Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:36

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
ik weet nog dat ik terugkwam in de paardenwereld en iedereen zag schuiven met dekens. Dat kende ik helemaal niet van 'vroeger'. In discussies bleven mensen zeggen dat hun paard écht niet zonder kon en dat het paard het anders koud zou krijgen.

Grappig, ik ken dekens wel vanuit mijn jeugd Lachen Niet omdat paarden het anders koud zouden hebben maar om te voorkomen dat ze een dikke vacht zouden krijgen.

Nou, ik niet, hoor. In mijn tijd hadden paarden gewoon een lekkere dikke wintervacht. Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 01:01

Dertig jaar geleden hadden we hier de paarden ook al dekens op hoor, waren alleen niet van die fijne dekens zoals we tegenwoordig hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 01:20

promptertje schreef:
Dertig jaar geleden hadden we hier de paarden ook al dekens op hoor, waren alleen niet van die fijne dekens zoals we tegenwoordig hebben.

Toen had je inderdaad canvasdekens in blauw, groen of heel gewaagd bordeaurood Haha! Of nieuw zeelanddekens, heel zwaar...
Maar dekens zijn op zich niet zoiets heel nieuws.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:41

fransje23 schreef:
promptertje schreef:

Toen had je inderdaad canvasdekens in blauw, groen of heel gewaagd bordeaurood Haha! Of nieuw zeelanddekens, heel zwaar...
Maar dekens zijn op zich niet zoiets heel nieuws.

Jaaaaaaa...... Die dingen waren onverwoestbaar!!! Haha! Heel wat beter dan die hippe dekentjes van nu Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:43

idd de jute en canvas dekens
Maar niet voor de kou, gewoon voor de dikke vacht
En geschoren werd er toen ook al Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:10

Haha! ben ook al oud. Ongeveer 32 jaar geleden kreeg ik ook een canvas deken voor sinterklaas.
Helaas kon ik hem maar weinig gebruiken, maar ik had er wel een Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:17

Ach, ik ben voornamelijk opgegroeid tussen paarden die vooral veel buiten stonden zonder deken (zullen daar mijn naturaltrekjes vandaan komen??? Haha! ). De paarden die destijds 'dekens' hadden stonden op de draversbaan hier in H'sum nog..... Heel lang geleden Tong uitsteken . Maar de huis-tuin-en keukenpaarden/manegepaarden e.d. hadden echt geen dekens, hoor. Moet je tegenwoordig eens kijken. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:21

De paarden stonden op die stallen waar ik kwam ook buiten.
Elke dag.
Maar dat waren wel paarden die in de sport liepen of daarop voorbereid werden.
Dus die hadden een deken op.
Paarden die niet gereden werden die niet Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:52

runningkawa schreef:
De paarden stonden op die stallen waar ik kwam ook buiten.
Elke dag.
Maar dat waren wel paarden die in de sport liepen of daarop voorbereid werden.
Dus die hadden een deken op.
Paarden die niet gereden werden die niet Lachen

Is eigenlijk nu toch niet zoveel anders dan tegenwoordig? Het doel/ nut van dekens is ongewijzigd. Voorkomen dat ze een dikke vacht krijgen zodat ze makkelijker/ beter kunnen presteren. Het materiaal en de keuze in dekens is natuurlijk wel veranderd Haha! Maar dat gaat eigenlijk op voor alle paardenartikelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:54

klopt
Maar hier werd eerder aangehaald dat vroegah de paarden geen dekens op hadden.
Maar in mijn vroegah iig al wel Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:01

runningkawa schreef:
klopt
Maar hier werd eerder aangehaald dat vroegah de paarden geen dekens op hadden.
Maar in mijn vroegah iig al wel Lachen

In mijn vroegah ook. Niet mijn verzorgshet, die had een lekkere wollige vacht Haha! maar de paarden die intensief bereden werden wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:11

In mijn vroegah hadden de paarden ook dekens op.
Werd ook aangeraden bij sportpaarden Lachen

Maar ze kwamen wel elke dag buiten, en alleen de paarden die veel op het harde liepen hadden ijzers. En paarden met brokkelige hoeven. Maar de manegepaarden hadden nooit ijzers.

Maar ze werden wel geschoren.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:13

Ik heb een aantal jaren geleden wel eens gepost op die site, maar zodra ik een "eigen" mening verkondigde die enigszins afweek van de gebruikelijke op die site werd ik er af geknikkerd............... kwam er niet meer in dus. Clown
Ik had o.a. gereageerd op een topic over opstappen met krukje; dat was "not done" volgens hen, dan moest ik eerst maar op turnen voordat ik ooit weer op een paard stapte.
Niks mocht, geen deken, geen ijzers, geen bit, sporen, zweepje, maar op een van de avatars zat een man met een pony in de kamer naast zich op de bank.............. met een biertje; da's pas NATUURLIJK................... Knipoog
Er stonden verder best interessante dingen op hoor, maar er was maar 1 mening mogelijk en dat is de hunne, da's jammer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:50

Ik weet wie je bedoelt met die pony op de bank Haha!

Regelmatig zijn er discussies over wat wel en wat niet. Dat dat soms hard kan overkomen, het zij zo. Maar wie met bit en sporen rijdt en z'n paard opstalt met een deken, vierkant beslagen kan beter naar een ander forum gaan.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:52

paard natuurlijk en bokt
Go jij! Go jij! een verslaving om te lezen en te reageren

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:04

Ik vind het geen informatieve site in de zin van dat er neutrale informatie wordt gegeven die universeel toepasbaar is in meerdere situaties.

Ik vind het een site die een duidelijk standpunt inneemt. Die een duidelijke visie verkondigt en dit ook uitdraagt.

Maar hierdoor wordt wel een eenzijdig beeld geschetst.

Maar goed...het is ook vrij extremistisch....en dat is altijd eenzijdig.

het was completer en reëler geweest als het van meerdere kanten zaken had belicht en daarbij de voor- en nadelen van alle vormen van houderij neutraal in beeld had gebracht.

Maar aangezien dat volgens mij niet het doel van de site is....is dat dus niet zo.

Toch bekruipen mij her en der gevoelens van een soort "sekte-achtige" verschijnselen.

Let wel: ik ben het met veel dingen van de site eens....het zet je ook aan tot nadenken en dat is altijd goed....maar de site slaat wel door in generaliseren en meningopdringen en is in sommige zaken veel te stellig.... zaken waar je niet stellig over KAN zijn...omdat ze subjectief zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:11

Arabesk schreef:
Maar wie met bit en sporen rijdt en z'n paard opstalt met een deken, vierkant beslagen kan beter naar een ander forum gaan.

Ik snap eigenlijk ook nooit wat dat soort mensen op een website als PN doen. Tenzij je je houding wilt veranderen natuurlijk. Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:52

Nadya schreef:
Arabesk schreef:
Maar wie met bit en sporen rijdt en z'n paard opstalt met een deken, vierkant beslagen kan beter naar een ander forum gaan.

Ik snap eigenlijk ook nooit wat dat soort mensen op een website als PN doen. Tenzij je je houding wilt veranderen natuurlijk. Haha!

Misschien willen die mensen hun horizon verbreden, maar gezien de reacties van PN wordt die neiging meteen de kop in gedrukt. Toch jammer en een gemiste kans.......

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:58

Ik mag dat wel, die spirit op PN! Haha! Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:01

Nadya schreef:
Arabesk schreef:

Spijtig eigenlijk, die houding vind ik erg dwars. Erg jammer en dan zijn er mensen die verbazen dat het tot confrontatie komt. Terwijl zo een dingen eigenlijk de grootste boosdoeners zijn.
Ik zou blij zijn als je iedereen kan bereiken, en dan zo samenwerken voor dierenwelzijn. Niet het welzijn dat je zelf het beste vind en zo mensen buitensluit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:02

Ja, ik ook wel, Dani. Haha!
Ik heb er niet zo'n moeite mee en heb er toch ook het een en ander vanaf gehaald waar ik van heb kunnen leren.
Zonder me aangevallen te voelen. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:41

polly2 schreef:
Ik vind het geen informatieve site in de zin van dat er neutrale informatie wordt gegeven die universeel toepasbaar is in meerdere situaties.

Ik vind het een site die een duidelijk standpunt inneemt. Die een duidelijke visie verkondigt en dit ook uitdraagt.

Maar hierdoor wordt wel een eenzijdig beeld geschetst.

Maar goed...het is ook vrij extremistisch....en dat is altijd eenzijdig.

het was completer en reëler geweest als het van meerdere kanten zaken had belicht en daarbij de voor- en nadelen van alle vormen van houderij neutraal in beeld had gebracht.

Maar aangezien dat volgens mij niet het doel van de site is....is dat dus niet zo.

Toch bekruipen mij her en der gevoelens van een soort "sekte-achtige" verschijnselen.

Let wel: ik ben het met veel dingen van de site eens....het zet je ook aan tot nadenken en dat is altijd goed....maar de site slaat wel door in generaliseren en meningopdringen en is in sommige zaken veel te stellig.... zaken waar je niet stellig over KAN zijn...omdat ze subjectief zijn.

Ze zijn gewoon duidelijk in hun filosofie en ik vind er niks extreems aan. Hoe langer je erover nadenkt hoe gekker bepaalde 'normale' zaken in de paardenwereld worden.

Hier in de buurt is een spiksplinter nieuwe manege, met een enorme rijhal, twee buitenrijbakken, een overdekte stapmolen en een longeercirkel. (afspuitplaatsen, kantine, solarium etc etc)

GEEN paddocks en alleen maar boxen met dichte zijwanden, de pony's staan in boxjes van 2 x 3 meter en kunnen niet eens boven het schot uitkijken. De tralies zijn dicht aan de voorkant dus de grotere paarden kunnen ook niet hun hoofd over de deur hangen.

Afschuwelijk mijn maag draaide zich om. Er is nog veel te doen! Dat zo'n gloednieuwe manege zo weinig aandacht besteedt aan het welzijn van de paarden ik kon wel janken.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:49

Ik moet er vaak dingen mee vergelijken voor school, maar ik lees wel eens dingen dat ik denk, dit kan toch niet serieus zijn he.. Ik ben het ook niet eens met alles wat ze zeggen, nouja schrijven. Ik denk inderdaad ook dat er een middeweg is, een beetje van het natuurlijke, een beetje van het ''moderne'' en zo een middenweg vinden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:50

maar wat heeft dat met de site van paardnatuurlijk te maken? Dit is algemeen over huisvesting. Ze zouden zoiets als in duitsland in moeten voeren stallen naar de norm van LAG en dan met een sterrensysteem. Maar dat is enkel huisvesting.

Ik heb hier thuis een paard en een konijn staan die allebeid de beschikking hebben over soortgenoten en een loopstal. Toch voelen zich beide hier niet prettig en doe je ze meer een plezier met een stalletje en warme deken en het konijn wordt liever solo gehouden.

Bij mij houd het vertrouwen in datgene wat er verkondigt wordt zodra ik zie dat je bij het ene naar het andere produkt of cursus kan bestellen. Want dan ga je toch meer de conclusies in je eigen vaarwater zoeken, bijv. in je nieuwe halster of hoefbehandeling. Dan kan je volgens mij niet meer open staan voor ideeen die daar niet mee stroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:36

Dinopino, ik heb je laatste alinea 3 x gelezen maar begrijp nog steeds niet wat je daar wilt zeggen. Knipoog