steppen en toendra's loslaten tussen de wilde paarden, en er nooit meer naar terug gaan...... da's echt natural.
Een paard in Nederland is niet Natural, paarden zijn niet inheems in Nederland, en je hebt hier geen echte natuur......

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:42

Lijkt me een mooie conclusie voor dit topic, Yamcha *LOL*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:04

Naar mijn mening heeft het in oorsprong helemaal niks te maken met 'natural' maar héél veel meer met 'horsemanship'.

Ik zal niet beweren dat ik de zaken historisch goed in perspectief heb maar ik denk dat je zou kunnen stellen dat in Nederland één van de eersten die bekend werd onder de vlag van '' anders omgaan met je paard" wel Monty Roberts is geweest.
Wie ooit zijn boek heeft gelezen ( of heden ten dage nog zijn theorie volgt) weet dat Monty Roberts uit een 'harde' paardenwereld afkomstig is: zijn afschuw over de wijze waarop in zijn jeugd paarden 'gebroken' werden alvorens ze hun plaats konden innemen in de mensenmaatschappij spreekt boekdelen. Zijn verhalen over de wereld van de (draf-) en rensport waar hij zelf talloze jaren in functioneerde, wijzen duidelijk in de richting dat zijn ideeën over het omgaan met paarden, afweken van het beeld wat tot dan toe ( en misschien nog steeds wel!) gebruikelijk was.
Natuurlijk is Roberts niet de ‘uitvinder’ van het fenomeen. Zelfs ten tijde van de oude Grieken was het geweldloos trainen van een paard bij monde van Xenophon al bekend én aanbevolen en Roberts zelf is voorgegaan door grote paardenmannen in de USA, zoals Tom en Bill Dorrance, Ray Hunt en Buck Brannaman e.a.. Ik denk wel dat zijn verdienste heeft gelegen in het populariseren van de zachtmoedigere methodes. In het spoor van de popularisering zijn velen gevolgd; in Nederland zijn de bekendste van het nieuwe ''horsemanship" wel Parelli, Hempfling, Voest en wellicht nog wat andere namen die mij niet zo te binnen schieten. Er zijn inmiddels heel wat 'afgeleide' discipelen, personen die op de een of andere wijze het licht hebben gezien.

Het aardige is nu dat zowel de ‘oude meesters’( en daar reken ik ook de traditionele paardenmensen van vroeger onder) als alle nieuwe-tijds goeroes eigenlijk altijd alleen maar spreken over het welzijn van het paard in de zin van er op juiste wijze mee omgaan, beleren en trainen. Mét het paard werken, niet tégen het paard.
Ze spreken over respect, begrijpen, voorkomen = beter dan genezen, je verdiepen in de denk- en begripswereld van het paard. Iemand die bereid is een eerlijke dialoog met het paard te hebben, die de aard en het wezen van het paard kan én wil aanvoelen..

Tot zover zullen de meeste paardenliefhebbers elkaar wel kunnen vinden – de meesten zullen a priori het beste met hun beestje(s) voorhebben – en zullen echt wel snappen dat een paard geen ‘ding’ is of een middel waarmee je sport bedrijft. Dat een goede atleet zich in principe het best ontwikkeld door goede doelgerichte training en dat je een sportief lijf niet verkrijgt door het dier op te knopen met allerlei tuigage. Netzomin als je een meewerkend en happy paard krijgt als je met de regelmaat van de klok je zweep hanteert , je sporen erin prikt of met harde hand een scherp bit gebruikt. Angst en vrees neemt dan de plaats in van werkwilligheid.

Maar de wegen tussen de gewone paardenmensen, die ik bij gebrek aan een beter woord dan maar “traditionals” noem, en de “naturals” ( ook bij gebrek aan beter woord) beginnen zich na deze algemene consensus ( horsemanship) te splitsen. De naturals hechten niet alleen waarde aan een geweldloze omgang en manier van rijden- zij vinden ook dat het paard zoveel mogelijk in ‘natuurlijke staat’ hoort te leven. Dat betekent dus 365 dagen in het jaar 24/7 buiten, geen stallen, geen dekens, geen ijzers onder de hoeven, geen krachtvoer, geen scherpe bitten of beter nog helemaal geen bitten en als het even kan ook boomloze zadels. Bij problemen wordt vaak in eerste instantie hulp gezocht bij natuurgenezers, homeopaten, en andere niet-reguliere therapeuten.
De traditionals daarentegen zetten hun paarden wel een dag/nachtdeel op stal, laten hun paarden beslaan, hebben wel een hoofdstel met een bitje of rijden met stang en trans, hebben wel boomzadels, leggen een dekentje op voor de regen of de kou en zullen het paard, als nodig, scheren, geven naast ruwvoer ook krachtvoer. Medische hulp wordt meestal gezocht bij de reguliere geneeskunde.
Ik vraag me overigens af wáár nu precies dat uitéénlopen van de ideeën is ontstaan, want géén van de horsemanship goeroes hoor je beweren dat bitten, zadels, ijzers etc. niet mogen.

Daar waar de wegen zich splitsen begint ook de ‘ellende’ .. mensen hebben en volgen hun eigen ideeën, proberen elkaar van de juistheid van hun eigen inzichten te overtuigen. Op zich is daar niks mis mee – ik ben er van overtuigd dat wij aan beide kanten van het hek het nodige van elkaar kunnen leren. De discussies tussen de partijen lopen echter vaak hoog op: naturals die zich zonder kennis van zaken afzetten tegen spoor- en bitgebruik (iedere ruiter weet tenslotte dat beide slechts hulpmiddelen zijn die bij goed gebruik het paard niet zullen schaden) en de traditionals die het heil er niet van inzien om hun paard blootvoets over de asfaltwegen te laten kletteren, 24/7 in de wind en regen te laten staan en de naturals rijkunstige vaardigheden ontzeggen. En dat zijn maar een paar voorbeelden waarmee menig, heftig topic op dit forum gevuld wordt.

Per definitie bestaat “Natural Horsemanship” niet of je zou met ‘natural’ het aangeboren talent (en soms te leren) horsemanship of gevoel voor paarden bedoelen. En HORSEMANSHIP is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Op welke manier je met je paard wilt omgaan – of dat nou is à la Parelli/Hempfling of volgens de regels van de klassieke rijkunst of gewoon op een manege rondbanjert – het doet er allemaal niet toe. Het belangrijkste is dat je je paard een paard-waardig leven gunt, snapt dat het geen mens is die kan denken zoals wij, of de vervanging is van de poppen en knuffels waar je vroeger mee speelde, en recht heeft op een respectvolle en geduldige behandeling, niet gemept, overvraagd of afgejakkerd wil worden… dan komt het allemaal wel goed.
En als we dan met z’n allen ook leren respect voor elkaar’s meningen te hebben, niet te drammen en bij discussies netjes te blijven… dan wordt het gezegde misschien nog wel eens wáár:

Mensen met paarden hebben een hemel op aarde !!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:17

Dan is de benaming natural nog steeds niet van toepassing, als je het over Horsemanship hebt. Dan heb je het over een manier van omgaan met je paard en niet de manier van houden van een paard. En dan nog vind ik het teveel in 2 hokjes denken. Er zit zo'n groot "grijs" gebied hier tussen. En hoe willen we die dan gaan noemen? Als er al zonodig in hokjes gedacht moet worden...
ik heb trouwens ook eens een film gezien van die Monty waar hij dus een paar echte wilde paarden die zo uit de natuur zijn getrokken en nog nooit een mens in een straal van 100 meter in de buurt te hebben gehad en die werden stuk voor stuk in een roundpen gedaan en ff lekker opgejaagd. Ben de naam hiervan ff kwijt, maar wordt ook in zijn boeken beschreven. Nou, ik werd niet vrolijk van die beelden. Wat ik dus wil zeggen is: dat er verschillende stromen van omgaan met het paard is en dat ik probeer voor mijn gevoel in al die stromen mijn weg met paarden omgaan en ook het houden van de paarden probeer te vinden. Na al meer dan 30 jaar in "de paarden" te zitten vind ik nog steeds dat er bij al die verschillende stromen wel iets is wat in mijn straatje en dus die van mijn paarden zit... Alleen vind ik het dus zo jammer dat er dus mensen zijn, die compleet doordraven in hun mening en anderen ook door die mening kwetsen. Daar zie ik het nut niet van in, maar wel als men met goeie argumenten komt en niet met opmerkingen als: een paard in de natuur heeft geen deken op enz... want dat weten we allemaal Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:43

Nou als ik dit zo lees ben ik meer Natural dan ik dacht en dat terwijl ik als traditional als grote dierenbeul in een filmpje ben gemonteerd.

Ik zie wel dat de meeste in hun eigen straatje praten, we hebben immers allemaal het beste met ons paard voor. Dat een ieder van mening verschilt over wat dat beste nu is is imo niet meer dan logisch. Helaas ontbreekt het nog wel eens aan respect voor elkaar.

De buren houden hun paarden natuurlijker dan dat ik dat doe. Zij zouden als Natural omschreven worden. Ze doen echter ook een hoop dingen die ik ook doe. Ze gaan uit van hetgeen wat voor hun paarden het beste is.
Ik scheer mijn paarden, ze hebben dekens en ze staan 's nachts op stal. In het wedstrijdseizoen staan ze ook nog op ijzers, maar wel weer 24/7 buiten en ik ben natuurlijk zo'n vreselijk foute eventingruiter, die haar "natural" buurvrouw heeft aangestoken, die rijdt nl ook sgw trainingen. Ik heb een holistische DA en een gewone voor evt hechtingen entingen ed

Natural is een imo een verzonnen begrip, afgeleid van zaken die los van elkaar kunnen staan. Helaas zijn er ook mensen die de naam "misbruiken". Ik ken een aantal mensen die zeggen Natural te zijn, maar eigenlijk geen geld hebben voor een paard. Beest wordt het hele jaar door op een landje gedumpt zonder beschutting met in de winter 1 plakje hooi per dag. In het wild worden ze naar eigen zeggen ook niet bijgevoerd. Alleen vind ik dat je niet een hele groep mensen die hun paarden op een natuurlijker manier probeert te onderhouden mag bekritiseren op het gedrag van een paar individuen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:25

Wel deze 'extreme natural' zal nooit naar een alternatief genezer gaan voor paard en mens, peinst er niet over om kruidenwormpasta's te gaan gebruiken en heeft een boomzadel in het assortiment Sigaar

Dit is een antwoord op het lange verhaal van Jannepauli, waar ik me overigens wel in kan vinden, wellicht kan haar stuk als basis vppr een boktwiki gebruikt worden
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 28-10-08 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:39

Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat ik kruidenwormenpasta's gebruik. Alleen als de reguliere geneeskunst er niet uitkomt kijk ik verder bij een holistsiche DA, fysiotherapeut of osteopaat.

Hoewel ik jou nooit wat misdaan heb, moet je mij wel altijd afze*ken Arabesk en valt er met jou geen normale discussie te voeren omdat alleen jouw zienswijze juist is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:39

Mijn post was een antwoord op het epistel van Jannepauli

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:41

Neemt niet weg dat je er voldoening uit lijkt te halen om mij aan de schandpaal te nagelen terwijl ik je nooit iets misdaan heb en je eigenlijk altijd negeer als ik vind dat je onzin uitkraamt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:43

gr_roos schreef:
Neemt niet weg dat je er voldoening uit lijkt te halen om mij aan de schandpaal te nagelen terwijl ik je nooit iets misdaan heb en je eigenlijk altijd negeer als ik vind dat je onzin uitkraamt.

Ik begrijp niet waarom je zo op de kast zit. Als je nu een probleem met me hebt om wat voor reden dan ook, misschien had ik even een disclaimer onder m'n post moeten zetten, negeer je me toch gewoon Clown

*gaat even post editten*

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:45

Zag bij toeval nu pas je onderschrift arabesk, maar doe jij dan aan het natural horsmanship, zoals hierboven door Jannepauli beschreven? Ik vraag me dus af in hoeverre je dan nl over natuurlijk praat... (gezien mijn eerdere posten waarin ik mijn visie heb gezet)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:47

Op onze auto staat

'natuurlijk bekappen
&
natural horsemanship'

we laten de & weghalen en op die plek komt 'bitloos rijden', omdat zowel parelli, als hempfling, monty, voest etc toch allemaal met een bit werken op een zeker moment. Iets waar ik niet achter sta.

Voor ons is NH geen dóel, maar een middel om veilig bitloos (buiten) rijden mogelijk te maken en of gedragsproblemen op te lossen bij paarden, maar dit wel samenhangend met huisvesting. Dus niet zoals hempfling een paard van stal trekken, deze rustig maken en vervolgens weer op stal zetten.

Ik wil geen loodgieter zijn die de kraan niet máákt, maar alleen dweilen verkoopt om het water op te dweilen. We hebben weleens een verzoek gekregen van iemand die problemen had met haar paard. Dat paard staat in de winter 23/7 op stal. Een lange email terug geschreven dat onder die omstandigheden NH dweilen met de kraan open is.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 28-10-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:49

Mag ik dan vragen waarom je tegen een bit bent? Maar ik doelde dus op het stukje over die Monty. Ik vind het dus echt niets wat deze man paarden doet. Het op een natuurlijke manier van omgang met paarden vind ik bij hem (en hij staat toch voor Horsemanship) ver gezocht...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:55

Zammie schreef:
Mag ik dan vragen waarom je tegen een bit bent? Maar ik doelde dus op het stukje over die Monty. Ik vind het dus echt niets wat deze man paarden doet. Het op een natuurlijke manier van omgang met paarden vind ik bij hem (en hij staat toch voor Horsemanship) ver gezocht...

vaal wordt gedacht dat het bit zo hard is als de hand van de ruiter, hier zit natuurlijk wel wat in

maar...

als je een paardenschedel pakt, zie je en kan je voelen dat het kaakbeen op de plek waar het bit ligt, messcherp is. Het tandvlees onder het bit ligt dus ingeklemd tussen enerzijds het bit en anderszijds het vlijmscherpe mesvormige bot.

Verder:

Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kán komen).

Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

De overige nadelen kan je hier lezen:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/bitloos.htm
www.bitloos.nl

Schuimen en kwijlen wordt bij elke andere diersoort gezien als iets abnormaals, maar bij paarden noemen we het ineens 'nageeflijk' Verward

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:59

Druk op de neus is voor veel paarden ook niet alles. Heb wel eens een gerenomeerde bitloze trainer gezien die een zwelling bij het paard op zijn neus wist te krijgen.

Bitloos kan dus ook scherp in werken, soms wel scherper dan een bit. Ik rijd met beide dus ik heb vergelijkingsmateriaal. Daarnaast schuimt mijn paard ook als ze aan een halster naast de fiets draaft of los in de paddock rent en dan mag ze zelf weten of ze rent.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:00

paardnatuurlijk heb ik natuurlijk al eens doorgenomen en kwam ook inderdaad het stukje van wat jij omschrijft tegen, maar hoe kan het dan dat een paard gereden op zo'n bitloos hoofdstel ook in zijn mond gaat schuimen? En dan kom ik op een andere vraag? Wat als een paard erg gevoelig op de neus is en zelfs een halster al onprettig vind? Paard mankeert niets, maar heeft hier een hekel aan...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:01

Zammie, je moet gewoon doen wat je paard prettig vind en als die liever met een bit dan met druk op zijn neus loopt dan lijkt de keus mij simpel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:04

gr_roos schreef:
Zammie, je moet gewoon doen wat je paard prettig vind en als die liever met een bit dan met druk op zijn neus loopt dan lijkt de keus mij simpel.

He, moet dat nou... Weet ik toch ook wel, maar wil gewoon uitleg van een "natural"...Kortom, ik probeer de logica en dus uitleg en dus discussie hierover aan te gaan. Ik heb op vroeger in mijn jonge jaren veel alleen met halster of touw gereden, dus heb enige ervaring, maar rijd nu al jaren "traditioneel"...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:07

Bitloos gereden paarden die in een onatuurlijke houding moeten lopen waarbij de ademhaling ook beperkt wordt, gaan ook schuimen, maar toch nooit zo heftig als met bit.

Er zijn buitengewoon onvriendelijke bitloze optomingen: hackamores, neusriemen met stalen pinnen (geliefd in spanje) etc

Daarom pleit ik voor vriendelijke bitloze optomingen en ik pleit ook voor rijden zónder constante teugeldruk, oftewel 'waslijnen' Haha! Genoeg mensen hebben bewezen dat verzameling aan de losse teugel mogelijk is en zelfs verzameling zonder hoofdstel (voordat we die discussie weer krijgen)

Wie meer wil weten duikt maar in de literatuur: http://www.bitlessbridle.com en mediaboekservice is net gekomen met het boek van Dr. Cook in de NL vertaling.

Iedereen die met me in discussie wil gaan, om te horen dat het allemaal wel meevalt met een bit zolang je maar een goede ruiter bent bla bla, heeft pech, want dat ga ik niet zeggen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 28-10-08 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:09

Citaat:
Wel deze 'extreme natural' zal nooit naar een alternatief genezer gaan voor paard en mens, peinst er niet over om kruidenwormpasta's te gaan gebruiken en heeft een boomzadel in het assortiment

Da's goed nieuws!
Ik had het ook maar een beetje 'aangedikt' om de verschillen aan te geven.
Maar zo zie je, eigenlijk maken we allemaal wel 'cross-overs' en dat is één van de bedoelingen van mijn verhaal - want dat hokjesdenken, daar moeten we - ten gunste van onze paarden - hoognodig van af.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:10

@ Zammie, Vatte je post anders op dan je bedoelde, kan gebeuren met geschreven tekst Knipoog

Mijn paard schuimt ook met der bitloze hoofdstel, weet wel dat als ik de neusriem zo laag doe als voorgeschreven hij veel strenger en pijnlijker inwerkt dan mijn bit. Ik heb mijn neusriem bij beide paarden hoog zitten ( 1 vinger onder het jukbeen) en volgens een hoop beschrijvingen moet hij een stuk lager waardoor het dus echt een scherpe inwerking heeft. Heb het helaas aan den lijve ondervonden. Misschien help het bij jou paard ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:11

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:14

gr_roos schreef:
@ Zammie, Vatte je post anders op dan je bedoelde, kan gebeuren met geschreven tekst Knipoog

Mijn paard schuimt ook met der bitloze hoofdstel, weet wel dat als ik de neusriem zo laag doe als voorgeschreven hij veel strenger en pijnlijker inwerkt dan mijn bit. Ik heb mijn neusriem bij beide paarden hoog zitten ( 1 vinger onder het jukbeen) en volgens een hoop beschrijvingen moet hij een stuk lager waardoor het dus echt een scherpe inwerking heeft. Heb het helaas aan den lijve ondervonden. Misschien help het bij jou paard ook.

Afbeelding

verder dan twee vingers onder het jukbeen betekent dat je de neusriem op het gevoelige neusbot legt, dat maar heel dun is

onze essentie van bitloos rijden is dat je een relatie hebt met je paard op basis van afspraken, en niet de afspraak 'als je niet doet wat ik je zeg doe ik je PIJN'

pijn is voor een paard nl een signaal om te gaan vluchten en dat is nou net wat je niet wil

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:18

En dat is dus precies wat ik niet wil... boeken kopen gebasseerd op?
Dat jij tegen het gebruik van een bit bent is me duidelijk en je hoeft me niet te vertellen dat je dit en dus mensen die het wel gebruiken afkeurd. Daar hebben we dus precies het verschil tussen jou en mij, ik kan wel verder kijken als mijn eigen ding en open staan voor goede adviezen zoals gr.roos nu omschrijft.
Ik probeer alleen de logica ervan te doorgronden, dat is alles...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:21

In dit stukje tekst ga je dus echt tever arabesk....
onze essentie van bitloos rijden is dat je een relatie hebt met je paard op basis van afspraken, en niet de afspraak 'als je niet doet wat ik je zeg doe ik je PIJN'

Nu doe je alsof (ik) met een bit niet eerlijk tegenover mijn paarden ben en ze bij een keer even met wat anders bezig zijn als ik als ik erop rijdt ze pijn doe. Dit vind ik dus niet normaal. Waar basseer je dit op? Weet jij hoe ik rijdt en hoe ik met mijn paarden omga?