Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:02

Ken alle boeken van Rashid, ook de laatste (Life lessons from a Ranch Horse). Zijn leuke boekjes over een persoonlijke ontdekkingstocht, maar ook Mark heeft in het begin van zijn carriere de plank goed misgeslagen als je zijn boeken goed doorleest.

Met het laatste boek van hem kon ik zelf heel weinig. In mijn ogen een beetje te spiritueel. En de anderen geven je geen handvaten hoe je dingen op kunt lossen. Als je niet een beetje basis hebt in de paarden kun je er als complete leek niets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:07

Geen opties naar oplossingen dan?
Door de tekst en de inhoud te lezen leek me dat namelijk wel bij 'een paard is een paard', daarom dat het boek mij zo interessant leek. Maar als het maar verhalen zijn over welke problemen mensen met hun paard hebben dan moet ik het boek niet kopen, dat ervaar ik zo wel :Y) :))

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:13

Het is een verhaal van een persoonlijke groei. Leuk om te lezen, essentie in het boek is dat je moet blijven kijken en moet blijven denken. Nee, geen kant en klare oplossingen en geen stappenplan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:15

Hmm ok, dat weten we ondertussen al wel .. Denk ook niet dat er nog veel nieuwe of andere mogelijkheden zijn dan wat al in mijn potje zit (TTEAM ga ik me wel nog in verdiepen).. We komen er wel :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:29

Hoe bekend/goed is Richard Maxwell eigenlijk? Van hem heb ik twee boeken liggen. Die zijn wel interessant, maar dikwijls vind ik het zo "ja duuh".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:40

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-01-13 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:42

[***] schreef:
Ik vind het stukje van liljebo een moeilijke ..
Niet datgene over het filmpje en het paard, maar de 2 links met tekst, over controle en eigen ruimte.

Als ik het stukje over controle lees wordt dat ene filmpje aangehaald wat ik hier ook al heb laten zien, en dat is niet te vergelijken met Linda of Parelli in het algemeen. Als ik dan verder lees, dan lees ik dat ze lacherig doen over de "games" en daarna een stukje dat als iets niet werkt bij een paard dat je op zoek moet naar een andere manier, en niet koste wat het kost dat paard het toch op die ene manier laten doen. Maar dat doe ik ook .. en ik werk volgens Parelli .. Waar gaat het mis? Ik niet snap -O-

Over het eigen ruimte gesproken .. Begrijp heel goed dat paarden dit niet zomaar vanzelf weten, daarom dat ik hen dat ook geleerd heb. Verder is het helemaal niet zwart-wit, mijn pony's komen regelmatig "zomaar" in mijn eigen ruimte, elke dag zelfs. Als ik de weide in kom dan komen ze hallo zeggen en stoppen ze niet op een bepaalde afstand. Is ook helemaal geen probleem.

Misschien iemand die via pb kan verduidelijken? Omdat ik het wel heel interessant vind, maar het gaat ook ergens beetje offtopic misschien om daarover door te gaan..

Ik denk dat dit vooral een punt is tussen theorie en praktijk. Verschil tussen proberen de feiten neer te leggen en iets proberen begrijpelijk uit te leggen zodat je er ook iets in de praktijk mee kan.

Dingen die een Pat bijv. vertelt, ga ik niet letterlijk naast een wetenschappelijk artikel leggen. Ik neem het überhaupt ook allemaal niet zo letterlijk. Naar mijn idee is het meeste van het verhaal gewoon een metafoor om mensen te laten begrijpen waarom je iets op een bepaalde manier zou kunnen doen. Hij vergelijkt ook paarden met een computer, een auto, een kind, een husband :+ dat ga ik toch ook niet letterlijk nemen :D

Dan zijn er ook mensen die fantastisch kunnen uitleggen hoe het allemaal precies werkt in een kudde, paardengedrag, hoe elke gedraging heet, ontzettend interessant, maar als je dan ziet wat ze daadwerkelijk met een paard kunnen.. helemaal niets :+

Je leert een paard inderdaad gewoon aan dat hij niet je ruimte in moet komen denderen, dat is gewoon iets wat je hem moet aanleren. Puur uit veiligheid voor jezelf.
Hoe je dat noemt en hoe andere mensen dat weer interpreteren, dat is dan weer verschillend ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 23:44

Cassidy schreef:
Het is een verhaal van een persoonlijke groei. Leuk om te lezen, essentie in het boek is dat je moet blijven kijken en moet blijven denken. Nee, geen kant en klare oplossingen en geen stappenplan.

Duh, natuurlijk geen kant en klare oplossingen en stappenplan. Je geeft zelf de essentie al aan je moet blijven kijken, denken en een voor het paard passende oplossing bedenekn en dat matcht dus niets met kant en klaar en ook niet met een vast omlijnt stappenplan.

Ik heb zijn eerste 4 boeken gelezen en vind ze over het algemeen wel inspirerend en ook gewoon leuk om te lezen. Juist de verhalen hoe hij dingen eerst verkeerd aanpakt en, soms, jaren later het kwartje pas valt. Hij omschrijft problemen die hij is tegengekomen en hoe hij die per paard aanpassend heeft opgelost.

Hij geeft trouwens ook leuke clinics al hoeft dat akido-gebeuren waar hij tegenwoordig nogal mee bezig is van niet zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 07:22

fransje23 schreef:
Duh, natuurlijk geen kant en klare oplossingen en stappenplan. Je geeft zelf de essentie al aan je moet blijven kijken, denken en een voor het paard passende oplossing bedenekn en dat matcht dus niets met kant en klaar en ook niet met een vast omlijnt stappenplan.

Conclusie: voor iemand wat tips zoekt hoe je problemen die je met een paard tegenkomt aan zou kunnen pakken, niet het geschikte boek. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:18

Cassidy schreef:
fransje23 schreef:

Conclusie: voor iemand wat tips zoekt hoe je problemen die je met een paard tegenkomt aan zou kunnen pakken, niet het geschikte boek. :D

Voor iemand die wat tips zoekt om problemen met het paard op te lossen,bestaat geen geschikt boek. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:29

Cassidy schreef:
fransje23 schreef:

Daar is geen enkel boek geschikt voor! De enige oplossing daarvoor is persoonlijke aandacht van iemand die ECHT verstand van zaken heeft........

Wijsheid staat niet in boeken. In boeken staan slechts de handreikingen waarmee je aan de slag zou kunnen gaan.

Zelfs de werking en bediening van een industriele procesplant leer je niet uit een boekje en een paard zit uiteindelijk echt wat ingewikkelder in elkaar dan een stukje industrieel proces........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:38

liljebo schreef:
Voor iemand die wat tips zoekt om problemen met het paard op te lossen,bestaat geen geschikt boek. :D

Die bestaan wel. Voorbeeld: "Das schwierige Pferd" van Birgit Dresel en Christiane Gohl. Daar staan genoeg tips in hoe je dingen aan kunt pakken. En er zijn er vast meer die ik nog niet ben tegengekomen, maar ga maar googlen op "book" en "problem horse" en je komt ze vanzelf tegen.

Je hoeft echt niet in het duister te tasten en te proberen het wiel een tweede keer uit te vinden. Is vermakelijke leesstof hoe de oude man Mark Rashid even voor een mega stortbui meeneemt op een buitenrit op een paard dat bang is voor water, en hem dan in zijn eentje op laat lossen hoe hij vervolgens het paard door een beek weer terug naar huis krijgt die door het gevallen water drie keer zo veel water voert, maar een tip hoe je waterangst bij paarden op kunt lossen krijg je daardoor echt niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:39

ikke schreef:
Wijsheid staat niet in boeken. In boeken staan slechts de handreikingen waarmee je aan de slag zou kunnen gaan.

En zelfs die handreikingen mis ik in de boeken van Rashid.

Voor degene die problemen hebben met begrijpend lezen: voor mij is "tip" hetzelfde als "handreiking"....:D

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:51

Het grootste probleem van tips om met paarden om te gaan, moeilijke of makkelijke, is dat mensen altijd op hun eigen manier interpreteren. Je hebt te maken met het referentiekader van de ontvanger en daardoor kunnen goede tips alsnog heel erg krom vervormen....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:58

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Voor degene die problemen hebben met begrijpend lezen: voor mij is "tip" hetzelfde als "handreiking"....:D

Nee, jij mist de basiskennis die nodig is om de aanwijzingen van Rashid te plaatsen in het grote geheel dat "paardenbeest" heet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 11:02

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Handreiking in de zin van: als je probleem A --> doe dit en dat en dat zou de oplossing kunnen zijn, zoals is het inderdaad niet omschreven.
Het is meer in de zin van denk/ bekijk dingen eens van een andere kant of vanuit het paard zijn perspectief en zoek zo naar een oplossing.

Gezien mens en paard altijd een interactie is tussen 2 levende individuen zijn er geen tips en oplossingen die standaard werken. Uiteindelijk moet je het toch zelf uitvinden, voelen en ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:07

ikke schreef:
Nee, jij mist de basiskennis die nodig is om de aanwijzingen van Rashid te plaatsen in het grote geheel dat "paardenbeest" heet.

Stille meelezer moet nu toch even grijnzen :D
Rashid geeft juist veel handreikingen in zijn boeken, een andere kijk op bepaalde zaken, maar je moet er wél voor open staan... in plaats van altijd maar op zoek zijn naar letterlijke tips, kant en klare oplossingen voor al uw problemen en in stappenplannen te denken. Denk dat dat hier het probleem is ;) Het gaat juist om wat meer 'out of the box' denken, en daar geeft zijn boek(en) juist geweldige voorbeelden van. Overigens zijn de clinics ook erg interessant om een duidelijk beeld van de toepassing ervan in de praktijk te krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 11:08

Waratje schreef:
Het grootste probleem van tips om met paarden om te gaan, moeilijke of makkelijke, is dat mensen altijd op hun eigen manier interpreteren. Je hebt te maken met het referentiekader van de ontvanger en daardoor kunnen goede tips alsnog heel erg krom vervormen....

Een goed luisteraar en lezer heeft maar een half woord nodig maar helaas zijn veel mensen dat niet :D

Moet nu weer denken aan zo een managementcursus-dingetje. Kreeg iedereen een blaadje met opdrachten waar als eerste stond: lees dit blaadje eerst heel goed door. Daarna kwamen er een hele serie dingen die je moest soen. De laatste zin was echter nu je dit allemaal gelezen hebt kun je je pen neerleggen en hoef je niets te doen.
Je zou eens moeten zien wie al die opdrachten had gedaan i.pv. eerst alles te lezen. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:11

ikke schreef:

Ik kan me verplaatsen in degenen die de basiskennis niet hebben, door dat boek informatie willen hebben en dat daar niet in vinden. Door? Juist, de ontbrekende kennis :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 11:13

WildWings schreef:
Overigens zijn de clinics ook erg interessant om een duidelijk beeld van de toepassing ervan in de praktijk te krijgen.

Ja, ik vond zijn clinic inderdaad ook erg duidelijk en zou leuk gebracht met gevoel voor humor.
Geen probleempaarden met grote problemen, die je volgens hem niet aan meer stress en tijdsdruk moet blootstellen door ze in een clinic van hun probleem te gaan verlossen. Maar gewone met met paarden met gewone problemen. Was ook goed te zien dat de paarden eerst gecheckt werden op fysieke problemen waardoor problemen mogelijk veroorzaakt konden worden. Het paard van 1 van de deelnemers bleek last van zijn rug te hebben en die moest eerst toch echt behandeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 11:18

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Ik kan me verplaatsen in degenen die de basiskennis niet hebben, door dat boek informatie willen hebben en dat daar niet in vinden. Door? Juist, de ontbrekende kennis :D

Ik denk dat het een gebrek aan basiskennis is maar een gebrek een creativiteit en misschien wel inlevingsvermogen om de handreiking uit het boek om te buigen naar iets voor je eigen situatie.
Bij een stappenplan heb je weinig creativiteit nodig.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:21

Phoe he, hier nog even een schrikreaktie op dat filmpje. Niet normaal meer :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:24

Stappenplan geeft echter wel redelijk kans op succes.

En jullie mogen van me denken wat jullie willen: gebrek aan kennis of creativiteit, het zal me aan mijn bips oxideren. Voor iemand die weinig tot geen omgang heeft gehad met paarden is een stappenplan wel een hele veilige manier om een basis aan te leren voordat je op een veilige manier je al dan niet aanwezige creativiteit op de paarden bot gaat vieren. Je behoort toch op zijn minst een beetje te weten hoe een paard in elkaar steekt en waar hij door getriggerd wordt, om oplossingen te kunnen verzinnen of dingen uit te gaan proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:34

Cassidy schreef:
Stappenplan geeft echter wel redelijk kans op succes.

En jullie mogen van me denken wat jullie willen: gebrek aan kennis of creativiteit, het zal me aan mijn bips oxideren. Voor iemand die weinig tot geen omgang heeft gehad met paarden is een stappenplan wel een hele veilige manier om een basis aan te leren voordat je op een veilige manier je al dan niet aanwezige creativiteit op de paarden bot gaat vieren. Je behoort toch op zijn minst een beetje te weten hoe een paard in elkaar steekt en waar hij door getriggerd wordt, om oplossingen te kunnen verzinnen of dingen uit te gaan proberen.

Een stappenplan geeft een garantie op ellende en als je gelukt hebt, pakt het niet zo heel verkeerd uit.

Als jij dan zo goed weet hoe het zit, waarom leg je die mensen dan niet gewoon uit hoe ze die zaken in hun onderlinge verbanden moeten zien, in plaats van maar te blijven zeuren over instant-oplossingen die helemaal niet bestaan, nooit bestaan hebben en er ook nooit zullen zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:36

Cassidy schreef:
Voor iemand die weinig tot geen omgang heeft gehad met paarden is een stappenplan wel een hele veilige manier om een basis aan te leren voordat je op een veilige manier je al dan niet aanwezige creativiteit op de paarden bot gaat vieren. Je behoort toch op zijn minst een beetje te weten hoe een paard in elkaar steekt en waar hij door getriggerd wordt, om oplossingen te kunnen verzinnen of dingen uit te gaan proberen.

En daarom heeft het voor andere mensen weer totaal geen toegevoegde waarde.