Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

gr_roos schreef:Neemt niet weg dat je er voldoening uit lijkt te halen om mij aan de schandpaal te nagelen terwijl ik je nooit iets misdaan heb en je eigenlijk altijd negeer als ik vind dat je onzin uitkraamt.

Zammie schreef:Mag ik dan vragen waarom je tegen een bit bent? Maar ik doelde dus op het stukje over die Monty. Ik vind het dus echt niets wat deze man paarden doet. Het op een natuurlijke manier van omgang met paarden vind ik bij hem (en hij staat toch voor Horsemanship) ver gezocht...
gr_roos schreef:Zammie, je moet gewoon doen wat je paard prettig vind en als die liever met een bit dan met druk op zijn neus loopt dan lijkt de keus mij simpel.
Genoeg mensen hebben bewezen dat verzameling aan de losse teugel mogelijk is en zelfs verzameling zonder hoofdstel (voordat we die discussie weer krijgen)Citaat:Wel deze 'extreme natural' zal nooit naar een alternatief genezer gaan voor paard en mens, peinst er niet over om kruidenwormpasta's te gaan gebruiken en heeft een boomzadel in het assortiment
gr_roos schreef:@ Zammie, Vatte je post anders op dan je bedoelde, kan gebeuren met geschreven tekst![]()
Mijn paard schuimt ook met der bitloze hoofdstel, weet wel dat als ik de neusriem zo laag doe als voorgeschreven hij veel strenger en pijnlijker inwerkt dan mijn bit. Ik heb mijn neusriem bij beide paarden hoog zitten ( 1 vinger onder het jukbeen) en volgens een hoop beschrijvingen moet hij een stuk lager waardoor het dus echt een scherpe inwerking heeft. Heb het helaas aan den lijve ondervonden. Misschien help het bij jou paard ook.