[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:40

Zwerte.. ik wist niet dat je een knieprobleem had. Vervelend hoor. Fijn dat je zaterdag rock weer kunt zien. Zal voor je duimen (en voor twan) dat je hem kunt kopen. Ben benieuwd hoe jij ttouch vindt. Ik ben nog maar aan het experimenteren hoor... kijken of het wat voor mij (en de paarden) is. Maar toontje en tommy vinden het iig wel lekker. Vork

Twiggy... fijn, sammy weer beter. De onrust in stallen ken ik ook. En paardjes die er niet in willen staan. Mijn paardjes hebben ook een stal, maar daar kunnen ze naar believen in en uit. Ze staan toch het meest buiten, zie ik dan.
Hoe dat met die insulinerestistentie van Sam zit, ben ik ook benieuwd naar. Wat heb je daaraan kunnen doen?

Aiirin... heftig hoor, al die drukte en zo. Nieuw zeeland is idd erg mooi. Ik zie er regelmatig foto's van omdat mijn vriendin er woont. Zou er best wel eens heen willen, maar het is zo ver...en duur.

Misschien later, als ik groot ben Clown

Morgen komt hier de da. Verward

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:44

Nieuw zeeland en australie lijken mij ook erg mooi. Jammergenoeg kan ik heel slecht tegen temperaturen boven de 20 graden dus veel landen vallen voor mij af als vakantieland...

Mijn knieprobleem heb ik hier geloof ik ook weinig over gezegd. Ben nu 12 weken geleden geopereerd, nieuwe achterste kruisband. Heb nog wel eventjes te gaan! Maar hopelijk straks een bijna volledig functionerende knie.

Ik denk dat Ttouch heel goed voor rock is, aanraking van mensen is hij niet zo dol op. Ik hoop daarmee wat meer met hem te kunnen bereiken!

Waarvoor komt de DA morgen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:46

wow heftig met die knie-
Ben erg benieuwd hoe ttouch jouw bevalt.

De da komt morgen om 10 uur voor de kale plekken van billy, ff silja nakijken voor de zekerheid (ze heeft wat moeite met het dragen van een ruiter. Kan haar slechte bespiering zijn) en haar tandjes nakijken (ze valt wat in bij de flanken) en naar Toni kijken. Die heeft een heel scala van klachten zoals bulten, huidprobleem, niet meer graag lopen/wat onregelmatig, futloos, beetje sjaggie uhhh weet het zo snel ff allemaal niet meer. 'Bovendien moeten zijn tanden ook nagekeken worden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:09

Liljebo, ik heb trouwens ook het boek van Linda Tellington (dat was jij toch die er naar vroeg?). Ik heb het hier al een tijdje liggen, maar ben ik er tot mijn spijt nog niet aan toe gekomen ... Ik koop meer boeken dan ik er kan lezen namelijk, dus ik moet weleens keuzes maken Knipoog Haha! !

Maar ik ben zeker van plan er binnenkort in te gaan beginnen. Ik ben erg benieuwd!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:23

F6 heel veel sterkte. Wat een k..bericht. Je arme meissie, geniet nog even van haar en geef haar een dikke knuffel.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:37

Ahhhhh Timbers wat vreselijk k.. om te horen!!!!!! Heel, heel erg veel sterkte met afscheid nemen en koester de mooie herinneringen... Ach gut

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar ik heb mijn 8ste verjaardag in Australie gevierd. Nog niet zo oud dus maar wel oud genoeg om nog behoorlijk tweetalig te zijn (en dat is echt heerlijk... ben gek op Engels)

Pfff... ik heb net een mailtje gehad van mijn vader over Roxy met nog meer opties. Antoine de Bodt schijnt paarden op te kopen en daar mee te gaan trainen. Gezien de papieren van mijn miepje heeft hij er misschien interesse in. Ik ga eerst met mijn ouders overleggen en dan kijken wat wijsheid is. Het doet mij gewoon pijn om te zien hoe Roxy nu doet. Ze heeft absoluut geen rust meer in haar hoofd, en dat had ze eerst ook al niet maar het is nu zo erg dat je niet normaal haar een wortel kan geven in de wei ofzo. Ze loopt de hele tijd andere paarden op te jagen en weg te rennen en weer terug te rennen... ik snap er niets van. Rust is nergens meer te vinden... Verdrietig

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:06

airiin... misschien een zelf met die man praten, precies zeggen wat er aan de hand is en hem naar zijn mening vragen.
Ik denk dat de man zelf goed kan inschatten of het verstandig is of niet. En daarna kun je er nog altijd zelf goed over nadenken....

Dani.. ben benieuwd wat je ervan vindt.

Ben beetje zenuwappig. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:42

Airiin, ben het wel met Liljebo eens. Gewoon eens gaan praten met AdB....
Verder, leuk dat je je nog zoveel herinnert van die tijd in Australie, toen je 8 was. Engels vind ik ook een leuke taal Knipoog . Op school was het mijn beste vak en in mijn werk had ik veel met het buitenland te maken, waardoor ik het regelmatig kon spreken. En ik heb wat buitenlandse vrienden en kennissen, zodat ik nog wel eens in het Engels bel of schrijf.... Heb ook altijd een jaartje naar zo'n land gewild, maar daar is het niet van gekomen....

Over Sam's insuline resistentie: Ik had helaas geen mogelijkheden hem op iets anders dan gras te zetten. Dus ik heb geprobeerd het met meer beweging en met extra magnesium op te lossen (heb ik nog van RK gekocht). Helaas heeft hij afgelopen zomer alsnog 3 maanden met zo'n harde manenkam rondgelopen. Hij liep ook stijf en houterig en ik zag veranderingen in zijn hoeven en hij had wat lichte eczeemprobleempjes. Dit jaar was de kudde gewoon te klein voor dat enorm grote land waar hij loopt. Ik moest een afweging maken. Of op het land met beweging of op stal met weinig eten. De experts raadden me dan toch het eerste aan Knipoog . Overigens staan er bij ons meer pony's die het jaarlijks hebben. Niemand had ooit van insuline resistentie gehoord, maar omdat ik het boek van Paard Natuurlijk had gelezen, ging er bij mij een alarmbelletje af..... Clown

Komend jaar staan er gelukkig 3 extra paarden bij en eventueel komen de 3 Fjorden van mijn stalbazen er ook bij te staan. Dan staan er weer zo'n 10 paarden. Verder laten ze de schapen er ook regelmatig lopen om het oude gras op te eten. En natuurlijk wil ik met Sam het werk gaan opvoeren in het voorjaar. Dan is hij 5 jaar. Meer buitenritten ook enzo. Dus ik moet even zien hoe het het komende jaar gaat. Sam is nu ook nog steeds te 'vol', maar gelukkig kunnen we de training weer lekker op gaan pakken nu...... En nu ben ik me bewust dat hij hier dus gevoelig voor is.......

Dani, als jij niet aan dat boek toe komt, wil ik het wel graag van je lenen. Heb je het na een week wel weer terug, want ik verslind ook boek na boek. Vingers aflikken

Liljebo, wat zei je DA vanochtend? Oh, ik zie dat 'ie pas rond tienen komt. Clown

Zwerte, sterkte met je knie!! Gelukkig heb je het ergste dus al achter de rug!! Lachen

Timbers, hoe gaat het met jou?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:01

aiirin: ik ga a.s. zaterdag een clinic volgen van AdB, ik zal eens opletten of hij over zoiets misschien iets zegt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:18

Goedemorgen iedereen!

Liljebo, hoe ging het met de DA?

airiin, denk je dat ze met meer training wel weer happy word dan? Dan is het slim om zelf even contact met AdB op te nemen lijkt me.

Twiggy: insulineresistentie bij paarden is geloof ik ook nog niet heel erg lang echt bekend? Kan het mis hebben hoor, maar ik hoorde het een tijdje terug ook pas voor het eerst.

Die knie heb ik idd het ergste gehad, wekenlang stilzitten... en ik ben normaal zo actief! Nu langzaam weer aan het opbouwen, spieropbouw duurt jammergenoeg heel lang, er is echt niks van mn been meer over! Dit is dus ook de reden waarom ik zo weinig over mn paardjes te vertellen heb, ik heb ze de afgelopen 3 maanden maar 3 keer gezien, rocky enkel van een afstandje. In het nieuwe jaar gaan we denk ik weer bijna elk weekend naar drenthe toe!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:36

Zwerte, het is ook nog niet zo lang bekend, hoor Knipoog , maar ik heb op mijn stalling wel uitgelegd wat insuline resistentie is, heb nog aangeboden het boek mee te nemen en de website door te geven, zodat ze zelf de info hierover eens goed kunnen doorlezen. Leek mij wel handig, als je paard dit heeft. Helaas deed niemand er wat mee. Dat vond ik nogal teleurstellend, omdat het toch over je paard gaat, toch? Scheve mond
Daarbij zijn er nogal risico's (hoefbevangenheid bijvoorbeeld). Helaas zijn bij ons best veel pony's bevangen, gedurende de jaren dat ik er sta. Sam en de kudde staat op onbemest land, maar de anderen staan wel op bemest land. Ik kan niet zo goed begrijpen dat je je paard dit niet wilt besparen, als je met wat kennis al heel wat kunt verbeteren. Hoefbevangen zijn is zo pijnlijk voor een paard (en nog gevaarlijk ook). Verdrietig
Dus ja, ik ben er behoorlijk mee bezig met Sam, want ik wil dat absoluut niet hebben. Gelukkig was het bij hem nog in een relatief 'lichte' fase en toen ik het doorhad heb ik heel snel actie kunnen ondernemen. Hij had op een gegeven moment gewoon geen zin meer om te werken zelfs. Dat is niets voor hem (kan me nog herinneren dat iemand toen zei dat ik hem vooruit moest slaan Sigaar ). Ik weet dat als Sam iets niet wil, als zijn gedrag verandert, hij daar ALTIJD een hele goede reden voor heeft. Altijd. Is keer op keer gebleken. Ik luister dan ook altijd naar hem en gelukkig niet naar mensen die met adviezen komen als 'slaan', 'strenger voor hem zijn' en blabla. Oja, ik heb ook meteen tegen die persoon gezegd dat dat niet mijn manier is. Tong uitsteken

Pffff Zwerte, ik kan ook niet stil zitten, dus ik zou ook gek worden van dat stil zitten. Gelukkig ben je nu weer aan het opbouwen. Dat is fijn om te lezen. En fijn dat je ook weer wat vaker naar je paarden toe kunt in het nieuwe jaar!!! Ja Lachen

Oh, en wie was het nou ook alweer die eens langs wilde komen bij ons???? Gezellig!!! Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:42

Ja het is heel fijn dat ik eindelijk echt kan gaan opbouwen, 3 maand is best veel! En ik ben echt happy als ik mn paardjes weer kan knuffelen en weer met rocky aan de slag kan!

Ik ben dus net zo, als het paard ineens niet wil werken o.i.d. zal hij dr wel een goede reden voor hebben. Is met twan net zo, ik merk aan zn humeur dat hij pijn heeft, nog voordat hij gaat kreupelen. Dan wil hij gewoon niks meer en is chago. Terwijl hij het normaal allemaal heel gezellig en leuk vind. Slecht humeur vind ik reden genoeg om hem minimaal een dag lekker te laten staan. Veel verklaren mij voor gek en ik heb ook vaak genoeg gehoord dat ik strenger moet zijn, dat hij gewoon geen zin heeft. Ben ik het totaal niet mee eens, geen zin komt niet in zn woordenboekje voor. Bij vrijwel geen enkel paard volgens mij!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:54

Nou Zwerte, ben het helemaal met je eens Ja !!! Ik merk het ook vaak al aan Sam, voordat hij laat zien waar hij last van heeft. Wat goed dat jij die ervaring ook hebt!!! Ik heb ook wel eens gehad dat ik hem uit het land haalde en vervolgens merkte dat het die dag niet zou gaan werken. De meeste mensen snappen dat niet, die hebben zoiets van 'jij bent toch de baas?' En dan zeg ik 'Nee, ik weiger om Sam te dwingen tot iets. Ik wil voor Sam en mij wederzijds plezier. Heeft hij ergens geen plezier in, dan heb ik dat ook niet en dan stoppen we er meteen mee. Hij zal een goede reden voor zijn gedrag hebben' (wat dan ook altijd vrij snel duidelijk wordt Knipoog ). Ik heb trouwens wel een slim paard met een kop er op, op zijn tijd. Maar ik zie precies of iets menens is of niet. Haha!

Een paard zie ik gewoon niet als product of als dier wat ik heb gekocht om te doen wat ik wil. Het is een individu, waar je liefde, zorg en verantwoordelijkheid voor draagt. En daarbij pas je je aan, aan elkaar. Zo zie ik het. En als dat raar is, is dat maar raar. Ik heb tenminste geen paard wat strontchagerijnig is. Haha!

2009 wordt weer helemaal jouw jaar, Zwerte!!! Weer lekker aan de slag met je paard. Yesss!! Go jij! Go jij!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:00

haha alsof ik mezelf hoor praten! Ben het volledig met je eens, en dat levert wel eens onbegrip op in mn omgeving. Ik merk het aan twan ook al als ik hem uit de wei wil halen. De manier waarop hij dan met me meeloopt en me aankijkt zegt me al genoeg. Het grappige is dat veel mensen denken dat hij dan dus "zijn zin" krijgt en een loopje met je zal gaan nemen. Ik ga al jaren met twan zo om, het is een vreselijk dominant en eigenwijs paardje, en ik kan alles met hem. De praktijk wijst dus wel uit dat die redenatie echt niet op gaat! We hebben gewoon een geweldig band, met wederzijds respect. Als mijn band met rock maar half zo goed zal worden ben ik al gelukkig!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:05

Ik ben het met jullie allebei eens....
Zwerte.. erg lijkt me dat, om stil te moeten zitten. gelukkig gaat het de goede kant op
Twiggy... bedankt voor de info... vroeg me dat af. Niet zonder reden... Bloos

jaja---de da is geweest. Ik kende hem nog niet. HIj is van de paardenkliniek, maar echt zo'n fijne man.... wil geen andere meer.

Nouja... hier de resultaten:
Billy met zijn kale plekken: Toch luis en wel heftig, diep zittende pelsetende luizen. Ik krijg van hem sebacil in een andere oplossing (had hem eerder al een paar keer gewassen) en dan moet ik hem 3 keer wachten met steeds een week tussenpauze in de garage, nek, schoft, manen, staard en bibs.Drogen met föhn.

Silja... Hopeloos slecht gespierd, slecht exterieur daardoor en logisch moeilijk voor haar om ruiter te dragen, Ook moeilijk om passend zadel te vinden. Advies: boomloos was een goede optie voor dit paard (waren we dus al mee begonnen) en dan in beweging zetten, minimaal 5 dagen per week, veel stappen onder de man, in het bos, maar ook trainen in een bak met zandondergrond. Niet in het afgezette stuk in de wei wat we nu hebben, want dat is ongelijk en glad en een paard met slechte spieren verrekt snel iets. Veeeeeeeel stapwerk, later korte stukjes draven. Beginnen na de verhuizing, zodat er regelmaat in ontstaat en tot die tijd in bos wandelen/stap rijden als we zin en tijd hebben omdat echt trainen nu niet reeel is.

Toontje... Arthrose in drie benen, mogelijk 4. Bij drie benen was het echter goed voelbaar(beenwoekering) bij het 4e niet, maar het zou hem niet verbazen als ook daar arthrose zat. Hij liep wat stijf met stap, maar niet kreupel maar het draven deed pijn. (had ik dus goed gezien.. nu met voordraven werd hij echt pissig) Nu in elk geval, maar de ondergrond was ook slecht en glad.
Da wil geen foto's maken omdat het niets toevoegd. De ernst van de woekering zegt weinig over de klachten zelf. Het is een kwestie van naar het paard kijken en blijven kijken. Injecties en pijnstillers is hij geen voorstander van, want dan gaan ze vaak 'door' de pijn heen, wat het probleem verder verergert. Hij adviseerde om een maand of twee kwalitatief hoge glucosamine te gebruiken en te kijken of dat een verbetering gaf. Hij ziet daar ooit hele goede resultaten mee, maar het is niet te voorspellen. Maar hij vond het de moeite waard om te proberen.
Daarnaast voor hem hetzelfde bewegingsadvies als voor silja. Beweging maakt soepel en is voor hem noodzakelijk. Bij draven kijken hoe het gaat. Verbetert het na drie a vier minuten dan is dat een goede training voor hem, maar mag het in het begin niet langer dan die paar minuten. Blijft de pijn (zoals nu) dan stoppen en hem er niet mee plagen.
Verder had hij wat grauwe staar en was zijn zichtvermogen vrij slecht en werkte zijn immuunsysteem niet geweldig, vandaar die vele sarcoiden, wat hoesten enz enz. Daar was verder weinig aan te doen. Kon met leeftijd of met paard zelf te maken hebben.
'Daarnaast achtte hij insuline intollerantie ook niet onmogelijk. Hij heeft een bloedproef genomen en controleert ook meteen de rest van de waarden zoals oa nieren.

Daarnaast krijg ik een recept voor ontworming voor alle vier de paarden. Normaal kan dat hier alleen na een trekproef, wat soms lastig is met meer paarden (welke poep hoort bij welk paard) en een momentopname. Hij is daar geen voorstander voor. Gewoon twee keer per jaar met verschillende middelen ontwormen. Hij houdt schema bij en schrijft voor, zodat ik geen proef nodig heb en het recept gewoon via hem krijg.'

Maandag om vier uur gaan we erheen om de glucose te halen. Hij is er dan en heeft de uitslag van het bloed en zal verder alles nog met ons doornemen en ons adviseren.

Oh ja... de tanden waren prima in orde.

*edit* heb mijn man trainigsadvies al gegeven... hebben geen bak en savonds is het donker. Wordt nog een hele toer om daar iets op te vinden.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:08

Ja, ik denk dat ze met training misschien weer wat rustiger worden. Ik heb het idee dat ze zich ook een beetje loopt te vervelen, het is nl een paardje wat erg graag aan het werk is. Helaas mag ik van mijn ouders er niets meer mee doen (ze zijn bang dat ik dan weer een trap oid krijg)

Ik heb AdB een mailtje gestuurd of Roxy daar iig de 3 maanden dat ik in NZ ben in training kan staan. Ze is dan wel haar 24/7 weidegang kwijt, maar op het moment vind ik het belangrijker dat ze uberhaupt nog iets kan doen.

Gelukkig dat het beter gaat met je knie Zwerte, hopelijk gaat het lopen en actief zijn ook snel beter Knipoog

Hoe gaat het inmiddels met jou Timbers? Ach gut

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:13

Ooooh Zwerte, wat heeeeeeeeeerlijk om eens met iemand te praten die net zo denkt *LOL* !!! (zei ik gisteren ook al tegen Inge Knipoog ). Twan heeft ook zo'n heerlijk karakter dus, hahaha.... Sam is van nature heel vriendelijk en zachtaardig, maar heeft ook zijn zeer dominante en 'eigenwijze' kanten (ik noem dat ook liever een paard met eigen initiatief dan een eigenwijs Knipoog ). Het blijft een halve Fjord, die een stugheid en kracht tegen je kan gebruiken, waar je niets mee opschiet, als je blijft hangen in die gedachte dat hij maar naar je heeft te luisteren. Ik denk dat als je je paard echt door en door kent en zo'n band met hem hebt, je je paard echt kunt 'lezen'. Althans, zo voel en ervaar ik dat.....

Als ik echt te soft voor hem zou zijn, dan zou ik niet op zo'n relaxte manier met hem kunnen omgaan en zou ik ook niet met een touwhalstertje op de hei kunnen gaan rijden, terwijl hij net ingereden is (en we zijn nog niet eens klaar Knipoog ). Dan zouden we heel, heeeeeeeeeeeeeel veel problemen hebben, denk ik, en dat is nou net niet het geval. Lachen

Als jij zo open staat voor Rock en bereid bent om ook in hem te investeren, krijg je dat zeker ook terug van Rock. Ben ik van overtuigd. Wat je geeft, krijg je terug. Al is elk paard natuurlijk anders. Het ene paard laat je van nature dichterbij komen dan de ander, dat denk ik wel. Net als bij mensen...... Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:19

Twiggy2008 schreef:
Oh, en wie was het nou ook alweer die eens langs wilde komen bij ons???? Gezellig!!! Lachen

Dat was ik....zodra de rust hier weergekeerd is wil ik jullie kanjers wel eens zien en op de foto vastleggen!

Met mij gaat het raar......slecht geslapen maar toch wel wat geslapen. Net bij Es geweest lekker in haar stalletje een bakkie yoghurt gegeten en haar appeltjes en peertjes gegeven. Verteld dat ik van d'r hou en dat ik heel goed voor d'r dochter zal zorgen.
Zo wrang tegen de tijd dat je denkt dat je je paard net begint te begrijpen moet je haar laten gaan Verdrietig.

Daarna gaf Essie op een gegeven moment aan dat ze rust wilde...nou kan ik daar elke minuut van de dag vandaag gaan zitten maar ik respecteer ook haar ding en onze herinneringen hangen niet op een laatste dag die gaan veel verder dan dat.
Ik heb Timber ook binnen gezet Bloos maar ik wilde niet dat Es helemaal alleen was en dat ene dagje meer op stal staan overleefd Timber ook wel weer en dat halen we de komende periode wel weer in.

Nu zelf ook even plat want alle emoties en onrustige nachtjes van de afgelopen weken hakken er in. Vanmiddag weer er heen en vanavond laat denk ik ook even lekker daar doorbrengen. Pffff zware momenten maar aan de andere kant weet ik dat het goed is.
Es is 22 en een half jaar, heeft wel 4 eigenaren gehad maar dat zijn haar fokker, de handelaar, de vriendin waar ik haar van overnam en ik. Dus ze is nooit van hand tot hand gegaan heeft de laatste jaren veel vrijheid gehad en genoot daarvan en ik ook.

Mijn trotse stoere paard van de vrijheid kan straks weer functioneren zonder de beperkingen van haar lijf.........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:36

Timbers, wat gaaf, lijkt me geweldig!!! Zeker als het weer mooi groen is bij ons.... Wat een leuk idee!!! Waar woon jij dan?

Het is in jouw geval wel heel mooi dat je een prachtige dochter van Essie hebt. Ze heeft haar leven doorgegeven in haar dochter, dus er zal altijd een stukje van haar bij je blijven. Mooi idee......
Goed juist dat je naar Essie luistert, als ze weer rust wil. Dat is wederzijds respect en ik ben overtuigd dat paarden dat enorm waarderen. Ze is lang bij je geweest en 4 eigenaren, ach....

Sam heeft voor mij wel 5 eigenaren gehad, toen ik hem met net 2 jaar oud kocht Scheve mond (was ook knap 'afgesloten' destijds op een bepaalde manier).

Essie heeft het fijn bij je gehad en dat beseffen ze echt wel. Geloof jij ook dat het hierna niet ophoudt? Ikke wel. En dat geldt ook voor dieren.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:01

Timbers... emotioneel hoor, zo'n laatste dag samen. Maar het is fijn dat je haar gevoelens respekteert en ze hoeft niet meer langer pijn te hebben. Veel sterkte vandaag en morgen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:06

Gaat het morgen gebeuren, Timbers??? Verdrietig
Weet je al hoe laat? Oh man, wat erg.......
Geniet nog even van de allerlaatste momenten..... En straks heeft Essie rust voor altijd.....
Zal vanavond kaarsjes voor haar en jou branden.......

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:42

Wat een emotionele achtbaan zal je nu in zitten timbers! Zo'n laatste dag lijkt me erg zwaar, echt heel erg knap dat je haar toch haar rust gunt, toch naar haar luistert ondanks je eigen pijn. Mooi gezegd ook, dat jullie band niet van de laatste dag afhangt. Is helemaal waar maar ik kan me voorstellen dat het toch wel zo kan voelen. Heel erg veel sterkte vandaag, morgen en de komende tijd.

Twiggy: idd geweldig om met iemand te kletsen die het ook zo ziet! Je paard "lezen", zo zie ik het ook. Ik kan het ook niet goed uitleggen aan anderen, het is gewoon echt een gevoel bij hem. Ik hoop dus dat het ook zoiets met rock gaat worden, heb er alle tijd en rust voor in ieder geval. Bij twan was het er ook niet direct! Ik noem hem trouwens eigenwijs, maar ik zie dat als positief. Lekker een eigen willetje, eigen mening.
Ik kan dus ook alles heel "losjes" met hem. Naar de wei brengen kan zelfs zonder halster, hij loopt wel braaf mee! En anders loop ik altijd met los touwtje. Bitloos en zonder zadel naar buiten, meneer vermaakt zich kostelijk. Zet iemand anders erop en hij staat in 2 tellen weer thuis hihihi
Zn eigenaren waren erg verbaasd wat ik met hem kan. Ik was daar een keertje en ze wilden hem net uit het land gaan halen. Ik dus hem ophalen, eigenaar mee om nog een 2e mee te nemen. Ik zag een grote trampoline naast de wei, prima opstapje dus. Halstertouwtje als teugels gaat prima. Hij vroeg me of ik dat wel zou doen, hij zou dr vast vandoor gaan. Dus ik ff demonstratie van draf naar stap en stilstaand, voornamelijk op zit en stem. Zelden iemand zo verbaasd zien kijken! Voor de kar is het namelijk een goede sul, onder zadel is het ineens een draak. Maar mij bij is hij dan ook een lammetje Haha! Zonder druk maar uit respect Haha!

Ik ben wel heel benieuwd in hoeverre ik een band ga krijgen met rock. Hij is van nature veel meer terughoudend dan twan is. Een echt paard die graag paard is, zonder poespas. Maar we hebben alle tijd!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:00

Ja, een echte hechte vertrouwensband opbouwen kost heel veel investering in je paard Lachen . Elk paard is zo anders; ander karakter, andere ervaringen opgebouwd, andere match samen met jou. Met Sam had ik wel meteen een enorme klik (en dan druk ik me nog zacht uit Lovers ), maar die band is gaan groeien. En die groeit nog steeds, naarmate we vorderen in het 'werk'. Qua dagelijkse omgang ben ik al meer dan helemaal gelukkig, zo rustig als hij is geworden (innerlijke rust heb ik het dan over, want hij kan best nog wel eens wiebelkonten op zijn tijd, hoor. Blijft wel een jonkie natuurlijk Haha!). Maar die intense connectie is er, ondanks dat we nog samen heel veel te leren hebben van elkaar (en van onze instructrice Knipoog ).

Hahaha, ik zie het al helemaal voor me hoe jij heel 'relaxt' op Twan gaat zitten en die mensen allemaal zoiets hebben van 'ojee, hij vliegt er zo vandoor'. Knipoog
Heerlijk he, als je zo met je paard kan omgaan.

Timbers, ik denk dat paarden zo sensitief zijn dat ze al veel dingen voorvoelen, zeg maar. Snap je wat ik bedoel? Merk jij dat bij Essie?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:04

klopt, rock is ook echt heel anders dan twan. Schelen ook erg veel in leeftijd en ervaring maar ook wel in karakter.
De klik was er met beiden al gelijk maar band opbouwen duurt gewoon veel langer. Die klik is ook de reden dat ik rock heb gekocht! Terwijl het helemaal niet praktisch is gezien mn studie enzo. Maar ik kon hem niet laten gaan (egoistisch he?), ik heb teveel het gevoel dat we hele goede maatjes gaan worden!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:03

Twiggy2008 schreef:
Timbers, ik denk dat paarden zo sensitief zijn dat ze al veel dingen voorvoelen, zeg maar. Snap je wat ik bedoel? Merk jij dat bij Essie?

Ik merk dat aan een kant niet en aan de andere kant wel bij Es.....het was alsof ze wist dat Timber en ik nog even tijd nodig hadden, maar afgelopen weken is ze de strijdlust verloren.

Bovendien is mijn moeder (die als de dood is voor paarden) afgelopen zaterdag bij haar geweest en zoals mijn mams omschreef dat ze haar hoofd tegen mijn mams aan duwde en zo bleef staan. Zo heeft mijn mams met haar staan knuffelen en dat was voor mij wel al een soort teken....mijn mams die niet in een meter in de buurt van een paard durft te komen en Es die haar "verteld" dat ze mij moet laten zien dat het genoeg was zo.

Ik moet haar straks teruggeven aan degene waarvan ik haar 18 jaar lang geleend heb........ik bedoel ze is toch nooit van mij geweest. Ik mag blij zijn dat ze haar op mijn pad hebben gestuurd en nu moeten Timber en ik op eigen benen gaan staan.

Vanmiddag nog lekker tegen d'r aan gelegen, haar geroken, gevoeld en even in haar neusgaten geblazen en zij in mijn gezicht. Bijzonder paard die Es!

Vanavond om 23u ga ik met mijn stalgenootje samen ook nog even in de stal zitten, weer een warme choco drinken en even bij Es zijn. Dan krijgt Timber morgenochtend de tijd om afscheid te nemen en dan is het definitief.....heel onwerkelijk maar wel waar.