Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 07:39

runningkawa schreef:
mmm...
Ik heb toch wel paarden voorbij zien komen op bokt die echt tot de kogels in de blub stonden. En geen droog stukje hadden. En daar werd dan gezegt in de natuur staan ze ook 24/7 buiten....
Dan denk ik hoe kortzichtig kan zo iemand zijn...noem zo iemand overigens ook geen natural maar iemand die een paard zo goedkoop mogelijk wil houden....

Een paard dat 24/7 buiten staat, staat bijna altijd wel een beetje in de blub. Je hebt altijd plekken in de wei die kapot gelopen worden, zoals bijvoorbeeld bij de ingang, of bepaalde plekken waar ze veel lopen (in mijn weide is er één hoek die helemaal kapot gelopen is, de hoek het dichtst bij de merries, tja hengsten he Knipoog ) Maar zolang er maar een droog plekje is en de paaden gezond blijven en gelukkig ogen vind ik een beetje blub opzich niet heel erg. Natuurlijk is het absoluut niet, maar ik denk dat heel veel paarden modder beter vinden dan 24/7 op stal.

over de kliniek: de DA is nog altijd de prof, en als hij zegt dat stalrust het beste is, dan wordt het stalrust. Wel zou ik er kritisch naar kijken en vragen om uitleg waarom hij stalrust aanraad. Het moet trouwens wel leuk blijven, als je de toestanden kijkt over Barbaro (renpaard dat zn beenbrak en die ze probeerde op te lappen) dan heb ik echt iets van, maakt er aub gewoon een einde aan. Maar opzich ben ik bereid vrij ver te gaan voor mn paard z'n leven, als ik maar weet dat hij daarna weer gelukkig kan worden.

@Cowgirl: ik zie het idd ook vrij vaak over boomloos, het wordt ook vaak zo gebracht alsof het beter is dan een goedpassend boomzadel. Soms heb ik een beetje het idee dat bepaalde mensen zoveel mogelijk "loos" willen hebben zonder dat er werkelijk goed over nagedacht wordt Nagelbijten / Gniffelen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 07:43

Ik lees hier inderdaad ook veel over, 'ik rijd met boomloos/westernzadel/BBP/zonder zadel', in de zin van dús ik ben een 'natural'.
Dat snap ik niet, wat maakt het uit wat voor zadel te rijd?! Dat heeft niets met "natural" te maken, rijden is sowieso niet natuurlijk. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 07:48

Visconti schreef:
runningkawa schreef:
mmm...
Ik heb toch wel paarden voorbij zien komen op bokt die echt tot de kogels in de blub stonden. En geen droog stukje hadden. En daar werd dan gezegt in de natuur staan ze ook 24/7 buiten....
Dan denk ik hoe kortzichtig kan zo iemand zijn...noem zo iemand overigens ook geen natural maar iemand die een paard zo goedkoop mogelijk wil houden....

Een paard dat 24/7 buiten staat, staat bijna altijd wel een beetje in de blub. Je hebt altijd plekken in de wei die kapot gelopen worden, zoals bijvoorbeeld bij de ingang, of bepaalde plekken waar ze veel lopen (in mijn weide is er één hoek die helemaal kapot gelopen is, de hoek het dichtst bij de merries, tja hengsten he Knipoog ) Maar zolang er maar een droog plekje is en de paaden gezond blijven en gelukkig ogen vind ik een beetje blub opzich niet heel erg. Natuurlijk is het absoluut niet, maar ik denk dat heel veel paarden modder beter vinden dan 24/7 op stal.

bij de ingang of voerplek heb je dat idd...heb ik geen bezwaar tegen. Is niet te voorkomen.
Nee een hele wei, geen 1 betegeld stukje, geen hoger gelegen stukje..niks.
En dat heb ik meer dan 1x gezien....nergens droog kunnen liggen...
Maar dat is natuurlijk...sure
In de natuur trekken ze evrder dus lopen ze niets kapot, of gaan op een heuveltje staan Lachen
Maar dat is blijkbaar bij sommige niet waar? Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 07:59

Dan zijn het ook geen naturals,maar gewoon eigenwijze mensen. Haha!
Ik heb ook mijn paarden op de wei,in de winter,maar ze hebben zelfs in de winter nog GROENE stukken op de wei.
De hogere delen zijn droog,de lagere delen zijn nat,en de loop paden en voerplekken zijn modder.
Maar ze kunnen wel zelf kiezen of ze in die modder gaan staan,of op het hogere deel waar ze droog staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:03

En daar is natuurlijk niets mis mee Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:06

runningkawa schreef:
En daar is natuurlijk niets mis mee Haha!

natuurlijk niet. Tong uitsteken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:30

Wil even zeggen dat dit wel een keurig topic is Go jij! Go jij! .

Ik had zelf niet verwacht nog eens mee te praten op het 'natural' forum omdat ik lange tijd het idee heb gehad dat vele wat doorsloegen in het 'natural' gebeuren en de meeste topics uitliepen op rel topics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:48

Het enige wat ik in mij zelf als "natural" zie is dat ik mijn paard beter snap, de band die ik heb opgebouwd heeft mij laten inzien wat hij op bepaalde momenten tegen mij zegt en daar luister ik naar, altijd. En de momenten dat ik het niet "gehoord" heb die betreur ik. Verder heb ik een dier zoals ze allemaal zijn, aanpassers, hij past zich aan en ik probeer hem zoveel mogelijk paard te laten zijn.

Rij met bit en bitloos, hij heeft weer ijzers voor om zijn hoeven op te laten knappen en het dier loopt weer stukken beter. Hij vertelde mij op een dag heel dringend, "nu moet er echt wat aan de stand van mijn voeten gedaan worden", op een dag "mijn zadel ligt niet meer fijn". "Op deze nieuwe stal wil ik absoluut niet blijven, de sfeer is hier stress, mijn stal vind ik niet fijn en de paarden om mij heen heb ik niets mee, die vind ik te kattig". Dat kan je dan een tijdje blijven proberen met een akelig paard als resultaat, of gewoon luisteren en het dier verplaatsen.

Paarden zijn liefdevolle dieren en als je er voor open staat krijg je veel liefde en vriendschap en als je zo "natural" mogelijk probeert te zijn om je open te stellen voor je paard, dan verteld hij je wat hij wilt. Dat betekendtdat er paarden zijn die niet van regen houden, dus niet hele dagen in de regen willen staan, het soms gewoon koud hebben, of verstikken onder die vracht dekens, zich vervelen buiten, honger hebben op het te schrale weitje, zich alleen voelen op dat mooie weitje, en paarden die ook op stal staan, soms gewoon te lang er op staan, of soms te lang buiten staan, tja sommigen willen na een paar uur weer naar binnen. Dát hebben we toch ook met mensen en kinderen die buiten spelen? Sommigen ravotten de hele dag, komen vies binnen en sommige kinderen kunnen zich niet echt vermaken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:37

KiWiKo schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar........ stel jouw paard krijgt guwelijke pijn aan een zijn benen, moet elke dag intraveneus gespoten worden gedurende 3 weken...... dan staan ze doorgaans op de kliniek omdat het anders onbetaalbaar wordt (21 keer voorrijkosten bijvoorbeeld al)

Het is verder niet iets blijvends maar met die spuiten goed te verhelpen.

Dan toch maar niet op de kliniek, gewoon lekker het land op.......... en tja we zien wel???

Ik zou dan voor de behandeling kiezen op een kliniek waar ze het goed voor elkaar hebben.
Hier over de grens zit een kliniek waar ze paarden een eigen uitloopje hebben voor de stal en de mogelijkheid om over het hek heen contact te hebben met andere paarden.
Ik vind het niet ideaal, maar in die omstandigheid denk ik de beste oplossing.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:01

maar waar ik me wel aan stoor is b.v

als het een modebeeld word ...als de paardjes de wei in gaan en dan met pees beschermers (tuurlijk zijn er die dit moeten , maar op de manege laats bijna al paarden peesbeschermers om) of een deken om doen omdat ze dan minder poets werk hebben ..kijk dan zijn we verkeerd bezig ...

tuurlijk is het leuk om je paard chabrak en dezelfde peesbeschermers / bandages om hebben maar waarom ??? meestal is het om het leuke ervan ...dan zeg ik dan zijn we verkeerd bezig

een paard in een krul trekken omdat mooi is ...dan zijn we verkeerd bezig ...een paard moet nageeflijk lopen

hulp teugels , bijzet teugels ...handig om mee te trainen , tuurlijk maar dan zijn er mensen die gelijk een paard kort vast zetten ...ziet zo mooi uit ..tja dan zijn we verkeerd bezig

dit wil niet zeggen dat iedereen het doen ...maar het is meestal o leuk dat wil ik ook terwijl de meeste helemaal niet nodig hebben

dat vind ik gewoon jammer tot triest toe

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:01

Visconti schreef:
Soms heb ik een beetje het idee dat bepaalde mensen zoveel mogelijk "loos" willen hebben zonder dat er werkelijk goed over nagedacht wordt Nagelbijten / Gniffelen

....hersenloos Haha!

Gisteren tientallen voorbeelden van misconcepties onder woorden gebracht.
Ik heb een raid gereden viewtopic.php?f=131&t=811575 en de reacties waren om je te benatten.
Ook verschillende ruiters die zichzelf zonder daadwérkelijk onderscheid ´natural´ vinden en juist díe hebben van alles en nog wat te griepen. Rij je zonder ijzers, zonder optoming maar mét goed gewichtsverdelend zadel; ´oh dat is ook inconsequent
"Ja, mevrouw ík ben dan ook geen natural :D "

´Natural´ is voor- en bovenal een feelgood marketing. De mensen die zich onder die vlag scharen zijn doorgaans niet inhoudelijk diep in de paardgerichte kennis gedoken en gebruiken het ´natural´ blijkbaar graag als excuus om ook niet diep in de technische kant te hoeven duiken.

Veel niet-naturals (ook ik) vinden op basis van waarneming ´natural´ niet meer dan oppervlakkige penny-hoofdstroom. Gewoon hoofdstroom paardomgang in een penny-uitvoering.

hc

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:23

Ik vind het zo jammer dat de discussie naturals/niet-naturels altijd zo zwart/wit is.
Ik ga met mijn paarden om zoals ik denk dat het goed is.

Mijn pony heeft ijzers onder omdat ik veel met hem op de straat men....
En ja, ik heb hem voor het gebruik en mijn plezier.
Hij loopt het liefst de hele dag in het land grasjes te eten.

En ik heb hem onder de deken staan omdat ik niet wil dat zijn vacht te dik wordt.
Dat vind ik lastig i.v.m. het trainen.
Wel staat hij in een fijne, frisse stal. En ik knip geen oogharen, neusharen of scheer zijn benen en oren kaal.
Omdat ik hem zo vaak mogelijk in het land laat lopen (zolang het land niet te nat is en het niet hard regent) wil ik hem die bescherming niet wegnemen.

Dus de dingen die ik noet goed zou doen volgens de naturels, doe ik voor mijn gemak en plezier.
En omdat ik denk dat het beter is voor mijn pony.

Iedereen die dat op een andere manier wil doen, ga je gang maar ga niet zeggen dat de andere manier van omgang niet goed en dierenmishandeling is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:27

Ibalia schreef:
Iedereen die dat op een andere manier wil doen, ga je gang maar ga niet zeggen dat de andere manier van omgang niet goed en dierenmishandeling is.

De wetenschappelijk onderbouwde criteria voor het welzijn van een paard zijn helder.
Alle houden wat daar niet aan voldoet is incorrecte behandeling, misbehandeling.
Paardríjden is niet in het belang van het paard en het met een zo hoog mogelijk welzijn houden van dat rijpaard een minimale compensering.
´Natural´ bestaat niet, niet ander dan als marketing-term.

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:32

Ibala,waarom verdedig jij jezelf eigenlijk in een topic waar aan Naturals gevraagd wordt hoe ze over Niet-Naturals denken?
Ik haal uit je post dat je geen natural bent,dus wat heeft jou post dan voor meerwaarde aan dit topic?
Dit topic gaat over hoe de wel-naturals over de niet-naturals denken,en het is geen verdedig jezelf als niet-natural topic.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:37

Wendy schreef:
KiWiKo schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar........ stel jouw paard krijgt guwelijke pijn aan een zijn benen, moet elke dag intraveneus gespoten worden gedurende 3 weken...... dan staan ze doorgaans op de kliniek omdat het anders onbetaalbaar wordt (21 keer voorrijkosten bijvoorbeeld al)

Het is verder niet iets blijvends maar met die spuiten goed te verhelpen.

Dan toch maar niet op de kliniek, gewoon lekker het land op.......... en tja we zien wel???

Ik zou dan voor de behandeling kiezen op een kliniek waar ze het goed voor elkaar hebben.
Hier over de grens zit een kliniek waar ze paarden een eigen uitloopje hebben voor de stal en de mogelijkheid om over het hek heen contact te hebben met andere paarden.
Ik vind het niet ideaal, maar in die omstandigheid denk ik de beste oplossing.

Dat is wel een leuke oplossing, ik vroeg het me gewoon af. Hier op de universiteitskliniek staan er vaak paarden een maand, 24 uur op stal vaak uit noodzaak natuurlijk omdat ze vasthangen met allemaal apperaten of niet zelfstandig kunnen staan of in quarantaine staan wegens infectieuze ziekte. En dan denk ik altijd wat zou iemand die tegen stallen is dan doen Lachen
leuk dat je men vraag hebt beantwoord, beste is er gewoon nooit moeten komen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:41

Dan heb je mij verkeerd begrepen.

Ik verdedig mij niet maar ik wil met mijn post alleen maar zeggen dat ik het jammer vind dat "wij" niet wat "leuker" met elkaar kunnen omgaan.
Ik vind het heel interessant hoe "andersdenkende" omgaan met hun paarden en ik denk dat ik daar ook wel wat uit op kan pikken. En andersom zou het ook kunnnen. Ik sta dus open voor suggesties en dan maakt het me niet uit welke "stroming" die suggestie komt.
Geen paard is hetzelfde en elk paard moet anders benaderd worden.
Daarom vind ik het ook best leuk om deze topics te volgen. Maar ik begrijp uit jouw post dat ik hier niet welkom ben.

Jammer Doei, doei

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:22

Ibalia schreef:
Maar ik begrijp uit jouw post dat ik hier niet welkom ben.

Jammer Doei, doei
Dan heb jij mij ook verkeerd begrepen.
Ik vroeg me af waarom je als niet-natural verteld hoe en waarom jij iets doet,want dat was niet de opzet van dit topic.
Maar je mag hier gerust posten,iedereen is welkom.
Ik vroeg me alleen af wat voor meerwaarde het zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:14

Visdonk heeft ook stallen met een uitloopje naast elkaar en er is een wei, toen ik er was liep er een merrie met veulen op. Als een paard ziek is en een behandeling nodig hebben, hebben ze volgens mij geen benul van hun vrijheid en maatjes om te knuffelen en te spelen, willen ze het liefst met rust gelaten worden, willen ze hun natje en droogje bij de hand hebben zonder dat er rangorde is, lekker kunnen liggen of staand dutten zonder dat ze weggejaagd worden. Pas al ze zich weer goed gaan voelen, gaan de andere behoeften weer spelen, maar dan is het tijd om ze naar huis te nemen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:32

Als een paard echt ziek is dan kan je hem beter met rust laten ja.
Maar dan nog heb je stallen en stallen, om ze in te zetten.

Bij ons staat nu een paardje 24/7 op stal omdat ze rust zou moeten houden na een verstapping, terwijl haar vriendjes allemaal op de wei staan nog.
Ik zou dan vragen aan de DA of stalrust écht zou moeten, want ze ziet er niet gelukkig uit en kijkt de hele tijd naar buiten.

Ik heb heel veel geleerd van de natural stroming, tot 10 jaar geleden (ik heb mijn paard nu 16 jaar) was ik er ook 'zo een' die zijn paard 23/7 op stal liet staan omdat ik niks beters wist, met hulpteugels reed omdat dat tussen mijn oren zat (en mijn paard vrij wild van op stal staan..) en ijzers eronder omdat de HS dat zei.

Op mijn huidige stal, waar niemand doorgeslagen natural of dressuurmiep is, loop ik soms tegen dingen aan waarvan ik denk: probeer het eens heel ánders, wie weet wat voor resultaat je krijgt.

Bij mij op stal valt er weinig te 'klagen' maar ik ben niet altijd meer in staat om leuk tegen dressuur(wedstrijdcultuur) aan te kijken, of positief te denken over maneges.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:46

Als een paard echt ziek is.......
Als een paard echt ziek is, krijgt ie de behandeling die de grootste kans geeft op genezing. Ik hoop toch dat iedereen er zo over denkt. Een goede dierenarts zal, samen met de eigenaar en afhankelijk van de omstandigheden, kiezen voor een bepaalde behandelingsmethode. Het welzijn (betrekkelijk begrip in zo'n situatie) van het paard is dan soms in het geding - dat klopt, maar soms kan het even niet anders. Een paard met een ernstige peesblessure zal in de natuur meerennen met de kudde - en uiteindelijk kreupel ter aarde storten; dat is toch niet wat iemand hier wil?
Een goede dierenarts zal aan kunnen geven wat de consequenties/risico's zijn van een bepaalde manier van handelen (bijvoorbeeld wel of geen stalrust). Bovendien denk ik dat de meeste mensen een dierenarts hebben die bij hun eigen manier van denken aansluit (dat geldt tenminste wel voor mij) - als het goed is kom je er dan samen wel uit.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:57

Ik neem de mening van de DA niet klakkeloos over hoor. In januari kreeg mijn paard een blessure waardoor hij 24/7 op stal moest volgens de artsen op de faculteit. Ik dacht; Zij zullen het wel beter weten dan ik dus volgde het advies op. Hij mocht er 10 min per dag uit om aan de hand te wandelen. Heb dat een paar dagen zo gedaan; gevolg was een ontploffend paard dus heb hem na een week gewoon weer in de paddock gezet overdag. Eventjes gek doen en daarna gewoon rustig. In die week was hij heel ongelukkig.. Mocht hij nog een keer een blessure krijgen dan laat ik hem gewoon buiten, dan duurt de herstelperiode maar wat langer hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:09

ik heb de mijne ook na drie weken het land op geknald Lachen onhandelbare situatie, levensgevaarlijk....... en niet omdat hij naar was, maar gewoon omdat hij zich goed voelde en zijn energie niet kwijt kon..

moet je, je wel even beseffen dat hij 6 uur na zijn koliekoperatie Bodegraven op zijn manier alweer aan het gekmaken was....

de VA was het in eerste instantie niet met me eens, want hij had nog even op rust bedacht om de buikplaten weer aan elkaar te laten groeien........

maar toen ik hem mijn probeem voorlegde, moest hij wel lachen en vond het best

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:14

Dat bedoel ik dus; dat je het i.o. je dierenarts doet - los van iedere natural-niet natural discussie. Gewoon wat het beste is voor je paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:15

precies kijken naar je paard Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:04

Kendra schreef:
Dat bedoel ik dus; dat je het i.o. je dierenarts doet - los van iedere natural-niet natural discussie. Gewoon wat het beste is voor je paard.

Wel, daar leg je weer een héél ander punt boven. De veearts adviseert zeker niet altijd wat het beste is voor het páárd:
1. diens mening is medisch en een niet onafhankelijke ook nog
2. altijd met de klant als belangrijke factor

Verder richt dit nu de aandacht op incidentele grensgeveallen en leidt alleen maar de aandacht af van wat in de básis een helder uitgangspunt is: de welzijnscriteria van het paard als diersoort.
Daar tegenover staat het belang van de ruiter die er op wil gaan zitten en veelal niet in alle criteria kan voorzien.
Dit is voor álle manieren van rijden en houden van toepassing.

Het énige wat onder de marketing-term ´natural´ valt is de manier van beleren. Daarbij kan je nog discusieëren over in hoeverre ´natural´ paardgericht is Haha!

Míjn mening als non-natural over ´naturals´ is dat ik er érg weinig ruiters met enige diepgang in kennis onder tegenkom. Veel bit-en-zweep verketteraars, weinig begrijpers.
Ik vind het bijzonder intolerant sektarisch wat er in de natural hoek aan mening over niet-naturals geventileerd wordt omdat het hoofdzakelijk ventileren van het eigen gebrek aan inzicht en begrip is.
Ik heb me van de Nevzorov- en PN/HN-fora laten verwijderen omdat ik er niet mee geas(s)ocieerd wil kunnen worden. Niet met die mening, niet met wat nog meer ook daar.

Zoals ík het zie is het verschil tussen traditioneel en ´natural´ alleen de iets andere invulling van het veel hogere penny-gehalte bij de ´naturals´. Op de fundamentele punten is het beiden (op bij BEIDEN uitzondering na!) puur hoofdstroom onbegrip.

hc