Is zeker ook lastig, omdat het vaak net wat anders gaat bij je eigen paard
Daarom dat les nemen altijd interessant is, spijtig genoeg niet altijd even makkelijk (en vooral kostelijk) maar het is wel mogelijk en zal in de toekomst hopelijk alleen maar makkelijker worden. Toch kan je in mijn ogen een fijne basis leggen door het zelf te doen, ik heb het nu ook zelf gedaan en ben best tevreden. Er zijn wat kleine dingetjes die niet altijd super gaan, en naar de toekomst toe heb ik wel vragen hoe ik bepaalde dingen moet aanpakken, maar dat heb je altijd, en dan is een instructeur heel interessant. Dus ik ga binnenkort (na de winterstop
) ook lessen nemen, dat hoeft daarom niet elke week, als je een goede instructeur hebt is 1x per maand of per 2 maanden ook voldoende om je weer zelf vooruit te krijgen, en dan vallen de kosten wel mee.Parelli gaat over zelf willen leren, open staan, jezelf verbeteren, zelf zoeken als iets niet gaat zoals je zou willen, etc. Ik heb daar geen moeite mee want ik doe dat al jaren .. Maar kan me voorstellen dat mensen het moeilijk vinden om zelf te beginnen
Of te onzeker daarvoor zijn. Is alleen niet nodig .. zelfs als je een fout maakt is dat geen ramp, dat is het leuke aan paarden .. je kan het altijd weer goedmaken en sowieso is er de volgende dag een nieuwe dag. Wil je je paard echt verpesten moet je het wel héél erg fout doen .. en wil je echt in de problemen komen moet je wel het héél verkeerde paard voor jou in handen hebben .. Hier al fouten genoeg gemaakt, maar ze zien me nog steeds graag komen hoor, en ik leer er alleen maar van, omdat ik ga nadenken & zoeken waarom het niet gaat zoals ik in gedachte had, en dan andere opties ga opzoeken .. Ik vind dat leuk, maar anderen hebben misschien liever voorgekauwde dingen, en ondanks dat het zo lijkt is Parelli daar niet echt geschikt voor in mijn ogen.. 
Dit vind ik wel erug zielig! 

Soms krijg ik zelfs een neusje tegen mijn hand of arm. 
Gaat me veel te traag en langdraderig. Maar ik vind het zo ontzettend handig dat mijn paard gewoon stil blijft staan zonder tuig op de poetsplaats en op een beweging van mijn vinger achteruit gaat.