De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:25

Margreet schreef:
We hebben nu een paard op stal met vermoedelijk een aanval van maanblindheid, zóó zielig, hij kan helemaal geen licht verdragen en met dit mooie weer en felle zon dus gewoon z'n hok niet uit, dat doet 'm echt heel veel pijn. Ik ga vanavond in het donker maar wat met 'm doen Ach gut

O jee, die Jannepauli die nu wel eens op het NB topic post heeft, en waar ik al heel lang mee mail, heeft pas haar paard uit Duitsland mogen ophalen na een operatie aan maanblindheid. Maanden lopen tobben, maar volgens mij is het wel gelukt. Vraag het haar eens per PB, ik denk dat ik haar wel expert mag noemen nu want ze heeft inmiddels heel veel gelezen erover. En meegemaakt ook.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:26

smurf schreef:
Citaat:
Wat zijn dan harde bulten die op de benen ontstaan?

dat zijn schieffels Pling

Aha weer wat geleerd. Alleen nu nog even op gaan zoeken wat dan wel Schieffels zijn hihi.

Groeten
Ingrid

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:34

Het paard is van een prof. amazone en staat nu onder begeleiding van een goede DA, zij is zelf de hele dag op stal aan het werk en kan 'm makkelijk behandelen en in de gaten te houden, alleen 's avonds dus niet, maar dan doe ik het. Dus aan zorg gelukkig geen gebrek en die DA zal ook wel op de hoogte zijn van het juiste behandelplan.
Zo zielig om zo'n normaal gesproken bijna arrogant paard als een hoopje ellende in z'n stal te zien staan. Maar je doet 'm met die zon ook echt geen plezier met buiten staan, kon je ze maar een donkere zonnebril geven he...
Ik hoop dat hij vanavond in het donker een beetje wil bewegen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:42

Schiefel

Schiefels treden vooral op bij jonge paarden.Het zijn benige verdikkingen op de pijp van het been, die ontstaan door te grote spanning van binnenuit of door geweld van buitenaf.

Ligt op de plaats van de schiefel een pees, dan kan een peesontsteking ontstaan, waardoor het paard kreupel gaat lopen.

Om te genezen is volkomen rust dan een eerste vereiste.

Zit de schiefel niet vlakbij of op de pees, dan wordt hij gezien als een schoonheidsfout

zie ook op hoofcare. de site van van Nassau

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:03

smurf schreef:
arme AM Ach gut maar het is wel knap om over je paard heen springen....zal mij nooit gebeuren, ik kom er zelfs met een opstapje amper op zonder zadel....

Wanda heeft me wel eens over een paard heen gegooid, kwam ik ook wat onzacht terecht in de omheining met m'n kop op een biels....

Haha! Haha! Smurf over het paard getild..! Haha! Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:09

smurf schreef:
Zit de schiefel niet vlakbij of op de pees, dan wordt hij gezien als een schoonheidsfout

Mwah daar ga ik dan maar even vanuit. Ze heeft het al zeker 2 jaar. Toen ik wat meer aan de benen ging voelen toen ze ooit vaak kreupel aan de hoeven was, viel hij me op. Nu is ze niet meer kreupel maar dat ding zit er nog. Hoort er dus bij zeg maar Knipoog

Groeten
Ingrid

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:32

Morrie heeft 2 schiefels aan z'n voorbenen, waarschijnlijk ook met transport naar nederland gebeurd, hij kwam nogal beschadigd uit de trailer, maar hij had ook maar erg weinig ruimte: er stond een 11 maanden drachtge merrie naast hem.....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:57

Jongens het houd niet over Huilen Ging vanmiddag uit mijn werk de paarden uit de paddock halen stond kaylee te suffen in de bak met helemaal opgedroogd zweet over dr lichaam en een halster die gesneden heeft.
Mocht haar nek niet aanraken werd ze panisch. Kom op stal heeft ze hele harde nek en manenkam Huilen Dikke harde stukken en een dikke harde spier over de breedte van haar nek. Benen onder de modder (heel maf dacht dat de paddock droog was) Dus op stal gezet wou amper eten en toen vanavond weer teruggeweest. Nu wist ik totaal niet wat er aan de hand was dus stond al met mijn telefoon in de hand tegen een stalgenoot dat ik de dierenarts ging bellen. Zei de stalhouder oh ze heeft gevochten over het hek heen met de nieuwe haf.
Ik nader onderzoek en er waren idd wondjes dus hij heeft haar gewoon flink te pakken gehad vanuit de blubberweide achter het hek. Nu had ze al last van haar nek (heel stijf )zouden we net gaan behandelen met rijden maar nu kan ze amper eten van de grond Huilen Wanneer houd het nu eens op?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:19

Jeetje Gouda, wat heb jij toch een pech. Ik zie af en toe wel eens een post van je voorbijkomen en meestal is het geen goed nieuws.

Heeft niemand gezien wat er gebeurd is? (behalve een duffe stalhouder) Lekker zo'n pitbullhaflinger.

Hopelijk blijft het bij een flinke spierpijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:25

jee margreet jij bent een soort florence nightingale van stal?? bekommeren om de zwakkere paarden... Lachen
ik heb ook eens atropine druppels gehad voor de ogen, daar gingen mijn pupillen van verwijden geloof ik... zag geen fiets meer. Verward

gouda dat is ook weer niet best hé... allemachtig wat een pech heeft je paardje Ach gut

ik heb niet zoveel nieuws. gam's hoefjes ff bewerkt om een mustangroll er in te vijlen. achter lijken ze minder nodig dan voor en de slijtage is rondom oké. de steunsels steken nog niet uit.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:26

Arabesk schreef:
Roken Stoom uit je oren

Je gaat toch geen geld uitgeven om langzaam zelfmoord te plegen??

Als je het zo zegt 'lijkt' het inderdaad heel stom Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 21:27

Nou Gouda,

Veel aandacht geven aan Kaylee he!
Wondjes zijn niet leuk en de rangorde moet uiteraard bepaald worden en tja, dat gaat meestal niet zo zachtzinnig.

Maar liever een wondje dan de kreupelheid lijkt me!

Margreet, sterkte met je maanblindheid paard, lijkt me absoluut geen pretjes als ik uitgecijferd ben wat SM op schrijft..

Is die gemeente gek geworden bij jouw Ingrid??? Heb jij nooit een boswachter achter je aan gehad dan??

Ik heb veel bos tot mijn beschikking, maar moet daar wel eventjes voor rijden. Is niet erg, maar doordeweeks als ik gewoon een klein rondje wil rijden, kom ik ook op plekken waar ik eigenlijk niet mag rijden.
Maar goed , ik rij ook langs autoos die daar niet mogen komen Boos!
Wat ik wil zeggen is dat ik pas 1 keer de boswachter , maar moeders en Debra al vaker door de boswachter zijn angesproken op t feit dat ze daar niet mochten komen Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:40

Antheman schreef:
Nou Gouda,

Veel aandacht geven aan Kaylee he!
Wondjes zijn niet leuk en de rangorde moet uiteraard bepaald worden en tja, dat gaat meestal niet zo zachtzinnig.

Maar liever een wondje dan de kreupelheid lijkt me!

Was het maar alleen een wondje Huilen Dr hele nek en manenkam is dik. Ze heeft moeite met eten, kan haar hoofd amper draaien omdat ze haar nek tniet beweegt en kan niet goed bukken om van de grond te eten. Dit is dit achter een hek gebeurd. Toen ik haar dus 4 dagen had en ze een groep in ging toen was ze er dus bijna geweest. Volgende week gaan ze het land op wat als ze doorgaan met vechten. Ze is al kreupel.De haf heeft dus rondom ijzers. En tja ik ben daar nu eenmaal huiverig voor omdat het ongeluk van 2 september waar ik nog steeds mee aan het dokteren ben dus ook aangericht is door (paar)den met achterijzers.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:41

ellenlouise schreef:
Jeetje Gouda, wat heb jij toch een pech. Ik zie af en toe wel eens een post van je voorbijkomen en meestal is het geen goed nieuws.

Heeft niemand gezien wat er gebeurd is? (behalve een duffe stalhouder) Lekker zo'n pitbullhaflinger.

Hopelijk blijft het bij een flinke spierpijn.

Niemand heeft het gezien (staan maar 4 klanten en die komen in de avonduren) behalve de stalhouder.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 21:45

gouda schreef:
Was het maar alleen een wondje Huilen Dr hele nek en manenkam is dik. Ze heeft moeite met eten, kan haar hoofd amper draaien omdat ze haar nek tniet beweegt en kan niet goed bukken om van de grond te eten. Dit is dit achter een hek gebeurd. Toen ik haar dus 4 dagen had en ze een groep in ging toen was ze er dus bijna geweest. Volgende week gaan ze het land op wat als ze doorgaan met vechten. Ze is al kreupel.De haf heeft dus rondom ijzers. En tja ik ben daar nu eenmaal huiverig voor omdat het ongeluk van 2 september waar ik nog steeds mee aan het dokteren ben dus ook aangericht is door (paar)den met achterijzers.

Maar waarom wordt ze dan bij de rest gezet????
Zij heeft kennelijk de laagste rangorde, gezien het incident toen je haar net had.

En dan nu weer. Je moet haar beschermen hoor! Ze is niet fit, ze is kreupel, kan zich nauwelijks verdedigen.

En over het land opgaan, vraag of er een draad tussen kan. Kan ze wel met paard van je vriendin?

Wat zegt je stalhouder?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:48

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:54

ik vind ze vrij lang en puntig en zie geen roll?? mijn bescheiden observatie Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 21:56

opala schreef:
http://
http://www.mijnalbum.nl/Album=GNMM7F68[/url]

Foto's van vanavond, alleen even hoevenkrabber gebruikt, dus ga niet voor de schoonheidsprijs Bloos .

ohja, op je andere fotoos wilde ik ook nog wat zeggen.
Nl dat er niet zoveel over te zeggen viel, want ze ware nvoor mij te klein om ze echt goed te kunnen bekijken.

Over deze fotoos: ook moeilijk te beoordelen, want we zien alleen de onderkant en je hebt een beenstand foto genoemen, en bent volgens mij weinig door je benen gegaan Knipoog

Fotoos zeggen meer als je plat op de grond gaat liggen, leuk werk in de winter op een boerderij Misselijk en dan een foto maakt.

Hetzelfde geldt voor de zijkant vd hoef!

Wat ik wel zie, is dat op de een na laatste foto een gebroken voetas zichtbaar is. Is dit haar normale stand, of komt dat door de hoek waarin de foto is genomen?

En verder heeft ze nog een lange teen, daar mag je een flinke mustangroll aanmaken hoor, dan wordt die teen ook minder lang!

straal RA ziet er keurig uit!

Mustangroll kun je je nauwelijk een buil aan vallen hoor! Gewoon goed controleren iedere keer of je niet in de witte lijn zit!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:08

Wil eigenlijk wat nieuws aansnijden!!

Wat niet wegneemt dat over de voorgaande dingen niks meer gezegd mag worden hoor Haha!

waar ik zo benieuwd naar ben:

als je aan NB doet, houdt je de levensomstandigheden van je peerd nauwlettend in de gaten. De een slaapt er niet meer van als paard te weinig bewging krijgt, de volgende verhuisd hem naar ee nstek waar hij de paddock in kan, etc.

Ik vraag me af of jullie paarden sinds je dus bewust bezig bent met NB, last hebben van rotstraal of mok!

mijn idee is nl dat bij voldoende beweging dit soort kwalen juist afnemen. Vandaar dat ik hier een warenonderzoekje wil doen!

Merrit heeft het eerste jaar dat ik hem had, en het dus een stalpaaard was die 3 of 4 keer per dag de paddock inging Haha! mok gehad.

Daarna nooit meer.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:08

De da is gisteren voor mijn paard geweest en zij adviseerde me om de hoefranden hier en daar wat ronder te vijlen. Maar moet ik dan zo'n echt 'hoefsmidvijl' hebben of kan ik er gewoon eentje uit de gereedschapskist pakken.

(volgens mij is dit een domme vraag, maar ja je kan verven wat je wilt Blond blijft altijd Blond )

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:12

Antheman schreef:
De een slaapt er niet meer van als paard te weinig bewging krijgt,

meldt zich! Haha!

Maar ja, ook al ga ik zelf aan het vijlen, ik ben geen natuurlijk bekapper. Wel gun ik mijn paard een zo natuurlijk mogelijk bestaan, voor zover dat lukt.

En mijn paard heeft ook nooit meer last van mok (om bij je onderzoek te blijven). In het begin nog wel maar ik smeerde er sudocream op, hup peerd in de blubber en 's avonds even de bagger eraf spoelen en droogdeppen. De mok was weg nog voordat het modderseizoen voorbij was.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 31-03-05 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:13

ellenlouise schreef:
De da is gisteren voor mijn paard geweest en zij adviseerde me om de hoefranden hier en daar wat ronder te vijlen. Maar moet ik dan zo'n echt 'hoefsmidvijl' hebben of kan ik er gewoon eentje uit de gereedschapskist pakken.

(volgens mij is dit een domme vraag, maar ja je kan verven wat je wilt Blond blijft altijd Blond )

daar zijn de meningen over verdeeld! Haha!
Ik zou nooit met een hout of metaal vijl aan de gang gaan!

Ellenlouise, misschien heb ik het gemist, maar wat is je ervaring op t gebied van NB?

En heb je een bekapper? Omdat je DA je adviseerd Knipoog

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:13

Lastig warenonderzoekje AM... Opzich kan ik me er wat bij voorstellen...weinig beweging, staan in stal ... eerder mok en rotstraal... maarimo heeft 'bewust paardenhouden' meerdere aspecten die wellicht mok en rotstraal verminderend werken kunnen...bijv. voeding.... Lastig dus om precies vast te stellen door welke aspecten Mok en rotstraal minder voor zouden komen...Ik ben benieuwd naar de ervaringen van deze en gene!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:16

ellenlouise schreef:
Antheman schreef:
De een slaapt er niet meer van als paard te weinig bewging krijgt,

meldt zich! Haha!

Maar ja, ook al ga ik zelf aan het vijlen, ik ben geen natuurlijk bekapper. Wel gun ik mijn paard een zo natuurlijk mogelijk bestaan, voor zover dat lukt.

ik ook hoor, ik krijg er buikpijn van en moet kotsen als ze de stal niet uitmogen van Reynold. Dan moet ik alles in de strijd gooien.
Gelukkig zijn ze er nog nooit NIET uitgeweest, er wordt alleen gedreigd. hoewel ,de dames bij mij blijven dus wel regelmatig binnen. De baasjes accepteren dat!

Nog banaler dan ik dacht: er lag gisteren een zak veulenbrok bij ons.
Ik vroeg Reynold wat ie daar deed en of ie verkeerd bezorgd was!
Dat krijgt de Haflinger dus!!!! Ik dacht dat ze op merriebrok stond, maar ze staat op veulenbrok Gestoord

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:16

Jullie mankeren niets aan de ogen. Ze heeft idd lange tenen en een mustangroll ontbreekt. Heb wel nog even een foto toegevoegd waar ze geheel op staat en Jessica, mijn oudste dochter, er bovenop zit. En neem a.j.b. geen blad voor de mond, ik heb ontzettend brede schouders Knipoog