argumenten bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: argumenten bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:04

dapperdier schreef:
Waarom krijg ik bij dit soort topics altijd het gevoel dat de mensen die met bit worden aangevallen door de mensen zonder bit. En dat het één het ander uitsluit.. Het is óf bitloos of met bit en niets ertussen in. ( dat is er wel maar de mensen die `half bitloos` zijn worden als bit mensen bestempeld)
Ik ook wil niemand aanvallen of iemand veroordelen omdat iemand met bit rijd.
Moet ieder voorzich weten.
Ik doe het op mijn manier,en daar val ik niemand mee lastig.

Wat je zegt over dat de mensen die 'half' bitloos rijden bestempeld worden als bit mensen is simpel te verklaren.
Even een simpele vergelijking:
Iemand rookt niet,en iemand rookt soms wel,en soms niet.
De eerste is een niet roker,de tweede wel,ook al rookt ie maar af en toe.
Of niet? Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:15

Waratje schreef:
Extra punt bij bitloos is dat het vaak wordt toegepast door recreatieve ruiters die niet allemaal evenveel ambitie hebben om hun rijden technisch te verbeteren en dus op een bepaald niveau (regelmatig erg laag) blijven rondsukkelen.

Allereerst even een opmerking over de door jouw gekozen termen "niveau" en "rondsukkelen".
Wanneer je als bitloos ruiter niet aan wedstrijden meedoet en je dus niet meet aan andere dressuurruiters qua punten en klasse, wil dat nog niet zeggen dat je je rijtechnisch niet voortdurend aan het verbeteren bent en dus op een erg laag niveau blijft rondsukkelen.

Het kan zijn dat jij voornamelijk recreatieruiters kent die inderdaad rijtechnisch c.q. dressuurmatig niet veel ambitie hebben en/of zich daar niet zo mee bezig houden, en dat dat jouw referentiekader is.
Ik daarentegen leer steeds meer mensen kennen die bitloos rijden en wel dressuurmatig bezig zijn en wèl ambitie hebben, en ook op niveau rijden (wel of geen wedstrijden).

Zelf ben ik naast recreatieruiter ook "dressuurruiter". Bitloos. Voor mij - èn voor mijn paard - is er geen vriendelijker manier van rijden dan zoals we nu doen met het bitloze hoofdstel waar we nu mee rijden. Ik rijd haar met losse teugel, dus ze heeft nergens druk op haar hoofd (en dus al helemaal niet in haar mond). Mijn paard heeft inmiddels geleerd ook geen druk op te zoeken (zoals veel paarden aan het bit of neusband gaan 'hangen'), maar haar eigen balans te vinden. Na veel trainen en les en blijven geloven in mijn streven, zijn we inmiddels zo ver dat mijn paard prachtig in balans in aanleuning loopt. Mooie, soepele nageeflijke momenten werden minuten werden steeds langer met tussendoor even geen aanleuning, naar nu continue in aanleuning en nageeflijk. Aanleuning die ze zelf heeft leren vinden, van achteren uit.

Dat dit jou en anderen niet bitloos lukt, ligt dan wellicht òf aan de optoming òf aan je manier van rijden òf te snel opgeven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:57

JoviBan, ik zeg toch duidelijk "vaak", dat is echt iets anders als "altijd". Niveau en rondsukkelen hebben op zich niets te maken met bit of bitloos, ik ken ook zat recreatieruiters die rondsukkelen met een bit en ik ken ook recreatieruiters met heel veel ambitie en niveau en gek genoeg werken die allemaal met bit ofschoon het voor een showtje best mogelijk is om het bit- of beter gezegd optomingsloos te doen.
Persoonlijk heb ik geen probleem om met bit te rijden, paard doet het er goed op in de bak en dan heb ik er geen behoefte aan om uitgebreid bitloze optomingen uit te testen op dressuurbaarheid. Voor het buitengebeuren heb ik heel andere eisen en daarvoor hebben we een geschikte bitloze versie gevonden. Uiteindelijk gaat het erom dat de combi paard en ruiter met een optoming uit de voeten kan en om eerlijk te zijn zie ik heel veel recreatieve combi's met allerlei verschillende bitten heel prettig samenwerken (ik schaar de hackamores hierbij voor het gemak even onder bitten).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:04

Ik val hier even binnen Cool

Ik heb ook begrepen dat bitloos niet vriedelijker hoeft te zijn. En als je zelfs te hard trekt dat het neusbeen kan afbreken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:18

dapperdier schreef:
Waarom krijg ik bij dit soort topics altijd het gevoel dat de mensen die met bit worden aangevallen door de mensen zonder bit. En dat het één het ander uitsluit.. Het is óf bitloos of met bit en niets ertussen in. ( dat is er wel maar de mensen die `half bitloos` zijn worden als bit mensen bestempeld)

Is andersom net zo, hoor. Je moest eens weten hoe vaak ik raar word aangekeken als ik vertel dat ik mijn Sam bitloos in ga rijden? Vervolgens vraagt men vraagt waarom, waar ik dan heel vriendelijk antwoord op geef en vervolgens voelen zij zich aangesproken (geldt gelukkig niet voor iedereen, maar er zitten vaak types tussen Verward ).

Ik heb het gewoon niet zo op het gebruik van een bit over het algemeen (teveel nare dingen van gezien in de loop der jaren) en ik wil het graag heel anders doen met mijn eigen jonge paard. Mag ik? Maar ik ga anderen echt niet vertellen wat ze wel/niet moeten doen qua bit, hoor. (vrijwel al mijn paardenvriendinnen rijden met bit, dus.....). Helaas voelen zij (voor alle duidelijkheid; niet mijn vriendinnen) zich wel vaak aangevallen, terwijl ik het echt niet zo breng. Ik geloof in een andere methode. Ik zie dat het bij mijn paard prima werkt.

Jammer dat je dan meteen het stempel krijgt van jezelf technisch niet willen verbeteren etc. Ik leer centered riding en dat is toch wat anders dan het gangbare Engelse rijden, wat ik voorheen jarenlang gedaan heb. Reken maar dat ik er heel erg goed in wil worden. Maar wedstrijden en dat gedoe er omheen is niets voor mij. Ik ben liever thuis in eigen omgeving bezig in alle rust. Heb ook twee hele fijne instructrices met dezelfde denkwijze. Dus het gaat niet op dat alle bitloze ruiters maar wat rondjes hobbelen. Ik denk juist dat ik me nu bewuster ben dan ooit van de wisselwerking tussen mijn paard en mijzelf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:32

Submodopmerking:
Graag on topic blijven, jullie zochten naar argumenten voor bitloos rijden. Dus niet uitwijden over zadelloos rijden of stempels .

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:05

speedy_cindy schreef:
Een bit is het meest desastreuse dat je een paardengebit aan kunt doen.

Als een paard op hol gaat dan gaat hij heus niet beter luisteren met een bit in zijn mond, en het paard denkt ook niet o ik heb een bit in mijn mond. Nu ga ik niet op hol.

Het bit licht direct op de zenuwbanen, terwijl een bitloos hoofdstel inwerkt op het neusbot, en onder het neusbot zitten pas de zenuwen. Kortom de neus is veel minder gevoelig als de mond...

Niet elk bitlooshoofdstel werkt in direct in op de neus, er zitten tussen een aantal hoofdstellen duidelijke verschillen.
Ik denk dat je je werking van bitloos even in het midden moet laten, de enige vergelijking moet maken dat er niet in de mond wordt gewerkt maar "om" het hoofd.

speedy_cindy schreef:
Het bit is er altijd, ook als je geen druk op de teugels hebt.

Een paard ademt door de neus, maar dat word heel lastig als je tussendoor steeds speeksel weg moet slikken. Door het bit komt er extra speeksel en een paard moet dit wel kunnen wegslikken, maar hij moet ook ademen en werken tegelijkertijd.

Paardentandartsen zeggen ook dat een bit schadelijk is voor het gebit van een paard.

Als je je paard met bit rijd dan kun je niet zien wat je aanricht. Je hebt niet door als er iets mis is in de mond van je paard. Zo kan hij bijvoorbeeld een hele poos met een botsplinter rondlopen zonder dat jij het door hebt, je paard heeft dan hartstikke pijn.

Als een paard aan het wisselen is dan doet het hartstikke pijn als je hem dan met bit rijd.

Bitloze optomingen zijn van leer of touw gemaakt zodat het naar het hoofd van het paard vormt. Een bit is van ijzer en kan zich niet naar de mond vormen....

een bit is van ijzer klopt en kan zich niet naar de mond vormen klopt ook. Met probeert hier wel iets aan te doen door diverse soorten vormen te maken, boogjes, ringetjes, dubbel gebroken, enkel gebroken, dik, dun enz..men is er wel degelijk mee bezig dat het niet ideaal is (voor elk paard het zelfde bit) en probeert hiervoor diverse oplossingen te bedenken......

speedy_cindy schreef:
Je spaart de mond van je pony.....

zie regel 1 had je al genoemd, (niet erg hoor)

waratje schreef:
[Ook daarbij hangt het ervan af hoe je ermee omgaat. Ik heb ook iemand zodanig aan een neck-rope zien trekken dat het centimeters de huid en spieren in werd getrokken, dan hebben we het echt niet meer over "vriendelijk"

En speedy_cindy, die lijst van "argumenten" die je hierboven neergezet hebt bestaat uit van alles, maar argumenten zitten er weinig tussen. Veel meningen en niet onderbouwde uitspraken.
Ik vind het ook heel interessant om dit topic door te lezen, het stikt van de vooroordelen, betonplaten voor koppen en lange tenen.
Wat ik heel sterk mis is nuancering tussen correct gebruik van bit of bitloos en incorrect gebruik van bit of bitloos. Wanneer een bit correct wordt gebruikt (komt inderdaad te weinig voor) is het een heel prettig communicatiemiddel voor ruiter en paard. Probleem is dat veel mensen er niet correct mee om kunnen gaan, daardoor paarden er ook niet meer correct mee omgaan en je dus op een glijdend vlak komt. Maar daarmee is bitloos feitelijk niet beter dan met bit, want ook daar wordt vlijtig incorrect mee omgegaan met vergelijkbare effecten. Extra punt bij bitloos is dat het vaak wordt toegepast door recreatieve ruiters die niet allemaal evenveel ambitie hebben om hun rijden technisch te verbeteren en dus op een bepaald niveau (regelmatig erg laag) blijven rondsukkelen.
Ik heb bij mijn merrie een paar bitloze optomingen uitgeprobeerd, maar ik kom voor het dressuren toch echt weer terug op het vrij dunne dubbelgebroken trensje. Buiten rij ik wel bitloos, over het algemeen op touwhalster, sinds kort heb ik een hackamore erbij die we nog wat uitgebreider moeten uitproberen. Ook die hackamore is niet geschikt voor het dressuren met haar, maar kan haar buiten bepaalde dingen net wat beter duidelijk maken dan het touwhalster. Maar of het een blijvertje is, weet ik nog niet.
Heel bijzonder vind ik dat mensen een bit zien als dwangmiddel, maar een dr. cook of zo niet. Met een ding om het hoofd kun je ook uitstekend dwingen, hoor, het is maar net hoe je er mee omgaat.
Jonge paarden bitloos inrijden is helemaal niet zo vreemd, wordt in allerlei landen gewoon gedaan, want dan heb je geen last van het wisselen. Alleen krijg je van sommige van die bitloze optomingen redelijk de rillingen als je snapt hoe ze werken. Reuze "vriendelijk" allemaal. Punt is gewoon dat paarden inrijden efficient moet gebeuren als je dat voor je vak doet, dat werkt heel anders dan wanneer je, zoals Nadya, ruimschoots de tijd ervoor kunt uittrekken om rustig aan het paard met allerlei hulpen vertrouwd te maken. Dat vind ik persoonlijk ook een veel prettiger methode dan dat een paard in 3 weken zadelmak en ingereden moet zijn. Vaak wordt het paard dan overdonderd en krijg je later daar het verzet tegen en zie het dan maar zelf te corrigeren.

Er zitten hier ook inderdaad wel een paar aardige opmerkingen in. Zeker de laaste wat betreft het inrijden van paarden, wanneer dit prof. gebeurd verwacht de eigenaar dat dit snel gebeurd, lees korte tijd, omdat dit dan minder kosten met zich mee brengt. Men staat er niet bij stil wat dit in de toekomst voor effecten geeft.

Geld speelt een belangrijke rol in onze wereld en heeft veel invloed dus ook op onze manier van rijden.
(zie ook de opmerking dat er weinig mensen zijn die bitloos les willen/kunnen geven en dan ook nog eens erg duur zijn)

Het laaste ruim de tijd nemen om je paard in te rijden is tuurlijk helemaal super, als je zelf de moed, ervaring en kennis in huis hebt of deze vergaard tijdens het in rijden en zo tot een mooi eindresultaat komt ben je een echte topper. Maar vooral doorzettingsvermogen met een flinke dosis geduld speelt een belangrijke rol!
Er zijn wel een aantal prof rijders die hun paarden netjes in rijden, met geduld respect enz..enz..dit kan best goed gaan en een mooi eindresultaat hebben. Maar dan komt het, het paard gaat terug naar de eigenaar, geeft deze dan na de inrij/leer proces het paard een vakantie??? Niet altijd...en denkt joepi... het kan alles dus in ga nu rijden...al dan niet op een correcte manier...zo kunnen er miscommunciatie problemen ontstaan, met alle gevolgen van dien.
Ik heb het dan niet over of dit nu met bit of zonder bit is....

Bij een flink aantal argumenten hierboven zijn wel degelijk onderzoeken naar gedaan met resultaten enz...enz...
door profs....

Wat het rijtchnische weer betreft....was niet de hoofd vraag maar komt toch telkens weer om de hoek kijken.
Je hebt gelijk dat alle soorten manieren van rijden bit of bitloos foutief gebruikt kan worden en dus schadelijk kan zijn voor het paard. Dat zal ik zeker nooit ontkennen.
Ook een neckrope kan je volledig misbruiken...als je dit beheerst, vind ik zelf, heb je wel een perfecte samenwerking gevonden met je paard....als je dit kan weglaten is het ultieme...
Ondanks dat...blijf ik erbij dat ook al ben je echt vol overtuigd van jezelf dat je correct rijdt met bit dan nog breng je schade aan bij het paard in de mond. Als een paard continue staat/loopt te knabbelen op het bit schuurd dit tegen de tanden en brengt heel veel schade aan. Heb je een rubber- of leer bitje zal dit minder wezen.
Het feit dat het paard meer speeksel produceerd en dit op een of andere manier moet kwijt zien te raken blijft nog steeds.
Dat het paard het bit blijft voelen en dit als vervelend wordt ervaren blijft ook nog steeds overeind. Zeker indien er gewisseld wordt. Dan is het nog eens extra.

Ik ben heeeeeel blij dat de paarden zo vreselijk tollerant zijn naar ons toe, zo mee werkzaam zijn en onze fratsen allemaal toe laten of over zich heen laten komen....ik blijf dit nog steeds een heel interessant stuk vinden van het wezen paard....

Ik zal nooit iemand er toe dwingen (die met bit rijdt) bitloos te gaan rijden. Dat IK ervan overtuigd ben dan het ook anders kan en je dezelfde resultaten kan behalen als elke andere van mij part wereldruiter is mijn zaak.
Vraagt iemand mij waarom bitloos? Hoe werkt het? Wat voor effect heeft het bij het paard? Wat voor manier moet ik gaan rijden? Welke resultaten kan ik bereiken? Moet ik persoonlijk veranderen? Hoe moet ik dan aanpakken? Waar moet ik op letten? Wat moet ik doen in geval van verlies van controle? Kan ik ook dressuren? Kan ik ook springen?
Kan ik ook buitenrijden...enz...enz...enz...Dan zal ik die persoon naar mijn kunnen en vermogen helpen.
Of dit nu op papier is of mondeling doet er niet toe. Papier is wel het moeilijkste wat er is want je kan dingen op heel veel manieren lezen wat soms verkeerd opgevat wordt. Dit wil ik graag voorkomen.

Iedereen kan bitloosrijden, elk paard of pony kan bitloos gereden worden. Net zo als je een hond kan leren ook zonder lijn naast je kan laten lopen zonder dat het een andere route neemt.
Dit alles kost tijd, respect, geduld en inlevingsvermogen van de ruiter. Al deze dingen behoren naar mijn idee al mee gegeven te worden zodra de mens geboren wordt. Heb respect voor alles wat leeft, groeit en bloeit. Zodra je dat kan en jezelf daarbij in acht neemt bereik je een fantastisch punt en gaat er een compleet andere wereld voor je open....

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:13

Tinkerloos schreef:
dapperdier schreef:
Ik ook wil niemand aanvallen of iemand veroordelen omdat iemand met bit rijd.
Moet ieder voorzich weten.
Ik doe het op mijn manier,en daar val ik niemand mee lastig.

Wat je zegt over dat de mensen die 'half' bitloos rijden bestempeld worden als bit mensen is simpel te verklaren.
Even een simpele vergelijking:
Iemand rookt niet,en iemand rookt soms wel,en soms niet.
De eerste is een niet roker,de tweede wel,ook al rookt ie maar af en toe.

Of niet? Cool

Een gelegenheidsroker is dat dan. Knipoog
Maar roken en niet roken is iets anders want je rookt of je rookt niet. Maar eigenlijk zou die vergelijking met roken dan moeten zijn dat iemand altijd Camel rookt en iemand anders rookt de ene keer Marlboro en de andere keer Camel. Dat is een betere vergelijking. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:08

Wat jij wil,het is jou feestje.
Dan noem je jezelf toch gewoon een bitloze ruiter,ook al rij je soms met bit.
Van mij mag je hoor. Vork

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:40

Citaat:
Punt is gewoon dat paarden inrijden efficient moet gebeuren als je dat voor je vak doet, dat werkt heel anders dan wanneer je, zoals Nadya, ruimschoots de tijd ervoor kunt uittrekken om rustig aan het paard met allerlei hulpen vertrouwd te maken. Dat vind ik persoonlijk ook een veel prettiger methode dan dat een paard in 3 weken zadelmak en ingereden moet zijn. Vaak wordt het paard dan overdonderd en krijg je later daar het verzet tegen en zie het dan maar zelf te corrigeren.

Ik ben het met je eens dat in de meeste africhtingsstallen geld voor het paard gaat, en dat, soms onder druk van de eigenaren, het paard "snel klaar" gemaakt wordt, wat je onherroepelijk later weer op je bord krijgt. Maar hierbij wil ik wel de opmerking plaatsen, dat wij bitloos africhten, maar absoluut in alle rust, zodat het paard daadwerkleijk pijnloos afgericht wordt! Dus maken wij ook nooit tijdsafspraken met de eigenaren; wij zeggen van te voren dat ieder paard zijn eigen tijd nodig heeft, dus dat we geen indicatie kunnen geven van de duur van de africhting. We hanteren een vaste prijs, hoe lang het ook duurt. Met bijna alle klanten hebben we nog contact, en geen enkel paard heeft een terugslag gehad, het zijn allemaal leuke, lieve, vrolijke paarden gebleven.
Niet overal, bij iedereen, zit een adderje onder het gras; wij zijn oprecht en eerlijk bezig met onze paarden en met die van anderen. Met respect, rust, plezier en vertrouwen. Als paarden zo worden afgericht, heb je daar een paardenleven lang plezier van; en het paard zelf ook!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:51

aart65 schreef:
Ik ben het met je eens dat in de meeste africhtingsstallen geld voor het paard gaat, en dat, soms onder druk van de eigenaren, het paard "snel klaar" gemaakt wordt, wat je onherroepelijk later weer op je bord krijgt. Maar hierbij wil ik wel de opmerking plaatsen, dat wij bitloos africhten, maar absoluut in alle rust, zodat het paard daadwerkleijk pijnloos afgericht wordt! Dus maken wij ook nooit tijdsafspraken met de eigenaren; wij zeggen van te voren dat ieder paard zijn eigen tijd nodig heeft, dus dat we geen indicatie kunnen geven van de duur van de africhting. We hanteren een vaste prijs, hoe lang het ook duurt. Met bijna alle klanten hebben we nog contact, en geen enkel paard heeft een terugslag gehad, het zijn allemaal leuke, lieve, vrolijke paarden gebleven.
Niet overal, bij iedereen, zit een adderje onder het gras; wij zijn oprecht en eerlijk bezig met onze paarden en met die van anderen. Met respect, rust, plezier en vertrouwen. Als paarden zo worden afgericht, heb je daar een paardenleven lang plezier van; en het paard zelf ook!

Maar jullie zijn volgens mij echt een uitzondering. Ik hoor vaak toch van mensen dat ze hun paard een paar weken 'weg brengen' en dan moet het ook gebeurd zijn in die tijd. En dat lijkt me verschrikkelijk voor mijn paard. Daarbij vind ik het belangrijk dat ik het zelf doe, juist omdat hij met mij die speciale band heeft. Maar goed, ik ben echt blij dat jullie het zo doen zoals je beschrijft. Ik zou willen dat meer africhtingstallen er zo over dachten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:16

Ik ken zat mensen die hun paard een paar weken weg brengen. Maar die verwachten ook echt geen kant en klaar paard terug. Het paard kan dan een zadeltje op en heeft een paar keer een ruiter op zijn rug gehad, maar de rest moet je dan zelf doen. Het klinkt dus vaak erger dan het werkelijk is...

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:16

Tinkerloos schreef:
Wat jij wil,het is jou feestje.
Dan noem je jezelf toch gewoon een bitloze ruiter,ook al rij je soms met bit.
Van mij mag je hoor. Vork

Huh ik heb mezelf nooit zo genoemd. Haha! Vind dat alleen beetje domme redenatie.
Ik rij gewoon met beide.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:40

Visconti schreef:
Ik ken zat mensen die hun paard een paar weken weg brengen. Maar die verwachten ook echt geen kant en klaar paard terug. Het paard kan dan een zadeltje op en heeft een paar keer een ruiter op zijn rug gehad, maar de rest moet je dan zelf doen. Het klinkt dus vaak erger dan het werkelijk is...

Nee, Visconti, ik heb het echt over iets meer dan alleen een zadeltje op de rug en een ruiter die er een paar keer opgezeten heeft. Ik heb dat bv. bij mijn vorige verzorgpaard gezien (Fries) en bij meerdere paarden in de loop der jaren. Trouwens, wat is er zo moeilijk aan het laten wennen aan een zadeltje of er op zitten? Mijn ervaring is dat dat vaak prima gaat, maar pas daarna wordt het moeilijker.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 06:27

[quote="speedy_cindy"]Een bit is het meest desastreuse dat je een paardengebit aan kunt doen.Wanneer dat zo zou zijn was dit allang verboden geweest waar haal je de onzin vandaan.

Als een paard op hol gaat dan gaat hij heus niet beter luisteren met een bit in zijn mond, en het paard denkt ook niet o ik heb een bit in mijn mond. Nu ga ik niet op hol. Met bitloos gaat ie dat wel denken dan of trek je zo hard dat het neusbeen breekt.!

Het bit licht direct op de zenuwbanen, terwijl een bitloos hoofdstel inwerkt op het neusbot, en onder het neusbot zitten pas de zenuwen. Kortom de neus is veel minder gevoelig als de mond.Ben ik het niet mee eens een neus is juist zo gevoelig dat een aanraking van een vlieg al zwaar irritant is voor een paard.

Het bit is er altijd, ook als je geen druk op de teugels hebt.Tja wat is altijd?Een driekwartier a uurtje perdag?!Nou nou wat heftig!Vandaar dat ze ook met het bit spelen wanneer ze ontspannen zijn.

Een paard ademt door de neus, maar dat word heel lastig als je tussendoor steeds speeksel weg moet slikken. Door het bit komt er extra speeksel en een paard moet dit wel kunnen wegslikken, maar hij moet ook ademen en werken tegelijkertijd.Paard slikt het speeksel niet maar gooit het uit de mond en bitloos knelt niet de ademhaling af wil je zeggen.

Paardentandartsen zeggen ook dat een bit schadelijk is voor het gebit van een paard.Nog nooit 1 tegengekomen die dat zei.

Als je je paard met bit rijd dan kun je niet zien wat je aanricht. Je hebt niet door als er iets mis is in de mond van je paard. Zo kan hij bijvoorbeeld een hele poos met een botsplinter rondlopen zonder dat jij het door hebt, je paard heeft dan hartstikke pijn.Door het rijden met bit merk je juist meteen dat er iets niet goed zit in de mond en ga je de mond juist eerder onderzoeken.

Als een paard aan het wisselen is dan doet het hartstikke pijn als je hem dan met bit rijd. Dat is waar dus dan rijd je niet tot ie door zijn wisselen heen is en bij bitloos blijf je dus gewoon doorrijden terwijl je paard zich helemaal niet lekker voelt niet alleen aan de mond dus wat is dan vriendelijker.

Bitloze optomingen zijn van leer of touw gemaakt zodat het naar het hoofd van het paard vormt. Een bit is van ijzer en kan zich niet naar de mond vormen.Touw snijd naar mijn mening en er zijn zoveel bitten ontworpen speciaal naar de paardenmond.

Je spaart de mond van je pony.Maar niet de neus en ook niet de rug,wanneer je ziet hoeveel ruiters zitten te tetsen en zich dan ophijsen aan de teugels om balans te houden,dat vind ik nou om te janken.

Alle tanden hebben wortels en verbonden met zenuwen, deze zenuwen moeten ergens vandaan komen of langs lopen om verbonden te worden met de hersenen. Deze stoppen echt niet halverwege waar dan zichtbaar even geen tanden zitten. Ook hier kunnen trouwens tanden zitten. Deze zijn niet doorgekomen, zoals wel bekend de wolfskiesjes, hengstentanden enz.. Deze tanden zitten er wel maar komen niet boven het tandvlees uit. Zij kunnen wel degelijk gevoelig zijn. Soms zitten er inderdaad geen tanden ook niet onder het tandvlees maar neemt niet weg dat dit gevoelloos zou zijn. Dit kan je alleen zien door een röntgenfoto te nemen, voelen helpt niet. Dit is een stukje evolutie van het paard, de een heeft het wel de ander niet, net zoiets als de verstandkiezen bij de mens. De een heeft ze wel de ander niet. Soms komen ze door en soms niet.Wanneer ze er last van hebben kun je ze weg laten halen.

Je kan flinke schade aanrichten, dit kan langzamerhand gaan maar het kan ook snel gaan. Als het inwendig is dan ziet men dit over het hoofd, zo loopt het paard met pijn in zijn mond door. Het paard zal dan ook geen fijne ervaringen overhouden aan het bit.Een paard met pijn in zijn mond loopt echt niet door die gaat zeer zeker lopen vervelen zodat de ruiter vanzelf opzoek gaat naar wat het probleem is in de mond.

Graag verbeteren wat niet klopt, sommige dingen heb ik letterlijk van jullie hoor. Dan kan ik het gewoon niet in eigen woorden zetten..[/quote

Mijn conclusie is dat iedereen maar eens op zijn of haar houding en zit moet gaan letten zodat die onevenredig en in balans is dan pas kun je met teugels in je handen gaan rijden bitloos of niet maar daar ligt de basis die de meeste niet beheersen en daardoor het paard storen in zijn nageefelijkheid en aanleuning EN RUG!Dus weg met die afgestoken tenen,omhoog getrokken hakken en klapperende knieen,heen en weer schuivende billen en op en neergaande onderarmen dan pas kun je aan de teugels komen en is er niks aan de hand!!

esilep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:04

Voor mijn gevoel lijkt het me fijner om bitloos te rijden. Ik heb nu met bit toch altijd het idee dat ik de paarden onnodig belast. en als je bitloos kan rijden heb je denk ik ook een betere vertrouwens bant met je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:51

En dat is mede een van de redenen waarom er zoveel bitloos rijden. Omdat het behalve aan het ontbreken van het ruitergevoel ook nog tussen hun oren zit...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:13

Cassidy schreef:
En dat is mede een van de redenen waarom er zoveel bitloos rijden. Omdat het behalve aan het ontbreken van het ruitergevoel ook nog tussen hun oren zit...
Dus je zegt dat ze alleen bitloos rijden omdat het ruitergevoel hun ontbreekt,en alleen zonder bit rijden omdat hun dat vriendelijker voor het paard lijkt??
Wat kortzichtig zeg..

Er zijn mensen die zonder bit rijden omdat hun paard er beter op loopt.
Waar hun paard meer ontspannen op loopt,en meer met de ruiter comuniceert.
Wat jou betreft mogen die mensen er meteen maar weer een bit in hangen,want het gaat toch niet beter?
Het zit tussen de oren?

Ik heb juist altijd het tegenovergestelde gedacht..
Dat ik met bit moest rijden omdat ik anders mijn paard niet onder controle had.
Maar dat zat gelukkig alleen tussen mijn oren,ze was net zo braaf (zo niet braver) zonder een bit in..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:30

Pfff inderdaad, wat zijn sommige mensen kortzichtig, zeg. Vermoeiend. Slapen
Het lijkt wel alsof je hier moet blijven verdedigen waarom je voor bitloos kiest.

En Perenboom, mijn paardentandarts (hij was trouwens een van de allereersten in NL en hij is geweldig met paarden!) zegt dat een bit wel degelijk het gebit behoorlijk kan beschadigen. Maar goed, joh, jij denkt maar wat je wilt denken. Ik denk er (gelukkig voor mijn paard) heel anders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:33

Cassidy schreef:

Tuurlijk Cassidy. Verward
En al die mensen bij wie het tussen de oren zit dat je een bit nodig hebt om te remmen, te sturen en de hulpen te 'verfijnen', hebben zulk geweldig ruitergevoel. Lips are sealed

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:34

Ja, Joviban, maar dat mag je niet zeggen..... Clown Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:58

Nadya schreef:
En Perenboom, mijn paardentandarts (hij was trouwens een van de allereersten in NL en hij is geweldig met paarden!) zegt dat een bit wel degelijk het gebit behoorlijk kan beschadigen.

Ja, het KAN beschadigen, maar doet het dat ook altijd of alleen bij stommiteiten van de ruiter? Laten we wel zijn, bij een buitenrit KAN je paard struikelen over een boomwortel en zich blesseren, is dat een reden om maar meteen niet meer buiten te rijden? Ik kan ook wel wat dingen gaan verzinnen die bij bitloos rijden "kunnen" gebeuren, maar daarmee hoef je het bitloos toch ook niet in de hoek te gooien? Schaf dan het hele rijden maar af, want ook dat KAN schade doen aan het paard (en grondig ook Huilen )
Uiteindelijk gaat het erom dat je een optoming gebruikt die jou en je paard past bij het rijden dat je als combi doet. Of iemand daarbij bitloos of op een grote stang rijdt, maakt mij in die zin niets uit, als de ruiter maar weet waar hij/zij mee werkt en daarmee om kan gaan. En het is ook niet een keuze voor het leven die je maakt, als je denkt dat je op een zeker moment misschien iets anders beter kunt gebruiken, dan kun je gewoon overstappen op iets anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:03

Waratje schreef:
Nadya schreef:
En Perenboom, mijn paardentandarts (hij was trouwens een van de allereersten in NL en hij is geweldig met paarden!) zegt dat een bit wel degelijk het gebit behoorlijk kan beschadigen.

Ja, het KAN beschadigen, maar doet het dat ook altijd of alleen bij stommiteiten van de ruiter? Laten we wel zijn, bij een buitenrit KAN je paard struikelen over een boomwortel en zich blesseren, is dat een reden om maar meteen niet meer buiten te rijden? Ik kan ook wel wat dingen gaan verzinnen die bij bitloos rijden "kunnen" gebeuren, maar daarmee hoef je het bitloos toch ook niet in de hoek te gooien? Schaf dan het hele rijden maar af, want ook dat KAN schade doen aan het paard (en grondig ook Huilen )
Uiteindelijk gaat het erom dat je een optoming gebruikt die jou en je paard past bij het rijden dat je als combi doet. Of iemand daarbij bitloos of op een grote stang rijdt, maakt mij in die zin niets uit, als de ruiter maar weet waar hij/zij mee werkt en daarmee om kan gaan. En het is ook niet een keuze voor het leven die je maakt, als je denkt dat je op een zeker moment misschien iets anders beter kunt gebruiken, dan kun je gewoon overstappen op iets anders.

Waratje, het gaat mij erom dat veel mensen hier meteen WEER gaan roepen over het breken van neusbenen, dat het maar tussen je oren zit dat het paardvriendelijk zou zijn e.d. Dat is dan toch hetzelfde principe????? DAAR heb ik het over.

Mijn eigen paardentandarts, die een hoop nieuwe generatie tandartsen hier in NL opgeleid heeft, vertelde mij laatst dat hij een hoop ellende ziet van het gebruik van het bit en dat het vroeger toen er nog geen tandartsen waren een hoop paarden zijn afgeschreven, vanwege gedragsproblemen door mondproblemen o.a. door het bit e.d. Dat vond ik heel erg om te horen en ik kan me er diverse gevallen van herinneren van vroeger (jaren 70 en 80).

Daarbij zie ik zelf ook om me heen dat zeer veel mensen helaas echt verkeerd omgaan met het bit. En dan heb ik het niet over een paar mensen, maar echt vrij veel. Daarom ben ik me er in gaan verdiepen en heb ik besloten om dat anders te gaan doen met mijn eigen paard.
Maar zodra je hier op bokt alleen maar zegt dat je bitloos gaat, nou, dan komen ze weer, hoor, met de geijkte argumenten.

Hoe dan ook, die van mij is aan het wisselen de komende jaren, dus een bit erin hangen lijkt me geen goed (paardvriendelijk) plan. En degene die dat tegenspreekt, gaat zijn gang maar. Mijn paard is vast blij dat hij geen bit in hoeft en straks ook lekker tijdens de buitenritten kan grazen zonder zo'n ding in zijn mond. Dan zit het zogenaamd maar 'tussen mijn oren', ik ben trots op wat ik 'tussen mijn oren' heb zitten. Lachen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:46

Lijkt mij niet zo paardvriendelijk hoor een touw dat achter je oren,onder je kin en aan je neus snijdt,maar ja jullie zijn allemaal paardenfluisteraars dus zullen jullie het wel beter weten,of laat je je iets doen geloven door een trendsetter die weer ergens een hype van gemaakt heeft,tuurlijk reageert een paard goed op een bitloos hoofdstel wanneer deze op drie zenuwbanen drukt zo'n hoofdstel is een hackemore,kinketting en cambon/goque in 1,zou het als paard zijnde ook niet in m'n hoofd halen weg te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:51

PERENBOOMPJE, het is wel duidelijk dat je niet op de hoogte bent van de vele soorten (vriendelijke!) bitloze optomingen.
Verdiep je eerst eens, voordat je maar wat roept.