Ga namelijk helemaal met Lusitana mee
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Ik ben saai in deze discussie.
Ga namelijk helemaal met Lusitana mee
Roos_s schreef:Het kan echt hoor:idd parcour van 80 cm zou idd wel lukken, maar op wedstrijden gaat dit een beetje moeilijk dan. Zelf zie ik echter weinig voordelen van het rijden zonder bit....
daarom vroeg ik of je er ervaring mee had, niet met gewoon bitloos rijden maar met crossen in zijn algemeenheid en bitloos in het bijzonder want anders kun je er niet over oordelen. Citaat:k ben mijn paard nu zo'n 3 jaar aan het trainen op zo weinig mogelijk hulpen. Ik kan je vertellen, dat is niet makkelijk, maar het is absoluut mogelijk Ik ben nu zo ver dat ik helemaal zonder hoofdstel kan rijden, met kleine figuren zoals een kleine volte, en tempowisselingen, ook van bv een rustige naar snelle draf, en van stap naar galop. Maar we zijn er nog lang niet.
upanddown schreef:Je hebt het denk ik over dit topic?Tinkerloos, op zich is het natuurlijk helemaal geen probleem als die mogelijkheid geopperd wordt, maar waar ik me wel aan stoor is, als de persoon in kwestie dan zegt:
'Dat kan niet, want ik rijd dressuurwedstrijden', je een reactie krijgt als: 'wat vind je nou belangrijker, dat je wedstrijden kunt rijden of het belang van je paard?'
Lielle schreef:Tuurlijk.Tinkerloos, ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben. Accepteer jij het dan ook als ik bij een vraag over een bitloos probleem voorstel om een trens erin te hangen?
Tinkerloos schreef:Je hebt het denk ik over dit topic?upanddown schreef:Tinkerloos, op zich is het natuurlijk helemaal geen probleem als die mogelijkheid geopperd wordt, maar waar ik me wel aan stoor is, als de persoon in kwestie dan zegt:
'Dat kan niet, want ik rijd dressuurwedstrijden', je een reactie krijgt als: 'wat vind je nou belangrijker, dat je wedstrijden kunt rijden of het belang van je paard?'
upanddown schreef:Er is aangetoont dat het paard veel beter loopt zonder bit,maar de TS wil koste wat kost wedstrijden rijden.
Dan zou ik me afvragen of dit paard wel geschikt is voor wedstrijden,ipv. persee een bit in te doen terwijl dit paard duidelijk moeite heeft daarmee.

upanddown schreef:Ik ook niet.Ik had het niet over een specifiek topic, maar dit vind ik dus een goed voorbeeld als het gaat om dat bitloos voor dit paard wel beter zou zijn. Maar ik kan er niet tegen dat er door bepaalde mensen gelijk aangenomen wordt dat bitloos per definitie beter is.

Citaat:@Lielle: tuurlijk mag jij mij adviseren over een bepaald bit.
) is en bitloos een betere oplossing. Ik heb een tijd terug bij mijn eigen paard meegemaakt dat ze af en toe ineens zwaar tegen de hand kwam, terwijl ik mijn handen gewoon stil had. De 1e keer twijfel je nog wel eens of je ophouding te hard was, maar na een paar keer weet je of dat wel of niet het geval is. Omdat dat voor dat paard ongebruikelijk was, heb ik de TA maar eens laten kijken en ze bleek dus een gebroken kies te hebben. Verder niets aan te merken met eten, alleen soms die reactie met rijden. Dan zou een ondoordachte keuze voor bitloos wel ontzettend sneu zijn geweest. 
Snuitje88 schreef:Ik heb werkelijk nog nooit gehoor dat een paard een bit écht niet accepteerde, vaak is het gewoon een kwestie van goed aanleren, doorzetten, en goed trainen! Ik ben van mening dat een paard pas zonder hoofdstel kan leren rijden op een goede manier, als dat eerst met hoofdstel en bit geleerd is. Als ik een paard zou moeten rijden dat een bit niet accepteert zou ik het paard idd ook niet accepteren omdat daar gewoon weinig mee te bereiken valt.