[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:53

Welkom terug Liljebo. Lachen Het topic loopt inmiddels ook niet meer storm, ik kan het ook bijhouden. Knipoog
Sterkte met je Hafje!

Zwerte, wat een lieve foto van Twan. Vreselijk hoe die eigenaren er mee omgaan, dat ken ik helaas maar al te goed. Je bent zo machteloos als een dier niet van jezelf is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:09

Ja het is inderdaad erg lastige situatie. Ik wil hem gewoon graag overkopen maar dat doen ze dus niet. Het meest vervelende is nog dat het vreselijk lieve mensen zijn en het goed bedoelen. Ze zien het gewoon echt niet in, en willen het ook niet zien denk ik. Ze doen echt op hun manier hard hun best. Koelen, hij mag alleen maar stappen etc. De beste man had hem zelfs broodjes met paracetemol gevoerd (ok niet dat dat slim is, heb ik geprobeerd duidelijk te maken...). Maar er is niet mee te praten jammergenoeg. Maar ik geef mn tankje niet op! Nooit!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:13

Inderdaad, en daarom roep ik altijd het hardst dat ik niet meer aan verzorgpaarden doe. Maar dan komt er weer een leuk paardje voorbij ofzo ...

Eigenaren verhuizen en nemen paard mee, eigenaren verkopen het paard, eigenaar en jij zijn het op alle vlakken óneens en uiteindelijk kunnen jullie niet meer door één deur ... etc. etc. Been there, done that ...

Either way; je trekt zelf aan het korste end omdat paard nu eenmaal niet van jezelf is.

Ben er vrijwel zeker van dat ik de volledige verzorging voor die van mij op me blijf nemen, dat gezeur altijd Knipoog.

Zwerte: het lijkt me een vreselijk machteloze situatie, ik zou daar echt niet tegen kunnen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:21

het is ook het machteloze wat het zo moeilijk maakt. Elk jaar weer de pijn in zn ogen zien en niks kunnen doen... behalve er in september gelijk weer een pijnstilling in stoppen... Maar dit jaar gaat hij het weer niet volhouden, dat weet ik wel zeker. De vraag is hoe ver hij dan kapot is... En dan moeten zn eigenaren haast wel, elk jaar een kreupel paard is niet economisch rendabel meer.
Gelukkig heb ik ook rocky nog, daar heb ik alle controle over!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:04

Hoi allemaal.... Eindelijk weer wat leven in de brouwerij hier. Haha!

Zwerte, wat een ontzettend heerlijke Fjord, 'jouw' Twan Lovers . En wat een verhaal, zeg. Wat jammer dat die eigenaren Twan niet aan je willen verkopen (en alleen aan hun eigen zaken denken Rolleyes ) Arme Twan. Veel mensen zijn wat dieren betreft zo blind en egoistisch. Sorry dat ik het zo hard zeg misschien, maar heb van de week ook weer wat staaltjes ellende meegemaakt in mijn directe omgeving. Boos!
Zal jullie de details besparen, maar daar kan ik echt zo verdrietig van worden..... Twan zou inderdaad lekker op rust moeten met jouw goede zorgen..... Zo'n beestje heeft al jarenlang zo hard gewerkt en dan worden ze ziek en dan moeten ze door of ze worden afgedankt. Boos!
En dan heeft zo'n dier de pech dat ze niet kunnen praten, keihard zijn voor zichzelf en compleet overgeleverd zijn aan de mens. Verdrietig

Timbers, hoe vergaat het jou? Inderdaad, die levenslust is ook mijn graadmeter, hoor, hoe moeilijk ook Ja . Zou mijn Sam (of een van onze andere huisdieren) veel pijn hebben, zou ik zien dat de levenslust weg is en er zijn geen goede vooruitzichten, dan is het einde verhaal. Hoe emotioneel en moeilijk ook (die beslissingen zijn altijd verschrikkelijk Verdrietig Verdrietig Verdrietig , ALTIJD). De kwaliteit van het leven moet gewoon goed zijn, dat is voor mij een vereiste. Sterkte, hoor!! Ach gut

Dani, ik wilde ook geen verzorgpaarden meer . Ik heb eind 2005, begin 2006 nog een Fries verzorgd en ook het paard van een vriendin (kruising KWPNer) helpen beleren, maar ik heb gewoon te veel eigen ideeen over hoe ik iets wil. Overigens hadden die vriendin en ik gelukkig wel heel veel gemeen qua gedachtengang en ik heb veel van haar geleerd ook weer. Maar die Fries stond dus op stal, kwam amper buiten en er werd met hem omgegaan op een hele boerse manier. Die mensen waren dol op hun Friezen, hoor, maar ik hou niet van paarden opjagen, als ik juist zo bezig ben met NH e.d. Het streek compleet in tegen wat ik dat beestje aan het leren was...... Ik heb zoveel paarden verzorgd vroeger en de allerleuksten waren de paarden waar ik de enige verzorger/berijder van was. Die heb ik gelukkig ook gehad, zelfs jarenlang dezelfden. Die voelden ook aan als eigen paard/pony, hoor. Maar er gaat werkelijk niets boven mijn eigen paard, waar IK voor zorg en bepaal hoe en wat. Wat een vrijheid!!! Had ik dat maar jaren eerder gedaan, haha (maar dan had ik Sam misschien niet ontmoet, dus nee, het is goed zo Knipoog ). Wil ook absoluut geen verzorgers en bijrijders, moet er niet aan denken.
(Natuurlijk mogen lieve vriendinnetjes wel altijd op Sam rijden, hoor). De verantwoording van de verzorging en training ligt bij mij en ik doe dat met alle liefde en alle tijd die ik kan vrij maken.

Liljebo, fijn dat je weer terug bent!!! Gezellig ook!!! Haha!
Jeetje, wat is er met jouw mooie Haf aan de hand? Artrose? Hmmm, wij hebben bv een oude D-pony staan die dat in beide voorbenen heeft. Ze is vaak stijf en houterig. Er wordt nog wel op gereden, helaas. Weliswaar weinig en wel heel rustig, maar zou liever met zo'n pony gaan wandelen ofzo. Ik ken nog wel meer paarden met dit probleem, maar elk geval is anders. Maar als een paard echt slecht gaat lopen, brrrr, dat is niet fijn. Laat je iemand kijken wat er aan de hand is?
Hoe is het verder met je? Is het ook zo koud in Zweden? Knipoog
Ik stond echt te vernikkelen vanmorgen bij Sam, zeg. Het is hier behoorlijk koud de laatste tijd (al zal het bij jou nog veel kouder zijn, denk ik). Clown

Hey RedPassion, hoe is het met jou en je mooie paard?

Met Sam gaat het naar omstandigheden heel goed. Ik had dus maandagochtend meteen mijn DA gebeld, die aangaf dat het keelontsteking kan zijn of droes, zelfs zonder koorts, lusteloosheid e.d. Ze kunnen dat bepalen door met een staafje door zijn neusgaten zijn keel in te gaan om wat slijm te onderzoeken op bacterieen. Bij droes heb je de streptococcus bacterieen, bij keelontsteking niet. Aangezien me dat wel een heel vervelend onderzoek leek, heb ik besloten nog even aan te kijken. Inmiddels is het vrijdag en de zwelling is enorm afgenomen, maar ik voel nog wel een opgezette keel. Hij heeft er ook nog wel last van (bij los werken in de round pen, gaat hij in draf zijn hals laten hangen en af en toe een kuchje). Ben dus meteen gestopt (was ook alleen maar om even te kijken hoe hij zou reageren). Dit weekend kijk ik nog even aan hoe hij is en als hij zondag nog aan het rommelen is, dan laat ik de DA maandag komen. Ik vermoed dat het een keelontsteking is en dan kan hij aan de ontstekingsremmers (bij droes schijnen ze dat niet te doen, want dan kan het naar binnen slaan). Verder is hij gelukkig heel levenslustig (hij liep zo heerlijk te 'klieren' met de Shets vanmorgen in de kudde, echt lekker aan het spelen in het winterzonnetje Lachen ), hij rent door het land en eet goed. Dus de symptomen zijn vaag wat droes betreft........ Wordt vervolgd volgende week als ik de DA laat komen.

Verder is mijn boomloze MyBarefoot eerdaags eindelijk binnen Go jij! Go jij! !!! Ik heb nu al bijna 2 weken niet gereden en voorlopig zit dat er ook niet in (Sam moet eerst helemaal beter zijn natuurlijk). Maar het vooruitzicht dat we eindelijk een fijn en passend zadel hebben is heel fijn, nadat we bijna een jaar zonder zadel hebben rond gereden (ingereden, beter gezegd Knipoog ). Ik kan niet wachten om de lessen weer op te pakken en lekker aan de slag te gaan samen....

En Inge_ komt dit weekend thuis!!! Kan ze weer knuffelen met haar Tjitse na zo'n lange tijd..... Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:18

Zo twiggy, een heel verhaal!! Heb je je zadel al gepast?
Een van de weinige dingen die ik op dit moment van droes weet, is dat je idd geen ontstekinsremmers en ab moet geven, het moet rijpen en doorbreken. Wel verstandig om maandag de DA die swab te laten nemen, dan weet je het pas zeker. Is eventjes vervelend maar zo erg is dat onderzoek echt niet, is hij zo weer vergeten! Fijn dat het nog steeds best goed met hem gaat.

Wij hebben ook een paard met artrose op pension gehad. Schat van een beest en in de wei zelden een stap kreupel. Met koud weer wel aan de pijnstillers, dan werd hij te stijf. Verder een heel blij en gelukkig weidepaardje. Jammergenoeg in moeten laten slapen (was dus niet van ons maar wij deden wel de volledige verzorging) omdat zn heup kapot was gegaan...waarschijnlijk gevallen in de wei.

Verzorgpaarden heb ik alleen maar geluk mee gehad. 1 adresje via een vriendin gevonden en nooit meer weg gegaan Haha! Na al die jaren ben ik meubilair, eigenaresse goede vriendin, ben ook dol op haar kinderen, en het belangrijkste: ik heb veel vrijheid wat betreft de paarden. Sowieso zijn twan en rock van mij, daar beslis ik over. Maar ook de rest gaat allemaal in overleg, van beide kanten. We hebben ook wel redelijk dezelfde gedachtes en methodes en ik heb superveel van haar geleerd. Enige verschil is dat ik overal wat rustiger mee aan doe, en dus ook een paard met 3 jaar nog niet oud genoeg vind om te berijden, iig rock niet. Daarin verschillen we wel duidelijk van mening maar dat is eigenlijk het enige.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:23

Liljebo, Ik heb het meegemaakt, alleen was mijn haf 14 toen het ontdekt werd (ze was zo te zien nu even oud als jou heer). Ik heb haar dag en nacht buiten gezet en op glucosamine, msn en chondritine gezet en daarmee heb ik haar nog dik 4 jaar goed kunnen houden. De rest is bij jou bekend.

Frances moeilijk met Essie en een dikke knuf voor jou en de paardjes.

Gelukkig dat Sam er redelijk fit onder blijft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:38

Zwerte, oja, dat heet een swab. Knipoog
Was effe het woord vergeten, hoor Bloos . Heb jij daar persoonlijke ervaringen mee? De ellende is dan wel dat je dan weer een week op de uitslag moet wachten, voordat Sam eventueel aan de ontstekingsremmers kan... Daar baal ik wel van (als het keelontsteking is), maar als het droes is, ben ik weer blij dat het zo'n lichte vorm is. Want al die dramaverhalen die ik erover lees, zijn bij hem niet aan de orde. Ik zou blij zijn als het droes is, want dan hebben we dat maar gehad.

Leuk trouwens dat je daar zo je plekkie gevonden hebt. Lachen
Ik heb vroeger lang bij iemand zijn pony's (hij had een New Forestkudde, fokte daar ook mee) verzorgd. Echt jarenlang. Die stonden ook 24/7 buiten trouwens, dus ik ben daar ook echt mee opgegroeid. Ik heb daar zoveel geleerd over de verzorging, diverse ziekten, het beleren en inrijden, kuddegedrag enzovoort. Mijn allerliefste lievelingpony van vroeger zat daar ook tussen, een hengstje (later een ruin Knipoog ), die ik van geboorte tot rijpony heb mee mogen maken. Ik had hem zo graag willen hebben, maar helaas mocht ik geen paard van mijn ouders Verdrietig . Hij is van de ene op de andere dag verkocht en opgehaald Verdrietig . Ik heb nooit afscheid van hem kunnen nemen, wat mijn hart heeft gebroken destijds Huilen . Ik vond dat erg respectloos van die toenmalige eigenaar (een oude man), gezien het feit dat ik zowat dag en nacht voor die dieren gezorgd heb, jarenlang. Mijn vriendin heeft zijn broertje 15 jaar gehad (hij is helaas in de jaren 90 overleden aan koliek). Ik ben na die emotionele verkoop gestopt met die kudde. Kon het niet meer opbrengen daar mijn ziel en zaligheid in te stoppen nadat die man mijn lieve Danny zo verkocht had zonder het mij te laten weten...... Maar goed, toen was ik 17, 18 jaar ofzo, denk ik.... Het is alweer lang geleden, maar ik voel nog steeds dat verdriet van toen. Dat was heel heftig. Danny was echt mijn soulmate, zoals Sam dat nu is. Ik heb heel veel paarden gekend en verzorgd, hele leuke, maar zo'n intense connectie heb ik alleen maar bij Danny gehad en nu dus met Sam.

Ik ben superblij met Inge en Danielle straks bij de paarden Ja . Bij ons denkt niemand natural. Niemand. Ze hebben ook geen idee wat ik aan het doen ben met Sam Clown . Wel zijn er mensen die belangstelling hebben en ervoor open staan, dat is wel erg leuk. Maar ze vinden me wel een softie, hoor, hahaha..... Haha!
Dat weet ik heel zeker. Ja
Met Sam dan, he. Maar ja, dat is ook mijn lieffie. Lovers

Al hoewel ze het ook 'hard' vinden dat 'ie in weer en wind buiten staat Koe . Ja, mijn paard heeft het maar slecht. Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:44

Jeetje, 14, nog best jong, Sonjim. Toch fijn dat ze nog 4 goede jaren gehad heeft.....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:47

@Twiggy: ik zou ook nog steeds reageren op de mail, maar ik heb het zo druk ... Ben nu onder werktijd even stiekem aan het bokken. Ik denk dat ik pas zondag even tijd heb om achter de PC te kruipen.

Oh, ik ben zó blij dat het weekend is, heb deze week 55 uur gewerkt. Ik ben hiervoor een maandje werkzoekende geweest, dus goh, ik kan je vertellen wat een méga ommezwaai dat is, ben elke keer helemaal gesloopt 's avonds.
Ik ga vanavond met m'n vriend en nog 2 vrienden naar het comedycafé in Amsterdam, even lekker de hele avond op m'n kont zitten en gewoon even lachen, gieren, brullen Hyper!. Het is ook nog eens een kadootje van m'n vriend, dus ik kon al m'n geld thuis laten zei hij Haha!, wat een leuke bijkomstigheid Lovers .

Zondag even kijken of mijn allerliefste paardje het een beetje goed maakt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:54

Dani, maak je niet druk, dat komt wel, joh. Knipoog
Kan me heel goed voorstellen dat je het heel erg druk hebt met je werk. Zeker als je 55 uur gewerkt hebt!!! En dan nog alles nieuw enzo, pittig hoor. Heerlijk, zo'n gezellig avondje uit in het vooruitzicht. Geniet er maar lekker van straks. Het is al bijna 15.00 uur. Geef Reina een dikke knuf zondag.

Ik moet ook echt wat nuttigs gaan doen nu Clown . Ik moet nog wat in huis doen, moet zo nog even op de fiets naar een winkel in de buurt, de konijntjes buiten verzorgen en vanavond ga ik naar een leuk feestje van mijn allerbeste vriend, een soort oudere broer van me, dus wil nog lekker tutten. Wat ook heeeeeeel laat gaat worden, omdat we na het lachen, gieren en brullen Haha! , altijd in de diepste gesprekken belanden die tot diep in de nacht of tot tegen de ochtend duren. Alleen maar leuke mensen vanavond, daar kijk ik elk jaar weer naar uit, hahaha...... Hij is ook nog 40 geworden, dus ik heb al wat leuke cadeautjes gekocht. Hij zal het weten ook, hahaha..... Haha! Haha! Haha!

Veel plezier, Dani, en geniet van je weekend (ook lekker uitrusten). Knipoog
Tot later, meiden, ik ga uitloggen. Doei!

.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:07

@twiggy: geen persoonlijke ervaring met de swabs, ken enkel de theorie. Ook al is het mogelijk een vervelend onderzoek, het is toch wel het meest verstandige om in deze situatie te doen. Als het geen droes is kan je gaan behandelen!
Kan me voorstellen dat je na het verkopen van die pony niet met de kudde door kon. Erg vervelend dat het zo is gegaan! Die ervaring heb ik gelukkig niet, heb me nooit gehecht aan de "handelspaardjes" van haar. Totdat rocky in beeld kwam! En die heb ik dus zelf maar gekocht! Dat soulmate gevoel is er bij hem nog lang niet zo sterk als bij twan maar het begin is er zeker. Heb gewoon een gigantisch zwak voor dat dier! Gevoelsmatig wilde ik hem absoluut niet laten gaan.
In mijn omgeving ook geen NH'ers jammergenoeg. Alles wat ik doe en vooral ga doen word ook raar gevonden, ook door mn vriendin jammergenoeg. Maar ach mn eigen keus, ben vrij om te doen wat ik wil.

@dani,55 uur is ook niet niks!! Veel plezier vanaaf, zo'n lekker avondje heb je dan wel verdiend!
Twiggy ook veel plezier natuurlijk!

Ik mag niks nuttigs gaan doen, moet rustig aan doen van de fysio. Gister voor het eerst weer naar college geweest, en vanaf de bus was dat voor mij 20 min lopen. Was helemaal bekaf toen ik terug kwam en dan moet ik mezelf ook de rust gunnen van hem... moeilijk hoor!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:36

Net de da geweest. paardjes geent en bij Jimmy toch zwaar vermoeden dat de eerste diagnose juist was, peesblessure dus rust voorlopig.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:19

Ik ga me dit weekeind maar eens goed afvragen waar ik de grens ga leggen en hoe lang ik hier nog mee door ga.
Doormeten heb ik afgebeld, als ik wat ga doen ga ik foto's laten maken van haar voeten en dan verder beslissen.
Maar misschien moet ik ook maar gewoon onder ogen zien dat ik haar maar eens moet gaan verlossen van dat kolere lijf.....hoe zwaar me dat ook valt Verdrietig

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:44

Zwerte Fijn dat je je plekje hebt gevonden. Maar met twan lijkt me toch echt moeilijk. Zou ik niet tegen kunnen.
Ennuh... rustig aan doen he.

Timbers... afschuwelijk om tegen zo'n beslissing aan te zitten, Foto's maken is wel verstandig.

Sonjin... 14 jaar is nog erg jong. Erg hoor. En vervelend van die peesblesure bij Jimmy'

Dani... dat is idd een groot verschil. Maar veel plezier va.

Twiggy.. rotervaring bij verzorgpaarden. Daar weet ik ook eea van. Zou ik nooit meer willen.
Gelukkig gaat het redelijk met Sam. Ik hoop dat hij snel opknapt.

Ik weet niet precies wat er met Toontje aan de hand is, maar als we gaan wandelen (aan de hand) loopt hij vaak niet meer graag, struikelt vaak en loopt wat onregelmatig. Heb zelf het gevoel dat ie last heeft van zijn voeten of knieën. Hij is ook wat meer sjaggie (niet naar mij toe, de lieverd) en wat afwezig. Toen ik een tijd geleden ff op hem zat, gewoon in stap, zakte hij ff door de kniëen. Ben dus meteen afgestapt. En zo nog meer van die kwaaltjes zoals hoesten, vaak een vies oog, huidprobleempjes en de bulten (sarcoiden, meende de da) tussen zijn billen worden dikker. Daarnaast denk ik dat zijn tanden moeten worden nagekeken... hele lijst dus.
De regioda is een tijd geleden bij hem geweest met als resultaat een hoge rekening en nog niets wijzer. Daarom komt donderdag een da van de paardenkliniek naar hem kijken. Hij kijkt dat zekerheids halve ook sil even na.
Ik moest lang wachten tot hij tijd had, maar ik wil er nu gewoon iemand bij hebben met behoorlijk verstand van zaken en hij heeft een hele goede naam (daarom moest ik lang wachten)
Maar ik ben best bang dat het niet goed is....
Stom... een tijd geleden leek hij zo vrolijk en fit... hij wilde niet eens stoppen tijdens het bosritje. En nu opeens....

Veel plezier trouwens va

Ennuh koud?????
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:40

RedPassion schreef:
Het topic loopt inmiddels ook niet meer storm, ik kan het ook .

Ik neem mijn woorden terug! Clown

Over verzorgpaardenleed begin ik maar niet... Laat ik het maar op houden dat ik blij ben dat ik eindelijk een paard heb die helemaal van mij is. Knipoog Ondanks de verantwoordelijkheid en de kosten die er bij komen kijken geeft het me heel veel rust en een gevoel van vrijheid.

Zwerte schreef:
Sowieso zijn twan en rock van mij, daar beslis ik over.

Sorry, ik begrijp het nu niet meer zo goed... het zijn jouw verzorgpaarden of eigen paard(en)? (is vast ergens aan het begin van het topic genoemd maar ik heb niet alles onthouden)

Twiggy2008 schreef:
Hey RedPassion, hoe is het met jou en je mooie paard?

Goed. Lachen
Ik vind het haast ongepast om hier met mijn blije verhalen aan te komen, dus ik houd het meestal bij reageren op anderen maar met ons gaat het goed.

Fijn dat het met Sam redelijk goed gaat, ik ben benieuwd wat de DA volgende week zegt. En leuk dat het zadel er eindelijk is, hopelijk kan je het snel in gebruik gaan nemen!

Dani, 55 uur werken, wat veel. Lekker genieten van het weekend! Lachen

Liljebo, wat een mooie foto's. Prachtig, die sneeuw. Wat betekent Liljebo? Ik zie dat het ook op het huis staat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:56

Goed nieuws is ook leuk om te horen, redpassion. Dus fijn dat het met jullie goed gaat.
Liljebo is de naam van het huis. Als je ´op het land´ woont, zijn er geen straatnamen, alleen namen van het gehucht waar je woont en de huisnaam. Het betekent zoiets als ' klein wonen.'

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:01

wat grappig liljebo! Mooie oplossing voor straatnamen.

redpassion: het is ook vaag Haha! Rock is echt van mij en twan "lease" ik dus van oktober tot mei. In die periode beslis ik over wat er gebeurd en is eigenlijk dus van mij. Officieel dus (nog?) niet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:01

Goede verhalen hoor ik ook graag, anders denken we straks dat er alleen maar ellende is. Wat Sonja betrefd ik heb haar dus nog dik 4 jaar gereden en daarna nog anderhalfjaar pensioen, ze was nu 20 en een half jaar. Vandaag zijn de paardjes geent en ik heb echt even bij de klapper gestaan met haar paspoort, zo van o ja die heb ik niet meer nodig, raar is dat. (paspoort is ongeldig gemaakt, maar ik wilde het graag terug, na alle ellende om haar papieren ooit te bemachtigen.

Jimmy is gelukkig wel heel vrolijk, onder zijn "rust" nou ja rust als je met een veulen op de wei loopt is ook wel relatief. Ik mag hem van de da ondanks dat dat voor de pees het beste zou zijn niet opstallen ivm zijn houdini gedrag op stal, hij gaat door de box met een houding van , kan ik eronder door of er overheen of misschien beter er dwars doorheen.

Liljebo, heeft je paardje er met kou meer last van of maakt dat geen verschil. Sonja reageerde op kou en regen heel erg, in de zomer liep ze bij tijd en wijlen als een jonge pony.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:40

Twiggy2008 schreef:
Timbers, hoe vergaat het jou? Inderdaad, die levenslust is ook mijn graadmeter, hoor, hoe moeilijk ook Ja . Zou mijn Sam (of een van onze andere huisdieren) veel pijn hebben, zou ik zien dat de levenslust weg is en er zijn geen goede vooruitzichten, dan is het einde verhaal. Hoe emotioneel en moeilijk ook (die beslissingen zijn altijd verschrikkelijk Verdrietig Verdrietig Verdrietig , ALTIJD). De kwaliteit van het leven moet gewoon goed zijn, dat is voor mij een vereiste. Sterkte, hoor!! Ach gut

We zijn vandaag heel rustig naar een weitje gelopen en hebben daar even staan grazen....barstens slecht dat weet ik maar als dit haar laatste dagen, weken, maanden zijn mag ze best verwend worden.

Begin me echt af te vragen wat haar kwaliteit van leven gaat worden en denk dat ik een dezer dagen een beslissing ga nemen afhankelijk van hoe ze is. Misschien gewoon echt tegen zichzelf beschermen Ach gut hoe zwaar mij dat ook valt.
Maar mijn paard te zien strompelen is ook hartverscheurdend.

Het doormeten heb ik afgebeld. Als ik nog wat ga doen ga ik foto's laten maken om te kijken wat er zich in de voeten afspeeld. Ik zeg als want misschien dat ik wel zo een knoop ga doorhakken. Dit weekeind even goed over nadenken en me misschien maar gewoon gaan voorbereiden op een afscheid.

De revalidatie met Es gaat zo lang duren als ze er nu nog bovenop komt en hoeveel pijn moet ze nog lijden. Hoeveel kan ik emotioneel nog aan en hoe lang kan ik Timber nog "verwaarlozen" want buiten een knuffel heb ik echt de puf niet om wat met haar te gaan doen.
22 jaar is nog niet heel oud maar er zijn er vele die het niet eens halen, Es is sowieso al het paard dat 14 jaar geleden afgekeurd werd op haar longen, een paar jaar later op haar achterbenen en ze leeft dus eigenlijk al heel lang in geleende tijd.
En als we dit weer te boven komen wat gaat ons dan weer brengen........allemaal dingen die ik mee ga laten wegen in mijn besluit.

Wel even afsluiten met een positieve note....ze genoot vandaag echt van het zonnetje en de grasjes. Dat was wel fijn om te zien, daar was ze weer echt even de Es die ik ken Lovers Zo'n knap geweldig fantastisch paard dat mijn hart heeft verovert, me een geweldige dochter heeft gegeven en die hoe dan ook altijd in mijn hart zal blijven zitten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:50

Het zinnetje wat mij nog steeds heel veel steun geeft:

Giving up doens't always mean your weak, sometimes it means your strong enough to let go.

Sonja heeft ook 6 jaar in geleende tijd geleefd, en ik heb vanaf de dag dat we haar hadden het gevoel gehad dat ze niet veel ouder dan 12 zou worden, dus 20 was enorm voor mijn gevoel. Of 22 oud is, gemiddelde leeftijd van de kwpn-ers in ons land is 7 en volgens een poster bij onze da is een paard van 20 in mensen jaren 80 jaar, dus dan vind ik 20 een mooie leeftijd.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:57

Heb geen tijd om bij te lezen, mn vader is gisteravond aangekomen in Sevilla en we genieten dus even van het laatste dagje in Spanje. Morgenochtend vliegen we terug, en dan zie ik eindelijk Tjits weer en kan ik jullie gaan vervelen met mijn paardenverhalen. Knipoog

Fijne dag nog allemaal!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:13

Sonjim... dan heeft ze toch nog best lang meegelopen. Heel mooi. Ik betwijfel of het met de kou te maken heeft dat hij slechter loopt. Hij is nogal ' vol' en met een enorme teddyvacht en in het begin van de winter (toch ook vaak nat en winderig) ging het eigenlijk goed. Koud heeft hij het iig niet. Dat controleer ik twee keer per dag.

Timbers... erg moeilijke tijd voor je. Maar je hebt groot gelijk dat je nog leuke dingen met haar doet. En daarvan geniet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:32

Oke, ik ben ook weer terug. Vind het jammer dat ik dit topic uit het oog was verloren maar heb een paar hele drukke weken achter de rug. Zal mn best doen bij te lezen en het bij te houden, lijkt me wel zo gezellig.

Ik lees zo vluchtig een paar nare paardendagen bij sommigen, succes daarmee!

En dan heb ik ook nog nieuws te brengen, vanaf morgen ben ik officeel eigenaar van een paardje Haha! Ook dat verloopt wat chaotisch en met kopzorgen maar vanaf morgen kan ik hopelijk weer met een gerust hart slapen.

Oke, ik ga nu maar eens bijlezen Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:58

Proficiat rianne