Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:34

liljebo schreef:
Shadow0 schreef:
Ik begrijp je punt wel hoor: paarden zijn niet gebaat bij halfhartig gestuntel van mensen die het eigenlijk niet kunnen en daardoor meer schade dan goed doen. Maar, ook de kundige mensen zijn aan situaties begonnen waarvan ze niet wisten wat ze zich op de hals haalden, waarvan ze niet konden weten of ze voldoende kennis en kunde hadden om het op te lossen, hebben zaken moeten proberen, fouten moeten maken, etc.

De kundige trainers die ik ken, roepen hulp in van andere kundige trainers, als het niet lukt. Want idd... iedereen kan zijn meerdere tegenkomen. En het is zaak dat te herkennen en daar hulp bij te halen. Voordat het van kwaad tot erger gaat.

And your point is? Dat je hulp moet zoeken als het niet lukt? Dat je het nieteens zelf moet gaan proberen? Dat je geen leertraject in mag gaan? Dat je geen stap mag zetten zonder dat de instructie erbij is?

Ik maak trouwens wel onderscheid in een paard dat nog geen basis heeft en die dan door iemand bijgebracht moet krijgen die er geen verstand van heeft, of een paard dat wel een basis heeft gehad maar over grenzen heengaat en daar niet bij gecorrigeerd wordt. In het laatste geval is de basis aanwezig en met gericht ingrijpen snel weer opgefrist. Een groen paard door iemand laten beleren die er geen verstand van heeft zou ik idd met klem afraden. En dan maakt het niet uit op wat voor manier er beleerd moet gaan worden.

Dit even ter verduidelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:43

Interessante wending hier ..
Kan in deze alleen voor mezelf spreken .. Ik zit nu bijna 20 jaar 'in de paarden', ben zoals de meesten op een manège begonnen, heb verzorgpaarden gehad, ben groom geweest op wedstrijden, heb zelf wat wedstrijdjes gereden, heb na 16 jaar mijn eigen pony gekocht en vorig jaar is er de 2e pony bijgekomen. Heb altijd begeleiding en hulp gehad, nu doe ik het "alleen" (alleen is relatief natuurlijk) en pas nu, de laatste paar jaar, heb ik het idee dat ik echt bijleer, dat ik echt wat over mijn pony's leer en dat ik echt iets bereik. Is waarschijnlijk juist door het alleen ermee bezig te zijn, want als er een probleem ontstaat dan ben ik ook degene die het moet oplossen. En daar leer je zoveel van ... Maar natuurlijk moet je als complete leek niet een paard kopen en daarbij een cursus van Parelli en verwachten dat het wel allemaal super zal gaan .. Alleen, de basis die je doorgaans krijgt, vraag me eigenlijk af of dat zoveel meerwaarde bied ..

Over de kant-en-klare oplossingen-discussie, heb zo het idee dat die begonnen is door mijn vraag over het boek van Mark Rashid. Zal het ook even verduidelijken .. De 2e pony die ik heb is een zogenaamde probleempony, hij valt reuze mee hoor (het kan nog wel erger volgens mij :Y) ) maar hij slaat hoefsmeden het ziekenhuis in, dit al bijna 20 jaar lang. En daar ben ik nu mee aan het werk, als klein deel van het groter geheel (want het gaat natuurlijk niet om die hoeven alleen). Kan je wel zeggen 'haal er een kundig persoon bij', maar hij moet niks van vreemden weten, zelfs mensen die hij dagelijks ziet (degene die de weide mest bv.) blijft hij wantrouwig naartoe. Het heeft meer dan een half jaar geduurd voordat ik het idee had dat hij me ook maar iets begon te vertrouwen, en de laatste maanden gaat het steeds beter. Er moet alleen niks gebeuren want dan zijn we terug bij af, recent is de veearts komen enten, ging vorig jaar zoals niks, dit jaar vond hij het een stuk minder leuk blijkbaar, dus ook daar moeten we weer aan werken naar volgend jaar toe. Hij is een paar maanden terug nog bekapt, onder verdoving in een hoefstal, en zelfs dat ging niet zonder slag of stoot. Pony volledig over de zeik, onder de wonden, hoefstal kapot .. Hoefsmid gaf zelf aan dat ik het maar gewoon zelf moest doen bij hem, want dat zou nooit goedkomen zo .. Er zijn al zoveel mensen mee bezig geweest, mensen waarvan je veronderstelt dat ze kundig zijn.. Laatst nog een NH-les gehad van een 'kundig' persoon, die kreeg hem ook al helemaal over de zeik .. Hoeveel 'kundige' personen moet ik er nog bijhalen? Hoeveel keer moet ik nog proberen? Heb het wel zo'n beetje gehad hoor, elke keer weer dezelfde miserie als er een zogenaamde kundige zich mee gaat bezighouden ... Dan zoek ik zelf wel manieren en oplossingen, maar die heb ik niet standaard allemaal binnen bereik, ben ermee bezig, maar blijf altijd uitkijken of er misschien nog andere ideeën over zijn, en daar lijkt me niks verkeerds mee te zijn ...

Las nog iets dat de volgelingen alleen maar lappen tekst gebruiken .. Lijkt me logisch, want als je het kort uitlegt verstaat de helft het toch verkeerd en moet je het achteraf nog eens gaan uitleggen, kan je het beter meteen volledig doen :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:50

Wat een discussie weer :+

Laat iedereen toch lekker zelf beslissen of ze alleen les willen nemen, of eerst een paar videootjes willen kijken, of eerst de halve universiteitsbibliotheek aan wetenschappelijke artikelen willen doornemen, of alles tegelijk :D

Iedereen leert op een andere manier en ik kan mij persoonlijk niets ergers voorstellen dan weer terug gaan naar de good ol days, waar ik gewoon één lesgever had en verder nergens meer kennis vandaan kon halen om te toetsen of het klopte wat die lesgever zei.

De meeste mensen die meer info zoeken, die hebben allang een paard. Een paard waarbij ze misschien niet levensgevaarlijke problemen hebben, maar wel problemen die niet echt bijdragen aan de lol van de mens of het paard zelf.
Problemen als niet komen in de wei, niets kunnen stilstaan, niet kunnen meelopen, moeite met longeren etc etc, zijn zo verbazingwekkend makkelijk op te lossen met een beetje inzicht in het hoe & waarom van een paard en een beetje inzicht in je eigen attitude en wat leertechnieken.

Ik ben het verder met [***] eens.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:04

Cassidy schreef:
And your point is? Dat je hulp moet zoeken als het niet lukt? Dat je het nieteens zelf moet gaan proberen? Dat je geen leertraject in mag gaan? Dat je geen stap mag zetten zonder dat de instructie erbij is?

Het punt is dat een kundige trainer weet waar zijn/haar grenzen zijn en dus vrij snel kan inschatten of een paard meer vraagt dan hij/zij te bieden heeft. Een goedwillende beginner heeft daar absoluut geen idee van, die kent zijn/haar eigen grenzen niet en herkent ook niet of en in welke mate een paard serieus een maat te groot is.
Natuurlijk is het goed om een leertraject in te gaan en je mag als goedwillende beginner best een paar uitdagingen tegen komen, maar wel met goede begeleiding erbij die jou kan sturen en kan ingrijpen voordat het paard ontspoort.
Mijn jonge paard zou ik ook niet aan begonnen zijn zonder de begeleiding van onze instructrice, maar met die begeleiding zijn we al een leuk eind gekomen en verwacht ik ook nog een flink eind verder te komen. Ondertussen heb ik enorm veel bijgeleerd van haar en zij ook van mij en de juf. Dat is gewoon leuk werken! :j

Het grootste probleem dat een beginner/amateur/etc. heeft is het vinden van die kundige begeleiding. Daar zit het grote knelpunt, hoe onderscheid je de goeden van de minder goeden? Want dat diploma's weinig zeggen zullen we het hier wel redelijk over eens zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:08

In het ideale geval heeft een aspirant eigenaar kundige begeiding mee bij het kiezen van een eventueel toekomstig paard, of duidelijke afspraken over proefperiodes. Dat dit helaas niet altijd het geval is, of er tegen adviezen in word gegaan, daar staat Bokt helaas vol mee.

Ga verder met Sanne mee, de meeste "problemen" zijn onhebbelijkheden die er in sluipen en die de lol in omgang met het paard grondig kunnen verknallen. En die zijn snel genoeg opgelost. Bij een paard dat een goede en correcte basis heeft.

En ook eens met [***], over de uitvoerige uitleg (die ook niet altijd gelezen wordt). En soms heb ik gewoon geen zin om heel uitvoerig te zijn. Omdat het niet gelezen wordt. Omdat er op pagina 59 nog steeds bokkers zijn die alleen de film zien en de rest van de discussie niet doornemen. Of er tussen de regels door dingen worden gezien die er niet staan....:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-01-13 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:12

Citaat:
De kundige trainers die ik ken, roepen hulp in van andere kundige trainers, als het niet lukt.

@ikke en liljebo: en wie is de uiteindelijke beslisser dan? Is er altijd een trainer die nog beter is, en hoe weet je dat? Als je constateert dat iets niet lukt, dan heb je toch al iets geprobeerd dat niet lukt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:14

Soms gaat het niet om een trainer die 'beter' is, maar om eentje die vanuit een ander perspectief kijkt. ;)

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:28

En hoe maak je de afweging of dat wat die andere trainer met dat andere perspectief roept zinnig is of niet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:28

Waratje schreef:
Soms gaat het niet om een trainer die 'beter' is, maar om eentje die vanuit een ander perspectief kijkt. ;)

Jep. Dat is ook wat ik bedoel. Het herkennen van eigen grenzen, het aan de kant leggen van een ego en te kijken op iemand een andere kijk erop heeft.
Dat hoeft niet altijd iemand te zijn, die nog veel beter is, maar dat kan gewoon iemand zijn met een goede inval.

Mbt de rest... begrijp mij niet verkeerd ... je kunt zeker van parelli en alle andere trainers leren. Altijd.
Ik denk alleen dat er risico's zijn als de suggestie wordt gewekt dat een beginner met een stappenplan voldoende heeft. Want juist als beginner is het belangrijk dat je je eigen grenzen leert kennen, liefst in een veilige situatie en liefst voordat zaken uit de hand lopen.

Dat is in ieder geval mijn mening.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:29

Cassidy schreef:
En hoe maak je de afweging of dat wat die andere trainer met dat andere perspectief roept zinnig is of niet?

Als je als goed trainer (want daar had ik het over) ergens niet aan uit komt (wat altijd mogelijk is) kun je wrs erg goed inschatten of het een poging waard is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:32

Beginnende paardeneigenaren met een paard met een goede basis hebben wel degelijk iets aan een gestructureerde aanpak die Parelli hen bieden kan. Het is bij Parelli ook alleen maar in level 1 gestrucureerd, en dat is om wat veiligheid bij de omgang met paarden te waarborgen. Vanuit die basis kun je verder werken.

Dus verhoudingen rechtzetten, wat basis in de paarden brengen, op een lijn komen en van daaruit verder werken.
En dat mis ik bij heel veel instructie, die alleen een uurtje les geven maar geen aandacht geven aan grondwerk om problemen recht te zetten die je in het zadel tegen kunt komen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:33

Cassidy schreef:

Door te weten waar je mee bezig bent, te weten waar die andere trainer mee bezig is en in het algemeen een fatsoenlijk kennisniveau te hebben op je vakgebied. We hebben het nu over trainers, hè, niet over beginners.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:34

liljebo schreef:
Cassidy schreef:

Als je als goed trainer (want daar had ik het over) ergens niet aan uit komt (wat altijd mogelijk is) kun je wrs erg goed inschatten of het een poging waard is.

Vraag was eigenlijk voor Waratje. Paarden zijn levende wezens en kunnen altijd heel onvoorspelbaar reageren. Wat jij op grond van inschattingsvermogen terzijde zou schuiven kon weleens de oplossing zijn voor de problemen die je tegenkomt. Laat het paard de jury zijn van de methode, mensen kleunen maar al te vaak mis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:35

Waratje schreef:
Cassidy schreef:

Door te weten waar je mee bezig bent, te weten waar die andere trainer mee bezig is en in het algemeen een fatsoenlijk kennisniveau te hebben op je vakgebied. We hebben het nu over trainers, hè, niet over beginners.

Ook een trainer kan inschattingsfouten maken, reacties krijgen die hij niet had voorzien, meer tijd kwijt zijn aan oplossen van dingen. Ook degenen met een hoog niveau aan kennis. Zie affaire Catwalk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:41

Waar ben je nu mee bezig, Cassidy? Met bewijzen dat mensen altijd ergens kunnen falen en dat Parelli dan alsnog de heilige waarheid biedt? Want dat is onzin.
Ja, mensen kunnen inschattingsfouten maken, maar de kans dat een KUNDIG trainer die beseft dat hij/zij niet de juiste trainer is voor een paard, een andere trainer om advies vraagt en daarbij compleet fout gaat is niet zo heel groot. Een kundig trainer kent namelijk ook de sterke en zwakke punten van de collega's die hij/zij wel eens treft in het werk.
En heel soms gaat het om paarden die beter niet meer naar nog meer trainers gaan, maar liever naar de eeuwige weides....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:51

Waratje schreef:
Ja, mensen kunnen inschattingsfouten maken,

Zeker. En dus is het onzinnig om te stellen dat je niet moet 'proberen' maar uitsluitend met zekerheden moet werken. Dat kan dus niet. Iedereen moet in zekere mate proberen, en hier en daar erkennen dat methode X of persoon Y niet werkt. Dan probeer je, dan faal je en dan zoek je een alternatief.

Daarbij: er zijn overigens ook voldoende niet-deskundige mensen die wel op tijd inzien dat hun strategie niet werkt, en hulp kunnen inroepen voordat de zaken uit de hand lopen. Dus het is ook niet uitsluitend een kenmerk van deskundige instructeurs.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:57

Klopt, Shadow, mensen die eerlijk naar hun eigen capaciteiten durven te kijken zullen best kunnen inschatten dat ze beter stoppen voordat er dingen echt mis gaan. En heel veel gaat ook best goed, veel paarden zijn helemaal niet zo onmogelijk voor beginners, zolang die beginner maar durft te zien waar die mee bezig is.
Persoonlijk heb ik niets met Parelli, maar ik zal het anderen niet afraden om mee bezig te zijn. Ik ben heel tevreden met onze juf, maar die is ook niet voor iedereen de ideale juf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:38

Waratje schreef:
Waar ben je nu mee bezig, Cassidy? Met bewijzen dat mensen altijd ergens kunnen falen en dat Parelli dan alsnog de heilige waarheid biedt? Want dat is onzin.

De opmerking was algemeen bedoelt, toch jammer dat je het weer op Parelli betrekt, en je hebt me nergens horen roepen dat Parelli dan alsnog de heilige waarheid biedt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:43

Cassidy schreef:
Vraag was eigenlijk voor Waratje. Paarden zijn levende wezens en kunnen altijd heel onvoorspelbaar reageren. Wat jij op grond van inschattingsvermogen terzijde zou schuiven kon weleens de oplossing zijn voor de problemen die je tegenkomt. Laat het paard de jury zijn van de methode, mensen kleunen maar al te vaak mis.

Dat kan ik niet helemaal rijmen met jouw eindeloze drukken op methodes, zoals je hier weer probeert te doen met Parelli.

Wat ik namelijk in hoofdzaak tegenkom bij al die mensen die jij zo graag aan Parelli kletst zijn doodgeparellide paarden waar geen enkel initiatief meer in zit en die alleen maar wachten op de volgende vraag om vervolgens het gevraagde uit te voeren. Kadaverdiscipline en eigenlijk nog wat erger: zombies.........

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

De opmerking was algemeen bedoelt, toch jammer dat je het weer op Parelli betrekt, en je hebt me nergens horen roepen dat Parelli dan alsnog de heilige waarheid biedt.

Waarom zie ik jou dan te pas en te onpas roepen dat men aan Parelli moet, als oplossing voor alle problemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:53

Gezien de basis die bij velen simpel gezegd ronduit mager is, vind ik Parelli een methode waarbij je en je kennis op een redelijk makkelijke manier op kunt vijzelen. Informatie is hapklaar en makkelijk te verteren, desnoods uit je luie stoel. Via Youtube, en als je dat echt wilt, gratis, maar daar moet je dan even voor gaan zitten en wat moeite voor doen. Dat je dan niet de meest recente info krijgt, maar een filmpje van 10 jaar geleden zoals in de OS, moet de pret dan niet drukken.
En zelfs die gratis informatie wordt niet bekeken. Niet iedereen doet daar moeite voor.

De door jouw zo aangeprezen persoonlijke instructie vinden kost tijd en geld. Tijd om les te nemen, tijd om te zoeken, geld om instructie te kunnen betalen, vervoer naar een locatie als de instuctie niet aan huis kan komen. En voor iemand die wel een paardje kan houden maar geen auto/trailer kan aanschaffen en afhankelijk is van anderen niet altijd haalbaar.

Ziedaar het waarom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:57

ikke schreef:
[

Wat ik namelijk in hoofdzaak tegenkom bij al die mensen die jij zo graag aan Parelli kletst zijn doodgeparellide paarden waar geen enkel initiatief meer in zit en die alleen maar wachten op de volgende vraag om vervolgens het gevraagde uit te voeren. Kadaverdiscipline en eigenlijk nog wat erger: zombies.........

Ik kom ze niet tegen hoor, die zombies. En het is al eerder aangekaart: als iemand dingen verkeerd begrijpt/uitvoerd, is dat dan inherent aan de informatie of ligt de schuld bij degene die het uitvoert?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:59

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Och nee, dat zou dan Clinton Anderson zijn _/-\o_
Weet je, de manier waarop je hier in dit topic reageert geeft me ernstig het gevoel dat je gewoon niet wil toegeven dat wat anderen schrijven een kern van waarheid heeft. Elke keer is het weer "ja maar" wat dus gelijk staat aan "nee".
Ja, kundige trainers (en dat ben ik dus NIET, ik hou me alleen met mijn eigen paarden bezig) kunnen ook fouten maken, het zijn net mensen :roll: Maar meestal zullen ze de schade door die fouten wel weten te beperken en alsnog op een andere manier het beoogde resultaat krijgen. En ja, ook Parelli overkomt dat wel eens en ongetwijfeld zal CA ook wel eens een steek hebben laten vallen en die heeft hem duidelijk niet het leven gekost ~~}>
En wat betreft je opmerking dat het paard de jury is van de methode, dan komt Parelli er als methode bij mij niet onverdeeld positief uit. Maar ook daar speelt mee dat ik wellicht heel andere dingen van een paard wil zien dan iemand anders. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:09

De laatste keer dat ik heb gekeken ging het in dit topic oorspronkelijk over dat filmpje in de OS. En dat was Parelli. Er zijn heel veel kundige trainers in Nederland en ook in USA, meer dan ik op kan noemen. Ze hebben allemaal wat toe te voegen, en bij velen zie ik vergelijkbare dingen. Wat ik echter bij hen mis is de toegankelijkheid tot die informatie. Toegankelijkheid voor iedereen, en niet alleen voor een select groepje mensen die toevallig veel geld kunnen neertellen voor instructie of door een selectieprocedure heen moeten voordat ze les mogen krijgen. Voorbeelden Nevzorov, KFH. Die heb ik hier niet eerder genoemd, want het voorbeeld ging over Parelli.

Er zijn mensen waar die informatie wel toegankelijk is. Ik kan met namen gaan smijten, Voest, John Lyons, Craig Cameron, Leslie Osmond, Buck en Smokie Brannaman, Richard Winter, David Lee Archer. Hebben allemaal wat te melden. Maar ook die namen heb ik niet eerder opgenoemd, want het ging over Parelli. Toch?

En dit is nu mijn laatste reactie in dit topic, want het gaat nergens meer over en verwordt tot een persoonlijke aanval. Ik ga lekker naar stal, paardjes pesten. :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-01-13 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:13

ikke schreef:

Ik herken eigenlijk niets van wat je zegt, de meeste parelliers krijgen juist vaak het commentaar dat het allemaal zo "vrij" is, dat het allemaal softie is, dat het paard volledig mag doen wat hij wil (en dat je je paard eens goed moet aanpakken :x)
Grappig dat de meningen over één zelfde ding kunnen verschillen als dag en nacht :=

Ik ken dit commentaar wat jij geeft, eigenlijk alleen van "dressuurruiters" die denken dat een slofteugel + stang & trens nodig is voor controle en die letterlijk altijd in gevecht zijn met hun paard, waardoor het paard zo "spectaculair" (lees: snuivend en stomend) loopt. Dat zijn inderdaad mensen die vinden dat een gehoorzaam & kalm paard "doods" is en dat hun paard heel veel "karakter" heeft :=
Ik mag toch hopen dat mensen uit dit topic niet in deze categorie vallen ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:22

Voor de gewone Nederlander/Belg met een gewoon NL/B paard hoef je helemaal niet voor veel geld naar een beroemde trainer te gaan. Je kunt meestal gewoon volstaan met een vrij gewone NL/B persoon die het nodige heeft geleerd, je kunt tijdschriften en boeken lezen om op de hoogte te raken met ontwikkelingen en via internet eens naar een instructeur net even verderop gaan kijken. Daar heb je al die beroemde lui met hun "methodes" niet perse bij nodig. Juist aan de basis gaat het om gewone trainers die hun eigen sterke en zwakke punten kennen en durven toegeven en die ook wel weten waar ze eventueel wat meer kennis kunnen halen.
Die beroemde trainers met hun methodes hebben vaak te weinig goed opgeleide instructeurs beschikbaar voor juist dat gewone basiswerk. Dan heb je veel meer aan een netwerk zoals dat van Voest, dat misschien minder ver gaat dan anderen, maar wel gewoon instructeurs overal in NL kan inzetten en mensen een veilige basis kan geven. Na die basis kun je alsnog best ambities hebben om meer te willen en dan kun je alsnog eens kijken naar die programma's-op-afstand.