verbeteren van levenskwaliteit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: verbeteren van levenskwaliteit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:15

De winters zijn niet zo gemakkelijk, maar het is te doen.

Ja, wij hebben ook trailers staan die ik mag gebruiken en bos en hei genoeg hier in de buurt.
Ik hou erg van door de natuur rijden (vandaar dat ik misschien nog wel eens endurance ga rijden).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:19

Snap ik ook niet van dat soort bokker, hoor, randalinpony. Die van mij is nu 3, maar die mag wat mij betreft de rest van zijn leven in zijn natuurgebied blijven lopen, hoor. Als hij maar gelukkig is. Ik heb hem niet alleen maar voor mijn eigen plezier, ik wil vooral ook dat hij gelukkig is. En daarin dan de balans vinden samen. En gemakzucht is weidegang zeker niet in de winter. Zo'n stal zou een stuk gemakkelijker (en warmer) zijn, geloof me. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:19

randalinpony schreef:
Wat ik nooit snap is dat de gemiddelde bokker vind dat een paard tot drie in de weide hoort, liefst ook nog in 'de opfok', want dat is het enige goede voor jonge paarden enz. blablabla...
En dan wordt ie drie, moet ie ineens onder drie dekens in een stal van 3X3 en dan zou hij daar heel gelukkig mee zijn.

Alsof een driejarige niet nog jong en niet uitgegroeid is.

Precies, kan ik me helemaal in vinden. Haha!
Drie jaar lang wordt er gespeeld en geravot, en er is geen volwassen paard die ze opvoedt. Mensen komen alleen maar langs om te ontwormen, te enten en te bekappen en na 3 jaar worden ze eruit geplukt, op stal gezet, geschoren, dekens op, ijzers onder en dan moet het op rij-gebied ook allemaal meteen maar gebeuren. Hup bit erin, longeerlijn eraan, half uur rondjes laten rennen, zweep erachter, na een paar dagen het zadel erop en hetzelfde verhaal, dan de ruiter erop, vooral de zweep erbij en je goed vasthouden tijdens het bokken. En om hem te leren in de krul te lopen, wordt ie een paar uur vastgezet met touwen aan het bit en zadel. Verdrietig

Nee, dit ga ik met mijn jonge paardje toch echt anders doen. Ja

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:21

Citaat:
Wat ik nooit snap is dat de gemiddelde bokker vind dat een paard tot drie in de weide hoort, liefst ook nog in 'de opfok', want dat is het enige goede voor jonge paarden enz. blablabla...
En dan wordt ie drie, moet ie ineens onder drie dekens in een stal van 3X3 en dan zou hij daar heel gelukkig mee zijn.

ja...dat is iets wat ik ook nog steeds niet snap. Of de reden "hij kan niet zonder deken"....dus toen ie net geboren was had ie ook al een deken op? (medische reden/oudjes uitgesloten natuurlijk)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:22

die van ons hebben een paddock (32*21) met inloopstal van 10*3 waar ze altijd in kunnen staan. Ook krijgen ze een aantal uur per dag weidegang.

Wat kan er verbeterd worden: wij hebben 3 paarden en dat is niet ideaal, eentje valt er toch een beetje buiten. Zorg dus dat de paarden met even aantallen bij elkaar staan.

Voor je pensionstal:

Zoveel mogelijk weidegang of paddock met soortgenoten (niet alleen staan dus)

Als er stallen zijn: contact met elkaar (dus tralies of oen tussen de stallen en geen muur). Besteed heel veel aandacht aan de volgorde van de paarden, zorg dat paarden die elkaar aardig vinden naast elkaar staan.

Scherm de voerplaats af en zorg dat de voerplaats van 1 paard niet te dicht bij die van een ander paard is, om voernijd te voorkomen.

In paddock als ze zich vervelen kun je wilgentakken geven, vinden ze heerlijk en ze doen er heel lang mee.

Bottom line: contact met soortgenoten, alles doen tegen verveling, zoveel mogelijk weidegang en hou rekening met de rangorde.

Heel veel succes met je pensionstal!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:22

whaha okay joviban beetje overdreven vertel je het wel! paar uur met touwen aan het bit en zadel ?? maar het is wel zo dat het allemaal opeens moet gebeuren! ik moet wel zeggen dat ik altijd zweepje bij jong paard heb! niet om te straffen (zoals jullie duidelijk het zweepje zien) maar als hulpmiddel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:23

He gatver, Joviban, ik word helemaal verdrietig van je verhaal. Ik snap zulke mensen echt niet. Helaas zie ik het ook om me heen en die mensen willen echt niet inzien dat ze stom bezig zijn. Want ze doen het al 100 jaar zo, dus het is goed. Verward

Brrrr, ik griezel echt van die mentaliteit en domheid. Scheve mond

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:25

JoviBan schreef:
randalinpony schreef:

Alsof een driejarige niet nog jong en niet uitgegroeid is.

Precies, kan ik me helemaal in vinden. Haha!
Drie jaar lang wordt er gespeeld en geravot, en er is geen volwassen paard die ze opvoedt. Mensen komen alleen maar langs om te ontwormen, te enten en te bekappen en na 3 jaar worden ze eruit geplukt, op stal gezet, geschoren, dekens op, ijzers onder en dan moet het op rij-gebied ook allemaal meteen maar gebeuren. Hup bit erin, longeerlijn eraan, half uur rondjes laten rennen, zweep erachter, na een paar dagen het zadel erop en hetzelfde verhaal, dan de ruiter erop, vooral de zweep erbij en je goed vasthouden tijdens het bokken. En om hem te leren in de krul te lopen, wordt ie een paar uur vastgezet met touwen aan het bit en zadel. Verdrietig

Nee, dit ga ik met mijn jonge paardje toch echt anders doen. Ja

Ik vind dat je hier wat kort door de bocht gaat.

Ik ben van mening dat een opfok niet onderdoet voor een kudde. Juist het feit dat alle dieren jong zijn, lekker kunnen spelen, maar de kans op blessures door het 'gemene grote paard' is een stuk minder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:27

Cowgirl schreef:
ja...dat is iets wat ik ook nog steeds niet snap. Of de reden "hij kan niet zonder deken"....dus toen ie net geboren was had ie ook al een deken op? (medische reden/oudjes uitgesloten natuurlijk)

Precies.
Al moet ik zeggen dat bij echt langdurige extreme regenval ik 's winters mijn paard ook een ongevoerde regendeken op doe, hoor.
Is niet echt 'natural' misschien, aangezien ik door vele bokkers inmiddels wel in dat hokje geplaatst ben, maar ik kijk daarbij even naar mijn paard, die dat toch wel prettig vindt, volgens mij.
Maar dan heb ik het ook echt over dagenlange regen, niet over een een paar stortbuien of nog minder. Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:27

indd 3 is niet het goede getal valt er altijd eentje buiten.. maar meer dan 3 lukt volgens mij wel altijd.. wij hebben er 5, en is echt wel eentje die duidelijk onderaan staat, maar toch wel gewoon geaccepteerd word! als ze maar wel voldoende ruimte hebben om elkaar mis te kunnen lopen Dat vind ik heel belangerlijk!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:28

Nadya schreef:
Cowgirl schreef:

Precies.
Al moet ik zeggen dat bij echt langdurige extreme regenval ik 's winters mijn paard ook een ongevoerde regendeken op doe, hoor.
Is niet echt 'natural' misschien, aangezien ik door vele bokkers inmiddels wel in dat hokje geplaatst ben, maar ik kijk daarbij even naar mijn paard, die dat toch wel prettig vindt, volgens mij.
Maar dan heb ik het ook echt over dagenlange regen, niet over een een paar stortbuien of nog minder. Knipoog

Ik vind het begrip 'natural' zo moeilijk.. hier op bokt krijg je die stempel al als je paard dag en nacht buiten staat Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:29

Ik ben juist niet voor opfok met dezelfde leeftijden. Juist in een kudde met zowel jongere, even oude als oudere dieren, worden ze goed opgevoed. Zo ging het in het wild ook uiteindelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:29

ELpatcho schreef:
whaha okay joviban beetje overdreven vertel je het wel! paar uur met touwen aan het bit en zadel ?? maar het is wel zo dat het allemaal opeens moet gebeuren! ik moet wel zeggen dat ik altijd zweepje bij jong paard heb! niet om te straffen (zoals jullie duidelijk het zweepje zien) maar als hulpmiddel

Het is niet overdreven. Het gebeurt echt! Zelf gezien en ook zelf gehoord van mensen die dat heel normaal vinden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:30

nou dan had je wel de dierenbescherming kunnen bellen!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:31

JoviBan schreef:
ELpatcho schreef:

Het is niet overdreven. Het gebeurt echt! Zelf gezien en ook zelf gehoord van mensen die dat heel normaal vinden.

Ik dacht dat deze inmiddels 'uit den ouden doos' was?
Twintig jaar geleden gebeurde dat, maar nu toch hopelijk niet meer?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:32

ELpatcho schreef:
Ik vind het begrip 'natural' zo moeilijk.. hier op bokt krijg je die stempel al als je paard dag en nacht buiten staat Tong uitsteken

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, voordat ik op bokt kwam. En ik heb met mijn ideeen duidelijk dit stempel gekregen hier. Ach joh, ik vind het prima, mensen houden van hokjes; ik ben dol op de natuur en heb wel een hoop 'natural' gedachten, dus..... Mij een biet, hoe ze me noemen, zolang ik mijn paard maar als paard hou en niet als barbiepaard. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:33

Vjestagirl schreef:
Ik ben van mening dat een opfok niet onderdoet voor een kudde. Juist het feit dat alle dieren jong zijn, lekker kunnen spelen, maar de kans op blessures door het 'gemene grote paard' is een stuk minder.

Oké, ieder z'n mening toch? Knipoog
Maar je moet er ook geen gemeen paard tussen zetten natuurlijk Haha! . Een/twee volwassen merrie(s) en een/twee speelse jonge ruin(en) bijv. zou al voldoen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:35

De DB doet niets aan dat soort praktijken, helaas...

Mijn paard heeft problemen gehad met stilstaan. Ik moest hem maar een uur vastzetten en dan gewoon weggaan. Dan zou het het wel afleren. Echt waar, dit advies kreeg ik bij ons op stal!!! Ik heb die man heel duidelijk gezegd dat ik zo niet met paarden omga. Dwang, daar werk ik niet mee. Helaas doen veel mensen dat nog wel. Dat zie ik nu nog regelmatig en op mijn vorige stalling en diverse andere stallingen helaas ook. Door mensen die al minstens 100 jaar in de paarden zitten. Ja
Althans, dat beweren ze zelf.......

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:36

er bestaan geen gemene paarden! daar is altijd iets meej gebeurt of iets mee aan de hand! tuurlijk er is altijd een baas in de kudde! en daar krijgen paarden wel eens een tik van, spijtig als het een blessure word, maar dat hoort ook bij het paard zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:38

ELpatcho schreef:
er bestaan geen gemene paarden! daar is altijd iets meej gebeurt of iets mee aan de hand! tuurlijk er is altijd een baas in de kudde! en daar krijgen paarden wel eens een tik van, spijtig als het een blessure word, maar dat hoort ook bij het paard zijn!

Haha! Mee eens, die bestaan idd niet.
Het was een quote van Vjestagirl. Knipoog (lees maar even terug)
En ja, ik vind opvoeding door een volwassen paard (en liefst meerdere) ook belangrijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:43

Als een kudde de kans krijgt om goed aan elkaar te wennen en er niet steeds mee gerommeld wordt, door er continu nieuwe paarden bij te zetten of uit te halen, valt er vrijwel geen tik, hoor. Ik zie en observeer al jaren diverse kuddes en juist de kuddes waar zo gerommeld wordt, geven een hogere kans op blessures. Maar in kuddes waar de rangorde bepaald is en waar het 'rustig' blijft is echt niets aan de hand. Daar zie je juist prachtige vriendschappen opbloeien, die blijvend zijn.

En 'gemene' paarden zijn in de minderheid, valt me op. Die zijn idd zo door de mensen gemaakt en/of door omstandigheden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:43

JoviBan schreef:
ELpatcho schreef:

Haha! Mee eens, die bestaan idd niet.
Het was een quote van Vjestagirl. Knipoog (lees maar even terug)
En ja, ik vind opvoeding door een volwassen paard (en liefst meerdere) ook belangrijk.

Dat vind ik ook maar daar is lang niet ieder paard geschikt voor natuurlijk.
Om te beginnen zijn er de paarden die zelf niet sociaal zijn opgevoed, die zijn gewoon niet zo leuk tussen de rest.

En ook bij 'normale' paarden zit er verschil tussen. Wij hadden bij de grote paarden vroeger twee merries die elkaar weleens afwisselden als alpha.
De een was echt leuk met het jonge grut, ze mochten bij haar meeeten en ze corrigeerde hen alleen als ze echt klierden.]

De andere was een kreng, veel zelfzuchtiger en agressiever en als ze sloeg ook meteen met nare gevolgen.

Net als bij mensen hebben ze allemaal hun karakter.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:44

indd wij hebben ook een groot paard en dat is overduidelijk de baas bij ons in de kudde !! tuurlijk vind ik het niet leuk maar de andere paarden krijgen gewoon wel eens een tik op worden gebeten.. hierdoor leert een veulen paard te worden, onze ouders voeden ons toch ook op door te straffen en te belonen? straffen is bij paarden wegjagen, belonen is er weer bij mogen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:46

Ja, een jong paard moet ook leren omgaan met dominante paarden. Niets mis mee, je moet ze niet overbeschermen.
Natuurlijk moet je goed naar de karakters kijken bij de kuddeverdeling, maar dat geldt net zo goed voor de oudere dieren als voor de jongere dieren.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:46

Nadya schreef:
Als een kudde de kans krijgt om goed aan elkaar te wennen en er niet steeds mee gerommeld wordt, door er continu nieuwe paarden bij te zetten of uit te halen, valt er vrijwel geen tik, hoor. Ik zie en observeer al jaren diverse kuddes en juist de kuddes waar zo gerommeld wordt, geven een hogere kans op blessures. Maar in kuddes waar de rangorde bepaald is en waar het 'rustig' blijft is echt niets aan de hand. Daar zie je juist prachtige vriendschappen opbloeien, die blijvend zijn.

En 'gemene' paarden zijn in de minderheid, valt me op. Die zijn idd zo door de mensen gemaakt en/of door omstandigheden.

indd bij ons gebeurt er ook eigenlijk nooit iets.. och jah soms zit er een klein wondje niks ergs.. onze 'baas' in de kudde is een schat van een paard! en al helemaal naar de veulens toe!