ministerie van LNV goes natural

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: ministerie van LNV goes natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:44

[quote="Adriana"]Koeien mogen van mij in de winter ook naar buiten, ik denk eerlijk gezegd dat als we het land meer zouden benutten dat er dan heel wat mestoverschotten zouden verdwijnen.
[/ Dromen quote]

Het mestoverschot blijft hetzelfde. Het maakt toch niet uit waar die dieren poepen? Zou je die koeien onmogelijk kunnen goed bijvoeren op het weiland en uit het gras halen ze natuurlijk onvoldoende voedingsstoffen. Buiten het feit dat je weiland volledig vertrapt wordt...

Potstallen op zich zijn niet vies als je het maar goed doe. Dus beginnen met een dikke laag stro en vervolgens alleen opstrooien de dieren stampen het dan lekker aan tot een compacte massa. Maar dat laatste kan alleen als het klem komt te liggen tussen de wanden vandaar dat zo een stal dieper moet liggen in het begin. Een potstal moet dus zo gebouwd zijn dat hij ook kan voldoen als potstal.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:53

Uit onderzoek is het idee van potstallen toch ook alweer achterhaalt? Wat betreft de hardheid van pezen etc.?
Wat de koeien betreft daar heb je een punt, daarom zeg ik ook dan moet je eigenlijk wel de mogelijkheid hebben tot verweiden... zodat de stukken land ook weer 'rust' krijgen.
Naar mijn gevoel scheelt het wel als het op het land komt of in een gierkelder...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:58

Adriana schreef:
Naar mijn gevoel scheelt het wel als het op het land komt of in een gierkelder...

Er is geen verschil de dieren poepen even veel. Of het ligt verspreid over een X aantal hectare en wrodt bovendien slechter benut door de grond. Of het zit in een mestkelder en wordt in het voorjaar uitgereden, gelijkmatig verdeeld over de grond en beter opgenomen.

Potstallen zijn voornamelijk zinvol als arbeidsverlichting en goed toepasbaar bij groepshuisvesting.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:10

Maar eigenlijk geld voor de koeien hetzelfde als voor de paarden. Er moeten gewoon niet meer koeien zijn dan dat er land is waar ze vrij op kunnen grazen. Natuurlijk is het arbeidsintensiever. Een wei elke dag van keutels ontdoen of een centrale plek als stal uitmesten, maakt ook verschil.
Dus dan heb je aspecten van geld maar die hebben niets met de welzijn van het dier te maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:35

Dinopino schreef:
Maar eigenlijk geld voor de koeien hetzelfde als voor de paarden. Er moeten gewoon niet meer koeien zijn dan dat er land is waar ze vrij op kunnen grazen. Natuurlijk is het arbeidsintensiever. Een wei elke dag van keutels ontdoen of een centrale plek als stal uitmesten, maakt ook verschil.
Dus dan heb je aspecten van geld maar die hebben niets met de welzijn van het dier te maken.

Het uitmesten van een weiland met 100 koeien is gewoon onmogelijk Koe Ik denk dat je geldaspecten en landbouwhuisdieren niet los van elkaar kan zien. Wil je volledig gaan voor dierwelzijn kan je ook stoppen met melk drinken etc. Overigens komen koeien er wat dierwelzijn betreft er toch het beste uit. Ze staan meestal in ligboxenstallen (loopstallen) die goed geventileerd zijn, lekker in de kudde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:15

fransje23 schreef:
Potstallen zijn voornamelijk zinvol als arbeidsverlichting

.....en als vloerverwarming van de stallen en het is een geweldige basis voor compost. Als je een boerderij ecologisch wil beheren is het een bijna onmisbaar element.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:47

Adriana schreef:
Ik vindt potstallen vies, eerlijk gezegd... nu iets te vaak paddestoelen zien groeien in dat soort stallen...

Koeien mogen van mij in de winter ook naar buiten, ik denk eerlijk gezegd dat als we het land meer zouden benutten dat er dan heel wat mestoverschotten zouden verdwijnen.
Alleen dan zit je weer met het probleem dat er misschien niet genoeg land is om te verweiden...

De koeien mogen van mij ook naar buiten, zelfs in de zomer zie je ze te weinig buiten. Ik sta bij een biologische boer, zijn koeien moeten 5 maanden per jaar naar buiten, maar ze staan nu sinds een week of 2 binnen. Ze vinden het gras niet meer lekker en ze worden nu op stal gevoerd, een mengsel van van alles wat ingekuild is, ruikt lekker kruidig en dat vinden ze ook lekker. De dieren moeten nl wel goed blijven eten omdat ze melk moeten geven. Ik denk dat dat ook een reden is dat ze gedurende de winter naar binnen gaan, de drachtige koeien lopen nog wel buiten en blijven daar totdat ze gekalft hebben, maar dat is beheersbaar want die club is niet zo groot, dus het bijvoeren is te doen. Koeien schijnen nl 4 graden het fijnst te vinden, dus ja waarom in de winter niet naar buiten?

Ik denk dat het voor de meeste boeren niet eens haalbaar is. Die hebben zoveel koeien, daar hebben ze niet genoeg wei voor. Is het niet zo dat per hectare er maar een x aantal koeien mogen lopen?

Trouwens deze boer is blij met de mest, hij mengt het met de paardenmest en rijdt het regelmatig uit over de weilanden, moet zeggen hij heeft land, maar dat kan hij pachten en dat scheelt.

Bij zo iemand zou er bv mest naar toe moeten kunnen van een boer met minder land. Zijn mestoverschot kan dan door naar de buum, maar dat zal wel te ingewikkeld zijn voor de regeltjes in Nederland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:01

russel schreef:
Bij zo iemand zou er bv mest naar toe moeten kunnen van een boer met minder land. Zijn mestoverschot kan dan door naar de buum, maar dat zal wel te ingewikkeld zijn voor de regeltjes in Nederland.

daar is nu juist de gehele mestwetgeving op gebaseerd Haha! Het is een stelsel met gebruiksnormen. Kom je er overheen moet je het verplicht afvoeren en dan komt het bij iemand die de mest wel kan plaatsen.

Probleem met koeien in de winter buiten is dat ze dan niet voldoende voer op kunnen nemen om melk te produceren (want dat vraagtt heel veel energie). Daar komt bij dat ze ook nog alles vertrappen en het land is nu net je belangrijkste middel om volgend jaar ook weer voldoende eten voor het vee te hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:02

Huertecilla schreef:
fransje23 schreef:
Potstallen zijn voornamelijk zinvol als arbeidsverlichting

.....en als vloerverwarming van de stallen en het is een geweldige basis voor compost. Als je een boerderij ecologisch wil beheren is het een bijna onmisbaar element.

hc

je hebt gelijk maar zover had ik nog even niet gedacht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:15

russel schreef:

Wij hebben 6 paarden, 6 geiten, 2 varkens, tig kippen en goedweethoeveelkonijnen-2dieikzogaslachten, 2 hectare waarop een moestuin.
Wat de dieren-stallen aan mest produceren composteren we en is eigenlijk net genoeg voor alleen de moestuin.....
De paardenmest op de zomerwei laten we liggen en verspreiden we met cultiveren en eggen.

De welzijnseisen van paarden en ecologisch boeren gaan moeizaam samen omdat de weide in de winter te zwaar belast wordt door de paarden.

Ik kan me zeker voor NL omstandigheden voorstellen dat het erg lastig is om welzijnseisen het jaar rond te waarborgen zonder grote compromissen met andere belangen.
Wil je het jaar rond de grond goed beheren, dan is de paarddichtheid welke je kan huisvesten láág. In NL verschilt het enorm met de bodemgesteldheid en het waterpeil.

In de Oostvaardeplassen leeft er een sterk schommelend aantal grote grazers waaronder <1000 koniks op 2000 hectare grond.
Door bijvoeren kunnen er meer dieren leven doch dat vernielt de grond.

Er is een tegenstrijdig belang tussen duurzaam grondbeheer en weidgang voor paarden wanneer de beschikbare weigrond beperkt is.
Dat is echter alleen een bíjkomend probleem wat geen invloed heeft op het welzijnsbelang van het páárd, Het houdt hooguit in dat er uitvoeringsproblemen zijn, er paarden teveel zijn.

hc

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:42

Ja en wie gaat deze onzin dan allemaal betalen. Intussen is men er toch wel achter dat met het paardengebeuren heel wat banen gemoeid zijn. Net zo als in de vleessector. En gaan we elkaar straks allemaal aangeven wanneer onze concurrent niet voldoet aan de welzijnsnormen. Of dat wij stiekem een foute trainingsysteem hebben gefotografeerd. En nog steeds vindt ik niet dat de normale medemens die zonder paarden is moet meebetalen aan dit hele gedoe.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:07

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier allemaal van moet vinden.(Ik ben geen natural)
Ik vind het opzich wel goed,maar houden ze dan ook rekening met de manier waarop bijv de wei is afgezet? bijv geen prikkedraad en zorgen dat een paard niet in de sloot beland.En natuurlijk ook de afmeting van de stal,zoals een verbod op stands
Verder hoe wil men gaan controleren dat alle paarden van Nederland ook daadwerkelijk buiten komen of dat je niet een of ander fout systeem tijdens het rijden toepast?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:41

@HC: Met een paar gratis grindtegeltjes (even zoeken op gratisoptehalen.nl) is het probleempje van de zwakke grond heel snel opgelost. Veel mensen willen er nog niet aan, omdat het niet 'hoort', grindtegels op het weiland. Maar het kan zo worden gedaan. En ja, inderdaad, het land brengt ietsje minder op. Je hoeft ook niet het hele land onder de tegels te gooien, gewoon een rondje (of vierkantje) om het weiland heen van een paar meter breed en je paarden hebben de hele winter een super uitloop.

Paarden op een goede manier houden is niet enkel en alleen in Spanje mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:44

Dat ben ik helemaal met je eens Arno.
Ook in Nl kun je je paarden goed houden.
Alleen maar bam op de wei donderen, dat kan idd wel eens wat problemen geven maar er zijn echt wel oplossingen te bedenken Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:10

Dat denk ik ook.
Met een beetje creativiteit kom je een heel eind lijkt me zo Ja

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:21

idd gewoon crea bea doen...zo ziet onze stal er al bijna uit als een zelf gemaakte Hit Actief. Haha!

Dus je hoeft voor zo'n soort systeem niet naar de fabrikant...beetje fantasie en nuchtere blik doet al genoeg.
Kan altijd beter natuurlijk maar de paarden zijn happy en dat is belangrijk...paard happy ik ook happy Party!!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:43

klinkt goed en veelbelovend ! (nav topictitel dus, niet alles doorgelezen Knipoog )