[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:52

Ralf Heil en David Zund in Freiburg. Ik zet Sparkley hier op training en ga zelf waarschijnlijk 3 dagen per week zelf trainen hier. Ik hoop dat ik kan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:25

cool.... ik moet het doen met 2 daagse cursussen in NL, als ze me toelaten, ten eerste heb ik level 1 niet (omdat ik niet rijd) en ten tweede gaat Morrie zo'n cursus vreselijk ophouden.
In Zwitserland geeft Adrian Heinen speciale koudbloedcursussen, daar gaan alle Parelli- Norikers uit Oostenrijk heen, maar dat is wat ver weg voor Morrie. Ik heb geprobeerd hem naar NL te halen, maar er is geen belangstelling voor, ik krijg geen 6 mensen met koudbloeden bij elkaar die zo'n cursus willen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:20

Gisteren hadden we feest van mijn schoonmoeder die 50 was geworden, gisteren overdag was ik druk met de natural balance bekapper die voor het eerst bij Walter is geweest en goed de tijd voor hem heeft genomen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:46

Hé, die 50 ste verjaardag heb ik er al bijna 4 jaar opzitten vertel Wendy en heb je wat fotos kunnen schieten met het bekappen van het paard en hoe gedroeg tie zich

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:53

Jovarna gefeliciteerd!!

Ging het goed Wendy?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:54

Geen foto's helaas, ik was druk genoeg met paardlief om geen foto's te kunnen nemen. Walter was namelijk nogal gefocust op de andere paarden en wilde zijn voet niet afgeven. Tsja, dan is een paard natuurlijk heel sterk, daar houd je niks aan.
We hebben verschillende dingen geprobeerd, en wat uiteindelijk het beste werkte was helemaal los bekappen in de longeercirkel. De bekapper deed iets wat op een join up leek. Uiteindelijk kon ze hem helemaal ontspannen bekappen, je zag gewoon de relaxte uitdrukking, oogjes op half 7, oortjes ontspannen.
Al met al is ze ongeveer 2 uur druk geweest met hem. Walter heeft in beide voorhoeven een dubbele zool, die had ik zelf ook al opgemerkt, en die zool kwam ik ook al niet doorheen. De bekapster ook niet, maar ze gaf ook aan dat hij dan die extra bescherming blijkbaar nodig had.
We hebben een volgende afspraak gemaakt.
Uiteindelijk is ook het doel dat ik het onderhoud grotendeels zelf ga doen, ik heb ook de cursus van paardnatuurlijk gevolgd. Dat vond de bekapster heel leuk, ze stelde ook allemaal vragen van hoe ze daar bepaalde dingen hadden uitgelegd e.d.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:54

Gefeliciteerd trouwens jovarna!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:58

Altijd fijn als een hoefsmid tijd neemt voor je paard.
Daar heb je later zoveel gemak van.
Maar klinkt goed.
Wil één dezer dagen graag een keer naar de natuurlijke hoeven van jouw paard komen kijken als het mag.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:04

Zo natuurlijk zijn ze dus nog niet, alleen wel bikkelhard

Maar je bent welkom hoor! Ik wil trouwens de les ook weer eens oppakken, om de week ofzo, dat is voor mij beter te doen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:12

bikkelhard is ook goed. Heeft Lan ook. Nooit een dag kreupel geweest.
Gezellig! Qua les dus ook.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:19

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:31

smurf schreef:
cool.... ik moet het doen met 2 daagse cursussen in NL, als ze me toelaten, ten eerste heb ik level 1 niet (omdat ik niet rijd) en ten tweede gaat Morrie zo'n cursus vreselijk ophouden.
In Zwitserland geeft Adrian Heinen speciale koudbloedcursussen, daar gaan alle Parelli- Norikers uit Oostenrijk heen, maar dat is wat ver weg voor Morrie. Ik heb geprobeerd hem naar NL te halen, maar er is geen belangstelling voor, ik krijg geen 6 mensen met koudbloeden bij elkaar die zo'n cursus willen

Ik heb besproken geen toelating nodig te hebben Ik start vanaf het begin en hoop te eindigen waar ik wezen wil. Door omstandigheden is mijn rijden op dit moment verre van optimaal en hoop door deze 4 weken daar te komen waar ik wezen wil.

Ik ben vastbesloten om door te gaan maar blijf steken in de praktijk.

Is maar hoe je dit intrepeteerd want normaal gaat het bij de Parelliclub dus niet zo. Moet maar wat investeren

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:42

ik heb nu eenmaal geen rijpaard en zowel hij als ik hebben geen enkel talent in die richting. Helaas voorziet Parelli niet in mennen e.d.

Ik heb mijn hoop gevestigd op die Zwitser, heb goede dingen gelezen en inmiddels contact met een bekende boomsleper die daar een cursus heeft gedaan.

We zijn nu aan het uitzoeken of het mogelijk is om alleen grondwerk te doen, maar ik loop in level 2 al vast eigenlijk....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:43

Smurf waarom zou je niet alleen grondwerk kunnen doen?
Toen Lan niet gereden mocht worden wegens de sarcoid heb ik heel veel grondwerk gedaan. Trouwens ook van de hogere levels. Dat ging prima.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:47

Hoezo vast, Parelli is niet enkel gebaseerd om te rijden. In jouw geval beleef je met het paard plezier zonder te rijden en andere dingen doen met je paard geeft ook vreugde. Het gaat om de relatie mens paard.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:53

ik doe iedere dag grondwerk en alles wat ik doe doe ik volgens Parelli, maar ik wil verder, ik wil levels halen en het is de vraag of dat kan zonder te rijden.
Ik ga er niet meer op anders dan een rondje stappen door de polder. Ik doe het mezelf en Morrie niet meer aan, in overleg met iemand met veel meer savvy dan ik besloten.

Maar goed, zodra eddy weer in het land is, ga ik met hem overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Die boomslepers en mensen met zware paarden die in de bosbouw werken, stappen ook echt niet op hun paard om 21 minuten pushing passenger te doen en zij komen ook verder, het moet alleen even overwaaien naar NL

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:59

Ik ben bang dat de de beaamde levels niet officieel kunt halen zonder op het paard te rijden. Het examen voorziet in een aantal verplichtingen kijk maar op de site bij exameneisen. Wellicht kun je idd door overleg bij Eddy toch verder. Ik weet het niet.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:01

ja ik weet het, maar er zijn toch diverse uitzonderingen op deze strenge regels bekend. Ik weet voorbeelden van mensen die zelf niet kunnen rijden wegens lichamelijke beperkingen en van paarden die om diverse redenen niet meer bereden kunnen worden.

De enige die het antwoord weet is Eddy, die ga ik zsm benaderen en anders zal ik een ander paard erbij moeten nemen, eentje die wel bereden wil/kan worden

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:19

Ik heb in Duitsland een meisje in een rolstoel gezien dat samen met parelli een demo gaf op de equitana. Met een aantal Friezen volgens mij. Dus het moet wel kunnen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:31

dat is Silke Valentin, Pat en Linda hebben haar en haar Friezen naar Amerika gehaald en haar hele opleiding verzorgd, maar zij is uiteraard een uitzonder, ze is 3 sterren instructeur en dat word je echt niet zomaar!

ik mankeer helemaal niets waarom ik nie zo kunnen rijden, ik wil het alleen niet omdat ik geen rijpaard heb

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:43

Klopt, je ziet haar op alle video en dvds van Pat Parelli staan. 2 prachtige paarden heeft ze.

Zo Action

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:04

Bedankt voor de felicitaties!
Jovarna heeft me getrakteerd op een heerlijke, lange bosrit. Veel plekken in het bos waren wit (geen sneeuw, maar soort van natte vorst/dauw) en de zon scheen heerlijk. We zijn zo'n 2½ uur op pad geweest samen. Ik had wel koude voeten ondanks drie paar sokken en thermoboots, maar goed, dat kon de pret niet drukken!
Straks weer visite, dus nu effe snel bijlezen en bijschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:12

johnnie schreef:
Heel leuke en interesante site heb je, je profiel vullen lijkt me nu toch overbodig. Ik lees dat je je ook niet aan een bepaalde styl bindt. Ik daar-in-tegen vind Parelli in veel gevallen heel knap. Ik ben ook heel anders naar mijn paarden gaan kijken en voel me hier heel goed bij Neemt niet weg dat andere methodes ook hun goede kanten hebben.

Thanks!
Klopt, ik doe geen bepaalde methode. Ben wel begonnen met Freestyle van Voest, en ben daarna ook veel gaan lezen (o.a. Hempfling en Roberts) en gaan uitwisselen met anderen. En gewoon maar gaan doen, dat wat bij Jovarna en mij past en wat we nodig hadden.
En tegenwoordig..... zijn we alleen nog maar aan 't genieten.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:12

bij ons stond Morrie gelukkig buiten en verder alles binnen..... de grond is te hard blijkbaar.... had ik lekker de bak voor me alleen en Morrie kan prima alleen buiten staan, zo lang ie maar niet binnen hoeft te blijven....

lang leve het leven zonder ijzers: paard kan echt alle dagen naar buiten terwijl zijn ge-ijzerde vrienden de halve winter in hun hokjes door moeten brengen omdat ze anders hun benen zouden kunnen breken....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:16