De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 11:04

smurf schreef:
Citaat:
Kort, vlot en strak moet het zijn!

dat geldt wel voor mezelf, mijn haar kan me niet kort genoeg zijn, haar in m'n nek *brrrr* moet er niet aan denken..... maar niet voor Morrie, di emoet langere manen krijgen dan Truus, het paradepaardje van Wanda.....

Ik heb precies het tegenovergestelde. Kort haar: brrrr, heb het 1x in mijn leven gehad en ik voelde me niet meer mezelf. Knipoog

Aan mijn paard wordt ook niks geknipt, behalve de staart dan. Derde oor heb ik nooit begrepen en ook nooit gedaan. Manen snij ik af en toe een stukje af als ze lelijk beginnen te worden (meestal ga ik kort daarna ook zelf naar de kapper Haha! ) en verder is mijn paard een gezellige haarbal.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 11:06

Citaat:
Derde oor heb ik nooit begrepen en ook nooit gedaan.

dan gebruik je zeker geen tuighoofdstellen die een 5 x zo breed kopstuk hebben dan rijhoofdstellen, want dan moet je wel het 3e oor knippen, anders wordt het een enorm zootje daar: vervilten of, erger nog, afschuren tot bloedens toe....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 11:09

tjonge mensen, alweer de traumaheli hier vor m'n deur, eerst al allemaal sirenesm hoor ik net een enorme rotherrie, weer de traumaheli, ik heb geen idee wat er gebeurt is, maar ik wacht nog maar ff met boodschappen doen geloof ik........

nu is het vledje bij mij voor wel de enige plek in het dorp war i kan landen...... dus we zien het ding regelmatig, maar toch...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 11:19

smurf schreef:
dan gebruik je zeker geen tuighoofdstellen die een 5 x zo breed kopstuk hebben dan rijhoofdstellen

Haha! Nee, die gebruik ik inderdaad niet.

Ik zorgde altijd dat het haar er vlak onder lag en dan komt het er weer netjes onder vandaan. Het lijkt me eigenlijk dat als je daar stekels hebt zitten dat dat meer in de huid drukt en irriteert (maar dit verzin ik terplekke Knipoog )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 11:58

Knippen doe ik niet aan!

de staarten worden geknipd door mijn moeder ,die is kapster Haha!
derde oor haat ik, he Smurf Haha!

en ik heb nu zo´n uitdunmesje voor Andor gekocht, die krijgt zomers rode punten in zijn zwarte manen, dat gaat eraf Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:04

...moet even heel lang nadenken over dat derde oor (blonT)...maar denk nu dat ik weet wat het is...zo'n 'kaal'plekje tussen de oren...waar het hoofdstel zit??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 12:06

nienke07 schreef:
...moet even heel lang nadenken over dat derde oor (blonT)...maar denk nu dat ik weet wat het is...zo'n 'kaal'plekje tussen de oren...waar het hoofdstel zit??

Ja, net achter de oren!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:07

Juist...nou daar doe ik ook niet aan... (en nee...ik rij inderdaad niet met tuig etc!...en ja... ben een lui varken als het op toilleteren aankomt!! Haha! )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 12:08

nienke07 schreef:
Juist...nou daar doe ik ook niet aan... (en nee...ik rij inderdaad niet met tuig etc!...en ja... ben een lui varken als het op toilleteren aankomt!! Haha! )

Ik ben niet lui, maar mijn paarden hebben dat haar nodig!!!!!!zit er niet voor niks hoor.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:12

...bij nader inzien denk ik dat ik in een niet-luie-bui, zometeen mijn paard maar eens ga poetsen...gister bij hoge uitzondering een borstel erover gehad... (moest een zadel op hè... Bloos ) ..kon meteen beginnen met breien aan een XXL trui van paardehaar Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:13

die 5 cm haar achter z'n oren heeft ie echt niet nodig hoor.......
ik knip ook kroonranden, ik vind het zo'n ranzig gezicht als het haar daar overheen krult en met hoefschoenen kreeg ik daar ook problemen mee. Als ik van harige benen had gehouden, had ik wel een Tinker gekocht. Morrie heeft voor een Noriker al veel teveel behang, bergpaarden horen geen bossen haren aan de benen te hebben, daar blijft de sneeuw in klonteren

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:36

AM: Had je nog wat gehoord van die andere baan? Nee zeker, anders had je wel dubbel gejubeld. Maar je hebt toch een baan OK dan!

Ik hou van mijn, soms wel heel erg vieze, puur natuur paard Knipoog . Alles heeft z'n functie, zeg ik maar, en lekker makkelijk in onderhoud. Ik zal geen borstel te lang hanteren Clown . In rijden gaat al tijd genoeg zitten met dat vele stappen.

In het weekend rij ik nu ook 's avonds, lekker rustig.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:49

Ik maak meestal een vlechtje achter het oor, dan heb je ook een mooi plat stuk voor het hoofdstel. Dat zal wel niet opgaan voor paarden met een erooooooooorrme pruik. Bij Quarters is het een hele poos mode geweest om 1/3 van de manenkam weg te scheren. Weet niet of dat nog zo is. Vind het geen gezicht.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:54

arme Morrie staat al 2 dagenmet 9 vlechtjes in z'n manen op de plaat, hij zwet zich helemaalkapot onde die vracht manen.
Morgenmogen ze er weer uit: vanaf maandag is het weer herfst: koud en regen..... en 24/7 op de wei komt steeds verder uit zicht Huilen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:31

Cookies schreef:
Bij Quarters is het een hele poos mode geweest om 1/3 van de manenkam weg te scheren. Weet niet of dat nog zo is. Vind het geen gezicht.
Zoals het op wedstrijden gebeurt vind ik het ook geen gezicht. Dik 15 a 20 cm wegscheren, oren kaal (ook van binnen), neus- en oogharen weg, net als de testharen.

In Duitsland mag dat geeneens meer, maar dat geldt dan weer niet voor buitenlanders die in Duitsland starten Frusty

Ik knip bij de meiden wel de vetlokken, wat er buiten de oren uitgroeit en 5 cm achter de oren weg. Maar 's winters mag alles groeien.

Het grote ontharen is ook hier begonnen, lang leve het poetsblokje.

Verder heb ik een krolse kat in huis, vorige week was ze ook al krols, maar het leek over te zijn . Iemand interesse in jonge katjes waarvan de moeder roodwit gecypert is Knipoog
De eventuele vader wordt een grijze cyper (ik heb haar verboden hier mee om te gaan), een rooie cyper (die mag) en een zwarte/witte (schildpadjes zijn ook wel leuk).

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:03

Sugarmiss schreef:
Verder heb ik een krolse kat in huis, vorige week was ze ook al krols, maar het leek over te zijn . Iemand interesse in jonge katjes waarvan de moeder roodwit gecypert is Knipoog
De eventuele vader wordt een grijze cyper (ik heb haar verboden hier mee om te gaan), een rooie cyper (die mag) en een zwarte/witte (schildpadjes zijn ook wel leuk).

Waarom laat je haar dan niet gewoon steriliseren Sugarmiss??
Er is al een enorm kattenoverschot en de asiels puilen uit. (of even tijdelijk aan de poezenpil natuurlijk Knipoog )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:06

Dat is ook de bedoeling, maar als ze krols zijn mag je ze niet laten helpen, dus dat moet eerst over zijn. Ik had niet verwacht dat ze zo kort na haar eerste krolsheid alweer krols zou worden.

Pillen houdt ik niet van, voor je het weet is die weer uitgewerkt Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:08

Ik had het derde oor weggeschoren in November...mag nu wel weer geknipt worden hihi...ben zo lui wat dat betreft Ja
Vetlokken laat ik ook zitten, alleen als ze erg lang worden haal ik er een stukje vanaf.

Levi's manen en staart blijven zo lang mogelijk, tastharen blijven zitten, hooguit een klein stukje korter als ze erg lang worden.

De oren knip ik wel bij (als er wat uitsteekt, in het oor mag alles blijven zitten)

Bij Arti trek ik de manen wel, eens in de zoveel tijd. Lange manen is geen gezicht bij haar.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:53

ik heb me weer uitgeleefd met de schaar, Morries huid op z'n witte benen was zwart, zag ik gisteren, dus gewassen met betadine en het haar viel er zo af, dan weet ik het wel weer: schurft!

Alles zo kaal mogelijk gemaakt en blauw gespoten met CTC, morgen weer wassen met betadine en dan 2 weken dagelijks CTC. Hij zou eigenlijk de blubber niet meer in mogen, maar op stal houden is ook geen optie......

Een stalgenootje zei stoer: ik ga wel een rondje Post zonder zadel op Morrie, dus ik zei: bluf... ze zet een cap op, kiest het hoofdstel met stang en enkele teugels en jumpt er zo op, ik kon nog net een fiets grijpen.......

Hij heeft 1 zijsprongetje gemaakt in galop, maar ze kon blijven zitten, verder was ie superbraaf!

Het is echt geweldig om te zien hoe ie loopt als je ernaast fietst, ik snap wel dat bij Morrie de achterhoeven sneller slijten dan de voorhoeven en niet van het sloffen!

1 achterhoef trekt helemaal hol ineens, zodra het weer gaat regenen is dat weer weg, maar van de zomer gaat dat helemaal goed komen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:56

Pellie schreef:
en margreet... is het einde soms in zicht voor paard met maanblindheid? Verdrietig

Nou zo'n vaart loopt het nog niet, maar hij is wel echt goed beroerd! Het is een hartstikke duur dressuurpaard en neem ik aan ook goed verzekerd, dus er zal vast alles aan gedaan worden.
Punt is nu een beetje dat hij is ingespoten met een middel dat als bijwerking heeft dat het de darmen stil legt, het gevaar voor koliek ligt dus op de loer. Dus hij MOET wel echt regelmatig bewegen, of 'ie nou wil of niet, met een lap over z'n oog.
Hij stond er nu wel beter bij dan gisteravond, niet meer zo wankel en ook wat attenter.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:59

hoe komt een paard nou aan maanblindheid?
Ik heb het in al m'n "paardenjaren" nog nooit meegemaakt......

Margreet, je kan gerust zonder zadel met Morrie weg, hij is stukken braver zonder danmet, wat ik al dacht maar zelf niet durfde te proberen....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:59

smurf schreef:
ik denk het niet: de neusriem kan door 3 lusjes heen, hij zit door de laatste en dat lusje is nu stuk......

Ander lusje gebruiken? Of vragen of Ali het kan repareren?
Het is inderdaad geen essentieel onderdeel qua sterkte voor het hoofdstel, maar je hebt nu wel kans dat je neusriem scheef gaat zitten en als de andere ook stuk gaat zit je neusriem gewoon helemaal los om z'n neus heen en dan kon hij wel eens erg laag gaan zitten.

Ik heb trouwens voor Nes ook zo'n Oster borsteltje gekocht net als jij hebt. Nou dat was een groot succes!!! Hij vond het heerlijk, oogjes dicht, hoofd scheef, bovenlip omgekruld, genieten! En ik dacht dat ik een redelijk kaal paard had, maar er kwam me toch nog een berg haar vanaf....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:05

smurf schreef:
hoe komt een paard nou aan maanblindheid?
Ik heb het in al m'n "paardenjaren" nog nooit meegemaakt......

Euhm... Spontaan gecombineerd met domme pech? Zoiets denk ik.
Wat ik gelezen heb kan de oorzaak o.a. bacterieel of viraal zijn en als ze het eenmaal gehad hebben is de kans op herhaling levensgroot. Het is verder niet besmettelijk hoor, al pas ik wel op dat ik geen paardenhoofd meer aanraak nadat ik 'm gedruppeld heb, je weet niet.... Het komt gelukkig niet vaak voor.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:14

Citaat:
Ander lusje gebruiken

kan niet, dan loopt het bakstuk weer door z'n oog.....

ik hang het sierhoofdstel wel neer morgen, dan gebruiken we die voorlopig wel en bij regen het zwarte hoofdstel, dan breng ik de bruine wel weg..... ooit... al sik tijd heb...

die neusriemen zitten altijd zo los, het viel me nog op toen ik er net naast fietste, daar heb je alleen wat aan als he echt heet bruut omtrekt.... en dat doen we nooit Schijnheilig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:23

Lastig, vooral omdat het maatwerk is...Het kan niet gemaakt worden?

Vandaag is Levi weer bekapt...nouja bijgevijld, meer hoefde niet Haha!
Service van de zaak, zei de smid, dus koste ook nog is niks Cool