Ben ik nu natural of normal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:46

Nicolletje schreef:
Grappig dat deze hele sectie van Bokt dan ook (continu) deze fout maakt:

*sticky* zinvolle links o.g.v. NH
Met daarin het hele riedeltje, en jij staat er ook tussen Haha!

Gelukkig is het nog steeds niet automatisch de nieuwe nórm wanneer het gebruikelijk is iets onjuist te interpreteren.
Ook maakt het indelen van mijn site die daarmee niet automatisch dat waar die indeler het indeelt.

Wij proberen hier op een duurzame manier 'low impact' te leven en mbt paarden is mijn profiel/site helder.
'Natuurlijk' is per definitie op gespannen voet met, volgens sommigen zelfs tegenstijdig aan de activiteit van de moderne mens.
Zoals je op mijn profiel en site kan lezen is er wat míj betreft niets natuurlijks aan het houden van rijpaarden en kan je dat hooguit zo paardgericht mogelijk doen.
De rest is mijns inziens geneuzel voor het feel good van de ruiter. Het begrip 'natural horsemanship' = feel good marketing.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:15

HC; er is ook niet veel natuurlijks aan het houden van (rij)paarden, maar je kunt het inderdaad wel zo paardgericht mogelijk doen (en dat is al heel wat in de paardenwereld Tong uitsteken ). Sinds ik op bokt kom, ben ik plots in het hokje 'natural' gestopt (had er een jaar geleden nog nooit van gehoord zelfs Haha! ), wat mijns inziens betekent dat ik mijn paard zo paardgericht mogelijk hou en hem zo paardgericht mogelijk benader.
Om het te vergemakkelijken hebben mensen daar hokjes, stempels, woorden voor gemaakt. Tja, het zij zo. Ik heb me het stempeltje 'natural' maar eigen gemaakt voor het gemak en ik voel me er prima bij, hoor. Knipoog

NH = feel good marketing voor de ruiter. Prachtig verwoord, hoor. Maar ik ben zelf overtuigd dat niet alleen ik me goed voel bij de benadering, maar mijn paard ook en juist dat wil ik ook echt graag Lachen . Het is toch een iets andere methode dan wat je op de gemiddelde manege e.d. leert. Dat samen met je gezonde verstand en paardengevoel kan je wel een eind brengen, denk ik.

We kunnen topic na topic blijven zeveren over woorden, stempels en hokjes, maar zo zit de mens blijkbaar gewoon in elkaar. En misschien moet je niet zo over woorden vallen, maar kijken naar wat iemand echt met zijn paard doet en hoe iemand zijn paard echt houdt.

Nogmaals, de twee hokjes (normals en naturals) heb ik persoonlijk hier op bokt geleerd en dit zeg ik aan de 'naturals kant' van het forum. Ik geloof niet dat ik me daar erg druk over kan maken. Gaaaap
We kunnen ons beter druk maken over het feit dat veel mensen hun paard niet zo paardgericht houden, lijkt mij. Vork

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:20

Ik zou heel graag bitloos rijden, want ik vind het idee om zo'n ding in je mond te hebben maar gek. Alleen is hij niet te houden wanneer hij eenmaal in galop zit & bij het springen. Daarom is het niet verstandig. NH doe ik wel aan, mijn paard staat 24/7 buiten en krijgt gewoon water uit de sloot; veel gezonder en ook nog eens goedkoop. Ik wil ook zonder zadel gaan rijden, maar zoals ik al zei; hij is zo nu en dan moeilijk te houden dus dat is dan wel riskant. Voorlopig dus nog even met tuig, maar wel zo snel mogelijk zonder. Lachen

Ik zit dus tussen natural en normal in, vind het prima zo. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:23

Ik ken ook veel naturals die met bit rijden, hoor. Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:26

Nadya schreef:
Ik ken ook veel naturals die met bit rijden, hoor. Knipoog

Ik vind persoonlijk dat als je natural gaat je het ook helemaal moet doen. Maar goed; dat is ook een discussiepunt waar nooit een antwoord uit zal komen. Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:59

Citaat:
Nadya schreef: Maar of het gezond is dat je paard zo graag binnen staat, valt te discussieren. Het is wat Wendy zegt, een paard hoort gewoon veel te bewegen en veel sociaal contact te hebben. Verder is het wel zo dat paarden enorme gewoontedieren zijn. Hoe is jouw merrie zo geworden, als ze tot haar 4de buiten heeft gestaan? Dat vind ik dan wel weer erg interessant...... Weet je dat toevallig?

Mijn paard gaat zomers 's ochtends tussen 5 en 7 uur naar buiten en komt beetje afhankelijk van de weersomstandigheden 's avonds om een uur of 9 weer naar binnen. Toch beweging genoeg hoor. Ze staat in een redelijk grote box van 4,5 x 3,5 meter, met een buitenluik.
Zoals ik al zei is het 's winters een hele toer om haar een poosje buiten te houden. Ondanks dat er dan buiten onbeperkt ruwvoer aanwezig is.

Hoe ze zo geworden is? Vanaf het moment van zadelmak maken heb ik haar 's nachts op stal gehouden en sindsdien wil ze niet anders. Haar keuze dus en niet de mijne. Knipoog
En ik weet zeker dat ze niet het enige paard is die graag op stal staat.
Zeker 's winters.
Er is bij ons op de manege (mijn paarden staan thuis, maar daar werk ik) een vrij grote groep die hun paarden overdags ook buiten zet. Gelukkig zijn ze bij ons in de omstandigheden dat dat mogelijk is en dat is al heel wat op een manege.
Maar toch staan de meeste na een paar uur aan het hek om te kijken of er al iemand komt om ze weer binnen te zetten.
Ik ben trouwens ook zo iemand die al '100 jaar' in de paarden zit. Ik probeer, ook al omdat het niet alleen mijn hobby maar ook mijn werk is, zoveel mogelijk op de hoogte te blijven over alles wat er opdoet in de paardenwereld. Ik sta altijd open voor nieuwe ideen en meningen, ik luister en lees veel.
Maar met sommige dingen op NH gebied ben ik het gewoon niet eens. Trouwens ben ik het net zo goed lang niet altijd eens met dingen die Normals doen.
Ik heb in de loop der jaren mijn eigen mening gevormd en zonodig stel ik die bij.
zoals ik al vaker heb aangegeven in de div. topics over dit onderwerp: Ik bekijk iedere situatie apart.
Heeft mijn paard op een bepaald moment ijzers nodig dan krijgt hij ze, en anders niet.
Zo ook bekijk ik de situatie met de dekens per paard en situatie apart. En zo doe ik dit ook met krachtvoer en opvoeding.
Er zijn veel verschillende paarden met verschillende karakters en hier werk ik ook mee. Ik ga dus met veel meer paarden dan met alleen mijn eigen paard om. En er is er best wel eens een die een schup onder zijn kont krijgt. Dit hoef ik bij mijn eigen paard niet te doen. Ten eerste is een vermanend woord voldoende, ten tweede als ik haar zo zou straffen zou ze behoorlijk over haar toeren raken en er niets van begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:18

Ik kan me toch het meest in jouw visie vinden, shan. Ik heb het "natural" en "normal" gebeuren een beetje losgelaten nu. Ik word toch wel in een hokje gestopt.
Mij interesseert dát wat het beste voor het paard is, en dat is niet per definitie het meest natuurlijke. Dekens zijn niet erg natuurlijk, maar als ze nodig zijn komen ze er wel. Maar het gaat erom wat het beste is, en het kan heel natuurlijk zijn, zonder ijzers, maar als met ijzers een betere keuze is, welnu, dan komen er ijzers.

Ik ben wel bezig met communiceren via lichaamstaal, doe het inmiddels zoveel dat het een tweede natuur is geworden. Ik ben me meer dan ooit bewust dat de opdrachten die ik geef, moeten kloppen met mijn lichaamstaal, willen de dieren me begrijpen.

Het is in wezen erg logisch, en niet al te moeilijk te begrijpen. Als je tegen een mens zegt dat je blij bent, moet je geen angst of boosheid uitstralen, dan geef je 2 totaal verschillende signalen. Gevolg bij de gesprekspartner is onbegrip.
Maar: hebben we het over dieren dan is datzelfde blijkbaar heel moeilijk te begrijpen.
We zeggen "vrij" tegen de hond, maar zijn bang dat hij echt zijn gang gaat, bang voor het verlies van controle.
We roepen hem: "Hier!" maar straffen hem op het moment dat hij komt, omdat hij eerder niet kwam, vervolgens verwachten we ook nog dat hij het begrijpt.
Maar de hond wordt gestraft voor gehoorzaamheid, en dat domme baasje vindt het vreemd dat de hond niet meer luistert.

Nog zoiets: het paard voorwaarts rijden, en hem tegelijkertijd inhouden omdat de ruiter bang is dat het dier écht voorwaarts gaat.
En daar hoef je dan nog helemaal geen cursus voor te volgen, je moet alleen logisch en duidelijk communiceren. Een opdracht geven en die opdracht ook zo bedoelen. Menen wat je zegt, zo zijn dieren ook.

Een dier geeft niet het ene aan en bedoelt iets anders.
Maar blijkbaar is het voor mensen zó verschrikkelijk moeilijk om transparant en eerlijk te zijn, en logisch te denken...

Maar daar begint het wel. Je kunt simpelweg niet verwachten een goede band, een vertrouwensband te hebben, als je niet eerlijk communiceert met hem. Je kunt niet verwachten dat je paard jou respecteert en je vertrouwt als jij je niet als een goede kuddeleider gedraagt.
In mijn ogen is dat logisch en makkelijk te begrijpen, maar waarom verwachten mensen van hun paard dat hij komt als je roept, terwijl ze onrechtvaardig straffen? Terwijl ze geen vertrouwen geven?
Waarom is het blijkbaar zo moeilijk te begrijpen dat een paard geen vertrouwen heeft in iemand die hem langs enge dingen sláát, omdat ze denkt dat hij er een spelletje van maakt? Hoe moeilijk is dat?

Ga niet beginnen met allerlei NH-cursussen, en join-ups en weet ik wat al niet als je de basis van communicatie niet onder de knie hebt. Ik heb gewoon een heleboel gelezen, ontzettend veel info 'gescand' gewoon info over eetgewoontes, wat hebben ze eigenlijk nodig en wanneer, info over spieren en botten en pezen, over hoeven, monden tanden en neuzen, rijtechnische info. En logisch nagedacht.
Ik kom er wel uit. Knipoog

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 05:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 05:24

Mijn dank!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:40

Nadya schreef:
We kunnen ons beter druk maken over het feit dat veel mensen hun paard niet zo paardgericht houden, lijkt mij. Vork

Vandaar dat ík een website voor álle 'hokjes' heb gemaakt Pling

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:19

Nadya schreef:
Nicole, ga nou rijden!! Anders ben je weer veel te laat! Haha!

Ik moest toch nog ná 16 u naar de apotheek Zij zijn groot en ik is klein! met mij meteen het halve dorp Zij zijn groot en ik is klein!
Wie dat heeft verzonnen dat je pas na 16u je spullen op kan halen...

Maarrr het was heerlijk *LOL* Lekker een ijsje gehaald bij de biologische boerderij van de ouders van een vriendin van mij Haha!
Paardje heeft zich keurig netjes gedragen zonder bitje Lovers

Redrumfox schreef:
Ik vind persoonlijk dat als je natural gaat je het ook helemaal moet doen.

Dit is dus wat mij betreft weer het hele hokjes-gedoe en misschien ook een afschrikpunt voor velen (die niet in dat hokje willen zitten)
Waarom?
Als iemand al eens buiten de bekende hokjes durft te denken (en doen) is wat mij betreft al een hele stap in de goede richting, waarom 'moet' diegene dan meteen alles maar 'natural' gaan doen?

Huertecilla schreef:
Het begrip 'natural horsemanship' = feel good marketing.

Persoonlijk vind ik het helemaal niet prettig, júist door het hokje wat eraan gehangen wordt.
Ik zeg nu ook schuifelend en schoorvoetend de term "natural horsemanship" tegen iemand omdát dat hele gedoe eromheen mij niet zo'n best gevoel geeft.
(oh dan ben je zeker zo'n geitenwollensokfiguur of doe je koetjiekoetjie braaf paardje de hele dag)

Nog erger vind ik het als de mensen dan zeggen: "Natural horsemanship of paardenfluisteraar of wat dan ook"
(ik hoor het regelmatig in deze context/ combinatie)
Net alsof je iets vaags en bovennatuurlijks aan het doen bent met de paarden, waar je in moet 'geloven' of niet.

Lieke_M schreef:
M'n paardje wordt wat mager ondanks die fulltime weidegang en dan zeggen ze: je moet krachtvoer bijgeven. En dan denk ik meteen: oei ik doe m'n beestje tekort met al dat 'natural-gedoe'.. Dus ik dacht misschien van die Pavo-koeken. Maar ik voel me er zo slecht bij, wie geeft z'n paard nu 'koeken'??

Dit is niet zozeer een kweste van natural of normal, maar gewoon kennis:
Waarvan wordt een paard dikker? Niet van alleen maar krachtvoer en al helemaal niet van grote hoeveelheden krachtvoer.
Hooi bijvoeren kan nooit kwaad, in principe kunnen ze de hele dag (goed) hooi eten zonder daar problemen mee te krijgen. Neem dan 2e snede hooi, daar zit minder in, maar vult toch.
Je kan ook olie door het voer geven; denk aan lijnzaadolie en zonnebloemolie.
Of maismeel of grasbrok bijvoeren.
Van dat hele 'natural'- gebeuren vind ik de stelling dat krachtvoer niet nodig is de meest dubieuze namelijk.
Kijk, zoals ik al zei, ik heb op een zogenaamd professionele stal gestaan waar ze 4-6 kg sportbrok en 2 plakjes hooi per dag kregen en dat is dus in mijn ogen niet goed.
Maar of een paard geen extra krachtvoer nodig heeft ligt aan zoveel factoren. Zo heb ik een 'sober' paard dat in de zomer duidelijk een tekort heeft aan bijv. mineralen en sporenelementen. (o.a.) Hierdoor verslechteren zijn hoeven en is hij al 2x hoefbevangen geweest.
Het kan liggen aan onze bodem (verarmd?) en het kan liggen aan het gras (teveel fructaan, te eenzijdig aanbod)
De hoeveelheid gras doet er ook niet zoveel toe, in die zin dat als het kniehoog staat is het wel véél, maar er zitten ook nauwelijks meer voedingsstoffen in. Plus dat de paarden het alleen maar vertrappen en dan willen ze het niet meer eten.

Ik ken ook iemand wiens paarden maar vermagerden op de wei, en met bijvoeren van hooi (ook van eigen land) werden ze ook maar niet dikker. Wat bleek? Er zat bijna geen selenium meer in het gras en dat is 1 van de belangrijkste voedingsstoffen die in het gras moet zitten.

Als je Engels een beetje goed is, staat hier een hoop duidelijke info over weidebeheer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:17

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:

hc

Daar zijn we je uiteraard heel dankbaar voor Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:12

Yamcha schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Daar zijn we je uiteraard heel dankbaar voor Pling

Bloos

hc

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:36

Nicolletje schreef:
Redrumfox schreef:
Ik vind persoonlijk dat als je natural gaat je het ook helemaal moet doen.

Dit is dus wat mij betreft weer het hele hokjes-gedoe en misschien ook een afschrikpunt voor velen (die niet in dat hokje willen zitten)
Waarom?
Als iemand al eens buiten de bekende hokjes durft te denken (en doen) is wat mij betreft al een hele stap in de goede richting, waarom 'moet' diegene dan meteen alles maar 'natural' gaan doen?

Jij begrijpt me verkeerd; ik bedoel dat je jezelf geen natural mag noemen als je niet helemaal natural bent. Interesseerd mij geen reet of je wel of niet helemaal natural gaat, ik ben enkel van mening dat je iemand (.. of jezelf) alleen die stempel mag opdrukken als diegene (.. of jezelf) ook echt all the way natural is. Zo niet? Dan ben je in mijn ogen ook geen natural, dan zit je gewoon tussen natural en normal in? Is daar iets mis mee? Nee hoor. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:55

Redrumfox schreef:
Nicolletje schreef:
Waarom?

Jij begrijpt me verkeerd; ik bedoel dat je jezelf geen natural mag noemen als je niet helemaal natural bent. Interesseerd mij geen reet of je wel of niet helemaal natural gaat, ik ben enkel van mening dat je iemand (.. of jezelf) alleen die stempel mag opdrukken als diegene (.. of jezelf) ook echt all the way natural is. Zo niet? Dan ben je in mijn ogen ook geen natural, dan zit je gewoon tussen natural en normal in? Is daar iets mis mee? Nee hoor. Knipoog

Nou, dan zitten er blijkbaar helemaal geen naturals op bokt (Wat? Ze bestaan niet eens ROFL ). Goh, de bokkers hebben velen op dit forum dat stempel gegeven, hoor. Ga het hun maar meteen vertellen, dan is dat eeuwige gezeur ook weer opgelost. Clown Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:01

Je weet dondersgoed wat ik bedoel, dus je hoeft er niet zo ''grappig'' over te doen. Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:03

Verkeerde been uit bed gestapt, Redrumfox? Ach gut

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:12

Nee ik vind het gewoon een domme reactie aangezien nadya wel weet wat ik bedoel. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:14

Domme reactie??? Een aantal 'normals' gaven me dit stempel in nog geen week tijd dat ik bokt zat. Haha!
Over dom gesproken. Knipoog
(dus ik vind jouw opmerking even 'grappig'). Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:43

Kijk Nadya, hier heb je nu een perfect voorbeeld Haha!

Ik heb mijn ecoptope paardjes in een échte familiegroep op een minisavanne. Doe álles in ethologisch verband, lééf zelfs met mijn gezin zo ecologisch verantwoord mogelijk 'moeder aarde'.
De 'rest' is dus ??? Knipoog

Nah, de hele term is een giller die alleen maar leidt tot verwarring. Het houden van rijpaarden is in strijd met de ethologie van het paard en de rest is compensatie daarvan.
Paardmanschap kan je daarom beter natuurcompenseren noemen.
Het 'natuurlijk' hoort er in het geheel niet bij want paardmanschap is fundamenteel onnatuurlijk en de inhoud van het paardmanagement wordt bepaald door de grootte van de kloof tussen de ethologie van het paard en de geboden omstandigheden.

Voor iedereen die hier wat moeite mee heeft is het wellicht relativerend om eens te bedenken dat het paard in NL niet endemisch was en dat het overgrote deel van de paarden zelfs niet ecoptoop van type is.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:48

Redrumfox schreef:
Nee ik vind het gewoon een domme reactie aangezien nadya wel weet wat ik bedoel. Knipoog

Ik vind het helemaal geen domme reactie van Nadya.
@Redrumfox: jouw visie geeft alleen maar aan dat mensen niet in een hokje te stoppen zijn. Als jij vindt dat iemand alleen maar 'natural' is wanneer hij/zij dat ook 'all the way' is, dan zie je dus dat 'natural' niet bestaat. En dat is maar goed ook. Want dat betekent dat mensen - ookal neigen ze naar 'natural' - altijd nog hun eigen gevoel en inzicht blijven volgen en altijd naar hun paard blijven kijken. Er wordt 'naturals' maar al te vaak verweten dat ze dit nièt doen en dat ze blind en doof achter een goeroe aanlopen, star zijn en hun paard niet als individu zien. Maar nu blijkt maar weer dat dit wèl gebeurt. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:01

JoviBan schreef:
dan zie je dus dat 'natural' niet bestaat.

en dat schreef ik heel gericht en bewust toen er sprake was van deze subindeling op Bokt.

Ook is deze subindeling contraproductief en ongewenst vanwege het confronterende ervan én het onttrekken van fundamenteel algemene informatie aan het algemene deel van de ruiterij én omgekeerd want in de hoek van 'naturals' is er rijtechnisch veel Gestoord .

hc

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:23

Je bent kruising Knipoog net als ik.
Je bent in iedergeval bezig jezelf in je paard te verplaatsen en hem/haar te begrijpen en aan de hand daarvan te doen wat voor het paard en jou het beste/prettigste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:29

Mooi, dat is dan prima zo. Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:51

Ik heb geen 6 blz doorgelezen, maar ik noem mezelf niet 'natural' of 'normal'.
Ik kijk gewoon naar waar mijn paarden zich het beste bij voelen en dat is, als het lekker weer is en de dazenpopulatie laat het toe, lekker buiten rondlopen. Ik denk wel dat, als je je paard persé 24 uur buiten wil laten lopen, je moet zorgen voor een goede schuilstal zodat ze droog kunnen staan als het regent (zodat de stralen niet te zacht worden) en ze kunnen schuilen als de dazenplaag ze teveel wordt. Ben je daartoe niet bereid dan moet je je paard niet 24 uur het land op gooien. Want in de natuur zoeken ze hoger gelegen gebieden wanneer het nat is en zoeken ze ook bescherming tegen vervelend gespuis als dazen etc. Dat kun je met een stuk weide gewoon nooit of te nimmer nabootsen. Mijne gaan op stal als het met de dazen te gek wordt, ze gaan dan 's nachts naar buiten. Ook als het zwaar geregend heeft en ze kunnen nergens droog staan gaan ze op stal, ik zit niet te wachten op zachte gevoelige stralen en de paarden ook niet. Als het hard regent dan zoeken ze hier ook beschutting onder de bomen, dus ze laten zich echt niet vrijwillig nat regenen. Bit of bitloos, er is voor beide wel wat te zeggen. Helaas is het in de sport niet toegestaan bitloos te rijden dus ik rij met bitje. Je hebt bitten en martelwerktuigen, maar dat geldt voor de bitloze hoofdstellen net zo goed. Daar zitten ook exemplaren bij dat ik denk hmmmm.
Wat eten betreft: bij ons krijgen ze onbeperkt hooi maar ze krijgen ook brok, vooral de twee kwpn-ers hebben dat nodig. Ze staan vrij hoog in het bloed en krijgen iedere dag hun training. De a=pony krijgt een handje brok, puur voor het idee dat ie iets krijgt want hij heeft het niet echt nodig, hoeft alleen met de kinderen wat rond te hobbelen en is een heel ander type dan de kwpn-ers. Verder hebben ze hun liksteen en that's it. Ik ben dus wel voor zoveel mogelijk lekker naar buiten, maar het moet wel leuk blijven voor ze. Met 30 graden staan ze toch echt liever in hun (veel koelere) stal waar ze niet opgevreten worden door de dazen.
Ze hebben allemaal hun zadel (met boom) aangemeten gekregen zodat het goed ligt, wordt ieder jaar opnieuw nagekeken. Ook een boomloos zadel moet wel passen, net zo goed.
Wat hierin beter is voor het paard weet ik niet, ligt ook aan de ruiter die erop zit denk ik.