[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:23

Wendy schreef:
Ehm... dr zijn toch van die dingetjes van vodafone? Daar werd toch reclame voor gemaakt?

Ja en hoe heten die dingetjes?

arno, het is voor een laptop, zodat ik online kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:23

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:25

Sjonge... ik loop weer achter zie ik Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:31

Speciaal voor arno:

Citaat:
De mannenrok

Printervriendelijke Pagina Stuur dit artikel naar een vriend
door Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle , geplaatst op 06 mei 2002

Eigenlijk bestaan er geen taboes meer in de mode. Alhoewel...? Er is een kledingstuk dat nog niet helemaal is geaccepteerd: de "mannenrok." Op kledinggebied begeven mannen en vrouwen zich wel vaker op elkaars terrein, maar staat de man eigenlijk wel te springen om zich in een mannenrok te hullen?

Acceptatie

Vrouwen mogen net zo hard werken als mannen en lopen met attaché-koffers. Acceptatie is hierbij het sleutelwoord, maar die heeft vaak nog een lange weg te bewandelen. Dat wat nu als normaal wordt gezien en volledig is geaccepteerd, werd in het begin vaak met argusogen bekeken. Toen Marlene Dietrich voor het eerst in Parijs in het openbaar een herenkostuum droeg, veroorzaakte dat een rel. Ze werd door de Franse politie verzocht zich niet meer zo in het openbaar te kleden. Vandaag de dag hebben vrouwen zich het traditionele mannenpak en de smoking eigen gemaakt, mede door invloed van ontwerpers als Coco Chanel en Yves Saint Laurent. Een man in een rok; zou dit niet het laatste stukje van de puzzel zijn inzake mannenemancipatie?

Hoe dachten onze mannelijke voorouders hierover? Ze hadden er absoluut minder moeite mee:
8000 v. Chr.: Hebreeuwse mannen droegen enkellange tunieken met versierde zomen.
4500 v. Chr.: de kleding van de Summeriërs bestond uit een rok met franje van lange, gekleurde wol of uit twee à drie stroken boven elkaar als de franjes kort waren.
3000 v. Chr.: op Kreta droegen mannen een kiltachtige lendedoek vervaardigd uit geborduurd linnen.
900 v. Chr.: de korte tuniek van de Grieken wordt ook wel chiton genoemd en is gemaakt van wol of zijde. De zoomlengte van de Romeinse mannentunieken kwam tot het dijbeen. Tunieken voor mannen die langer waren werden als een teken van "verwijfdheid" beschouwd.
2002 ná Chr.: de rok voor mannen is compleet uit de Westerse beschaving verdwenen?

Gedurende drie eeuwen, voordat de korte broek definitief opkwam in de zestiende eeuw, was de zoomlengte van de tunieken ook een mannenzaak. Nu is de zoomlengte van rokken puur een vrouwenissue. Het mannelijke kledingstuk dat eruit ziet als een rok en de tand des tijds heeft doorstaan, is de Schotse kilt. Deze plooirok werd in de vijftiende eeuw geboren en is in feite een overblijfsel van vervlogen oorlogskleding. Ze wordt thans nog steeds gedragen: zestig procent van de Schotse mannen heeft thuis een kilt hangen. Lange tijd was de geruite kilt de normale kleding in de Hooglanden in het noorden en westen van Schotland. De roklengte is tot net boven de knie en de kilt wordt gedragen met lange, wollen kousen en roept steevast de vraag op: draagt men er wel of geen ondergoed onder? Momenteel is de geruite kilt weer populair in Schotland, zelfs jongeren beschouwen deze dracht als trendy. Zij kleden zich de laatste jaren weer in de kilt om zich daarmee te onderscheiden van de Engelse Britten. Deze hernieuwde populariteit heeft alles te maken met een herleefde behoefte aan nationale onafhankelijkheid. Een politiek beladen kledingstuk dus...

Sarong

In hoeverre hebben we hier te maken met een Westerse "mentaliteitskwestie" als in veel Oosterse landen de mannenrok een ingeburgerd maar vooral geaccepteerd kledingstuk is? In veel Aziatische landen is het mogelijk dat man en vrouw gebroederlijk naast elkaar in een rok lopen. Een opsomming: Maleisië en Indonesië: hier is de sarong een van de voornaamste items van de traditionele kleding voor mannen. De sarong is een doek van katoen of zijde en wordt op een specifieke manier om de heupen gewikkeld en soms met een riem op zijn plats gehouden. In India zien de mannen eruit als stijlvolle dandies in hun simpele outfit: een wit shirt met een lange "lunghi" rok. De mannen-lunghi wordt op heuphoogte gewikkeld en naar rechts overgeslagen of vastgeknoopt waarbij de uiteinden losjes langs de benen bungelen. In de gebieden met het hoogste vochtigheidsgehalte draagt men de lunghi onder een ontbloot torso. Vooral in Zuid-India, Thailand en Birma dragen de mannen lange wikkelrokken uit speciaal geweven stoffen en met prints die alleen aan mannen zijn voorbehouden. Diezelfde lunghinde wordt door de mannen in Bangladesh gedragen in combinatie met een t-shirt. In Sri Lanka kent men de "comboye" die door zowel mannen als vrouwen wordt gedragen. Ook hier wordt een stuk stof om de heupen gewikkeld en met een riem op zijn plaats gehouden. De grootte van de riem is statusgebonden.
David Beckham haalde de voorpagina's van de Engelse tabloids toen hij op vakantie werd gefotografeerd in een sarong. Dit ging voor de Engelse conservatieven toch écht iets te ver. Hun nationale held in zo'n "vrouwelijk" kledingstuk! Vertegenwoordigt de rok dan de ultieme vrouwelijkheid waardoor ze nooit eigen gemaakt kan worden door een man...?

Jean-Paul Gaultier

Daar waar andere ontwerpers de mannenrok puur als een fashion gimmick presenteren, heeft Jean-Paul Gaultier al jarenlang serieus geprobeerd de mannenrok als een wezenlijk onderdeel van de herengarderobe te introduceren. Als geen ander weet hij mannelijke en vrouwelijke elementen, al dan niet op humoristische wijze, te combineren in de mannenmode. In 1985 ontwierp hij de eerste mannenrok voor zijn collectie Et Dieu Créa L'Homme. Gegil tijdens zijn show toen hij voor het eerst sarongs en "rokkige" broeken voor mannen presenteerde. Broekrokken met keurige, platte plooien en gladde wikkelrokken met daarbij als schoeisel grote schoenen met dikke rubberzolen konden de doorgewinterde modepers toen nog, halverwege de jaren tachtig, shockeren. Sommigen verlieten boos het pand, want hoe kón iemand de mannelijkheid zo beschimpen? Ze werden echter wél verkocht in onder andere Londen, Parijs en New York.
Op de opmerking dat veel mensen het stuitend vinden wanneer een man zo'n vrouwelijk kledingstuk als een rok aantrekt, antwoordde Gaultier in 1985: "Een rok heeft toch niets met sekse-kenmerken te maken, zoals een beha? Dát is een typisch functioneel kledingstuk voor een vrouw dat geen man aan kan doen. Een rok is toch eigenlijk niets bijzonders voor een man? Mannen in de oudheid liepen ermee, maar ook nu vinden hele volken het nog de gewoonste zaak van de wereld," aldus Gaultier. De vraag rijst of een man zich van zijn mannelijkheid ontdoet door het dragen van een mannenrok? Volgens Gaultier heeft viriliteit niets met kleding te maken: "Viriliteit is niet iets wat je kunt aantrekken, dat is iets wat je moet bewijzen!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:32

Eej, bedankt!
Heb zitten neuzelen en ze hebben alleen jaarcontracten.
Het gaat mij om maximaal 4 weken.

Het is dus een UMTS breedband datacard, weet ik dat ook weer. Clown
Ik ga even op independer kijken of er goedkopere zijn!
Thanks!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:33

nou Arno wat houdt je nog tegen?
Op naar Zeeman om een natural heksen pakje te scoren Clown

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:50

Ik ga liever voor functionele kleding.
Geef mij maar een bekappersschort Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:55

die heb ik ook......maar heb ik nooit aan Ara leent hem nog wel es

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:57

Ik heb er geen... daarom vraag ik om eentje Lachen
Zie mezelf trouwens al bij de zeeman staan:
"Goedemiddag, kan ik u helpen?"
"Ja, doet u mij maar een natural heksenpakje"
Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:05

bij de Zeeman in Huzien kijken ze niet raar op hoor als je dat vraag, daar zijn ze heksen gewend...... Clown

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:24

Mijn computer is gecrashed!! Zit nu op de laptop, kan ik gelukkig nog op internet maar kan niet aan mn scriptie werken Boos!

he jammer nou...Knipoog

Mijn vriend draagt wel sarongs, zit heel lekker volgens hem. En ik heb net een rood jurkje gekocht in de stad, zit ook lekker!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:16

Ook weer klaar met werken.

Er stond een bloembak op het terras in de fik toen ik kwam Nagelbijten / Gniffelen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:48

zeker spontaan ontbrand......

Bij Morrie was het een nachtmerrie, de ene trekker met platte wagens rammelend en fullspeed na de ander en als klapper een truck met 2 enorme rammelende containers met autowrakken, die iets te hard reed, op het bruggetje de boel ramde en even verderop er een heel stoplicht af heeft gereden, volgens ons was die chauffeur dronken of die wagen was gejat, achterlijke idioot.... ging met Morrie ook niet helemaal goed en met een pony die ze aan het beleren waren voor de kar ging het ook even helemaal fout dankzij die idioot....

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:50

Pfoe, ben ook weer bijgelezen.
Vandaag nog gauw kleding gescoord voor de vakantie en net Auk naar zijn vakantieadresje gebracht.
Ga nu nog even terug om bij hem te kijken, even kijken of hij de shetlander heeft heel gelaten Clown

Tot zo!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:40

Auky, waar blijven die strandfoto's?? of heb ik iets gemist Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:48

Anouar krijgt geen krachtvoer meer. Alleen nog hooi, gras en pavo koeken. Heb ik zojuist besloten. Als hij toch gaat afvallen zoek ik wel naar iets anders, wortels en misschien wat haver ofzo.

Nu ik me daar een beetje in verdiep kom ik er ook achter dat rugklachten en mok meestal veroorzaakt worden door minder werkende lever en nieren, dat bij die verbrande neus en het eten van distels is voor mij nu wel een teken dat krachtvoer ongezond is voor Anouar.
Misschien zijn er nog wel meer dingen, daar moet ik dan nog achter komen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:58

goed nieuws! dinsdag aanstaande gaan we mijn nieuwe fjordje op halen Haha! ik vind het echt spannend!! ik sinds 3 jaar met geen ander paard wat gedaan dan mijn sietske... maar het is ook wel weer eens leuk om parelli met een ander paard te gaan doen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:59

Spannend

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:24

Oeh, een paard er bij!
Staat de fjord heel toevallig in Vianen?

Net lekker een stukje met Vanilla gelopen, onderweg 'doen alsof' ik op ging stappen, en ze bleef staan! Toen heel erg mezelf in moeten houden om niet echt op te stappen.
Als dit een tijdje zo door gaat heb ik er straks weer een rijpaard bij!

Af en toe dacht ik even dat ze kreupel liep: neeee!
Maar dan bleek er steeds een daas op d'r schouder te zitten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:26

spannend koe!

ik zou ook eens graag Parellien met een ander paard, maar dat zit er niet in. de Parelliers die ik ken weten wat voor fases ik morrie moet geven en durven mij niet met hun paarden te laten spelen.....

het typt uiterst beroerd in het stikdonker met een zwart toetsenbord maar ik wil geen lamp aandoen vanwege de muggen, dus ik kap er maar mee....

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:29

Zo hehe, weer terug.
De Shet was nog heel Clown

Kinke, ik zag net dat pipanda ze geplaatst had. Zal er zo een paar hier neer zetten.. even geduld!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:32

Volare zat trouwens weer te spuiten... heb ontdekt dat het gebeurt zodra ik bij de derde hoef kom. Maakt niet uit welke hoef het is, maar zodra ik voor de derde keer een hoef oppak, is het raak.

Misschien morgen eens proberen: twee voetjes oppakken en dan Vanilla het weiland in laten Haha!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:39

vreemd paard heb je toch arno Clown Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:46

Mooie foto's!!!
Mooi paard ook!
Krijg gewoon zin om naar het strand te gaan Lachen