Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:35

Zahlina schreef:
Mijn ervaring is met het bitloos dat paarden die gemakkelijk met bit te rijden zijn dit ook zonder bit zijn.
Paarden die met het bit moeite hebben, zoals mijn merrie Zahlina zijn bitloos helemaal niet te rijden.
Ze durf door de druk die op de neus komt door bitloos helemaal niet meer te lopen en ze raak praktisch in paniek waardoor ze de raarste capriole gaat uithalen in stilstaan.

Mijn hengst vind het super om bitloos het bos in te gaan, hij weet dan namelijk dat als we lekker gras tegenkomen hij daar heerlijk mag grazen, qua stuur maakt het hem helemaal niets uit, hij is super op de zit en been te rijden.

Ik beleer al mijn paarden bitlos en met bit, in eerste instantie gebruik ik alleen het botloze en zo langzaam maar zeker komt het bet er bij.

Daar heb ik dus een compleet andere ervaring mee!
Mijn paard was niet makkelijk met bit te rijden en bitloos is dé uitkomst!
Dus het hangt van meerdere factoren af.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:36

Miska schreef:
griebels schreef:
Maar ik als 'normal' wil het ook het beste van beide kanten eruit halen Haha!
Dus wat is het verschil dan Verward

Er is ook geen verschil, want we zijn allemaal 1!
Bitloos rijden is net zo'n kunst als met bit, je denkt misschien dat je je paard daarmee meer onder controle hebt, maar dat is in mijn ogen kolder!
Het zit m in je eigen rij-kunde, meer niet.

Miska,

Hoeveel "echte" hengsten heb jij gereden? En dan bedoel ik geen watjes maar echte kerels! Die voortdurend zijn afgeleid, denken dat de wereld hen toebehoord, brullen naar ieder bewegend iets.
Van mij mag je hoor, bitloos! Jij liever dan ik. Deze stoere kerels zijn niet op hun zit terug te nemen simpelweg omdat hun testosteron het niet toelaat. Men zal deze zware jongens eerst met bit moeten beleren alvorens men kan overgaan tot bitloos. Met zulke patsers zul je soms strengere maatregelen moeten nemen om tot hen door te dringen en hen goed onder apèl te krijgen.

Helaas hoor ik te vaak dat bitloos met ieder paard kan! Ja, uiteindelijk kan het ook door een zeer ervaren iemand, die veel verstand van hengsten heeft, weet hoe hiermee om te gaan. Maar het is ohzo gevaarlijk uit te dragen dat iedereen maar hengsten bitloos moet gaan beleren. Dat is vragen om ongelukken. Ik zou daar de verantwoording niet voor durven te nemen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:39

Euh ik geloof dat het altijd van verschillende factoren afhankt en jouw paard is mijn merrie niet.
Vandaar ook dat er voor elk paard maatwerk moet zijn ipv ze maar op een hoop te gooien.

Ik heb zelf paarden gekent die na een hele leven in de sport en heel veel op stal staan ze heerlijk met pensioen mochten in de ardennen, binnen 2 maand bleken er twee zo afgetakelt te zijn dat ze slachtrijp waren maar binnen 1 maand op stal en het gewone ritme waren ze weer helemaal de oude.
Vandaar ook dat men zijn paardenverstand moet gebruiken ipv allemaal stromingen te volgen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:41

Miska schreef:
@ griebels
Als hij in de bak wel aan de hulpen is en buiten niet waar ligt dat dan aan, denk je?
Mijn paardje vind rennen ook geweldig, maar mag het niet meer vanwege een oude blessure.
Ik geloof dat ik hier met jou al eerder over gesproken heb, maar goed het ene paard is het andere niet.
Ook speelt karakter mee, maar ook opvoeding en repsect voor jou als ruiter zijn ook dingen die om de hoek komen kijken!

Dan ligt het aan zijn karakter...
Buiten staat hij aan de hulpen tot er een galop komt kijken. De ene x is hij lekker te rijden, zelfs met een lang teugeltje, de andere keer moet ik moeite doen om hem terug te krijgen...
Opvoeding is perfect, ik hoef die alleen maar te onderhouden. Respect is zeker aanwezig, van beide kanten uit.
Ik denk niet dat je kunt oordelen zonder het gezien te hebben of geprobeerd te hebben.
Wat houdt je tegen om het eens te proberen?

Hoe kan het jou duidelijk worden dat gewoon niet elk paard bitloos is te rijden? En dat paarden een op zichzelf staand karakter hebben?
Elk paard is anders!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:42

ThePast03 schreef:
katiavl schreef:
Zo zijn er vaak dingen op bokt: Bv in sommige haw topics waar bitloos fotos worden geplaatst, het paard valt super hard uit elkaar, maar mensen zien bitloos en maken de associatie naar iets goed. En dan krijg een topic hoe fantastisch het is dat ze bitloos rijden, maar geen commentaar over het uiteen valen en slechte houding van het paard

Grappig dat hier verder helemaal niet op gereageerd wordt want dit is zo waar en dit valt mij ook enorm op.
Er wordt enorm opgeheven over bitloos rijden alsof het ontzettend knap en spectaculair is maar tot nu toe nog weinig topics gezien waar het paard niet uit elkaar liep en op de voorhand liep te sloffen.

Er is niets knaps aan bitloos rijden. Zoals RK al aangaf, als je een goede rijopleiding hebt gehad dan kun je je paard op je zit sturen en dus ook bitloos rijden. . Knipoog

Ben blij dat ik hier niet als enige omval, het irriteerde me de laatste tijd meer en meer. Een goede ophouding is er niet voor de show, het bepaald de druk verdeling wat heel belangrijk is omdat je op een dier zit die er niet voor gemaakt is.
Maar dan zie ik een paard die heel slecht loopt, maar het enige dat er gesproken is lof want paard en ruiter hebben een band, erg vredig.

Daar wil ik niemand op aanvallen, gewoon een opmerking het rijden is meer dan een plaatje en meer dan een bit of geen bit
Laatst bijgewerkt door lesilla op 10-03-08 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Pensionnetje schreef:
Miska,

Hoeveel "echte" hengsten heb jij gereden? En dan bedoel ik geen watjes maar echte kerels! Die voortdurend zijn afgeleid, denken dat de wereld hen toebehoord, brullen naar ieder bewegend iets.
Van mij mag je hoor, bitloos! Jij liever dan ik. Deze stoere kerels zijn niet op hun zit terug te nemen simpelweg omdat hun testosteron het niet toelaat. Men zal deze zware jongens eerst met bit moeten beleren alvorens men kan overgaan tot bitloos. Met zulke patsers zul je soms strengere maatregelen moeten nemen om tot hen door te dringen en hen goed onder apèl te krijgen.

Helaas hoor ik te vaak dat bitloos met ieder paard kan! Ja, uiteindelijk kan het ook door een zeer ervaren iemand, die veel verstand van hengsten heeft, weet hoe hiermee om te gaan. Maar het is ohzo gevaarlijk uit te dragen dat iedereen maar hengsten bitloos moet gaan beleren. Dat is vragen om ongelukken. Ik zou daar de verantwoording niet voor durven te nemen.

Wat een onzin! Dat jouw hengsten zo wild reageren op andere paarden ligt eerder aan de huisvesting. Hengsten die gewoon in een kudde staan doen niet zo idioot.

Hengsten zijn juist makkelijker te beleren, het is echt een mythe dat ze zo wild zijn, dat krijg je als je ze houdt zoals we dat in NL gewend zijn. NH goeroe's werken juist met hengsten omdat ze leergierig en nieuwsgierig zijn en speels. Merries zijn veel gevaarlijker met hun ge-pieeeee.

griebels

Miska schreef:
Zahlina schreef:
Mijn ervaring is met het bitloos dat paarden die gemakkelijk met bit te rijden zijn dit ook zonder bit zijn.
Paarden die met het bit moeite hebben, zoals mijn merrie Zahlina zijn bitloos helemaal niet te rijden.
Ze durf door de druk die op de neus komt door bitloos helemaal niet meer te lopen en ze raak praktisch in paniek waardoor ze de raarste capriole gaat uithalen in stilstaan.

Mijn hengst vind het super om bitloos het bos in te gaan, hij weet dan namelijk dat als we lekker gras tegenkomen hij daar heerlijk mag grazen, qua stuur maakt het hem helemaal niets uit, hij is super op de zit en been te rijden.

Ik beleer al mijn paarden bitlos en met bit, in eerste instantie gebruik ik alleen het botloze en zo langzaam maar zeker komt het bet er bij.

Daar heb ik dus een compleet andere ervaring mee!
Mijn paard was niet makkelijk met bit te rijden en bitloos is dé uitkomst!
Dus het hangt van meerdere factoren af.

Misschien was dat wel omdat je voor het paard zijn gevoel te veel aan het bit zat!?
Misschien ook niet, en heb je indd de uitkomst gevonden. De enige die daar antwoord op zou kunnen geven is het paard zelf Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:46

Maar miska, zie je nu wat er bedoeld wordt met de topictitel?
Je probeert duidelijk te maken dat mijn paard ook bitloos gereden kan worden met een juiste ruiter. Je geeft geen tip of advies maar meer een feit.
En dat is nu precies waar een heleboel 'normals' een probleem mee hebben...

Zelfde geldt voor Arabesk, maar die weet dat al neem ik aan Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:47

Arabesk schreef:
Pensionnetje schreef:
Miska,

Wat een onzin! Dat jouw hengsten zo wild reageren op andere paarden ligt eerder aan de huisvesting. Hengsten die gewoon in een kudde staan doen niet zo idioot.

Gedeeltelijk mee eens Ja
Over het algemeen heb je gelijk, ik ben ook groot voorstander van een hengst absoluut niet af te zonderen etc...
Maar sommige hengsten hebben nu eenmaal wel teveel testosteron in zich.
Ook hier geldt dat je niet alle paarden en ook zeker niet alle hengsten (merrie's, ruinen of wat dan ook) over een kam kunt scheren.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:48

Arabesk schreef:
Pensionnetje schreef:
Miska,

Hengsten zijn juist makkelijker te beleren, het is echt een mythe dat ze zo wild zijn, dat krijg je als je ze houdt zoals we dat in NL gewend zijn. NH goeroe's werken juist met hengsten omdat ze leergierig en nieuwsgierig zijn en speels. Merries zijn veel gevaarlijker met hun ge-pieeeee.

Hoe weet je hoe mijn huisvesting is? Er zijn hengsten genoeg die zich in een kudde te barsten lopen vanwege de stress. De ene hengst is de andere niet. De meeste halen het 3de jaar als hengst niet en een deel lastige die het wel halen mag ik opnieuw opvoeden juist omdat ze veel te lang in de kudde hebben gelopen.

Je hebt overduidelijk nog niet met echte testosteron bommetjes gewerkt. Ja hengsten zijn heerlijk om te trainen, leren snel, werken hard. Maar ga alsjeblieft niet net doen of alle hengsten watjes zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:59

katiavl schreef:
Ben blij dat ik hier niet als enige omval, het irriteerde me de laatste tijd meer en meer. Een goede ophouding is er niet voor de show, het bepaald de druk verdeling wat heel belangrijk is omdat je op een dier zit die er niet voor gemaakt is.
Maar dan zie ik een paard die heel slecht loopt, maar het enige dat er gesproken is lof want paard en ruiter hebben een band, erg vredig.

Daar wil ik niemand op aanvallen, gewoon een opmerking het rijden is meer dan een plaatje en meer dan een bit of geen bit

En niemand die nadenkt over de gevolgen voor zo'n paard op de lange termijn. Lijkt me niet echt natural en zeker niet in het belang van het paard.
Het lijkt ook meer om "het plaatje" en de naam te gaan dan om het belang van het individuele paard, dat zie ik elke keer terugkomen.
Rijkunst en basis zijn blijkbaar niet nodig bij bitloos rijden....

Paarden zijn eenheidsworsten en passen ze niet gelijk in het "natural" hokje dan worden ze daar wel in "gedwongen". En dat zou dan echt voor alle paarden moeten gelden.
Het enige wat ik kan blijven denken en zeggen: arme paarden die niet als individu worden behandeld.

Voor degene die blijven preken nog een keer: Er bestaat geen methode/omgang die voor elk paard kan gelden en preken over een zogenaamde methode/omgang laat alleen maar zien hoe onzeker je zelf bent over deze methode/omgang.
Iemand die zelfverzekerd is over zijn eigen methode/omgang met zijn eigen dieren heeft het niet nodig om keer op keer te preken over die methode/omgang om maar nieuwe zieltjes te winnen.

Paardenmensen nemen vanzelf wel dingen mee die ze kunnen gebruiken voor hun individuele paarden, daar hebben ze geen prekers voor nodig.
Sommige mensen met paarden hebben wel de neiging om zich aan te sluiten bij groeperingen helaas.

Anoniem

Als je kijkt naar de Lusi hengsten, de Anda hengsten, die zijn allemaal erg rustig, maar zijn wel volbloeds, misschien ook wel rastypisch. Ik weet niet hoe arabische hengsten zijn, maar sommige kwpn hengsten, vraag ik mij wel eens af of ze alleen maar op vermogen gefokt zijn, de karakters zijn vaak niet om te pruimen. Vaak denk ik wel eens, een totaal andere wereld deze kwpn fok.

Ik zou juist graag hengsten fokken met sportlijf en sportkarakter, maar ook koel in het hoofd, relaxed, maar volgens mij is dat geen puntje bij het KWPN stamboek, louter beweging en bouw, de rest is ondergeschikt. Jammer eigenlijk wel. Want ik vraag mij af of deze hengsten zich kunnen gedragen als ze in een kudde mogen lopen, al is het tussen de ruinen, volgens mij vliegen de benen dan in het rond en bloed aan de muur.

hns

Arabesk schreef:
Pensionnetje schreef:
Miska,

Ik sluit me bij Arabesk aan. Ik ken intussen al heel wat mensen die hengsten bitloos beleren en inrijden. Het is wel zo dat die paarden altijd lekker de kans hebben om zich buiten uit te leven. Hengsten die in het donkerste hoekje van de stal staan en nooit contact krijgen met de buitenwereld, laten altijd wel een of ander TBSgedrag zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:00

Ik heb zelfs een ruin met teveel testosteron gehalte! Ik kan je vertellen dat hij nu op zijn 15e pas een beetje rust in zijn lichaam krijgt! Als ik daar zonder bit mee moest rijden, dan had ik nu misschien hier niet meer gezeten!

Toch weer grappig dat zogenaamd alle paarden hetzelfde zijn, en WEER word vergeten dat paarden individuen zijn, en er altijd uitzonderingen zijn.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:02

ShannaY schreef:
Ik heb zelfs een ruin met teveel testosteron gehalte! Ik kan je vertellen dat hij nu op zijn 15e pas een beetje rust in zijn lichaam krijgt! Als ik daar zonder bit mee moest rijden, dan had ik nu misschien hier niet meer gezeten!

Toch weer grappig dat zogenaamd alle paarden hetzelfde zijn, en WEER word vergeten dat paarden individuen zijn, en er altijd uitzonderingen zijn.

Een bit is een pijnfactor. Als ik een paard echt niet zonder bit zou kunnen rijden zou ik er al helemaal niet op gaan rijden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:06

Ook hengsten die volledige weidegang krijgen, niet in een donkere stal staan, gewoon bij andere paarden zijn, kunnen testosteron bommetjes zijn. Dat is nl te danken aan hun hormoonhuishouding.
Slechts conseqeunte opvoeding ( en daarbij soms streng moeten optreden) kan hier verandering in brengen. Echter het blijven altijd risico paarden en de vraag is of je die in gezelschap van andere paarden wel bitloos wil gaan rijden. Ik heb daarvoor iets te veel verantwoordelijkheids gevoel en zal dit dus niet doen! Want een hengst "op drive" is niet op zit terug te nemen.

Een ieder die dit wel kan is bij deze uitgenodigd het te komen demonstreren.
Ook ben ik bereid met de hengst (die keurig is opgevoed) naar jullie toe te komen.
Het kost je dus geen inspanning!

Wie neemt de uitdaging aan? Een goed beleerde (ook bitloos) testosteron-bom bitloos tussen de merries te gaan rijden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:07

russel schreef:
Als je kijkt naar de Lusi hengsten, de Anda hengsten, die zijn allemaal erg rustig, maar zijn wel volbloeds, misschien ook wel rastypisch. Ik weet niet hoe arabische hengsten zijn, maar sommige kwpn hengsten, vraag ik mij wel eens af of ze alleen maar op vermogen gefokt zijn, de karakters zijn vaak niet om te pruimen. Vaak denk ik wel eens, een totaal andere wereld deze kwpn fok.

Ik zou juist graag hengsten fokken met sportlijf en sportkarakter, maar ook koel in het hoofd, relaxed, maar volgens mij is dat geen puntje bij het KWPN stamboek, louter beweging en bouw, de rest is ondergeschikt. Jammer eigenlijk wel. Want ik vraag mij af of deze hengsten zich kunnen gedragen als ze in een kudde mogen lopen, al is het tussen de ruinen, volgens mij vliegen de benen dan in het rond en bloed aan de muur.

Mijn hengst is de braafste hengst die ik ken...
Maar het enige probleempje wat wij hadden is dus het galoperen buiten, en dat heeft niets met het hengst zijn te maken, ja zijn karakter om te winnen/rennen etc... Ik heb daar een compromis met hem over afgesproken...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:08

hns schreef:
ShannaY schreef:

Een bit is een pijnfactor. Als ik een paard echt niet zonder bit zou kunnen rijden zou ik er al helemaal niet op gaan rijden.

Dat ligt aan de handen die de teugels vasthouden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:09

hns schreef:
ShannaY schreef:

Een mens op een paardenrug is ook een pijnfactor.
Als je het zo nodig goed wilt doen, rijd dan niet, en breng hem naar een natuur gebied, kijk er niet naar om en laat hem 1 worden met de natuur, dat is pas natural, als je het wilt doen, doe het dan goed OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:09

Bitloos tussen de merries is stap 2.

Oke mijn mening is dat niet elk paard zo maar even bitloos gereden kan worden, maar het wel kan leren, uiteindelijk, hangt af van de ruiter, het vakmanschap, het consequente en de wil tot blijven gehoorzamen van het paard. Maar een hengst die op merries reageert ook nog even voor het eerst tussen de merries is niet eerlijk! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:10

griebels schreef:
russel schreef:

Mijn hengst is de braafste hengst die ik ken...
Maar het enige probleempje wat wij hadden is dus het galoperen buiten, en dat heeft niets met het hengst zijn te maken, ja zijn karakter om te winnen/rennen etc... Ik heb daar een compromis met hem over afgesproken...

Dan kun je hem eigenlijk niet bitloos buiten rijden, jawel alleen stappen en dat is met mijn paard ook zo. Best jammer, maar dat zit gewoon in het hoofd, misschien ook wel een beetje fok??

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:11

Pensionnetje schreef:
Ook hengsten die volledige weidegang krijgen, niet in een donkere stal staan, gewoon bij andere paarden zijn, kunnen testosteron bommetjes zijn. Dat is nl te danken aan hun hormoonhuishouding.
Slechts conseqeunte opvoeding ( en daarbij soms streng moeten optreden) kan hier verandering in brengen. Echter het blijven altijd risico paarden en de vraag is of je die in gezelschap van andere paarden wel bitloos wil gaan rijden. Ik heb daarvoor iets te veel verantwoordelijkheids gevoel en zal dit dus niet doen! Want een hengst "op drive" is niet op zit terug te nemen.

Een ieder die dit wel kan is bij deze uitgenodigd het te komen demonstreren.
Ook ben ik bereid met de hengst (die keurig is opgevoed) naar jullie toe te komen.
Het kost je dus geen inspanning!

Wie neemt de uitdaging aan? Een goed beleerde (ook bitloos) testosteron-bom bitloos tussen de merries te gaan rijden?

Ik ken misschien iemand die je dat wel eens zou willen demonstreren. Ik zal hem eens contacteren of hij daarvoor wel belangstelling heeft.

griebels

Ik heb ook al aangeboden om mijn zeer brave hengst te komen rijden. Kan gewoon met merries samen zonder problemen. Maar... wel in de bossen rijden met galop, en dat bitloos. Het mag hoor, ik ga wel aan het einde van het pad staan om het jullie op te vangen Ja

Wie wil dit proberen?

Als het jullie wel lukt, dan zal ik direct les bij jullie komen nemen!

Pensionnetje

Nee hoor hij is vaker tussen de merries gereden. Met bit! Wie durft het zonder?
Dan zal ik het goed maken en geen hengstige merries uitzoeken Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:12

russel schreef:
Bitloos tussen de merries is stap 2.

Oke mijn mening is dat niet elk paard zo maar even bitloos gereden kan worden, maar het wel kan leren, uiteindelijk, hangt af van de ruiter, het vakmanschap, het consequente en de wil tot blijven gehoorzamen van het paard. Maar een hengst die op merries reageert ook nog even voor het eerst tussen de merries is niet eerlijk! Knipoog

ik denk wel dat elk merrie ruin bitloos kan gereden worden, want bit of bitloos is rijtechnisch hetzelfde. Bit is puur verfijning.
Maar dan moet je wel meer klassieke rijkunst gaan, wat tegenwoordig flink verwaarloosd word.

Hengsten heb ik geen kaas van gegeten Haha!