Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
IlsjePilsje schreef:Hoe het allemaal in elkaar steekt, weet ik niet precies. En 100 ruiters, 100 meningen...
Maar wat ik wel weet is, dat mijn paardjes 24/7 op het land staan (met redelijk gevarieerd gras, ook wat kruiden) en een liksteen tot hun beschikking hebben. Wat me opvalt is dat ze allebei redelijk netjes aan de maat blijven en dat ze voorgaande jaren met wat extra krachtvoer erg snel dik werden.Voorgaande jaren gaf ik het krachtvoer omdat ik dacht dat ze anders aan vitamine tekort zouden hebben. De liksteen hangt er voor de mineralen en de rest halen ze zelf maar uit het gras. Van de winter wil ik proberen om ze op alleen ruwvoer en de liksteen te laten lopen.
Wat me opvalt, maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn... voorgaande jaren stond de shet om de haverklap met snertoogjes en dit jaar heeft ze haast geen last. De fjord heeft toevallig deze week een ontstoken oogje gehad, maar dit was binnen 1 dag over, terwijl hij normaal gezien toch wel bijna 1 week met een dik oog loopt. Gevoelsmatig heb ik het idee dat de weerstand van beide paardjes beter is, maar daar heb ik natuurlijk geen hard bewijs voor.
Persoonlijk doe ik alles op gevoel en merkt dat ze het goed doen zonder krachtvoer. Dus ik heb besloten dat ze het best zonder kunnen doen, maar of dit nu beter of slechter is dan wel krachtvoer geven...dat durf ik niet te zeggen.
.
.ikke schreef:Met krachtvoer is niks mis, alleen moet degene die het voert wel nadenken bij wat ie doet en daar zit 'm de kneep.
Voor jouw persoonlijk nog even de tip: zoek uit wat er aan vitaminebrok e.d. verkrijgbaar is in je omgeving of via I-net. Stel dat je paarden het toch niet redden op enkel ruwvoer, dan weet je waar je je toevoegingen moet gaan halen, i.p.v. dat je dat op dat moment nog moet gaan uitzoeken. Goede voorbereiding is het halve werk, ook hier.
russel schreef:Het probleem hoe houden jullie je paarden op gewicht zonder krachtvoer. Ik voer ook geen brok, maar wel een totaal muesli, maar ik moet tevens ook heel veel brood bijvoeren en gelukkig staat hij nu nog op kuil, maar straks krijgen we hooi.
Ook dan hangt het weer van de kwaliteit van het grasland af en hoeveel voedingsstoffen een paard eruit kan halen. Is dat voldoende voor een sterk bottenstelsel en goede gewrichten? joyce B schreef:er zijn een heleboel paarden die het weideseizoen alleen op gras leven. Kijk alleen maar naar de opfok van jonge paarden... Die worden echt niet bijgevoerd en groeien mooi op
Djilan schreef:Dat hoop je danOok dan hangt het weer van de kwaliteit van het grasland af en hoeveel voedingsstoffen een paard eruit kan halen. Is dat voldoende voor een sterk bottenstelsel en goede gewrichten?

)
Lenneke_ schreef:Anouar krijgt allemaal rare kwaaltjes van krachtvoer en ik weet zeker dat hij niet de enige is, alleen zoeken mensen die kwaaltjes niet achter krachtvoer.
Sizzle schreef:joyce B schreef:er zijn een heleboel paarden die het weideseizoen alleen op gras leven. Kijk alleen maar naar de opfok van jonge paarden... Die worden echt niet bijgevoerd en groeien mooi op
Ik zou zelf eerder kiezen voor een opfok waar wel bijgevoerd wordt, die zijn er ook zat.
russel schreef:Arno8, maar brok dat vochtig wordt en in een plastic ton zit, vaak het onderste restje, beschimmeld wel degelijk.
http://www.fonteine.com/koper.html
Een mooi stukje over koper, maar dat het echt zo slecht is, valt wel mee. Hangt van de vorm en de concentratie af.
bij ons krijgen de sportpaarden 2 kilo per dag
(2 scheppen)