Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:30

sanne83 schreef:
ikke schreef:
Wat ik namelijk in hoofdzaak tegenkom bij al die mensen die jij zo graag aan Parelli kletst zijn doodgeparellide paarden waar geen enkel initiatief meer in zit en die alleen maar wachten op de volgende vraag om vervolgens het gevraagde uit te voeren. Kadaverdiscipline en eigenlijk nog wat erger: zombies.........

Ik herken eigenlijk niets van wat je zegt, de meeste parelliers krijgen juist vaak het commentaar dat het allemaal zo "vrij" is, dat het allemaal softie is, dat het paard volledig mag doen wat hij wil (en dat je je paard eens goed moet aanpakken :x)
Grappig dat de meningen over één zelfde ding kunnen verschillen als dag en nacht :=

Ik ken dit commentaar wat jij geeft, eigenlijk alleen van "dressuurruiters" die denken dat een slofteugel + stang & trens nodig is voor controle en die letterlijk altijd in gevecht zijn met hun paard, waardoor het paard zo "spectaculair" (lees: snuivend en stomend) loopt. Dat zijn inderdaad mensen die vinden dat een gehoorzaam & kalm paard "doods" is en dat hun paard heel veel "karakter" heeft :=
Ik mag toch hopen dat mensen uit dit topic niet in deze categorie vallen ;)

Een paard dat volledig mag doen wat ie wil? Bij Parelli en Co? Nou, sorry, dat herken ik totaal niet!
Als ik zeg dat mijn paard soms zelf mag bepalen of we ergens links of rechts gaan, word ik al van alle kanten besprongen dat ik een levensgevaarlijke idioot ben, zowel uit de traditionele als de NH-hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:49

ikke schreef:
Wat ik namelijk in hoofdzaak tegenkom bij al die mensen die jij zo graag aan Parelli kletst zijn doodgeparellide paarden waar geen enkel initiatief meer in zit en die alleen maar wachten op de volgende vraag om vervolgens het gevraagde uit te voeren. Kadaverdiscipline en eigenlijk nog wat erger: zombies.........

Dat is echt de grootste onzin ooit. Ik zit zowel in het hele parelli gedoe als in de dressuurwereld en de mensen die parelli doen die ik ken doen allemaal enorm gevarieerde dingen, hebben een enthousiast paard, staan bij alles stil wat het beste is voor hun paard en hebben allemaal een paard dat graag iets doet.
Ik zie veel meer zombies in de traditionele wereld, waar de paarden "even uit de stal worden getrokken", opgezadeld en voor een uutrje plezier worden misbruikt en als ze het neit goed zijn een scheld en een tik kunnen verwachten. En dat iedere dag hetzelfde...

Ik ben NIET tegen traditioneel (zolang het het paard neit schaadt en het paard een iegen leven mag hebben), maar om te zeggen dat paarden zombies worden van parelli is ECHT ONZIN.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:55

@ ikke:
Ik herken daar weer helemaal niets in :+ Net als Fellor zie ik dat vooral in andere takken van sport.

Een van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb is: "Cause your idea to become your horses idea, but understand your horses idea first"
En met understand wordt bedoeld; begrijpen, maar ook doen. Je hebt begrip en interesse voor wat je paard leuk vind en probeert daar aan te voldoen. Daarna kan je eens gaan kijken hoe je je paard de motivatie kan geven om ook leuk te vinden wat jij leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:02

ikke schreef:
Als ik zeg dat mijn paard soms zelf mag bepalen of we ergens links of rechts gaan, word ik al van alle kanten besprongen dat ik een levensgevaarlijke idioot ben, zowel uit de traditionele als de NH-hoek.

Vind ik eigenlijk niet zo raar .. Ik deed het "vroeger" (is echt nog niet zolang geleden hoor :+ ) ook hoor, pony mocht ook wel eens bepalen waar we naartoe gingen. Maar stel nu dat je links of rechts kunt en links is een gewoon pad en rechts komt meteen op een enorm drukke weg uit .. en stel dat je pony net op dat moment vind dat jullie rechts gaan .. Je kan hem daar niet voor straffen want hij mag op andere momenten ook kiezen, waarom dan net niet? Hoe leg je dat aan je pony uit? Brengt toch alleen maar verwarring?

Neen, na een aantal kleine dingetjes (gelukkig niet meer gebeurd) heb ik besloten dat ik het vanaf nu gewoon voor het zeggen heb. Wil niet zeggen dat ik geen rekening meer hou met mijn pony, en dat ik hem dingen dwing te doen die hij niet wil. Maar toch wil ik het voor het zeggen hebben, zeker op spannende momenten. En als dat betekent dat ik een pony heb die alleen maar wat doet als ik het vraag, so be it. Heb ik tenminste 500kg veiligheid bij mij, die niks of niemand in de problemen brengt ..

Het ligt er misschien ook allemaal aan wat je zelf meegemaakt hebt, of (veel) in je omgeving ziet, wat je referentiekader is. Ik hou het liever makkelijk en veilig, en dus zullen mijn grenzen stricter zijn dan bij anderen. Maar mijn pony wordt daardoor echt niet mishandeld hoor, denk dat ze er nog happy genoeg uitzien en het leuk genoeg vinden allemaal, want dat is ook mijn taak, zorgen dat hetgeen we doen leuk blijft voor de pony, en niet alleen leuk is voor mezelf (en als het niet leuk is voor de pony is het vanzelf ook niet leuk voor mezelf, aangezien pony wel laat merken dat die het niet leuk vindt :Y) ).

Ik heb ontbrekende stukjes kunnen aanvullen door Parelli, en dat vind ik alleen maar fijn. Door dingen van Parelli te lezen en te bekijken krijg ik nog meer inspiratie om dingen met mijn pony te doen, of dingen net eens wat anders te doen. Ik volg Parelli niet van voor tot achter, ben helemaal niet bezig met het halen van de levels en de oefeningetjes die je daarvoor moet kunnen, ik haal uit heel het pakket hetgeen wat ik handig vind, interessant vind en dan kijk ik of mijn pony's het ook leuk vinden. En tot nu toe hebben ze nog nooit neen gezegd (behalve dan [***] en het cirkelwerk, dat was geen neen maar een "zucht, moet het nou echt?" en dat hebben we veel leuker gemaakt dus die is nu ook weer blij :+ ).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:04

sanne83 schreef:
@ ikke:
Ik herken daar weer helemaal niets in :+ Net als Fellor zie ik dat vooral in andere takken van sport.

Een van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb is: "Cause your idea to become your horses idea, but understand your horses idea first"
En met understand wordt bedoeld; begrijpen, maar ook doen. Je hebt begrip en interesse voor wat je paard leuk vind en probeert daar aan te voldoen. Daarna kan je eens gaan kijken hoe je je paard de motivatie kan geven om ook leuk te vinden wat jij leuk vind.

Jij misschien niet, ik doe in deze aan het vaststellen van feiten!

Het is een nobel streven om te begrijpen wat je paard leuk vindt en daar rekening mee te houden, maar wat als dat paard zelf niet eens weet wat ie leuk vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:08

Dan doe je niks :+
Je merkt echt wel als je verschillende dingen probeert of het 1 beter of makkelijker gaat dan het ander en wat je paard erover denkt hoor .. Dat kan ik zelfs ;)

Edit; ik begrijp trouwens wel wat je bedoeld hoor, mijn bange pony vind het prima om geaaid te worden maar zodra ik echt wat vraag weet die niet goed wat of hoe .. Dus aaien we veel, heel veel, en we proberen steeds wat andere dingetjes, kleine dingetjes, kleine stapjes. En als die merkt dat die dat best kan en niet doodgaat dan gaat die het ook leuk vinden en wordt die steeds nieuwsgieriger naar dingen toe. Maar hetgeen ik er in basis mee doe is heel weinig, kan echt gewoon 10 minuten in de piste staan te aaien .. Is ook niet voor iedereen weggelegd :Y)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:18

Ik deel Fellors mening over het 'Kadaverdiscipline-gedoe'...
Parelli heeft zombies die weg mogen lopen als ze dat willen (en het niet gevaarlijk is) en verbeterd worden als ze wat fout doen.
Dressuursport heeft veel paarden die vaak niet enthousiast werken en bij iedere fout een zweepslag krijgen, of een lekkere ketting onder de kin, maar ach, het zijn tenminste geen zombies, toppie! +:)+

Nee sorry, geef mij maar een zombie die ik 'nooit' pijn hoef te doen, die lekker buiten op de wei kan en nergens heen geslagen, getrapt of getrokken word in tegenstelling tot menig dressuur en/of springpaard, zowel bij de amateurs als bij de profies.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:28

Mij valt het steeds weer op, dat "out of de box" denken in wat voor soort topic op Bokt dan ook, blijkbaar NOT DONE is.

Ik heb heel dit topic steeds gelezen en gevolgd, argumenten en filmpjes, en in vele posts het een en ander herkend.
Met een aantal van de aangekaarte problematiek heb ik zelf als amateuristische kluns zeer zeker ook te maken gehad.
Ik kocht boeken. Ik bekeek DVD's.
Ik probeerde het uit te voeren.

Het hielp alles niets, ik kon dat niet, of althans kennelijk niet op de "juiste" manier.

Het voelde ook nooit goed of "waarachtig".

Hulp had ik ook niet, iedereen was er wel mee klaar met mij en mijn onopgevoede monsterlijke bonte paard. Ook ervaren "paardenmensen" die er mee in het bietenveld lagen en paard 20 meter verderop (waarschijnlijk op z'n paards gierend van de lach). Wat een ellende en wanhoop, voelde ik toen.

Ik moest het zelf doen, of hem weg doen. Toen ik hem te koop zette en meteen al veel reacties kreeg had ik iets van een "wake up call". Niks weg doen. Wat had ik gemist/wat zou ik missen? Een kans om te leren.

Vanaf dat moment ben ik creatief gaan denken, en begon ik hem te zien, maar hem vooral te LATEN in wie hij was. Probeerde te begrijpen, waar de crux bij hem nou zat: jiOkee, jij bent ZO, ik ben ZUS dus wat kunnen we nou samen eigenlijk? Kunnen we wel iets, of wordt het niks? Dit ging dan gewoon over elkaar begrijpen/mogen/accepteren, nergens hoewel hij al lang onder het zadel was bij mij, over rijtechnisch gedoe.

Onorthodoxe methodes? Helemaal geen "methodes" of "leren" meer.
Gewoon : je hebt een paard en heb je er plezier mee/aan?

Er moest en hoefde niks meer, voor paard niet, voor mij niet.

Nooit heb ik zo snel een paard zichzelf zien worden, en ipv dat gestress/verwachtingspatronen van mij uit werd het een waardering over en weer.
Toen ik er na een pauze van 10 maanden weer opstapte was het "we doen het samen" ipv "jij gaat dit voor mij doen".

En dat gaat tot de dag van heden uitstekend.

Niet volgens boekjes (hebben we wel gedaan), niet volgens dure gearriveerde instructeurs (hebben we ook gehad), niet volgens rigide stappenplannen en voorschriften (ook allemaal "geprobeerd"), maar gewoonb door hem de kans te geven ZICHZELF te zijn, en ik mijzelf ook, toen ik mijn verwachtingspatroon en alle "leermethodes" losliet opv ze op mijn paard los te laten, had ik opeens een meewerkende viervoeter, die zijn zure gedrag, zijn opstandigheid, zijn hele weerstand los liet.

Wat ben ik dom en kortzichtig geweest, vele verspilde jaren, al die uren met mijn neus wanhopig in de paarden boeken, had ik beter kunnen besteden aan het beter begrijpen van mijn eigen paard. Hij is nu net 8 jaar, en wat een wewreldpaard.

Ik hoop dat ik straks met mijn nu jonge merrie Khava, van 3,5 "iets beter beslagen ten ijs kom" en niet de zelfde stommiteiten uithaal. Maar haar op haar manier weer in diens waarde laat.

Zij is een compleet ander type dan Japie, maar het mooie is" dat je dat dan ook leert te zien" ipv van al die algemene doctrines uit te gaan.

Boeken (ik heb meters paardenboeken) zijn leuk voor mensen die IN REAL LIFE de ervaring al hebben, niet voor diegenen, die antwoorden zoeken.
Ik vond er geen enkel antwoord (behalve technische zaken) daarin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:36

xSlvna schreef:
Parelli heeft zombies die weg mogen lopen als ze dat willen (en het niet gevaarlijk is) en verbeterd worden als ze wat fout doen.
Dressuursport heeft veel paarden die vaak niet enthousiast werken en bij iedere fout een zweepslag krijgen, of een lekkere ketting onder de kin, maar ach, het zijn tenminste geen zombies, toppie! +:)+

Nee sorry, geef mij maar een zombie die ik 'nooit' pijn hoef te doen, die lekker buiten op de wei kan en nergens heen geslagen, getrapt of getrokken word in tegenstelling tot menig dressuur en/of springpaard, zowel bij de amateurs als bij de profies.

Ik prefereer dan toch dat dressuurpaard dat gewoon op de wei staat en in handen is van iemand die gewoon nadenkt bij wat ie doet. Die geen zweep of kinketting nodig heeft, maar het paard gemotiveerd heeft om te doen wat ie ervan vraagt omdat het paard geleerd heeft dat de baas betrouwbaar en eerlijk is, afwisseling biedt en zorgt voor een fijne leefomgeving.

@Terpentijn: je hebt je tijd niet verspilt.
Je hebt elementaire dingen geleerd, die je de rest van je leven helpen. Als je goed geleerd hebt (van je paard) en goed gelezen hebt, dan zie je nu al die boekenwijsheid handjes en voetjes krijgen op een manier die past bij jou en je paard en die zal passen bij je nieuwe paard.
Laatst bijgewerkt door ikke op 26-01-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:39

Ik denk dat het per definitie verkeerd is om te veralgemeniseren.
Parellipaarden zijn zombies, dressuurpaarden worden geprikt en geslagen, dravers worden mishandeld etc etc.

Het probleem zit hem niet in de methode (of discipline), maar in het rigide zijn van een groep mensen; het strak vasthouden aan 'hoe het moet' (desnoods ten koste van) en het gebruiken van een methode als excuus om tekortkomingen te verdoezelen.

Je kunt leren van Parelli, Voest, Hempfling, Kurland, Philip Karl, Marijke de Jong, de buurvrouw die heel goed met haar paarden omspringt of misschien wel de kolenboer ... pfffff vul maar aan... Dat is juist het hele punt ... Heb je eenmaal een goede basis (en ik blijf erbij dat je die allereerste basis het beste leert in de praktijk onder begeleiding, opdat iemand je helpt je tekortkomingen te herkennen en dingen daadwerkelijk te 'zien') dan kan het verdiepen in methoden, lezen, kijken, clinics volgen enz. je helpen met het ontwikkelen van een hele brede visie, zonder je vast te pinnen op regeltjes. Een open blik ontwikkelen; meer manieren ontdekken om iets te bereiken. En vooral ook kritisch te zijn en eigen keuzes maken. En dat is gewoon handig. Mits het welzijn van het paard op de eerste plaats staat

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:43

[***] schreef:
Je merkt echt wel als je verschillende dingen probeert of het 1 beter of makkelijker gaat dan het ander en wat je paard erover denkt hoor .. Dat kan ik zelfs ;)

Mwah, als ik niets had gedaan met m'n jonge merrie die niets leuk vond, dan was ik waarschijnlijk niet heel ver met haar gekomen ;) Met haar ben ik gewoon dingen gaan doen die mij passend leken voor haar niveau (puppy dat overdonderd was) en zij heeft daarvan geleerd dat er ook mensen zijn die haar gewoon uitleggen wat ze willen en dat het uiteindelijk eigenlijk wel meevalt wat er dan gevraagd wordt. Maar leuk vinden van activiteiten kostte echt wel even tijd. Haar eerste duidelijke reactie van "dat is prettig" was vreemd genoeg een schop onder haar kont, ze kreeg een duidelijke grens en kennelijk was dat "nieuw" voor haar. Het moge duidelijk zijn dat ik niet een gewoonte ben gaan maken van schoppen onder haar kont }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:45

ikke schreef:
xSlvna schreef:

Ik prefereer dan toch dat dressuurpaard dat gewoon op de wei staat en in handen is van iemand die gewoon nadenkt bij wat ie doet. Die geen zweep of kinketting nodig heeft, maar het paard gemotiveerd heeft om te doen wat ie ervan vraagt omdat het paard geleerd heeft dat de baas betrouwbaar en eerlijk is, afwisseling biedt en zorgt voor een fijne leefomgeving.

Ja, maar helaas leert de ervaring dat dat zelden het geval is. En dat ik het bij parelli paarden veel minder tegenkom (ook in verhouding). Ik snap jouw punt gewoon niet dat parellipaarden zombies zouden zijn. We trainen allemaal ons paard om iets te doen en dat zullen we allemaal goed en met respect voor het paard moeten doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:00

Fellor schreef:
ikke schreef:

Ja, maar helaas leert de ervaring dat dat zelden het geval is. En dat ik het bij parelli paarden veel minder tegenkom (ook in verhouding). Ik snap jouw punt gewoon niet dat parellipaarden zombies zouden zijn. We trainen allemaal ons paard om iets te doen en dat zullen we allemaal goed en met respect voor het paard moeten doen.

Het is vaker het geval dan jij zal willen geloven.
Evengoed als dat lang niet alle Parelli-paarden zombies zijn, is het ook maar een relatief kleine groep paarden die het slecht heeft in het "wedstrijdwereldje" alleen vallen die paarden niet zo op. Die mensen komen, doen hun ding en gaan weer. Voordat jij drie keer met je ogen geknipperd hebt, zijn die mensen alweer ingepakt en naar huis.

Weet je wat HET probleem is? Dit:
terpentijn schreef:
Mij valt het steeds weer op, dat "out of de box" denken in wat voor soort topic op Bokt dan ook, blijkbaar NOT DONE is.

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:30

Daarnet aren alle parellipaarden volgens jou nog zombies dus als we gaan beginnen over out of the box denken zou ik eerst even je eigen kant op kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:31

Waratje schreef:
[***] schreef:

Mwah, als ik niets had gedaan met m'n jonge merrie die niets leuk vond, dan was ik waarschijnlijk niet heel ver met haar gekomen ;) Met haar ben ik gewoon dingen gaan doen die mij passend leken voor haar niveau (puppy dat overdonderd was) en zij heeft daarvan geleerd dat er ook mensen zijn die haar gewoon uitleggen wat ze willen en dat het uiteindelijk eigenlijk wel meevalt wat er dan gevraagd wordt. Maar leuk vinden van activiteiten kostte echt wel even tijd. Haar eerste duidelijke reactie van "dat is prettig" was vreemd genoeg een schop onder haar kont, ze kreeg een duidelijke grens en kennelijk was dat "nieuw" voor haar. Het moge duidelijk zijn dat ik niet een gewoonte ben gaan maken van schoppen onder haar kont }>

Soms kan een schop onder de kont of "slap in the face" juist datgene zijn wat ze op dat moment nodig hebben om weer te gaan nadenken :j En of dat dan die schop onder de kont is of wat anders hangt er maar vanaf van aan welke kant van het paard je je bevindt :Y)

Over dat "out of the box" denken .. als ik dat wat minder zou doen zou ik minder twijfels hebben, maar ook minder mogelijkheden vinden, dus ik kan van mezelf zeggen dat ik dat echt wel doe .. Heb al verschillende wegen bewandeld, die allen wat goeds hebben toegevoegd, en nu ben ik ook weer verder op zoek, ookal doe ik "aan Parelli". Zoals eerder gezegd heeft Parelli wat gaten voor mij opgevuld, enkele essentiële ontbrekende stukken, maar ben ik geen fanatieke volger van A tot Z .. Heb wel de basis doorlopen, de 7 games stap voor stap gedaan, maar daar kruipt bij een gewoon paard ook weinig tijd in en er is zoveel meer .. Alleen wordt dat door een gedeelte mensen niet begrepen of niet goed gezien, en dan krijg je die paarden die bij het begin van de training al weten hoe het verloop gaat zijn, namelijk van game 1 tot en met game 7 en de volgende dag weer opnieuw .. Met die dieren heb ik medelijden, echt, je zou voor minder zombie worden :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:40

Fellor schreef:
Daarnet aren alle parellipaarden volgens jou nog zombies dus als we gaan beginnen over out of the box denken zou ik eerst even je eigen kant op kijken.

Joh, ik heb geen box, dus ik hoeft er ook niet buiten te denken.

Zoals ik twee regels eerder schreef: niet alle Parelli-paarden zijn zombies, evenmin als dat alle wedstrijdpaarden mishandeld worden.

HET probleem, zo je dat als probleem wil zien, is de aanbidding die een aantal mensen aan de dag legt voor "hun" meester.
Als ik dat dan een beetje charcheer, wil men mij opeens proberen in het hoekje van afgeranselde wedstrijdpaarden stoppen. Doe geen moeite, ik pas in geen enkel vakje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:45

Het probleem dat ik heb met jouw reacties is dat jij direct conclusies trekt maar het iemand anders kwalijk neemt als zij conclusies trekken. Ik stop niemand in een hokje met afgeranselde wedstrijdpaarden, maar ik vidn het te makkelijk als er gezegd wordt; parellipaarden zijn zielig en je kan maar beter niet aan wat voor trainingsmethode dan ook beginnen.

"Anderen moeten out of the box denken""Andere mensen die kritiek hebben op de gangbare paardenwereld stoppen mij in het hokje met afgeranselde wedstrijdpaarden (ik heb het uberhaupt niet over westrijdpaarden gehad in die reactie)" "Andere mensen moeten stoppen met oogkleppen op naar pareli te kijken" enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:46

Daarbij, mensen die aan parelli of enige andere vorm van nh zijn begonnen zijn vaak door het "out of the box denken" bij een alternatief op de traditionele omgang uitgekomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-13 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:47

ikke schreef:

Zoals ik twee regels eerder schreef: niet alle Parelli-paarden zijn zombies, evenmin als dat alle wedstrijdpaarden mishandeld worden.

HET probleem, zo je dat als probleem wil zien, is de aanbidding die een aantal mensen aan de dag legt voor "hun" meester.
Als ik dat dan een beetje charcheer, wil men mij opeens proberen in het hoekje van afgeranselde wedstrijdpaarden stoppen. Doe geen moeite, ik pas in geen enkel vakje.

:') Het zou niet kunnen zijn dat ik (en duidelijk vele anderen) zo blij ben met wat ik van parelli ooit geleerd heb, dat ik dat graag met andere mensen wil delen.
Nee, hoor, ik leg aanbidding aan de dag voor meester Pat :+

Niemand zet je verder in een hokje hoor, de enige die dat doet ben jij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:51

sanne83 schreef:
ikke schreef:

:') Het zou niet kunnen zijn dat ik (en duidelijk vele anderen) zo blij ben met wat ik van parelli ooit geleerd heb, dat ik dat graag met andere mensen wil delen.

Eens, wat ik zie is mensen die proberen uit te leggen waarom ze iets als positief ervaren en wat je eraan kan hebben en hoe het mensen kan helpen. het is toch logisch dat je mensen niet met ideeen rond wil laten lopen die in jouw ogen niet kloppen omdat je ergens enthousiast over bent en dat inderdaad wil delen? Er wordt inhoudelijk vrij veel uitgelegd hier en van de andere kant wordt er vrij respectloos gereageerd op mensen die daar hun best voor doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:57

Nou en? Ik vind het een verschrikking, dat alles maar via "een leer" een 'stappen" programma moet lopen, hoe geweldig ook, maar dit vind ik niks.
Ieder dier is een eigen persoonlijkheid niet alleen maar "een paard"of "een hond".
Ik heb al meer dan 20 jaar Dobermanns/ tweedehands/uit de opvang, het enige dat ze met elkaar gemeen hebben is het zijn honden.../ waarvan velen met een "rugzakje"

Die kun je ook niet allemaal hetzelfde benaderen/behandelen.

En zo is het met paarden ook.

Het zijn individuen, die uiteraard als HOND of PAARD (als men daar verstand van heeft) benaderd dienen te worden.

En vervolgens als INDIVIDU (persoonlijk).

Ik heb ooit een instructeur gehad die als mijn paard lastig was (niet mijn huidige paard godzijdank, ik reed een Haflinger voor iemand anders) zei" Ja zeg., dan had-ie maar geen paard moeten worden", dus moest ik maar zwaar inkomen.
Dat was mijn laatste "les" van deze figuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:01

terpentijn schreef:
Nou en? Ik vind het een verschrikking, dat alles maar via "een leer" een 'stappen" programma moet lopen, hoe geweldig ook, maar dit vind ik niks.
Ieder dier is een eigen persoonlijkheid niet alleen maar "een paard"of "een hond".
Ik heb al meer dan 20 jaar Dobermanns/ tweedehands/uit de opvang, het enige dat ze met elkaar gemeen hebben is het zijn honden.../ waarvan velen met een "rugzakje"

Die kun je ook niet allemaal hetzelfde benaderen/behandelen.

En zo is het met paarden ook.

Het zijn individuen, die uiteraard als HOND of PAARD (als men daar verstand van heeft) benaderd dienen te worden.

En vervolgens als INDIVIDU (persoonlijk).

Ik heb ooit een instructeur gehad die als mijn paard lastig was (niet mijn huidige paard godzijdank, ik reed een Haflinger voor iemand anders) zei" Ja zeg., dan had-ie maar geen paard moeten worden", dus moest ik maar zwaar inkomen.
Dat was mijn laatste "les" van deze figuur.

Wederom, dat je het niks vind mag! Dat is hier niet het probleem. Maar parelli is geen standaard stappenprogramma dat je bij ieder paard hetzelfde laat doen. Dat klopt gewoon echt niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:03

Er zijn veel mensen die van de ene "box"naar de andere gaan en vervolgens denken dat ze "out of the box"gaan. Dat is niet zo je gaat gewoon naar een ander afgebakend terrein in mij ogen. Ineens is "traditioneel"fout maar wordt je "natural" etc. In mijn ogen is dat niet correct maar is een eigen mix beter. Kijk, luister en leer van alle verschillende kanten en disciplines en haal eruit wat jij handig en belangrijk vind.

Bij de show van Pat Parelli op de Equitana 2011 zag ik echt een heel aantal niet blije out-going paarden. Misschien ervaring ik dat juist zo omdat ik niet heel diep in de Parelli-materie zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:06

Het ligt er gewoon aan met welke ogen je kijkt ..
Ik zie en lees en hoor heel veel "wauw" en "ooooh" als er een paard met het hoofd in de lucht, gesperde ogen en neusgaten door een piste denderd (al dan niet met ruiter). Tja, ik vind het niks .. En als je mijn pony's daar dan langs zet heb ik inderdaad dode pony's .. ten eerste rennen ze al niet zo graag, en ten tweede waak ik ervoor dat ze nooit zo over de zeik geraken dat ze vinden dat ze zo moeten gaan rennen. Dus het is maar net met welke ogen je kijkt ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:07

sanne83 schreef:
ikke schreef:

Parelli heeft best hele zinnige dingen te melden, net zo goed als al die andere "goeroes". Ik heb ze zien komen en gaan. Allemaal hebben ze hele zinvolle dingen te melden, maar uiteindelijk verzanden ze bijna allemaal in het gebrek aan voldoende "hardware" in de vorm van goede instructie, die betaalbaar is en op redelijke afstand zit, zodat je er met enige regelmaat heen kunt (of laten komen) om je vorderingen langs de lat te leggen en te kijken wat er goed of fout gaat. Waarom al die exclusiviteit? Waarom kosten die opleidingen een veelvoud aan tijd en geld dan strik genomen (didactisch - inhoudelijk) noodzakelijk is.

Fellor schreef:
Wederom, dat je het niks vind mag! Dat is hier niet het probleem. Maar parelli is geen standaard stappenprogramma dat je bij ieder paard hetzelfde laat doen. Dat klopt gewoon echt niet.

Maar helaas wel wat je net iets te vaak ziet gebeuren, mede door dat gebrek aan "hardware".
DAT is namelijk de kern van het probleem: het rigide volgen van "regels"

Plaats een probleem met je paard op Bokt en van de tien reacties die je krijgt gaan er zeker 7 over dat je gondwerk moet gaan doen. met gaat volstrekt voorbij aan de inhoud van het probleem; grondwerk is de heilige graal van de paardenhouderij, volgens die personen, en alles lost zich op, zolang je maar gaat grondwerken.
Laatst bijgewerkt door ikke op 26-01-13 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt