Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:14

sallandval schreef:
Misschien dat dit duidelijker freestyle is. Het paard neemt af en toe een hapje haha. Maar vooral op het eind vind ik er gezellig, zo in het land:
http://youtu.be/uOSlaYcn04c

Die vind ik in elk geval wel erg mooi :j (En terzijde: je zult er maar wonen :z )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:19

ikke schreef:
Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn, gezien wat ik zoal in de loop der jaren de revue heb zien passeren, zowel hier als aan de overkant van de grote sloot......

Filmpje is zo te zien opgenomen op de accomodatie van Parelli. Daar wordt op een gegeven moment in de loop van het programma ook aandacht besteed aan aanleuning, gymnasticeren en verzameling. Wat je hier ziet is een opname voor het behalen van een examen binnen het Parelli programma. Het blijft daar echt niet bij steken als je verder gaat.

Het kan best dat je wat minder fraaie plaatjes langs hebt zien komen in het verleden. Er zit echter groei in!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:19

Gezien de rijhouding van de ruiter denk ik niet dat ik blijer wordt van zijn "normale" rijden. Inderdaad is het paard verre van recht, loopt fiks op de voorhand, vangt dus de stops op een fysiek ongewenste manier op en heeft een ruiter die te ver naar achteren zit op een manier de de rug bepaald niet ontlast....... Jammer dus -O-
Freestyle is geen vrijbrief om als een zak op je paard te hotsen bij een sprongetje en het paard in 3 stukken te laten vallen onder je. Als je ervoor kiest om op een paard te zitten, zorg dan dat je minimale schade aan het paard doet daarmee.

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:24

Voordeel van Parelli is dat je de basis kunt doen volgens Parelli en daarna weer terug kunt naar wat je voorheen deed. En dan ben je afhankelijk van de instructie die je treft. Ga dan niet de zwarte Piet bij Parelli neerleggen, want goede instructie in andere disciplines is echt niet dik gezaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:26

Hoe zijn de meningen dan over het hele Fluidity-concept van Linda?
De ruiter leren in balans te zitten en mee te bewegen met de bewegingen van het paard om zo het paard te helpen de achterhand te gebruiken en de juiste spieren te ontwikkelen...

Weet zelf nog niet wat ik ervan moet denken, als ik haar hoor uitleggen en dingen zie doen zeg ik "aha, logisch", maar heb niet het idee dat ik het zelf zomaar even kan, en als ik filmpjes zie van instructeurs en levels 3/4 en audities en dergelijke dan vraag ik me ook af hoever die mensen daarmee bezig zijn ... Want dan zouden die paarden toch anders moeten lopen? Of denk ik dat maar?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:31

Cassidy schreef:
Voordeel van Parelli is dat je de basis kunt doen volgens Parelli en daarna weer terug kunt naar wat je voorheen deed. En dan ben je afhankelijk van de instructie die je treft. Ga dan niet de zwarte Piet bij Parelli neerleggen, want goede instructie in andere disciplines is echt niet dik gezaaid.

Dan kan ik dus net zo goed gewoon blijven doen wat ik al deed. Ik had al niet echt de indruk dat Parelli iets toe zou voegen maar nu zeg je het zelf...........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:33

Als jij de indruk hebt dat Parelli je niets meer kan leren, dan is het toch goed? Er zijn legio mensen voor wie een wereld opengaat via Parelli. En als je zelf heel tevreden bent met je lesgeefmens, en dat loop je in ieder topic te roepen, dan is dat super. Er zijn genoeg mensen die zoekende zijn, al jaren, bij Parelli uitkomen en daar wel baat bij hebben. Misschien niet rijtechnisch, maar bij de basis vanaf de grond, en om in dat koppie proberen te komen. En daar staat en valt alles mee.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:36

ikke schreef:
Cassidy schreef:

Dan kan ik dus net zo goed gewoon blijven doen wat ik al deed. Ik had al niet echt de indruk dat Parelli iets toe zou voegen maar nu zeg je het zelf...........

Ja natuurlijk; iedereen moet toch doen wat hij wil? Persoonlijk ben ik geen verkondiger van één of ander evangelie hoor :) . Maar ik geloof niet dat het gemiddelde NH paard slechter af is dan de meeste andere paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:39

Mijn kromme tenen hadden niets (nou ja, heel weinig) te maken met Parelli, maar vooral met die specifieke ruiter op dat paard.
Die dame op die stippel is leuk met haar paard samen bezig, zit veel beter op haar paard en dan vergeef ik haar grif de rijtechnische puntjes die je kunt gaan zoeken. Heeft ook een erg leuke speeltuin om in te spelen met haar paard, leuk om eens naar te kijken ;)
Die Halladay was bezig een "prestatie" neer te zetten, ten koste van zijn paard in plaats van samen met zijn paard.

Fluidity concept ken ik verder niet, heb ervan gehoord, maar niet inhoudelijk iets van gezien, dus daar doe ik geen uitspraken over. In principe zou het wel heel nuttig kunnen zijn, mits de uitvoering ook klopt.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 25-01-13 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:40

Sodeju dat paard uit het filmpje van de eerste post is een taaie rakker. Mijn hemel! Die dendert zo over je heen! Ik vind het wel mooi om te zien dat zo op ongeveer 6 minuten het kwartje EIN-DE-LIJK lijkt te vallen.

Wat een onbeleefde hork is dat paard zeg, tjeee...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:06

Amaris schreef:
Wat een onbeleefde hork is dat paard zeg, tjeee...

??? -O- Persoonlijk vind ik Linda in dit filmpje een onbeleefde Hork,
De link over eigen ruimte die ik gaf, geeft daar een mooie visie over, die ik allen kan onderstrepen

Sabine, de links gaan in op de rigide dominantie-theorie en het rigide vasthouden aan regeltjes uit een methode. Dat er altijd meer manieren zijn om iets gedaan te krijgen, in plaats van fases op te voeren. Het pleit voor een open oog en het opdoen van meer kennis van ethologie.
Je voorbeeld over eigen ruimte heeft niet zoveel te maken met dat wat in het stuk wordt bedoeld. Het gaat er meer om dat je ook kunt zorgen dat het paard de ruimte heeft om weg te springen, ipv je druk te maken over eigen ruimte in een dergelijke situatie.
Ook dit stuk neemt de rigiditeit van bepaalde uitroepen als 'eigen ruimte' 'dominantie' en 'rangorde' pittig onder de loep. En daar vind ik niets mis mee.

Persoonlijk heb ik liever 10 gereedschappen voor 1 probleem dat 1 gereedschap voor 10 problemen Kijken, leren, experimenteren, nog meer leren en vooral open blijven staan voor de veelheid aan mogelijkheden ipv rigide vasthouden aan de regels van een goeroe, welke goeroe dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:19

Dan snap ik het hele 'probleem' niet, want bij Parelli wordt er juist op gehamerd dat je het paard ruimte moet geven om zich te gedragen zoals die dat op dat moment nodig acht, met bescherming van jezelf (door voor afstand te zorgen). En dan heeft het al dan niet gebruik maken van fases of het spelen van spelletjes daar helemaal niks mee te maken in mijn ogen.

En dat laatste is algemeen bedoeld neem ik aan hé ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:21

Liljebo wat een vreselijk filmpje die eerste, ik kan hem echt niet uitkijken :\ Dat paard snapt er echt helemaal niks van (en ik ook niet)
Wat ik hier mis en ook in het eerste filmpje uit de OP is de rust bij de mens en het tijd geven om na te denken voor het paard, het paard krijgt helemaal geen tijd om te reageren

Deze uitspraak zocht ik;
”Albert Einstein: One of his sayings was that insanity is doing the same thing over and over, expecting a different result. With the horses, I found people doing things over and over and thinking: It's going to work, it's going to work, it's going to work.”

Ik denk wel net als jij eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:23

Filmpje is al eerder hier in het topic besproken als voorbeeld hoe het he-le-maal niet moet ..
En mag ook hopen dat er toch verschil gezien wordt tussen dat filmpje en het filmpje van Linda (al gaat dat ook niet rustig en is dat ook niet leuk om naar te kijken en kan dat misschien ook wel anders ..)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:27

Het stuk gaat niet over specifiek parelli, maar over het rigide vasthouden aan een systeem vanwege dat systeem. Het gaat over controlefreaks, zoals Linda daar in het filmpje aan het begin van het topic ook een voorbeeld van laat zien en zoals ook in het filmpje bij de link te zien is (zij het nog grover)
En over het rondstrooien van bepaalde termen, zoals dominantie en rangorde, om die rigiditeit te verdedigen.

Persoonlijk vind ik de parelli mensen die in de loop der tijd flexibel zijn geworden en het beste uit meerdere werelden hebben toegevoegd vaak de beste trainers.
Dus nee... parelli is op zich niet verkeerd, mits je kritisch genoeg bent om ook de minpunten te herkennen en genoeg open staat voor andere methoden om ook daar gebruik van te maken.

Je kunt van iedere methode leren. Met gezond verstand en kennis van paardengedrag (en dan niet de rondgestrooide kennis zoals je hier op bokt veel tegenkomt, maar terdege kennis van paardengedrag vanuit biologisch perspectief) kom je en heel eind.

*erdit* was een reactie op sabine

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:28

justkid schreef:
”Albert Einstein: One of his sayings was that insanity is doing the same thing over and over, expecting a different result. With the horses, I found people doing things over and over and thinking: It's going to work, it's going to work, it's going to work.”

k

exact

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:31

eens met liljebo dr post :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:34

Het stippelfilmpje van sallandval is wel echt superleuk om te zien :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:36

Te strak in de leer is nooit goed dus ook niet bij Parelli.

Kan mij best vinden in je post Liljebo :j

De filmpjes heb ik nog niet bekeken, ga ik later doen.

Parelli gaat toch voor een deel over dominantie zeker die actie zoals de door mij geplaatste openeningspost. Ben wel benieuwd wie hier het boek: Horses never lie, the heart of passive leadership van Mark Rashid heeft gelezen. Ik heb het n.a.v. dit topic maar weer eens uit de kast gepakt en ben het weer aan het lezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:37

Liljebo, wat een vreselijk filmpje dat eerste dat je post. En ik ben ervan overtuigd dat dit een gevolg is van dat filmpje van Linda. Mensen zien dat en denken dat het zo moet, alleen missen ze het hoe en waarom. Mensen raken sneller gefrustreerd.
Het is daarom uiteraard niet Linda haar fout, dat geef ik toe. Ik wil niet weten hoeveel paarden onheus behandeld zijn in de naloop van het filmpje van Linda. En daarom is het zo gevaarlijk om met harde straffen te werken. Want hoeveel mensen kunnen echt hun emotie uitschakelen? Dat zijn er heel weinig. En dat is wanneer grofheid in mijn ogen mishandeling wordt. Mijn pennyhart bloedt als ik dit paard zie vluchten. Ik ben echt niet gemaakt voor dit soort filmpjes. :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:39

Ik heb dat gelezen. Heb heel erg veel gelezen, maar verdiep mij nu meer en meer in de wetenschappelijke studies en kan mij ook wel vinden in kritische blogs, zoals die van epona. Maar ik vond het boek van rashid een goed boek.

edit: damn... was weer te traag. Bovenstaand is een reactie op fransje

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:46

Ja volgens mij heb ik een Nederlandse vertaling hier liggen :j

Maar volgens mij ben ik gewoon te oud en te eigenwijs om een bepaalde methode te volgen.
Ik heb maar éen paard en dat is een introverte quarter. Ik ken haar 5 jaar en ik weet wanneer ze spanning opbouwt en hoe ik haar dan kan helpen. Ik lees veel, ik ken een hele goede trainster en ik ken mijn paard en misschien nog belangrijker ik weet waar mijn sterke en vooral ook zwakke punten liggen. Daaruit heb ik een manier van omgaan met mijn paard die voor ons prima werkt.

Wat mij in dat eponafilmpje aan de ene kant verbaast is dat niemand ingrijpt, ik denk dat deze mensen zich achteraf allemaal wel even achter de oren krabben. Aan de andere kant toont het aan dat wij mensen ook maar slaafse kuddedieren zijn :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:51

justkid schreef:
Ja volgens mij heb ik een Nederlandse vertaling hier liggen :j

Kan het is vertaald en heet dan: Paarden liegen nooit.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:51

hebik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:57

'Een paard is een paard' is het eerste boek hé? Of is dat juist de opvolger?
(was die toevallig vandaag tegengekomen en zit er sterk over te denken om deze te bestellen, vandaar).