De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:00

gouda schreef:
Nu staat ze echt plat zeg maar en hangt ze meer achterover op haar hoeven. Dus eigenlijk is haar stand veranderd toch?

Heb je foto's?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:00

Yep, dat klinkt echt als gallen, die zijn heel zacht en je kunt ze ook verplaatsen en induwen, maar ze komen altijd weer terug.
Ik heb hier een mooi plaatje ervan, zal ik even inscannen voor je.

Dat achterover hangen klinkt mij niet gezond in de oren... Is de teen dan niet te lang?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:11

Geen idee eerlijk gezegd of de teen te lang is Bloos Ze is net 2 weken terug bekapt. Zal kijken of ik vanmiddag tijd heb om de laatste foto's te plaatsen van na de bekapping.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:11

Afbeelding

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:23

Bij haar zit het hoger en ook aan de zijkanten waar je zeg maar die richel ziet lopen aan de zijkant van het been Bloos Ook is het minder dik maar minder langwerpig het loopt mee met het been zeg maar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:37

Kan goed hoor, dit plaatje is maar een voorbeeld.
Maar dan zijn ze wel al best wel groot, althans dat denk ik als ik het zo lees? En als het ook tussen de pezen zo opgevuld is, dan kan het zeker geen kwaad om daar eens goed naar te laten kijken door een deskundige. Want dat hoort toch echt niet zo semi-plotseling op te komen.

Nescio heeft superstrakke voorbenen met van die hele dikke en droge staalkabelpezen, achter is hij wat "rommeliger", die lopen ook sneller op en daar heeft hij ook iets gallen. Ene been erger dan het andere, daar heeft hij een oude blessure (bandje overrekt), die is nu allang over, maar helemaal strak is het nooit meer geworden. Ik scheer z'n witte benen niet op, dus het valt niet zo heel erg op Haha! Maar dat is echt een keiharde hoor, met van die brede grove gewrichten, dus die mankeert niet vlug wat.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:47

Vraag er morgen ook even naar als de dierenarts er is die moet toch een kreupelheidsonderzoek doen. Ik vraag dan meteen naar de hoefstand/beenstand, klieren, het sommige dagen slecht eten de hele ratteplan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:02

Je mag al je vragen wel even opschrijven van tevoren!
Zou zonde als je wat vergeet.

Naar hoor dat getob met je paard, kan me voorstellen dat je daar heel erg onzeker van wordt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:51

Mijn vorige paard had erge last van gallen, kwam deels ook door het voer hoor! Ze kreeg op die stal kuil en dat was veel te eiwitrijk voor haar. Ze kreeg toen, ook nog biks, ik was toen nog niet zo ver met alles zeg maar...

Toen ze op de (schrale) wei stond en hooi kreeg, was het al stukke minder geworden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:01

paard van de boerin heeft onwijze gallenl is 4 jaar oud enheeft altijd alles met latex bandages en nu latex bandagen + daar overheen 3 in 1 beenbeschermers gedaan, zelfs wandelen aan de hand, de warmte die ontwikkeld werd tijdens het werk heeft nooit ergens heen gekund...... nu heeft ie gallen

Mijn jachtpaard had ook gallen: als 3 jarige erg hard moeten werken in Ierland, maar hij is nu el 24 en staat met HKO 4 tjes ergens in een rusthuis te nietsen

ik ben op balkon in slaap gevallen, moet nu met spoed naar stal.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:13

smurf schreef:
ik ben op balkon in slaap gevallen, moet nu met spoed naar stal.....

Haha!

Juist door dat extra uurtje kan ik nu weer elke avond doordeweeks het bos in OK dan! , ipv langs de weg, lekker onthaasten dus

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:15

opala schreef:
Haha! Juist door dat extra uurtje kan ik nu weer elke avond doordeweeks het bos in OK dan! , ipv langs de weg, lekker onthaasten dus

Inderdaad! Rij jij ook gewoon op de weg als het donker is? Van Ant weet ik het bijvoorbeeld dat zij het ook doet. Ik doe het weer omdat ik dat van haar 'geleerd' heb. Maar ik durf nog niet zo goed de duistere polder in richting het bos(je) in het donker. (Komt nog wel Haha!)

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:18

Sigaar steekt er nog 1 op Haha! Op het werk roken we allemaal buiten ook de kids boven de 16 jr .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:25

Bij ons mag je in het donker het bos niet in, regels van het PWN. Heb het 1x toch gedaan met mijn dochter Bloos , maar is mega-eng. Je verwacht ook enge dingen te zien.

Oop krijgt vanaf dat de zomertijd is ingegaan eindelijk wat meer beweging. Nu nog 24-uurs weidegang.

Ik haat rijden in de bak, dus dan wordt het langs de weg. Sommige stukjes rijden de auto's rakelings langs, vindt Oop niet eng, want ze komen van achteren langs. Op de smalle weg met tegenliggers staat ze wel eens dwars op de weg van angst .... en soms ook weer niet. Wanneer er een trekker of vrachtauto nadert, zorg ik altijd dat ik uitwijkruimte heb.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:30

Arabesk, opgelopen benen door te eiwitrijk voer en/of te weinig beweging is toch wel wat anders dan gallen hoor.
Gallen zijn echt uitstulpingen van gewrichtsvloeistof, dat zijn echt duidelijke bobbels, opgelopen benen is een gebrekkige drainage door de bloed- en lymfevaten en is niet zo duidelijk omrand. Nescio heeft ook prompt dikke benen als hij toevallig een keer kuil krijgt ipv hooi en als het echt té is krijgt hij er zelfs bultjes van op z'n rug en hals.

Ik heb net springles gehad, hemel wat wordt dat beest heet! Niet normaal zo hard als hij gaat als ik 'm z'n zin geeft, oortjes erop, nek erop en *vroem* gááááán. Echt leuk dat hij zo enthousiast wordt, maar iets meer controle is ook wel eens lekker. Een dubbelsprong op 3 galopsprongen heeft hij tot 3 keer toe in 2 galopsprongen gedaan en het paste best, voelde niet eens echt verkeerd, mafkees!

We hebben nu een paard op stal met vermoedelijk een aanval van maanblindheid, zóó zielig, hij kan helemaal geen licht verdragen en met dit mooie weer en felle zon dus gewoon z'n hok niet uit, dat doet 'm echt heel veel pijn. Ik ga vanavond in het donker maar wat met 'm doen Ach gut

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:47

Citaat:
Uveitis (moonblindness)

This disease affects the inside and outside of the eye, as well as the surrounding tissues, and is extremely painful for the horse. The pupil constricts and the eye becomes very sensitive to light. Copious tears are produced, and the eyelids, which are inflammed, tend to be fast-closed. The cause may be bacteria or worm larvae; treatment includes antibiotics, corticosteroids and atropine. The problem tends to reoccur and eventually leads to blindness.

TREATMENT DURING EPISODES: BANAMINE, 250 MG (1 PACKET) IN FEED TWICE PER DAY; ATROPINE, 1/4 INCH PER EYE EVERY 8 HOURS; DEXAMETHASONE, 1/4 INCH PER EYE EVERY 6 HOURS; OPTIMMUNE, 1/4 INCH PER EYE EVERY 12 HOURS.

Weinig hoopvol dus.
Misschien kun je iets met bovenstaande.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:53

opala schreef:
Juist door dat extra uurtje kan ik nu weer elke avond doordeweeks het bos in OK dan! , ipv langs de weg, lekker onthaasten dus

Lekker is dat he!!

Ik geniet er ook zooo van dat het beter weer, dus langer licht ,maar ook minder nat is!

Paarden staan nu sinds een week buiten ,ook snachts.
En ik kan nog kiezen of zik ze s avonds binnen zet.
Zooon luxe gevoel!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:56

bij ons gaan ze 1 mei het land niet op, de boer heeft het nu besloten, er zwemmen nog zwanen op de plaatsen waar nu eigenlijk koeien moeten lopen Huilen

op zoek naar een boer dus die wel paarden op het land wil per 1 mei..... Klaas gaf me weinig kans, ze hebben het gisteren namelijk afgesproken op een boeren-vergadering.....

Morrie heeft nu het warmer weer is acuur stinkende rotstraal, morgen maar naar Nijkerk rijden voor nog 2 bussen CTC spray want met dat witte lijn gedoe zijn ze alweer leeg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:57

Arabesk schreef:
Inderdaad! Rij jij ook gewoon op de weg als het donker is? Van Ant weet ik het bijvoorbeeld dat zij het ook doet. Ik doe het weer omdat ik dat van haar 'geleerd' heb. Maar ik durf nog niet zo goed de duistere polder in richting het bos(je) in het donker. (Komt nog wel Haha!)

Idee om de eerste keer je Chinees op de fiets ernaast mee te vragen?

En een goede koplamp op je cap he, dat scheelt een heel stuk!

Wel %%^^#%, ik ben er keihard afgelazerd daarnet Boos!
Ik wilde erop springen, maar sprong te hard Haha! belandde aan de andere kant op de straat , wat nogal hard was.
Linkerarm, dat is mijn goede, helemaal verrekt.
Gelukkig viel ik niet op mijn kop, maar ik heb echt even staan vloeken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:15

arme AM Ach gut maar het is wel knap om over je paard heen springen....zal mij nooit gebeuren, ik kom er zelfs met een opstapje amper op zonder zadel....

Wanda heeft me wel eens over een paard heen gegooid, kwam ik ook wat onzacht terecht in de omheining met m'n kop op een biels....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:18

Margreet schreef:
Yep, dat klinkt echt als gallen, die zijn heel zacht en je kunt ze ook verplaatsen en induwen, maar ze komen altijd weer terug.

Wat zijn dan harde bulten die op de benen ontstaan?
Ik dacht altijd dat dat gallen waren. Isabella heeft er eentje op haar voorbeen tussen knie en koot in aan de binnenzijde. Daar zit (sinds een tijd al hoor) een harde bult. Beweegt niet, is niet zacht ook, niet in te drukken. Net een knikker die daar vast zit zeg maar.

Groeten
Ingrid

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:21

Citaat:
Wat zijn dan harde bulten die op de benen ontstaan?

dat zijn schieffels Pling

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:22

@Sugarmiss: dat paard past helaas precies in die omschrijving... Verdrietig
DA is er bij geweest, ik druppel 'm vanavond, zal eens kijken wat voor iets dat middel precies is. Het is ook echt pijnlijk voor 'm, dat druppelen moet met de praam erop, anders laat hij het echt niet toe. En hij is flink groot!

Zo sneu, dat dier loopt normaal heel veel op een dag, is ook een echt goed dressuurpaard op hoog niveau (en staat te koop voor een hele flinke som geld...), breekt z'n box af als hij er niet genoeg uit komt en nu staat hij alleen maar in het donkerste hoekje van z'n stal te suffen...

@Isapaardje: die harde bulten, dus echt bot en niet te bewegen, dat zijn schiefels. Ontstaan door een irritatie van het beenvlies door bijvoorbeeld aantikken. Is in principe een "schoonheidsfoutje", alleen in de buurt van pezen of gewricht kan het wel heel vervelend zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:23

opala schreef:
Bij ons mag je in het donker het bos niet in

Je mag hier bij ons eigenlijk zelfs met je paard het bos niet in. Verboden voor paarden staat op het ene bordje en ergens verderop staat dan verboden voor ruiters.

En dus wandel ik altijd braaf met Isabella het bos in ... ze is tenslotte een pony, ik ben bovendien geen ruiter maar een gewone wandelaar; of we mennen en dan zijn we menners en ook geen ruiters hihi.

Maar gemeente niet gek hier ... die gaan wildroosters plaatsen met stroom erop. Ik heb rubberen hoefschoenen dus kuier er nog altijd zo overheen Haha! Echter kennisje is dus pas bijna verongelukt toen ze er wel met het beslagen paard overheen ging. Zo dat schoot op ... goed om fiks te verongelukken. Er staat nl. geen bordje bij "pas op stroom" (want er staat wel bordje verboden voor paarden weer in dit geval).

Groeten
Ingrid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:25

@Margreet: ik heb op meerdere sites gelezen dat men ook aspirine geeft. Makkelijk aan te komen, al zou ik vooraf wel eerst even bij de DA informeren.

Sneu hoor voor zo'n paard Verdrietig