Monty Roberts video Dually Halter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Monty Roberts video Dually Halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:48

mag ik eigenlijk vragen wat voor schoenen? ik heb geloof ik een stukje gemist? En ging het hier trouwens niet over dat dually halster?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:49

das waar.. misschien was het een eis ofzo.. maar monty wil toch zoveel mogelijk paarden helpen..
ik weet ook niet helemaal waarom hij dat doet..
als k m ooit tegenkom zal ik t m vragen.. (bij een show ofzo) ben er wel benieuwd naar idd.. maarja.. je weet maar nooit waarvoor het was.. misschien lagen zijn hoeven ervan open en kan hij niet zonder.. (sorry, klinkt wss heel stom, maar weet niet wat er met die dingen gebeurd enzo.. Geld, geld!)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:50

ja, we dwalen beetje af sorry.. beetje discussie Knipoog

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:49

Als ik diit lees wordt ik wel een beetje verdrietig:
Wat zag ik trouwens nog laatst?! Een paard die bij het Nederlandse MRcentra is geweest en 4 maanden moest bekomen om weer gewòòn paard te zijn. Mens, wat heb je dan met dat paard gedaan als die 4 maanden nodig heeft om weer normaal paard te worden?!

Even mij reactie: Dat werd geschreven over trainers die vertelden dat ze werkten volgens onze methode. Dat ging niet over een paard dat bij mij in training heeft gestaan. Alles prima, maar geen stemmingmakerij.

Wat betreft Conrad, niemand heeft hem van het matje geduwd. Het enige wat ik weet is dat hij door de amerikaanse organisatie van Monty gevraagd is om de naam van Monty niet te gebruiken. omdat hij geen instructeur is.

Discussieer over alles. Maar blijf respectvol. En maak geen stemming waar het niet nodig is.

Annemarie

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:00

zie je.. ik wist gewoon dat jullie het niet waren!!! Haha!
Dank je wel voor de opheldering Annemarie Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 14:39

hns schreef:
Nee, gelukkig heeft MR ze niet zelf omgedaan (dat zou dan de druppel zijn). Het is een normale TWH http://www.youtube.com/watch?v=wuqN9n4RF4Y

Hij jaagt hem rustig op, maar het feit dat hij dit met een paard doet dat waarschijnlijk met iedere stap met pijn te kampen heeft vindt ik absoluut niet correct. Deze speciale schoenen veroorzaken zoveel schade en dan wil je nog niet eens weten wat er achter de schermen gebeurt van zulke TWH shows http://www.youtube.com/watch?v=t3UeGJT_WOg

Ik mag alleen maar hopen dat MR zulke paarden voortaan afwijst, en als dan haal er aub eerst die verschrikkelijke schoenen er vanaf. Je kunt toch zo een paard niet laten lopen.

Heb het filmpje bekeken van de Big Lick TWH, dat arme paard. Maar MR kan niet eisen dat die schoenen en die ijzers er afgaan voor een demonstratie. Als een paard eenmaal op die schoenen staat moet hij er geleidelijk weer vanaf gehaald worden, anders is de overgang te groot. Ik blijf het een vreselijke manier van beslaan vinden, en hoe interessant het paard bij een dergelijke demonstratie ook geweest mag zijn, hier had hij niet mee moeten gaan werken. Wat dat bewtreft ben ik het helemaal met hns mee eens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:04

nogmaals.. (al is dit topic daar niet voor) over wat voor schoenen hebben jullie 't eigenlijk? dat filmpje dat snap ik ja.. maar wat voor soort 'schoenen' heeft die dan aan? (waarvoor dienen die, wat is er niet goed aan?) als ik vragen mag Lachen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:05

uh.. hoefverzwaarders volgens mij, zodat hij/zij zijn voeten hoger optilt ofzoiets??

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:46

Wat Cassidy zegt klopt exact, over het feit dat je de paarden niet zomaar van dit soort beslag kunt afhalen. Als jullie je verder zouden verdiepen zul je zien dat Monty als adviseur is gevraagd voor een van de grootste Tennesse Walkerhorses fokkerijen. OM te laten zien dat het beter is dit beslag niet te gebruiken. Hij verteld dit ook op de demonstratie. hij heeft daar heel veel negatieve kritiek op gekregen. Of jullie het daar mee eens zijn Monty wil altijd graag naar de mensen in industrieen toe waar dingen gebeuren die hij niet juist is. Om te vertellen dat het anders kan. Zo ook met het zweepgebruik tijdens races. In een aantal landen is het zweepgebruik nu verboden. Dankzij de inzet van Monty. Nogmaals, je heoft het niet met alles eens te zijn, maar blijf wel open kijken.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:55

Je gelooft het toch niet, zo negatief als mensen kunnen zijn.. Ik weet dat Annemarie op dit moment een paard heeft staan dat 4 maanden op een trainingsstal heeft gestaan dat ook in dit topic positief beschreven wordt. Een enorm probleem in de trailer. Deze mensen van de trainingsstal hebben kontakt gezocht met Annemarie omdat ze het zelf niet meer wisten. Dat is pas professioneel. Binnen 2 weken was het bij Annemarie opgelost. Omdat probleemgedrag haar ding is denk ik. Maar je zult haar daar nooit over horen opscheppen. Ze waardeert juist de samenwerking. Zouden wij ook moeten doen...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:19

helemaal mee eens, je hoort haar daar idd nooit over Lachen als ik sommige mensen zie in mijn omgeving, heb ik echt zoiets van Schiet mij maar lek!! Ga maar geen namen noemen, misschien weet Annemarie wel wie ik bedoel in (omg.) Den haag.. Tong uitsteken

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:42

@ hns, je excuses maken lijkt me wel op zijn plek! Ik denk dat als je je in een discussie wilt gaan mengen je met betrouwbare bronnen moet komen en niet met 1 of ander verhaal over een paard wat dus achteraf helemaal niet bij Annemarie is geweest! De mensen waar dit paard is geweest hebben dus blijkbaar hun eigen methode erop na gehouden en de naam MR daar bij (ge)misbruikt. En zo krijg je verkeerde verhalen de wereld in, waar mensen die wel het beste met paarden voor hebben de dupe van zijn en een slechte naam krijgen!!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:43

ja..!! met name MR en Annemarie..
voor Annemarie vind ik het wel erg.. omdat ze het nog heeft gelezen ook.. :'(

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:58

Niemand hoeft zijn excuses aan te bieden. Het belangrijkste is voor mij dat we met wat meer respect met elkaar omgaan. We kunnen met zijn allen heel veel praten wat de juiste manier is om met een paard om te gaan, maar als we vergeten hoe we dat met elkaar moeten schiet het wat mij betreft niet op.

Discussie maakt alles interessant. Zolang het maar niet persoonlijk wordt.
En voor mij is het niet erg hoor om te lezen, daar raak je heel snel aan gewend.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:00

Okee..
en Annemarie.. wil graag naar je cursus maar m'n moeder heeft even geen tijd .. Boos! Tong uitsteken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:32

Moderatoropmerking:
verzoek om ontopic te blijven
NB: iedereen mag zijn mening geven, maar hou het respectvol

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:37

sorry.. Bloos

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:07

ojele schreef:
Je gelooft het toch niet, zo negatief als mensen kunnen zijn.. Ik weet dat Annemarie op dit moment een paard heeft staan dat 4 maanden op een trainingsstal heeft gestaan dat ook in dit topic positief beschreven wordt. Een enorm probleem in de trailer. Deze mensen van de trainingsstal hebben kontakt gezocht met Annemarie omdat ze het zelf niet meer wisten. Dat is pas professioneel. Binnen 2 weken was het bij Annemarie opgelost. Omdat probleemgedrag haar ding is denk ik. Maar je zult haar daar nooit over horen opscheppen. Ze waardeert juist de samenwerking. Zouden wij ook moeten doen...

Nou hier wil ik dan weer even wat rechtzetten. Die trainingsstal zijn wij. En inderdaad hebben wij de hulp van Annemarie ingeschakeld omdat we niet over de juiste trailer voor dit paard beschikten. Niet omdat we HET niet meer WISTEN... Dit paard had die grote trailer nodig om de eerste "slag" in zijn training te kunnen maken, en dat we gelijk hadden bewijst dat het binnen twee weken is opgelost. En tja, ik kan niet even zo'n grote trailer er extra bij aanschaffen.

Want probleemgedrag is namelijk niet alleen haar ding... het is ook "ons" ding, en ik ben nooit te beroerd om verder te kijken dan mijn horizon.

Als je het dan over accurate info hebt: verspreid dan ook accurate info!
Knipoog

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:24

maar, ze bedoelt er toch niks slechts mee.. Knipoog

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:39

bk_lover schreef:
maar, ze bedoelt er toch niks slechts mee.. Knipoog

Dat stel ik hier toch ook helemaal niet? Maar goed, dit zijn oneliners die niets toevoegen. Ik wilde alleen maar stellen dat alleen accurate info corrrect is. Kijk naar de info over het paard dat weer paard moest worden, blijkt wellicht ook niet correct. Zo komen er iedere keer weer allerlei verhalen de wereld in, het blijft moeilijk, zeker als men er niet zelf bij is in zo'n situatie. En als we alleen mogen schrijven over dingen die we echt zelf hebben gezien wordt het ineens wel erg stil lijkt me Knipoog .

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:40

nee nee nee,, ik bedoel er ook niks mee Knipoog ik vind ook idd dat je goede info moet geven Knipoog

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:07

Lees wat Monya schrijft. het is juist professioneel om met elkaar samen te werken. Voor het probleem wat Monya beschrijft hen je inderdaad een andere trailer nodig. Het was een balans probleem. We moeten leren samen te werken. Niet tegen elkaar te werken. Als ik een probleem heb zal ik zeker Monya bellen. Omdat het mensen zijn die bewezen hebben verstand te hebben van paarden. Ze weten wat ze doen en hebben al heel veel paarden en eigenaren geholpen. Ik bel zeker 1 - 2 keer week mensen die ik ken op om advies en hulp te vragen bij problemen. Want je kunt niet alles weten. gelukkig maar.

Groeten,

Annemarie

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:48

Alleen is volgens mij echter de manier van trailerladen bij Balingehof en AnnemarieV niet gelijk, als ik de dvd versus eigen ervaring bekijk.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:34

Cheveyo schreef:
Alleen is volgens mij echter de manier van trailerladen bij Balingehof en AnnemarieV niet gelijk, als ik de dvd versus eigen ervaring bekijk.

Daar zitten inderdaad grote verschillen in. Ik denk dat als je alle "methoden" naast elkaar legt er meer grote verschillen zijn. Het zou heel leuk zijn om eens een dag met zijn allen samen te werken en te leren.

Overigens had dit paard geen trailerLAAD probleem hoor. Hij had die megatrailer nodig om zijn balans te leren bewaren ipv de trailer ongewenst te verlaten Knipoog . Zijn eigen trailer staat nog hier bij mij op het erf met heel wat uitbreeksporen er op en aan.

Over verschillen: ik gebruik het dually halter nooit. Wij werken met touwhalsters. Voor alles is wat te zeggen. Het geeft waarschijnlijk ook grote verschillen per paard, druk op de neus of achter de oren. Daarnaast is iets zo scherp als de hand die het hanteert. Ik vind persoonlijk een gewoon touwhalster lekker licht met een snelle release, als je hand snel genoeg is. Het trainingseffect is hierdoor hoog. Maar natuurlijk alleen omdat onze trainingen op een bepaalde wijze worden gedaan/opgebouwd.

Ik zie mensen ook wel eens rukken en plukken en takelen aan touwhalsters en andere geknoopte zaken, tja zolang er zoveel dwang nodig is zou voor mij de lol er snel vanaf zijn. Maar dat geldt feitelijk ook voor andere "hulpmiddelen" toch? Even voor de vuist willekeurig komen in me op: pessoatuig, een trailerlaadhulpmiddeltuig, sporen, slofteugel, etc. Allemaal zaken die niets met elkaar van doen hebben, maar die wel ingezet worden met verschillende doelen voor ogen.

Zodra deze middelen je succes gaan bepalen kom je dus wat te kort. Als je dat nodig hebt kom je nooit tot de werkelijke essentie, en weet je eigenlijk niet wat je mist. Dat geldt net zo goed voor een touwhalster of dually halter. Als je ervan afhankelijk bent heb je toch iets niet goed gedaan, het zijn namelijk trainingstools, geen kant-en-klare oplossingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 00:53

monya schreef:
Als je ervan afhankelijk bent heb je toch iets niet goed gedaan, het zijn namelijk trainingstools, geen kant-en-klare oplossingen.

Juist ja. Dus als je - zoals Roberts het beweert, met een gewoon halster niet voor elkaar zou krijgen (probably)...dan is dat in mijn ogen gewoon een verkooppraatje. En simpel touwhalster volstaat. Maar daar zal hij niets aan verdienen.