NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:08

Ha, ik blijf wel meelezen in dit topic, maar zal geen reacties meer plaatsen. Ik vind het vaak moeilijk om precies mijn mening te verwoorden, om duidelijk aan te geven wat ik nu precies bedoel, en polly2 doet dat hier zo goed, dat ik er niets aan toe te voegen heb Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:23

Sim0ne schreef:
Ha, ik blijf wel meelezen in dit topic, maar zal geen reacties meer plaatsen. Ik vind het vaak moeilijk om precies mijn mening te verwoorden, om duidelijk aan te geven wat ik nu precies bedoel, en polly2 doet dat hier zo goed, dat ik er niets aan toe te voegen heb Lachen

Haha! Haha! Haha! grappig dat je dat zegt. Ik vind het soms erg lastig om precies te verwoorden wat ik bedoel in dit topic, omdat ik hierbij mijn gevoel in woorden moet omzetten....en dat vind ik in dit geval soms lastiger dan ik zou willen. Fijn dat jij begrijpt wat ik bedoel.
Het is niet zo dat ik vind dat ik gelijk heb of zo...iedereen heeft zijn eigen waarheid....maar ik wil graag proberen uit te leggen waarom ik niet oh en ah roep bij het zien van dit soort filmpjes. Ik heb in mijn directe omgeving wel gemerkt dat mijn mening toch regelmatig afwijkt van wat een grote groep mensen geweldig vindt (ook in de hondensport bijvoorbeeld). En ik snap heus wel dat er mensen zijn die er een andere mening op na houden...en daar heb ik ook geen problemen mee.
Ik vind het wel leuk om hierover te discussiëren, want het is wel iets dat me bezighoudt...en wat met mijn hele "zijn", mij hele beleving in mijn omgang met dieren te maken heeft.
(ik heb ook een schaap dat dingen doet, wat een "normaal" schaap dat slechts met soortgenoten te maken heeft niet doet....en dat vind ik dan ook wel weer bijzonder...maar aan de andere kant....ook weer zo onschaaps.... en dat zet me dan aan het denken. (dit schaap is door mensen opgevoed en daarna heb ik haar gekregen bij mijn andere schapen en geiten) Kortom...dit is een onderwerp dat mij na aan het hart ligt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:35

Maar ff voor de duidelijkheid, Polly; Je bent wel gecharmeerd van -ik noem maar wat- Parelli(-ers) enz?
Ik zie nl. geen verschil! Die paarden hebben ook geen keus! Knipoog

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:37

ik vind het niet leuk

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:42

sflj schreef:
Maar ff voor de duidelijkheid, Polly; Je bent wel gecharmeerd van -ik noem maar wat- Parelli(-ers) enz?

geen enkel paard wat moet werken krijgt een keuze. Wij kunnen enkel kiezen om onze paarden zo stress-vrij mogelijk te houden. Ze trainen in waarin ze uitblinken en plezier hebben(gaan meestal samen, wat ze goed kunnen gaan ze leuk vinden). De juiste methodes voor hun bepalen. Voor ieder paard is dat iets anders. De een gaat goed op de join-up, de ander op de TAP-down, een keuze die wij voor onze dieren moeten maken, als een goede school voor de kinderen zoeken...

Laura: ik zou graag een motivatie zien waarom je het niet leuk vind

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:11

http://www.youtube.com/watch?v=M6NUnAoRNLc

Wow, van dit filmpje was ik echt even stil... Trek er maar aan, laat hem maar rondjes lopen, breek hem maar, trek het bit tot voorbij het jukbeen.
Hij vind NH te soft? Het enige beeld wat ik op dit moment van hem heb is dat het een prutster is. Misselijk Er zijn genoeg mensen die paarden van hun problemen af kunnen helpen, op een veel fijnere manier!

aesoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:44

Ik heb jaren geleden eens een documentaire gezien over een gelijkaardige manier van het trainen van paarden.

Dit was bij een fokker van arabieren in Saoudi-Arabië of zo. Wat ik mij er nog van herinner is dat hij onvoorwaardelijke trouw wou van zijn paarden. De manier om dit te bereiken volgens hem was het paard te doen liggen. Hij dit geloof ik zonder enig hulpmiddel met uitzondering van een gewoon halster.
Als het paard lag ging hij er opstaan en maakte knallende geluiden. Daarna deed hij het paard opnieuw opstaan.

Zijn mening was dat je hierdoor een zeer trouw, doch niet slaafs paard kreeg. Zijn redenering : het paard is bang omdat het neerligt en de knallende geluiden hoort. Doordat hij het paard terug laat opstaan ziet het paard hem als zijn redder.

Zijn paarden maakte op mij allezins geen gebroken indruk.

Wat ik in deze filmpjes niet snap (heb niet alles bekeken) is waarom als hij erop zit hij telkens de hals dubbelklapt tot aan zijn been ?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:46

Wel eens van een 'one rein stop' gehoord? Knipoog Waar kenden we dat ook weer van? Haha!

Nogmaals; ik zie meer overeenkomsten hoor. En hou er niet van om te moeten 'kiezen' of methodes in hokjes te plaatsen.
Overal is wat voor te zeggen en ook deze trainer heeft t beste met de beesten voor, waar we allemaal gek op zijn! (lees de site Knipoog )

en t feit dat hij zegt dat NH te soft is, is alleen maar om te stangen, snappen jullie dat niet? Zie de humor van hem, z'n 'telefoontjes' met Pat enz.
Komt bij dat Parelli (om er maar ff 1 te noemen hoor) gewoon heel slim z'n marketing enz aanpakt en er wel voor zorgt dat er geen foto's op t net komen die iets anders zouden kunnen suggereren. Maar geloven jullie nou echt dat je van hem nooit een foto zou kunnen maken waarbij het allemaal wat minder vriendelijk lijkt?

Ik vind m grappig en een echte paardenman, net als Parelli, Hempfling enz
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 13-02-08 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:50

sflj schreef:

Ik vind dat als mensen als Parelli, Voest en Roberts onwetenden iets meer bij kunnen brengen over paardengedrag, dat dit een goed doel is. En ik denk ook dat het nodig is.
Maar ik heb er zelf helemaal niets mee. Waarom niet? Omdat zij ook dingen als de games en de join up als doel op zich hebben. En ik ben meer toepassingsgericht. Zo heb ik het ook gezien op de africhtingsstal waar ik mijn ervaring heb opgedaan. Degene die mij vanaf mijn twaalfde daarin heeft geholpen was iemand van: veel geduld, goed kijken, leren van fouten die je maakt, met stroop vang je meer vliegen dan met azijn en er zijn meerdere wegen die op een prettige manier naar Rome kunnen leiden. Hij was ook iemand, in wiens handen het lastigste paard dat wij ter correctie kregen als "vanzelf" rustig en handelbaar werd. Die man had een uitstraling van zichzelf...paarden voelen dat. Niet alleen paarden overigens...er liepen daar ook probleemjongeren rond, die opeens wel naar zijn raad wilden luisteren. Sommige mensen hebben gewoon zoiets over zich....en dat leer je niet door een methode....dat "ben" je namelijk....of niet. Tenminste in deze mate zoals ik het bedoel.
Ik zal een praktijkvoorbeeld geven met wat ik vind dat je aan mensen zoals Parelli hebt als je dit soort dingen niet hebt meegekregen vanuit je jeugd, zoals ik.
Ik heb drie jaar geleden een nieuwe merrie gekocht. Het was een vrij ontoegankelijk dier. Niet bijzonder dominant, maar wel gereserveerd en afstandelijk. Koos er voor om van je af te vluchten. Wantrouwig, noem maar op.
In het begin als ze in de wei liep, kreeg je haar niet te pakken. Ze rende van je af.
Wat ik dan doe is eigenlijk het principe van de join up in de praktijk brengen. Ik zorg dat een nieuw paard altijd eerst in een kleiner deel van de weide loopt, zodat zo'n dier geen kilometers van je weg kan.
Ik ga zo'n dier halen met overtuiging...paard loopt weg, ik stimuleer eigenlijk het weglopen en dat herhaal ik een aantal keren, waarbij ik met omtrekkende bewegingen toch het dier weer benader zeg maar. Op een gegeven moment voel je de overgave en dan blijf ik staan en nodig uit...paard komt bij me. Ik beloon (soms met een wortel, soms met de hand en stem en houding). Ik pak het paard, loop een stukje rond en laat haar weer gaan. Een volgende keer neem ik het dier wel mee om te rijden of wat dan ook.
Na een week merk je dat het dier direct naar je toe komt als je de weide in komt en ze heeft in de gaten dat je haar nodig hebt.
Dit is het principe van de join up...maar dat deden wij 20 jaar geleden al...zonder toen ooit van NH gehoord te hebben. De man waar ik dit van zag, heeft met paarden gewerkt zijn leven lang en deed dit gewoon,omdat hij ontdekt had dat het werkt.
Mensen als Voest, Parelli en Roberts maken van zo'n join up een doel op zich...en dat is nu weer niet mijn ding. Ik vind er niks aan, om te zeggen: kom...nu ga ik eens even met mijn paard op een cirkel een join upje doen om onze band te versterken.
Ik vind dat die band wel komt door de dagelijkse dingetjes die je met ze doet. Maar als zo'n goeroe mensen kan helpen om die dagelijkse dingetjes op de juiste manier te doen, dan vind ik dat wel weer een goed effect.
Mensen die de games van parelli doen ter afwisseling en op een manier dat ze er beide plezier in hebben...ook prima... Maar ik zelf doe dat nooit zo. Ik vind er ten eerste niks aan om te doen en ten tweede voegt het voor mij persoonlijk en mijn paarden ook niks toe.
We zijn pas verhuisd. Ik had vorige week de nieuwe dierenarts hier om te enten. En die was verbaasd dat ik een paard bij naam riep en dat dan de juiste naar het hek kwam om z'n enting te komen halen (dat wist het paard natuurlijk niet), ene paard klaar,.....volgende geroepen...en volià, paard komt er aan wandelen. Mijn oude DA keek daar niet meer van op. Maar deze nieuwe vond het erg grappig.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: als je de kunst verstaat om tijdens de normale dagelijkse dingen op een juiste manier met je paard om te gaan, dan komt de band, de juiste verhouding in wederzijds respect etc. vanzelf. Dan heb je geen games of speciale join up sessies voor nodig. Maar heb je dat van nature niet in je, dan kan het handig zijn om daarmee te oefenen, zodat je het in de dagelijkse praktijk kunt toepassen.
Ik hoop dat je het begrijpt wat ik bedoel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:53

Ik geloof dat ik t wel met je eens ben! Knipoog
Om nog ff op Gert terug te komen (heb de site van Hybrid gelezen inmiddels) en wat ze gemeen hebben (naast de humor Knipoog ) is o.a. dat ze de voorkeur geven aan een 'snellere' manier.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:02

sflj schreef:
Ik geloof dat ik t wel met je eens ben! Knipoog
Om nog ff op Gert terug te komen (heb de site van Hybrid gelezen inmiddels) en wat ze gemeen hebben (naast de humor Knipoog ) is o.a. dat ze de voorkeur geven aan een 'snellere' manier.

En nog iets: hun onverstoorbare zit....waar ik mateloos bewondering voor heb!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 23:06

aesoth schreef:
Ik heb jaren geleden eens een documentaire gezien over een gelijkaardige manier van het trainen van paarden.

Dit was bij een fokker van arabieren in Saoudi-Arabië of zo. Wat ik mij er nog van herinner is dat hij onvoorwaardelijke trouw wou van zijn paarden. De manier om dit te bereiken volgens hem was het paard te doen liggen. Hij dit geloof ik zonder enig hulpmiddel met uitzondering van een gewoon halster.
Als het paard lag ging hij er opstaan en maakte knallende geluiden. Daarna deed hij het paard opnieuw opstaan.

Zijn mening was dat je hierdoor een zeer trouw, doch niet slaafs paard kreeg. Zijn redenering : het paard is bang omdat het neerligt en de knallende geluiden hoort. Doordat hij het paard terug laat opstaan ziet het paard hem als zijn redder.

Zijn paarden maakte op mij allezins geen gebroken indruk.

Wat ik in deze filmpjes niet snap (heb niet alles bekeken) is waarom als hij erop zit hij telkens de hals dubbelklapt tot aan zijn been ?

Om de hals losser te maken, in de spieren en de paarden zetten zichzelf op slot. Sowieso kan het paard dan aan hem snuffelen en beseffen wie hij is en wat hij doet.

Hij is uitgedaagd door pat zelf om een jonge hengst te beleren, wie het snelste een rijdbaar, handelbaar paard had won...endo won...

en inderdaad wat sflj zegt, hij heeft dik veel humor ook. Vandaag besloot mijn dwaze pony extreem te gaan stuiteren het enige waar ik aan dacht was "velcrobutt(klitteband reet)" waar endo het steeds over heeft...ik heb bokken uitgezeten die ik anders lang niet zo snel zou hebben uitgezeten. Hmpf, en dan zeggen mijn ouders altijd dat internet niet leerzaam is...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:03

Woogy schreef:
Om de hals losser te maken, in de spieren en de paarden zetten zichzelf op slot. Sowieso kan het paard dan aan hem snuffelen en beseffen wie hij is en wat hij doet.

Hij is uitgedaagd door pat zelf om een jonge hengst te beleren, wie het snelste een rijdbaar, handelbaar paard had won...endo won...

Is "snelheid" dan een bepalende facor in deze gevallen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:47

waarom moet altijd alles zo snel mogelijk gebeuren?
Marketing zal een grote rol spelen....En dat geldt voor alle bekende paardenmensen....jammer, maar begrijpelijk
Overigens gebruik ik games en ´dvd's van parelli niet als bijbel, maar om aan mijzelf te werken (lichaamstaal-ben ik duidelijk? - begrip - leren lezen van het paard.) Kunstjes leren zijn geen doel. Tot een beter wederzijds begrip komen wel. En dan merk ik vooral bij mijn supereigenwijze dominante mini dat geduld en doortastendheid waar nodig goede resultaten afwerpt. Hij werkt steeds beter mee, terwijl hij op de wei zelfs naar het dominante paard nog rebelleert. Zou je een pony als hem breken door harde dwang, dan zou er niets meer van zijn oorspronkelijke misschien moeilijke, maar ook bijzonder moedige karakter overblijven. Zelfs mijn zeer verstandige leider in de wei (Mijn haflinger) doet dat niet naar hem toe. Hij geeft alleen grenzen aan en dat doe ik ook.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:22

Toen ik de paarden nog reed op de africhtingsstal (20 jaar gedaan), probeerden wij altijd de balans te vinden in snelheid, kwaliteit en realiteit.
Als er paarden bij ons werden gebracht, zijn de meeste klanten alleen geïnteresseerd in de tijd die het kost, want tijd=geld in dat geval. Wij probeerden altijd in te schatten hoeveel tijd we nodig hadden voor een paard, wat het einddoel was, wat de klant wil: licht aangereden of helemaal wedstrijdklaar, of IBOP klaar en dan een indicatie aan de klant te geven hoeveel tijd we dachten nodig te hebben om het doel te bereiken en dan een kostenplaatje er aan te hangen.
Sommige klanten haakten wel eens af, want die vonden dan elders een bedrijf die het sneller en dus goedkoper deed. So be it, zeiden we dan, want we hadden wel onze principes.
Dat kon ook, want dit stuk was niet de core business...er was nog een hengstenhouderij en fokkerij naast, waar ook geld mee in het laadje kwam. Het africhten van paarden voor anderen was maar een klein stukje. Dan kun je dat zo doen.
Als het 't enige is dat je doet en je dus daar je brood mee moet verdienen, dan kan ik begrijpen dat je snelheid als belangrijkste item ziet.
De paarden van eigen fok gingen trouwens vanzelf 'snel"... maar het is maar wat je als beginpunt en eindpunt ziet. Ze gingen snel vanaf het moment dat ik de eerste keer er op zat en dat ik er mee langs de weg ging...zo in twee weken tijd bereikten we dat.
Maar...daar zat wel een traject vooraf, waarin we al spelenderwijs met die paarden bezig waren geweest: werken aan de lange lijnen, longeren, mee als handpaard.... Voor zo'n paard is dan eigenlijk alleen het dragen van de ruiter nieuw...en kun je de andere stappen, zoals door het verkeer (uiteraard met een ervaren paard er bij) makkelijker doen.
Wij begonnen met longeren op 3 jarige leeftijd, voor de stamboekkeuring. Op 3,5 jarige leeftijd werken aan de lange lijnen en soms ook wat sleepwerk (worden ze erg gemakkelijk van) en op vierjarige leeftijd onder de man (of vrouw in dit geval Haha! ).
En daar werden we wel eens voor uitgelachen door andere paardenfokkers in de buurt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:30

helaas is dat iets wat in de renpaarden is, de paarden moeten over het algemeen jong aantreden en dan is het fijn als ze in korte tijd veel leren.
Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar wij rijden onze dravers op soortige wijze in. Zonder zadel zitten dat ze het even weten, daarna zadel erop, zitten en rijden...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:42

Woogy schreef:
mee eens dat de paardenmonden tijdelijk een flinke druk te verduren hebben, maar daarna hoor je hem duidelijk "je moet verder rustig met je bit zijn omdat z'n mond nog zo zacht is". Waarschijnlijk is deze methode bitloos ook mogelijk. Lijkt mij niet dat hij gaat liggen omdat hij zich versuft voelt, aangezien hij dan gelijk weer op zou staan zodra de druk eraf is...

Ongeloofelijk dat jij dit dan goedkeurd! Een paard gaat nooit liggen onder de man als er iets niet gruwelijk mis is!! Een paard dat zich happy voelt in stal, weiland, paddock...prima en misschien ook als het zo'n dier wordt geleerd met vrijheidsdressuur, maar nooit op deze manier!
En die...flinke druk in de mond ( en schoppen) vind jij dus niet onderwerpen op een verkeerde manier??
Je hebt het trouwens doorlopend over de volbloed, de renbaan en bla bla bla, maar in je profiel zie ik hele jonge paarden die al niet meer leven. Misschien toch ergens een foutje in de africhting?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:30

aerdenhout1 schreef:
Woogy schreef:
mee eens dat de paardenmonden tijdelijk een flinke druk te verduren hebben, maar daarna hoor je hem duidelijk "je moet verder rustig met je bit zijn omdat z'n mond nog zo zacht is". Waarschijnlijk is deze methode bitloos ook mogelijk. Lijkt mij niet dat hij gaat liggen omdat hij zich versuft voelt, aangezien hij dan gelijk weer op zou staan zodra de druk eraf is...

Ongeloofelijk dat jij dit dan goedkeurd! Een paard gaat nooit liggen onder de man als er iets niet gruwelijk mis is!! Een paard dat zich happy voelt in stal, weiland, paddock...prima en misschien ook als het zo'n dier wordt geleerd met vrijheidsdressuur, maar nooit op deze manier!
En die...flinke druk in de mond ( en schoppen) vind jij dus niet onderwerpen op een verkeerde manier??
Je hebt het trouwens doorlopend over de volbloed, de renbaan en bla bla bla, maar in je profiel zie ik hele jonge paarden die al niet meer leven. Misschien toch ergens een foutje in de africhting?

oh nee hoor, dat was koliek en paarden die zichzelf voorbij liepen(stuur maar een pb als je daar meer over wil weten).
De paarden waren verder braaf, en goed in de koppies...maar je mag zeggen wat je wilt.

Weet je wat is, ik ben niet van nh, ik vraag hier om de mening van nh mensen over hh. Ten opzichte van het traditionele beleren, ga ik voor hh.

Overigens, een paard gaat liggen zodra het volledig in verzet is. Zodra ze leren dat dit werkt, blijven ze het doen. Waarschijnlijk het probleem met de bruine...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:37

Woogy schreef:
Ten opzichte van het traditionele beleren, ga ik voor hh.

Je maakt die opmerking dus elke keer, maar als je dit al vriendelijk vindt, dan wil ik geloof ik echt niet weten wat je onder het 'traditionele beleren' verstaat.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 20:57

Wendy schreef:
Woogy schreef:
Ten opzichte van het traditionele beleren, ga ik voor hh.

Je maakt die opmerking dus elke keer, maar als je dit al vriendelijk vindt, dan wil ik geloof ik echt niet weten wat je onder het 'traditionele beleren' verstaat.

zoals het gaat he, zadel/tuig erop, longeren en dus uit laten bokken, stok erop zodat het door blijft lopen, beetje hangen, beetje zitten, aan de longe rijden de hele reutemeteut. Zoals het eigenlijk doorgaans wordt gedaan...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:14

Woogy schreef:
Wendy schreef:

zoals het gaat he, zadel/tuig erop, longeren en dus uit laten bokken, stok erop zodat het door blijft lopen, beetje hangen, beetje zitten, aan de longe rijden de hele reutemeteut. Zoals het eigenlijk doorgaans wordt gedaan...

En daar denk ik dus dat je fout zit.
Er zijn ook genoeg paarden die standaard met rust zadelmak worden gemaakt. Dus niks bokken met het zadel er op.
En dat zie ik dus vele malen liever dan wat deze meneer laat zien. Het is namelijk ook wel prettig als het paard een beetje in zijn waarde wordt gelaten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:18

Woogy schreef:

zoals het gaat he, zadel/tuig erop, longeren en dus uit laten bokken, stok erop zodat het door blijft lopen, beetje hangen, beetje zitten, aan de longe rijden de hele reutemeteut. Zoals het eigenlijk doorgaans wordt gedaan...[/quote]

Ik heb toch aardig wat paarden ingereden zien worden en ingereden, maar dat bokken kwam helemaal niet zo vaak voor, hoor. Ik heb altijd geleerd dat als een paard zo bokt, je veel te snel gegaan bent met beleren.
En ja, daar ben ik zelf ook wel van overtuigd. Ja

Overigens heb ik niets met het echt traditionele beleren meer, laat staan de HH-methode van wat ik zoal gezien heb in de filmpjes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:24

Wendy schreef:
En daar denk ik dus dat je fout zit.
Er zijn ook genoeg paarden die standaard met rust zadelmak worden gemaakt. Dus niks bokken met het zadel er op.
En dat zie ik dus vele malen liever dan wat deze meneer laat zien. Het is namelijk ook wel prettig als het paard een beetje in zijn waarde wordt gelaten...

Helemaal mee eens, deze meneer doet het gewoon quick and dirty. Scheve mond Alle resultaten die hij bereikt met deze zogenaamde "methode" kunnen evengoed bereikt worden met een hoop rust en respect voor het paard. Ik noem dit geen paardenman, nog geeneens een paardenkenner. Hij kan bokken uitzitten en paarden breken, maar dat is ook alles. Koe

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:59

Juist!!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:31

Woogy schreef:

Het lijkt me nu dat je de HH methode beschrijft...je bent alleen nog een paar dingen vergeten: bit door de mond trekken, paard tackelen en zo hard je kan schoppen..... Haha!