Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
[***] schreef:Ik vind het stukje van liljebo een moeilijke ..
Niet datgene over het filmpje en het paard, maar de 2 links met tekst, over controle en eigen ruimte.
Als ik het stukje over controle lees wordt dat ene filmpje aangehaald wat ik hier ook al heb laten zien, en dat is niet te vergelijken met Linda of Parelli in het algemeen. Als ik dan verder lees, dan lees ik dat ze lacherig doen over de "games" en daarna een stukje dat als iets niet werkt bij een paard dat je op zoek moet naar een andere manier, en niet koste wat het kost dat paard het toch op die ene manier laten doen. Maar dat doe ik ook .. en ik werk volgens Parelli .. Waar gaat het mis? Ik niet snap![]()
Over het eigen ruimte gesproken .. Begrijp heel goed dat paarden dit niet zomaar vanzelf weten, daarom dat ik hen dat ook geleerd heb. Verder is het helemaal niet zwart-wit, mijn pony's komen regelmatig "zomaar" in mijn eigen ruimte, elke dag zelfs. Als ik de weide in kom dan komen ze hallo zeggen en stoppen ze niet op een bepaalde afstand. Is ook helemaal geen probleem.
Misschien iemand die via pb kan verduidelijken? Omdat ik het wel heel interessant vind, maar het gaat ook ergens beetje offtopic misschien om daarover door te gaan..
Cassidy schreef:Het is een verhaal van een persoonlijke groei. Leuk om te lezen, essentie in het boek is dat je moet blijven kijken en moet blijven denken. Nee, geen kant en klare oplossingen en geen stappenplan.
fransje23 schreef:Duh, natuurlijk geen kant en klare oplossingen en stappenplan. Je geeft zelf de essentie al aan je moet blijven kijken, denken en een voor het paard passende oplossing bedenekn en dat matcht dus niets met kant en klaar en ook niet met een vast omlijnt stappenplan.
Cassidy schreef:fransje23 schreef:Duh, natuurlijk geen kant en klare oplossingen en stappenplan. Je geeft zelf de essentie al aan je moet blijven kijken, denken en een voor het paard passende oplossing bedenekn en dat matcht dus niets met kant en klaar en ook niet met een vast omlijnt stappenplan.
Conclusie: voor iemand wat tips zoekt hoe je problemen die je met een paard tegenkomt aan zou kunnen pakken, niet het geschikte boek.
Cassidy schreef:fransje23 schreef:Duh, natuurlijk geen kant en klare oplossingen en stappenplan. Je geeft zelf de essentie al aan je moet blijven kijken, denken en een voor het paard passende oplossing bedenekn en dat matcht dus niets met kant en klaar en ook niet met een vast omlijnt stappenplan.
Conclusie: voor iemand wat tips zoekt hoe je problemen die je met een paard tegenkomt aan zou kunnen pakken, niet het geschikte boek.
liljebo schreef:Voor iemand die wat tips zoekt om problemen met het paard op te lossen,bestaat geen geschikt boek.
Cassidy schreef:ikke schreef:Wijsheid staat niet in boeken. In boeken staan slechts de handreikingen waarmee je aan de slag zou kunnen gaan.
En zelfs die handreikingen mis ik in de boeken van Rashid.
Voor degene die problemen hebben met begrijpend lezen: voor mij is "tip" hetzelfde als "handreiking"....
Cassidy schreef:ikke schreef:Wijsheid staat niet in boeken. In boeken staan slechts de handreikingen waarmee je aan de slag zou kunnen gaan.
En zelfs die handreikingen mis ik in de boeken van Rashid.
Voor degene die problemen hebben met begrijpend lezen: voor mij is "tip" hetzelfde als "handreiking"....
ikke schreef:Nee, jij mist de basiskennis die nodig is om de aanwijzingen van Rashid te plaatsen in het grote geheel dat "paardenbeest" heet.
Waratje schreef:Het grootste probleem van tips om met paarden om te gaan, moeilijke of makkelijke, is dat mensen altijd op hun eigen manier interpreteren. Je hebt te maken met het referentiekader van de ontvanger en daardoor kunnen goede tips alsnog heel erg krom vervormen....
ikke schreef:Nee, jij mist de basiskennis die nodig is om de aanwijzingen van Rashid te plaatsen in het grote geheel dat "paardenbeest" heet.
WildWings schreef:Overigens zijn de clinics ook erg interessant om een duidelijk beeld van de toepassing ervan in de praktijk te krijgen.
Cassidy schreef:ikke schreef:Nee, jij mist de basiskennis die nodig is om de aanwijzingen van Rashid te plaatsen in het grote geheel dat "paardenbeest" heet.
Ik kan me verplaatsen in degenen die de basiskennis niet hebben, door dat boek informatie willen hebben en dat daar niet in vinden. Door? Juist, de ontbrekende kennis
Cassidy schreef:Stappenplan geeft echter wel redelijk kans op succes.
En jullie mogen van me denken wat jullie willen: gebrek aan kennis of creativiteit, het zal me aan mijn bips oxideren. Voor iemand die weinig tot geen omgang heeft gehad met paarden is een stappenplan wel een hele veilige manier om een basis aan te leren voordat je op een veilige manier je al dan niet aanwezige creativiteit op de paarden bot gaat vieren. Je behoort toch op zijn minst een beetje te weten hoe een paard in elkaar steekt en waar hij door getriggerd wordt, om oplossingen te kunnen verzinnen of dingen uit te gaan proberen.
Cassidy schreef:Voor iemand die weinig tot geen omgang heeft gehad met paarden is een stappenplan wel een hele veilige manier om een basis aan te leren voordat je op een veilige manier je al dan niet aanwezige creativiteit op de paarden bot gaat vieren. Je behoort toch op zijn minst een beetje te weten hoe een paard in elkaar steekt en waar hij door getriggerd wordt, om oplossingen te kunnen verzinnen of dingen uit te gaan proberen.