Amy & Sapphire

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MariekeB schreef:Jessix schreef:
Maar wat een verschrikkelijk muziek en vooral met de tekst ... hahaha zingt Linda dat zelf ?
Wel erg leuk om te zien, zonder die muziek zou ik graag daar zijn
Gini schreef:Ik zeg net dat ik er niet als een lappenpop bijsta. Natuurlijk doe ik gewoon verder met het dagelijkse ding.
Even een concreet voorbeeld om te verduidelijken.
Ik was aan het longeren in de wei (slingeren meer bepaald) wanneer er een kind op een klein kriepend fietsje langs komt rijden. Daar keek ze naar en ik zag dat ze zowel nieuwsgierig als licht opgewonden was. Echter blijf ik gewoon verder slingeren en commando's vragen. Daar bleef ze op reageren, dus ik zag geen reden om iets extra te doen om de spanning te laten afvloeien. Na drie rondjes kijken, werd ze weer ontspannen.
Moest het nu zo zijn dat ze helemaal niet meer op mij reageerde, dan was ik uiteraard op een andere manier tussengekomen. Maar zolang de gehoorzaamheid er is, laat dat paard dan maar doen.Ik denk dat dat ook is waarom "wij" "jullie" als controlefreaks zien.
[***] schreef:Jessix schreef:
Die steigerLeuk dier en erg leuk filmpje!
Zit er eigenlijk ook nog een verhaal aan? Want volgens mij zegt paardje mij ergens iets, maar weet niet of dat datzelfde paardje is
justkid schreef:Volgens mij is het zo dat paarden om recht voor zich te kunnen kijken hun hoofd hoog houden. Dat zie je springpaarden eigenlijk ook altijd doen voor een hindernis.
Recht achteruit heeft ook met de scheefheid van je paard te maken. (ben westernruiter rij heel veel achteruit)
Maritje1991 schreef:Hoi Justkid,
In het begin hanteerde parelli 'the box' Het paard moest HOE dan ook, daarin blijven..
Tegenwoordig laten ze deze paarden ( RBE) bewegen maar dan door middel van patroon. Bijvoorbeeld de F8. Dit heeft verschillende redenen.
Gecontroleerd laten lopen kan prima helpen, maar soms, lukt dat niet.. En dan moet je dat paard gewoon uit je ruimte houden.
Gelukkig is het filmpje uit OP ook heel oud en wordt er niet meer zo gehandeld
sanne83 schreef:Maritje1991 schreef:Hoi Justkid,
In het begin hanteerde parelli 'the box' Het paard moest HOE dan ook, daarin blijven..
Tegenwoordig laten ze deze paarden ( RBE) bewegen maar dan door middel van patroon. Bijvoorbeeld de F8. Dit heeft verschillende redenen.
Gecontroleerd laten lopen kan prima helpen, maar soms, lukt dat niet.. En dan moet je dat paard gewoon uit je ruimte houden.
Gelukkig is het filmpje uit OP ook heel oud en wordt er niet meer zo gehandeld
Ik ben het eigenlijk niet zo eens hiermee. Ik ben nog van voor deze pakkettenen ik heb dit pakket in die tijd nooit gekocht of gezien.
In al het oude materiaal was het gewoon gebruikelijk om je gespannen paard wel te laten bewegen, maar wel gecontroleerd, dmv patroon, zijwaarts, achterwaarts, disengage etc, etc.
Dat met die box, daar heb ik eerlijk gezegd, buiten dit stukje om, nog nooit wat over gehoord.
Ik heb dit filmpje (toen het opeens op internet te zien was) ook altijd meer gezien als een overlevingsstrategie, als in: "als je paard RB wordt, hou hem koste wat kost uit je ruimte".
Over scheef achterwaarts gaan: het kan mentaal, emotioneel of fysiek zijn. Het paard snapt nog niet dat het recht moet gaan, het paard durft niet recht te gaan of het paard vind het fysiek moeilijk om recht naar achter te gaan. En alle combinaties hiervan natuurlijk
Een paard kan recht voor zich juist diepte zien, als ze diepte willen inschatten, zullen ze dus met twee ogen willen kijken. Een paard kan minder goed focussen door z'n lens boller te maken, zoals wij dat doen. Hij kan door de onderkant van z'n oog ver zien en vanuit de bovenkant juist dichtbij. Daarom doet hij z'n hoofd omhoog voor veraf zien en hoofd omlaag voor dichtbij zien.
Alleen tot een halve meter voor z'n neus zit juist een blind spot, daar zit simpelweg die grote neus in de weg
sanne83 schreef:Ik dacht zelf altijd dat dit filmpje ertussen is geplaatst omdat er juist zoveel softies rondlopen, die parelli willen doen![]()
Om niet te veel schadeclaims te krijgen van mensen die aai, aai, aai, oeps, opeens loopt het paard over je heen![]()
@Marit:
Nee hoor, dat was altijd al zo. Het staat beschreven in het oude materiaal met boekjes en VHS enzo![]()
Er is nu wel veel meer materiaal natuurlijk, veel duidelijker, verschillende strategieën veel beter uitgewerkt etc.
Ik weet ook wel zeker dat Linda dit nu anders zou doen
sanne83 schreef:Ik dacht zelf altijd dat dit filmpje ertussen is geplaatst omdat er juist zoveel softies rondlopen, die parelli willen doen![]()
Om niet te veel schadeclaims te krijgen van mensen die aai, aai, aai, oeps, opeens loopt het paard over je heen
Maritje1991 schreef:Ok! dan excuseer ik mij voor onjuiste informatie te verkondigen