Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:40

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:42

MariekeB schreef:
Jessix schreef:
Ik vind dit er toch wel gezellig uitzien.
http://youtu.be/4syiC5-m0bw

Maar wat een verschrikkelijk muziek en vooral met de tekst ... hahaha zingt Linda dat zelf ?
Wel erg leuk om te zien, zonder die muziek zou ik graag daar zijn :D

Ja de muziek laat wat te wensen over! :D Maar het getuigd volgens mij wel van een leuke sfeer voor paard en mens, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:44

Jessix schreef:

Die steiger :D Leuk dier en erg leuk filmpje! :j
Zit er eigenlijk ook nog een verhaal aan? Want volgens mij zegt paardje mij ergens iets, maar weet niet of dat datzelfde paardje is :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:46

Gini schreef:
Ik zeg net dat ik er niet als een lappenpop bijsta. Natuurlijk doe ik gewoon verder met het dagelijkse ding.
Even een concreet voorbeeld om te verduidelijken.
Ik was aan het longeren in de wei (slingeren meer bepaald) wanneer er een kind op een klein kriepend fietsje langs komt rijden. Daar keek ze naar en ik zag dat ze zowel nieuwsgierig als licht opgewonden was. Echter blijf ik gewoon verder slingeren en commando's vragen. Daar bleef ze op reageren, dus ik zag geen reden om iets extra te doen om de spanning te laten afvloeien. Na drie rondjes kijken, werd ze weer ontspannen.
Moest het nu zo zijn dat ze helemaal niet meer op mij reageerde, dan was ik uiteraard op een andere manier tussengekomen. Maar zolang de gehoorzaamheid er is, laat dat paard dan maar doen. ;) Ik denk dat dat ook is waarom "wij" "jullie" als controlefreaks zien. :D

In die situatie had ik hetzelfde gedaan, maar daar is de situatie dan ook naar. Wanneer het zweet bij mijn paard uitbreekt, ik zijn hart door het zadel voel kloppen en hij helemaal flipt, dan laat ik graag de adrenaline afvloeien. Voelt hij zich een stuk prettiger bij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:48

[***] schreef:
Jessix schreef:

Die steiger :D Leuk dier en erg leuk filmpje! :j
Zit er eigenlijk ook nog een verhaal aan? Want volgens mij zegt paardje mij ergens iets, maar weet niet of dat datzelfde paardje is :+

Ja er zit een verhaal aan, maar ik weet het niet meer precies.. Het was in elk geval een echt RBE, high spirit. En ze hebben zeker al een hele weg samen afgelegd. Leuk om te zien!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:26

Ik kwam dit topic tegen en heb er zo heel wat pagina's gelezen maar lang niet alles Y;(

Het filmpje hierboven is leuk! maar een heel andere situatie als het filmpje van Linda en meneer Pignon. Moet er ook eerlijk bijzeggen dat ik de eerste niet uit kon kijken ;( en de tweede te slaapverwekkend vond :O

Ik heb eigenlijk een vraag en ben erg benieuwd naar jullie mening.
Een paard is een bewegingsdier en een vluchtdier. Het heeft een blikveld veel ruimer dan wij maar recht voor zich ziet het juist weinig. Ik zie Linda en de eigenaar recht voor het paard staan wat maar met één oog kan zien.

Waarom staan ze juist daar, lijkt mij de meest onlogische plek die je kunt verzinnen.
Wij mensen zijn niet zozeer bewegingsdieren maar "jagers" wij kunnen focussen en heel stil blijven. Waarom verlangen wij dan van zo'n onrustig paard het moeilijkste wat er op dat moment voor hem is; stilstaan terwijl hij wil bewegen.
Je vraagt het paard precies het omgekeerde van wat hij van nature zou doen. Daarbij is zij zeker geen veilige haven door dat gemep met dat touw.
Mij lijkt het logischer om dan vanuit de bewegingsdrang te werken, laat het paard lopen en werk vanuit daar. Ik doe dat met rijden ook en ik denk jullie allemaal. Met een druk heet paard moet je eerst lekker draven/galopperen zodat de frissigheid eraf is. Als je daarmee gaat stappen en de energie laat oppotten zal hij vroeg of laat ontploffen.

Het laatste wat ik moeilijk te begrijpen vind is waarom doet ze zó vaak hetzelfde. Ik zou zeggen als het na drie keer proberen niet werkt verzin dan wat anders.

Maar ik zal nu het hele filmpje proberen uit te kijken. Ja ik ben bekend met Parelli en ik vind sommige dingen ook heel erg handig maar ik heb zelf een absolute binnenvetter dus niet te vergelijken met het eerste filmpje.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:34

Hoi Justkid,

In het begin hanteerde parelli 'the box' Het paard moest HOE dan ook, daarin blijven..
Tegenwoordig laten ze deze paarden ( RBE) bewegen maar dan door middel van patroon. Bijvoorbeeld de F8. Dit heeft verschillende redenen.

Gecontroleerd laten lopen kan prima helpen, maar soms, lukt dat niet.. En dan moet je dat paard gewoon uit je ruimte houden.

Gelukkig is het filmpje uit OP ook heel oud en wordt er niet meer zo gehandeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:36

Interessante vraag!
Hoe zit het met het zicht als een paard zich met 2 ogen focussed op 1 punt voor zich? Zien ze dat dan niet wat beter/scherper? (paarden kunnen een hindernis toch ook inschatten bv., of is dat omdat die zo breed is en ze dus ook langs de zijkant zien?).

Ik weet dat je moet trachten dat het paard zich met 2 ogen op jouw gaat focussen en dat dit ook als gevolg heeft dat het paard recht achterwaarts gaat en recht naar je toekomt. Ik merk dit ook zelf, als ik recht voor sta gaat het paard recht achteruit, sta ik wat meer links of rechts dan gaat hij scheef .. Daarom ook dat mijn halfblinde niet recht achteruit kan gaan (die wil mij toch altijd kunnen zien en dat is natuurlijk moeilijker voor hem dan voor een ander paard), en weet niet of dat ooit wel zal gaan, dat zie ik onderweg wel :+ De andere heeft daar minder moeite mee, dus misschien zit daar ergens de verklaring? Als ze met 2 ogen focussen (en dus de aandacht volledig op jou hebben en niet op de omgeving) dat ze je wel gewoon zien? Moet zeggen dat ik daar eigenlijk nog niet zo bij nagedacht heb, dus kan best zijn dat ik nu complete onzin zit te typen :o

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:38

Sabine, dat Boke niet recht achteruit gaat kan ook prima iets mentaals zijn. RB paarden gaan onbewust scheef ;)
Wonder kan met beide ogen kijken, maar niet recht achteruit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:41

Kan het inderdaad ook zijn :j Ben er momenteel nog niet uit waar de oorzaak ligt, maar maakt niet uit, daarom dat ik zeg dat ik onderweg wel merk hoe het gaat .. Moest hij zekerder worden en nog steeds niet recht achteruit kunnen omdat hij ook scheef moet kijken dan is dat zo, is het verder ook geen probleem. We zullen het zien :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:44

Volgens mij is het zo dat paarden om recht voor zich te kunnen kijken hun hoofd hoog houden. Dat zie je springpaarden eigenlijk ook altijd doen voor een hindernis.

Recht achteruit heeft ook met de scheefheid van je paard te maken. (ben westernruiter rij heel veel achteruit :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:48

Dus daarom gaat dat hoofd omhoog bij de yoyo-game :)*
Neen, ik weet het niet, sorry :') Maar je ziet het wel, alleen zeggen de mensen dan altijd dat ze dat doen om dat touw te ontwijken..

Recht achteruit heeft ook met scheefheid te maken :j Maar de ene kan het wel en de andere duidelijk niet .. en volgens mij is de ene net zo scheef als de andere :o

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:50

justkid schreef:
Volgens mij is het zo dat paarden om recht voor zich te kunnen kijken hun hoofd hoog houden. Dat zie je springpaarden eigenlijk ook altijd doen voor een hindernis.

Recht achteruit heeft ook met de scheefheid van je paard te maken. (ben westernruiter rij heel veel achteruit :P )

Te hoog niet hoor, spring paarden en hele hoge hoofd is ook adrenaline..
Paarden die relaxt zijn hebben hun hoofd onder hun schoft zeg maar..

Gespannen paarden hebben hoofd ver daar boven (en strakke spieren uiteraard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:52

Hoe kunnen paarden dan zo'n hindernis zien en inschatten Maritje?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:57

Maritje1991 schreef:
Hoi Justkid,

In het begin hanteerde parelli 'the box' Het paard moest HOE dan ook, daarin blijven..
Tegenwoordig laten ze deze paarden ( RBE) bewegen maar dan door middel van patroon. Bijvoorbeeld de F8. Dit heeft verschillende redenen.

Gecontroleerd laten lopen kan prima helpen, maar soms, lukt dat niet.. En dan moet je dat paard gewoon uit je ruimte houden.

Gelukkig is het filmpje uit OP ook heel oud en wordt er niet meer zo gehandeld :)

Ik ben het eigenlijk niet zo eens hiermee. Ik ben nog van voor deze pakketten :+ en ik heb dit pakket in die tijd nooit gekocht of gezien.
In al het oude materiaal was het gewoon gebruikelijk om je gespannen paard wel te laten bewegen, maar wel gecontroleerd, dmv patroon, zijwaarts, achterwaarts, disengage etc, etc.
Dat met die box, daar heb ik eerlijk gezegd, buiten dit stukje om, nog nooit wat over gehoord.
Ik heb dit filmpje (toen het opeens op internet te zien was) ook altijd meer gezien als een overlevingsstrategie, als in: "als je paard RB wordt, hou hem koste wat kost uit je ruimte".

Over scheef achterwaarts gaan: het kan mentaal, emotioneel of fysiek zijn. Het paard snapt nog niet dat het recht moet gaan, het paard durft niet recht te gaan of het paard vind het fysiek moeilijk om recht naar achter te gaan. En alle combinaties hiervan natuurlijk :D

Een paard kan recht voor zich juist diepte zien, als ze diepte willen inschatten, zullen ze dus met twee ogen willen kijken. Een paard kan minder goed focussen door z'n lens boller te maken, zoals wij dat doen. Hij kan door de onderkant van z'n oog ver zien en vanuit de bovenkant juist dichtbij. Daarom doet hij z'n hoofd omhoog voor veraf zien en hoofd omlaag voor dichtbij zien.
Alleen tot een halve meter voor z'n neus zit juist een blind spot, daar zit simpelweg die grote neus in de weg ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:58

Als mijn paard chill is laat ze haar hoofd ook hangen ze heeft nogal een zwaar hoofd denk ik :D maar iets voor je willen zien omdat je niet weet wat het is geeft al adrenaline en dus gaat het hoofd omhoog ik denk dat dat wel samenhangt. :j
Als Kid chill is en ze wil iets voor zich zien dan draait ze haar hoofd even. Op buitenrit niet hoor dan gaat de kop in de lucht en dan voel je ze ook oppompen, aan mij de taak om het hoofd weer laag te krijgen.

Misschien hadden ze daar beter op kunnen focussen in het eerste filmpje; hoe laat je het hoofd zakken=adrenaline dalen ipv achteruit achteruit weg weg achteruit. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:02

Dus buiten die halve meter ziet je paard je wel gewoon?

Het filmpje is ook gewoon geen leerfilmpje, je moet er niks uit willen leren, je moet er geen lessen in zien, behalve dan wat Sanne zegt 'dit is hoe een paard kan reageren en hou hem dan gewoon koste wat het kost uit je ruimte voor je eigen veiligheid'. De lessen leer je op andere momenten, de adrenaline laten wegvloeien, het hoofd laten zakken, etc. Op zich haal je dat ook uit dit filmpje, maar dan moet je de lessen al gehad hebben, anders is het veel gezwaai en veel gedoe waar je niks van snapt. Vandaar dat het nu niet meer in de pakketten zit waarschijnlijk, zorgde voor teveel verwarring en dat is ook niet nodig. Mij zeiden ze toen ik er vragen over stelde "gewoon doorkijken en dan wordt het geleidelijk aan allemaal wel duidelijk". Is ook zo :j Filmpje staat gewoon niet op een handige plaats en moet je niks van willen leren, daarvoor zijn er genoeg andere filmpjes ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:03

sanne83 schreef:
Maritje1991 schreef:
Hoi Justkid,

Ik ben het eigenlijk niet zo eens hiermee. Ik ben nog van voor deze pakketten :+ en ik heb dit pakket in die tijd nooit gekocht of gezien.
In al het oude materiaal was het gewoon gebruikelijk om je gespannen paard wel te laten bewegen, maar wel gecontroleerd, dmv patroon, zijwaarts, achterwaarts, disengage etc, etc.
Dat met die box, daar heb ik eerlijk gezegd, buiten dit stukje om, nog nooit wat over gehoord.
Ik heb dit filmpje (toen het opeens op internet te zien was) ook altijd meer gezien als een overlevingsstrategie, als in: "als je paard RB wordt, hou hem koste wat kost uit je ruimte".

Over scheef achterwaarts gaan: het kan mentaal, emotioneel of fysiek zijn. Het paard snapt nog niet dat het recht moet gaan, het paard durft niet recht te gaan of het paard vind het fysiek moeilijk om recht naar achter te gaan. En alle combinaties hiervan natuurlijk :D

Een paard kan recht voor zich juist diepte zien, als ze diepte willen inschatten, zullen ze dus met twee ogen willen kijken. Een paard kan minder goed focussen door z'n lens boller te maken, zoals wij dat doen. Hij kan door de onderkant van z'n oog ver zien en vanuit de bovenkant juist dichtbij. Daarom doet hij z'n hoofd omhoog voor veraf zien en hoofd omlaag voor dichtbij zien.
Alleen tot een halve meter voor z'n neus zit juist een blind spot, daar zit simpelweg die grote neus in de weg ;)

Ik zal het niet compleet goed begrepen hebben.
Maar in mijn ogen is het pas van de laatste tijd dat je RBE paarden meer laat bewegen.. Eerste wat ik leerde was: Zet 'm in the box en dat werkte niet zo voor ons..

Ach who cares... Ik weet iig dat Linda nu anders doet dan toen in het filmpje.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:08

Ik dacht zelf altijd dat dit filmpje ertussen is geplaatst omdat er juist zoveel softies rondlopen, die parelli willen doen :D
Om niet te veel schadeclaims te krijgen van mensen die aai, aai, aai, oeps, opeens loopt het paard over je heen :+

@Marit:
Nee hoor, dat was altijd al zo. Het staat beschreven in het oude materiaal met boekjes en VHS enzo :D
Er is nu wel veel meer materiaal natuurlijk, veel duidelijker, verschillende strategieën veel beter uitgewerkt etc.

Ik weet ook wel zeker dat Linda dit nu anders zou doen :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:10

sanne83 schreef:
Ik dacht zelf altijd dat dit filmpje ertussen is geplaatst omdat er juist zoveel softies rondlopen, die parelli willen doen :D
Om niet te veel schadeclaims te krijgen van mensen die aai, aai, aai, oeps, opeens loopt het paard over je heen :+

@Marit:
Nee hoor, dat was altijd al zo. Het staat beschreven in het oude materiaal met boekjes en VHS enzo :D
Er is nu wel veel meer materiaal natuurlijk, veel duidelijker, verschillende strategieën veel beter uitgewerkt etc.

Ik weet ook wel zeker dat Linda dit nu anders zou doen :)

Ok! dan excuseer ik mij voor onjuiste informatie te verkondigen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:11

sanne83 schreef:

Dat is natuurlijk ook een optie :Y)
Het is gewoon belangrijk om onderscheid te maken tussen filmpjes om iets te laten zien, en filmpjes hoe je iets moet aanleren .. Filmpje van de TS hoort tot de eerste categorie (en ik zou ook zeggen: don't try this at home, als je geen idee hebt hoe & waarom) maar wordt wel beoordeeld alsof het tot de 2e categorie hoort. Nuja, levert wel leuke discussies op, moet ik wel zeggen :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:19

Maritje1991 schreef:
Ok! dan excuseer ik mij voor onjuiste informatie te verkondigen :P

:P Dat hoeft niet hoor, ze hebben heel wat materiaal uitgebracht en elke keer wordt er toch net op iets anders gefocused.
Je ziet vooral dat als ze veel zien dat mensen heel veel een bepaald iets verkeerd doen, dat ze dan daar heel erg op gaan focussen in de materialen die erna komen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:23

Ah, vandaar het bewegen :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:41

Ik denk dat het ook lastig is om van videomateriaal te leren. Je ziet het wel en je leert het herkennen maar dan ben je bezig met je eigen paard en gaat het net even anders. Ik vind het prettiger als er daadwerkelijk iemand bij je staat om je aanwijzingen te geven en dingen te zien die je zelf mist.

En ik moet ook zeggen dat ik die video's vervelend vindt. Ik heb er een paar geprobeerd maar ik ben afgehaakt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:46

[OPG] Wat zien paarden nou eigenlijk?

Hier een topic over wat paarden zien.

Ik persoonlijk ga nooit recht voor een paard staan, ik sta dan in de dooie hoek. Laat ook een paard nooit recht achter mij lopen om die reden en omdat het "laatste paard" een drijf paard is. Kijk maar naar docu's wat de hengst doet, die bepaald het tempo de leidmerrie waar ze heen gaan. Ik ben niet van plan om opgedreven te worden door mijn hengsten. ;)
Een paard loopt bij mij minimaal met het hoofd naast mij en maximaal met zijn schouder. Op deze manier weet het paard waar ik ben en is het makkelijker op het juiste moment te corrigeren. Een paard wat ver van je af loopt, ben je altijd een fractie's van seconden te laat met corrigeren.
Ook kijk ik een paard nooit recht aan, tenzij ik een confrontatie met het dier aan wil gaan. (wekt agressie op)
Het zwiepen van een touw is erg onrustig, dat wil ik niet hebben ik wil rust hebben. Dan kan een paard zich focussen. Tevens worden er erg veel signalen te gelijk gegeven die elk weer wat anders vragen. Ga naar links (klap halster tegen rechterkant neus) Ga naar rechts (klap andersom van links) hoofd om hoog (tikken tegen onderkaak) hoofd omlaag/achteruit (schuren/druk op de neus) naar voren (druk achter de oren)
Een jong/groen/onzeker paard jaag ik niet van mij af, als het dier mij vertrouwd zoekt het steun bij mij. Jaag ik hem weg schaad ik dat vertrouwen. En meer moeite om het dier rustig te krijgen.

Vraag mij toch erg af waarom mensen voor het tegenovergestelde kiezen en hun eigen veiligheid op het spel zetten. Veiligheid en controle is toch het uitgangspunt van met dieren werken. Het feit dat les materiaal van parelli door de jaren heen aangepast word geeft voor mij aan dat ook deze mensen niet alwetend zijn.

Moet zeggen dat het filmpje van pognon heel erg veel lijkt op hoe ik werk met paarden. Veel rust, korte duidelijke signalen, en het paard de kans geven het zelf op te lossen/uitzoeken dat er niks is om zo druk te zijn. En ik kende hem niet eens. *foei mij*