Bitloos en dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Bitloos en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:34

Hmm die malibau lijkt me niet veel beter dan een stalhalster.

Overigens is het rijden met een stalhalster wel een mooie test of je je contact op twee teugels netjes voor elkaar hebt. Anders heb je al snel je halster scheef zitten. Voor de ruiter erg leerzaam....

Toch vind ik het erg jammer dat er geen echt goede bitloze optoming lijkt te zijn voor dressuur(wedstrijden). Zo kun je nog zo veel plijten voor bitloos maar zul je moeite hebben om een groot deel van de (wedstrijd)ruiters zover te krijgen. Ook al zou het voor sommige parden misschien prettiger zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:35

Sizzle schreef:
hmm, met zo'n 'lomp' ding kun je nooit een onzichtbare ophouding geven denk ik.

Jawel hoor. Misschien moet je het gewoon maar eens proberen. Is het niks, tja dan is het niks..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:37

Is het een normale kaptoom toch, met bevestiging op de neus en niet eens aan de zijkant? Dan kan ik zo al vertellen dat dat niet gaat doorkomen of tot kantelen gaat leiden. Op die rijfoto echter lijkt hij er wel een soort van hefboom aangemonteerd te hebben. Dan is het toch gewoon een Hack geworden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:43

De enige kaptoom die ik er werkbaar uit vind zien, is die van Bent Branderup, die verkrijgbaar is bij Paardenbegrijpen. Maar de prijs hik ik nog wat tegenaan, best prijzig voor iets waarvan je niet weet hoe goed het in de praktijk voor je gaat werken. Die kaptoom is een stuk lichter dan wat je gangbaar ziet en ook de kwaliteit van het leer is erg mooi en soepel. In die zin is hij z'n geld ook wel waard, maar het blijft een behoorlijk bedrag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:47

Ik denk dat ik de voest hoofdstellen nog wel de moeite waard vind om te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:48

pol013 schreef:
Toch vind ik het erg jammer dat er geen echt goede bitloze optoming lijkt te zijn voor dressuur(wedstrijden). Zo kun je nog zo veel plijten voor bitloos maar zul je moeite hebben om een groot deel van de (wedstrijd)ruiters zover te krijgen. Ook al zou het voor sommige parden misschien prettiger zijn.

Die hoofdstellen zijn er wel hoor.
Kom zondag 27 januari naar PAARD 2008 in Hardenberg en je zult 't zien. Er vinden dan diverse dressuurdemo's plaats.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:49

Nee hoor, niks speciaal aan, het is een simpele caveçon met leer vanbinnen in plaats van metaaldraad. Past goed aan, dus geen ruis, dus volgens mij moet daar met licht teugelcontact goed op te rijden zijn. Maar dat heb ik nooit getest. Die Malibaud was maar een voorbeeld hoor, je hebt tientallen merken, maten en gewichten..
Ik gebruik iets soortgelijks -met de ringen onderaan- om bomen te slepen, toch wel een heel andere discipline Knipoog Anderzijds werkt het voor boomslepen net zo goed -veilig- omdat het heel duidelijk is, met erg weinig teugelsignaal .

edit, zinnetje bijgevoegd
Laatst bijgewerkt door Ruga op 16-01-08 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:51

pol013 schreef:
Hmm die malibau lijkt me niet veel beter dan een stalhalster.

Overigens is het rijden met een stalhalster wel een mooie test of je je contact op twee teugels netjes voor elkaar hebt. Anders heb je al snel je halster scheef zitten. Voor de ruiter erg leerzaam....

tsja zolang onze grote vrienden van het KNHS de bitverplichting niet uit het reglement halen zullen voorlopig alleen nog de 'bosruiters' de overstap willen wagen naar bitloos en misschien een enkele dressuurruiter af en toe in de training, maar omdat een bit verplicht is, zullen ze daar ook liever mee trainen. Je gaat ook niet trainen met een westernzadel als je in een Engels zadel de wedstrijden moet rijden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:59

Sizzle schreef:
Dan kan ik zo al vertellen dat dat niet gaat doorkomen of tot kantelen gaat leiden.

Dat 'doorkomen' en de nood die daar bij dressuurruiters blijkbaar aan is, is precies het probleem waar ik het op een van de vorige bladzijden over had toen het over bitten, pijn, en de ongeschiktheid van bitloze optomingen voor dit soort dressuur had.
Trouwens ook niet persoonlijk bedoeld hoor Sizzle, ik pik er op in omdat jij hier nu toevallig dat woord gebruikt.
Sizzle schreef:
Op die rijfoto echter lijkt hij er wel een soort van hefboom aangemonteerd te hebben.

Dat is gewoon een bit hoor. Paard krijgt daar de basis op het kaptoom, en dan wordt via het kaptoom naar een bit over gegaan.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 16-01-08 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:05

ah, op die manier. Was niet zo'n duidelijke foto.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:08

Oh, oeps, even terug omhoog lezen Sizzle, mijn edit heeft je bericht gekruisd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:12

pol013 schreef:
Dit tpoic al eens gelezen?

Net, Ja leuk topic. Hopelijk wordt er constructief verder gepraat Lachen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:19

Ik heb het hele topic doorgelezen interessant.

Ik zit ongeveer met dezelfde vraag als Sizzle.

Wat ik een probleem vind aan bitloos, voor mijn paard specifiek, is dat het zo lastig is om op de voorhand duiken tegen te gaan. Wat ze dus met een bitloze optoming gezellig doet. Daar gaat ze gerust in hangen en krijg haar daar dan ook niet meer vanaf.
En dat heb ik met een bit dus niet. Ze zal daar nooit te zwaar contact op nemen.(heel licht contact zelfs) Wanneer ze bijvoorbeeld bij een overgang dreigt een duik te nemen, hoef ik alleen iets voorwaartser te rijden met constante hand en maakt ze de overgang wel correct.
Met bitloze optoming kan ik dat zo niet doen dan gaat ze toch hangen. (En dat zal er dan inderdaad mee te maken hebben dat bit 'gevoeliger ' ligt dan bitloos)

Ik heb ook het idee dat bitloze optomingen bedoeld zijn om er 'ontspanning' in te krijgen. Maar wat doe je dan met een paard dat uit zichzelf fijn met zijn hoofd laag (zelfs met d'r neus tussen de knieën (iets minder wenselijk Clown )) rondloopt? (is Btw een quarter horse (overbouwd) die ik gewoon engels rijd.) Ik heb het idee dat je die vanachter zoveel kan 'activeren' als je wil. Maar dat verandert niets aan het feit dat ze (in een razend tempo dan wel Knipoog ) met haar hoofd laag op de voorhand dendert. Bitloos is zo vrijblijvend en het paard maakt het zich graag gemakkelijk.
En zolang ik vooraan niets heb om dat voorwaartse op te vangen (en waarvoor ze genoeg ontzag heeft om er niet doorheen te gaan.), zou ik niet weten wat ik daaraan moet doen.
Hoe kan je dat bitloos oplossen, dat is wat ik mij afvraag?
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 16-01-08 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:41

@pol013: ik dacht ook niet dat je je paard in elkaar timmert, ben niet geneigd om meteen het slechtste te denken Knipoog
ik bedoel dat er volgens mij maar heel zelden een situatie/paard is waar slaan een goed hulpmiddel is.
een goed gebruik van lichaamstaal brengt je onnoemelijk veel verder dan een klap met de zweep, al was het maar omdat je er veel subtieler mee kan werken Haha!
interessant topic trouwens, dat linkje Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:59

Bandida schreef:
niet persoonlijk bedoeld hoor Sizzle, ik pik er op in omdat jij hier nu toevallig dat woord gebruikt.

Al bedoel je het wel persoonlijk, ik ben niet zo snel beledigd hoor Haha!

Even off-topic.:
Ik heb alle respect voor jouw manier van paardrijden. Voor mij is dat alleen niet weggelegd, ik heb nou eenmaal een wedstrijdelement in mij. Ik zie prima wat jouw tegenargumenten zijn en ik zie geen enkele reden waarom ik dat zou willen weerleggen. Ja, wedstrijdgericht rijden in alle takken brengt een zekere mate van dwang met zich mee want het moet namelijk op een bepaald moment op een bepaalde plek op een specifiek tijdstip en dus ook als je even eigenlijk niet zo veel zin had als paard. Bij mijn insteek van 'ik moet ook wel een iets wat ik niet leuk vind' kan ik mij prima indenken dat jij dat vreselijk vind. Dat is nu eenmaal een verschil tussen mensen. Ik zou echter nooit verder gaan met een paard dat er duidelijk helemaal geen lol aan beleeft. Als ik een paard tegenkom die er duidelijk geen r u k aan vind ga ik die echt niet proberen verder te rijden in de dressuur dan wel springsport en gaat hij alla minuut te koop naar een vrijheid blijheid ruiter. Ik heb echter wel een dier dat er zichtbaar plezier aan beleeft om naar wedstrijden te gaan en zich ook (vrijwel) altijd voor me inzet. Op die manier vind ik zeker niet dat ik dieronvriendelijk bezig ben ook al zal daar af en toe dwang mee gemoeid zijn.

Terug ontopic:
Het zal voor sommige lompere paarden inderdaad dus niet zo eenvoudig zijn om een bitloze optoming te vinden waarmee je duidelijk genoeg kunt maken dat je toch heus wil dat het NU gebeurt en niet morgen zonder dat ze zich er makkelijk vanaf kunnen maken. Er zijn echter ook bitloze optomingen waarbij dat wel kan, maar die kunnen weer zo onvriendelijk zijn dat dat dus niet het juiste argument is om bitloos te gaan rijden. Ik ga concluderen dat als een paard rustig een bit accepteerd en daar nooit spastisch op reageert en het zelf 'aan komt doen' als je met een hoofdstel aan komt lopen, je prima daarmee verder kunt in de wedstrijdgerichte arbeid en zie ik niets in 'omscholen'. Wanneer een paard het duidelijk vervelend vind om iets in de mond te hebben of gewoon super gevoelig op de huid en daarmee beter reageert op neus/oor druk dan is een mild bitloos hoofstel zeker aan te raden. Bij jonge paarden zou ik het bijzonder nuttig vinden om alles te proberen en het paard verder te scholen op die optoming waarbij deze het meest relaxed is en toch aan het werk blijft, of dat dan met of zonder bit is zal dan totaal van het paard afhangen. Nu alleen de KNHS nog........

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:16

Sizzle schreef:
Het zal voor sommige lompere paarden inderdaad dus niet zo eenvoudig zijn om een bitloze optoming te vinden waarmee je duidelijk genoeg kunt maken dat je toch heus wil dat het NU gebeurt en niet morgen zonder dat ze zich er makkelijk vanaf kunnen maken. Er zijn echter ook bitloze optomingen waarbij dat wel kan, maar die kunnen weer zo onvriendelijk zijn dat dat dus niet het juiste argument is om bitloos te gaan rijden.

Misschien kan je dat toch ook anders benaderen. Met of zonder bit, het blijft een kwestie van trainen tot je krijgt wat je wil, op de manier dat je dat wil. Voor mij dus zonder dwang, maar wel even NU en even zoals IK het wil als in jou geval hoor. Het is voor mij geen kwestie van met of zonder bit, het is een kwestie van op een andere -in mijn ogen meer paardgerichtere- manier van werken om ook precies te krijgen wat je van het paard verwacht. Die manier van doen leent zich alleen niet zo in de huidige wedstrijdsport, daar ben ik het mee eens.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:24

Sizzle schreef:
Het zal voor sommige lompere paarden inderdaad dus niet zo eenvoudig zijn om een bitloze optoming te vinden waarmee je duidelijk genoeg kunt maken dat je toch heus wil dat het NU gebeurt en niet morgen zonder dat ze zich er makkelijk vanaf kunnen maken.

en laat ik nu net dat ene lompe paard gevonden hebben dat niet reageert op bit maar juist wél op (vriendelijk) bitloos Clown
voor mij maakt het op zich niet veel uit of je nu met of zonder bit rijdt.
er zijn zowel in met-bit als bitloos vriendelijke en scherpe versies te vinden.
het is uiteindelijk je hand die bepaalt hoe scherp je optoming inwerkt.

dus voor mij is het antwoord op de topic-vraag: ja, volgens mij kan je best bitloos hogere dressuur rijden, maar dan met een bitloze optoming die duidelijke signalen geeft.
misschien is dit dan wel de scherpe hackamore, en dan graag héél voorzichtig gebruiken.
het is niet vriendelijker dan een doorsnee bit, maar is wel bitloos Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:02

fojoe schreef:
dus voor mij is het antwoord op de topic-vraag: ja, volgens mij kan je best bitloos hogere dressuur rijden, maar dan met een bitloze optoming die duidelijke signalen geeft.
misschien is dit dan wel de scherpe hackamore, en dan graag héél voorzichtig gebruiken.
het is niet vriendelijker dan een doorsnee bit, maar is wel bitloos Bloos

Grappig, dat gespeculeer of het wel of niet kan. Haha!

Nogmaals de uitnodiging om op zondag 27 januari naar Hardenberg te komen. Dan zul je zien dat er prima dressuur gereden kan worden zonder bit. En die dag komt er geen hackamore aan te pas! Ook David de Wispelaere zal echt niet met een hack gaan rijden die middag. Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:39

ik ga ervan uit dat het kan Knipoog
ik zou het graag in de praktijk bewezen zien, maar ik vrees dat het een beetje te ver is voor mij Verdrietig

het belangrijkste is echter dat je (bitloze) optoming duidelijk gedifferentieerde signalen geeft.
hoe scherp die signalen inwerken, ligt vooral aan de hand van de ruiter.
ik ben geen fan van de hack, net zomin als ik fan ben van een scherp bit, maar een echt goede ruiter kan het even zacht gebruiken als een 'vriendelijker' optoming. Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:00

JoviBan schreef:
Nogmaals de uitnodiging om op zondag 27 januari naar Hardenberg te komen. Dan zul je zien dat er prima dressuur gereden kan worden zonder bit. En die dag komt er geen hackamore aan te pas! Ook David de Wispelaere zal echt niet met een hack gaan rijden die middag. Knipoog

Ik denk wel dat we dan komen kijken. Bij veel van de foto's die ik tot nu toe zie langskomen van het bitloze rijden krijg ik niet de indruk van een mooi over de rug gereden paard (van de meeste met bit gereden paarden geldt dat trouwens ook, ja Verdrietig ). Ik weet dat het wel kan, want ook dat heb ik wel gezien, maar over het algemeen gaat het bij de mensen die hoger niveau oefeningen laten zien om paarden die de oefening met bit hebben aangeleerd en daarna ook wel bitloos kunnen uitvoeren.
Dat David de Wispelaere niet met hack zal rijden, verbaast me niets, die man is gewoon een heel erg goede en gevoelige ruiter. Ik weet niet wat hij gaat laten zien, maar ik zou graag weten of het paard bitloos is opgeleid of met bit.