liljebo schreef:Shadow0 schreef:Ik begrijp je punt wel hoor: paarden zijn niet gebaat bij halfhartig gestuntel van mensen die het eigenlijk niet kunnen en daardoor meer schade dan goed doen. Maar, ook de kundige mensen zijn aan situaties begonnen waarvan ze niet wisten wat ze zich op de hals haalden, waarvan ze niet konden weten of ze voldoende kennis en kunde hadden om het op te lossen, hebben zaken moeten proberen, fouten moeten maken, etc.
De kundige trainers die ik ken, roepen hulp in van andere kundige trainers, als het niet lukt. Want idd... iedereen kan zijn meerdere tegenkomen. En het is zaak dat te herkennen en daar hulp bij te halen. Voordat het van kwaad tot erger gaat.
And your point is? Dat je hulp moet zoeken als het niet lukt? Dat je het nieteens zelf moet gaan proberen? Dat je geen leertraject in mag gaan? Dat je geen stap mag zetten zonder dat de instructie erbij is?
Ik maak trouwens wel onderscheid in een paard dat nog geen basis heeft en die dan door iemand bijgebracht moet krijgen die er geen verstand van heeft, of een paard dat wel een basis heeft gehad maar over grenzen heengaat en daar niet bij gecorrigeerd wordt. In het laatste geval is de basis aanwezig en met gericht ingrijpen snel weer opgefrist. Een groen paard door iemand laten beleren die er geen verstand van heeft zou ik idd met klem afraden. En dan maakt het niet uit op wat voor manier er beleerd moet gaan worden.
Dit even ter verduidelijking.

) maar hij slaat hoefsmeden het ziekenhuis in, dit al bijna 20 jaar lang. En daar ben ik nu mee aan het werk, als klein deel van het groter geheel (want het gaat natuurlijk niet om die hoeven alleen). Kan je wel zeggen 'haal er een kundig persoon bij', maar hij moet niks van vreemden weten, zelfs mensen die hij dagelijks ziet (degene die de weide mest bv.) blijft hij wantrouwig naartoe. Het heeft meer dan een half jaar geduurd voordat ik het idee had dat hij me ook maar iets begon te vertrouwen, en de laatste maanden gaat het steeds beter. Er moet alleen niks gebeuren want dan zijn we terug bij af, recent is de veearts komen enten, ging vorig jaar zoals niks, dit jaar vond hij het een stuk minder leuk blijkbaar, dus ook daar moeten we weer aan werken naar volgend jaar toe. Hij is een paar maanden terug nog bekapt, onder verdoving in een hoefstal, en zelfs dat ging niet zonder slag of stoot. Pony volledig over de zeik, onder de wonden, hoefstal kapot .. Hoefsmid gaf zelf aan dat ik het maar gewoon zelf moest doen bij hem, want dat zou nooit goedkomen zo .. Er zijn al zoveel mensen mee bezig geweest, mensen waarvan je veronderstelt dat ze kundig zijn.. Laatst nog een NH-les gehad van een 'kundig' persoon, die kreeg hem ook al helemaal over de zeik .. Hoeveel 'kundige' personen moet ik er nog bijhalen? Hoeveel keer moet ik nog proberen? Heb het wel zo'n beetje gehad hoor, elke keer weer dezelfde miserie als er een zogenaamde kundige zich mee gaat bezighouden ... Dan zoek ik zelf wel manieren en oplossingen, maar die heb ik niet standaard allemaal binnen bereik, ben ermee bezig, maar blijf altijd uitkijken of er misschien nog andere ideeën over zijn, en daar lijkt me niks verkeerds mee te zijn ...
Maar meestal zullen ze de schade door die fouten wel weten te beperken en alsnog op een andere manier het beoogde resultaat krijgen. En ja, ook Parelli overkomt dat wel eens en ongetwijfeld zal CA ook wel eens een steek hebben laten vallen en die heeft hem duidelijk niet het leven gekost
)