Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
randalinpony schreef:Wat ik nooit snap is dat de gemiddelde bokker vind dat een paard tot drie in de weide hoort, liefst ook nog in 'de opfok', want dat is het enige goede voor jonge paarden enz. blablabla...
En dan wordt ie drie, moet ie ineens onder drie dekens in een stal van 3X3 en dan zou hij daar heel gelukkig mee zijn.
Alsof een driejarige niet nog jong en niet uitgegroeid is.
Citaat:Wat ik nooit snap is dat de gemiddelde bokker vind dat een paard tot drie in de weide hoort, liefst ook nog in 'de opfok', want dat is het enige goede voor jonge paarden enz. blablabla...
En dan wordt ie drie, moet ie ineens onder drie dekens in een stal van 3X3 en dan zou hij daar heel gelukkig mee zijn.
JoviBan schreef:randalinpony schreef:Wat ik nooit snap is dat de gemiddelde bokker vind dat een paard tot drie in de weide hoort, liefst ook nog in 'de opfok', want dat is het enige goede voor jonge paarden enz. blablabla...
Alsof een driejarige niet nog jong en niet uitgegroeid is.
Precies, kan ik me helemaal in vinden.![]()
Drie jaar lang wordt er gespeeld en geravot, en er is geen volwassen paard die ze opvoedt. Mensen komen alleen maar langs om te ontwormen, te enten en te bekappen en na 3 jaar worden ze eruit geplukt, op stal gezet, geschoren, dekens op, ijzers onder en dan moet het op rij-gebied ook allemaal meteen maar gebeuren. Hup bit erin, longeerlijn eraan, half uur rondjes laten rennen, zweep erachter, na een paar dagen het zadel erop en hetzelfde verhaal, dan de ruiter erop, vooral de zweep erbij en je goed vasthouden tijdens het bokken. En om hem te leren in de krul te lopen, wordt ie een paar uur vastgezet met touwen aan het bit en zadel.![]()
Nee, dit ga ik met mijn jonge paardje toch echt anders doen.
Cowgirl schreef:ja...dat is iets wat ik ook nog steeds niet snap. Of de reden "hij kan niet zonder deken"....dus toen ie net geboren was had ie ook al een deken op? (medische reden/oudjes uitgesloten natuurlijk)
Nadya schreef:Cowgirl schreef:ja...dat is iets wat ik ook nog steeds niet snap. Of de reden "hij kan niet zonder deken"....dus toen ie net geboren was had ie ook al een deken op? (medische reden/oudjes uitgesloten natuurlijk)
Precies.
Al moet ik zeggen dat bij echt langdurige extreme regenval ik 's winters mijn paard ook een ongevoerde regendeken op doe, hoor.
Is niet echt 'natural' misschien, aangezien ik door vele bokkers inmiddels wel in dat hokje geplaatst ben, maar ik kijk daarbij even naar mijn paard, die dat toch wel prettig vindt, volgens mij.
Maar dan heb ik het ook echt over dagenlange regen, niet over een een paar stortbuien of nog minder.
ELpatcho schreef:whaha okay joviban beetje overdreven vertel je het wel! paar uur met touwen aan het bit en zadel ?? maar het is wel zo dat het allemaal opeens moet gebeuren! ik moet wel zeggen dat ik altijd zweepje bij jong paard heb! niet om te straffen (zoals jullie duidelijk het zweepje zien) maar als hulpmiddel
JoviBan schreef:ELpatcho schreef:whaha okay joviban beetje overdreven vertel je het wel! paar uur met touwen aan het bit en zadel ?? maar het is wel zo dat het allemaal opeens moet gebeuren! ik moet wel zeggen dat ik altijd zweepje bij jong paard heb! niet om te straffen (zoals jullie duidelijk het zweepje zien) maar als hulpmiddel
Het is niet overdreven. Het gebeurt echt! Zelf gezien en ook zelf gehoord van mensen die dat heel normaal vinden.
ELpatcho schreef:Ik vind het begrip 'natural' zo moeilijk.. hier op bokt krijg je die stempel al als je paard dag en nacht buiten staat
Vjestagirl schreef:Ik ben van mening dat een opfok niet onderdoet voor een kudde. Juist het feit dat alle dieren jong zijn, lekker kunnen spelen, maar de kans op blessures door het 'gemene grote paard' is een stuk minder.
ELpatcho schreef:er bestaan geen gemene paarden! daar is altijd iets meej gebeurt of iets mee aan de hand! tuurlijk er is altijd een baas in de kudde! en daar krijgen paarden wel eens een tik van, spijtig als het een blessure word, maar dat hoort ook bij het paard zijn!
JoviBan schreef:ELpatcho schreef:er bestaan geen gemene paarden! daar is altijd iets meej gebeurt of iets mee aan de hand! tuurlijk er is altijd een baas in de kudde! en daar krijgen paarden wel eens een tik van, spijtig als het een blessure word, maar dat hoort ook bij het paard zijn!
Mee eens, die bestaan idd niet.
Het was een quote van Vjestagirl.(lees maar even terug)
En ja, ik vind opvoeding door een volwassen paard (en liefst meerdere) ook belangrijk.
Nadya schreef:Als een kudde de kans krijgt om goed aan elkaar te wennen en er niet steeds mee gerommeld wordt, door er continu nieuwe paarden bij te zetten of uit te halen, valt er vrijwel geen tik, hoor. Ik zie en observeer al jaren diverse kuddes en juist de kuddes waar zo gerommeld wordt, geven een hogere kans op blessures. Maar in kuddes waar de rangorde bepaald is en waar het 'rustig' blijft is echt niets aan de hand. Daar zie je juist prachtige vriendschappen opbloeien, die blijvend zijn.
En 'gemene' paarden zijn in de minderheid, valt me op. Die zijn idd zo door de mensen gemaakt en/of door omstandigheden.