HIT-actief stallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:35

... en de pensionstal waar ik eerst de binnenbak huurde was het ook heel normaal om paarden met een gummi stok tussen de oren te slaan. Die man reed tenslotte GP, dús hij wist waar hij mee bezig was

Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:35

Is dat dan geen rel account? (hoop ik)
Maar idd, helaas ook veel mensen die niet beter weten...of erger willen weten...want dan zijn ze de binnenbak kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:36

En dan wordt je nat als je moet trainen, toch? En dan worden de paarden kijkerig, want dan zijn ze buiten en zien dat malse groene gras..... Vingers aflikken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:36

of het terugkerende argument 'als hij slecht voor z'n paarden zou zijn, had hij niet zo hoog gereden'

ja ama hoela

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:37

Ik ga maar even temmen, want relaccount zou maar zo kunnen natuurlijk Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:33

hahaha, ok'e...

het is inderdaad verbazend hoeveel maneges en pensionstallen er zijn waarbij er (vrijwel) geen weidegang voor de paarden is.
Zelfs zomers niet...

Ik vind dat een stal op zijn minst zoveel paddocks moet hebben (en die hoeven van mij echt niet super groot te zijn) dat elk paard minstens een halve dag lekker buiten kan staan en lopen in de frisse lucht met wat te knabbelen en wat te zien tegen mogelijke verveling...

Een hitactiefstal voor de winter vind ik dan nog mooier omdat ze daar vaak meer bewegingsruimte hebben dan in individuele paddockjes. Moet het natuurlijk wel een rustige stabiele groep zijn, zoals bijvoorbeeld de weidegroep die zomers ook al bijelkaar stond.

Volgens mij heb ik bij die referentiepagina op hun website ook wel indelingen gezien waarbij er meerdere HIT-groepen zijn. Dan kun je altijd nog de andere groep proberen als de eerste groep niet goed gaat.

Ik vind het erg jammer dat de (ruw)voermachines en de paddockroosters zo duur zijn, want had graag die onderdelen gebruikt om een eigen HIT-actief paddock of paddockparadise idee achtige indeling te maken voor onze paarden.

Een leuk pad van onze paddock om het eerste weiland heen, met meerdere hoekjes waar ze kunnen rollen, liggen, eten e.d. en uitgenodigd worden rond te lopen. Met minimaal 12 euro per m2 paddockrooster moet ik echter eerst een loterij winnen Tong uitsteken
En die voermachines kosten ook duizenden euro's...

Weet iemand hoe duur die voermachines voor koeien zijn? Daar worden die krachtvoermachines al heel lang gebruikt.
En dan nog die mooi all-weather ruiven Knipoog

Als het schip met geld binnenvaart heb ik idee"en genoeg!

Met weidegang, en veel oppervlakte per paard natuurlijk Knipoog

Ik snap best dat maneges en pensionstallen liefst zoveel mogelijk paarden in die actiefstal laten lopen. Het vergt een enorme investering en je hebt dus veel paarden nodig om die kosten weer terug te verdienen. Daarom is een actiefstal vaak ook net zo duur als volpension met een box.

En dan sta je bij een gepensioneerde boer om de hoek met 24 uurs weidegang en paddock en buitenbak, toch vaak een stuk goedkoper met een net zo, zo niet gelukkiger paard, dat vaak nog meer persoonlijke ruimte heeft ook... Helaas zijn die boeren wat schaarser in bepaalde delen van het land.

Ook hier in de omgeving zijn er zat stallen, maneges, boeren en particulieren die de paarden in de winter (vrijwel) niet buiten hebben, of hoogstens een (paar) uurtjes in de bak in de winter.
Het komt zelfs nog voor dat een paard de hele winter zijn stal niet uitkomt, behalve als er toevallig op gereden moet worden. En dan zijn mensen soms nog verbaasd dat hij moeilijk te rijden is...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:27

Ik vind het bij de boer vaak nog gezelliger ook. Soms zijn het ook nog gewoon boeren maar dat heb ik liever dan die mutsen op zo'n 5 sterren stal.

Ik ga een staatlot kopen en als ik win ga ik zelf zo'n (semi) actief stal neerzetten Tong uitsteken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:48

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb wel eens van een HIT-actief stal gehoord dat het allemaal natuurlijk enz is. Maar ergens vind dat hokjes gedoe met het eten niet lekker in mijn maag zitten (al kan ik er geen vinger opleggen).

Rianne_kiara schreef:
Ik heb mijn Tinker het liefst altijd buiten lopen! gelukkig heb ik op mijn huidige stalling de mogelijkheid hiervoor. Ze kunnen 's zomers dag en nacht de wei in, en hebben 's winters weidegang met een inloopstal. Echt ideaal!

Als ik een keuze moest maken tussen jou voorbeelden, dan zou ik gaan voor de Hit-Actief stal. Ik ben een keer op een opendag geweest in Arnhem op een stal waar ze zo'n Hit-Actief stal hadden. Toch vind ik mijn pensionstalling nog het beste, dat is zo natuurlijk mogelijk.
In Arnhem hadden de paarden ook van die "hokjes om te eten", wanneer het paard dan genoeg heeft gehad gaat er een deurtje open zodat het paard er weer uit kan. De volgende staat dan al in de rij voor als het ingang-deurtje opengaat.
Ik snap het principe en het ziet er leuk uit, maar ik heb mijn paard toch lekker in een koppel op het weiland lopen...

Zoals Rianne_kiara haar tinker heeft staan, dat zou mij meer trekken.

Alhoewel ik wel graag eens zo'n HIT actief stal zal willen bekijken, maar echt in de buurt zit het niet.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:30

Citaat:
Ik heb mijn Tinker het liefst altijd buiten lopen! gelukkig heb ik op mijn huidige stalling de mogelijkheid hiervoor. Ze kunnen 's zomers dag en nacht de wei in, en hebben 's winters weidegang met een inloopstal. Echt ideaal!

Lijkt mij ook ideaal. Mijn haf reageert niet zo goed op gras op dit moment, enkel omdat het zo sporadisch is dat zijn lichaam er niet aan wennen kan. Als het dag en nacht zou kunnen, zou ik hem zo op de wei hebben. Haha!
Maar dat is hier in mijn omgeving niet mogelijk. Het is óf een stal, met een paar uurtjes weidegang (weer sporadisch wei/gras, en dan een paar uur stilstaan. Dat zou echt funest zijn voor zijn spieren.)
Voor mijn haflinger is het het beste als hij eigenlijk 24/7 los staat.
Tja, in mijn omgeving is dat dan de hit. En voor hem werkt het prima. Lachen

Heb trouwens nog wat statistieken voor de liefhebbers;
In de hitactief kunnen qua oppervlakte maximaal 40 paarden. De grens die het bedrijf heeft voor het aantal paarden is dan ook 40. Door een aantal blessures, zieken, en twee die het niet lekker deden in de hit, lopen er op dit moment 31 paarden rond. (heb ze vandaag geteld Haha! )
Het maximaal aantal paarden dat de machines aankunnen is 68, maar dat zou de oppervlakte niet aankunnen.
Ik deed er 3.5 halve minuut precies over om van het achterste puntje van de hit, naar de dubbelhekken voor te lopen.
En ik heb nog wat foto's voor de liefhebbers. Lachen

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0516.jpg
Ze stonden even achter het elastiek. Gisteravond was er een feest in de schuilstal (multipurpose hehe) en dat werd nog opgeruimd. Resultaat; een stel nieuwsgierige paarden.

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0517.jpg
Rustig wachten bij het voederstation. (de onuitspreekbare agressie! Haha! )

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0534.jpg
Dan loop je langs de biksstations, kom je een 'straatje' door waarna je de zandvlakte opwandeld.

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0519.jpg
Ik liep verder, op zoek naar een stel paarden, liep het hoekje om en vond dit; paarden knock-out.

Afbeelding
Panorama; paardjes, waar zijn jullie nou?

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0523.jpg
Ah! We hebben er één gevonden. Retzina wandeld naar de drinkbakken.

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0526.jpg
Ondertussen reed een auto de hit in om even de laatste restanten van het feest op te halen. Hoewel er waaschijnlijk commentaar komt van onverantwoord (die vijf meter?) vond ik de blik in de ogen van Bart & co geweldig ROFL

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0529.jpg
De schuilstal, inmiddels party-free

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0533.jpg
Biksstation, met Gina & Vado

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0536.jpg
Ik ben even de zandvalkte opgelopen (ploeter ploeter) om een goed beeld te krijgen van de paarden. Ze stonden echter zo verspreid dat ik ze niet allemaal in beeld kreeg.

Afbeelding
Vandaar nog een panorama, vanuit het achterste van de hit.

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0538.jpg
Ons privé strand.

Daarna heb ik nog geprobeerd een filmpje te maken met biksgeweld bij het voerstation; ik heb daar een kwartier staan wachten tot er ook maar enig agressie a la pikorde voorbij kwam zetten. Ik heb uiteindelijk maar een filmpje gemaakt van een stel suffende paarden in de schuilstal. Er zat vandaag weinig agressie in de lucht.

Even ter illustratie, om het zo maar te zeggen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:27

Ik vind het er zeker leuk uitzien, alleen wat zanderig Lachen

Ik krijg alleen de indruk dat je door deze foto's te plaatsen wilt laten zien hoe groot het wel niet is Lachen
Maar dat is op foto's niet te beoordelen.
Verder is het actief zoals je zelf al zegt niet groot Lachen
Ze staan allemaal maar te wachten tot ze voer krijgen.
(zal vast wel eens anders zijn)

Is het dan niet zo dat ze met weidegang meer lopen?
(en nee ik zie niet alles negatief, is gewoon hoe ik het vergelijk)

http://home.hetnet.nl/~runningkawa/P1050024klein.jpg
mag je gokken op hoeveel m2 de paarden van mij (3 stuks) nu staan, geteld tot aan de witte paaltjes. En dit is een min. ruimte anders gaan ze etteren.
Lijkt me vanuit een foto een onmogelijke opgaaf. Lachen
Overigens kon ik nog 20 meter verder naar achter, maar daar stond de buurman met iemand te kletsen, dus daar dan net gaan staan vond ik niet zo Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:55

tja kijk dan is er maar een oplossing om hier nu uitsluitsel uit te krijgen....een stappenteller.
Gewoon een paard in de hit stal een stappenteller omdoen gedurende 24 uur en dat zelfde bij een paard van runningkwa. Dan weten we welke van de 2 het meest bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:56

haha...goed idee Ja

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:16

Ik beweer niet dat dit beter is. Ik heb zelfs al meerdere keren gezegd dat als ik de oplossing loopstal/combinatie wei/ 24 uur per dag los aangeboden had gekregen dat ik dat ook had gekozen.

En op de vraag of ik alles heb gefotografeerd om alles zo groot mogelijkte krijgen (grappig eigenlijk Huilen van het lachen nu je dat zegt zie ik het ook) nee, ik probeerde eigenlijk alles zo veel mogelijk op mijn schermpje te krijgen zódat alles niet kleiner zou lijken dan het eigenlijk is. Haha!

En wachten op hun voer. Tja, moeten ze dan op hun wenken bediend worden? Wat is er mis met een beetje geduld? Huilen van het lachen

Dit was trouwens de manege waar dus geen weidegang meer is. Deze paarden stonden dus 24 uur per dag op stal als ze niet in de les liepen, met uitzondering op dinsdag; dat ging deze héle club (wat nu hier in de hit staat) de buitenbak in van 20x40, voor een uurtje of twee, en daarna terug de stal in.
Maar nee, die hit, daar zijn ze echt slechter op geworden. Die paar plukjes uit hun vacht, die paarden die door ranghogere even weggejaagd worden en daarna met rust worden gelaten.

Tja, jouw situatie is inderdaad beter Kawa. Knipoog Zo zou ik het graag ook hebben. Maar ik zal het nog maar eens zeggen; dat is voor mij niet het geval. Dat is voor een hoop mensen in deze regio niet het geval.
Voor ons is de hit-actief dé beste oplossing. En ook helemaal geen verkeerde.
Want met de meeste argumenten die jij noemt RK, kan ik in deze situatie helemaal niet vinden. (gepestte paarden, paarden die elkaar bespringen door ruimtenood? Huh?)

Ik zeg alles in eerlijkheid hoor! Ik probeer het niet mooier te maken dan het is!
Maar zo dramatisch als sommige van jouw voorbeelden zijn, heb ik het hier niet gezien.
Maar volgens mij is een 'discussie' hier niet mogelijk. De toon is al gezet. De hit-actief is verschrikkelijk, en als iemand die er écht ervaring mee heeft, first-hand, omdat ze haar éigen paard erin heeft gezet (hij leeft nog steeds, zonder blessures)
Maak ik het opeens mooier dan het is, word er niet naar me geluisterd, worden er argumenten naar voren gesleept die duidelijk uit een andere situatie worden gehaald dan hier (in deze hit) het geval is. Huilen van het lachen
Ik lig dubbel. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:19

tja... als je op dergelijke toon moet antwoorden is het voor mij wel duidelijk klaar en over....
jammer....
Er mag dus alleen maar pro actief gelüld worden...
prima veel plezier verder dan in dit topic als men geen dingen wil horen hoe paarden ook kunnen zijn...jullie feestje Doei, doei

Overigens...stukje land waar ze nu op staan is maar 4000 m2, dus geen halve hectare....
Zo verkijk jeje dus op grootte...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:27

Roane wat is dat nu voor antwoord?
Er is meerdere keren door zowel Kawa, als door mij, als door nog een paar anderen gezegd dat een Hit A stal een uitkomst is voor paarden die anders niet buiten komen, of maar een uurtje per dag.

Er zijn legio paarden die blij zouden zijn met een dergelijke huisvesting. Dat schrijft Kawa ook.

Maar wij zitten in de fantastische omstandigheid dat onze paarden op een gigantische wei staan in een fijne groep. En wij denken dat dat dus voor paarden veel fijner is dan een Hit Aktief stal. Zo vermaken ze zich bij ons al weer een poosje met iedere verse grasspriet zoeken die af te knijpen is. En daarmee lopen ze kilometers Ja Door een fijne grote wei.

Dat maakt een Hit A stal niet verkeerd. Alleen wij zien ze liever op de wei. En wij zien liever de mogelijkheid om groepen aan te passen. Veertig paarden vind ik veel. Wij hebben iets van 30 paarden op de pensionstal. Die staan verdeeld over 4 bij elkaar passende groepen. En geloof me.. ze passen niet allemaal bij elkaar in de groep. Er zijn er een paar die je niet bij elkaar moet zetten omdat het vechten wordt. Ook in een gigantische wei.

En daarom spreken wij de voorkeur uit voor een situatie van een grote groep met veel grote weidepercelen.

Is dat er niet. Of mag een paard niet op het gras. Dan is een Hit a stal een heel aardig alternatief en altijd beter dan op stal staan dag en nacht.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:32

xxdammiexx schreef:
Ik vind al dat gedoe over die hit-stallen en de paarden op een zo natuurlijke wijze te houden zo'n onzin. Bij ons komen de wedstrijden paarden nooit in de wei, en als ze geluk hebben een uurtje de dag na concour. En ze weten niet beter! Ze staan er op en top op.. schone stallen 3 x per dag hooi en smorgens en savonds krachtvoer. Als je paarden voor de sport hebt staan kun je niet verlangen dat ze zoveel mogelijk buiten staan, open stallen enz. ze moeten namelijk presteren

Ben erg blij dat ik bij jou geen paard ben, wat een paardenliefhebber ben jij . Boos!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:32

Kon het niet beter zeggen Anya Ja

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:34

xxdammiexx schreef:
Ik vind al dat gedoe over die hit-stallen en de paarden op een zo natuurlijke wijze te houden zo'n onzin. Bij ons komen de wedstrijden paarden nooit in de wei, en als ze geluk hebben een uurtje de dag na concour. En ze weten niet beter! Ze staan er op en top op.. schone stallen 3 x per dag hooi en smorgens en savonds krachtvoer. Als je paarden voor de sport hebt staan kun je niet verlangen dat ze zoveel mogelijk buiten staan, open stallen enz. ze moeten namelijk presteren

En jij ziet je paard als een machine om hogerop te komen ipv een levend dier dat zoiets nodig heeft! Ik heb diepe medelijden met jouw paarden! Je bent alleen maar bang voor blessures van je zo dure paard!

Hier heb ik nou geen respect voor, sorrie.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:37

Roane schreef:
Mijne staat al in een hit-actief stal. Haha! Onze manege heeft geen weidegang, en dat resulteerde soms in het feit dat manegepaarden braaf hun rondje liepen en voor de rest de tijd doorbrachten op stal.
Daar is veranderen in gekomen sinds de hitactief stal er is. De manegepaarden, en een paar pensionpaarden, staan nu 24 uur per dag buiten.

Maar je kunt ook even de zoekfunctie gebruiken, deze discussie is al heel vaak gevoerd en eindigt altijd hetzelf; er zijn voorstanders, er zijn mensen die er daadwerkelijk verstand en ervaring mee hebben, en er is wat grut die nog nooit een hit actief stal van dichtbij heeft gezien, alle nadelen kunnen opnoemen, maar zich te beroerd voelen om er daadwerkelijk één in het echt te zien. Knipoog

Overigens. Mijn manege, Manege Harten Hoeve in Deil, stelt zich open voor alle sceptici en mensen die nieuwsgierig zijn geworden en geeft graag een toertje. Knipoog

Gooi de tegenstanders maar weel lekker op 1 hoop.

Ik weet best wat het is, ben ook in Deil wezen kijken maar toch hou ik mn paard liever zoals ik die nu hou, dag en nacht in de wei zodat ze lekker gras hebben en niet dat muffe zand. (bedenk eens in hoe dat in de zomer zal zijn al die stof )
In de winter als het land het toelaat mag ze heel de dag het land in en komt ze alleen snachts op stal.
Helaas laat het nederlandse weer het niet altijd toe en moeten ze in de winter ook wel eens in de bak.
Ze hebben een stal van 4 bij 5 dus ook daar ruimte zat en ze hebben elkaar dus ook geen eenzame opsluiting.
Ik bepaal zelf wanneer ze eten.

Maargoed laat mij maar bij het grut horen, ik weet dat mijn paard het prima naar dr zin heeft in dr eigen weide(s)

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:45

MaaikeUshi schreef:
Tussen 'Rotterdam en Delft ligt ook een HIT aktief stal. Ben een paar keer wezen kijken maar vond het uiteindelijk toch geen succes. Vooral omdat ik toch vind dat er teveel paarden op een relatief kleine ruimte staan. Ik vind het wel 100000x beter dan 24/7 in de box en alleen even met rijden of even met mesten eruit hoor, maar ik zou altijd kiezen voor wei met inloopstal, of desnoods 's avonds op stal. Vind een weiland gewoon veel lekkerder voor een paard.
Bovendien slijten de hoeven in de HIT actief die ik heb bezocht erg snel, ze liepen allemaal op ijzers!! Kwam door het zand blijkbaar of zoiets?
Als de voerstations niet goed werken krijg je dat paarden agressief naar voer worden want er zijn toch maar een paar plekken waar ze kunnen eten, in de wei kan dat overal.
En ik vind het vies, mest ligt overal, wordt wel een keer per dag allemaal opgeruimd maar ze piesen ook in dat zand, wordt ook wel 1x per half jaar verschoond maar toch. Vind het stinken, en dat doet een wei ook niet Clown

Ik sta ook op deze stal, en qua ruimte valt dat heel erg mee. Denk dat jij alleen het eerste gedeelte hebt gezien het is nu ongeveer 2x zo groot als in het begin. Mijn paard is daar onwijs gelukkig en heeft géén ijzers en er zijn er nog veel meer die dat niet hebben zoals Estragon al zei..
Agressiviteit zie ik zelden bij de voerstations, wél assertiviteit.
Daarbij stinkt het ook niet en wordt het goed bijgehouden qua mestruimen.

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:46

magda_90 schreef:
xxdammiexx schreef:

En jij ziet je paard als een machine om hogerop te komen ipv een levend dier dat zoiets nodig heeft! Ik heb diepe medelijden met jouw paarden! Je bent alleen maar bang voor blessures van je zo dure paard!

Hier heb ik nou geen respect voor, sorrie.

Dammie, wil jij asjeblieft een houten hobbelpaard kopen, wat een medelijden heb ik met jou paarden!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:47

Stonden alle paarden op het moment van de foto's in de Hit-actief? Zoals het er op de foto's uitziet is jullie stal niet "overbevolkt"

Liggen in alle zandpaddocks die roosters? Valt me op dat jullie er vrij veel zand op hebben liggen. In Arnhem hadden ze deels het zand eraf geschraapt en een groter verloop laten maken omdat het water niet goed wegliep en het toch drekkerig werd.

Hier staan de paarden in kleinere paddock (260m2) maar kan wel de buitenbak erbij geven.
De weiden waar ze hier in lopen zijn ook niet overdreven in oppervlakte. Ik zet meestal iets tussen de 1500 tot maximaal 4500m2 af. En die 1500m2 is al erg ruim voor die 3 paarden. Als ze kunnen grazen gaan ze ook niet lopen vervelen. Dat gebeurd meestal in de bak en paddock als ze uitgegeten zijn en zin hebben om te stoeien...
Er zijn nu in 2 dagen al 2 Boett-dekens gesneuveld. Verdrietig Dat gebeurd dus niet tijdens de uren die ze op het gras lopen = lekker grasjes zoeken of slapen of kriebelen, maar juist 's nachts/'s ochtendsvroeg wanneer ze gezamenlijk in bak en paddock staan en het ren- en stoeitijd is voor mijn pony en de andere ruin... Dat lijkt me ook lastig in een hit-actiefstal, met een paard met zomereczeem... Die dekens zijn lang zo sterk niet als die rambo-(winter)dekens en in zo'n grote groep heb je vast ook altijd een paar dekenslopers. Hoe wordt daar mee omgegaan?

Ik vind 30 paarden in 1 groep ook vrij groot klinken, maar als het land ook erg groot is, zul je vast subgroepjes krijgen.
Voor mijn gevoel is tussen de 12 en 20 wel een maximaal aantal wat nog een beetje overzichtelijk blijft.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:56

Denk dat je ook niet moet vergeten dat het een HIT actief stal is. Dus paarden die normaal ook op de wei geen stap verkeerd doen, worden hier wel gedwongen een rondje te lopen. Vandaar ook mijn idee van stappenteller. En zand is in prinicipe niet verkeerd. Paarden kunnen er heerlijk op liggen en het veert goed voor hun benen. Ze kunnen ongestoord een sprintje trekken en zich dus ook beter wenden. Wanneer je het zand van de rasters haalt wordt alles heel stug. (spreek uit ervaring)

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:19

hey daisy ( xDjailo ) jij ook hier Lachen

Ik vind dat ( bijna) iedereen wel goede argumenten heeft, natuurlijk heeft iedereen een eigen mening over hoe zij vinden dat hun paard het beste staat ( ieders goed recht hoor ! )

Alleen valt het mij op, dat nu er eindelijk een goede oplossing is voor maneges en pensionstallen die alleen zomers maar weidegang hebben en dus nu overgaan op de HitActief, veel mensen hier zoveel nadelen op gaan noemen van deze oplossing.
Kunnen steeds meer paarden in Nederland 24/7 naar buiten, is dit weer niet goed of dat weer niet goed. Ik bedoel dit overigens niet boos naar bepaalde mensen, maar het viel mij een beetje op.

Maar hoe dan ook, ben blij dat veel mensen nadenken over het welzijn van hun paard, al kunnen we dat van xxdammiexx niet zeggen.. Na 1 "stoere" opmerking is ze in geen velden of wegen meer te bekennen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:30

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk paarden op de foto te zetten om de overbevolking te laten zien, maar zoals al werd opgemerkt met het zo groot mogelijk laten lijken, had ik daar nogal problemen mee. Lachen
De zandvlakte is meestal leeg, maar de paarden staan los. Als ze met z'n allen op een kluitje willen staan, ga ik ze niet tegenhouden. Knipoog Ze staan inderdaad vaak in groepjes bij elkaar. Heel grappig dat veel fjorden, tinkers en Hafs bij elkaar gaan staan, en de warmbloeden elkaar op gaan zoeken. (etnische verschillen, jaja)

En dekens; de paarden in de hit hebben geen dekens op. De mijne ook niet. Het mocht wel, maar het was eigen risico. Als de deken stuk ging, of er een paard in verstrikt raakte, was de rekening voor de eigenaar. Eén paard, een eigen paard, heeft een deken opgehad dit jaar; en die is nog steeds heel. Dus dat viel eigenlijk reuze mee. We hadden ook verwacht dat die binnen twee weken aan gort zou zijn.
Bij ons op stal zijn er twee met zomerexceem, maar heb nooit echt veel aandacht aan ze besteed. Ik weet dat ze meedoen met een nationaal onderzoek, en dat ze daarom geen exceem deken op hebben.
Ik weet trouwens niet hoe dat zou uitpakken, zo'n deken waar ze van top tot teen instaan; mij lijkt het dat het de lichaamstaal zou kunnen beïnvloeden. Maar ik zeg al, ik weet het niet.