natuurlijk hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: natuurlijk hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:48

Huertecilla schreef:
Dat is wat ik schrijf ja, niet dat het niet kán Pling
Inderdaad kost het in NL vanwege de bodemgesteldheid, ruimte, de omgeving waar je rekening mee moet houden en gemeentelijke verordeningen meer moeite om paarden paardgericht te houden. Nederland is een erg moeilijke omgeving om paardgericht paarden te houden. Bedenk dat het paard in NL niet endemisch is geweest en dat de Koniks in de Oostvaardersplassen niet bereden worden; dat stelt nl. aanzienlijk zwaardere eisen.
Ík had in NL niet de daar benodige financiële en andere mogelijkheden om paarden zo te houden dat ík dit ethisch verantwoord vond koos dús om dat daar niet te doen.

Ja, je kan wel degelijk paardgericht rijpaard houden in NL doch de maatlat daarvoor ligt hoger dan wat de modale paardhouder kan realiseren.
Het houden van een hengst stelt de zwaarste eisen aan het paardamanagement en in mijn perceptie hebben maar héél weinig paardhouders de mogelijkheden daarvoor.
De situatie en het leertraject van F&I van PaardNatuurlijk zijn hier een goed voorbeeld van; er zijn maar weinigen die het kunnen realiseren zoals zij en dan nóg zijn er klemmen en voetangels.
Rijpaardhouden in Nl is een hele uitdaging waar maar weinigen echt paargericht invulling aan geven. De óvergrote meerderheid sluit uit eigenbelang compromissen met het welzijn van hun paard omdat ´het nu eenmaal anders niet kan´. Welnu, bij mij kon dat ook niet en dus koos ik voor het níet houden van een rijpaard.
Daar kunnen liefhebbers in NL mij wel boos over aankijken, maar staat het belang van het páárd daadwerkelijk hoog in het vaandel dan is er geen woord ´spaans´ aan Cool

hc
http://www.huertecilla.net

Daar ben ik het dan wel weer mee eens, je eerdere post kwam op mij over alsof 90% van de mensen in NL hun paarden dieronvriendelijk houdt.

Ik begrijp dat bij jou alles in kuddeverband loopt.
Hoe heb je dat opgesteld? Hoeveel hengsten op hoeveel merrie's en lopen er ook meerdere hengsten in een kudde? En hoe plaats je een oudere hengst in een kudde?

@ Pensionnetje; wat jij beschrijft, 2 hengsten waarbij het er regelmatig heftig aan toe gaat is denk ik wat je van elke hengst kunt verwachten die je bij een andere hengst/ruin zet. Zo ook toen mijn hengst nog bij de ruin stond.
Ik denk dat dat ook is waarom veel mensen een hengst niet met andere paarden willen zetten, ze worden er zo lelijk van en op concours gaan met een paard vol schrammen en bulten zal je veel vreemde blikken opleveren.

Tammphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:08

Ik vind Knipoog er het volgende van;
wij houden dieren in gevangenschap en willen zo goed mogelijk de natuur nabootsen en dus het natuurlijke gedrag niet uit het dier halen... Dan moet je je paard terug sturen naar de natuur en laat de natuur dan zijn werk doen.
Of je nu gaat castreren of met middelen aan de gang gaat, it's the same thing, je bemoeit je met het natuurlijk gedrag van het paard...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:19

Tjah, dat is niet altijd haalbaar natuurlijk.
Ik vind in princiepe niets mis met laten castreren, is iig beter dan een gefrustreerde hengst die de hele dag op stal staat.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:20

Ik kies liever voor een fijn leven voor mijn paarden dan voor puur natuurlijk gedrag Knipoog .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:26

anneliesdj schreef:
Daar ben ik het dan wel weer mee eens, je eerdere post kwam op mij over alsof 90% van de mensen in NL hun paarden dieronvriendelijk houdt.

Misschien is dat ook zo, misschien niet. Is dat relevant? Wat de crux is dat als je het niet goed kan inrichten je er wat het páárd betreft beter niet aan begint.
Ík had in NL niet de mogelijkheden het volgens door biologen (ethologen en ecologen) geaccepteerde welzijnsnormen voor rijpaarden in te richten. Die welzijnsnormen zijn helder. Bepaal zelf maar hoeveel paarden conform+ gehouden worden als je om je heen kijkt.

Citaat:
Ik begrijp dat bij jou alles in kuddeverband loopt.
Hoe heb je dat opgesteld? Hoeveel hengsten op hoeveel merrie's en lopen er ook meerdere hengsten in een kudde? En hoe plaats je een oudere hengst in een kudde?

Zie mijn site.

hc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:32

Maar hoe zou jij een oudere hengst weer in het sociale leven introduceren?
Op de site staat dat je allemaal paarden hebt die ook in kuddeverband zijn opgegroeid, dat is heel anders dan paarden die op stal staan en maar beperkte uren buiten komen.

Tammphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:39

ook ik vind dat er niks mis is met castratie...
de MEESTE hengsten lopen toch continue tegen onnatuurlijke barrieres op die de mens heeft gecreeerd. Ik denk dat je met een castratie een stuk rust creeert bij een ruin, geen seksuele frustraties meer en in mindere mate conflicten met dominantie...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:42

anneliesdj schreef:
2 hengsten waarbij het er regelmatig heftig aan toe gaat is denk ik wat je van elke hengst kunt verwachten die je bij een andere hengst/ruin zet. Zo ook toen mijn hengst nog bij de ruin stond.
Ik denk dat dat ook is waarom veel mensen een hengst niet met andere paarden willen zetten, ze worden er zo lelijk van en op concours gaan met een paard vol schrammen en bulten zal je veel vreemde blikken opleveren.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A83LILYI.jpg

Die van mij ziet eruit als een Duitse sabelhouwer Haha!
In deze omgeving staan veel paarden ´ergens´ buiten en regelmatig ontsnapt er een hengstige merrie of een setje vrijgezelle hengsten op zoek naar merries.
Die van mij is inmiddels een ervaren straatvechter en de kiek is van afgelopen voorjaar. Hij had een dozijn van die blutsen hier en daar. Toen voor de zóveelste keer de vier vrijgezellen van de buren op ons land stonden was hij het gelazer bij zijn merries zó zat dat hij over de omheining gesprongen is en ze aangevlogen is. Hij heeft het probleem opgelost en de volgende ontsnappingen zijn de heren verderop gaan buurten Haha!

Die blutsen genezen bij een hengst trouwens onwerkelijk snel. Ok, hij heeft een litteken op die neusvleugel en die is ook iets ingescheurd. Volgend voorjaar wellicht een rafel in een oor?
Dat en erger is ook normaal paardengedrag en voor zijn meiden is hij de bink Lovers

hc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:47

Hij neemt het alleen op tegen 4 anderen hengsten? En hij heeft het ook nog overleefd? Mis ik iets?

Toen bij mij de ruin en hengst nog samen stonden zaten ze ook altijd onder de bulten, schrammen en kale plekken. Het ziet er niet uit en heb er geregeld commentaar op gehad maar als je ziet watvoor lol ze ervan hebben, onbetaalbaar!

(overigens heb ik mezelf de moeite om het uit te leggen altijd bespaard, ga maar eens vertellen dat je een hengst en ruin samen hebt staan, kijken ze je aan alsof je een spook bent)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:51

anneliesdj schreef:
Op de site staat dat je allemaal paarden hebt die ook in kuddeverband zijn opgegroeid, dat is heel anders dan paarden die op stal staan en maar beperkte uren buiten komen.

Klopt en ik ben heel bewust begonnen zo een groep samen te stellen.

Met paarden met een sociaal onevenwichtige achtergrond is de situatie vele malen complexer en niet in een recept voor te schrijven.

Het antwoord op jouw eerste vraag is dus; ´niet´. Ík ben daar heel bewust niet aan begonnen. Een paard is in principe soms onbegrijpelijk vredelievend, doch een kwade hispano-arabe hengst zoals ik heb is meer mans dan een pitbull van 500 kilo. Daar moet je niet te licht aan voorbijgaan Pling

hc

Tammphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:56

hoi Anneliesdj, als het goed gaat, gaat het goed hè! En leuk om te horen dat ze toen zulke leuke maatjes van elkaar waren. En idd, hengsten kunnen heeeel leuk spelen! Haha!
Ik zelf neem die risico liever niet (meer) met mijn ruin, vind het een prettig idee dat hij 's avonds heelhuids weer naar binnen gaat... Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:00

Huertecilla schreef:
anneliesdj schreef:

Klopt en ik ben heel bewust begonnen zo een groep samen te stellen.

Met paarden met een sociaal onevenwichtige achtergrond is de situatie vele malen complexer en niet in een recept voor te schrijven.

Het antwoord op jouw eerste vraag is dus; ´niet´. Ík ben daar heel bewust niet aan begonnen. Een paard is in principe soms onbegrijpelijk vredelievend, doch een kwade hispano-arabe hengst zoals ik heb is meer mans dan een pitbull van 500 kilo. Daar moet je niet te licht aan voorbijgaan Pling

hc

Dus als jij een oudere hengst zou hebben zou je hem alleen laten staan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:00

Voor NL begrippen hou ik mijn hengst aardig natuurlijk. 24/7 buiten in een kudde die varierend in grote en samenstelling is.

Soms staat hij 's winters met een jonge hengst samen, dit gaat 's winters prima. Vaak ook met 1 of meerdere (drachtige) merries, vaak merries die niet door hem zelf gedekt zijn aangezien ik zelf geen veulens van hem hoef.
Zomers moet er ook gedekt worden voor z'n eten Knipoog, dan staat hij in een groep merries waarvan sommige al drachtig zijn van een andere hengst (mijn eigen merries) en een aantal merries van buitenaf die hij mag dekken.
Wat ik niet moet doen is er een hengstje of ruin bij gooien als er gedekt moet worden. Het blijft een (relatief) klein weiland waarin niet een van beide echt goed weg kan vluchten mocht er echt ruzie ontstaan.

Mijn hengstveulen wil ik ook graag in een groep laten opgroeien omdat ze dan vaak toch makkelijker te hanteren zijn. En gezonder tussen hun oren.

Ik heb ook een hengst van een ander staan die zijn hele leven al alleen staat. Die heeft echt geen idee van rangen en standen en daar durf ik mijn merries(wat door hem gedekt is heeft een veulen aan de voet of is net hersteld van een zware blessure) niet bij in te gooien. Heb maar 1 merrie(de grote baas Knipoog) die ik daar bij in durf te gooien, maar die blijft leeg dit jaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:09

anneliesdj schreef:
Hij neemt het alleen op tegen 4 anderen hengsten? En hij heeft het ook nog overleefd?

Ja en dat is niet zo vreemd. Híj is een door de wol geverfde haremhengst en zij zijn wel even groot/zwaar doch toch vrijgezellen. Híj gaat gelijk en ongeremd tot op het bot en zij .... kunnen ook bij de buren verderop gaan kijken.
Omdat paarden pacifisten zijn is dat niets om panisch over te doen maar wel iets om bij stil te staan als je daar aan wil beginnen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:32

anneliesdj schreef:
Dus als jij een oudere hengst zou hebben zou je hem alleen laten staan?

Hoezo ´dus´?

Ik heb geen oudere hengst alleen. Dat is het gevolg van bewuste keuzes.

Zoals ik al schreef kan níemand zomaar een recept opschrijven wat te doen met een hengst met mogelijk sociaal onevenwichtige achtergrond. Daarvoor zijn er te veel variabelen en een hengst is wel een weerbaar dier van 500+ kilo.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:15

anneliesdj schreef:
Toen bij mij de ruin en hengst nog samen stonden zaten ze ook altijd onder de bulten, schrammen en kale plekken. Het ziet er niet uit en heb er geregeld commentaar op gehad maar als je ziet watvoor lol ze ervan hebben, onbetaalbaar!

Hehe dat herken ik heel erg Haha! Aan mooie lange manen moet je je maar niet te veel hechten Knipoog
Ik heb twee hengsten en een ruin samen lopen, en die zijn ongeloofelijk fysiek met mekaar. Niet alleen urenlang spelen en vechten, maar ze hebben echt onwaarschijnlijk veel lichaamscontact met mekaar. Bij alles wat ze doen buiten grazen (en zelfs dan) raken ze mekaar voortdurend aan. Het is een groepje waarin continu gepeild wordt naar mekaar, steun gezocht wordt en misschien ook wel gewoon voor de lol wordt geknuffeld. Misschien zijn het gewoon aanhankelijke karakters, deze drie, maar ik kan me alvast niet voorstellen dat ik ze alleen zou houden. Dat zou hun leefwereld in mijn ogen onacceptabel verarmen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:53

Caira schreef:
Wanneer hou je een hengst hengst? Er blijven altijd bokkers die vinden dat een hengst gelijk zijn ballen eraf moet. Maar hoe zit het met de hengstenhouders hier, is het paardwaardig om een hengst alleen te houden?
Argumenten van voorstanders voor alleen houden: hengsten vermoorden of verwonden veulens van andere hengsten.
Hengsten kunnen niet samen met een merrie gehouden worden, want ze blijven doordekken.
Met een ruin samen kan ook niet want die slopen ze ook.

Wat zijn jullie bevindingen en hoe houden jullie je hengsten?

zelf als eigenaar van een goedgekeurde(dek) hengst moet ik eerlijk zeggen dat een hengst over het algemeen genomen een zeer eenzaam leven leidt! Dus om een hengst zomaar hengst te laten (zonder dat deze de potentie heeft als dekhengst zijnde vind ik erg bekrompen, maar das mijn mening) Knipoog .
Daarnaast speelt ook nog een grote rol hoe de hengst in kwestie is opgevoed (heeft deze altijd tussen andere hengsten gestaan, ging dit goed, is deze dominant naar andere paarden toe of niet).
Onze hengst als voorbeeld genomen hoef ik dus echt niet tussen andere paarden neer te zetten, dan veranderd hij echt in een moordwapen.ondanks zijn super lieve en aanhankelijke karaker naar zijn eigenaars toe(kan er zelfs een klein kind opzetten en dan gedraagd hij zich super netjes). Het is dus gebonden aan hoe zijn karakter is en hoe hij is opgevoed/gegroeid.
Hij staat dus ook alleen in zijn eigen bostuintje, wel kijkend op 2 verschillende kuddes, neuzen is ook uit den boze want dan verwond hij zichzelf nu eenmaal!
Als je een hengst echt hengst wil laten moet je je goed beseffen wat je hem ontneemt en of je hem wel een eerlijk(wat is eerlijk) bestaan kan bieden. Wel ben ik van mening dat hengsten die niets toe te voegen hebben voor de fokkerij en niet worden goedgekeurd om deze gewoon lekker te ruinen!! Wederom mijn mening!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:18

Bandida schreef:
Dat zou hun leefwereld in mijn ogen onacceptabel verarmen.

It´s elementary my dear Watson Knipoog

Wat te denken van de fysieke conditie en hun -vaardigheden?

hc

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:54

ondanks dat we niet allemaal zo perfect wonen als Huertecilla , moeten we roeien met de riemen die we hebben hier in Nederland, met zijn alle verkassen naar Spanje toe heeft ook geen enkel nut!
...dus met gezond en eerlijk verstand naar de paarden toe kunnen we alleen het beste bieden voor onze trouwe viervoetige vrienden!
Er lopen hier meer dan genoeg viervoetige vriendjes rond die dan niet zo perfect gehuisvest worden
asl bij bovengenoemde,maar die wel de nodige liefde en aandacht krijgen die ze verdienen.
Alleen dien je dit wel op de juiste manier af te stemmen wanneer het bv een hengst bevat, ook in Nederland verdient een wat oudere hengst die aangeschaft wordt de nodige zorg en bekwaamheid! Hoeveel jonge hengsten blijven nu immers vanaf jongs af aan bij de fokker, dat zijn er een paar!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:58

Huertecilla schreef:
Wat te denken van de fysieke conditie en hun -vaardigheden?

Tegen hengsten die 24/7 samen op een stevige wei lopen kan je niet op trainen. Ze hebben alle drie van zichzelf (mekaar) een bereconditie. Ze zien er uit alsof ik ze iedere dag uren aan het werk zet Haha!
Over vaardigheden hadden we het eerder al eens. Dat is hier op de steile hellingen niet te onderschatten, wat zo'n paard spelend leert op de weide.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:00

Precies, voor mij kan er ook geen training op tegen een stel puberige paarden op heuvelig terrein.

@HC; Ik vroeg me af wat jij zou doen als... Niks geen dus.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:14

KiWiKo schreef:
hengsten kunnen heel goed in een ruinengroep.......... zolang de dames wegblijven

Oei, ik ga het eens niet met je eens zijn Bloos Niet iedere hengst kan in een ruinengroep. Tenminste zolang je alle paarden nog in één stuk wilt houden. Sommige hengsten zijn gewoon teveel "hengst". Zij blijven jagen en vechten niet om de rangorde maar vanwege op spelende hormonen.
Natuurlijk zijn er hengsten met wie het gemakkelijk kan, maar om het in zijn algemeenheid te vatten vind ik gevaarlijk.

Daarnaast de stelling dat hengsten alleen hengst dienen te blijven wanneer zij goedgekeurd zijn als dekhengst gaat mij ook wat te ver. Buiten het dekken heeft het hengstzijn ook zo zijn voordelen in het werk. Ruinen zijn vlakker en minder scherp in de arbeid dan hengsten. Door hun testosteron krijgen hengsten bovendien meer spierkracht wat bijvoorbeeld in de hogeschool goed tot zijn recht komt.

Of een hengst een gelukkige hengst is, hangt volledig van de eigenaar af. Niet uitsluitend of hij wel of niet solitair gehouden wordt. Een hengst moet men een taak geven, deze heeft hij immers in de natuur ook. Gaan hengsten zich vervelen dán zijn ze zielig en kwijnen vaak weg of worden stront vervelend. Geef ze een intensieve taak waarin ze een substituut gegeven wordt voor hun vechtlust, hun gedrevenheid etc etc... Dan heb je gelukkige hengsten, rustige en stabiele hengsten, die niet letterlijk fysiek het gevecht met andere paarden hoeven aan te gaan om aan hun natuurlijk drive te gemoed te komen. Blijven ze ook nog eens in één stuk, zonder nare verwondingen en de stress van het bewaken van hun troon.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:26

@ Pensionnetje, daar ben ik het mee eens Lachen.

Ik denk wel dat de manier waarop de hengst in het verleden is gehouden ook een rol kan spelen. Als een hengst van veulen, enter, twenter en driejarige af in een kudde staat zal dit normaal geen problemen opleveren (tenzij het een heel dominant examplaar is). Als een hengst na gespeend te zijn geweest geen kudde meer heeft gezien en dan in een groep word geplaatst kunnen er sneller problemen komen.

@ kiwiko: merrie's vormen volgens mij geen probleem. Al zullen ze wel gedekt worden als ze hengstig staan Haha!. En als er andere mannelijke exemplaren in de wei staan kan er gevochten worden om de vrouwtjes...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:30

Ook hengsten die van jongs af aan in een kudde hebben gestaan tussen andere hengsten of ruinen (of bij merries) kunnen binnen 5 minuten omslaan als een blad aan de boom. Ineens gaat het licht schijnen , zal ik maar zeggen. Haha! De gevechten die dan plaatsvinden zijn vreselijk, dat wil je niet meemaken. Ook de braafste hengst van 15 jaar kan ineens de kolder krijgen en veranderen in een tijger. Ben daar altijd op bedacht! Er zijn er al vele mee in de mist gegaan.....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:34

Dus eigenlijk is het volgens jou beter om alle hengsten appart te houden?