Het paard van een vriendin van mij had een gat in haar pees. Advies: stalrust. Dat heeft ze gedaan. het is nooit echt overgegaan, paard bleef snel een dik, warm been krijgen. Ze gebruiken het paard nu niet meer voor de sport, en staat vaker in de wei. Het rijden gaat nu een stuk beter sindsdien. Het been is minder vaak dik. Je zou dus kunnen zeggen dat juist de weidegang haar goed doet. (maar dat is mijn on-officiele conclusie)
Anya, een soortgelijk iets met soortgelijke vragen is onlangs nog ter sprake gekomen op het forum van hoefnatuurlijk. Wellicht kun je daar nalezen en staat er iets bij wat je duidelijkheid geeft.
Gisteren kreeg ik tijdens mijn les anatomie (bij paarden) weer eens nadrukkelijk te horen dat rust bij peesletsel nièt goed is. Dat rust goed zou zijn, is een enorme misvatting. Een pees bestaat hoofdzakelijk uit weefsel en weefsel kan alleen herstellen door het te gebruiken/belasten. Dus veel over harde grondgrond wandelen (stappen aan de hand). Daarbij lijkt weidegang mij persoonlijk altijd goed en als je wilt voorkomen dat ze door rennen en spelen iets forceert, zou je een kleiner stuk wei kunnen afzetten.
Dank! Lan is geen renner in de wei. Lan is grasmaaier in de wei. En ze wroet naar eikeltjes in de modder vooraan. Ik ga idd eens een holist mailen. Goed idee.
@ara, doen jullie niet meer optredens?? HHW is wel erg ver weg, en Oss is pas op 6 mei. Tegen die tijd kan ik wel dood en begraven wezen. Vind Keltische muziek helemaal te gek op moment. Heb een cd in de sauna al helemaal grijs gedraait.
@anya, mijn ervaring is dat paarden met een peesblessure sneller genezen als ze in de wei lopen. Heb het bij verschillende paarden gezien. Mits ze natuurlijk niet als een achterlijke gaan lopen rennen, bokken en springen. Maar jij geeft al aan dat Lan dat niet doet. Dus gewoon naar buiten met die hap.
Kijk dat wilde ik graag weten. Als haar leven ervan afhangt wil ik haar wel op stal zetten. Maar een luchtzuiger dag en nacht op stal zetten is het paard helemaal gek in haar hoofd maken. Daar moet ik dan wel heel goede argumenten voor hebben. Niet dus. Lan zal blij zijn met deze antwoorden.
Die hoefzweer komt niet door het zadel Hij heeft wel witte haartjes door het zadel, maar verder is er met z'n rug niks mis. Heb nog geen ander zadel omdat ik nu even geen zadel kan proberen. Ik denk dat ik van de week wel weer mag rijden, dus dan ga ik de zadelmaker bellen
@Lenneke/Morrie: Hier heeft het ook ontzettend gewaait, zelfde verhaal als Els dus; Polder. Keet staat op een open weiland zonder boom of iets en met windkracht vind ik het al gauw storm met al die herrie
@ Anya: Sorry, ik heb helemaal geen ervaring met peesblessures. Ik wou je op een holist wijzen, maar dat is al gedaan. Sterkte met je paard verder!
@Angela; Ach, lekker laten kletsen. Er wordt sowieso wel over je gekletst, dat is al zo als je gewoon 1x per week op de manege rijdt. Succes, jij en Wit gaan het helemaal maken (Verder dan de B kom je wel hoor, B stelt niet zo gek veel voor).
@e_horse: Super, foto ?
Met Keet ging het goed. Heb een fotoreading laten doen, dat heeft voor mij een hoop bevestigt. Ze is erg onzeker, heeft behoefte aan grondwerk/bevestiging/band weer opbouwen met mij. Eerste wat ze 'zei' was dat ze oprecht me géén pijn wou doen die dag dat ik viel. Der intelligentie werd opgemerkt en degene die die reading deed zei dat ze veel last heeft van der hormonen en vroeg zich af of ze drachtig was ( Ja dus ) en ze zei dat ze (weer) last heeft van der huid, jeuk. En ja, sinds der dracht schuurt ze der staart erg. Ik heb het mijn moeder laten lezen en is die er, enigzins terecht, erg sceptisch over. Hoe dan ook, ik heb er geen spijt van, was sowieso nieuwsgierig en er zijn dingen die ik niét had gezegd en die zij zelf opeens noemt, ik stond er echt van te kijken. @Petra; Ik mail je er nog over. Komt nog één 'na-mail-wisseling' achteraan, vandaar
Wat leuk, meneer Spangenberg in Horse&Co (had ik vorige week al in de aankondiging gezien). Ik ken hem van vroeger, van de jacht en zie hem nog regelmatig rijden, want zijn paard staat in Eemnes, 85 jaar en nog steeds rijden! Doe ik hem echt niet na!
Ik probeer hem op bokt iig nog gewoon Anouar te noemen, maar nu type ik automatisch Noot Noot is eigelijk een stomme naam, maar ik ben er zo aan gewend
Ben net voor de 1e keer deze vakantie natgeregend, er zullen nog veel keren volgen.... ben weer even langs de lama gewandeld, maar die was niet interssant meer, de melktrekker (rammelt erg) van Dikke Henk ook al niet.... dat is de 3e x deze week al dat ie niet flipt van een trekker......
Kom ik thuis, kan ik wederom niet voor de deur parkeren vanwege iemand die en Suzuki Alto niet in 1 parkeervak krijgt..... ben benieuwd van welke bejaarde dat ding is..... hij staat er sinds een paar dagen en altijd in 2 vakken, of dusdanig scheef dat de mijne er niet naast kan... nou ja, kan wel, maar dan zij ('t is ongetwijfeld een vrouw ) er nooit meer uit en dat gaat morgen toch echt gebeuren
Als ik haar klem zet, zal ik er ff een foto van maken.....