Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:12

Het filmpje is mooi sallandval :j maar ik ben er niet echt van onder de indruk. Het is een echt westernmanier van rijden. Ik denk dat het gewoon met bit is aangeleerd en omdat deze paarden vooral op neckreining worden gereden is het verschil met een touwtje om de nek niet zo heel groot.

Ik denk dat zo'n stick vooral heel handig is voor mensen die met veel verschillende paarden werken die ze nog niet kennen. Dan kan ik me ook wel voorstellen dat je het ook op deze manier gebruikt en om te desensibiliseren.
De meeste mensen hier hebben gewoon één paard. Ik vind het mooi dat mensen voor de manier waarmee ze willen omgaan met hun paard op zoek gaan naar iets wat ze past.
Wat mij wel altijd tegenstaat zijn de fanatieke volgers of tegenstanders die geen oog willen hebben voor de mogelijkheden die een bepaalde methode biedt en aan de andere kant de mindere kanten niet willen zien.
Ik hou van een open mind en gezond verstand.
Wat dat betreft is het filmpje van de eerste post een mooi voorbeeld om je eigen mening te vormen, een kritische blik te hebben en de "parellimanier" verder te onderzoeken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:40

[***] schreef:
Ach, sommige mensen trekken hun paard uit de weide of stal voor een uurtje en vinden dan dat deze normaal moet doen.
Anderen spenderen tijd bij hun paard in de weide, halen hem uit de weide, kijken wat het paard aangeeft en werken daarmee om iets te bereiken.

Moet ieder voor zich uitmaken wie de paardenmensen zijn en de mensen met paarden.

Ik spendeer geen tijd in de weide bij m'n paard, zou echt niet weten wat je dan moet doen?
Wel zitten we vaak buiten de wei te kijken naar de paarden, wat ze doen en hoe ze zich gedragen t.o.v. elkaar.
De laatste 2 dingen, kijken hoe het paard die dag is en aan de hand daarvan aan het werk, is iets wat volgens mij automatisch gaat.
Tenminste, als je je paard goed kent merk je dat meteen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 07:25

Ariebren schreef:
Ook ik lees met verbazing de diverse reacties.

Een paard is voor mij een geweldig dier.
Mag het paard net zoals ik ook een eigen mening hebben ??

Van mij wel hoor. :7

En ik zie hier op stal dat de meiden en ik daar geen problemen mee hebben.
Ieder doet het zijn eigen manier.

Maar vanaf veulen tot en met volwassen merrie / hengst.
Voor dat kleine uurtje per dag dat het paard normaal moet doen, doet het paard normaal tegen over ons.
Zoniet, jammer, een zachte correctie, een brul of een in het ergste geval ??

Belangrijkste is de consequente behandeling.

En mensen met paarden ??
Of paarden mensen ??

De goeroes zoals Parellie (er zijn nog veel meer goeroes) verdienen hun geld aan de mensen met paarden.

Dit is de tweede keer dat jij begint over mensen met paarden en paardenmensen. Ik heb daar al eerder een topic over gestart, wil dat hier gerust een keer neerzetten. Want wat is een mens met paarden en wat een paardenmens? Dat hangt helemaal af van de definitie. Ik concludeer uit je opmerking dat jij een paardenmens iemand vind met verstand van paarden. En dat zie ik anders.

Om te beginnen zijn we allemaal mensen met paarden. En ik durf te beweren dat er maar heel weinig paardenmensen rondlopen, en dat jij, ik en alle mensen bij jouw op stal allemaal onder de categorie mensen met paarden vallen. Je hebt mensen-met-paarden-met-weinig-verstand-van-paarden en mensen-met-paarden-met-veel-verstand-van-paarden. Want weet je wat mijn definitie van een paardenmens is? Dat is een mens met een feeling en haast telepatische verbinding met paarden die zelfs over kilometers heen contact met een dier kon leggen. Henry Blake was er zo een. Van dit soort mensen loopt er maar heel weinig rond op deze aardbol. En zal ik je nog wat vertellen? Een echt paardenmens hoeft nieteens verstand te hebben van paarden. Dus jouw definities houdt geen steek.

Parelli is voor de mensen met paarden. Want dat zijn we allemaal. Dat je Parelli niets vindt mag. Een ander heeft er heel veel baat bij. Maar daar een oordeel over hebben vind ik ronduit walgelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 07:27

mika11 schreef:
Ik spendeer geen tijd in de weide bij m'n paard, zou echt niet weten wat je dan moet doen?.

Waarom zou je wat moeten doen? Gewoon bij je paard zijn, zonder dat je wat van hem vraagt. Dat noemt Parelli "undemanding time" met je paard doorbrengen. Ga het maar eens uitproberen. Je zult versteld zijn wat het met je paard doet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:26

Cassidy schreef:
Want weet je wat mijn definitie van een paardenmens is? Dat is een mens met een feeling en haast telepatische verbinding met paarden die zelfs over kilometers heen contact met een dier kon leggen. Henry Blake was er zo een. Van dit soort mensen loopt er maar heel weinig rond op deze aardbol. En zal ik je nog wat vertellen? Een echt paardenmens hoeft nieteens verstand te hebben van paarden. Dus jouw definities houdt geen steek.

Hier wordt het mij toch écht té zweverig hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:29

Maar Henry Blake is wel geweldig! Ben groot fan van zijn boeken, en het interessantste is nog dat hij de telepathie en buitenzintuiglijke waarneming op een redelijk wetenschappelijke manier heeft aangepakt. Ook als je er niet in gelooft is het niet zweverig geschreven, in tegendeel. Uit de boeken is Henry Blake juist een behoorlijk nuchter persoon, met humor, met fouten, met een fikse dosis GBV...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:35

Shadow0 schreef:
Maar Henry Blake is wel geweldig! Ben groot fan van zijn boeken, en het interessantste is nog dat hij de telepathie en buitenzintuiglijke waarneming op een redelijk wetenschappelijke manier heeft aangepakt. Ook als je er niet in gelooft is het niet zweverig geschreven, in tegendeel. Uit de boeken is Henry Blake juist een behoorlijk nuchter persoon, met humor, met fouten, met een fikse dosis GBV...

Maar daar is geen droog brood mee te verdienen.......

Net als Ernest van Loon met rijden, kan Henry niet alleen beschrijven wat er gebeurt; hij kan het benoemen op een manier die voor heel veel mensen begrijpelijk en toegankelijk is. Maar daar valt weinig aan te ontwikkelen, dus daar kun je niet steeds iets nieuws op verzinnen om weer in de markt te zetten........

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:41

Henri Blake heb ik ook boeken van, die vind ik ook heel mooi om te lezen.
Net wat Shadow zegt hierboven :)

Cassidy, ik kende de term undemanding time niet, maar ik geloof dat ik dat al wel doe.
Niet speciaal in het weiland, maar wel als ze in de buitenbak staat.
Dan gaat ze je volgen, of gewoon heel dom naar je kijken wat je doet :')
Valt poetsen daar ook onder, zonder dat je verder aan het werk gaat?
Of is dat al geen undemanding time meer?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:03

Gini schreef:
Cassidy schreef:
Wat je op onderstaand filmpje ziet , was met goede voorbereiding en basis gewoon niet gebeurt.

http://www.youtube.com/watch?v=gxP8Cop6CIw

Dit filmpje heb ik al eens gezien en vond ik toen ook zeer interessant. Want wat loopt er hier precies mis?
Heeft het meisje totaal geen leiderschap over het paard? Of is het een verkeerd terechtgekomen jolige bok die toont dat het paard nog geen 100% respect heeft voor het meisje?
Ik vind het heel moeilijk om het filmpje te analyseren. Ik zie wel een paar dingen die ik niet zou doen en waar ik denk "leer je paard lezen", maar om dan zo een dikke "f*ck you" van je paard te krijgen, dat kan ik niet verklaren.
Hoe zie jij dit filmpje Cassidy?

Ik heet geen cassidy, Heb dit topic deels gevolgd, maar niet alles gelezen (meeste is eigenlijk beetje herhaling van oude discussies)
Maar ik vond het leuk om hierop in te gaan.

Het meisje werkt met voedselbeloning en beloond gedrag wordt herhaald, Altijd, Beloning is in feite het allersterkste trainingmiddel wat ter beschikking staat (daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan).

Het grote probleem is in dit geval beloning voor ongewenst gedrag, Als je het graag wilt begrijpen, analyseer dan eens vanuit dat oogpunt. Wanneer beloont het meisje? Besef daarbij dat het paard niet weet dat het meisje bedoelt te belonen voor bijvoorbeeld een sprong. Het paard heeft geen idee waar het voor wordt beloond. Het probeert uit, Wat verdient iets?
En zoals iedere trainer die met beloning werkt kan vertellen, zal een paard op bepaald moment (al dan niet gefrustreerd) alles uit de kast halen om meer beloning te krijgen.
En dat is precies wat dit paard doet;
Het gedrag is een gevolg van beroerde timing, onnadenkend belonen, en een totaal gebrek aan duidelijkheid.
Dus als je het wilt begrijpen, kijk dan een goed en nuchter naar de momenten van beloning (stop de film evt af en toe) en probeer het te bekijken vanuit het oogpunt van het paard, rekening houdend met het feit dat het voor het paard helemaal niet vanzelfsprekend is waar het voor wordt beloond.
Het vergt wat inlevingsvermogen maar het is leerzaam

Over de rest van de discussie; Linda verdient geen schoonheidsprijs met wat de doet en het hele verhaal van eigen ruimte is ook discutabel.
Controlefreaks
http://www.epona.tv/blog/2013/january/control-freaks
Eigen ruimte
http://www.epona.tv/blog/2013/january/spaced-out

Ik denk dat ongeacht welke training je volgt/doet etc alles draait om duidelijkheid tov het paard en het realiseren dat de zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn, niet vanzelfsprekend zijn voor het paard. Want daar gaat het fout,
Te vaak wordt gedacht dat het paard heus wel weet wat we bedoelen, terwijl dat helemaal niet zo is. Een paard is tenslotte een paard en kan alleen vanuit zijn visie denken.
Alles wat we willen dat een paard doet, moet op eerlijke wijze worden aangeleerd, met geduld en verstand van zaken en daarbij in het hoofd houdend wat we exact willen.
We moeten zelf een zuiver beeld hebben van het voor ons wenselijke gedrag (paard heeft geen benul van wenselijk of onwenselijk gedrag) en ons daar exact aan houden. Ja is ja, nee is nee. Altijd. Overal.
Alles draait om duidelijkheid
(rangorde kan mij even gestolen worden, want tussen mens en paard is geen sprake van rangorde)
Het paard moet de kans krijgen te leren wat wij willen en moet ook erop kunnen vertrouwen dat we altijd exact hetzelfde willen of juist niet willen. Want verkeerd gedrag wat beloond wordt, wordt zeker ook herhaald.(en sterk)

Het merendeel van de problemen bij paarden komt voort uit beloning van ongewenst gedrag. Soms omdat wij onbewust verkeerd gedrag belonen, maar niet zelden omdat het ongewenste gedrag voor het paard belonend is (bijvoorbeeld omdraaien tijdens een rit-misschien de eerste keer per ongeluk omdat het schrikt- ruiter afwerpen en in een noodgang naar huis racen, en daar lekker uitgebreid in veilige omgeving grazen totdat baas thuis gestrompeld is ...vette beloning dus voor het omdraaien, afwerpen baasje en naar huis rennen en dus gedrag wat herhaald gaat worden)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:39

justkid schreef:
Het filmpje is mooi sallandval :j maar ik ben er niet echt van onder de indruk. Het is een echt westernmanier van rijden. Ik denk dat het gewoon met bit is aangeleerd en omdat deze paarden vooral op neckreining worden gereden is het verschil met een touwtje om de nek niet zo heel groot.

Ik denk dat zo'n stick vooral heel handig is voor mensen die met veel verschillende paarden werken die ze nog niet kennen. Dan kan ik me ook wel voorstellen dat je het ook op deze manier gebruikt en om te desensibiliseren.
De meeste mensen hier hebben gewoon één paard. Ik vind het mooi dat mensen voor de manier waarmee ze willen omgaan met hun paard op zoek gaan naar iets wat ze past.
Wat mij wel altijd tegenstaat zijn de fanatieke volgers of tegenstanders die geen oog willen hebben voor de mogelijkheden die een bepaalde methode biedt en aan de andere kant de mindere kanten niet willen zien.
Ik hou van een open mind en gezond verstand.
Wat dat betreft is het filmpje van de eerste post een mooi voorbeeld om je eigen mening te vormen, een kritische blik te hebben en de "parellimanier" verder te onderzoeken.

Eerlijk gezegd vind ik de stick ook niet echt fijn :+ Ik heb er wel één maar die wordt vooral gebruikt door de kinderen van de staleigenaar, zij doen er een soort touwtjespring dingetje mee :D .

Het filmpje plaatste ik omdat het, net als mijn quartertje, een sorrel cutting paard is. Dit filmpje houdt me voor waar ik met haar naartoe wil. En dat het allemaal met hoofdstel aangeleerd is zou kunnen, maar het hoeft natuurlijk niet. Mijn andere paard heeft van jongs af een een chronische rugblessure maar kan de meeste oefeningen ook,(alleen dan dus zonder iemand erop vanwege haar rug) aangeleerd met touwhalstertje. Mijn voornemen is om het met mijn nieuwe paard het net zo aan te pakken, met het verschil dat ze het uiteindelijk ook onder het zadel kan.

Volgens mij is het veel duidelijker en minder belastend om een paard eerst vanaf de grond dingen aan te leren. Bovendien ben ik dus zo'n mens met paarden die er niet bovenop durft voordat ze op de grond betrouwbaar is :o . Daarnaast vind ik grondwerk gewoon echt erg leuk om te doen, dat had ik ook gevonden als er geen goeroes waren; maar nu ben ik blij dat er overal inspiratie te vinden is... waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden?

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:02

wat ik uit heel het filmpje en de eerste reacties opmaak: Linda probeerd het paard duidelijk te maken dat het paard rustig moet zijn, zijn aandacht bij haar moet houden en onderdanig moet zijn. het lukt in de eerste instantie niet om het paard dat te laten doen en dus neemt ze hardere maatregelen en gaat ze hem lopen meppen en aan dat touwtje lopen klungelen? Sorry, misschien is dat wel hoe het met die rijstijl hoort maar ik vind het nogal onbeschoft tegenover het paard. Nog erger: volgens de zichtbanen van een paard dat 1 oog mist heeft het paard niet de hele zichtbaan tot zijn beschikking en kan hij alleen maar goed zien aan de rechter en de linker kant....Maar zodra het paard zijn hoofd keert om Linda goed te kunnen zien en zijn goede oog haar richting uit te draaien gaat Linda hem meppen?!

Misschien begrijp ik het allemaal helemaal verkeerd maar ook al hoort het voor deze rijstijl op die manier dan vind ik het ZEER oneerlijk tegenover het paard: Wij werden als we niet onderdanig waren toch ook niet met de leren riem gememp enz? Erg onrespectvol tegenover het paard, ik word er misselijk van >;) :x

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:07

Ariebren schreef:
En mensen met paarden ??
Of paarden mensen ??

Ik vind dit altijd zo grappig :D
Ik weet wel hoe het bedoeld wordt, maar de term paardenmens werd bij ons vroeger nogal negatief gebruikt :=

Verder volledig met Liljebo eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:23

Ik vind het stukje van liljebo een moeilijke ..
Niet datgene over het filmpje en het paard, maar de 2 links met tekst, over controle en eigen ruimte.

Als ik het stukje over controle lees wordt dat ene filmpje aangehaald wat ik hier ook al heb laten zien, en dat is niet te vergelijken met Linda of Parelli in het algemeen. Als ik dan verder lees, dan lees ik dat ze lacherig doen over de "games" en daarna een stukje dat als iets niet werkt bij een paard dat je op zoek moet naar een andere manier, en niet koste wat het kost dat paard het toch op die ene manier laten doen. Maar dat doe ik ook .. en ik werk volgens Parelli .. Waar gaat het mis? Ik niet snap -O-

Over het eigen ruimte gesproken .. Begrijp heel goed dat paarden dit niet zomaar vanzelf weten, daarom dat ik hen dat ook geleerd heb. Verder is het helemaal niet zwart-wit, mijn pony's komen regelmatig "zomaar" in mijn eigen ruimte, elke dag zelfs. Als ik de weide in kom dan komen ze hallo zeggen en stoppen ze niet op een bepaalde afstand. Is ook helemaal geen probleem. Alles hangt af van met welke energie het paard op mij af komt, de laatste tijd heb ik daar geen problemen meer mee, in het begin wel (en dan stuurde ik hem ook net zo hard weer weg als dat die naar me toe kwam, dat was trouwens voor mijn Parelli-tijd :Y) )... Er staat in het stukje dat als een paard in je ruimte komt en je dat niet wil dat je ook de keuze hebt om zelf weg te gaan en voor afstand te zorgen. Zeker waar, maar ik heb daar mijn bedenkingen bij. Als je in de weide bent en een paard komt op je af om te zien wie die indringer is .. moet je dan gewoon weggaan? Ik ben er vrijwel zeker van als ik bij [***] in het begin elke keer weggelopen was als hij aangaf dat dat beter was, en niet mijn eigen ruimte had verdedigd door hem te laten bewegen, dat ik nu niet meer in de weide kon ... Dus ik snap het hele stukje eigenlijk niet denk ik ..

Misschien iemand die via pb kan verduidelijken? Omdat ik het wel heel interessant vind, maar het gaat ook ergens beetje offtopic misschien om daarover door te gaan..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:27

Even over de stick:

DE stick is er niet alleen maar om een paard op afstand te houden hoor.. Maar om te communiceren zoals paarden dat gewend zijn.

Paarden communiceren bijvoorbeeld ook met hun lange hals (die missen wij ;) ) daar kunnen we de stick voor gebruiken.

Pat legt dit ook uit in 1e filmpje van level 1 ( weet niet of dat op youtube staat)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:00

justkid schreef:
.

Dit lijkt idd op een western manier van rijden omdat het dat ook is. Maar nee, dit is niet aangeleerd met bit en teugel, maar gewoon op een natural hackamore. Je zou de westernruiters de kost moeten geven die hun paard niet onder controle hebben als het bit er eenmaal uitgaat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:11

mika11 schreef:
Valt poetsen daar ook onder, zonder dat je verder aan het werk gaat?
Of is dat al geen undemanding time meer?

Poetsen valt daar niet onder, omdat je dan toch wat van ze vraagt. Gewoon bij ze zijn, zonder dat je wat van ze wilt. Pak een boek en ga in de paddock zitten, of in de box, en als je het niet durft bij een gesloten deur, desnoods in de deuropening.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:17

Maritje1991 schreef:
Even over de stick:

DE stick is er niet alleen maar om een paard op afstand te houden hoor.. Maar om te communiceren zoals paarden dat gewend zijn.

Paarden communiceren bijvoorbeeld ook met hun lange hals (die missen wij ;) ) daar kunnen we de stick voor gebruiken.

Pat legt dit ook uit in 1e filmpje van level 1 ( weet niet of dat op youtube staat)

Tja, wij hebben armen, die heeft een paard niet. Daarnaast hebben paarden heus wel door dat wij geen paarden zijn en wennen ze vanzelf aan ons "accent" in lichaamstaal. Daar ga ik echt geen stick voor rondsjouwen. :P

Die links van Liljebo zijn leuk, ga me er straks wat verder in verdiepen. Maar onderstaand citaat eruit vond ik wel passend bij het bovenstaande :j
Citaat:
Unless, of course, we think our horses think we're horses too. In which case we should probably seek help.

Dat filmpje dat sallandval plaatste wordt ik niet echt warm van, ik krijg er rijtechnisch namelijk nogal kromme tenen van..... -O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:21

ikke schreef:
Net als Ernest van Loon met rijden, kan Henry niet alleen beschrijven wat er gebeurt; hij kan het benoemen op een manier die voor heel veel mensen begrijpelijk en toegankelijk is. Maar daar valt weinig aan te ontwikkelen, dus daar kun je niet steeds iets nieuws op verzinnen om weer in de markt te zetten........

Parelli is ook niet bezig iets nieuws te verzinnen. Hoe kan het ook anders, het paard is door al die jaren heen hetzelfde gebleven, de aanpak kun je echt niet tot in het oneindige omgooien omdat uiteindelijk dan het hele programma nergens meer op slaat. Ze zijn wel nog steeds aan het bijschaven, en ik denk zomaar dat dat ook nooit gaat stoppen. Maar helemaal nieuw? Nee.

Timing en feeling valt te ontwikkelen, kennis kun je opdoen en uitbreiden, maar wat een echt paardenmens uitmaakt, die "radioverbinding" is niet te leren, en dus ook niet als product op de markt te zetten. En zo lang er nog mensen zijn die dat een beetje schamper afdoen als "zweverig" ben je snel uitgepraat.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:31

Waratje schreef:
Dat filmpje dat sallandval plaatste wordt ik niet echt warm van, ik krijg er rijtechnisch namelijk nogal kromme tenen van..... -O-

Ja bij cutting zoals dit gaat het er dan ook niet om hoe technisch perfect je rijdt maar hoe snel je een koe van de kudde af krijgt en 'm daar houdt (en dat is waar Halladay zijn paarden voor traint) := . Dit is een freestyle filmpje en geen wedstrijdfilmpje of zo.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 25-01-13 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:36

Waratje schreef:

Mooie wollige woorden weer. Misschien is rijtechnisch correct in dit geval niet waar naar gestreefd wordt?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:44

Cassidy schreef:
Mooie wollige woorden weer. Misschien is rijtechnisch correct in dit geval niet waar naar gestreefd wordt?

Je zou denken dat de naam 'freestyle' het eigenlijk al zegt he? Schijnbaar niet.

Misschien dat dit duidelijker freestyle is. Het paard neemt af en toe een hapje haha. Maar vooral op het eind vind ik er gezellig, zo in het land:

Het id rijtechnisch zeker niet zo best; toch durf ik te wedden dat de meeste 'rijtechnisch correcten' het niet kunnen. En mij persoonlijk trekt dat dan meer dan een goede score in een dressuurring, smaken verschillen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:47

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Waar naar gestreefd wordt weet ik niet, maar dat dat paard op deze manier vroegtijdig naar de eeuwige weides geholpen wordt, kan ik voor je uittekenen. Daar is niks wolligs aan, dat paard wordt op dioe manier gewoon de vernieling in geholpen!

Zo, nu duidelijk?

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Parelli is ook niet bezig iets nieuws te verzinnen. Hoe kan het ook anders, het paard is door al die jaren heen hetzelfde gebleven, de aanpak kun je echt niet tot in het oneindige omgooien omdat uiteindelijk dan het hele programma nergens meer op slaat. Ze zijn wel nog steeds aan het bijschaven, en ik denk zomaar dat dat ook nooit gaat stoppen. Maar helemaal nieuw? Nee.

Timing en feeling valt te ontwikkelen, kennis kun je opdoen en uitbreiden, maar wat een echt paardenmens uitmaakt, die "radioverbinding" is niet te leren, en dus ook niet als product op de markt te zetten. En zo lang er nog mensen zijn die dat een beetje schamper afdoen als "zweverig" ben je snel uitgepraat.

Nee, maar hij weet het wel elke keer weer dusdanig in een ander vaatje te gieten dat iedereen er weer achteraan holt, wat weer goed is voor zijn bankrekening. ik blijf me daarover verbazen; daar is ie echt ijzersterk in!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:49

ikke schreef:
Waar naar gestreefd wordt weet ik niet, maar dat dat paard op deze manier vroegtijdig naar de eeuwige weides geholpen wordt, kan ik voor je uittekenen. Daar is niks wolligs aan, dat paard wordt op dioe manier gewoon de vernieling in geholpen!

Zo, nu duidelijk?

Dat kan ik echt niet met je eens zijn; wáárdoor dan volgens jou?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:52

sallandval schreef:
ikke schreef:

Zo, nu duidelijk?

Paard is niet recht en sloft op de voorhand.
Maar ik denk dan ook niet dat de ruiter het paard altijd zo gaat rijden....:D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:14

Cassidy schreef:
sallandval schreef:

Paard is niet recht en sloft op de voorhand.
Maar ik denk dan ook niet dat de ruiter het paard altijd zo gaat rijden....:D

Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn, gezien wat ik zoal in de loop der jaren de revue heb zien passeren, zowel hier als aan de overkant van de grote sloot......