De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:07

Antheman schreef:
smurf schreef:
om te voorkomen dat er schimmel in komt en om de eventueel aanwezige schimmel te doden, spuit ik al 3 weken CTC spray in de witte lijn die wel een cm breed is, ik peuter steentjes en meuk van de plaat eruit iedere dag en spuiten maar weer.
Als de hoeven ooit nog gaan groeien, kan het eruit gevijld worden, maar ook dat doen ze nog niet.....

Ik heb hier even gekeken
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html

Echte White line is niet fijn hoor! Die bacterie zorgt voor afbraak en kan voor het afbreken van de hoefwand zorgen.

Van Nassau bestrijdt de bacterie met HONING!
Leuk he, zo´n traditionele man en dan honing gebruiken!

zet z'n poten in de azijn. daar gaat de schimmel ook van weg. en white line disease word door schimmel en bacterien veroorzakt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:07

Arabesk schreef:
Jemig wat is iedereen nog laat op zeg!! Slapen

Ik ga ook naar bed nu....moest dringend bij lezen. Jullie werden NU pas interessant met al dier uitleg over hoefbenen en witte lijnen, etc.

Gouda...ik denk dat je paard met het halster ergens aan is blijven hangen en die heeft nu alle spieren in dr nek verrekt...en dat is zwaar KÜT, want alle kans dat je weer opnieuw kunt beginnen met revalideren..ze zal wel flink verzuurd zijn in haar spieren. Gossie Ach gut

OEPS...zie net dat Jackie dat ook al had opgeschreven Haha!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:13

Tja, eigenlijk zou ik de compu uitlaten. Maar met adsl maakt het niet zoveel meer uit en doe ik tussendoor allerlei andere dingen (met de kat spelen, haar wassen) Cool

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:26

Pellie schreef:
oeh ik raak in de war. wel nb-er maar geen mustangroll?? hopw come?

Ik heb zo mijn eigen methode, een mix van PN/HN en van wat ik in het Strasser-boek gelezen heb. Kort gezegd: ik vijl de hoefwanden tot zoolhoogte iets schuin, maar mag geen mustangroll heten, de steunsels vijl ik (snijden heb ik geen goede ervaring mee) zodat ze niet boven de hoefwand uitkomen, ik stap en draaf over de harde weg waar ik vroeger de berm nam en laat waar mogelijk Oop door het water stappen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:54

"t is toch balen hoor met die waardeloze pensionstallen. Ik vind bijna 250 eurioos een hoop geld en zou het niet eens kunnen betalen. Paarden zouden tussen de middag ook hooi/kuil moeten krijgen, is veel beter i.p.v. 2x per dag. Eigenlijk 4x per dag hè, 's-avonds laat ook nog maar dat gebeurt zelden.
Het is soms ook niet raar dat paarden koliek krijgen of een torsie, moeten dan een enorme portie kuil wegwerken omdat ze barsten van de honger.
De mijne staat in de winter de hele dag buiten, ik moet haar dan wel zelf buiten en binnen zetten maar de wei is droog. Het stalletje is vrij klein en ik moet ook zelf voor de bodembedekking zorgen en uitmesten. Alles eigenlijk Haha! . Dus loop met hooi bij boeren te zeulen in en uit mijn bestelletje, Rapsodie te halen bij de leverancier en zakken biks te sjouwen. Nou ja, niet veel want krachtvoer krijgt ze in geringe mate. Een pond per dag of zo. Wel een kilo wortels voor het lekkere.
Geen rotstraal, nooit gehad. Toen ik haar net had wat mok in 2 kootholtes maar dat is allang weg. Ze wordt sinds ik haar heb (ruim 3 jaar) door Fred Kammers natuurlijk bekapt. Hij komt volgende week zaterdag weer en kan dan gelijk de gallen weghalen aan haar voorbenen. Ze is sinds oktober niet meer bekapt. Ik loop en draaf veel over de fietspaden, expres. Ben benieuwd hoe hij nu, nadat ze bijna een half jaar niet bekapt is, haar hoeven vindt.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:09

Even voor het waren ondezoek jeanie heeft zelden mok niet in de winter maar ook niet in de zomer.
Wel iedere winter last van rasp maar in lichte mate.........

Ik weet bijna zeker dat zeewater een gunstige invloed heeft.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:10

Buitenzinnig schreef:
Arabesk schreef:
Jemig wat is iedereen nog laat op zeg!! Slapen

Ik ga ook naar bed nu....moest dringend bij lezen. Jullie werden NU pas interessant met al dier uitleg over hoefbenen en witte lijnen, etc.

Gouda...ik denk dat je paard met het halster ergens aan is blijven hangen en die heeft nu alle spieren in dr nek verrekt...en dat is zwaar KÜT, want alle kans dat je weer opnieuw kunt beginnen met revalideren..ze zal wel flink verzuurd zijn in haar spieren. Gossie Ach gut

OEPS...zie net dat Jackie dat ook al had opgeschreven Haha!

Daar had ik nog geen eens aan gedacht Pling Misschien dat dat het geval is geweest. Gelukkig heb ik vanmiddag vrij genomen en komt rond 2 uur de dierenarts. Hoop dat hij nu wel nog een kreupelheidsonderzoek kan doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:27

Ze heeft wel kleine wondjes op dr hals en de stalhouder heeft ze wel zien vechten over het hek heen. Nou ja ik zie het wel kan er nu niets meer aan veranderen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:41

warenonderzoek:

mok alleen 2 plekjes (vaste plekjes) in de zomer als ie op de wei staat, in de winter als ie in de stinkende blub staan geen mok

rotstraal alleen in de winter, nu is het heel erg ineens van de 1 op de andere dag, de rest van de winter wat kleine plekjes, zowel met als zonder ijzers

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:20

Gouda, zo'n "verzuurd" paard zou ik wat extra vit. E + Seleen geven, die van mij is ook een keer in elkaar ingetimmerd en dat hielp 'm echt bij de spierpijn. En ik zou ook even een flesje arnica-druppels halen! Die vit. E is best prijzig, maar die Arnica (gewoon humaan spul) valt wel mee en dat helpt echt goed. Traumeelgel is ook goed.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:34

wij hadden voor gevalletjes van vechtpartijen (jaja ook Norikers kunnen knokken of hun leven ervanaf hangt) altijd een grote pot traumeel korrels op stal, de zere plekken smeerden we dan in met traumeel gel en dat op advies van iemand die op de Silverlinde had gestudeerd voor iets natuurgenezerigs die ook bij ons werkte, die spulletjes leken wel goed te helpen, maar je weet natuurlijk nooit hoe ze zonder die spullen hersteld waren....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:40

Traumeel is dacht ik grotendeels Arnica, dus dat helpt wel! Ik heb voor mezelf ook van die Arnicagel voor als ik weer eens iets stoms gedaan heb Clown en dat lijkt echt goed te werken.
Maar inderdaad, je weet niet hoe het zonder zo'n spulletje zou gaan...

Ik ben niet overdreven dokterig of kleinzerig ofzo, maar ik doe er niet graag helemaal niks aan als m'n paard wat heeft.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:42

Els, ik kwam trouwens toen ik op Morrie zat Mirjam nog tegen, je weet wel (hoe-hoe-hoe noem je zo iemand ook alweer?! Die Mirjam)
Die keek me toch een partij raar aan *LOL*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:45

Antheman schreef:
daar zijn de meningen over verdeeld! Haha!
Ik zou nooit met een hout of metaal vijl aan de gang gaan!

Ik heb dus wel een houtvijl van de praxis en dat gaat prima.

Zo'n grote hoefvijl is veel te groot voor die kleine ponyhoefjes.
Met zo'n praxis vijl kan ik veel nauwekeurig werken en afronden.

Voor het grove snelle werk gebruik ik die grote vijl (maar zit al snel in de buik te porren).

Groeten
Ingrid

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:51

ik zal het dit weekend merken of de grote vijl te lang is voor een shet want ik schijn een shet te gaan vijlen..... zei de eigenaar gisteren Cool

@Margreet, dan zal je nu wel het onderwerp van gesprek zijn, wat doet Margreet op een Tinker..... Clown een veel te dikke Tinker met enorm kromme benen.....

Ik ben bijna klaar met accrediteren, heb in 2 uur 200 bedrijven gedaan, dat doen ze me zelfs op deelnemerszaken niet na....... was erg gemotiveerd om snel klaar te zijn, dan rijd ik meteen door naar Huizen-city, ben ik daar ook vanaf.....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:55

Ik heb haar gisteren op stal nog gesproken en toen kwam ze zelf al met "Dat is toch geen tinker he?!" maar dat maaien was haar wel opgevallen *LOL* En ze vond dat hij erg "wakker" keek, joh.... Laat ik dat nou net liever niet hebben eigenlijk....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:58

Waaaa! Schokkende ontdekking, ik heb nu die twee paardenhoevenboeken he? Van Rob van Nassau [1] en van Pascal Ebell[2]. In beide boeken staat eigenlijk wat in het boek van F & I ook allemaal staat.

Nadelen van ijzers

- grootste nadeel is dat het hoefmechanisme belemmerd wordt, doordat er een onbeweeglijk ijzer onder de hoef zit. [2]
- tegennatuurlijk, een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd [1]
- fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- hoef droogt gemakkelijk uit
- tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- het hoefijzers verminderd de natuurlijke schokbreking
- paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder
- doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks af en in het verzenengedeelte uist wel. Hierdoor verandert na enkele weken de hoefvorm en dus de voetas [2]

en ergens verderop in het boek worden ijzers met wiggen met de grond gelijk gemaakt, achterhaald, totaal verkeerde werking en maakt het alleen maar nog erger!!! (iets voor dat ene meisje lijkt me!! die van die rel op HN.)

én 'paarden die zo natuurlijk mogelijk gehouden worden, hebben eigenlijk altijd de beste hoeven'

Ik zal binnenkort weer eens een topic openen over NB <-> ijzers en dit erin zetten met bronvermelding naar de pro-ijzerboeken..... eigenlijk zeggen ze niet zo heel veel anders dan NB. Maar ik moet ze wel eerst helemaal doorlezen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:01

Citaat:
Ik zal binnenkort weer eens een topic openen over NB <-> ijzers en dit erin zetten met bronvermelding naar de pro-ijzerboeken..

zou ik niet doen Ara...... dat levert je strafpunten op....

op het nb topic op medisch wordt Nick op minder vriendelijke manier verzocht niet meer te posten.....

stel je voor dat iemand eens iets confronterends typt zeg.....

Hebben jullie hoefnatuurlijk bijgelezen? HC heeft weer eens iet heel curieus Clown

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:03

Ik ken beide boeken, heb ze allebei zelf ook.
Die van die Pascal is toch een niet zo groot, blauw boekje? Die heb ik al heel lang, die van Van Nassau heb ik gekregen.

Ik heb eerlijk gezegd wel de indruk dat je een beetje selectief leest....
Laatst bijgewerkt door Margreet op 01-04-05 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:03

dilemma: moet ik vanmiddag dat *au* zadel weer op Morrie knopen en een rondje 2 viaducten rijden of zal ik maar gewoon zonder zadel de polder doorklunen.......

kan ik nog tot 5 uur over nadenken.... nu ga ik moed verzamelen en me in de winkelende massa storten, ben ik daar ook weer vanaf tot de zomer!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:05

smurf schreef:
dilemma: moet ik vanmiddag dat *au* zadel weer op Morrie knopen en een rondje 2 viaducten rijden of zal ik maar gewoon zonder zadel de polder doorklunen.......

Je hebt in ieder geval gezien dat hij braaf het viaduct over stak met mij, op het midden en flink voorwaarts houden, dan doet hij het zo!
Het is hartstikke lekker weer, waarom ga je niet naar het bos? Daar ben je al zo lang niet geweest volgens mij?!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:08

Ja ik heb ook selectief zitten bladeren, tuurlijk zijn ze lang niet zo negatief over hoefbeslag als PN, maar toch bepaalde zaken vind je wel terug. En het meest opvallende is dat ze eigenlijk gewoon hetzelfde zeggen, maar dan wat genuanceerder. Verder staat het boek vol met allerlei ramphoeven maar die kunnen voor het ZELF bekappen van paarden (al dan niet NB) toch wel buiten beschouwing gelaten worden.

En Smurf, niks OWtjes ik citeer letterlijk uit het boek dan dus.... ík zeg niks bijzonders op dat moment! Het moet een genuanceerd topic worden (geen á la Nick), maar gewoon de overeenkomsten tussen NB en traditioneel...Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:14

Tja, het is maar net wat je er in wilt lezen. Wat ik er vooral in lees is dat slecht beslaan (en natuurlijk ook slecht bekappen) slecht is voor je paard, nou dat is natuurlijk een waarheid als een koe Koe
Dat kan ik nou niet bepaald een eye-opener noemen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:14

Arabesk schreef:
Waaaa! Schokkende ontdekking, ik heb nu die twee paardenhoevenboeken he? Van Rob van Nassau [1] en van Pascal Ebell[2]. In beide boeken staat eigenlijk wat in het boek van F & I ook allemaal staat.

Nadelen van ijzers

knip....
én 'paarden die zo natuurlijk mogelijk gehouden worden, hebben eigenlijk altijd de beste hoeven'

De meeste GOEDE smeden roepen toch al jaren dat ijzerloos het beste is! Alleen jammer dan ze veel eerder van mening zijn dat ze niet zonder ijzers kunnen!

En paarden die natuurlijk worden gehouden, dus veel beweging en weinig krachtvoer, hebben betere hoeven ja, dat staat al jaren in de boeken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:19

Ik heb ook goede ervaringen met Arnicadruppels Gouda, voor kneuzingen!

En wbt mijn warenonderzoekje Haha!

Wat denken jullie dat de oorzaken zijn voor mok en rotstraal?

Want op wat uitzonderingen na, hebben "onze" paarden er dus nauwelijks last van-!