Bitloos bijzetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:06

Tinkerloos schreef:
Je hebt gelijk.

Ontopic: Bitloos bijzetten is niet mijn manier.
Ik zet helemaal niet bij.
Als ik iets op moet lossen dan doe ik dat liever rijtechnisch dan met hulpstukken.
Maar ieder zijn ding.

Valt ook weer over te twisten.. waarom kun je dat niet oplossen op de grond door je paard eerst daar voor elkaar te krijgen met grondwerk en hem zo voor te bereiden op rijden ipv er meteen op te gaan zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:11

Tinkerloos schreef:
Ik ben (vind mezelf) een recreatie ruiter.
Ik rij in het bos,voor mijn plezier.
Ik spring niet,en dressuur,tja,niet aan de teugel in de krul,maar ik rij wel veel overgangen. Clown

Waarom denk je negatief over "in de krul rijden". Dat zegt alleen dat je het idee erachter mist. Namelijk dat je paard je op een zo efficient mogelijke manier draagt en fijn door zn lijf loopt als het goed gebeurt. Een paard zal misschien liever nageeflijk lopen met goed lijfgebruik dan met een gespannen rug en zn kop in de lucht om het maar even te overdrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:15

iepsel schreef:
@ HC
Citaat:
Kortom; taal is belangrijk en werkt alleen als je de woorden correct en eenduidig gebruikt zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt.

De woorden zul je zeker correct en eenduidig gebruiken. Maar denk jij werkelijk dat als jij in je bekakte taaltje je preken afsteekt dat een ieder begrijpt wat je bedoelt?? Kom op zeg, sorry maar ik vind het voor een groot gedeelte interessant doenerij. Begrijp me niet verkeerd, op veel vlakken ben ik het met je eens. Maar heb het niet over begrijpelijk Nederlands......

Bijzetten in de stapmolen, hm. Nee, neem dan de longeerlijn om het zelf onder controle te houden. Dat er een (veilige) stapmolen aanwezig is omdat de paarden anders 24/7 op stal moeten staan is een mager surrogaat maar beter dan niets. Ik ben zeker geen "natural" (en óók ik begrijp dat woord niet) wel wil ik dan mn paard zo gelukkig mogelijk is, alleen is een paard volgens mij het gelukkigst als hij de hele dag lekker kan rennen, eten, spelen, slapen wanneer HIJ dat wil.........en tja......dat gaat ook mij te ver. Want wees eerlijk, we houden allemaal onze paarden voor ONS plezier, niet voor dat van de paarden.

Mee eens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-07 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:22

Huertecilla schreef:
Overigens is het opvallend dat zoveel lezers correct en eenduidig woordgebruik niet kunnen volgen. Is dat een goede trent of niet? Ík kies voor niet Haha!

Misschien moet je de Van Dale er eens bijpakken. TREND!
En misschien moet je proberen je iets minder de verheffen boven de 'modale' mens hier.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:50

OMG, wat een discussie is hier weer op gang gekomen zeg. Ik lees met veel verbazing de heftigheid waarmee sommige mensen reageren. Waarom zo heftig? Af en toe komt het op mij over alsof CCCorine op z'n minst een doodzonde aan het begaan is door überhaupt na te denken om haar paard bij te zetten in de stapmolen. Ze heeft het nog niet gedaan mensen, daarom vraagt ze ook ADVIES, geen afkatreacties. Sommige mensen reageren hier alsof ze denken de waarheid in pacht te hebben...

Anyway, bijzetten in de stapmolen zou ik ook niet doen. Ik zou het té eng vinden dat je geen controle hebt als er iest gebeurt. Dan liever 'bloot' in de stapmolen en daarna (of ervoor) nog even bijgezet longeren. Ik ben überhaupt geen fan van de stapmolen maar soms kun je idd niet anders.

Ik heb ooit 1 keer geprobeerd bitloos bijgezet te longeren (ja schande Vork ) maar dat was geen succes, het beoogde effect bleef uit.

Overigen is stroom op een stapmolen heel 'normaal'. Ik weet wel dat je de stroom (vaak) uit kan zetten op zo'n apparaat.

CCCorine, mocht je nou tóch bitloos maar bijgezet gaan longeren, dan ben ik erg benieuwd naar je bevindingen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:40

Fellor schreef:
Tinkerloos schreef:
Ik ben (vind mezelf) een recreatie ruiter.
Ik rij in het bos,voor mijn plezier.
Ik spring niet,en dressuur,tja,niet aan de teugel in de krul,maar ik rij wel veel overgangen. Clown

Waarom denk je negatief over "in de krul rijden". Dat zegt alleen dat je het idee erachter mist. Namelijk dat je paard je op een zo efficient mogelijke manier draagt en fijn door zn lijf loopt als het goed gebeurt. Een paard zal misschien liever nageeflijk lopen met goed lijfgebruik dan met een gespannen rug en zn kop in de lucht om het maar even te overdrijven.
Ik denk negatief over mensen die hun paard in de krul trekken.
Die het hele idee erachte missen,en gewoon hun paard rond trekken,omdat een paard zo hoort te lopen,en vergeten (of gewoon niet weten) dat het als vanzelf gaat als je je paard goed rijd.
In de krul is eigenlijk een te groot woord,dan is het wat mij betreft al te ver zeg maar.
Aan de teugel rijden en in de krul is wat mij betreft een verschil.
In de krul is te ver,aan de teugel is goed.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:36

Hier stond een foto waarop is gereageerd, maar dat mocht eigenlijk niet. Vandaar. Pling (Tip: zie de humor er maar van in Knipoog ik bedoel er niets slecht mee Tong uitsteken)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 08-10-07 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:50

Dit is vooral 'te diep' rijden.
In de knik is voor mij anders,namelijk dat het hoofd van het paard wel verticaal staat,maar de hals kaarsrecht blijft.(of overdreven gezegt; kin op de borst trekken)
Bij goed aan de teugel loopt de hals ook ronder.
Aan de teugel betekend letterlijk van oor tot neus een loodlijntje kunnen spannen.
Ik weet alleen niet of je die foto hier zomaar neer mag zetten? Verward

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:05

turbotinker schreef:
Dit is vooral 'te diep' rijden.
In de knik is voor mij anders,namelijk dat het hoofd van het paard wel verticaal staat,maar de hals kaarsrecht blijft.(of overdreven gezegt; kin op de borst trekken)
Bij goed aan de teugel loopt de hals ook ronder.
Aan de teugel betekend letterlijk van oor tot neus een loodlijntje kunnen spannen.
Ik weet alleen niet of je die foto hier zomaar neer mag zetten? Verward

Nou ik wou ff weten of ik goed zat, wou hem ook zo ff weghalen Knipoog niet helemaal eerlijk, maar dan weet ik teminste dat ik geen halve gare ben die het niet snapt Tong uitsteken. Dan kom je zo dom over Tong uitsteken

En ik dacht dat in de knik rijden eigenlijk een vuilnisbakkenbegrip was voor het, doormiddel van dwang, de pony op een verkeerde wijze aan de teugel te laten lopen Knipoog Waardoor je dus hem juist een slecht houding aanleerd.

En ik zat nog niet zover naast wat "aan de teugel" is. Ik heb het dus wel goed herkend, alleen een beetje aan het klungelen met die omschrijving.