Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:45

Grmpf al die titels...
eh... wat vinden jullie van deze:

Stinksmid/stinkbekapper

Tong uitsteken

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:49

Misselijk Bekapper/smid is net geweest Ziek Rolleyes ROFL ROFL

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:52

arno8 schreef:
Grmpf al die titels...
eh... wat vinden jullie van deze:

Stinksmid/stinkbekapper

Tong uitsteken

Ja, leuk, ga ik op mijn visitekaartje zetten!

Klopt ook;
Ik voor het werk: Pling Go jij! Go jij!
Ik na het werk: Ziek Gestoord

hihi... Lekker ontopic trouwens...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:56

Een smid/bekapper die nooit stinkt, oefent zijn vak niet goed uit Haha!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:59

Euh topic Verward Discussie of zo toch?At the and off the day ,we all smell like
horse Cool

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:04

Citaat:
Ik denk dat je beter kunt spreken van traditioneel zunige Nederlanders die de smid niet vaak genoeg laten komen.

Maar wat vind je dan van deze:
TB's die het zunig vinden dat je je paard ZONDER ijzers laat lopen...
Ken bv een paard, staat 24 uur per dag op stal, loopt 1x per week in de les voor de kar (in een zandbak dus)... en staat wel het hele jaar op ijzers...??? Die vinden het dus ook onmogelijk dat ik ze zonder ijzers heb (oh wat zijn ze zielig, en dan staan ze ook nog eens zonder deken buiten in de regen... wat raar dat ze nog niet ziek zijn... Lachen )
Ik heb alleen een probleem met de hengst: in de winter had ik m nu ook zonder ijzers, en dat ging nog erg goed, maar van de zomer rijd ik weer veel meer en hij loopt al erg veel in de wei (druk leven als hengst), daarom liep hij z'n hoeven altijd veel te kort en "moest" ik m wel op ijzers zetten... Zijn daar ook oplossingen voor? Omdat hier ook geroepen wordt dat ijzers nooit nodig zijn?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:05

Zeg, gaan jullie nou morgenvroeg weer aan het werk?
Ik ben nu nog alleen nog op omdat ik nog iets moet schrijven, maar anders had ik al lang op bed gelegen.
Worden jullie nooit moe of zo?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:05

Ja, we moeten wat beter discussieren! Waar zijn Arabesk, HC, Janderegelaa enzo gebleven.. Huilen

"Al is de smid/bekapper nog zo snel, de paardenlüft achterhaalt hem wel..." Vork

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:06

Basje98 schreef:
Citaat:
Ik denk dat je beter kunt spreken van traditioneel zunige Nederlanders die de smid niet vaak genoeg laten komen.

Maar wat vind je dan van deze:
TB's die het zunig vinden dat je je paard ZONDER ijzers laat lopen...
Ken bv een paard, staat 24 uur per dag op stal, loopt 1x per week in de les voor de kar (in een zandbak dus)... en staat wel het hele jaar op ijzers...??? Die vinden het dus ook onmogelijk dat ik ze zonder ijzers heb (oh wat zijn ze zielig, en dan staan ze ook nog eens zonder deken buiten in de regen... wat raar dat ze nog niet ziek zijn... Lachen )
Ik heb alleen een probleem met de hengst: in de winter had ik m nu ook zonder ijzers, en dat ging nog erg goed, maar van de zomer rijd ik weer veel meer en hij loopt al erg veel in de wei (druk leven als hengst), daarom liep hij z'n hoeven altijd veel te kort en "moest" ik m wel op ijzers zetten... Zijn daar ook oplossingen voor? Omdat hier ook geroepen wordt dat ijzers nooit nodig zijn?

Wat is te kort volgens jou?
En heb je hoefschoenen geprobeerd?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:11

SpikyBlue schreef:
Gulpje schreef:
Bedankt voor de tip, serieus! Maar ik zie er niets in om zelf te gaan klussen aan de hoeven. Ik kan mijn eigen nagels niet vijlen laat staan dat ik aan mijn paard haar hoeven durf te komen. Als je zegt dat het wat vaker moet worden bijgehouden in de zomer zal ik deze zomer de hoefsmid vragen nóg wat vaker bij te houden, hij staat met een paard bij me op stal dus dat komt goed uit Lachen

Haha! Dat is wel makkelijk, zo'n smid aan stal.

Sommige mensen (die ik capabel genoeg acht) geef ik een oude vijl zodat ze zelf de wand rond kunnen houden. Zijn dat dan gelijk NB'ers?
De paarden waar het om gaat hebben wat mindere hoeven, en zo kunnen ze zelf voorkomen dat het gaat brokkelen cq. scheuren (anders zou ik elke twee weken wel bij ze op de stoep kunnen staan..). Verder kom ik daar gewoon elke 7,8 weken voor het verdere kapwerk. En als er iets 'raars' aan de hand is kom ik ook. Dus: nee, geen NB'ers, maar gewoon paardenmensen die geen twee linker handen hebben en weten hoe of wat.. (er komt overigens géén mes aan te pas! Dat is mijn werk). Knipoog

Precies, die je capabel genoeg acht Clown
Al kost het me 1000 euro meer per jaar (overdrijven is ook een vak) dan betaal ik liever dan dat ik zelf iets vreselijk fout doe zelf aan mijn paard haar hoeven. Zelfbescherming, zeg maar!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:15

arno8 schreef:
@Gulpje: ik ken je paard niet. Maar over het brokkelen:

Het zou kunnen dat vier weken net iets te lang is in de zomer.
Bij mijn eigen paarden groeien de hoeven in de winter nauwelijks en in de zomer als kool.

Ik kan in de winter gerust 4 weken niks aan de hoeven doen. In de zomer heb ik dan veels te lange hoeven.

Een hoef die te lang is, gaat brokkelen. Het zou dus kunnen dat de hoeven bij jou in de zomer brokkelen, omdat ze dan te lang groeien. droogte hoeft dus niet per se de oorzaak te zijn. Maar nogmaals: ik weet het niet, ik ken je paard niet.

Ik denk dat daar idd het echt probleem kan liggen, want mijn paard haar hoeven groeien in de winter harder dan in de zomer. En als ze dus gaan brokkelen in de zomer groeit het niet snel genoeg terug waardoor ze dus heel kort komt te staan en ik haar dan liever voor de time being op ijzers zet.
Maar voorkomen is altijd nog beter dan genezen, dus het lijkt me een goed plan om het deze zomer anders aan te pakken, dmv heel frequent te controleren en bij te vijlen.

Verder weet ik inderdaad ook dat je paard het beste soepel kan houden door ze vochtig te houden met water, ipv dicht te kitten met vet Lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:16

opala schreef:
Gulpje schreef:
Nee hoor Opala, je spreekt geen wartaal, maar ik ben nieuwsgierig of je dan misschien denkt dat ik zo'n grote boze en knijperige paardenbeul ben die haar arme paard slechts 1x per jaar laat bekappen, als het daar álles mee te maken heeft.

Dat is geen ogenblik in mijn gedachten opgekomen. Ik ga ervan uit dat iedereen het beste met het paard voor heeft, anders zit je niet op dit forum. Zelf ondervinden is de beste leerschool of iets wel of niet werkt. Ben je tevreden, doe niets, ben je ontevreden, doe het anders.

Dat meende ik ook niet hoor, misschien had ik er een smiley bij moeten zetten Clown

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:17

Zo, en nu heb ik dit topic wel weer even genoeg vervuild! Haha!

Daag!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:18

@Gulpje: zo te horen doe je aardig je best voor je paardje!

@Iedereen: Welteruften! Doei, doei

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:20

Gulpje schreef:
Ik denk dat daar idd het echt probleem kan liggen, want mijn paard haar hoeven groeien in de winter harder dan in de zomer. En als ze dus gaan brokkelen in de zomer groeit het niet snel genoeg terug waardoor ze dus heel kort komt te staan en ik haar dan liever voor de time being op ijzers zet.
Maar voorkomen is altijd nog beter dan genezen, dus het lijkt me een goed plan om het deze zomer anders aan te pakken, dmv heel frequent te controleren en bij te vijlen.

Verder weet ik inderdaad ook dat je paard het beste soepel kan houden door ze vochtig te houden met water, ipv dicht te kitten met vet Lachen

Euh... je hebt mij omgekeerd begrepen, volgens mij groeien de hoeven in de winter juist minder snel dan in de zomer. Klinkt onlogisch, maar daardoor gaan ze in de zomer brokkelen (omdat ze dan te lang worden).
Heb zelf nog geen paarden gezien waarvan de hoeven in de winter harder groeien dan in de zomer. Maar zoveel paarden heb ik dan ook nog niet gezien. De orthopedische evidence based klinische fysiologisch verantwoorde 'stink'smeden/bekappers kunnen je er vast meer over vertellen Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:21

SpikyBlue schreef:

Nagelbijten / Gniffelen ROFL

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:21

SpikyBlue schreef:
@Gulpje: zo te horen doe je aardig je best voor je paardje!

Ik denk dat dat voor iedereen geldt, al doet iedereen het op een andere manier Lachen

Weltrusten!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:23

Heb niet het hele draadje door gelezen (wel stukjes) maar wil hier even mijn ervaringen met een NB plaatsen. Ik woon hier nog niet zo lang dus had in het begin ook geen idee wie te bellen om onze paarden te bekappen. Via de manege waar ik werk werd er iemand geadviseerd. Door hem ben ik even NB af en ben over gestapt op TB waar ik heel tevreden over ben.
Teneerste moesten mijn paarden na 4 weken nadat de NB was geweest weer worden bekapt omdat ze op steltjes liepen en vond hem erg duur (zeker als hij elke 4 weken moet komen). Daarnaast had ik het helemaal gehad met die vent. Eén van mijn paarden had stal rust vanwege een blessure. Hij luisterde blijkbaar niet naar mijn verhaal over Sue en dat hij verzichtig moest zijn omdat ze nogal veel energie had en voordat ik het wist rende Sue als een idioot door de wei (wat dus absoluut niet mocht vanwege haar blessure). Hij had haar vast omdat hij haar 'wilde leren kennen' (jaja, in twee minuten) en liet haar grazen en had haar vast aan het puntje van het touw. Voordat ik iets kon zeggen, bokte ze, liet hij los en weg was ze. Had beter moeten weten natuurlijk en haar zelf moeten vasthouden (stom stom) maar hij had ook beter moeten weten.

Maar goed, dat gaat niet echt over NB. Maar ik moet wel zeggen de TB echt goed werk verricht en een beetje een combinatie doet van NB en TB. Hij komt ook niet aan de straal en vijlt de voetjes mooi rond zodat ze minder snel brokkelen (wat ze dus ook nooit doen).
De TB zegt ook dat puur NB niet geschikt is voor 'huis'paarden. Ze krijgen energie rijk voer en hooi/gras waardoor de hoeven sneller groeien en lopen meestal op zachte ondergrond. Wilde paarden leven schaars en lopen veel op harde ondergrond.

Ik persoonlijk ben wel hoefijzers af. Als ik ooit iets nodig heb om de hoeven te beschermen (te zachte hoeven of platvoeten) met bijv. buitenritten ga ik hoefschoenen gebruiken. In Nederland is dit nog niet zo bekend maar hier worden ze steeds vaker gebruikt en worden ze steeds populairder. Ideale oplossing voor als je meerdere paarden op een wei hebt en bang bent voor verwondingen door ijzers.
Ook is dit een stuk goedkoper dan je paard om de zoveel weken te laten beslaan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:24

arno8 schreef:
Gulpje schreef:

Euh... je hebt mij omgekeerd begrepen, volgens mij groeien de hoeven in de winter juist minder snel dan in de zomer. Klinkt onlogisch, maar daardoor gaan ze in de zomer brokkelen (omdat ze dan te lang worden).
Heb zelf nog geen paarden gezien waarvan de hoeven in de winter harder groeien dan in de zomer. Maar zoveel paarden heb ik dan ook nog niet gezien. De orthopedische evidence based klinische fysiologisch verantwoorde 'stink'smeden/bekappers kunnen je er vast meer over vertellen Haha!

Misschien lijkt het voor mij wel zo, of groeien haar hoeven sowieso niet zo heel hard. Voor mijn gevoel groeien ze iig niet harder in de zomer. Ach ja, ik heb er ook nooit een lineaal naast gehouden Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:44

Gulpje schreef:
Al kost het me 1000 euro meer per jaar (overdrijven is ook een vak) dan betaal ik liever dan dat ik zelf iets vreselijk fout doe zelf aan mijn paard haar hoeven. Zelfbescherming, zeg maar!

Ik heb ook altijd zo gedacht, anders had ik er al veel eerder mee begonnen, "no feet, no horse". Het zelfbekappen heb ik al snel wel willen doen, omdat in deze regio de smeden toentertijd overbezet waren. Het feit dat mijn paard niet het gehele jaar door 24 u. in de wei staat, heeft mij eerder weerhouden een cursus te volgen. Ook het feit dat het maar 1 dag beslaat, trok mij heel erg aan. Na die cursus was het nog steeds niet de bedoeling om het zelf te doen, maar van het een kwam het ander. Mijn graadmeter is de locomotie van mijn paard en dat is met rasse schreden vooruit gegaan en blijft goed, ondanks/dankzij de opstalling. Van verkorte pasjes maken op de harde weg naar een paard met voeten waarmee ze weg weet. Ik hoop dat mijn paard het levenslang zo goed blijft doen op mijn zelfgeknutsel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 00:27

SpikyBlue schreef:
Ja, we moeten wat beter discussieren! Waar zijn Arabesk, HC, Janderegelaa enzo gebleven.. Huilen

"Al is de smid/bekapper nog zo snel, de paardenlüft achterhaalt hem wel..." Vork

Arabesk kan niet heksen en niet overal tegelijk zijn Clown

Soms moet je ook je real life sociale contacten onderhouden Clown Haha! Cool

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 07:37

Ben blij dat Evidence Based nu ook door HC vernoemd wordt - zijn mijn posts toch niet voor niets geweest op dat andere forum...

Fred - EBAN Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:44

Evidence based, what ever. Hoe het in praktijk uitpakt bij je paard, daar gaat het om. Wel: hoe meer theoretische kennis verspreid wordt in NL-taal, hoe meer mensen, en daardoor paarden, daar wat aan kunnen hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:18

janderegelaa leest rustig mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:38

SpikyBlue schreef:

'Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn.'

Ik heb daar geen behoefte aan Knipoog
Het 'gelijk' is irrelevant want niet absoluut en het is mij verder een wórst wat een ander 'víndt' Pling
Heb vandaag circa 6 uur kwaliteitstijd met de paarden nuttig besteed Knipoog

Krijg binnenkort dé italiaanse NietBeslaander een week op bezoek. We zullen geen discussie voeren. Ook aan 'meningen' zullen we geen tijd verspillen. Wel ervaringen uitwisselen. Toétsen.
Onze uitwisseling hééft ons beiden al veel 'opgeleverd' en onder meer ook het WOH-model* leven ingeblazen.

Oh, hij is geen hoefpro trouwens. Net als ik een goedbedoelende paardamateur. Wel een wetenschappelijk pro, een EBM-pro en hij gaat mij voor zéker een dimensie in Complex Adaptief Systeem-denken openen Haha!

Hij kijkt net zo uit naar zijn trip als ik want is razend geïnteresseerd in wat ik hier doe. Niets 'discussie' of 'vínden' maar 'kijk-denk-test-'-ervaringen uitwisselen, léren, win-win.

Ga nu weer even naar buiten, de wei in.

HC

* Wellfare Oriented Horsemanship (in relatie tot Performance-, Money-, etc.- Oriented H. en de uitwisseling over Ego O.H. omvat zowel de kern van het 'natural' als het 'ringdressuur' = feelgood)