Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sizzle schreef:hmm, met zo'n 'lomp' ding kun je nooit een onzichtbare ophouding geven denk ik.
pol013 schreef:Toch vind ik het erg jammer dat er geen echt goede bitloze optoming lijkt te zijn voor dressuur(wedstrijden). Zo kun je nog zo veel plijten voor bitloos maar zul je moeite hebben om een groot deel van de (wedstrijd)ruiters zover te krijgen. Ook al zou het voor sommige parden misschien prettiger zijn.
Anderzijds werkt het voor boomslepen net zo goed -veilig- omdat het heel duidelijk is, met erg weinig teugelsignaal .pol013 schreef:Hmm die malibau lijkt me niet veel beter dan een stalhalster.
Overigens is het rijden met een stalhalster wel een mooie test of je je contact op twee teugels netjes voor elkaar hebt. Anders heb je al snel je halster scheef zitten. Voor de ruiter erg leerzaam....
Toch vind ik het erg jammer dat er geen echt goede bitloze optoming lijkt te zijn voor dressuur(wedstrijden). Zo kun je nog zo veel plijten voor bitloos maar zul je moeite hebben om een groot deel van de (wedstrijd)ruiters zover te krijgen. Ook al zou het voor sommige parden misschien prettiger zijn.
Sizzle schreef:Dan kan ik zo al vertellen dat dat niet gaat doorkomen of tot kantelen gaat leiden.
Sizzle schreef:Op die rijfoto echter lijkt hij er wel een soort van hefboom aangemonteerd te hebben.
pol013 schreef:Dit tpoic al eens gelezen?
)) rondloopt? (is Btw een quarter horse (overbouwd) die ik gewoon engels rijd.) Ik heb het idee dat je die vanachter zoveel kan 'activeren' als je wil. Maar dat verandert niets aan het feit dat ze (in een razend tempo dan wel
) met haar hoofd laag op de voorhand dendert. Bitloos is zo vrijblijvend en het paard maakt het zich graag gemakkelijk.

Bandida schreef:niet persoonlijk bedoeld hoor Sizzle, ik pik er op in omdat jij hier nu toevallig dat woord gebruikt.
Sizzle schreef:Het zal voor sommige lompere paarden inderdaad dus niet zo eenvoudig zijn om een bitloze optoming te vinden waarmee je duidelijk genoeg kunt maken dat je toch heus wil dat het NU gebeurt en niet morgen zonder dat ze zich er makkelijk vanaf kunnen maken. Er zijn echter ook bitloze optomingen waarbij dat wel kan, maar die kunnen weer zo onvriendelijk zijn dat dat dus niet het juiste argument is om bitloos te gaan rijden.
Sizzle schreef:Het zal voor sommige lompere paarden inderdaad dus niet zo eenvoudig zijn om een bitloze optoming te vinden waarmee je duidelijk genoeg kunt maken dat je toch heus wil dat het NU gebeurt en niet morgen zonder dat ze zich er makkelijk vanaf kunnen maken.
fojoe schreef:dus voor mij is het antwoord op de topic-vraag: ja, volgens mij kan je best bitloos hogere dressuur rijden, maar dan met een bitloze optoming die duidelijke signalen geeft.
misschien is dit dan wel de scherpe hackamore, en dan graag héél voorzichtig gebruiken.
het is niet vriendelijker dan een doorsnee bit, maar is wel bitloos

JoviBan schreef:Nogmaals de uitnodiging om op zondag 27 januari naar Hardenberg te komen. Dan zul je zien dat er prima dressuur gereden kan worden zonder bit. En die dag komt er geen hackamore aan te pas! Ook David de Wispelaere zal echt niet met een hack gaan rijden die middag.
). Ik weet dat het wel kan, want ook dat heb ik wel gezien, maar over het algemeen gaat het bij de mensen die hoger niveau oefeningen laten zien om paarden die de oefening met bit hebben aangeleerd en daarna ook wel bitloos kunnen uitvoeren.