Lusitana schreef:@Nadya. Tuurlijk, hoort een jong paard in de wei, maar ik wil alleen zeggen dat beweging op zich belangrijker is dan hoe, wetenschappelijk gezien dan, hè.
En dat er gewoon zoveel mogelijkheden zijn die heus niet meteen allemaal slecht zijn voor alle paarden.
Ja, sommige paarden zijn doodongelukkig op stal, die ontwikkelen stal ondeugden of worden mager etc., maar anderen ontwikkelen dat in een wei. Dan kun je zeggen "die wei deugt dan niet." Dan kan ik zeggen: "Die stal deugt dan niet."
En "dat paard is dan niet geschikt om op stal te houden".
Maar er zijn genoeg paarden die er helemaal geen problemen mee hebben, waarom zou je er dan een probleem van maken?
En verder, helaas zijn er heel wat mensen die geen paard zouden moeten hebben. Dit is in Nederland zo'n groot probleem dat zelfs de regering zich er mee wil bemoeien.
Het paarden bezitten is te toegankelijk voor leken.
Maar het gaat me niet alleen om de beweging, het gaat me ook om het kunnen eten de hele dag, het grazen en om het sociale contact tussen de paarden onderling. Wat is het nou voor leven voor een jaarling om op stal te staan en domme rondjes te lopen in een trainingsmolen??? Daar stomp je toch vanaf? Of niet?
Ik ken zelf persoonlijk geen paard wat op de wei ondeugden aangeleerd heeft. Wel stalpaarden. En ik heb toch heel wat paarden in mijn leven meegemaakt, gezien, ervaren, geobserveerd.
Dat er paarden zijn die zich in hun lot berusten, vind ik al triest genoeg. Want zo ervaar ik het meer bij paarden die echt lang op stal gehouden worden. Ze zitten in een kooitje. Snap je wel wat ik bedoel??? Ik woon in een gebied waar de meeste paarden opgestald staan. Sowieso in de winter, vanwege de veengrond, maar in de zomer zie ik het helaas ook. Ik vind het afschuwelijk om te zien, ben er zelfs eens gillend van weggelopen van zo'n stalling. Waar ik nu sta, sta ik vanwege het schitterende gebied, waar mijn paard in een kudde kan staan. Zou ik ook een stal erbij huren, dan zocht ik liever een andere plek. Door de blessures dit jaar bij Sam, was ik genoodzaakt hem in een box te zetten. Met ongelofelijke pijn in mijn hart en ik werd meteen ook weer geconfronteerd met de paardjes die er ook op stal staan. Nou, fijn hoor.
Bij ons staan zelfs teveel paarden. Ik snap dan ook niet waarom de eigenaren er zoveel aangeschaft hebben (de meesten zijn van hen, er staan maar een paar pensionklanten). Maar ja, wat kan ik daar aan doen? Helemaal niets, maar ik zie wel dagelijks wat dat betekent voor die dieren. En gezien de vele stallingen in dit dorp, die ik ook vrijwel allemaal ken, weet ik echt wel hoe ze met die dieren omgaan. Ik rij al meer dan 30 jaar in dit dorp, heb heel wat verzorgpaarden gehad in de loop der tijd.
En ik zie zeer weinig paarden die echt happy zijn met zo'n leven. Op wat zieke, oude en zwakkere dieren na.................