hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Re: hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:56

Hoe het allemaal in elkaar steekt, weet ik niet precies. En 100 ruiters, 100 meningen...
Maar wat ik wel weet is, dat mijn paardjes 24/7 op het land staan (met redelijk gevarieerd gras, ook wat kruiden) en een liksteen tot hun beschikking hebben. Wat me opvalt is dat ze allebei redelijk netjes aan de maat blijven en dat ze voorgaande jaren met wat extra krachtvoer erg snel dik werden.Voorgaande jaren gaf ik het krachtvoer omdat ik dacht dat ze anders aan vitamine tekort zouden hebben. De liksteen hangt er voor de mineralen en de rest halen ze zelf maar uit het gras. Van de winter wil ik proberen om ze op alleen ruwvoer en de liksteen te laten lopen.
Wat me opvalt, maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn... voorgaande jaren stond de shet om de haverklap met snertoogjes en dit jaar heeft ze haast geen last. De fjord heeft toevallig deze week een ontstoken oogje gehad, maar dit was binnen 1 dag over, terwijl hij normaal gezien toch wel bijna 1 week met een dik oog loopt. Gevoelsmatig heb ik het idee dat de weerstand van beide paardjes beter is, maar daar heb ik natuurlijk geen hard bewijs voor.

Persoonlijk doe ik alles op gevoel en merkt dat ze het goed doen zonder krachtvoer. Dus ik heb besloten dat ze het best zonder kunnen doen, maar of dit nu beter of slechter is dan wel krachtvoer geven...dat durf ik niet te zeggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:04

IlsjePilsje schreef:
Hoe het allemaal in elkaar steekt, weet ik niet precies. En 100 ruiters, 100 meningen...
Maar wat ik wel weet is, dat mijn paardjes 24/7 op het land staan (met redelijk gevarieerd gras, ook wat kruiden) en een liksteen tot hun beschikking hebben. Wat me opvalt is dat ze allebei redelijk netjes aan de maat blijven en dat ze voorgaande jaren met wat extra krachtvoer erg snel dik werden.Voorgaande jaren gaf ik het krachtvoer omdat ik dacht dat ze anders aan vitamine tekort zouden hebben. De liksteen hangt er voor de mineralen en de rest halen ze zelf maar uit het gras. Van de winter wil ik proberen om ze op alleen ruwvoer en de liksteen te laten lopen.
Wat me opvalt, maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn... voorgaande jaren stond de shet om de haverklap met snertoogjes en dit jaar heeft ze haast geen last. De fjord heeft toevallig deze week een ontstoken oogje gehad, maar dit was binnen 1 dag over, terwijl hij normaal gezien toch wel bijna 1 week met een dik oog loopt. Gevoelsmatig heb ik het idee dat de weerstand van beide paardjes beter is, maar daar heb ik natuurlijk geen hard bewijs voor.

Persoonlijk doe ik alles op gevoel en merkt dat ze het goed doen zonder krachtvoer. Dus ik heb besloten dat ze het best zonder kunnen doen, maar of dit nu beter of slechter is dan wel krachtvoer geven...dat durf ik niet te zeggen.

Met krachtvoer is niks mis, alleen moet degene die het voert wel nadenken bij wat ie doet en daar zit 'm de kneep.
Voor jouw persoonlijk nog even de tip: zoek uit wat er aan vitaminebrok e.d. verkrijgbaar is in je omgeving of via I-net. Stel dat je paarden het toch niet redden op enkel ruwvoer, dan weet je waar je je toevoegingen moet gaan halen, i.p.v. dat je dat op dat moment nog moet gaan uitzoeken. Goede voorbereiding is het halve werk, ook hier.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:38

Krachtvoer is op zich niet slecht, het gaat er eerder om hoe je het toepast en voor welk merk/soort je kiest.

Wat betreft E-nrs, lang niet elke fabrikant gebruikt die in het voer. Je kunt er dus zelf voor kiezen om een merk te kopen wat die nrs niet bevat. Althans, kunstmatige E-nrs dan zoals E320, 321 en 324.
Gewone vit E is nl ook een E-nr. Dus niet alle E-nrs zijn slecht, maar kunstmatige hoef ik niet. Althans, die 3 niet, al schijnt BHA (320) kankerremmende eigenschappen te bezitten.

Geconcentreerde krachtvoeders bestaan wel, zo voer ik zelf Leisure van Dodson&Horrel. Speciaal geschikt voor paarden die risico lopen op hoefbevangenheid (niet dat mijn paard dat heeft) en voor lage gift. Mijn paard krijgt er per dag zo'n 3/4 schep van + bijna een halve schep 5 granenmix (plus evt lucerne en/of bietenpulp, afhankelijk van de hoeveelheid werk).

Of die granen er trouwens heel uitkomen hangt van je paard af, niet van die granen. Een paard dat goed kauwt maalt ze stuk en daar zul je dus maar weinig hele granen in de mest zien zitten. Zo krijgt het paard in de wei naast mijn paard ook die granenmix (+brok) en daar wordt de mest wel uitgeplozen door de vogels, maar de mest van mijn paard niet.

Naast D&H heeft Marstall ook zo'n geconcentreerd voer en volgens mij nog wel een enkel merk. De rest gaat er inderdaad vanuit dat je zo'n beetje 0,75 tot 1kg per 100kg lichaamsgewicht moet voeren wil je voldoende mineralen/vitamines voeren. Dat niemand die hoeveelheden wil voeren heeft de fabrikanten er blijkbaar nog niet toe aangezet om het geconcentreerder te maken.

Wat supplementen als alternatief voor brok/muesli betreft is Ursonne van dr Schaette een optie. Een vit/mineralensuppl, net zoiets als die Pavo Vital, maar dan van zoveel mogelijk natuurlijke producten. In poedervorm en kleine brokjes beschikbaar. Ik heb nog geen paard gezien die het niet lust, al zullen ze er vast tussen zitten Knipoog .

Wat mineralen/vitamines in de wei betreft. Onze stalhouder heeft speciaal een weidegrasmengsel voor paarden gezaaid, dus er groeien verschillende soorten grassen. Toch voeren we ze flink ruwvoer bij (zowel voordroog als hooi van eigen land) omdat ze er het hele jaar door op lopen en het gras niet het hele jaar door genoeg voedingsstoffen bevat.
Zou ik helemaal geen krachtvoer voeren (nu dus iets meer dan 1kg per dag) zou hij niet zozeer afvallen, maar ik durf niet te garanderen dat hij genoeg vitamines ed binnenkrijgt. En likstenen is meneer niet zo van gediend, want er liggen er 2 waar ze alleen een kléin beetje aanzitten als het regent Clown.

Als je paard voldoende gras of hooi/voordroog tot zijn beschikking heeft dat zo goed beheerd wordt dat er het hele jaar door voldoende voedingsstoffen inzitten (wat in de winter al lastig wordt), hoef je je paard niet bij te voeren. Zeker niet als dat paard geen zware arbeid hoeft te verrichten.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:45

ikke schreef:
Met krachtvoer is niks mis, alleen moet degene die het voert wel nadenken bij wat ie doet en daar zit 'm de kneep.
Voor jouw persoonlijk nog even de tip: zoek uit wat er aan vitaminebrok e.d. verkrijgbaar is in je omgeving of via I-net. Stel dat je paarden het toch niet redden op enkel ruwvoer, dan weet je waar je je toevoegingen moet gaan halen, i.p.v. dat je dat op dat moment nog moet gaan uitzoeken. Goede voorbereiding is het halve werk, ook hier.

De voorbereiding heeft al een tijd geleden plaatsgevonden.... mijn paardjes leefden al een jaar of 2 op Pavo-koeken en ik weet mijn plaatselijke veevoerderhandel met mijn ogen dicht te vinden ivm andere dieren die wel uit een zakje eten Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:41

russel schreef:
Het probleem hoe houden jullie je paarden op gewicht zonder krachtvoer. Ik voer ook geen brok, maar wel een totaal muesli, maar ik moet tevens ook heel veel brood bijvoeren en gelukkig staat hij nu nog op kuil, maar straks krijgen we hooi.

Gras houdt paarden erg goed op gewicht Haha!
Bedenk wel dat brood ook krachtvoer is (granen). Als je paard moeilijk op gewicht blijft kun je eens kijken naar voer als dat senioren spul van Subli. Dat is compleet voer, dus zowel ruwvoer als krachtvoer en dat kun je ook als aanvulling geven. Wordt gemakkelijk verwerkt door een paard. Een ouder paard met zeer slecht gebit bij ons op stal kreeg het afgelopen winter en bleef daarvan keurig op gewicht en had zelfs nog energie over om ondeugend te worden Clown
In de winter is mijn voerschema trouwens wat aangepast, mijn merrie is iets op leeftijd (20), dus de stofwisseling is wat veranderd. In de winter krijgt ze ook wat pulp bijgevoerd naast het droge hooi en iets meer krachtvoer. En zeker bij het wisselen van de vacht (en als ik de indruk krijg dat ze iets tekort komt) krijgt ze een aanvullend supplement. In het verleden waren dat aurakoeken (1/2 koek per dag), tegenwoordig ultimate balancer van Dodson & Horrell.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:03

Is het slecht dat ik gedurende het weideseizoen niets bijvoer (af en toe wel een appeltje hoor maar verder niets)? Fahkir staat op vrij vet groen gras en ik wil erg oppassen met een overschot aan eiwitten...Tot nu toe doet hij het er prima op, komt niet teveel aan maar valt ook niet af.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:20

er zijn een heleboel paarden die het weideseizoen alleen op gras leven. Kijk alleen maar naar de opfok van jonge paarden... Die worden echt niet bijgevoerd en groeien mooi op Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:20

Dat hoop je dan Knipoog Ook dan hangt het weer van de kwaliteit van het grasland af en hoeveel voedingsstoffen een paard eruit kan halen. Is dat voldoende voor een sterk bottenstelsel en goede gewrichten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:30

joyce B schreef:
er zijn een heleboel paarden die het weideseizoen alleen op gras leven. Kijk alleen maar naar de opfok van jonge paarden... Die worden echt niet bijgevoerd en groeien mooi op Knipoog

Ik zou zelf eerder kiezen voor een opfok waar wel bijgevoerd wordt, die zijn er ook zat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:47

Mijn jonge paard krijgt 's zomers echt vrijwel niets bijgevoerd (af en toe een Pavo koek) en doet het er prima op, hoor. Hij groeit momenteel als kool, terwijl er nu minder gras is als vorig jaar. Ik hou hem goed in de gaten (hij ziet erg gezond uit) en volgende maand ga ik sowieso weer beginnen met bijvoeren om weer naar te winter toe te werken (dan staat hij ook dag en nacht buiten met onbeperkt ruwvoer en wat krachtvoer).

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:42

Als je voorzichtig ongaat met krachtvoer is er weinig mis mee denk ik. elk rantsoen moet imo gebaseerd zijn op ruwvoer, met daarnaast alleen wat je paard echt nodig heeft. mijn haf krijgt een pavo koek voor de vitamines, een half schepje zemelen voor de vezels (anders gaat ze mest eten) en een beetje (bij rust een handje, als ik haar elke dag rijd 3/4 schep) kruidenmuesli omdat ze anders niet vooruit te branden is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:53

Djilan schreef:
Dat hoop je dan Knipoog Ook dan hangt het weer van de kwaliteit van het grasland af en hoeveel voedingsstoffen een paard eruit kan halen. Is dat voldoende voor een sterk bottenstelsel en goede gewrichten?

Ik heb zanda toen elke dag een handje pavo vital korrels bij gegeven
Ik weet dat veel dat in de opfok niet doen, maar ik kon het niet laten.
Nu was dat natuurlijk makkelijk, paard op de hoek van het huis Lachen
De andere, waarvan 1 flink mager, heb ik ook gegeven. Het zal vast daar niet van zijn, maar die magere is weer mooi vol geworden, wat hij het jaar daarvoor in de opfok niet was.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:10

Nog voor het hele natural gedoe was mijn vriendin al klaar met krachtvoer. Ze stoppen er enorme hoeveelheden kopersulfaat in en koper is giftig. En denk nu niet 'dat zullen ze heus wel onderzocht hebben' want dat is niet zo. Ze kan zo voorrekenen aan de hand van limiten voor drinkwater bijvoorbeeld, dat een paard dat biks krijgt, vele malen meer binnenkrijgt.

Koper is samen met kwik en lood één van de gevaarlijkste metalen! (Zij doet onderzoek naar de 'biologische beschikbaarheid van metalen' dus vandaar Clown )

Het wordt ook in kattenbrokjes gedaan, het is om schimmel tegen te gaan. Logisch want allerlei organismen zoals schimmels en bacteriën kunnen niet tegen koper.....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:15

Anouar krijgt allemaal rare kwaaltjes van krachtvoer en ik weet zeker dat hij niet de enige is, alleen zoeken mensen die kwaaltjes niet achter krachtvoer.

Maar hij heeft wel wat extra's nodig. Daarom geef ik hem nu maismeel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 00:43

ik heb nog enkele halfvolle tonnen staan... maar op het moment krijgen ze niets. Faram krijgt na het werk een mixje van kruidenmuesli, haver en een scheutje zonnebloemolie, maar de laatste keer is weken geleden. ik geef nu PAVO koek na het eten, Faram een halve, Flicka een kwart, en Snatje soms een stukje.

Snatje komt van een bekende fokker vandaan, waar ze, net als bij de meesten, ook gewoon krachtvoer geven. bij mij krijgt hij niets, nu en dan een stukje PAVO koek en voor de rest op de wei, met een goede liksteen. zijn verwachte stokmaat was rond de 1,20 (moeder is 1,19 en vader 1,22). inmiddels is het zó hard gegaan, (ik zou hem weer eens moeten meten eigenlijk) volgens mijn osteopaat gaat hij zeker naar de 1,25, en misschien zelfs richting de 1,30. hij is altijd stabiel en netjes op gewicht. hij heeft een tijdje veulenbrok gekregen, hij moest medicijnen en om er zeker van te zijn dat die opkwamen gaf ik hem brok die hij lekker vond. voor de rest: niets.

imo kan het alleen maar goed zijn dat hij zo lekker groeit, zeker gezien het feit dat de meeste A-welshjes erg dik zijn, van jongs af aan (toen ik Snatje kocht was hij écht dik voor een veulen, naar mijn mening). dat belemmert imo de groei. zonder extra's blijft hij mooi op gewicht, ribbetjes nét niet zichtbaar, gewoon erg netjes. ik ben er tevreden mee, en ik denk dat dit voor zijn botjes etc. alleen maar goed kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:24

Arno8, maar brok dat vochtig wordt en in een plastic ton zit, vaak het onderste restje, beschimmeld wel degelijk.

http://www.fonteine.com/koper.html

Een mooi stukje over koper, maar dat het echt zo slecht is, valt wel mee. Hangt van de vorm en de concentratie af.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:30

Lenneke_ schreef:
Anouar krijgt allemaal rare kwaaltjes van krachtvoer en ik weet zeker dat hij niet de enige is, alleen zoeken mensen die kwaaltjes niet achter krachtvoer.

Visco had elke zomer last van bultjes over zijn hele lichaam, toen kreeg hij gewoon 2 kilo sportbrok per dag. Nu staat hij op een halve kilo muesli als hij gereden word en de bultjes zijn niet meer terug gekomen. Ik dacht dat het een soort van allergische reactie op vliegjes was (omdat hij het ook alleen in de zomer kreeg) en toen ik las dat zomerexceem kon ontstaan door paarden die te rijk werden gevoerd heb ik zijn krachtvoer afgebouwd en ben ik hem wat soberer gaan houden. Met een goed resultaat Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:57

Sizzle schreef:
joyce B schreef:

Ik zou zelf eerder kiezen voor een opfok waar wel bijgevoerd wordt, die zijn er ook zat.

Tja, ik ken vooral de opfok waar ze zomers op de wei lopen dag en nacht in grote groepen en 's winters in loopstallen/groepsboxen. In de winter worden ze vaak wel bijgevoerd met krachtvoer, maar in de zomer op het land niet. Dat zou ook alleen maar onrust geven in die grote groepen en niet te controleren wie wat binnenkrijgt.

bijvoeren zomers gebeurd over het algemeen niet bij opfok in natuurgebieden, opfok op de kleigebieden/kwelders bij de waddenzee en ook niet bij in elk geval 2 grote opfokbedrijven bij mij in de buurt.

Die opfokken waar ze zomers wel bijvoeren, is dat met meer individuelere weidegang en stalling? Of komt het krachtvoer dan gewoon in bakken in het land voor de hele kudde?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:57

russel schreef:
Arno8, maar brok dat vochtig wordt en in een plastic ton zit, vaak het onderste restje, beschimmeld wel degelijk.

http://www.fonteine.com/koper.html

Een mooi stukje over koper, maar dat het echt zo slecht is, valt wel mee. Hangt van de vorm en de concentratie af.

Ja dat klopt en juist daarom!

Bij lage pH (de maag) is koper voor 99% in vrije ionvorm aanwezig en laat dat nou net de meest schadelijke vorm zijn!

uiteindelijk beschimmeld het krachtvoer toch, zeker in een vochtige ton. Maar als je zelf wat granen kookt en dit weglegt in een papieren zak moet jij eens kijken hoe snel dat beschimmeld zonder toegevoegd CuSO4.

Uit de MSDS van kopersulfaat: May cause liver and kidney damage. May cause anemia and other blood cell abnormalities. Individuals with Wilson's disease are unable to metabolize copper. Thus, copper accumulates in various tissues and may result in liver, kidney, and brain damage. Laboratory experiments have resulted in mutagenic effects. May cause allergic skin reaction in some individuals. Chronic copper poisoning in man is recognized in the form of Wilson's disease.

In voedsel voor mensen is CuSO4 niet toegestaan en jij voert het wel aan je paard?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:21

Natuurlijk is krachtvoer niet slecht.
Alleen TE veel is nooit goed.
Mijn paarden krijgen altijd brok en indien nodig voer ik ook Pavokoeken bij.
Verder hele dag op een schrale wei en volop goed weidehooi.
ik moet het afkloppen maar ik heb nog noit paarden met koliek gehad of andere rare ziektes.
Mijne pony is 28 jaar geworden, kreeg ook brokken, stond op ijzers en werd met een bit en gewoon zadel gereden,
Mijn eerste paard is 25 jaar geworden en door complicaties van een trap van een ander paard helas overleden.
Mijn oudste paard nu is 23 jaar en is nog nooit verkouden geweest en heeft nog nooit koliek gehad.
Dus krachtvoer is helemaal niet slecht.
Gewoon zorgen voor voldoende ruwvoer, weidegang en beweging.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:46

Er zijn voermerken die Ethoxyquine aan hun voer toevoegen, ooit bedoeld als landbouwgif en schadelijk voor het milieu.
Lekker om dat aan je paard te geven

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:50

Haha nou volgens mij is het niet bepaald fastfood, het is gezond voor een paard, bovendien hebben sportpaarden die hoge arbeid verichten die vitamines en energie wel nodig Knipoog bij ons krijgen de sportpaarden 2 kilo per dag Knipoog (2 scheppen)

Tuurlijk kan krachtvoer beschimmelen, maar dan moet je ook niet teveel in een keer aanschaffen zodat het er een jaar ligt.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 15:54

dat vind ik nu pas echt belachelijk, sportpaarden hebben die 2kg wel nodig, en dan op wedstrijd zitten ze op hun paard te schreeuwen: doe normaal of ik breng je nara de slacht. Want tjah paard is toch ZO druk!

Niet persoonlijk opvatten, want dit kan bij jouw paarden helemaal niet het geval zijn, maar bij sommige irriteer ik me daar echt zwaar aan! Ze proppen ze vol en vinden het dan gek dat ze druk doen Boos!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:56

Echt niet alle krachtvoer is gezond voor paarden hoor.
Ze zullen er niet van dood neer vallen. Maar hoeveel paarden hebben er wel niet mok, verbrande neuzen, 'onverklaarbare' bultjes... noem maar op.
Allemaal kwaaltjes die erop wijzen dat er binnen in het lichaam iets niet in orde is. Maar de meeste mensen zien dit niet.
Want mok komt alleen van modder, verbranden alleen van zon en die bultjes... ach daar zou hij wel gestoken zijn

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:58

mijn pony had eerste ook altijd van die (soort eiwit achtige) bultjes, maar nu ze muesli krijgt ipv brok en ze veel minder krijgt voor haar dagelijkse hoeveelheid zijn ze er niet meer Pling