liljebo schreef:Shadow0 schreef:Ik begrijp je punt wel hoor: paarden zijn niet gebaat bij halfhartig gestuntel van mensen die het eigenlijk niet kunnen en daardoor meer schade dan goed doen. Maar, ook de kundige mensen zijn aan situaties begonnen waarvan ze niet wisten wat ze zich op de hals haalden, waarvan ze niet konden weten of ze voldoende kennis en kunde hadden om het op te lossen, hebben zaken moeten proberen, fouten moeten maken, etc.
De kundige trainers die ik ken, roepen hulp in van andere kundige trainers, als het niet lukt. Want idd... iedereen kan zijn meerdere tegenkomen. En het is zaak dat te herkennen en daar hulp bij te halen. Voordat het van kwaad tot erger gaat.
And your point is? Dat je hulp moet zoeken als het niet lukt? Dat je het nieteens zelf moet gaan proberen? Dat je geen leertraject in mag gaan? Dat je geen stap mag zetten zonder dat de instructie erbij is?
Ik maak trouwens wel onderscheid in een paard dat nog geen basis heeft en die dan door iemand bijgebracht moet krijgen die er geen verstand van heeft, of een paard dat wel een basis heeft gehad maar over grenzen heengaat en daar niet bij gecorrigeerd wordt. In het laatste geval is de basis aanwezig en met gericht ingrijpen snel weer opgefrist. Een groen paard door iemand laten beleren die er geen verstand van heeft zou ik idd met klem afraden. En dan maakt het niet uit op wat voor manier er beleerd moet gaan worden.
Dit even ter verduidelijking.