speedy_cindy schreef:Een bit is het meest desastreuse dat je een paardengebit aan kunt doen.
Als een paard op hol gaat dan gaat hij heus niet beter luisteren met een bit in zijn mond, en het paard denkt ook niet o ik heb een bit in mijn mond. Nu ga ik niet op hol.
Het bit licht direct op de zenuwbanen, terwijl een bitloos hoofdstel inwerkt op het neusbot, en onder het neusbot zitten pas de zenuwen. Kortom de neus is veel minder gevoelig als de mond...
Niet elk bitlooshoofdstel werkt in direct in op de neus, er zitten tussen een aantal hoofdstellen duidelijke verschillen.
Ik denk dat je je werking van bitloos even in het midden moet laten, de enige vergelijking moet maken dat er niet in de mond wordt gewerkt maar "om" het hoofd.
speedy_cindy schreef:Het bit is er altijd, ook als je geen druk op de teugels hebt.
Een paard ademt door de neus, maar dat word heel lastig als je tussendoor steeds speeksel weg moet slikken. Door het bit komt er extra speeksel en een paard moet dit wel kunnen wegslikken, maar hij moet ook ademen en werken tegelijkertijd.
Paardentandartsen zeggen ook dat een bit schadelijk is voor het gebit van een paard.
Als je je paard met bit rijd dan kun je niet zien wat je aanricht. Je hebt niet door als er iets mis is in de mond van je paard. Zo kan hij bijvoorbeeld een hele poos met een botsplinter rondlopen zonder dat jij het door hebt, je paard heeft dan hartstikke pijn.
Als een paard aan het wisselen is dan doet het hartstikke pijn als je hem dan met bit rijd.
Bitloze optomingen zijn van leer of touw gemaakt zodat het naar het hoofd van het paard vormt. Een bit is van ijzer en kan zich niet naar de mond vormen....
een bit is van ijzer klopt en kan zich niet naar de mond vormen klopt ook. Met probeert hier wel iets aan te doen door diverse soorten vormen te maken, boogjes, ringetjes, dubbel gebroken, enkel gebroken, dik, dun enz..men is er wel degelijk mee bezig dat het niet ideaal is (voor elk paard het zelfde bit) en probeert hiervoor diverse oplossingen te bedenken......
speedy_cindy schreef:Je spaart de mond van je pony.....
zie regel 1 had je al genoemd, (niet erg hoor)
waratje schreef:[Ook daarbij hangt het ervan af hoe je ermee omgaat. Ik heb ook iemand zodanig aan een neck-rope zien trekken dat het centimeters de huid en spieren in werd getrokken, dan hebben we het echt niet meer over "vriendelijk"
En speedy_cindy, die lijst van "argumenten" die je hierboven neergezet hebt bestaat uit van alles, maar argumenten zitten er weinig tussen. Veel meningen en niet onderbouwde uitspraken.
Ik vind het ook heel interessant om dit topic door te lezen, het stikt van de vooroordelen, betonplaten voor koppen en lange tenen.
Wat ik heel sterk mis is nuancering tussen correct gebruik van bit of bitloos en incorrect gebruik van bit of bitloos. Wanneer een bit correct wordt gebruikt (komt inderdaad te weinig voor) is het een heel prettig communicatiemiddel voor ruiter en paard. Probleem is dat veel mensen er niet correct mee om kunnen gaan, daardoor paarden er ook niet meer correct mee omgaan en je dus op een glijdend vlak komt. Maar daarmee is bitloos feitelijk niet beter dan met bit, want ook daar wordt vlijtig incorrect mee omgegaan met vergelijkbare effecten. Extra punt bij bitloos is dat het vaak wordt toegepast door recreatieve ruiters die niet allemaal evenveel ambitie hebben om hun rijden technisch te verbeteren en dus op een bepaald niveau (regelmatig erg laag) blijven rondsukkelen.
Ik heb bij mijn merrie een paar bitloze optomingen uitgeprobeerd, maar ik kom voor het dressuren toch echt weer terug op het vrij dunne dubbelgebroken trensje. Buiten rij ik wel bitloos, over het algemeen op touwhalster, sinds kort heb ik een hackamore erbij die we nog wat uitgebreider moeten uitproberen. Ook die hackamore is niet geschikt voor het dressuren met haar, maar kan haar buiten bepaalde dingen net wat beter duidelijk maken dan het touwhalster. Maar of het een blijvertje is, weet ik nog niet.
Heel bijzonder vind ik dat mensen een bit zien als dwangmiddel, maar een dr. cook of zo niet. Met een ding om het hoofd kun je ook uitstekend dwingen, hoor, het is maar net hoe je er mee omgaat.
Jonge paarden bitloos inrijden is helemaal niet zo vreemd, wordt in allerlei landen gewoon gedaan, want dan heb je geen last van het wisselen. Alleen krijg je van sommige van die bitloze optomingen redelijk de rillingen als je snapt hoe ze werken. Reuze "vriendelijk" allemaal. Punt is gewoon dat paarden inrijden efficient moet gebeuren als je dat voor je vak doet, dat werkt heel anders dan wanneer je, zoals Nadya, ruimschoots de tijd ervoor kunt uittrekken om rustig aan het paard met allerlei hulpen vertrouwd te maken. Dat vind ik persoonlijk ook een veel prettiger methode dan dat een paard in 3 weken zadelmak en ingereden moet zijn. Vaak wordt het paard dan overdonderd en krijg je later daar het verzet tegen en zie het dan maar zelf te corrigeren.
Er zitten hier ook inderdaad wel een paar aardige opmerkingen in. Zeker de laaste wat betreft het inrijden van paarden, wanneer dit prof. gebeurd verwacht de eigenaar dat dit snel gebeurd, lees korte tijd, omdat dit dan minder kosten met zich mee brengt. Men staat er niet bij stil wat dit in de toekomst voor effecten geeft.
Geld speelt een belangrijke rol in onze wereld en heeft veel invloed dus ook op onze manier van rijden.
(zie ook de opmerking dat er weinig mensen zijn die bitloos les willen/kunnen geven en dan ook nog eens erg duur zijn)
Het laaste ruim de tijd nemen om je paard in te rijden is tuurlijk helemaal super, als je zelf de moed, ervaring en kennis in huis hebt of deze vergaard tijdens het in rijden en zo tot een mooi eindresultaat komt ben je een echte topper. Maar vooral doorzettingsvermogen met een flinke dosis geduld speelt een belangrijke rol!
Er zijn wel een aantal prof rijders die hun paarden netjes in rijden, met geduld respect enz..enz..dit kan best goed gaan en een mooi eindresultaat hebben. Maar dan komt het, het paard gaat terug naar de eigenaar, geeft deze dan na de inrij/leer proces het paard een vakantie??? Niet altijd...en denkt joepi... het kan alles dus in ga nu rijden...al dan niet op een correcte manier...zo kunnen er miscommunciatie problemen ontstaan, met alle gevolgen van dien.
Ik heb het dan niet over of dit nu met bit of zonder bit is....
Bij een flink aantal argumenten hierboven zijn wel degelijk onderzoeken naar gedaan met resultaten enz...enz...
door profs....
Wat het rijtchnische weer betreft....was niet de hoofd vraag maar komt toch telkens weer om de hoek kijken.
Je hebt gelijk dat alle soorten manieren van rijden bit of bitloos foutief gebruikt kan worden en dus schadelijk kan zijn voor het paard. Dat zal ik zeker nooit ontkennen.
Ook een neckrope kan je volledig misbruiken...als je dit beheerst, vind ik zelf, heb je wel een perfecte samenwerking gevonden met je paard....als je dit kan weglaten is het ultieme...
Ondanks dat...blijf ik erbij dat ook al ben je echt vol overtuigd van jezelf dat je correct rijdt met bit dan nog breng je schade aan bij het paard in de mond. Als een paard continue staat/loopt te knabbelen op het bit schuurd dit tegen de tanden en brengt heel veel schade aan. Heb je een rubber- of leer bitje zal dit minder wezen.
Het feit dat het paard meer speeksel produceerd en dit op een of andere manier moet kwijt zien te raken blijft nog steeds.
Dat het paard het bit blijft voelen en dit als vervelend wordt ervaren blijft ook nog steeds overeind. Zeker indien er gewisseld wordt. Dan is het nog eens extra.
Ik ben heeeeeel blij dat de paarden zo vreselijk tollerant zijn naar ons toe, zo mee werkzaam zijn en onze fratsen allemaal toe laten of over zich heen laten komen....ik blijf dit nog steeds een heel interessant stuk vinden van het wezen paard....
Ik zal nooit iemand er toe dwingen (die met bit rijdt) bitloos te gaan rijden. Dat IK ervan overtuigd ben dan het ook anders kan en je dezelfde resultaten kan behalen als elke andere van mij part wereldruiter is mijn zaak.
Vraagt iemand mij waarom bitloos? Hoe werkt het? Wat voor effect heeft het bij het paard? Wat voor manier moet ik gaan rijden? Welke resultaten kan ik bereiken? Moet ik persoonlijk veranderen? Hoe moet ik dan aanpakken? Waar moet ik op letten? Wat moet ik doen in geval van verlies van controle? Kan ik ook dressuren? Kan ik ook springen?
Kan ik ook buitenrijden...enz...enz...enz...Dan zal ik die persoon naar mijn kunnen en vermogen helpen.
Of dit nu op papier is of mondeling doet er niet toe. Papier is wel het moeilijkste wat er is want je kan dingen op heel veel manieren lezen wat soms verkeerd opgevat wordt. Dit wil ik graag voorkomen.
Iedereen kan bitloosrijden, elk paard of pony kan bitloos gereden worden. Net zo als je een hond kan leren ook zonder lijn naast je kan laten lopen zonder dat het een andere route neemt.
Dit alles kost tijd, respect, geduld en inlevingsvermogen van de ruiter. Al deze dingen behoren naar mijn idee al mee gegeven te worden zodra de mens geboren wordt. Heb respect voor alles wat leeft, groeit en bloeit. Zodra je dat kan en jezelf daarbij in acht neemt bereik je een fantastisch punt en gaat er een compleet andere wereld voor je open....