Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:43

Ik ben saai in deze discussie.
Ga namelijk helemaal met Lusitana mee Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:46

Yamcha schreef:
Ik ben saai in deze discussie.
Ga namelijk helemaal met Lusitana mee Lachen

Whahahah, dan ben je het iig met iemand eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:48

Ik houd van vredige discussies Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 07:15

Roos_s schreef:
idd parcour van 80 cm zou idd wel lukken, maar op wedstrijden gaat dit een beetje moeilijk dan Knipoog. Zelf zie ik echter weinig voordelen van het rijden zonder bit....
Het kan echt hoor:
http://www.molekuer.de/img/bilder/krackowussel.jpg

http://www.eurodressage.com/images/news_hap_krackow.jpg

http://www.hottelino.de/files/jk1_539.jpg

Ik wilde nog even kort reageren:
Is het echt zo erg dat er soms Naturals zijn die in een topic over welk bit het beste is, komen vragen of er al aan bitloos is gedacht?
Ik bedoel,er kan toch gewoon een suggestie gegeven worden?
Er wordt een vraag gesteld,en als er dan het woord bitloos in voorkomt mag het opeens niet meer.
Een bitloos hoofdstel is ook een optoming hoor.

Hetzelfde bij een vraag over welk zadel voor mijn paard ofzoiets,..
Mag een Natural dan niet vragen of er al aan een boomloos zadel is gedacht?
Er wordt vaak niks opgedrongen,maar gewoon geopperd.
De discussie begint meestal als er daarna meteen fel op ingesprongen wordt door bokkers die dan meteen beginnen te roepen: dat wordt toch helemaal niet gevraagd,waarom houden jullie er nou niet eens over op.
We worden zo moe van jullie,nou weten we het wel met dat bit en boomloos,ga op je eigen forum spelen.
(in die trant)

Nou,bozer kan je me dan niet krijgen hoor.

Ik heb laatst gereageerd in een topic waar gevraagd werd welk zadel op haar paard zou passen.
Jong paard,moeilijke rug,krijgt nog spier enz. dus zal nog vaak van vorm gaan veranderen.
Ik heb alleen gevraagd of ze al eens nagedacht had over een boomloos zadel,omdat dat met de rug mee groeid,en meebeweegd.
Het antwoord was daarop:
een boomloos zadel wil ik niet,ik weet niet waarom,maar dat wil ik niet.

Oke,dan ga ik daarna niet verder doormekkeren,dan laat ik het met rust.
Ik heb een tip gegeven,en zei doet er niks mee.
Zo kan het toch ook?
Waarom altijd meteen dat gekat als een Natural ergens iets post.
Niet eerst kijken naar wat er nou echt gepost wordt,maar mensen zien bitloos staan in een zin en vallen meteen aan.
Is dat leuk dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:25

een M cross is geen 80 cm in een gecontroleerde omgeving Knipoog daarom vroeg ik of je er ervaring mee had, niet met gewoon bitloos rijden maar met crossen in zijn algemeenheid en bitloos in het bijzonder want anders kun je er niet over oordelen.

Citaat:
k ben mijn paard nu zo'n 3 jaar aan het trainen op zo weinig mogelijk hulpen. Ik kan je vertellen, dat is niet makkelijk, maar het is absoluut mogelijk Ik ben nu zo ver dat ik helemaal zonder hoofdstel kan rijden, met kleine figuren zoals een kleine volte, en tempowisselingen, ook van bv een rustige naar snelle draf, en van stap naar galop. Maar we zijn er nog lang niet.

Ik heb toevallig zondag mijn paard thuis volkomen zonder teugel gereden en die reageert fluitend op zit en been in alle overgangen en wendingen, geen centje pijn. Maar die trainen we ook op zo weinig mogelijk hulpen, dat kan ook met hoofdstel.

MT, het het gaat me niet om je mening (daar hebben we in dit land allemaal recht op), het gaat me om je toon. Je zet zo de discussie op scherp (net als knoopje) en dat is nergens voor nodig. Hobbyruiter, sportpaardje, natuurlijk dat zijn termen die in theorie gewoon kloppen. Maar de context geeft het een denigrerende lading, en dat is waar het mij om gaat. Om een voorbeeld te noemen, ik zou aan de opmerking tussen haakjes nog kunnen toevoegen "maar ik bepaal dan zelf wel of ik daar waarde aan hecht" maar dat levert voor de discussie niets op en werkt alleen maar nodeloos irriterend.

Arabesk, een discussie over ethiek van de wedstrijdsport is onlangs al gevoerd, maar daar wilde jij je (als TS) buiten houden. Daar heb ik dus weinig zin meer in.

Tinkerloos, ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Accepteer jij het dan ook als ik bij een vraag over een bitloos probleem voorstel om een trens erin te hangen?

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 10:04

Tinkerloos, op zich is het natuurlijk helemaal geen probleem als die mogelijkheid geopperd wordt, maar waar ik me wel aan stoor is, als de persoon in kwestie dan zegt:
'Dat kan niet, want ik rijd dressuurwedstrijden', je een reactie krijgt als: 'wat vind je nou belangrijker, dat je wedstrijden kunt rijden of het belang van je paard?'

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:22

Tinkerloos, de paarden van de foto's zijn niet zover gekomen in een bitloos hoofdstel. Ze zijn al ervaren. (Het is ook alleen toegestaan in de hoogste klassen, en dat is niet voor niets)
Dat wil ook niet zeggen dat iedereen het kan met elk paard. Als iemand weet dat zijn of haar paard niet goed/veilig rond te sturen is zo, dan lijkt het mij niet meer dan logish dat hij/zij het dan niet doet en niet dat hij /zij dan te horen krijgt dat ze maar anders moet gaan rijden.

Wat boomloos betreft, dat wil ik ook niet, in de eerste plaats omdat ze te breed voor me zijn, maar ten tweede vind ik ze spuuglelijk en daar stap ik niet overeen als een gewoon zadel ook voldoet. En bij een "moeilijke rug" gaat er bij mijn gewoon een dikke gevouwen deken onder, een beproefde methode.
Er is niets in een boomloos zadel dat mij kan overtuigen dat het béter is, maar ik zeg er ook eerlijk bij, dat ik me er niet erg in verdiept heb omdat ze voor mij gewoon afvallen (door de lichamelijke objectie). Met als gevolg dat ik ze nooit aan- of af zal raden. en als de vraag komt"zalk ik boomloos proberen"zeg ik gewoon "kun je altijd doen".
Ben het wel met je eens dat het afwijzen zonder reden niet klopt, maar ieder heeft gewoon het recht op een keus, lijkt mij al is die gebaseerd op smaak. Want het is niet zo dat een zadel met boom persee slecht is voor een paard.....

En inderdaad dat belang van het paard wordt ik soms wel een beetje moe van.
Het is niet zo dat iedereen die niet boomloos en bitloos rijdt meteen maar slecht is voor zijn paard en andersom dat iedereen die boomloos en bitloos rijdt meteen maar goed is voor zijn paard.

We doen alles binnen onze mogelijkheden en beperkingen die soms door regels worden opgelegd (als in wedstrijden) en elke ruiter hoort fatsoenlijk te rijden. Ik weet heus dat er niet altijd even fatsoenlijk wordt gereden, maar dat heeft weinig te maken met de gebruikte middelen of aangehangen methode.

Ik vind wel dat het leerzaam is om dingen van allerlei kanten te bekijken en dus is het altijd nuttig als er gevraagd wordt of je hier of daar wel eens aan gedacht hebt. Maar ik heb nu, door in een aantal topics te snuffelen waar "naturals" ter sprake komt, gemerkt dat er soms een zeer afwijzende en agressieve wijze wordt gebruikt om "advies" te geven, terwijl dat gewoon niet nodig is.
Daardoor krijg je dus dat de kampen tegenover elkaar gaan staan ipv dat ze dingen van elkaar aannemen.

(Waarmee niet gezegd dat het niet voorkomt in andere fora, maar ik heb het nu even het onderwerp van dit topic)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-03-08 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:27

upanddown schreef:
Tinkerloos, op zich is het natuurlijk helemaal geen probleem als die mogelijkheid geopperd wordt, maar waar ik me wel aan stoor is, als de persoon in kwestie dan zegt:
'Dat kan niet, want ik rijd dressuurwedstrijden', je een reactie krijgt als: 'wat vind je nou belangrijker, dat je wedstrijden kunt rijden of het belang van je paard?'
Je hebt het denk ik over dit topic?
[RT-P] Mijn paard buigt nek niet?

Daarin zegt de TS dat haar paard zonder bit beter loopt,en eigenlijk het bit niet accepteerd,maar dat ze wel wedstrijden wil blijven rijden.
(dan vind ik de vraag wat nou belangrijker is niet vreemd hoor)
Er is aangetoont dat het paard veel beter loopt zonder bit,maar de TS wil koste wat kost wedstrijden rijden.
Dan zou ik me afvragen of dit paard wel geschikt is voor wedstrijden,ipv. persee een bit in te doen terwijl dit paard duidelijk moeite heeft daarmee.

Lielle schreef:
Tinkerloos, ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Accepteer jij het dan ook als ik bij een vraag over een bitloos probleem voorstel om een trens erin te hangen?
Tuurlijk.
Ik zou antwoorden dat ik dat liever niet doe,maar ik zou niet zeggen dat je een beul was,en wat moet ik met die rotzooi,enz. enz.
Ik zou je advies aannemen,en naast me neerleggen.
Zo simpel kan het zijn toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:30

dat laatste mag ik hopen, dat zou anders gewoon grof zijn. Maar ben je dan ook bereid om over mijn argumenten ervoor na te denken, of is dat verder niet aan de orde?

Maar ik zal eens wat gaan meelezen op NA/NH en de proef op de som nemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:38

Er kan heus gezocht worden naar een bit dat wel makkelijker geaccepteerd wordt en ik zou zelf trouwens eerder rijkunstige tips geven in zo'n geval, ook nuttig voor een wedtsrijdcarrière. Een paard kan immers goed gereden worden zonder of met minimale druk op het bit. Ik zag bv ergens voorbij komen: "paard naar beneden vragen". Dat is dus een foute rijmethode waarbij het bit wordt misbruikt, iets waar idd sommige paarden zich enorm tegen verzetten (terecht) , maar dat dus rijkunstig op te lossen is en niets met de optoming op zich te maken heeft.

Betreffende topic van de link ken ik niet, maar het lijkt me niet handig om topics door elkaar te laten lopen.

er is een verschil tussen niet accepteren van een bepaald soort metaal ofzo, of het niet accepteren van de hulpen via een bit. En voor beide is ook een oplossing mét bit te vinden.

Het belang van het paard is ook dat de ruiter tevreden is met wat ze er mee kan, zodat er een prettige verstandhouding is.

Cazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:40

Er kan gewoon gezocht worden naar tuig wat geaccepteerd word hoor!

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 12:50

Tinkerloos schreef:
upanddown schreef:
Je hebt het denk ik over dit topic?
[RT-P] Mijn paard buigt nek niet?

Daarin zegt de TS dat haar paard zonder bit beter loopt,en eigenlijk het bit niet accepteerd,maar dat ze wel wedstrijden wil blijven rijden.
(dan vind ik de vraag wat nou belangrijker is niet vreemd hoor)
Er is aangetoont dat het paard veel beter loopt zonder bit,maar de TS wil koste wat kost wedstrijden rijden.
Dan zou ik me afvragen of dit paard wel geschikt is voor wedstrijden,ipv. persee een bit in te doen terwijl dit paard duidelijk moeite heeft daarmee.

Ik had het niet over een specifiek topic, maar dit vind ik dus een goed voorbeeld als het gaat om dat bitloos voor dit paard wel beter zou zijn. Maar ik kan er niet tegen dat er door bepaalde mensen gelijk aangenomen wordt dat bitloos per definitie beter is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:23

upanddown schreef:

Is dat wel zo of heeft dat ook te maken met de rijkunsten van de ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:00

Ik zie kreten als "Wat is nou belangrijker, wedstrijden rijden, of het belang van je paard".

Is mijn dierenarts nu heel slecht, als hij zegt "Je hebt een paard om op te rijden, en niet om naar te kijken" ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:13

Tja, ik zou mijn paard dus ook houden als ik er niet meer op zou kunnen rijden. Heb nou eenmaal iets met dit geweldige paard en die gaat echt nooit meer weg. Is dat dan zo slecht of raar? Haha!

Lijkt mij veel minder raar dan iemand die koste wat het kost een paard met bepaalde problemen wil blijven rijden. Al dan niet in wedstrijdvorm. Maar wie ben ik? Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:15

Slecht of raar, nee hoor. Moet ieder voor zich weten.

Ik heb mijn paarden ook om op te rijden, alleen zijn er regelmatig periodes waarin dat om allerlei redenen niet kan. En soms kan het nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:16

Ik heb 3 jaar niet op mijn paard kunnen rijden, en toch staat hij er nog steeds hoor. Dus dat hoor je mij ook niet zeggen, ik denk eerder dat je de woorden van mijn vee arts niet begrijpt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:28

upanddown schreef:
Ik had het niet over een specifiek topic, maar dit vind ik dus een goed voorbeeld als het gaat om dat bitloos voor dit paard wel beter zou zijn. Maar ik kan er niet tegen dat er door bepaalde mensen gelijk aangenomen wordt dat bitloos per definitie beter is.
Ik ook niet. Lachen
Ik denk dat er maar een handjevol Bokkers zijn die meteen de kont tegen de krib gooien en beginnen te protesteren tegen gebruikers van een bit.
Ik zelf ben tegen een bit,maar ik dring niemand wat op.
Ik heb zelf altijd wel met bit gereden,maar doe dat nu niet meer.
Ik geef vaak bitloos advies als er om gevraagd wordt.
(of als er een probleemvraag over een bit gesteld word)
Is dat niet het advies wat de TS wil horen,dan niet,dan hou ik er over op.
De paar Bokkers die wel doorzeuren zijn dan misschien extreem in hun mening,maar dat geld andersom net zo.
(over de Normal bokkers,dat die soms ook zo overtrokken kunnen reageren op Naturals)

Het komt vaak van twee kanten weet je,het zijn heus niet alleen de Naturals die commentaar hebben op de Normals.
(maar dat merk je denk ik pas echt als je zelf Natural bent,en veel op de Natural fora)

@Lielle: tuurlijk mag jij mij adviseren over een bepaald bit.
Ik zou er niet over nadenken om het ook te gaan gebruiken,omdat ik altijd al met bit gereden heb.
Ik weet dat ze zonder bit beter gaat,omdat ik beide geprobeerd heb.
(met bit,en bitloos)
Dus als jij mij het advies zou geven: probeer het eens met een (ik zeg maar wat) gebroken bitje,
dan zou ik zeggen: bedankt voor het meedenken,maar ik heb dat bit al geprobeerd.
Ze loopt fijner zonder bit is mijn ervaring,dus dat hou ik liever zo.
Misschien heb je andere tips voor me? Lachen

@superwoman: ik weet het niet,de TS zei dat van haar eigen paard,dat heb ik niet verzonnen.
(de tandarts was er ook bij geweest geloof ik)

@ShannaY: zeg nou zelf,als een paard het bit niet accepteerd,maar jij kostte wat kost toch dat bit in wil alleen en puur om wedstrijden te rijden,dan denk je wat mij betreft dus niet aan het paard.
Je gaat toch ook geen wedstrijden rijden met een kreupel paard,of met een paard met een of andere afwijking?
Als een paard zonder bit wel fijn rijdt,en met bit niet,wat is dan volgens jou verstandig?
Als je dan toch doorzet is dat niet goed voor het paard,maar gaat het ten koste van het paard.
Ik zou persoonlijk dan met een ander paard verder gaan,en niet een paard onnodig kwellen.
Er wordt niet zomaar gezegd dat die ruiter aan zichzelf denkt,er is een reden voor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:37

Citaat:
@Lielle: tuurlijk mag jij mij adviseren over een bepaald bit.

Het gaat niet om jou specifiek, het gaat om reacties in zijn algemeenheid op NA/NH. Ik ben dus erg benieuwd of advies als "probeer eens een ongebroken trens" daar wordt gewaardeerd. Maar ik ga meelezen en waar relevant met mijn benadering reageren, dan merken we het vanzelf.

Maar in jouw specifieke geval zou ik eerst meer info willen hebben voor ik wat zinnigs kan zeggen. Welke bitten heb je gebruikt, wat voor bitloos hoofdstel heb je, welke problemen kwam je tegen met het bit, wat zijn je doelen met rijden, hoe is de opbouw van je training, om maar wat te noemen. Mag per PB hoor, hoeft niet in dit topic.

Wb je opmerking naar ShannaY, ik zou me eerst eens afvragen waarom een paard het bit niet accepteert (haken, handen van de ruiter, andere fysieke problemen) ipv voetstoots aan te nemen dat het bit een ongewenst hulpmiddel ( Haha! ) is en bitloos een betere oplossing. Ik heb een tijd terug bij mijn eigen paard meegemaakt dat ze af en toe ineens zwaar tegen de hand kwam, terwijl ik mijn handen gewoon stil had. De 1e keer twijfel je nog wel eens of je ophouding te hard was, maar na een paar keer weet je of dat wel of niet het geval is. Omdat dat voor dat paard ongebruikelijk was, heb ik de TA maar eens laten kijken en ze bleek dus een gebroken kies te hebben. Verder niets aan te merken met eten, alleen soms die reactie met rijden. Dan zou een ondoordachte keuze voor bitloos wel ontzettend sneu zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-03-08 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:38

Hey hoooo!!!!

Mijn paard stond stil door een (3-dubbele) peesblessure!!!!
Niet omdat hij geen bit in wilt nemen, daar heb ik gelukkig nooit problemen mee gehad!!!

Als je paard het bit niet wilt aannemen, zou ik eerst naar de oorzaak zoeken!

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:05

Maar dat gaat er dus over wanneer een paard een bit niet accepteert. Ik ben van mening dat er weinig paarden zijn die een bit écht niet accepteren, en wanneer ik zo'n paard zou hebben, zou hij verkocht worden. Klinkt heel onredelijk, maar wanneer je gewoon de paardensport wilt bedrijven is dat gewoon niet praktisch.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:23

Jij snapt het dus. Lachen

ShannaY: ik zeg niet dat jou paard het bit niet accepteerd,dat ging over de persoon waarbij in het topic gezegd werd: "Wat is nou belangrijker, wedstrijden rijden, of het belang van je paard".

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:28

Ik heb werkelijk nog nooit gehoor dat een paard een bit écht niet accepteerde, vaak is het gewoon een kwestie van goed aanleren, doorzetten, en goed trainen! Ik ben van mening dat een paard pas zonder hoofdstel kan leren rijden op een goede manier, als dat eerst met hoofdstel en bit geleerd is. Als ik een paard zou moeten rijden dat een bit niet accepteert zou ik het paard idd ook niet accepteren omdat daar gewoon weinig mee te bereiken valt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:29

Snuitje88 schreef:
Ik heb werkelijk nog nooit gehoor dat een paard een bit écht niet accepteerde, vaak is het gewoon een kwestie van goed aanleren, doorzetten, en goed trainen! Ik ben van mening dat een paard pas zonder hoofdstel kan leren rijden op een goede manier, als dat eerst met hoofdstel en bit geleerd is. Als ik een paard zou moeten rijden dat een bit niet accepteert zou ik het paard idd ook niet accepteren omdat daar gewoon weinig mee te bereiken valt.

Dat is nou grappig.
Ik vind het dus net andersom.
Je rijdt een paard bitoos in,en als alles goed werkt ga je voor de verfijning een bit gebruiken.
(maar wie ben ik..) Clown

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:37

Iedereen heeft zijn/haar eigen mening over bitloos, boomloos, met bit, met zadel, wel of geen hulpteugel.
Ze willen laten zien dat hun mening het beste is.. (denk ik) en als je er weer wat over gaat zeggen word dat weer tegen gesproken en zo ontstaan die ellelange discussies Clown