Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:34

russel schreef:
Om dan te gaan jureren dat bitloos knapper is, maar minder toont dus hogere punten verdient, zal een slagveld gaan opleveren.

Ik zeg toch dat de jury niet anders moet jureren Knipoog Iemand met een fjord vraagt toch ook niet om meer punten omdat ze op een fjord zit ipv een mooie Gribaldi met super bewegingen? Dat is de keuze die je zelf maakt op het moment dat je wedstrijden gaat rijden.

russel schreef:
Of de bitlozen zitten altijd bij de laatsten en krijgen lage punten, die zullen er dan mee ophouden.

Ook dat is helemaal aan de persoon zelf vind ik. Als je goed rijd maakt bitloos niet veel verschil (in de lagere klasse tenminste, vanaf M/Z zal het misschien wel verschil op gaan leveren). Er zijn al zoveel mensen geweest die niet eens doorhebben dat ik bitloos rij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:30

Visconti schreef:
Neem nou bijvoorbeeld aanleuning, aanleuning wil prima met bit, maar bitloos gaat het vaak een stuk minder.

Dit is blijkbaar jouw eigen ervaring, gezien je vorige post dat jij bitloos de zaken niet voor mekaar kreeg zoals je dat met bit wel lukt.
Maar het is niet algemeen geldend. Integendeel, de ervaring van veel ruiters is dat hun paard zonder bit veel beter nageeflijk en in aanleuning loopt.

Wanneer jou dingen zonder bit niet lukken, word je met je eigen manier van rijden geconfronteerd. Dan kun je kiezen om òf aan je eigen rijkunsten te werken òf weer een bit in te doen. Tis maar net wat je wilt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:32

Ik ben eigenlijk zo benieuwd naar een foto topic van alle bitloze ruiters van bokt (deeltijd of voltijd). Met hun mooite rijtechnische foto. Mét aanleuning en enige verzameling. Dus zonder kop in de lucht-gezellig buitenritje (niet dat ik daar wat tegen heb). En zonder weggedrukte rug o.i.d.

Een dergelijk topic vol prachtige foto's van 'gewone' bitloze ruiters zou een prachtige vorm van publiciteit en reclame zijn Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:37

zie mijn onderschrift Haha!
Best wel parttime, maar een wissel waar geen kop in de lucht zit Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:39

Ja die had ik al gezien. Zag er keurig uit.
Nu alle andere bitloze ruiters nog Tong uitsteken

Ik kom ook nog wel door een wissel, maar krijg jij je wissel helemaal super voelend bitloos? Op precies de goede plek zonder het gevoel dat je met een beetje pech een in tweeën gesprongen wissel krijgt?

Ik niet. Ik kom door een wissel op een halstertje, maar met de Lange rug van Lan mis ik de ophouding echt wel Ja

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:42

Ik plaats regelmatig topics met foto's, en krijg over het algemeen alleen positief commentaar Lachen Ik heb in mijn onderschrift HAW topics staan, is wel van een paar maanden geleden, inmiddels loopt zo al wat meer op de achterhand en oprichting begint ook een klein beetje te komen. Helaas nog geen wissels voor ons Tong uitsteken

RK, ik had die van jou ook al gezien, heel netjes inderdaad. Ik zou ook wel graag meer foto's zien van mensen die dressuurmatig bitloos rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:46

Citaat:
je hoort gewoon met te kunnen rijden. Heeft een paard geen last van als je dat normaal doet.

Ik vind het nogal de omgekeerde wereld om een paard een bit in de mond te doen, zodat de jury kan zien of je wel of niet met zachte en stille handen rijdt. Een jury moet dat sowieso kunnen zien, daar is helemaal geen bit voor nodig.

Bovendien leg je de gevolgen van het niet-rijden met zachte, stille handen daarmee bij het paard neer, ipv bij de ruiter. Bij verkeerd teugelgebruik zou de ruiter daar de gevolgen van moeten ondervinden, nièt het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:04

Daan-ordeal, de meesten rijden niet goed, maar die vinden van wel. Die zitten ook bij de bitrijders, kijk maar wat een topics er zijn met onvrede over de resultaten en die stomme jury.

Bitlozen hebben gauw het idee dat ze beter rijden. De uitzondering daargelaten, een aantal daarvan zitten ook op bokt.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:13

Foto topic is geregeld Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:27

Nee, ik ben niet bang voor een in tweeën gesprongen wissel.
Ik geef ook niet erg veel ophouding met de hand.

Daan ik rij verder nooit dressuur bitloos...dus op mij kun je lang wachten Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:34

Ik ook niet, ik til mijn hand op, maar Lan voelt het verschil Knipoog

Ben benieuwd naar de foto's Ja