Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:13

Fellor schreef:
Gini schreef:
Dat bedoel ik dus ook.
Met eigen initiatief bedoel ik ook echt eigen initiatief he. Dus niet het paard de vrijheid geven om verschillenden antwoorden te geven, maar maar 1 antwoord als juist te bestempelen.
Neem nu bv. een opgewonden paard dat langs mij dribbelt in plaats van te stappen. Zolang ik de oorzaak ken (opgewondenheid) en het paard wel gehoorzaam blijft, laat ik dit paard dribbelen. Het paard moet dan niet stappen. Ik luister naar mijn paard die mij dan vertelt dat die zenuwachtig is. Ik ga dan niets doen om haar toch te laten stappen. Als ik opgewonden ben, beweeg ik namelijk ook heel veel (ijsberen).

Maar een andere manier van benaderen is je paard helpen die spanning los te kunnen laten. Dat is ook een keuze "binnen het programma". Het is zeker de bedoeling dat je je paard de kans geeft om te laten zien wat er dwars zit. En ook laten dribbelen zoalng hij niet aan de lijn hangt is een optie. Het ligt er maar net aan wat je prioriteiten zijn in een bepaalde situatie en wat het best is voor je paard op dat moment, want gespannen zijn is voor hem ook niet fijn.

Maar ook een belangrijk deel van het programma is: "being the ambassador of yes". Als je paard dus iets aanbiedt dat je daar best in mee kan gaan ( om het eventueel om te buigen) en niet bij alles nee hoeft te roepen omdat meegaan soms een investering is in de relatie met je paard. Maar wel binnen bepaalde voorwaarden, want je paard altijd toestaan om iets anders te laten zien is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Die balans uitleggen wordt te uitgebreid omdat dat afhankelijk is van je paard, de situatie en je doel voor een bepaalde training.

Volledig eens :j Mooi beschreven.
Ik laat mijn eigen paard nooit en te nimmer dribbelen. Die zal alleen dribbelen uit spanning.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:14

[***] schreef:
Neen, niet precies op 6 minuten ^)
Ik wil gewoon aangeven dat het geen 10 minuten doorgaat zonder resultaat, zoals meerdere mensen in het topic hier wel denken. Er is wel degelijke resultaat, zelfs het gewenste resultaat, alleen duurt dat nooit lang ... en dat is dus het hele probleem bij dit paard ...

En in het topic is al meermaals de vraag gesteld: wie zegt dat hij op andere plaatsen ook problemen geeft? Misschien is dit wel de eerste keer dat hij zo reageert, en misschien is dit wel de enige plaats waar dit probleem zich voordoet. Wat heb je er dan aan om in een andere ruimte te gaan werken? En het paard is er nu éénmaal, in deze staat, kan je hem moeilijk even weghalen om ergens anders aan de oplossing te gaan werken, de oplossing ligt daarop, op die plaats. En tja, dat kan wel eens wat langer duren dan dat mensen willen, en ook eens wat moeilijker zijn dan dat mensen graag zien. Maar paard op zo'n moment weghalen naar een andere plaats is in mijn ogen geen oplossing, buiten het risico wat je loopt (kan goed zijn als je je verplaatst dat paard helemaal over je heen loopt) lijkt het mij ook geen onderdeel van de oplossing, omdat het probleem daar ontstaat en dus ook daar opgelost zou moeten worden.

Wat knap dat jij het hele probleem ziet bij het paard! Ik heb het alleen over wat efficiëntie toepassen bij het trainen... meer niet maar je blijft maar doorgaan... Net zoals die mevrouw met dat touw _O-

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:16

Sorry, ik dacht dat mensen reacties plaatsten om hun eigen idee te geven en meer te weten te komen over de ideeën van anderen ... Wist niet dat je enkel gewoon even je gal wilde spuwen en daar niemand op mocht reageren .. Moet je volgende keer even duidelijker aangeven dan ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:20

[***] schreef:
Ik begrijp best dat mensen iets hebben van "laat een bang paard toch kijken of dribbelen of .. ", maar hoe leuk is het voor dat paard om bang te zijn en bang te blijven?

Een paard dat je laat kijken hoeft niet bang te blijven. Veel paarden kunnen ook zelf tot de conclusie komen dat er eigenlijk niks engs aan is. Heeft alleen maar even tijd nodig. Als je de aandacht afleidt, kan het er ook toe leiden dat je het paard de kans ontneemt om de situatie echt te begrijpen. Dan vertrouwt dat paard wel helemaal op jou, maar heeft zelf niet zoveel inzicht.

Hangt een beetje van de omstandigheden af of dat handig is of niet, maar persoonlijk heb ik de indruk dat echt begrijpen van de situatie uiteindelijk beter verankerd is, dus dat zou mijn voorkeur hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:21

Uiteraard, ben ik het ook helemaal mee eens :j
Als die van mij kijken laat ik ze in eerste instantie kijken, maar ik merk snel genoeg of ze daar dan zelf mee omkunnen of niet (naja, bij 1 paard dan toch, bij de ander heb ik dat probleem van kijken zo niet :+ ) en als ik merk dat het niet goed gaat haal ik de aandacht zo snel mogelijk bij mij, en gaan we er samen aan werken. Dan wacht ik niet totdat hij het in zijn eentje oplost, want ik weet dat die dat op dat moment niet krijgt verwerkt, en dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:25

[***] schreef:
Sorry, ik dacht dat mensen reacties plaatsten om hun eigen idee te geven en meer te weten te komen over de ideeën van anderen ... Wist niet dat je enkel gewoon even je gal wilde spuwen en daar niemand op mocht reageren .. Moet je volgende keer even duidelijker aangeven dan ;)

Whahahaha! Nee je gaat totaal niet inhoudelijk in, je blijft alleen maar doorgaan waarom het wel zo goed is om door te gaan terwijl je net zo goed een keer kunt stoppen en op een andere tak verder kunt gaan. Je hapte ook zo lekker op mijn eerste post. *D

Efficient is zoveel mogelijk resultaat uit zo min mogelijk inspanning. Ik zie het hier andersom, een dier heeft ook geen tijdsbesef dus die kan nog wel 3 uur zo doorgaan. Ik zou het zo niet aanpakken maar dus vanuit een veilige omgeving werken. Ik ga niet eisen van een dier dat het tussen vuurwerk naar mij luistert eerst "droog" oefenen, dan vuurwerk in de buurt en dan ertussen. Dus niet ergens vandaan plukken en dan vanalles gaan eisen. Als het probleem is dat het dier zo onzeker is in een vreemde omgeving en blijft roepen naar "huis" moet het dier eerst wennen aan het feit dat het jou als mens kan vertrouwen in een vreemde omgeving.

De paarden die de show tijdens Jumping Amsterdam lieten zien hebben ze ook niet een brandend kleed opgelegd en dan eens even die passage gaan vragen. Eerst vertrouwen en dan verder werken. Waarom zou dat paard die vrouw vertrouwen en gaan luisteren, zeker als het dier blind is dat ook gaan eisen. Ik snap die aanpak best van haar en zelf ook mee gewerkt en het werkt tot op zekere hoogte best wel maar het is net zo lastig om te stoppen met iets i.p.v. maar doorgaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 15:29

Shadow0 schreef:
Een paard dat je laat kijken hoeft niet bang te blijven. Veel paarden kunnen ook zelf tot de conclusie komen dat er eigenlijk niks engs aan is. Heeft alleen maar even tijd nodig. Als je de aandacht afleidt, kan het er ook toe leiden dat je het paard de kans ontneemt om de situatie echt te begrijpen. Dan vertrouwt dat paard wel helemaal op jou, maar heeft zelf niet zoveel inzicht.

Hangt een beetje van de omstandigheden af of dat handig is of niet, maar persoonlijk heb ik de indruk dat echt begrijpen van de situatie uiteindelijk beter verankerd is, dus dat zou mijn voorkeur hebben.

Inderdaad!

Het hangt ook allemaal wel een beetje van de situatie af. In het verkeer zijn je mogelijkheden wat beperkter dan in een bak etc.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:47

Eens ik laat mijn paard wel kijken niet dribbelen omdat e dan steeds meer en meer spanning opbouwt.

Langs de weg vraag ik veel schouder voor, stukjes zijwaarts, stukje rechtuit, even halt, even achterwaarts. Bij paarden in die State of mond kun je beter elke keer kleine dingen vrage zodat ze kunnen gaan ontspannen. Mijn paard moet je niet gewoon maar laten, want dat lost niets op. Ach in grote lijnen kun je bepaalde dingen hetzelfde doen. Maar toch is het per paard nog wel een beetje anders. Zeker afhankelijk van de achtergrond en niveau van training etc. Zoveel dingen spelen een rol.

Mijn taak voor min paard is haar zelfvertrouwen vergroten en bewijzen dat ze niet van alles dood gaat. Ik gebruik daar de kennis van parelli voor. Die horsenalitys en de technieken daarbij hebben mij zeer goed geholpen. Daarvan heb ik geleerd mijn paar niet te laten dribbelen maar die energie ( die er toch al is) om te zetten naar iets positiefs. Dat heeft niet perse met gehoorzaamheid te maken, het helpt mijn paard ook. Zo zie ik dat ze in het weiland en met andere paarden ook meer zelfverzekerd is. Ze denkt niet meer bij alle heftige dingen dat de wereld vergaat, ok beetje overdreven misschien. Maar zij wilde echt vor veel dingen wegvluchten en ging vaak zomaar ineens rennen en dat is in mijn ogen echt angst geweest en niet ' gewoon blij'

Anyway het gaat voor mij verder dan gewoon gehoorzaamheid... En dat voor meer parelliers :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:04

Shadow0 schreef:

Dat is wat ik bedoelde toen ik zei dat ik mijn paard zou laten dribbelen. Waarom zou IK de spanning moet laten weggaan door de aandacht van het paard op MIJ te richten? Waarom moet de wereld van het paard zo radicaal rond de mens draaien? Tot zelfs de emoties toe willen wij het paard controleren? Dat is toch niet gezond? Geef het paard ademruimte.

Ik laat het paard rustig kijken als die bang is of iets spannends vind. Ik zorg dat ik daar ben als standvastige, rustige leider, maar ik ga niets specifieks doen om het paard de aandacht naar mij te laten richten. Laat het paard maar kijken en zelf tot de conclusie komen dat het niet eng is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:06

fransje23 schreef:
Jessix schreef:
Parelli is juist gebaseerd op eigen initiatief. Iedereen kan een paard wat laten doen, maar kun je het ook voor elkaar krijgen dat het paard het ZELF wil.

Je leert een paard toch te reageren op bepaalde commando's en koppelt daar een verwachtingspatroon aan?
Ik geloof niet dat een paard zelf achterwaarts wil gaan als jij je vinger beweegt etc. Al hij het niet doet zet je sterker aan, niets geen eigen initiatief. Je geeft het paard een keuze of achterwaarts gaan of het wordt onaangenaam.
Is niet slecht maar is geen eigen initiatief.

Mijn paard mag vooral met buitenrijden veel zelf bedenken. Ik bepaal het tempo en zij bepaald waar ze loopt en soms ook welke afslag of bijzondere D-tour we nemen. Ze heeft nog weleens een voorkeur voor het bekijken van opritten en tuinen maar dat staat ik dan weer niet toe :D

Toch wel, het wordt echt een soort spel. :) Althans wel met mijn LBE paarden. Ik speel veel Liberty, zonder touw dus en mijn paarden vinden dat prachtig.

En als ik met mijn vinger wiebel, willen mijn paarden achterwaarts gaan om mij te plezieren. Je kunt het met jezelf vergelijken, je doet soms iets omdat het moet, maar geheel tegen je zin. En je doet soms iets, voor iemand omdat je dat graag voor diegene wil doen. Daar zit een groot verschil in. Wanneer mijn paarden omdraaien en wegrennen ipv achterwaarts gaan, laat ik ze op de cirkel galopperen en van hand veranderen met een changement in het midden, om maar een voorbeeld te geven. Wil je graag rennen, prima jongens, dan gaan we toch rennen.

Ook spelen wij veel match & mirror. We spiegelen elkaar dan letterlijk. Ik hun eerst, dan zij mij. Nogmaals zonder touw. Ik zie het ook niet als training, voor mij is het echt spel. Alles is voor mij spel, ook als ik erop zit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:08

Gini schreef:
Shadow0 schreef:

Dat is wat ik bedoelde toen ik zei dat ik mijn paard zou laten dribbelen. Waarom zou IK de spanning moet laten weggaan door de aandacht van het paard op MIJ te richten? Waarom moet de wereld van het paard zo radicaal rond de mens draaien? Tot zelfs de emoties toe willen wij het paard controleren? Dat is toch niet gezond? Geef het paard ademruimte.

Ik laat het paard rustig kijken als die bang is of iets spannends vind. Ik zorg dat ik daar ben als standvastige, rustige leider, maar ik ga niets specifieks doen om het paard de aandacht naar mij te laten richten. Laat het paard maar kijken en zelf tot de conclusie komen dat het niet eng is.

En soms gebeurd dat niet en kun je beter de cirkel waarin het paard zich bevind verbreken. Misschien zelf voordat het flipt. Voor een paard is het heel normaal om een leider te hebben. Juist daar voelt het zich prettig bij. In mijn kudde kijken ze ook naar de leider, als die niet reageert dan zal het wel goed zijn.

Ik vind het fijn als mijn paard op die manier op mij kan vertrouwen. Dat hij mij gelooft als ik aangeef dat het goed is. Als ik dat niet kan, dan ben ik ook geen goede leider voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:10

Waarom zou je de spanning niet laten weggaan als je er wel de mogelijkheid voor hebt?
Waarom zou je paard in spanning moeten blijven en er zelf uitkomen (wat niet elk paard zomaar kan trouwens) als jij ook iets kan doen om het paard te helpen om uit die spanning te komen?

Mijn pony kan heel moeilijk alleen dingen handelen, waarom die zo is (geworden) weet ik niet, maar het is er gewoon. Gewoon heel simpel: loop samen met hem over een zeil en er is geen probleem, laat hem alleen over dat zeil lopen en hij wil er gewoon niet over, gaat snuiven, wordt bang, ... Dit is hetzelfde met dingen die hij eng vindt, als ik hem alleen laat kijken en het zelf laat uitzoeken wordt hij echt bang. Haal ik op zo'n moment (na even laten kijken om in te schatten wat en hoe) zijn aandacht terug bij mij en zeg ik "we gaan er samen naartoe of mee werken" dan is het al een heel stuk minder .. Dus waarom zou ik hem dan alles alleen laten oplossen?

Is nu dus mijn ervaring bij dit paard. Een paard dat even kijkt, merkt dat er niks aan de hand is en weer gewoon verder gaat heb ik het ook niet over ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:14

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:15

[***] schreef:
Waarom zou je de spanning niet laten weggaan als je er wel de mogelijkheid voor hebt?
Waarom zou je paard in spanning moeten blijven en er zelf uitkomen (wat niet elk paard zomaar kan trouwens) als jij ook iets kan doen om het paard te helpen om uit die spanning te komen?

Omdat je zo een paard krijgt met een ton zelfvertrouwen en juist een paard dat in de toekomst minder snel van dingen bang zal hebben. Een paard dat zelf op ontdekkingstocht durft gaan.
Ik sta er nu ook weer niet bij als een lappenpop die zegt "zoek het maar uit, paard". Ik blijf erbij als rustige leider, gehoorzaamheid blijft nummer 1 uiteraard, flippen en touwtjetrek is niet de bedoeling. Wanneer je normaal doet, vloeit de spanning vanzelf weg.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:19

fransje23 schreef:
sanne83 schreef:
Je rijd nooit meer dan 5 minuten?

En als je je paard naar de wei brengt, dan vind je het prima als hij het touw uit je handen rukt en alvast vooruit gaat? Of als je aan het poetsen bent, dan danst je paard in het rond? slaafs stilstaan, bleegh :+

Grappig dat je meteen naar uiterste gaat :)

Het is dus of slaafs volgen of een touw uit je hand rukken en andere drukke dingen? Paarden kunne ook rustig op hun gemak zijn zonder dat het "slaafs"l is.
Er is bijvoorbeeld niet zoiets als lekker met de oren naar voren naast je meelopen zonder getrek en spanning op het touw?

Ik chargeer natuurlijk een beetje. Uiteindelijk wil iedereen gewoon z'n paard dingen aanleren, heel simpel.
Wat jij noemt is de basis. Paard loopt aan een los touwtje mee, paard is aan een los teugeltje door het bos te rijden.
Daarna kan je je communicatie verder verfijnen, als je dat wilt. Misschien wil je dat rijdend doen, misschien wil je dat op de grond doen. Wat mij betreft blijven het gewoon dingen die je je paard aanleert.

Waarom een paard die los meeloopt, dan slaafs is en een paard in de dressuur (waarbij elke pas gecontroleerd wordt!) niet, dat verschil zit, naar mijn idee, echt volledig in je eigen hoofd.

@Gini
Als mijn paard in de wei staat, dan is ze zelf (in samenwerking met de andere paarden natuurlijk) verantwoordelijk voor haar eigen gemoedstoestand.
Als ik ervoor kies om mijn paard uit de wei te halen en bloot te stellen aan dingen die zij spannend vind, dan is het ook mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat ze daar ontspannen bij blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:21

Doe ik voor een gedeelte ook, met die lijn waar ik het al een paar keer over gehad heb.
En soms kan hij gewoon zelf weer rustig worden, soms ook niet, dan wordt er alleen maar meer spanning opgebouwd. Dan kan ik wel als een rustige leider staan wachten, maar als je een uur staat te wachten met een paard dat vol spanning niet weet wat ie ergens mee moet, dan zie ik daar het nut niet van in, en zie ik ook niet hoe je het paard daarmee helpt. Misschien valt na een uur wel het kwartje, maar dan heeft je paard wel een uur in spanning gezeten, terwijl je ook na 5 of 10 minuten had kunnen zeggen "ok, het lukt je niet alleen, kom, we gaan het samen doen, even op mij letten nu en het komt allemaal goed".

En wat Sanne zegt inderdaad ook :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:21

Jessix schreef:
Ik vind dit er toch wel gezellig uitzien.
http://youtu.be/4syiC5-m0bw

Maar wat een verschrikkelijk muziek en vooral met de tekst ... hahaha zingt Linda dat zelf ?
Wel erg leuk om te zien, zonder die muziek zou ik graag daar zijn :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:26

Ik zeg net dat ik er niet als een lappenpop bijsta. Natuurlijk doe ik gewoon verder met het dagelijkse ding.
Even een concreet voorbeeld om te verduidelijken.
Ik was aan het longeren in de wei (slingeren meer bepaald) wanneer er een kind op een klein kriepend fietsje langs komt rijden. Daar keek ze naar en ik zag dat ze zowel nieuwsgierig als licht opgewonden was. Echter blijf ik gewoon verder slingeren en commando's vragen. Daar bleef ze op reageren, dus ik zag geen reden om iets extra te doen om de spanning te laten afvloeien. Na drie rondjes kijken, werd ze weer ontspannen.
Moest het nu zo zijn dat ze helemaal niet meer op mij reageerde, dan was ik uiteraard op een andere manier tussengekomen. Maar zolang de gehoorzaamheid er is, laat dat paard dan maar doen. ;) Ik denk dat dat ook is waarom "wij" "jullie" als controlefreaks zien. :D

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:29

Sorry hoor maar als dat filmpje Parelli is dan mogen ze het wat mij betreft verbieden, of eerst even een cursus Parelli van A tot Z uitvoeren op diegene die dit zo wilt gaan doen. Zal best een momentopname zijn maar ik kan het niet anders vinden dan bijzonder laf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:29

Maar ... maar ... maar ... Als je dat voorbeeld neemt doe "jij" gewoon hetzelfde als "ik" .. Jij blijft ook dingen van je paard vragen, jij blijft ook reactie verwachten, en als dat niet gebeurd of het dreigt uit de hand te lopen grijp je ook in. Dus eigenlijk zit er helemaal geen verschil tussen "wij" en "jullie" .. :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:31

Maar zeg dat dan dat "jullie" gewoon hetzelfde doen. :D
Ik doe gewoon niets speciaals om de aandacht per se naar mij te trekken. Dat ze dan drie rondjes loopt met haar hoofd naar het fietsje gericht, zo lang ze luistert ga ik daar niets aan doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:31

sanne83 schreef:
Waarom een paard die los meeloopt, dan slaafs is en een paard in de dressuur (waarbij elke pas gecontroleerd wordt!) niet, dat verschil zit, naar mijn idee, echt volledig in je eigen hoofd.

Wie zegt dat ik een paard wat los meeloopt per definitie slaafs vind? Over dressuur heb ik het, volgens mij, ook helemaal niet gehad. Dis wat nu in wie zijn hoof zit? :)

MariekeB schreef:
Jessix schreef:
Ik vind dit er toch wel gezellig uitzien.
http://youtu.be/4syiC5-m0bw

Maar wat een verschrikkelijk muziek en vooral met de tekst ... hahaha zingt Linda dat zelf ?
Wel erg leuk om te zien, zonder die muziek zou ik graag daar zijn :D

Die muziek viel mij ook meteen op... Vreselijk of eigenlijk eerder lachwekkend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:34

Gini schreef:
Ik zeg net dat ik er niet als een lappenpop bijsta. Natuurlijk doe ik gewoon verder met het dagelijkse ding.
Even een concreet voorbeeld om te verduidelijken.
Ik was aan het longeren in de wei (slingeren meer bepaald) wanneer er een kind op een klein kriepend fietsje langs komt rijden. Daar keek ze naar en ik zag dat ze zowel nieuwsgierig als licht opgewonden was. Echter blijf ik gewoon verder slingeren en commando's vragen. Daar bleef ze op reageren, dus ik zag geen reden om iets extra te doen om de spanning te laten afvloeien. Na drie rondjes kijken, werd ze weer ontspannen.
Moest het nu zo zijn dat ze helemaal niet meer op mij reageerde, dan was ik uiteraard op een andere manier tussengekomen. Maar zolang de gehoorzaamheid er is, laat dat paard dan maar doen. ;) Ik denk dat dat ook is waarom "wij" "jullie" als controlefreaks zien. :D

Maar wie zegt dat je dat bij parelli niet doet?

Je leert alleen welke reactie/actie toepasselijk is per situatie en soort paard. Soms is dat verder gaan met waar je mee bezig bent, soms is dat stilstaan en wachten, soms is dat bewust aan de slag gaan met approach en retreat met vragen tot aan de drempel, soms tot iets over de drempel enz enz. Er zijn talloze mogelijkheden. Je kiest degene die het beste is voor het paard en voor de progressie, maar altijd wat ook vooral op de lange termijn werkt.

Parelli geeft handvatten in leren zien hoe en wanneer je iets aan kan pakken en hoe je een keuze kan maken in het aanpakken van een situatie. Het is geen standaard verhaaltje van; als je paard it doet doe jij zus... enz.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:36

@fransje23; Jou reactie was weer een reactie op LDRD, maar zoveel quotes mochten niet :D

@Gini; dit is niet helemaal het voorbeeld dat ik in m'n hoofd had, als je het hebt over spanning :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:37

Gini schreef:
Maar zeg dat dan dat "jullie" gewoon hetzelfde doen. :D
Ik doe gewoon niets speciaals om de aandacht per se naar mij te trekken. Dat ze dan drie rondjes loopt met haar hoofd naar het fietsje gericht, zo lang ze luistert ga ik daar niets aan doen.

Ik probeer dat :+ Je moet wel luisteren hé :P
Neen, maar echt, het is niet allemaal zwart-wit hoor, er is heel veel grijs ;) Van mij mogen ze ook naar iets kijken zolang ze weten dat ik er ben en ze op mij reageren. Misschien zijn anderen daar nog radicaler in en willen die altijd, op elk moment, de aandacht volledig bij hun. Dat kan best zo zijn, maar ik denk dat merendeel van degene die Parelli doen zo niet is hoor, je hebt altijd uitzonderingen. En het is niet omdat Parelli het zelf zou doen dat ik vind dat ik dat ook moet doen, ookal kan ik wel begrijpen waarom hij dat in sommige gevallen wel doet, en wie weet heb ik over een tijd een paard waar ik dat ook bij doe :Y) Maar momenteel niet, zolang de aandacht niet van mij weggaat en ze blijven reageren mogen ze rustig kijken hoor. Als de aandacht weggaat vraag ik die voor mijn eigen veiligheid (en die van de omgeving als we buiten zijn) wel terug ;)

Nog een grappig voorbeeldje waar ik ineens aan denk .. Was tijdje terug met [***] (de niet-bange :+ ) aan het werk in de roundpen (de roundpen heeft overigens hoeken, is eigenlijk een squarepen :)) ) en we waren klaar met het spelen en ik merkte dat hij de behoefte had om te rollen dus ik klik hem los en laat hem zijn gang gaan. Uiteraard gaat hij in een hoek liggen rollen, ik kijk van de andere kant naar hem en op het moment dat hij op zijn rug gaat komt er voorbij de roundpen iemand gelopen. Iemand met heel zware voeten (en dan op asfalt) en iemand met héél veel lawaai. Die hoek waar [***] lag staat heel veel groen rond, dus die persoon zag je niet ofzo. Dus [***] verschrikt zich werkelijk een ongeluk, wist niet hoe snel hij recht moest komen, snuift, sprint weg, komt achter mij staan en over mijn schouder kijkt hij naar die hoek en het gevaar dat wegloopt .. Was zo'n gek moment :') Maar geeft toch wel aan hoe paarden je gaan kunnen zien .. als een soort rots in de branding waar ze op kunnen vertrouwen ... En dat is stiekem toch wel leuk :D

@ Gini : spanning is spanning en kan in heel veel vormen voorkomen met telkens ook weer een andere reactie van je paard .. Dus als je echt specifiek over 1 dingetje wil hebben moet je niet het woord "spanning" gebruiken maar de situatie uitleggen ;)