Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sim0ne schreef:Ha, ik blijf wel meelezen in dit topic, maar zal geen reacties meer plaatsen. Ik vind het vaak moeilijk om precies mijn mening te verwoorden, om duidelijk aan te geven wat ik nu precies bedoel, en polly2 doet dat hier zo goed, dat ik er niets aan toe te voegen heb
sflj schreef:Maar ff voor de duidelijkheid, Polly; Je bent wel gecharmeerd van -ik noem maar wat- Parelli(-ers) enz?
Ik zie nl. geen verschil! Die paarden hebben ook geen keus!
sflj schreef:Maar ff voor de duidelijkheid, Polly; Je bent wel gecharmeerd van -ik noem maar wat- Parelli(-ers) enz?
Ik zie nl. geen verschil! Die paarden hebben ook geen keus!
sflj schreef:Ik geloof dat ik t wel met je eens ben!
Om nog ff op Gert terug te komen (heb de site van Hybrid gelezen inmiddels) en wat ze gemeen hebben (naast de humor) is o.a. dat ze de voorkeur geven aan een 'snellere' manier.
aesoth schreef:Ik heb jaren geleden eens een documentaire gezien over een gelijkaardige manier van het trainen van paarden.
Dit was bij een fokker van arabieren in Saoudi-Arabië of zo. Wat ik mij er nog van herinner is dat hij onvoorwaardelijke trouw wou van zijn paarden. De manier om dit te bereiken volgens hem was het paard te doen liggen. Hij dit geloof ik zonder enig hulpmiddel met uitzondering van een gewoon halster.
Als het paard lag ging hij er opstaan en maakte knallende geluiden. Daarna deed hij het paard opnieuw opstaan.
Zijn mening was dat je hierdoor een zeer trouw, doch niet slaafs paard kreeg. Zijn redenering : het paard is bang omdat het neerligt en de knallende geluiden hoort. Doordat hij het paard terug laat opstaan ziet het paard hem als zijn redder.
Zijn paarden maakte op mij allezins geen gebroken indruk.
Wat ik in deze filmpjes niet snap (heb niet alles bekeken) is waarom als hij erop zit hij telkens de hals dubbelklapt tot aan zijn been ?
Woogy schreef:Om de hals losser te maken, in de spieren en de paarden zetten zichzelf op slot. Sowieso kan het paard dan aan hem snuffelen en beseffen wie hij is en wat hij doet.
Hij is uitgedaagd door pat zelf om een jonge hengst te beleren, wie het snelste een rijdbaar, handelbaar paard had won...endo won...
Woogy schreef:mee eens dat de paardenmonden tijdelijk een flinke druk te verduren hebben, maar daarna hoor je hem duidelijk "je moet verder rustig met je bit zijn omdat z'n mond nog zo zacht is". Waarschijnlijk is deze methode bitloos ook mogelijk. Lijkt mij niet dat hij gaat liggen omdat hij zich versuft voelt, aangezien hij dan gelijk weer op zou staan zodra de druk eraf is...
aerdenhout1 schreef:Woogy schreef:mee eens dat de paardenmonden tijdelijk een flinke druk te verduren hebben, maar daarna hoor je hem duidelijk "je moet verder rustig met je bit zijn omdat z'n mond nog zo zacht is". Waarschijnlijk is deze methode bitloos ook mogelijk. Lijkt mij niet dat hij gaat liggen omdat hij zich versuft voelt, aangezien hij dan gelijk weer op zou staan zodra de druk eraf is...
Ongeloofelijk dat jij dit dan goedkeurd! Een paard gaat nooit liggen onder de man als er iets niet gruwelijk mis is!! Een paard dat zich happy voelt in stal, weiland, paddock...prima en misschien ook als het zo'n dier wordt geleerd met vrijheidsdressuur, maar nooit op deze manier!
En die...flinke druk in de mond ( en schoppen) vind jij dus niet onderwerpen op een verkeerde manier??
Je hebt het trouwens doorlopend over de volbloed, de renbaan en bla bla bla, maar in je profiel zie ik hele jonge paarden die al niet meer leven. Misschien toch ergens een foutje in de africhting?
Woogy schreef:Ten opzichte van het traditionele beleren, ga ik voor hh.
Wendy schreef:Woogy schreef:Ten opzichte van het traditionele beleren, ga ik voor hh.
Je maakt die opmerking dus elke keer, maar als je dit al vriendelijk vindt, dan wil ik geloof ik echt niet weten wat je onder het 'traditionele beleren' verstaat.
Woogy schreef:Wendy schreef:
Je maakt die opmerking dus elke keer, maar als je dit al vriendelijk vindt, dan wil ik geloof ik echt niet weten wat je onder het 'traditionele beleren' verstaat.
zoals het gaat he, zadel/tuig erop, longeren en dus uit laten bokken, stok erop zodat het door blijft lopen, beetje hangen, beetje zitten, aan de longe rijden de hele reutemeteut. Zoals het eigenlijk doorgaans wordt gedaan...
Woogy schreef:Je maakt die opmerking dus elke keer, maar als je dit al vriendelijk vindt, dan wil ik geloof ik echt niet weten wat je onder het 'traditionele beleren' verstaat.
Wendy schreef:En daar denk ik dus dat je fout zit.
Er zijn ook genoeg paarden die standaard met rust zadelmak worden gemaakt. Dus niks bokken met het zadel er op.
En dat zie ik dus vele malen liever dan wat deze meneer laat zien. Het is namelijk ook wel prettig als het paard een beetje in zijn waarde wordt gelaten...
Woogy schreef:zoals het gaat he, zadel/tuig erop, longeren en dus uit laten bokken, stok erop zodat het door blijft lopen, beetje hangen, beetje zitten, aan de longe rijden de hele reutemeteut. Zoals het eigenlijk doorgaans wordt gedaan...