eh... wat vinden jullie van deze:
Stinksmid/stinkbekapper
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Bekapper/smid is net geweest
arno8 schreef:Grmpf al die titels...
eh... wat vinden jullie van deze:
Stinksmid/stinkbekapper
Discussie of zo toch?At the and off the day ,we all smell like
Citaat:Ik denk dat je beter kunt spreken van traditioneel zunige Nederlanders die de smid niet vaak genoeg laten komen.
)
Basje98 schreef:Citaat:Ik denk dat je beter kunt spreken van traditioneel zunige Nederlanders die de smid niet vaak genoeg laten komen.
Maar wat vind je dan van deze:
TB's die het zunig vinden dat je je paard ZONDER ijzers laat lopen...
Ken bv een paard, staat 24 uur per dag op stal, loopt 1x per week in de les voor de kar (in een zandbak dus)... en staat wel het hele jaar op ijzers...??? Die vinden het dus ook onmogelijk dat ik ze zonder ijzers heb (oh wat zijn ze zielig, en dan staan ze ook nog eens zonder deken buiten in de regen... wat raar dat ze nog niet ziek zijn...)
Ik heb alleen een probleem met de hengst: in de winter had ik m nu ook zonder ijzers, en dat ging nog erg goed, maar van de zomer rijd ik weer veel meer en hij loopt al erg veel in de wei (druk leven als hengst), daarom liep hij z'n hoeven altijd veel te kort en "moest" ik m wel op ijzers zetten... Zijn daar ook oplossingen voor? Omdat hier ook geroepen wordt dat ijzers nooit nodig zijn?
SpikyBlue schreef:Gulpje schreef:Bedankt voor de tip, serieus! Maar ik zie er niets in om zelf te gaan klussen aan de hoeven. Ik kan mijn eigen nagels niet vijlen laat staan dat ik aan mijn paard haar hoeven durf te komen. Als je zegt dat het wat vaker moet worden bijgehouden in de zomer zal ik deze zomer de hoefsmid vragen nóg wat vaker bij te houden, hij staat met een paard bij me op stal dus dat komt goed uit
Dat is wel makkelijk, zo'n smid aan stal.
Sommige mensen (die ik capabel genoeg acht) geef ik een oude vijl zodat ze zelf de wand rond kunnen houden. Zijn dat dan gelijk NB'ers?
De paarden waar het om gaat hebben wat mindere hoeven, en zo kunnen ze zelf voorkomen dat het gaat brokkelen cq. scheuren (anders zou ik elke twee weken wel bij ze op de stoep kunnen staan..). Verder kom ik daar gewoon elke 7,8 weken voor het verdere kapwerk. En als er iets 'raars' aan de hand is kom ik ook. Dus: nee, geen NB'ers, maar gewoon paardenmensen die geen twee linker handen hebben en weten hoe of wat.. (er komt overigens géén mes aan te pas! Dat is mijn werk).
arno8 schreef:@Gulpje: ik ken je paard niet. Maar over het brokkelen:
Het zou kunnen dat vier weken net iets te lang is in de zomer.
Bij mijn eigen paarden groeien de hoeven in de winter nauwelijks en in de zomer als kool.
Ik kan in de winter gerust 4 weken niks aan de hoeven doen. In de zomer heb ik dan veels te lange hoeven.
Een hoef die te lang is, gaat brokkelen. Het zou dus kunnen dat de hoeven bij jou in de zomer brokkelen, omdat ze dan te lang groeien. droogte hoeft dus niet per se de oorzaak te zijn. Maar nogmaals: ik weet het niet, ik ken je paard niet.
opala schreef:Gulpje schreef:Nee hoor Opala, je spreekt geen wartaal, maar ik ben nieuwsgierig of je dan misschien denkt dat ik zo'n grote boze en knijperige paardenbeul ben die haar arme paard slechts 1x per jaar laat bekappen, als het daar álles mee te maken heeft.
Dat is geen ogenblik in mijn gedachten opgekomen. Ik ga ervan uit dat iedereen het beste met het paard voor heeft, anders zit je niet op dit forum. Zelf ondervinden is de beste leerschool of iets wel of niet werkt. Ben je tevreden, doe niets, ben je ontevreden, doe het anders.

Gulpje schreef:Ik denk dat daar idd het echt probleem kan liggen, want mijn paard haar hoeven groeien in de winter harder dan in de zomer. En als ze dus gaan brokkelen in de zomer groeit het niet snel genoeg terug waardoor ze dus heel kort komt te staan en ik haar dan liever voor de time being op ijzers zet.
Maar voorkomen is altijd nog beter dan genezen, dus het lijkt me een goed plan om het deze zomer anders aan te pakken, dmv heel frequent te controleren en bij te vijlen.
Verder weet ik inderdaad ook dat je paard het beste soepel kan houden door ze vochtig te houden met water, ipv dicht te kitten met vet
SpikyBlue schreef:@Iedereen: Welteruften!
SpikyBlue schreef:@Gulpje: zo te horen doe je aardig je best voor je paardje!
@Iedereen: Welteruften!

arno8 schreef:Gulpje schreef:Ik denk dat daar idd het echt probleem kan liggen, want mijn paard haar hoeven groeien in de winter harder dan in de zomer. En als ze dus gaan brokkelen in de zomer groeit het niet snel genoeg terug waardoor ze dus heel kort komt te staan en ik haar dan liever voor de time being op ijzers zet.
Maar voorkomen is altijd nog beter dan genezen, dus het lijkt me een goed plan om het deze zomer anders aan te pakken, dmv heel frequent te controleren en bij te vijlen.
Verder weet ik inderdaad ook dat je paard het beste soepel kan houden door ze vochtig te houden met water, ipv dicht te kitten met vet
Euh... je hebt mij omgekeerd begrepen, volgens mij groeien de hoeven in de winter juist minder snel dan in de zomer. Klinkt onlogisch, maar daardoor gaan ze in de zomer brokkelen (omdat ze dan te lang worden).
Heb zelf nog geen paarden gezien waarvan de hoeven in de winter harder groeien dan in de zomer. Maar zoveel paarden heb ik dan ook nog niet gezien. De orthopedische evidence based klinische fysiologisch verantwoorde 'stink'smeden/bekappers kunnen je er vast meer over vertellen
Gulpje schreef:Al kost het me 1000 euro meer per jaar (overdrijven is ook een vak) dan betaal ik liever dan dat ik zelf iets vreselijk fout doe zelf aan mijn paard haar hoeven. Zelfbescherming, zeg maar!
SpikyBlue schreef:Ja, we moeten wat beter discussieren! Waar zijn Arabesk, HC, Janderegelaa enzo gebleven..![]()
"Al is de smid/bekapper nog zo snel, de paardenlüft achterhaalt hem wel..."

SpikyBlue schreef:Ja, we moeten wat beter discussieren! Waar zijn Arabesk, HC, Janderegelaa enzo gebleven..