Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:31

aliekeicarus schreef:
Dat doe je toch niet zo trekken aan je paard? :7
Denk eerst is na voor je gaat trekken.
Je ziet toch dat het paard het niet leuk vind.
Als de man/vrouw dit ooit leest, doe normaal!!!

xxxicarus lover

Het is ook niet de bedoeling dat hij het leuk vindt. Hij moet luisteren en zijn aandacht bij de vrouw hebben, dan was dit niet nodig geweest.
Heb je het topic wel helemaal doorgelezen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:48

aikon schreef:
[

Voor mij is het veiliger om een dier dicht bij mij te hebben, let wel NIET in mijn schoenen. Ik heb meer problemen gekregen en gezien met paarden die aan een lang touw liepen en schrokken/al bang waren/drammen. Dan zijn ze je even kwijt, en jij te laat met corrigeren of je zelf in veiligheid te brengen. Het zelfde met een paard recht achter je laten lopen, die ziet je niet en de kans is erg groot dat het dier eerder over je heen dendert. Ook mee gemaakt/gezien, zelf met erg brave dieren ging het mis.

Een van de dingen die je bij Parelli en bijv. Clinton Anderson leert is timing, het tweede is dat je niet meteen met een leadrope van -tig meter begint, maar gaandeweg verlengd. Het derde is dat je door de basis oefeningen van de games leert om delen van het paard apart te gaan bedienen, je creert respect door vanaf de grond het paard vooruit, achteruit, stapje naar links en stapje naar rechts te laten zetten, en daarbij de kleinste poging om dingen goed te doen gaat belonen. Een hoger in rang staand paard laat een lager in rang staand paard bewegen. Door de oefeningen zet je de verhoudingen recht. Pas als die basis goed zit, ga je over op langere leadrope, en ga je het paard vanaf verschillende posities leiden. En dan ga je met iedere stap naar de langere leadrope weer tegen dezelfde dingen aanlopen. Hoe groter de afstand naar het paard, hoe moelijker het wordt om contact te krijgen en te houden.

Situaties als voorbeeld nemen waar de basis niet aanwezig is (zelfs met erg brave paarden) en men meteen met lange afstanden touw begint of onverantwoordde posities inneemt bij het werken met het dier is het overslaan van de basis en is een garantie op gevaarlijke situaties. Op grond van deze niet aanwezige basis bij combinaties waar de eigenaar/handler het nog niet zo goed heeft begrepen de conclusie trekken dat het hele programma daarom niet deugt is echter fout. Er zit wel degelijk een logica in de verschillende leidposities en al naar gelang de africhtingsgraad zijn deze posities wenselijk.

Maar om even terug te komen op een ontbrekende basis:

Wat je op onderstaand filmpje ziet , was met goede voorbereiding en basis gewoon niet gebeurt.

http://www.youtube.com/watch?v=gxP8Cop6CIw

Bij het trainen van paarden bestaan er geen afkortingen!
Maar is dit een voorbeeld dat Parelli niet deugt? Wie zegt dat de vrouw het programma volgt of alleen maar klakkeloos eindresultaten probeert te copieren?

En een voorbeeld van een goede basis met het leiden.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-01-13 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:54

Waar zij mee bezig zijn in dit filmpje is gewoon NIET de OPLOSSING!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:56

Amigo_stan schreef:
Waar zij mee bezig zijn in dit filmpje is gewoon NIET de OPLOSSING!

Er is geen DE oplossing.
Had je dan begrepen wat het probleem dan was? Hoe kun je dan zeggen dat dit niet de oplossing is? Vraag je je af naar het waarom?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-01-13 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:17

Cassidy schreef:
Wat je op onderstaand filmpje ziet , was met goede voorbereiding en basis gewoon niet gebeurt.

http://www.youtube.com/watch?v=gxP8Cop6CIw

Dit filmpje heb ik al eens gezien en vond ik toen ook zeer interessant. Want wat loopt er hier precies mis?
Heeft het meisje totaal geen leiderschap over het paard? Of is het een verkeerd terechtgekomen jolige bok die toont dat het paard nog geen 100% respect heeft voor het meisje?
Ik vind het heel moeilijk om het filmpje te analyseren. Ik zie wel een paar dingen die ik niet zou doen en waar ik denk "leer je paard lezen", maar om dan zo een dikke "f*ck you" van je paard te krijgen, dat kan ik niet verklaren.
Hoe zie jij dit filmpje Cassidy?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:27

Ik zie in het gedrag van het paard voorafgaande aan de trap al een aantal signalen: de oren in de nek en slaan met het hoofd. Bij het draaien draait hij van het meisje weg. Ik zie het liefste een draai naar binnen toe. Paard doet het ook alleen maar voor het voer. En laat ik maar niet beginnen over die bende in de paddock.

Al met al niet slim aangepakt, en absoluut geen basis aanwezig.

Ter vergelijking:

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

Wim Vonk, met basis van Parelli

Gini

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:30

De context is idd wat mij ook het meeste stoort: rommelig, ander paard erbij, constant snoepjes, de lichaamstaal van het paard,...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:36

Het is met name de lichaamstaal van het paard die me niet zint. Voordat je bepaalde dingen doet als opstappen of ook offline met een paard gaat werken, dien je een aantal pre-flight checks te doen. En die mis ik hier. En het feit dat het paard idd bij iedere sprong op de rem staat voor dat snoepje, en die lelijke gezichten die niet worden gecorrigeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:13

:j Vooral de houding van het paard, als die van mij zo doet bij mij doe ik die dingen in het filmpje niet .. Doe ik trouwens ook nog niet, want die van mij doet nog zo :Y) Ik ben nu stilaan bezig met het vanuit zone 2/3 werken (dus naast de schouder) en in stap gaat alles prima, vraag ik hem in de piste om zo naast mij te draven dan gaan die oren achteruit en wordt hij heel dreigend, waardoor ik meteen zijn achterhand van mij weg zet. Ben er nog niet in geslaagd om goede stukken te krijgen, of zeg maar stukken die ik vertrouw :Y) Misschien is het nog te snel, ben het nog aan het uitzoeken. Buiten doet hij dat wel supergoed, heel fijn, met de oortjes naar voren. Dus daar kan het ook aan liggen, het is geen pistepony, dat is een feit .. Dus dan moet ik op zoek naar dingen om het in de piste voor hem ook leuker te maken, zodat die in de piste net zo lief gaat zijn als buiten ... Ipv gewoon maar door te doen zoals nu en te riskeren dat hij wel eens heul boos wordt omdat hij gewoon geen zin heeft .. En dat vind ik het leuke aan alles, kijken waarom iets gebeurd, zoeken hoe je dat kan oplossen, dingen proberen, andere dingen proberen, om toch je pony te motiveren en uiteindelijk te doen wat je wil doen (kan ook zeggen van nooit meer wat in de piste te doen, maar dat is ook zo limiterend en ik heb zo'n grote piste :Y) ) .. En [***] reageert echt heel fijn de laatste tijd (in het algemeen dan :Y) ) dus hij vindt het ook wel wat.

Las trouwens even geleden dat iemand het had over dat die mislukte longeerzwepen enzo helemaal niet nodig waren .. Is ook zo, het gebeurd 100% vanuit jezelf, die mislukte dingen zijn gewoon hulpmidden, vooral voor in het begin. Maar het is niet zo dat ik deze altijd & overal bij mij heb (in de weide zelfs geen halster of leadrope) en dat ik dan niks meer met mijn paarden kan, kan daar net zo goed de games nog (doe ik ook regelmatig, om het ene paard weg te zetten bij het andere als ik voer, of gewoon even door wil, of dergelijke). Dus al die uitrusting is hulpmiddel, voor in het begin, maar alles komt vanuit jezelf...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:58

Grondwerkstok (dat bedoelen ze met mislukte longeerzwepen) zijn een verlengde van je arm, string aan het stokje imiteerd een paardenstaart. Met stokje kun je veilig punten op het paardenlijf aanraken terwijl je in een hoek van 45 graden schuin voor het paard kunt blijven staan en zo niet geraakt kunt worden mocht hij wel een keer uithalen. Wel zo veilig bij een paard die het er niet mee eens is dat je hem onder zijn buik of bij zijn achterbenen aanraakt. Het is een tool die je gebruikt en naarmate je verder komt met je paard uiteindelijk weg kunt en moet leggen. Dat Parelli de stokjes met Caspar nog gebruikt is een indicatie dat het paard op dat moment nog niet zo ver was.

Maar goed, ik kan begrijpen dat je het mislukte longeerzweep noemt als je niet weet, niet snapt of wilt snappen waar iemand mee bezig is.
A mind is like a parachute, it only works when it is open...:D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:49

Ik ben vollledig verbijsterd door de posts van zowel behandeling/benadering van een paard als filosofie van de aanpak van Sabine V. en anderen.
Het lijkt wel of het paard je vijand is, waarvoor je vooral moet indekken, er worden hierboven tips gegeven van hoe je het beste "uit het paard schopsbereik" kan blijven, dat weet de eerste de beste die met paarden omgaat nog wel, mag ik hopen?
"Met een stokje kun je veilig" het paardenlijf aanraken? Als het paard er nog niet aan toe is?
Wat een verschrikking, ik vermoed dat het toch ook anders kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:52

Je kan uiteraard een paard laten wennen aan aanrakingen door hem nooit aan te raken ...
Op een bepaald punt zal je toch iets moeten, en dan liever vanop afstand ja. Maar als jij je lichaam er liever vlakbij hebt dan mag je dat gerust doen van mij hoor ..

(snap trouwens niet waarom je mij persoonlijk moet vernoemen in je post).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:28

Ook ik lees met verbazing de diverse reacties.

Een paard is voor mij een geweldig dier.
Mag het paard net zoals ik ook een eigen mening hebben ??

Van mij wel hoor. :7

En ik zie hier op stal dat de meiden en ik daar geen problemen mee hebben.
Ieder doet het zijn eigen manier.

Maar vanaf veulen tot en met volwassen merrie / hengst.
Voor dat kleine uurtje per dag dat het paard normaal moet doen, doet het paard normaal tegen over ons.
Zoniet, jammer, een zachte correctie, een brul of een in het ergste geval ??

Belangrijkste is de consequente behandeling.

En mensen met paarden ??
Of paarden mensen ??

De goeroes zoals Parellie (er zijn nog veel meer goeroes) verdienen hun geld aan de mensen met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:40

Ach, sommige mensen trekken hun paard uit de weide of stal voor een uurtje en vinden dan dat deze normaal moet doen.
Anderen spenderen tijd bij hun paard in de weide, halen hem uit de weide, kijken wat het paard aangeeft en werken daarmee om iets te bereiken.

Moet ieder voor zich uitmaken wie de paardenmensen zijn en de mensen met paarden.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:41

Als je een paard niet (veilig) kunt aanraken met je hand, dan is het paard nog niet toe aan aanraking. Pesoonlijk vind ik zo'n stokje in een dergelijke situatie eerder afwerend dan tegemoetkomend. Je wil dat het paard naar je toe wil komen, dan moet je geduld hebben tot het paard dat kan.
Als je kunt aanraken, dan raak je aan waar het paard in eerste instantie aangeeft dat het goed of gewenst is en je breidt van daaruit verder uit.
Dit is uiteraard bij een paard dat niet vertrouwt is met menselijk contact of slechte ervaringen heeft opgedaan met menselijk contact. Sneller gaan dan het paard aankan is meestal niet efficient, het zal toch verwerkt moeten worden.
Op zich maak ik ook wel eens gebruik van een dressuurzweep om mijn arm te verlengen, maar ik hou niet van die starre wortelstokjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:49

Waar komt eigenlijk die aversie voor de stick ineens vandaan?
Als je daarmee je paard aait gaat hij daar niet dood van hoor, doet hem ook geen pijn ofzo. Dus wat is het probleem? Voordeel is, moesten er toch reacties komen die je in eerste instantie niet verwacht dan ben je wel veilig. En zelfs als er reacties komen die je wel verwacht .. paarden moeten aan dingen wennen, en dan liever met dat ding aan een stick dan een ding aan mijn hand en ik die niet snel genoeg weg kan. Als je je paard nooit kennis laat maken met iets zullen ze er ook nooit aan wennen natuurlijk ... Waarom, als paarden bang hebben in een bepaalde hoek, vermijden we die hoek niet gewoon? Waarom werken we dan met die hoek zodat het paard leert dat daar echt niks engs is? Is toch allemaal hetzelfde?

Ik heb zelf een pony staan die problemen geeft met de hoeven, aanraken is geen probleem, niet met de hand, niet met allerlei voorwerpen, gewoon geen probleem. Het optillen is ook geen probleem. Het omhoog houden wel. Hoe werk je daar dan mee? Veel mensen zullen zeggen: zet er een bekwaam iemand bij en houdt gewoon vast. Diverse mensen zullen kunnen vertellen dat dat GEEN goed idee is .. Dus ik werk met de stick, op afstand, ik vraag de voet omhoog en omhoog te houden, door de stick, op afstand. Ben er nog een tijd mee bezig, maar zit wel vooruitgang in. Moet niet snel, moet gewoon veilig.

(en voor de slimsten onder ons: neen, de hoefsmid kan er ook niet aankomen, dat is net het hele probleem, zou af en toe toch wel moeten kunnen .. En neen, andere hoefsmid werkt niet, verdoving werkt niet, veearts erbij werkt niet, hoefstal werkt niet, ... ).

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:50

Ariebren schreef:
En mensen met paarden ??
Of paarden mensen ??

De goeroes zoals Parellie (er zijn nog veel meer goeroes) verdienen hun geld aan de mensen met paarden.

Dat gezever over paardenmensen en mensen met paarden moet ook maar eens afgelopen zijn blegh wat een dooddoener.
Parelli heeft zeer veel kaas gegeten van paarden en omgang met paarden en paarden trainen. Dat er mensen reageren in de trant van "wat de boer niet kent dat vreet ie niet" is best, doe jij het gewoon met je BV (boerenverstand) maar kraak niet meteen dingen af wat je niet kent. Ik hou zelf niet van het ge HE en ge HO brullen wat de boer bij mij doet tegen de paarden. Tegen paarden moet je niet brullen. Dat stoot mij dan weer af in de BV methode.

(Mijn nichtje heeft overigens het paard gereden uit het filmpje waarbij de eigenaresse een klap krijgt (en haar tanden verliest). Het is een superbraaf paard, mijn nicht deed vrijheidsdressuur met hem).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:52

Ariebren schreef:
En mensen met paarden ??
Of paarden mensen ??

Dacht je dan dat de gemiddelde fokker, hengstenhouder, pensionhouder of paardenspullenverkoper zijn product alleen maar aanbiedt aan 'paardenmensen'? En wat zijn de criteria dan om te beoordelen met welk soort mensen ze te maken hebben?

Echt die opmerking over paardenmensen vs mensen met paarden vind ik echt de kampioen van alle dooddoeners op bokt :') .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:55

Toch leuk dat er weer een paar woorden uit mijn opmerking genoemd worden.

Maar dat doen alleen de mensen die al die goeroes nodig hebben om hun eigen paard te kunnen handelen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:56

[***] schreef:
Ach, sommige mensen trekken hun paard uit de weide of stal voor een uurtje en vinden dan dat deze normaal moet doen.
Anderen spenderen tijd bij hun paard in de weide, halen hem uit de weide, kijken wat het paard aangeeft en werken daarmee om iets te bereiken.

Moet ieder voor zich uitmaken wie de paardenmensen zijn en de mensen met paarden.

Nu ben je echt ontzettend aan het generaliseren, jammer hoor!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:59

sallandval schreef:
Ariebren schreef:
En mensen met paarden ??
Of paarden mensen ??

Dacht je dan dat de gemiddelde fokker, hengstenhouder, pensionhouder of paardenspullenverkoper zijn product alleen maar aanbiedt aan 'paardenmensen'? En wat zijn de criteria dan om te beoordelen met welk soort mensen ze te maken hebben?

Echt die opmerking over paardenmensen vs mensen met paarden vind ik echt de kampioen van alle dooddoeners op bokt :') .

Inderdaad, echt vreselijk irritant! |o

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:03

Die aversie tegen wortelstokjes had ik al vrij snel, ik werk er gewoon niet graag mee. Dat anderen er wel graag mee werken heb ik geen probleem mee, maar ik vind het gewoon niet fijn. In het geval ik een verlengstuk wil gebruiken neem ik liever een iets steviger dressuurzweep, die vind ik prettiger werken. Zowel in gevoeligheid als in gewicht. Kwestie van persoonlijke smaak.
Maar als het gaat om gewoon contact maken gebruik ik nog liever mijn handen en lichaamstaal en niet een "afstandhouder".
Wat betreft het afgeven van hoeven werk ik nog steeds liever met handen en rustig aan de tijd uitbreiden dat ik de hoef mag hebben, gebruik daarbij ook veel babbelhulp waarbij ik letterlijk het paard vertel wat ik graag wil van het paard en waarom. Ook kennismaken met verschillende dingen kan op die manier, ik ga bepaald niet zomaar dingen uit de weg, maar kan wel soms met een omweg werken. Het is maar net wat het belang is op dat moment. ;)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:09

Ariebren schreef:

Maar dat doen alleen de mensen die al die goeroes nodig hebben om hun eigen paard te kunnen handelen.

Precies Ariebren!! Dat is inderdaad leuk he? Jij slaat de spijker op zijn kop!! Ik kan helemaal niet met mijn paard omgaan!! Hoe wist je dat toch weer??? wat ben je toch altijd weer heel scherp!! Ik bewonder je! Ariebren!! Ariebren!! Hulde aan Een Echte Paardenman!!!! (had ik maar Zijn Wijsheid in pacht, dan had ik mijn goeroe's niet nodig!!)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:12

Ariebren schreef:

Klopt; ik huur al die goeroes dan tegelijkertijd in om met al mijn duiten dan al mijn gebrek aan paardengevoel te compenseren; rijk dat die lui worden van mij joh! *\o/* En braaf dat die paarden van mij nu zijn!

Maar zonder gekheid; mijn ervaring is dat de mensen die zo de nadruk leggen op hun eigen paardengevoel lichtelijk gefrustreerd zijn omdat zij hun 'gevoel' niet kunnen overbrengen op anderen terwijl een 'goeroe' dat schijnbaar wel kan (en zo rijk is geworden van zijn hobby).

Volgens mij zijn zowel paardengevoel als het uitwerken van een trainingsprogramma voor anderen meer een kwestie van er iets voor doen dan van iets dat 'in je zit' of komt aanwaaien.

Laten we eerlijk zijn... als dit:

te bereiken is voor elke gek met een paard, waar hebben we de 'paardenmensen' dan eigenlijk voor nodig?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:37

sallandval schreef:
te bereiken is voor elke gek met een paard, waar hebben we de 'paardenmensen' dan eigenlijk voor nodig?

Om je paard heel te houden, zodat die de getoonde "kunstjes" ook nog kan tonen als ie flink 20+ is........