Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:40

Wat is dat voor achterlijk filmpje?!?! ik word er gewoon kwaad van! paard snapt niet wat die moet doen en er word maar getrokken aan dat touw!!! hoe maak je je paard kopschuw NOU ZO.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:42

LDRD schreef:
Cassidy schreef:
Voor iemand die weinig tot geen omgang heeft gehad met paarden is een stappenplan wel een hele veilige manier om een basis aan te leren voordat je op een veilige manier je al dan niet aanwezige creativiteit op de paarden bot gaat vieren. Je behoort toch op zijn minst een beetje te weten hoe een paard in elkaar steekt en waar hij door getriggerd wordt, om oplossingen te kunnen verzinnen of dingen uit te gaan proberen.

En daarom heeft het voor andere mensen weer totaal geen toegevoegde waarde.

Maar dat mag toch? Je mag toch dingen terzijde leggen die voor jezelf al een gepasseerd station zijn? Over een ander oordelen die nog niet zo ver is, een hele methode verdoemen, roepen dat het anders kan en je het zelf niet nodig hebt, kritiek hebben op manieren van aanpak die je niet meteen begrijpt maar waar je wel je mening over denkt te moeten spuien, daar val ik over.

Maar zelfs als je dingen terzijde legt omdat je denkt dat ze voor jou een gepasseerd station zijn: ben je er zeker van dat je er misschien niet toch wat van had kunnen opsteken?

Ik heb genoeg mensen gesproken die dachten bij bijv. Parelli sommige basisoefeningen over te kunnen slaan. Een eigen mix te maken, dingen wel of niet toe te passen. En het resultaat viel tegen.
Ze gingen terug, begonnen opnieuwe en namen de meest banale oefeningen op de momenten mee zoals ze in het programma zaten, en ziedaar, het ging daarna beter.

Een probleem met mensen die in de paarden zitten, is hun mega ego. Als je die eerst even om zeep helpt, komen er zoveel mee dingen op vruchtbare grond te vallen....Wat een paard je gaat leren is bescheidenheid en het bewustzijn dat je niet alles weet en nooit bent uitgeleerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:50

ikke schreef:
Als jij dan zo goed weet hoe het zit, waarom leg je die mensen dan niet gewoon uit hoe ze die zaken in hun onderlinge verbanden moeten zien, in plaats van maar te blijven zeuren over instant-oplossingen die helemaal niet bestaan, nooit bestaan hebben en er ook nooit zullen zijn.

Wat is de reden dat jij vindt dat ik dat uit moet leggen?
Waar zie jij het woord "instant-oplossingen" in mijn berichten?
Ik gebruik het woord " stappenplan". En bij een stappenplan zijn er altijd twee mogelijkheden. Het heeft het gewenste effect of niet. En al gelang die uitkomst kun je verder plannen. Dus uiteindelijk werkt het niet lineair en blijft er genoeg ruimte over om te experimenteren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-01-13 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:03

Cassidy schreef:
ikke schreef:
Als jij dan zo goed weet hoe het zit, waarom leg je die mensen dan niet gewoon uit hoe ze die zaken in hun onderlinge verbanden moeten zien, in plaats van maar te blijven zeuren over instant-oplossingen die helemaal niet bestaan, nooit bestaan hebben en er ook nooit zullen zijn.

Wat is de reden dat jij vindt dat ik dat uit moet leggen?

Jij vraagt om kant-en-klare oplossingen voor een probleem:
Cassidy schreef:
ikke schreef:
Nee, jij mist de basiskennis die nodig is om de aanwijzingen van Rashid te plaatsen in het grote geheel dat "paardenbeest" heet.

Ik kan me verplaatsen in degenen die de basiskennis niet hebben, door dat boek informatie willen hebben en dat daar niet in vinden. Door? Juist, de ontbrekende kennis :D

Blijkbaar komen die vragen uiteindelijk op een of andere manier bij jou terecht. Nou, leg de vraagsteller uit hoe het zit en stuur 'm naar een instructeur die ECHT iets te melden heeft zodra je de grenzen van je eigen kennis en kunde bereikt.
Dat los je niet op door een boek te lezen en ook niet door een stappenplan te volgen dat is uitgedacht op paarden die mentaal niet alleen anders in elkaar steken dan het gemiddelde Europeese paard maar bovendien vergeet dat de mentaliteit in Europa niet helemaal hetzelfde is als aan die kant van de sloot........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:05

Jij verwart stappenplan met instant-oplossingen. En daar zit hem de kneep. Bij iets in een stappenplan kunnen er meerdere uitkomsten komen. Het werkt, of het werkt niet en van daaruit kun je door.

De meeste vragen komen hier via Bokt, en daar stuur ik ze door naar de instructie die in mijn ogen wat te melden heeft en dat is Parelli. Dat dit niet helemaal in jouw straatje past, kan ik ook niet helpen. :D

Het Amerikaanse paard is ontstaan uit Europese rassen en die paar honderd jaar hebben er echt niet voor gezorgd dat ze mentaal zo verschillend in elkaar zitten. Qua temperament misschien wel. Als je alle heetgebakerde en voor de top gefokte dressuurcracks gaat bekijken waar de gemiddelde ruiter niet op vooruit kan, dan snap ik idd dat je in Europa met paarden tegen grotere problemen aan kunt lopen dan aan de andere kant van de plas....

En de de Europese en misschien met name Nederlandse Mentaliteit om gewoon overal lak aan te hebben en de meest basic dingen niet aan te willen nemen zou er idd ook debet aan kunnen zijn....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-01-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:11

Cassidy schreef:
Over een ander oordelen die nog niet zo ver is, een hele methode verdoemen, roepen dat het anders kan en je het zelf niet nodig hebt, kritiek hebben op manieren van aanpak die je niet meteen begrijpt maar waar je wel je mening over denkt te moeten spuien, daar val ik over.

En ik val hier een beetje over moet ik zeggen. Geloof niet dat ik iets verdoemd heb bij mijn weten. Vat het maar even niet persoonlijk op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:12

LDRD schreef:
En ik val hier een beetje over moet ik zeggen. Geloof niet dat ik iets verdoemd heb bij mijn weten. Vat het maar even niet persoonlijk op.

Topic even nogmaals doorlezen, zijn er genoeg die het wel doen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:13

ik ben na 56 sec gestopt met kijken...
Als dit diervriendelijk is nou laat dan maar zitten
paard mist een oog aan de linkerzijde en snapt totaal niet wat ze nu van hem willen.
Ik vind dit dierenmishandeling. :( :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:15

Cassidy schreef:
Jij verwart stappenplan met instant-oplossingen. En daar zit hem de kneep. Bij iets in een stappenplan kunnen er meerdere uitkomsten komen. Het werkt, of het werkt niet en van daaruit kun je door.

De meeste vragen komen hier via Bokt, en daar stuur ik ze door naar de instructie die in mijn ogen wat te melden heeft en dat is Parelli. Dat dit niet helemaal in jouw straatje past, kan ik ook niet helpen. :D

Het Amerikaanse paard is ontstaan uit Europese rassen en die paard honderd jaar hebben er echt niet voor gezorgd dat ze mentaal zo verschillend in elkaar zitten. Qua temperament misschien wel. Als je alle heetgefokte dressuurcracks gaat bekijken waar de gemiddelde ruiter niet op vooruit kan, dan snap ik idd dat je in Europa tegen grotere problemen aan kunt lopen dan aan de andere kant van de plas....

Nee, een stappenplan IS een instant-oplossing, want ook een stappenplan is een opgeschreven versie van iemands gedachten die volstrekt voorbij gaan aan de individu van het paard. Het is onmogelijk om een stappenplan te maken waarin alle uitkomsten belicht worden en van waaruit elke volgende stap weer wordt beschreven. Daar vul je een encyclopedie mee, waarvan vervolgens driekwart volstrekt zinloos is voor iedereen afzonderlijk. Elke vorm van "standarisering" die je aanbrengt, ondermijnt het nut van dat stappenplan.

Jawel, die paar honderd jaar hebben voor grote verschillen in mentaliteit gezorgd. tel daarbij op dat het eindresultaat van wat ze aan de overkant graag zien volkomen haaks staat op wat wij graag zien (en beiden hebben niets uit te staan met wat goed is voor het paard); dat maakt dat zoiets niet kan werken.
Het ergste is: ik pluk die stappenplanpaarden er zo voor je uit. Die hebben niks eigens meer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:20

Cassidy schreef:
Voor iemand die weinig tot geen omgang heeft gehad met paarden is een stappenplan wel een hele veilige manier om een basis aan te leren voordat je op een veilige manier je al dan niet aanwezige creativiteit op de paarden bot gaat vieren. Je behoort toch op zijn minst een beetje te weten hoe een paard in elkaar steekt en waar hij door getriggerd wordt, om oplossingen te kunnen verzinnen of dingen uit te gaan proberen.

Dat lijkt mij juist het recept voor ellende. Als je weinig tot geen ervaring hebt met paarden, lijkt het mij een eerste vereiste om in de praktijk die kennis op te doen, bij een goed paardenman/vrouw. Dat leer je niet uit een boekje. Net zo min als je arts kunt worden na een schriftelijke cursus.
Ik denk dat daarin ook een risico schuilt.
Juist het idee dat je het allemaal uit boekjes kunt leren, zorgt voor veel misverstanden.

Juist die basis moet je in praktijk leren. En met een gedegen basis kan het handig zijn om je in meerdere trainingsmethoden te verdiepen (liefst ook in praktijk beleven) en daar de tools uit halen die je later nodig hebt.
In die zin zijn boeken zoals die van rashid interessant. Zijn visie is interessant en die kun je in de praktijk in je achterhoofd houden. Daar leer je van.
In feite zijn de visies van veel goede trainers , ongeacht methode , interessant. Ze hebben een reden voor hun succes en het kan leerrijk zijn om die reden zelf te analyseren.
Zelfs wetenschappelijk onderzoek is in die context leerzaam.

Je kunt heel veel kennis opdoen uit boeken e.d., maar er is een groot verschil tussen theoretische kennis en kundigheid in de praktijk.

Ik mag mijzelf als voorbeeld nemen. Dan stoot ik niemand voor de kop. Ik ben 52 en ben een groot deel van mijn leven met paarden bezig geweest. Vanuit een traditionele achtergrond heb ik mij verdiept in NH, ben wat jaartjes met parelli bezig geweest, heb wat clinics in andere methodes gevolgd , en gelezen gelezen en gelezen; boeken en onderzoeksrapporten, dvd's bekeken etc etc. Ik mag van mijzelf zeggen dat ik best wel wat theoretische achtergrond heb.

Maar ga mij niet met een heftige hengst in een paddock zetten, want dat gaat niet goed komen. Stuur mij niet met een nerveuze merrie op pad, want dan hebben we ook geen lol. En scheep mij liever niet met een probleempaard op. Gaat ook niet goed komen.
Theoretische kennis genoeg, maar ik heb zelf genoeg zelfkennis om te weten dat ik met boekenkennis geen probleempaard op orde kan brengen. (eigenzinnige paarden is dan wel weer mijn ding :D )
En dat bedoel ik met de zin dat daar geen enkel boek goed voor is. Serieuze problemen met je paard, los je niet op met boekenkennis, maar in het gunstigste geval met een deskundig persoon.

Neem daarentegen mijn oom (helaas niet meer onder de levenden) De man was kolenboer, met paard en wagen, en heeft nooit een boek gelezen met handleidingen en tips. Maar die man kon wel met ieder paard overweg en wist altijd wel raad met probleempaarden. En nee ... geen harde aanpak. Gewoon met rust, geduld en creativiteit.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:21

wat een achterlijk wijf op dat filmpje zeg... :roll: wat wil ze hier eigenlijk mee berijken? ik snap haar niet :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:27

liljebo schreef:
Dat lijkt mij juist het recept voor ellende. Als je weinig tot geen ervaring hebt met paarden, lijkt het mij een eerste vereiste om in de praktijk die kennis op te doen, bij een goed paardenman/vrouw. Dat leer je niet uit een boekje. Net zo min als je arts kunt worden na een schriftelijke cursus.

Parelli is een heleboel theorie, en praktijk, maar kan niet alleen door thuisstudie worden gedaan. Het is wel de bedoeling dat je jezelf laat controleren dus om les kun je niet heen. En heb je die niet in de buurt, dan kan je dat krijgen op afstand, door video opnames.

Niet iedereen in de paarden heeft iemand met voldoende kennis en ervaring in reikwijdte,

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:29

Ik denk dat je als beginneling zonder goede begeleiding er gewoon niet aan moet beginnen, ook niet met video-opnames,. Voordat je het weet heb je serieuze problemen gekweekt en dat ga je met geen enkel stappenplan oplossen.

Je kunt het leren in de praktijk onder goede begeleiding per definitie niet overslaan. Als je die mogelijkheid niet hebt, kun je beter wachten met de aanschaf van een paard totdat je die wel hebt.

Mensen het idee geven dat ze ook zonder ervaring een paard kunnen aanschaffen en problemen kunnen oplossen is, volgens mij -en daar blijf ik dus bij- een recept voor ellende

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:30

Cassidy schreef:
liljebo schreef:

Parelli is een heleboel theorie, en praktijk, maar kan niet alleen door thuisstudie worden gedaan. Het is wel de bedoeling dat je jezelf laat controleren dus om les kun je niet heen. En heb je die niet in de buurt, dan kan je dat krijgen op afstand, door video opnames.

Niet iedereen in de paarden heeft iemand met voldoende kennis en ervaring in reikwijdte,

Dan zul je verder moeten zoeken tot je wel iemand vindt die iets te melden heeft.

Toch apart dat je nu opeens komt met dat les onontbeerlijk is. Dat zie ik je maar zelden (of eigenlijk nooit) schrijven als je weer eens je godheid aanprijst in andere topics......

liljebo schreef:
Ik denk dat je als beginneling zonder goede begeleiding er gewoon niet aan moet beginnen, ook niet met video-opnames,. Voordat je het weet heb je serieuze problemen gekweekt en dat ga je met geen enkel stappenplan oplossen.

Je kunt het leren in de praktijk onder goede begeleiding per definitie niet overslaan. Als je die mogelijkheid niet hebt, kun je beter wachten met de aanschaf van een paard totdat je die wel hebt.

Mensen het idee geven dat ze ook zonder ervaring een paard kunnen aanschaffen en problemen kunnen oplossen is, volgens mij -en daar blijf ik dus bij- een recept voor ellende

Amen.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:36

ikke schreef:
Dan zul je verder moeten zoeken tot je wel iemand vindt die iets te melden heeft.

Toch apart dat je nu opeens komt met dat les onontbeerlijk is. Dat zie ik je maar zelden (of eigenlijk nooit) schrijven als je weer eens je godheid aanprijst in andere topics......

Parelli is mijn godheid niet, dat is Clinton Anderson, maar die heeft weinig instructie in Nederland dus daar hebben mensen weinig aan. Als ik Parelli noem, verwijs ik naar websites waar behalve informatie ook namen staan van instructie in Nederland en Belgie. Ga niet alles iedere keer voor iedereen spellen, dat kost teveel energie. Ik vertrouw erop dat degenen die er oprecht interesse in hebben, hun weg wel gaan vinden. Negen van de tien keer wordt dat advies toch in de hoek gemikt, dus "no harm done" :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:47

liljebo schreef:
Maar ga mij niet met een heftige hengst in een paddock zetten, want dat gaat niet goed komen. Stuur mij niet met een nerveuze merrie op pad, want dan hebben we ook geen lol. En scheep mij liever niet met een probleempaard op. Gaat ook niet goed komen.
Theoretische kennis genoeg, maar ik heb zelf genoeg zelfkennis om te weten dat ik met boekenkennis geen probleempaard op orde kan brengen. (eigenzinnige paarden is dan wel weer mijn ding :D )
En dat bedoel ik met de zin dat daar geen enkel boek goed voor is. Serieuze problemen met je paard, los je niet op met boekenkennis, maar in het gunstigste geval met een deskundig persoon.

.

Probleempaarden worden niet geboren, probleempaarden worden gemaakt. Een paard een goede basis bijbrengen is een heel ander verhaal dan een probleempaard corrigeren. Hoeveel paarden zie jij niet als probleempaard bestempeld die alleen maar gebruik maken van de ruimte die hen gegeven wordt? Wanneer is een probleempaard echt een probleempaard en wanneer kun je met een aantal simpele handelingen dat ongewenste gedrag corrigeren of voorkomen? Een steigeraar of een aanvallend paard behoort in de handen van een prof, maar het probleem dat een paard zich niet uit de wei laat pakken als je wilt rijden en dit geleerd heeft doordat hij in het verleden te vaak heeft gewonnen doordat de mens op het verkeerde moment op heeft gegeven kun je gerust zelf proberen recht te zetten.

Dat je zelf een voorkeur hebt voor een bepaald type paard is niet meer dan natuurlijk. Voor mijn lijfbehoud ga ik ook liever niet met andermans hengsten om en zou ik zelf een hengst meteen laten casteren en ook mij maak je niet blij met een buitenrit op een zenuwpees.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:05

Cassidy schreef:
liljebo schreef:

.

Probleempaarden worden niet geboren, probleempaarden worden gemaakt. Een paard een goede basis bijbrengen is een heel ander verhaal dan een probleempaard corrigeren. Hoeveel paarden zie jij niet als probleempaard bestempeld die alleen maar gebruik maken van de ruimte die hen gegeven wordt? Wanneer is een probleempaard echt een probleempaard en wanneer kun je met een aantal simpele handelingen dat ongewenste gedrag corrigeren of voorkomen? Een steigeraar of een aanvallend paard behoort in de handen van een prof, maar het probleem dat een paard zich niet uit de wei laat pakken als je wilt rijden en dit geleerd heeft doordat hij in het verleden te vaak heeft gewonnen doordat de mens op het verkeerde moment op heeft gegeven kun je gerust zelf proberen recht te zetten.

Dat je zelf een voorkeur hebt voor een bepaald type paard is niet meer dan natuurlijk. Voor mijn lijfbehoud ga ik ook liever niet met andermans hengsten om en zou ik zelf een hengst meteen laten casteren en ook mij maak je niet blij met een buitenrit op een zenuwpees.

Je moet niet PROBEREN iets recht te zetten. Je hebt de kennis in huis (of andersinds beschikbaar) om het recht te zetten. Zo niet, vanaf blijven en overlaten aan mensen die die kennis wel hebben!!

Probleempaarden worden zelden geboren, dat klopt; maar juist mensen die goedbedoeld PROBEREN iets recht te zetten; juist die maken de bosjes ellende waar de profs dan weer flink aan kunnen verdienen om het fatsoenlijk recht te leggen (en daar dan een hoop tijd = geld in moeten stoppen)

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Parelli is mijn godheid niet, dat is Clinton Anderson, maar die heeft weinig instructie in Nederland dus daar hebben mensen weinig aan. Als ik Parelli noem, verwijs ik naar websites waar behalve informatie ook namen staan van instructie in Nederland en Belgie. Ga niet alles iedere keer voor iedereen spellen, dat kost teveel energie. Ik vertrouw erop dat degenen die er oprecht interesse in hebben, hun weg wel gaan vinden. Negen van de tien keer wordt dat advies toch in de hoek gemikt, dus "no harm done" :D

Jij benoemd je eigen godheid; ik noemde geen namen.
Dat jouw godheid zo weinig lesmogelijkheden heeft is jouw probleem; daar moet je niet (voor anderen) een oplossing in willen verzinnen door maar te blijven zeuren over methodes (instant-oplossingen) uit boekjes en volgens stappenplannen die uitgedacht zijn op paarden die hier een kleine minderheid uitmaken van het paardenbestand.
Als je je godheid dan echt zo belangrijk vindt en die lessen zo graag in NL wil hebben; stap op het vliegtuig, ga in opleiding bij je god en breng z'n KENNIS hierheen, in plaats van z'n boekjes en instant-oplossingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:08

ikke schreef:
Je moet niet PROBEREN iets recht te zetten. Je hebt de kennis in huis (of andersinds beschikbaar) om het recht te zetten. Zo niet, vanaf blijven en overlaten aan mensen die die kennis wel hebben!!

Maar hoe weet je dat? Uiteindelijk kun je daar toch pas achterkomen door het te doen.

Ik begrijp je punt wel hoor: paarden zijn niet gebaat bij halfhartig gestuntel van mensen die het eigenlijk niet kunnen en daardoor meer schade dan goed doen. Maar, ook de kundige mensen zijn aan situaties begonnen waarvan ze niet wisten wat ze zich op de hals haalden, waarvan ze niet konden weten of ze voldoende kennis en kunde hadden om het op te lossen, hebben zaken moeten proberen, fouten moeten maken, etc.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:09

Cassidy schreef:
Probleempaarden worden niet geboren, probleempaarden worden gemaakt.

Exact. Dat is de kern van het probleem.
En juist beginners die denken dat ze met een schriftelijke cursus, al dan niet met video-opname, denken dat ze een paard kunnen opleiden(of zelfs maar zijn goede manieren kunnen laten behouden) lopen het risico om van een heel normaal paard een probleempaard te maken, omdat met het stappenplan het risico voor zelfoverschatting groeit.

Je kunt het draaien of keren zoals je wilt... de basiskennis dient in de praktijk onder begeleiding te worden opgedaan en mensen het idee geven dat het ook schriftelijk aangeleerd kan worden, is spelen met vuur.

Ik heb gewoon heel veel geluk dat ik veel goede paardenmensen om mij heen heb gehad, toen ik mij op paardenpad begaf. Niet alleen omdat de praktijk nu eenmaal anders is dan de theorie, maar ook omdat je dan je eigen grenzen (en tekortkomingen) leert kennen. En dat is erg belangrijk

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:11

Op zich heb je gelijk dat probleempaarden niet worden geboren, maar gemaakt. Maar wat er wel geboren wordt zijn potentiele probleempaarden, namelijk paarden met een wat ingewikkelder karakter. Dan heb ik het niet over alleen maar sensibel, maar over paarden die een combinatie hebben van karaktertrekken die het lastig maken in de omgang. Voor een echt paardenmens, zoals die oom van Liljebo, nog steeds niet zo'n probleem, maar voor veel mensen zal het niet lukken om daar direct op de goede manier een weg mee te vinden. Dan heb je als het tegen zit binnen enkele maanden een probleempaard gecreeerd.
Ook ik ben het helemaal met Liljebo eens dat je niet aan paarden moet beginnen als je niet eerst onder goede begeleiding het nodige hebt geleerd. Parelli kun je daarna alsnog gaan gebruiken, maar je basis komt alleen maar goed met begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 26-01-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Shadow0 schreef:
ikke schreef:

Maar hoe weet je dat? Uiteindelijk kun je daar toch pas achterkomen door het te doen.

Daar heb je een instructeur voor :)*
Althans, ik leer van mijn instructeur meer dan alleen hoe ik mijn paard recht, nageefelijk en soepel rijdt.........

liljebo

Shadow0 schreef:
Ik begrijp je punt wel hoor: paarden zijn niet gebaat bij halfhartig gestuntel van mensen die het eigenlijk niet kunnen en daardoor meer schade dan goed doen. Maar, ook de kundige mensen zijn aan situaties begonnen waarvan ze niet wisten wat ze zich op de hals haalden, waarvan ze niet konden weten of ze voldoende kennis en kunde hadden om het op te lossen, hebben zaken moeten proberen, fouten moeten maken, etc.

De kundige trainers die ik ken, roepen hulp in van andere kundige trainers, als het niet lukt. Want idd... iedereen kan zijn meerdere tegenkomen. En het is zaak dat te herkennen en daar hulp bij te halen. Voordat het van kwaad tot erger gaat.

CharleyT

Nou, gezien de heftige discussie die de video oplevert, ook maar eens gekeken.
Kan er kort over zijn: had deze dame op mijn bedrijf zo bezig geweest, had ik haar persoonlijk van het terrein verwijderd. Met het klemmende verzoek nooit meer terug te keren.
Al is het nou Linda Parelli of niet, dit gaat werkelijk nergens over. En dat blijkt wel, want de aanhangers van deze touwzwaaiende troela, hebben hele lappen tekst nodig om het ''uit te leggen'' cq. te verdedigen.
Paardenmens of mens met paarden, iemand met gezond verstand en een beetje liefde voor paarden snapt en voelt dat dit niet klopt. Linksom of rechtsom, wat er gebeurd op de video is op geen enkele manier goed te praten. Het is ronduit stuitend achterlijk gedrag naar het halfblinde paard toe.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:16

Wat ziet dat er naar uit zeg! Kon het filmpje niet eens afkijken omdat ik er zo naar van werd.
Het is wel een braaf paard, mijn paard zou zich helemaal rotschrikken van dat zwiepende touw.
Laatst bijgewerkt door Renaatt92 op 26-01-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:18

dit filmpje slaat echt nergens op.. ook ik heb hem niet uitgekeken..
waar is het uberhaupt voor nodig om zo te doen, wat wil ze er eigenlijk mee bereiken?