Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Rianne_kiara schreef:Ik heb mijn Tinker het liefst altijd buiten lopen! gelukkig heb ik op mijn huidige stalling de mogelijkheid hiervoor. Ze kunnen 's zomers dag en nacht de wei in, en hebben 's winters weidegang met een inloopstal. Echt ideaal!
Als ik een keuze moest maken tussen jou voorbeelden, dan zou ik gaan voor de Hit-Actief stal. Ik ben een keer op een opendag geweest in Arnhem op een stal waar ze zo'n Hit-Actief stal hadden. Toch vind ik mijn pensionstalling nog het beste, dat is zo natuurlijk mogelijk.
In Arnhem hadden de paarden ook van die "hokjes om te eten", wanneer het paard dan genoeg heeft gehad gaat er een deurtje open zodat het paard er weer uit kan. De volgende staat dan al in de rij voor als het ingang-deurtje opengaat.
Ik snap het principe en het ziet er leuk uit, maar ik heb mijn paard toch lekker in een koppel op het weiland lopen...

Citaat:Ik heb mijn Tinker het liefst altijd buiten lopen! gelukkig heb ik op mijn huidige stalling de mogelijkheid hiervoor. Ze kunnen 's zomers dag en nacht de wei in, en hebben 's winters weidegang met een inloopstal. Echt ideaal!

Het is óf een stal, met een paar uurtjes weidegang (weer sporadisch wei/gras, en dan een paar uur stilstaan. Dat zou echt funest zijn voor zijn spieren.)
)
)

Er zat vandaag weinig agressie in de lucht.

nu je dat zegt zie ik het ook) nee, ik probeerde eigenlijk alles zo veel mogelijk op mijn schermpje te krijgen zódat alles niet kleiner zou lijken dan het eigenlijk is. 

Zo zou ik het graag ook hebben. Maar ik zal het nog maar eens zeggen; dat is voor mij niet het geval. Dat is voor een hoop mensen in deze regio niet het geval.

Door een fijne grote wei. xxdammiexx schreef:Ik vind al dat gedoe over die hit-stallen en de paarden op een zo natuurlijke wijze te houden zo'n onzin. Bij ons komen de wedstrijden paarden nooit in de wei, en als ze geluk hebben een uurtje de dag na concour. En ze weten niet beter! Ze staan er op en top op.. schone stallen 3 x per dag hooi en smorgens en savonds krachtvoer. Als je paarden voor de sport hebt staan kun je niet verlangen dat ze zoveel mogelijk buiten staan, open stallen enz. ze moeten namelijk presteren
xxdammiexx schreef:Ik vind al dat gedoe over die hit-stallen en de paarden op een zo natuurlijke wijze te houden zo'n onzin. Bij ons komen de wedstrijden paarden nooit in de wei, en als ze geluk hebben een uurtje de dag na concour. En ze weten niet beter! Ze staan er op en top op.. schone stallen 3 x per dag hooi en smorgens en savonds krachtvoer. Als je paarden voor de sport hebt staan kun je niet verlangen dat ze zoveel mogelijk buiten staan, open stallen enz. ze moeten namelijk presteren
Roane schreef:Mijne staat al in een hit-actief stal.Onze manege heeft geen weidegang, en dat resulteerde soms in het feit dat manegepaarden braaf hun rondje liepen en voor de rest de tijd doorbrachten op stal.
Daar is veranderen in gekomen sinds de hitactief stal er is. De manegepaarden, en een paar pensionpaarden, staan nu 24 uur per dag buiten.
Maar je kunt ook even de zoekfunctie gebruiken, deze discussie is al heel vaak gevoerd en eindigt altijd hetzelf; er zijn voorstanders, er zijn mensen die er daadwerkelijk verstand en ervaring mee hebben, en er is wat grut die nog nooit een hit actief stal van dichtbij heeft gezien, alle nadelen kunnen opnoemen, maar zich te beroerd voelen om er daadwerkelijk één in het echt te zien.
Overigens. Mijn manege, Manege Harten Hoeve in Deil, stelt zich open voor alle sceptici en mensen die nieuwsgierig zijn geworden en geeft graag een toertje.
MaaikeUshi schreef:Tussen 'Rotterdam en Delft ligt ook een HIT aktief stal. Ben een paar keer wezen kijken maar vond het uiteindelijk toch geen succes. Vooral omdat ik toch vind dat er teveel paarden op een relatief kleine ruimte staan. Ik vind het wel 100000x beter dan 24/7 in de box en alleen even met rijden of even met mesten eruit hoor, maar ik zou altijd kiezen voor wei met inloopstal, of desnoods 's avonds op stal. Vind een weiland gewoon veel lekkerder voor een paard.
Bovendien slijten de hoeven in de HIT actief die ik heb bezocht erg snel, ze liepen allemaal op ijzers!! Kwam door het zand blijkbaar of zoiets?
Als de voerstations niet goed werken krijg je dat paarden agressief naar voer worden want er zijn toch maar een paar plekken waar ze kunnen eten, in de wei kan dat overal.
En ik vind het vies, mest ligt overal, wordt wel een keer per dag allemaal opgeruimd maar ze piesen ook in dat zand, wordt ook wel 1x per half jaar verschoond maar toch. Vind het stinken, en dat doet een wei ook niet
magda_90 schreef:xxdammiexx schreef:Ik vind al dat gedoe over die hit-stallen en de paarden op een zo natuurlijke wijze te houden zo'n onzin. Bij ons komen de wedstrijden paarden nooit in de wei, en als ze geluk hebben een uurtje de dag na concour. En ze weten niet beter! Ze staan er op en top op.. schone stallen 3 x per dag hooi en smorgens en savonds krachtvoer. Als je paarden voor de sport hebt staan kun je niet verlangen dat ze zoveel mogelijk buiten staan, open stallen enz. ze moeten namelijk presteren
En jij ziet je paard als een machine om hogerop te komen ipv een levend dier dat zoiets nodig heeft! Ik heb diepe medelijden met jouw paarden! Je bent alleen maar bang voor blessures van je zo dure paard!
Hier heb ik nou geen respect voor, sorrie.
Dat gebeurd dus niet tijdens de uren die ze op het gras lopen = lekker grasjes zoeken of slapen of kriebelen, maar juist 's nachts/'s ochtendsvroeg wanneer ze gezamenlijk in bak en paddock staan en het ren- en stoeitijd is voor mijn pony en de andere ruin... Dat lijkt me ook lastig in een hit-actiefstal, met een paard met zomereczeem... Die dekens zijn lang zo sterk niet als die rambo-(winter)dekens en in zo'n grote groep heb je vast ook altijd een paar dekenslopers. Hoe wordt daar mee omgegaan?

Ze staan inderdaad vaak in groepjes bij elkaar. Heel grappig dat veel fjorden, tinkers en Hafs bij elkaar gaan staan, en de warmbloeden elkaar op gaan zoeken. (etnische verschillen, jaja)