De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:17

nienke07 schreef:
Lastig warenonderzoekje AM... Opzich kan ik me er wat bij voorstellen...weinig beweging, staan in stal ... eerder mok en rotstraal... maarimo heeft 'bewust paardenhouden' meerdere aspecten die wellicht mok en rotstraal verminderend werken kunnen...bijv.
voeding
.... Lastig dus om precies vast te stellen door welke aspecten Mok en rotstraal minder voor zouden komen...Ik ben benieuwd naar de ervaringen van deze en gene!

Das ook een heel interessante ja!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:18

Margreet schreef:
H
Zo zielig om zo'n normaal gesproken bijna arrogant paard als een hoopje ellende in z'n stal te zien staan. Maar je doet 'm met die zon ook echt geen plezier met buiten staan, kon je ze maar een donkere zonnebril geven he...
Ik hoop dat hij vanavond in het donker een beetje wil bewegen.

zonnebril kan wel. vliegenkap van de paardendrogist en op strategische plaatsen wat overheen plakken en de zonnebril is klaar.

deed ik altijd als mijn merrie van de zon en de wind ontstoken ogen kreeg. hielp prima. met enige aanpassing vast ook voor dit geval geschikt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:18

opala schreef:
Jullie mankeren niets aan de ogen. Ze heeft idd lange tenen en een mustangroll ontbreekt. Heb wel nog even een foto toegevoegd waar ze geheel op staat en Jessica, mijn oudste dochter, er bovenop zit. En neem a.j.b. geen blad voor de mond, ik heb ontzettend brede schouders Knipoog

Ehh, nu doet ie niks!!

Maar ik meende dat je gisteren de mustangroll erin had gevijld?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:21

Oop: Lijkt het zo of heeft ze hele dikke kroonranden? ..en ehm...ik 'leek' zie ook voornamelijk gebroken voetassen (steile en weke) en hele lange tenen...volgende keer je camera even op de grond zetten (hoef je er zelf niet naast te gaan liggen Knipoog )

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:23

Antheman schreef:
Ellenlouise, misschien heb ik het gemist, maar wat is je ervaring op t gebied van NB?

Ehm... nul? Knipoog

Antheman schreef:
En heb je een bekapper? Omdat je DA je adviseerd Knipoog

Mijn paard wordt door een traditionele smid bekapt en gaat al jaren probleemloos blootvoets door het leven.

Ik loop sowieso regelmatig over de harde weg maar vanwege een blessure een stuk meer. En nu zijn ze niet meer helemaal mooi (weet even niet zo goed hoe ik het moet omschrijven) er zitten geen scheuren of flappen in, maar de voorkant is mooi rond weggesleten (mustangroll??) en de zijkant wat minder. De da (holistisch en geen nb) adviseerde me om het 'steile' gedeelte ook wat ronder weg te vijlen zodat ze de voet makkelijker afwikkelt.

Nou ja, hoop dat het een beetje duidelijk is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:26

ellenlouise schreef:
[Mijn paard wordt door een traditionele smid bekapt en gaat al jaren probleemloos blootvoets door het leven.

Ik loop sowieso regelmatig over de harde weg maar vanwege een blessure een stuk meer. En nu zijn ze niet meer helemaal mooi (weet even niet zo goed hoe ik het moet omschrijven) er zitten geen scheuren of flappen in, maar de voorkant is mooi rond weggesleten (mustangroll??) en de zijkant wat minder. De da (holistisch en geen nb) adviseerde me om het 'steile' gedeelte ook wat ronder weg te vijlen zodat ze de voet makkelijker afwikkelt.
Nou ja, hoop dat het een beetje duidelijk is.

aha! Vandaar... Ja, das een aardigheidje vd mustangroll.

Zit je soms bij Laarakker?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:28

wat dat onderzoek betreft: onze 2 paardjes
de mijne vierkant op ijzers
nooit rotstraal of mok gehad
heeft dikke sokken en staat soms uren diep in de modder
komt 10 maanden per jaar heel aantal uren per dag naar buiten
nu 1 uur per dag op een zandplaat (11 april gaat de wei weer open)

paard van dochter: blote voeten
lichte rotstraal, hardnekkig nooit mok (kale kootholtes, volbloed)
komt evenveel naar buiten, nee eigenlijk minder, want wil vaak veel eerder van de wei af voer: gelijk

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:29

Volgens mij heeft modder geen invloed op mok.
Maar ik kan dat niet onderbouwen!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:33

Antheman schreef:

Maar waarom wordt ze dan bij de rest gezet????
Zij heeft kennelijk de laagste rangorde, gezien het incident toen je haar net had.

En dan nu weer. Je moet haar beschermen hoor! Ze is niet fit, ze is kreupel, kan zich nauwelijks verdedigen.

En over het land opgaan, vraag of er een draad tussen kan. Kan ze wel met paard van je vriendin?

Wat zegt je stalhouder?

Ze staat nu nog met Chubby samen in de paddock de haf staat in het weiland (met blub vooraan) er aan vast er zit een hek tussen. Kennelijk zijn ze gaan vechten over het hek heen en heeft Kaylee zo dr moddervoeten opgelopen die ze normaal nooit heeft omdat ze houtjes staat Verward Snap jij hem ik dus niet snap niet he ze aan die moddervoeten komt maar goed dat terzijde. Volgende week gaan ze dus op het land en ze willen 1 kudde. Nu heb ik al aangegeven dat als ze kreupel is (ook op advies van fysio) ik er geen ander bij wil hebben. Had hij met de eigenaresse van chubby afgeproken dat zei ze volgende week met zn 3-en op het land zet en erbij blijft omdat ze dan vrij is overdag. Dus heb maar weer benadrukt dat ik dat voorlopig niet wil denk kunnen ze wel mooi afspreken maar kreupel is kreupel. Dus hoop dat ik wel duidelijk ben geweest en dit niet teveel gezeur geeft anders kan ik zo weer op zoek naar een andere stal.
Nee ben nu echt op het punt dat als het na de zomer gezeur blijft op de stal en Kaylee nog steeds iedere keer ziek ben dat ik ze maar weg moet doen. Ik ga hier aan kapot kan het niet meer aan. In de omgeving is hier overal wel wat op de stallen gaat meestal alleen om het geld. Kan het mis hebben maar ja kan nu eenmaal niet dat paard voor de 4e keer in een half jaar verhuizen. Nu ook weer met voeren. Was afgesproken dat we ze zelf ook hooi mochten geven dat is dus na een week al teruggedraait. Nu krijgen ze voor half 8 hooi en dan meestal pas na half 9 in de avond weer Boos! Kan wel weer gaan bijvoeren maar ja € 248.00 in de maand voor buitenbak, zelf binnenhalen, water geven en uitmesten (dus eigenlijk doe-het-zelf stal) dat word mij te vaal. Maar ja ik weet het allemaal niet meer hoor overal beloven ze je gouden bergen tot je er een week of wat staat....
Nee paarden heb er mijn buik vol van dat geluk is voor mij niet weggelegt blijkbaar. Hoop maar dat ik morgen geen boxrust te horen krijg ofzo en ze gauw opknapt want anders zijn die maanden fysio om spieren weer te kweken ook voor niets geweest.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:33

Antheman schreef:

Zit je soms bij Laarakker?

Nee, bij Steffi

Hm, dus ik moet me in de 'mustangroll' verdiepen..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:34

Mustangroll ik ... gisteren, denk dat je iemand anders voor je had Clown .

Mok heeft Oop idd in december gehad niet in de kootholte, waar mok vaker voorgekomen is, maar naast de kogels van de achterbenen, af en toe voel ik haar benen af, anders had ik het niet eens gemerkt. Wanneer ik het even behandel met Betadine shampoo en zinkzalf is het ook zo weer weg. Voor de rest van de winter niet meer. Ik ben wel op zoek naar een stal waar ze 's winters langer overdag naar buiten kan, maar niet tegen elke prijs. 's Winters is een mindere periode in elk opzicht. Rotstraal heeft ze bij mijn weten nooit gehad.

Die kroonranden zijn modderranden Bloos .

Foto's maken is een kunst op zich ja.
Laatst bijgewerkt door opala op 31-03-05 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:34

het warenonderzoek:

Mok: nooit gehad, alleen Briolette toen ze in de opfok stond met blubberpaddock en potstal waar je in sopte. toen ik de mok ontdekte heb ik haar daar weggehaald. nooit meer terug gehad.

Rotstraal: hebben zowel Jackie als ook Briolette gehad, en wel toen ze niet beslagen waren. had met verkeerd bekappen te maken, maar niet met strooisel of zo.

ik hoef niet in de stress te liggen dat mijn paarden niet naar buiten mogen. ze gaan straks weer 24/7 de wei op en staan nu overdag in de paddock en s'nachts op stal.

eros heeft lang met ijzers gelopen, heeft de breedste stralen en nooit rotstraal gehad.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:37

Gouda: Weet je zeker dat Kaylee niet stiekem op hetzelfde landje als de haf gestaan heeft?????

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:41

Door nattigheid wordt de huid weker en dus gevoeliger. "Schone" modder hoeft inderdaad geen mok te veroorzaken, maar als er een foute bacterie in de drek zit, dan kunnen ze het maar zo allemaal krijgen. En het ene paard is er natuurlijk gevoeliger voor dan het andere en er zijn weer verschillende bacterien etc. etc.

Voor je onderzoek: vierkant op ijzers, 4 witte benen en nooit mok.
Qua rotstraal: dit heeft hij wel gehad, vrij ernstig ook en (!) opgelopen toen hij nog zonder ijzers stond, de bodem op zijn vorige stal was gewoon "fout". Nu is het helemaal over.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:43

Mijn antwoorden op het warenonderzoek:

Paarden rondom beslagen. 24/7 op stal. Alleen af en toe paddock. Geen weidegang.

Leasemerrie: kwam met rotstraal. Na smeren met egytische zalf en regelmatig naar het strand geen rotstraal meer.

Huidige paard: Wist van vorige eigenaar dat hij regelmatig last had van mok. Heeft bij ons een keer een beetje mok gehad aan een achterbeen, dat was nadat hij terug op stal kwam na een periode 24/7 land. Regelmatig naar het strand, geen mok meer gezien Haha!.

Is wellicht enigzins vertekenend aangezien beide paarden veel op het strand kwamen/komen en dus veel in aanraking met zeewater.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:43

*niet bijgelezen ik val om van de slaap*

Ik heb de twee boeken binnen, idd die van Nassau hoefziektes etc en hoeven & hoefbeslag. Leesvoer!! Vork

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:45

nienke07 schreef:
Gouda: Weet je zeker dat Kaylee niet stiekem op hetzelfde landje als de haf gestaan heeft?????

Ja, daar begon ik ook aan te denken!

Ze heeft nu toch geen reden om met Chubby te vechten?

En mijn voer beleid is niet ideaal, maar ze doen het er goed op:
om 9 uur voeren(kuil) nu dus gras Vingers aflikken
en ongeveer rond 18 uur kuil en een handje muesli

Ik voer wel belachelijk veel kuil! Had liever s winters om 22 uur ofzo nog wat gegeven, maar ja, niet teveel eisend he!
ik heb het nu aardig voor elkaar, ik krijg al uitzonderingen op stal, die van mij komen ALTIJD buiten en slapen nu ook buiten.
Dus daar zeur ik maar niet over.

Ga nu echt slapen ,dat ben ik al een uur van plan! Dromen

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:46

Margreet schreef:
maar als er een foute bacterie in de drek zit, dan kunnen ze het maar zo allemaal krijgen. En het ene paard is er natuurlijk gevoeliger voor dan het andere en er zijn weer verschillende bacterien etc. etc.

Dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. Een paddock waarin een 'mokvirus' zat.

En Apple, ik geloof zeker dat dat zeewater wonderen doet. Ook erg goed voor mensen met eczeem e.d..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:48

Pellie schreef:
jee margreet jij bent een soort florence nightingale van stal?? bekommeren om de zwakkere paarden... Lachen

haha daar lijkt het wel een beetje op he *LOL*
Tja, ik ben altijd 's avonds op stal en ik doe de laatste voerronde. Als er dan iets met medicijnen ofzo moet gebeuren, dan is het logisch dat ik dat doe. Is een kleine moeite en het is niet vaak nodig, de meesten zijn gewoon gezond. Stalhouder is een beste kerel, maar nogal vergeetachtig en niet zo handig met paarden. Die zie ik nog niet een paard pramen en in z'n oog druppelen Haha!

Moet ik wel een beetje mee oppassen hoor, want sommige mensen zijn wel erg makkelijk: "Ooh Margreet is er toch, dan vragen we het wel aan haar" en het eind van het liedje is dat ik meer met paarden van anderen loop te zeulen dan met m'n eigen beest en daar pas ik toch echt voor!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:49

opala schreef:
Jullie mankeren niets aan de ogen. Ze heeft idd lange tenen en een mustangroll ontbreekt. Heb wel nog even een foto toegevoegd waar ze geheel op staat en Jessica, mijn oudste dochter, er bovenop zit. En neem a.j.b. geen blad voor de mond, ik heb ontzettend brede schouders Knipoog

oeh ik raak in de war. wel nb-er maar geen mustangroll?? hopw come?

sinds ik gam heb heeft hij last van rasp in de voorste knieholten. afgelopen zomer heeft hij bijna al zijn sok afgeknaagd/schuurd en deze winter dus last van een mokplek op rechtsachter, voorkant. niet ernstig en moeilijk bij te houden als ie in de blub staat.

en ja ik wordt erg kriegel als gam een dag binnen heeft gestaan Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:51

Antheman schreef:
Ga nu echt slapen ,dat ben ik al een uur van plan! Dromen

Diagnose: ernstig boktverslaafd Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:52

Arabesk schreef:
*niet bijgelezen ik val om van de slaap*

Ik heb de twee boeken binnen, idd die van Nassau hoefziektes etc en hoeven & hoefbeslag. Leesvoer!! Vork

vermaak je ermee. die van van Nassau heb ik ook. staan ook wel interessante dingen in.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:53

ellenlouise schreef:
Dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. Een paddock waarin een 'mokvirus' zat.

Wij hebben het op stal in de trainingsmolen. Daar liggen houtsnippers in en natuurlijk op den duur ook paardenmest en dat gecombineerd met veel regen geeft een enorme vieze bende. Praktisch alle paarden die regelmatig in die molen lopen hadden vergelijkbare vormen van mok. Nu het weer droger is valt het wel mee. Tzt komt er gewoon een hele nieuwe bodem in.
Die van mij komt niet in die molen en dus ook geen mok. Voor mij voldoende bewijs.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:55

Antheman schreef:
nienke07 schreef:

Ja, daar begon ik ook aan te denken!

lijkt me ook zeer waarschijnlijk.

misschien is ze ook met het halster ergens aan blijven hangen. de haf kan er ook aan getrokken hebben.

moeten ze daar met halster aan buiten staan??

je hebt inderdaad wel erg veel pech met je paard, gouda. en over pensionsstallen kan ik een liedje meezingen. blij toe dat ik daar vanaf ben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:57

Jemig wat is iedereen nog laat op zeg!! Slapen