Huertecilla schreef:Dat is wat ik schrijf ja, niet dat het niet kán![]()
Inderdaad kost het in NL vanwege de bodemgesteldheid, ruimte, de omgeving waar je rekening mee moet houden en gemeentelijke verordeningen meer moeite om paarden paardgericht te houden. Nederland is een erg moeilijke omgeving om paardgericht paarden te houden. Bedenk dat het paard in NL niet endemisch is geweest en dat de Koniks in de Oostvaardersplassen niet bereden worden; dat stelt nl. aanzienlijk zwaardere eisen.
Ík had in NL niet de daar benodige financiële en andere mogelijkheden om paarden zo te houden dat ík dit ethisch verantwoord vond koos dús om dat daar niet te doen.
Ja, je kan wel degelijk paardgericht rijpaard houden in NL doch de maatlat daarvoor ligt hoger dan wat de modale paardhouder kan realiseren.
Het houden van een hengst stelt de zwaarste eisen aan het paardamanagement en in mijn perceptie hebben maar héél weinig paardhouders de mogelijkheden daarvoor.
De situatie en het leertraject van F&I van PaardNatuurlijk zijn hier een goed voorbeeld van; er zijn maar weinigen die het kunnen realiseren zoals zij en dan nóg zijn er klemmen en voetangels.
Rijpaardhouden in Nl is een hele uitdaging waar maar weinigen echt paargericht invulling aan geven. De óvergrote meerderheid sluit uit eigenbelang compromissen met het welzijn van hun paard omdat ´het nu eenmaal anders niet kan´. Welnu, bij mij kon dat ook niet en dus koos ik voor het níet houden van een rijpaard.
Daar kunnen liefhebbers in NL mij wel boos over aankijken, maar staat het belang van het páárd daadwerkelijk hoog in het vaandel dan is er geen woord ´spaans´ aan![]()
hc
http://www.huertecilla.net
Daar ben ik het dan wel weer mee eens, je eerdere post kwam op mij over alsof 90% van de mensen in NL hun paarden dieronvriendelijk houdt.
Ik begrijp dat bij jou alles in kuddeverband loopt.
Hoe heb je dat opgesteld? Hoeveel hengsten op hoeveel merrie's en lopen er ook meerdere hengsten in een kudde? En hoe plaats je een oudere hengst in een kudde?
@ Pensionnetje; wat jij beschrijft, 2 hengsten waarbij het er regelmatig heftig aan toe gaat is denk ik wat je van elke hengst kunt verwachten die je bij een andere hengst/ruin zet. Zo ook toen mijn hengst nog bij de ruin stond.
Ik denk dat dat ook is waarom veel mensen een hengst niet met andere paarden willen zetten, ze worden er zo lelijk van en op concours gaan met een paard vol schrammen en bulten zal je veel vreemde blikken opleveren.
er het volgende van;
Niet iedere hengst kan in een ruinengroep. Tenminste zolang je alle paarden nog in één stuk wilt houden. Sommige hengsten zijn gewoon teveel "hengst". Zij blijven jagen en vechten niet om de rangorde maar vanwege op spelende hormonen.
.