sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:43

Mijn paard staat ook lekker 24/7 buiten, een KWPNer met 68% engels volbloed. En hij doet het prima zo op de wei, het enige is dat hij behoorlijk wat afvalt (ondanks dat hij onbeperkt hooi krijgt) Had hem eergisteren maar even op stal gezet om even bij te tanken, dan gaat hij meteen lekker liggen op een dik pak stro en op dat moment begrijp ik heel goed dat sommige mensen een voldaan gevoel krijgen als ze hun paard op stal zetten. Maarja, ik ken hem helaas goed genoeg om te weten dat hij zich binnen een uur dood verveelt op stal, in het land heeft hij 7 jonge hengsten om mee te ravotten. Als je dat vergelijkt met een stal, is een stal gewoon heel saai voor een paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:53

Gewoon ff af en toe lekker laten pitten en bijtanken lijkt me dan inderdaad een goed idee. En dan weer lekker losgooien...

amandaimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:57

echt stom af en toe die mensen die denken kunnen te rijden.
Ik heb het een keer op wedstrijd gezien een meisje trok haar pony zo hard in de mond dat hij er bijna van achterover zou vliegen echt kei zielig.

Ik rijd M1 maar trekken in de mond ho maar en slof geen denken aan en zweep denk ik ook niet aan en dan maar kleine korte spoortjes om hem af en toe bij te drijven.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:13

Bojangles schreef:
@ Pluizebolplum: Maar het top-excuus is nog wel; maar JIJ rijd op van die brave paarden ROFL

Haha! ROFL
Nee hoor, ik rij op Quarters en heb een Haflinger gereden. Ik heb me laten vertellen dat dat dooie bloedloze paarden zijn... Knipoog

Enneh, die 'kwartjes' kunnen er ook wat van, af en toe. Maar dan is het idd kwestie van ademhalen en weer rustig nadenken over wat IK fout doe. Soms hebben ze er gewoon geen zin in, dan rijden we één net rondje en stap ik af. Ik geloof niet dat vechten de beste oplossing is, geeft meer frustratie bij paard en mij dan dat het wat oplost...En voor de duidelijkheid, de keer daarna lopen ze gewoon weer super.

@liljebo: maar goed dat 'mijn' paardjes niet bij de computer kunnen, denk dat ze vreselijk jaloers zouden zijn...Niet dat ze nooit buiten komen, hoor, in tegendeel, maar zo met 'hele bossen' erin.... Dan kun je echt 'wild paard' spelen... Vingers aflikken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:19

Pluizebolpum, ze hebben naast het huis een kleine wei met schuilstal, water en voer en vrije doorgang naar dat wei/bos achter het huis. Ik kan ze altijd vanuit het raam zien (behalve als het erg groen is en ze achter struiken staan) en ik geniet er altijd van . Het ziet echt geweldig uit, die paarden in het bos. Vooral als de zon tussen de bomen doorkomt smorgens. Ik besef wel dat ik heel erg bof. Tot voor twee en een half jaar geleden woonde ik in nederland en was zoiets niet denkbaar. Helemaal aan het eind van de wei hebben ze dan ook nog eens regelmatig contact met een kudde van 14 paarden (er staat alleen een stroomdraadje tussen) die helemaal een enorme plak grond/bos/wei hebben en ong 1 keer per dag die van mij opzoeken. Dan rent alles op en neer langs de stroomdraad tussen de bomen door, daarna nog ff krabbelen en kroelen, samen grazen en dan gaat ieder weer zijn weg. Geweldig. Ik heb er vaak bij staan kijken. (wel een beetje uit de racebaan. Ze rennen normaal gesproken niet dicht langs mij door of tegen mij aan, maar ik ga het ook niet opzoeken als ze in een dolle bui zijn)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:47

Mijn paardje staat niet bij huis (haha, was het maar waar! Knipoog ), maar wel op een behoorlijk groot stuk land in een natuurgebied. Gras, bomen, struiken, watertjes, moerassige stukken (herten, vossen, hazen, konijnen, ganzen, reigers, zwanen Haha! ) het is er allemaal. Hij vindt het er geweldig met zijn kudde. Zo geweldig zelfs, dat toen ik hem laatst verhuisd had naar een weiland met schuilstal, ik merkte dat hij zijn oude plekje en kudde heel erg miste. Hij is nu weer 'thuis', op een plek zonder schuilstal. Ik heb hem nog nooit zo gelukkig gezien. Niks stal (met dik strobed), niks schuilstal, maar gewoon lekker de ruimte willen hebben in een prachtig gebied. Ja Lachen

Even on topic; ik snap al die boosheid op een paard ook niet. Ik zie ook zo vaak mensen schreeuwen, tieren en rammen op zo'n paard. Naast dat ik het intriest voor het paard vind, snap ik ook niet dat die mensen deze hobby/sport hebben, als je zulke emoties krijgt. Lijkt me helemaal niet leuk, waar ben je dan mee bezig? Zoek dan een andere bezigheid alsjeblieft. Ik erger me ook vaak aan dat gedrag, als ik lekker rustig met mijn paard bezig ben en zo'n typje loopt maar te mopperen en te slaan. Al die negativiteit, brrrrrrr.....

Mijn paard doet ook wel eens niet wat ik wil, maar ik probeer dat in alle rust op te lossen. Het ligt vrijwel altijd aan mijn vraag aan het paard, soms ben ik niet duidelijk genoeg op zo'n moment of hij moet het gewoon nog leren. Schreeuwen en slaan is in elk geval niet de oplossing. Ik heb mijn paard tot nu toe toch echt alles geleerd zonder mijn zelfbeheersing te verliezen. Ja, je hebt soms een hoop geduld nodig. Goede les juist voor veel mensen. Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:49

Ja... als je wil kun je erg veel leren van paarden

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:09

tja het heeft denk ik er ook mee te maken hoe je naar je paard kijkt, vroeger kon in flink pissig worden op paarden. Niet dat ik onredelijk gind doen maar ik had vaak zat dat ik even tot 10 moest tellen. Tegenwoordig heb ik dat nooit meer omdat mijn hele houding tegenover paarden is veranderd. Vroeger zag ik paarden als een leuk assecoire, ik wou wedstrijden, winnen etc. Natuurlijk hield ik van mijn paarden, maar op een andere manier, veel minder intens dan dat ik nu van ze hou. Tegenwoordig kijk ik naar mijn paard als mijn vriendje, mijn buddy mijn maatje door dik en dun. Mijn zonneschijntje Haha! Ik kan gewoon niet kwaad op hem worden, en ik weet dat hij nooit misbruik hiervan zal maken. We doen ook niet aan die dominantie spelletjes, we zijn gewoon vriendjes Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:32

Precies Visconti. Zo ervaar ik dat ook. Wat je in je paard stopt, krijg je 3 dubbel of meer zelfs terug. Ja

Liljebo, mensen kunnen enorm veel leren van hun paard, als ze ervoor open staan, ja. De meesten denken helaas dat zij hun paard alles leren, terwijl ik denk dat het een wisselwerking is. En die kun je positief in gang zetten of negatief. Ik weet wel waar ik voor kies. Knipoog
Ik heb juist dat geduld opbrengen geleerd van mijn paard. Mijn dochter heeft daar trouwens ook een aardig steentje aan bijgedragen, hoor, hahaha.... Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:52

ik leer ook heel veel van mijn paarden omdat ze mij een spiegel voorhouden...(soms staan ze stiekem met me te lachen)

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:09

Oké denk dat ik nu iedereen hier in dit topic over me heen ga krijgen, maar die reacties.. ja sorry daar moet ik gewoon op reageren!!

Martelwerktuigen.. sporen, martingalen, borsttuigen, bitten, slof en noem alles maar op!
Misschien zijn het martelwerktuigen bij onjuist gebruik, maar dat betekend niet dat IEDEREEN ze zo gebruikt!! Maar volgens jullie martel ik dus mijn paarden! Vork Helaas voor jullie heb ik wel een juist gebruik van bovengenoemde 'martelwerktuigen'

Mijn paard staat op ijzers! Nog een crime als ik het zo lees!! En hij staat elke dag 7 uur buiten!! Nog een crime want moet de hele dag natuurlijk!! En dan tot overmaat van ramp heeft hij ook nog een deken op!! Ja
En ja hij krijgt maar 2 plakken hooi op een dag, al is een baal beter volgens jullie.
Ook staat hij op sportbrok met muesli.. ARM PAARD!
Meneer moet 5 keer in de week dressuren, 1 keer springen en 1 dag het bos in!!
Jaaaa ik martel hem ik weet het!!
Ohja longeren doen we dan ook er nog bij 2 a 3 keer in de week 's morgens en ja dat gebeurt met een passoateugel of dubbele longe!! (jaa arm paard!!)
Dus hij werkt nog wel eens 2 keer op een dag! Gaat die nu dood?

En toch heeft hij altijd plezier in zijn werk, is altijd vrolijk, is niet stijf maar juist lekker soepel, is niet mager en niet dik, is niet ziek door zijn deken, heeft geen blessure door zijn werkschema, en doet altijd meer dan zijn best voor me! Ohjah en zijn hoeven zitten er ook nog aan, ookal heeft die ijzers! Clown
Ja hoe kan dat vragen jullie je vast af?

NOU omdat het eerlijk omgaan met een paard niet alleen hoeft door parelli!
Ook zonder die manier kan een paard hetzelfde als wat jullie paarden doen en kunnen.

Ik zou zeggen oordeel niet zo snel over een andere methode!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:30

euh weet je, je zegt eigenlijk met deze tekst dat je zelf vind dat je je paard niet mishandeld, ik vraag me dan af waarom je je zo aangevallen voelt? Want voor zover ik weet gaat het niet over de hulpmiddelen maar de manier waarom er mee om wordt gegaan. En ja je ziet gewoon veel mensen die er echt verkeerd mee omgaan, wat hulpmiddelen doet veranderen in martelwerktuigen. Maar dat wil nog niet zeggen dat bij correctgebruik een hulpmiddel per definitie een martelwerktuig is Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:40

Mee eens, er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden.... Niet 1 manier is onomstotelijk bewezen de allerbeste!
Doe wat er bij jou en je paard past denk ik... Maar voorgenoemde klachten zijn volgens mij ook meer gestoeld op het agressieve type ruiter, die met veel geweld alles in een zo kort mogelijke tijd erin wil stampen. En ja; dan wordt ieder hulpstuk al snel een martelwerktuig.....
@ Lin_sOnaldO: jullie hebben wel een pittig schema moet ik zeggen.... ook voor jezelf, kan me voorstellen dat je zelf, naast je paard, ook lekker in vorm blijft op die manier Haha! Als jullie er beiden lol in hebben en het gaat lekker ontspannen is er helemaal niks a.d. hand toch?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:49

haha idd een pittig schema, mijnr ij schema is één klein buitenritje van een half uurtje in de 2 week Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:02

Lin_sOnaldO, ik weet niet over wie je je zo druk maakt, hoor. Haha!
Misschien eens wat beter lezen, voor je zo over de rooie gaat? Knipoog

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:20

Waarom ik zo boos word.. nou 2 weken geleden ging ik met mn zus en dr pony gezellig het bos in.
Allebei rijden we dus met borsttuig, bit, peesbeschermers, strijklappen, zadel, sporen etc. (geen zweep in het bos).
Komen we die man tegen, jullie kennen hem denk ik wel die is de eigenaar van de parelli in Lunteren bij het Pannekoekenhuis.
Nou daar kregen we toch een preek van! Dat hij medelijden had met onze paarden en dat hij ze liever nu nog zou laten inslapen om ze uit hun lijden te verlossen..
Nou doe gewoon normaal ofzo!
Ik accepteer jullie methode (accepteerde) toch ook en ging daar ook niet moeilijk over doen!
Maar sinds dat gezeik ben ik er helemaal klaar mee.

En ons schema is dan misschien wel druk, maar zowel paard als ruiter hebben er plezier in!
Van de zomer was ik twee weekjes op vakantie en het enige wat die toen heeft gedaan is elke dag longeren aangezien mijn zus geen tijd had hem te rijden.
Ik kwam terug en hij was gewoon zo blij dat die weer mocht werken dat die zo zn best deed dat het alles en iedereen deed verbazen. Dus dat zegt genoeg lijkt mij

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:27

Ja, dat is niet zo netjes van die man....
Dat is net zoiets als mensen die je hardhandig willen dwingen ook geen vlees meer te eten, of te roken.....of je tot het geloof te bekeren hahaha!
Maar goed, wanneer hij er diep van binnen van overtuigd is dat zijn methode de enige juiste is, zou hij (met jullie goedkeuren) rustig wat kunnen uitleggen natuurlijk.
Ik vind het iig goed dat je altijd open staat voor andere meningen.
Maar hij drukt zich wel heel cru uit wanneer ik dit zo lees...... Maar goed, dat is natuurlijk 1 man.... en er zijn duizenden mensen die je niet met geweld zouden willen bekeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:31

Lin_sOnaldO schreef:
Waarom ik zo boos word.. nou 2 weken geleden ging ik met mn zus en dr pony gezellig het bos in.
Allebei rijden we dus met borsttuig, bit, peesbeschermers, strijklappen, zadel, sporen etc. (geen zweep in het bos).
Komen we die man tegen, jullie kennen hem denk ik wel die is de eigenaar van de parelli in Lunteren bij het Pannekoekenhuis.
Nou daar kregen we toch een preek van! Dat hij medelijden had met onze paarden en dat hij ze liever nu nog zou laten inslapen om ze uit hun lijden te verlossen..
Nou doe gewoon normaal ofzo!
Ik accepteer jullie methode (accepteerde) toch ook en ging daar ook niet moeilijk over doen!
Maar sinds dat gezeik ben ik er helemaal klaar mee.

Dus omdat 1 man jullie de les gelezen heeft, krijgen wij zulke opmerkingen? Nou, als we zo gaan beginnen, ken ik andersom ook wel wat leuke verhalen, hoor. Haha!

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:13

Nou jullie verhalen komen erg aanvallend over Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:22

De titel van de topic heeft niets met paardrijden van doen.
Ik rijd zelf ook dressuur op M1 niveau maar rijd nooit met slof en hoef gelukkig ook niet te trekken.
Wij rijden de paarden op de gewone klassieke manier en zien klassieke dressuur als de manier om paarden te dresseren.
Dat is onze manier en ik heb de paarden behoorlijk gehoorzaam aan mij, mijn stem mijn houding en dergelijke.
Ik doe geen NH, parelli of wat dat ook .
Ieder zo zijn eigen manier en als die manier zonder geweld er toe leidt dat het paard dat doet wat de ruiter wil is het prima.

De zaken die de TS beschrijft zijn absoluut not done en illustreren dat de amazones en de ruiters die die manier moeten gebruiken er absoluut geen kaas van hebben gegeten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:33

Kafue, helemaal met je eens, hoor.

@Lin nog wat (sorry, maar ik vergeet je naam steeds Bloos Lachen ); ik was pissig op iemand die een rotopmerking had over buitenpaarden in algemene zin. Misschien moet je toch even het topic beter lezen, hoor, dan hoef je niet zo aangevallen te reageren, volgens mij. Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:08

Lin_sOnaldO schreef:

Dit vind ik ook wel een beetje (heel erg) botte manier van reageren...Dat iemand het niet met je eens is oke, maar wat is er mis met een normale discussie? Ik kan me indenken dat je dan even je buik vol hebt van 'dat soort' mensen....Toch jammer, dat zoiemand dan niet beseft dat ie meer stuk maakt dan goed doet...
Ik heb zelf wel meegemaakt dat iemand mij vroeg waar ik dacht mee bezig te zijn; die vond dat ik gemeen voor mijn paardje was (tja, ik zat er bovenop, met bit en zadel... Rolleyes ). Maar ja, dat was tenminste nog een leek. Maar je staat toch wel even te knipperen dan. En nee, ik was niet aan het rammen en zagen, gewoon buiten, relaxed, lang teugeltje, paardje had de oortjes erop en was toeristje aan het doen...

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het veel uitmaakt volgens welke methode je rijdt; het is niet de stijl of methode maar de ruiter die het paard maakt of breekt, net zoals dat de ruiter en niet de sporen, bitten en hulpteugels hard of zacht zijn voor het paard.
En wat dat betreft is het paard dan de beste 'jury'; als ze graag het bit in happen, hun halster inlopen of alleen maar graag bij je staan in het weiland (om maar wat te noemen), doe je het (denk ik tenminste) niet verkeerd...

liljebo schreef:
ik leer ook heel veel van mijn paarden omdat ze mij een spiegel voorhouden...(soms staan ze stiekem met me te lachen)
Haha! Die van mij lachen af en toe gewoon om me, vast en zeker Knipoog Maar het is waar hoor, als je er voor open staat kun je allebei zoveel leren, nog meer dan alleen maar omgang en rijden...
(@liljebo:ik ben officieel jaloers... Knipoog )

Nadya schreef:
Wat je in je paard stopt, krijg je 3 dubbel of meer zelfs terug. Ja
Ja Is een wetmatigheid; actie - reactie...
Geef je liefde geduld en respect, krijg je een paard wat gekke dingen uithaalt op een hoge brug om te zien hoe hard je kan gillen Haha! , gekkigheid Knipoog , maar ook paardjes die je beschermen tegen lompe veulens en jaarlingFriezen, bijvoorbeeld...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:38

Pluizebolplum... Haha!

Lin... Als je voor jezelf weet dat je het goed doet, heb je het helemaal niet nodig om jezelf te verdedigen. Het zijn inderdaad niet de hulpmiddelen die het probleem vormen, maar een aantal ruiters misbruikt de hulpmiddelen om hun paarden ergens toe te dwingen wat ze op een normale manier klaar krijgen omdat hun kennis te kort schiet. Dat zijn de mensen die ze in dit topic bedoelen.
Dat die kerel zo stom deed, gaat nergens over. Daar hoef je je niets van aan te trekken. Geniet lekker van je buitenritten!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:22

zo zijn er ook zogenaamde nh miepen (ik zeg expres al zogenaamde Knipoog )die hun beestje onbehoorlijk behandelen, net zoals die er bij dressuur, springen etc etc te vinden zijn ...
ik ga mezelf niet in het NH of natural hoekje duwen
(ik heb een hartgrondige hekel aan plakkertjes, iets een naam geven., labellen etc , dat werkt alleen maar beperkend) , ik ga op mijn eigen manier met mijn dieren om en de dieren die me toevertrouwd worden , die is gebaseerd of samenwerken en wederzijds respect
maar bovenal eerlijke duidelijkheid

kwa rijden ga ik uit van een (klassieke ) dressuurmatige basis of dat nu met of zonder bit is , iedere situatie vraagt om zijn eigen aanpak ,

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:58

@Lin_sOnaldO: je moet niet iedereen over een kam scheren, die gozer die je tegenkwam in het bos deed dat ook bij jullie (want als jullie hem verder niet kennen neem ik aan dat hij niks weet van jullie trainingsmethodes etc) En dat vond jij toen ook niet leuk, heel begrijpelijk dus dat wij het ook niet leuk vinden als wij met zn alleen over een kam worden geschoren.
Ik zou er gewoon boven staan, laat ze maar kletsen. Commentaar geven op andere mensen mag best maar dan moet je die gene wel kennen, ik kom zat paarden in het bos tegen maar daar ga ik ook geen oordeel over geven. Ik krijg zelf vaak genoeg opmerkingen over de manier waarop ik rij, en ik vind het niet leuk als mensen zich met ons gaan bemoeien alsof we niet weten wat we doen. Dus doe ik het ook niet bij andere mensen.

Maar ik vind wel als een paard duidelijk onredelijk wordt behandeld, dat er wat van gezegt mag worden.