Nadya schreef:Nicole, ga nou rijden!! Anders ben je weer veel te laat!

Ik moest toch nog ná 16 u naar de apotheek
met mij meteen het halve dorp 
Wie dat heeft verzonnen dat je pas na 16u je spullen op kan halen... 
Maarrr het was heerlijk
Lekker een ijsje gehaald bij de biologische boerderij van de ouders van een vriendin van mij 
Paardje heeft zich keurig netjes gedragen zonder bitje 
Redrumfox schreef:Ik vind persoonlijk dat als je natural gaat je het ook helemaal moet doen.
Dit is dus wat mij betreft weer het hele hokjes-gedoe en misschien ook een afschrikpunt voor velen (die niet in dat hokje willen zitten)
Waarom?
Als iemand al eens buiten de bekende hokjes durft te denken (en doen) is wat mij betreft al een hele stap in de goede richting, waarom 'moet' diegene dan meteen alles maar 'natural' gaan doen?
Huertecilla schreef:Het begrip 'natural horsemanship' = feel good marketing.
Persoonlijk vind ik het helemaal niet prettig, júist door het hokje wat eraan gehangen wordt.
Ik zeg nu ook schuifelend en schoorvoetend de term "natural horsemanship" tegen iemand omdát dat hele gedoe eromheen mij niet zo'n best gevoel geeft.
(oh dan ben je zeker zo'n geitenwollensokfiguur of doe je koetjiekoetjie braaf paardje de hele dag)
Nog erger vind ik het als de mensen dan zeggen: "Natural horsemanship of paardenfluisteraar of wat dan ook"
(ik hoor het regelmatig in deze context/ combinatie)
Net alsof je iets vaags en bovennatuurlijks aan het doen bent met de paarden, waar je in moet 'geloven' of niet.
Lieke_M schreef:M'n paardje wordt wat mager ondanks die fulltime weidegang en dan zeggen ze: je moet krachtvoer bijgeven. En dan denk ik meteen: oei ik doe m'n beestje tekort met al dat 'natural-gedoe'.. Dus ik dacht misschien van die Pavo-koeken. Maar ik voel me er zo slecht bij, wie geeft z'n paard nu 'koeken'??
Dit is niet zozeer een kweste van natural of normal, maar gewoon kennis:
Waarvan wordt een paard dikker? Niet van alleen maar krachtvoer en al helemaal niet van grote hoeveelheden krachtvoer.
Hooi bijvoeren kan nooit kwaad, in principe kunnen ze de hele dag (goed) hooi eten zonder daar problemen mee te krijgen. Neem dan 2e snede hooi, daar zit minder in, maar vult toch.
Je kan ook olie door het voer geven; denk aan lijnzaadolie en zonnebloemolie.
Of maismeel of grasbrok bijvoeren.
Van dat hele 'natural'- gebeuren vind ik de stelling dat krachtvoer niet nodig is de meest dubieuze namelijk.
Kijk, zoals ik al zei, ik heb op een zogenaamd professionele stal gestaan waar ze 4-6 kg sportbrok en 2 plakjes hooi per dag kregen en dat is dus in mijn ogen niet goed.
Maar of een paard geen extra krachtvoer nodig heeft ligt aan zoveel factoren. Zo heb ik een 'sober' paard dat in de zomer duidelijk een tekort heeft aan bijv. mineralen en sporenelementen. (o.a.) Hierdoor verslechteren zijn hoeven en is hij al 2x hoefbevangen geweest.
Het kan liggen aan onze bodem (verarmd?) en het kan liggen aan het gras (teveel fructaan, te eenzijdig aanbod)
De hoeveelheid gras doet er ook niet zoveel toe, in die zin dat als het kniehoog staat is het wel véél, maar er zitten ook nauwelijks meer voedingsstoffen in. Plus dat de paarden het alleen maar vertrappen en dan willen ze het niet meer eten.
Ik ken ook iemand wiens paarden maar vermagerden op de wei, en met bijvoeren van hooi (ook van eigen land) werden ze ook maar niet dikker. Wat bleek? Er zat bijna geen selenium meer in het gras en dat is 1 van de belangrijkste voedingsstoffen die in het gras moet zitten.
Als je Engels een beetje goed is, staat hier een hoop duidelijke info over weidebeheer.