De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:19

Margreet schreef:
Tja, het is maar net wat je er in wilt lezen. Wat ik er vooral in lees is dat slecht beslaan (en natuurlijk ook slecht bekappen) slecht is voor je paard, nou dat is natuurlijk een waarheid als een koe Koe
Dat kan ik nou niet bepaald een eye-opener noemen...

Inderdaad, maar voor sommigen hier op bokt wel, zowel voor extreem NB-ers als voor extreem-ijzervreters.... Haha!

Mij hoor je ook niet zeggen dat goed beslag veel schade aan zal richten. Voor politiepaarden is het ook wel noodzakelijk ijzers en voor enduranceritten van >80 km kan ik me er ook wel wat bij voorstellen. Maar het gaat mij om de 4x4 beslagen paarden die alleen maar bak, wei en stal zien en gewoon recreatiepaard zijn (dus geen intensieve wedstrijden enzo)

Mijn mening is dat een paard in principe zonder ijzers kan met het juiste onderhoud (zelf regelmatig vijlen en zo natuurlijk mogelijke omstandigheden).

En dat mens wat zo'n rel geschopt heeft en nu ijzers met wiggen onder dr knol heeft is dus in de ogen van Van Nassau ook niet slim bezig...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:22

Ehhm, volgens mij is ze door van Nassau beslagen..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:26

Antheman schreef:
Wat denken jullie dat de oorzaken zijn voor mok en rotstraal?

Voor beide: Nattigheid (weekmaker) in combinatie met een "foute" bacterie. En natuurlijk een stukje aanleg of gevoeligheid van het individuele paard.

Wat ik begreep is van Nassau nou niet bepaald pro-wiggen. Die drukken de verzenen stuk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:29

In één van beide boeken staat dat paarden met onbeslagen hoeven die zo natuurlijk mogelijk leven vaak geen mok en rotstraal hebben. Ook al staan ze tot hun enkels in de blub.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:31

Vraag ik me af of dat specifiek aan de onbeslagen hoeven ligt of meer aan de algehele weerstand van een paard.
Allicht dat die bij een "natuurlijk" paard beter is dan bij een stalpaard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:36

Als ik even naar m'n eigen paard kijk en 2 situaties vergelijk:

Vorige stal: Slecht stalklimaat, matige kwaliteit ruwvoer, weinig buiten, slechte bodems, onbeslagen. Rotstraal en op z'n pijpbenen achter een soort mok-achtige korstjes, weet nog steeds niet wat het precies was, maar was wel hardnekkig.

Huidige stal: Gezond stalklimaat, goed ruwvoer, veel buiten, goede bodems, beslagen. Geen rotstraal en geen mok.

Dan zoek ik het toch eerder in algehele weerstand en voeding dan alleen wel/geen ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:39

Tuurlijk heeft dat er ook mee te maken en niet voor niets begint het boek van PN bij de leefwijze en pas veel later over de hoeven!

Maar zoals van Nassau en consorten wel aangeven verminderd een ijzer inderdaad ook wel degelijk het hoefmechanisme, ook al is het paard goed beslagen. Dus dan is beweging helemaal superbelangrijk. Haha!

Leuk dat je hier nog steeds zit Margreet! Ik waardeer je aanwezigheid hier!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:42

Margreet schreef:
Antheman schreef:
Wat denken jullie dat de oorzaken zijn voor mok en rotstraal?

Voor beide: Nattigheid (weekmaker) in combinatie met een "foute" bacterie. En natuurlijk een stukje aanleg of gevoeligheid van het individuele paard.

Wat ik begreep is van Nassau nou niet bepaald pro-wiggen. Die drukken de verzenen stuk.

Vergeet de idioten niet die met harde borstels in de weer zijn...liefst nog 3x per week soppen om de beentjes mooi schoon te houden. Boos! Daarmee help je de weerstand om zeep!!!! Klein wondje en stress kunnen ook de oorzaak zijn (allemaal verminderde weerstand tegen de bacterien die toch al op de huid leven, maar het evenwicht wordt door al dat gepoets(of vermoeidheid, slecht leefklimaat, etc.) verstoord.

Het eerste jaar dat ik Bram had heeft hij mok en schimmel gehad...ik heb niet zn beentjes gepoetst, maar wel een natte zomer en een nieuwe baas/omgeving! Daarna nooit meer, ook al stond hij op ijzers....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:44

Of idioten die met biotex iedere keer de witte beentjes wassen. Als je kippepoten hebt met nog wat vlees eraan en je wil dat voor biologie van het vlees ontdoen, moet je het hele zooitje lekker een nachtje in de biotex leggen en is het vlees eraf Koe .......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:46

Oop heeft linksachter een witbehaarde koothoolte, soms lijkt die sterk minder behaard en zie je er goed de rood/roze huid er doorheen, dus het ziet er dan wat geirriteerd uit, maar toch uit dat zich niet in mok, terwijl je er dan bij wijze van spreken op zit te wachten.

Vlgs mij heeft mok zeker met weerstand te maken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:52

Daar heb je ook een goed punt ja BZ!
Opscheren en veelvuldig wassen doet de huid geen goed.

4 hoge witte benen, maar niet opgeschoren en wassen doe ik alleen voor wedstrijden, dat scheelt inderdaad een stuk denk ik. Hij leeft gewoon onder het motto: "egaal vuil is ook schoon" Haha!

Z'n vetlokken knip ik er wel af als ze heel lang worden, dat vind ik niet mooi Bloos! Niet superkort ofzo, maar niet van die slierten eraan.

Wel grappig: van de zomer ging hij een maand het land op voor "vakantie" en dat was helaas in een regenachtige periode. In 4 dagen tijd waren z'n vetlokken zeker 3 centimeter langer geworden! Over snelle aanpassing gesproken... Uiteraard mochten ze toen blijven zitten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:52

Arabesk schreef:
Leuk dat je hier nog steeds zit Margreet! Ik waardeer je aanwezigheid hier!!

Thanx!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:24

Toiletteren daar haal ik een dikke onvoldoende mee. Alle haren bij Oop groeien waar ze groeien. Antiklitspul gebruik ik niet, shampoo gaat bij mij ook jaren mee en gebruik ik heel soms voor haar staart. Heb in het verre verleden 2x haar manen, voor- en vetlok geknipt, sindsdien nooit meer.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:35

Ik vind dat getut juist wel leuk en vind het mooi als m'n paard er strak getoiletteerd bij staat, maar het moet wel functioneel zijn. Ik doe niet aan oren uitscheren e.d. en de tastharen mogen ook blijven zitten.

Ik ga wel straks z'n manen kortwieken, die zijn veel te lang naar mijn zin!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:40

..ik heb een wit met lichtbruin paard...maar grootste deel van de tijd is ie grijs Bloos ...wel gister toevallig weer eens zijn staart gewassen (die was bruin...nu weer 'gewoon' geel Knipoog )...sinds ie rolt in de bak (sinds kort...), borstel ik wel af en toe en dat scheelt ook vlekken...
Manen heb ik alleen vorig jaar gelijk geknipt toen ie van het land kwam....z'n vriendje had nogal huisgehouden en ze waren een béétje ongelijk...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:00

Citaat:
Daar ben je al zo lang niet geweest volgens mij?!

november voor het laatst, de ene keer ben ik eraf gevallen en moest ik naar huis lopen omdat ik er niet meer op kon komen zonder hulp en de andere keer ben ik op hol gegaan, reden voor mij om zeler 2 jaar niet meer naar het bos te gaan.... als ik het viaduct over ga, schiet ik de gracht op en ga ik via het volgende viaduct weer terug, bos durf ik nog niet aan, moet er eerst een fietser mee en moet het 15 graden warmer zijn...... dan is Morrie niet meer wakker...

Ik ben zo'n idioot die iedere dag de bagger van de benen spoelt en ze zeker 1 x per week was met shampo omdat ik dan de bagger er niet meer af krijg met de spuit, Morri eheeft 4 witte benen en roze kootholtes, hij staat tot halverwege z'n benen in de stinkende bagger van half 7 's morgens tot 5 uur 's middags

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:07

De enkele keer dat ik even de spuit zet op Oop is 's zomers wanneer ze erg bezweet is om haar wat af te koelen. Modderbenen ga ik gewoon mee op pad en na de rit, lijkt het weer als gepoetst Clown .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:10

met de modder die er bij ons aan zit, ga je echt de straat niet op hoor, dikke stinkende zwarte bagger, dat ruik je de hele weg. Na de bui van 2e Paasdag staan ze dieper in de modder dan ooit.....

Een aantal paarden staat ook binnen omdat de eigenaren ze niet meer in de bagger willen hebben, die staan dus met dit weer in een stikdonker hokje van 3 x 3 (of kleiner), met dekens en ijzers...... het is kiezen uit 2 kwaden bij ons.

Ik ga vanmiddag weer lekker benen en staart wassen, ben ik weer een uurtje zoet.

Glansspray gebruik ik overigens ook, anders krijg ik de manen nooit zo lang, dan breken ze af van viezigheid. Ivm het weer zitten de manen alweer in vlechtjes, anders staat ie te zweten onder die enorme bos haar.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:24

Iemand geabonneerd op de Hoefslag, schijnt een stuk in te staan over bekapmethodes vlgs ander topic.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:43

Fiets ik van de zomer wel een keer met je mee Els!
Hij was overigens echt superbraaf in het bos, het kwartje dat hij niet zomaar onder me uit mag scheuren is aardig gevallen, hij blijft keurig wachten! Maar hij is wel akelig wakker, dat was afgelopen zomer wel een stuk minder!

En dat je Morrie regelmatig wast vind ik niet idioot, want dat is gewoon echt vieze drek, die zou ik er ook niet op laten zitten! Dat is geen modder meer dat er gewoon als zand vanaf valt als het droog is, maar dat is slijk dat als een korst aan de benen geplakt blijft zitten, lijkt me niet gezond En het stinkt inderdaad, bah!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:03

Margreet schreef:
Ik vind dat getut juist wel leuk en vind het mooi als m'n paard er strak getoiletteerd bij staat, maar het moet wel functioneel zijn. Ik doe niet aan oren uitscheren e.d. en de tastharen mogen ook blijven zitten.

Ik ga wel straks z'n manen kortwieken, die zijn veel te lang naar mijn zin!

ik zak ook voor het toilleteer examen Haha!
knippen,scheren, uittrekken etc. daar doe ik niet aan, integendeel....die manen mogen nog veeeel langer wat mij betreft. Ik moet wel regelmatig haar staart bijknippen, die groeit als kool Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:07

ik knip regelmatig nogal wat: het 3e oor, de kroonranden (vooral toenmet de schoenen, anders ging het haar afschuren, staart en 2 keer per jaar met een mesje de manen uitdunnen en een stukje eraf,anders gaan ze weer vervilten, net zoals toen ik Morrie kreeg, toen heb ik de manen die ot halverwege z'n benen hingen op handbreedte af moeten snijden Huilen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:22

Brrr, een harig paard moet er niet aan denken Haha! Kort, vlot en strak moet het zijn!

Maar dit is ook wel rasafhankelijk hoor, kortharige opgeschoren Morrie, tinker, fries of haflinger (en aanverwante types) ziet er ook raar uit!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:31

Citaat:
Kort, vlot en strak moet het zijn!

dat geldt wel voor mezelf, mijn haar kan me niet kort genoeg zijn, haar in m'n nek *brrrr* moet er niet aan denken..... maar niet voor Morrie, di emoet langere manen krijgen dan Truus, het paradepaardje van Wanda.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:48

Kinke schreef:
Ik moet wel regelmatig haar staart bijknippen, die groeit als kool Knipoog

Van staart gaat idd af en toe stukje af. Van het weekend ook maar eens wassen, is weer eens tijd.