Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

whissie

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:48

Ik zie het topic net Haha!

Ikzelf ben 54 kilo, en rij met een barefoot cheyenne, recreatief, een paar keer per week lichte arbeid.

Ook zie ik dat er al een discussie gaande is/was over of boomloos wel/niet goed is voor een paard zijn rug.

Mijn mening:
Dat moet per paard bepaald worden!!!

reden:
Ik heb een paard met een rugprobeem. Alle soorten zadels MET boom zijn geprobeerd, goedkope, dure, getest, op maat gemaakt, lading geld in gestopt.
Elke keer ging het toch weer mis, het blijft een zwakke plak.
Hij werd elke 2a3 weken, behandeld door een paardenfysio.
Ik had al een keer van de boomloze gehoord en dit kwam ineens weer in mijn hoofd.
Overlegd met de fysio, en met mijn instructrice, en die zeiden: vraag maar testzadels, probeer maar, ik help je mee.
Zo zijn we bij de barefoot cheyenne gekomen. Sinds de eerste tel liep hij er vrijer mee, ontspande zijn rug, hij gaf geen enkele kik als ik opstapte (zelfs geen oortje die draaide)het werkte!!
Sindsdien heeft hij GEEN behandelingen meer nodig, de kussens van een boomzadel zorgde voor de blokkades in zijn rug.
Ik heb het zadel nu een jaar, mijn paard is slechts 1 keer nog los gemaakt, omdat hij zeer miniem vast zat op de bewuste plek, en dit was NADAT hij 3 maanden stil had gestaan en dus niet los werd gereden. Daarna is hij nog niet weer behandeld. wel gecontroleerd, maar geen behandeling nodig.
De fysio was helemaal enthousiast. Hij komt nog regelmatig even checken of het nog steeds goed is, voor de zekerheid en voor mijn gevoel.

Kortom, voor MIJN paard is dit een ideaal zadel. Maar dit hoeft niet voor elk paard zo te zijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:51

griebels schreef:
Is niet altijd waar...
Mijn paard heeft geen pijn van het zadel, het knelt nergens namelijk. Maar omdat het achter niet goed aansluit gebruikt hij daar de spieren meer. Het verband legt hij dus niet met zadel, want omdat hij die spieren anders gebruikt krijgt hij verderop in zijn rug beknellingen. Daar waar geen zadel ligt.
Hij heeft dus wel last van zijn rug, maar linkt dat niet met het zadel...

Oké, je hebt een punt. Maar dan komen alle opgedane theorie en regelmatige controles van zadelmakers naar boven in onze situatie. Een niet correct liggend zadel is dan niet aan de orde.

Ik bedoelde meer dat iets theoretisch volkomen 'onjuist' kan zijn zoals bv. boomloze zadels, maar dat het in de praktijk wel werkt soms en dat men wel op het oordeel van sommige paarden kan afgaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:56

Mijn zadel lag volgens een goede bekende zadelmaker (maak naam niet bekend) goed op mijn paard Ja
Dus ja dit komt imo wel aan de orde Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:57

Schoenmaker, blijf bij je leest. De therapeut kan wel iets zeggen over de effecten van het zadel op de rug van je paard, maar hij is niet opgeleid om iets te zeggen over de pasvorm...

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:59

Wendy schreef:
Schoenmaker, blijf bij je leest. De therapeut kan wel iets zeggen over de effecten van het zadel op de rug van je paard, maar hij is niet opgeleid om iets te zeggen over de pasvorm...

maar die kan wel het effect ervan zien op het gestel van een paard (mits je een goede hebt) en dat heeft menig (goed bekende, aangeprezen) zadelpasmaker bij de mijne niet gekund om het probleem op te lossen. dus een combi van beide schoenmakers zou mooi zijn Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door whissie op 11-02-07 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:00

whissie schreef:
Wendy schreef:

maar die kan wel het effect ervan zien op het gestel van een paard (mits je een goede hebt) en dat heeft menig (goed bekende, aangeprezen) zadelpasmaker bij de mijne niet gekund om het probleem op te lossen

Dat is toch precies wat ik zeg?

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:00

owh, dan snap ik je zin verkeerd

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:02

Ik laat uiteraard kijken of het zadel past, maar dat is alles wat de zadelmaker doet. Verder laat ik het aan de therapeut over Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:02

Citaat:
effect ervan zien op het gestel van een paard

en dan is het dus al te laat..

boomloos is niet ideaal, dat weet ik heel goed. Maar het is een kwestie van keuzes maken, ideaal zou een goed passend boomzadel zijn, maar mijn paard blijft veranderen, het ene moment is hij te dik, dan weer te dun, dan wel bespierd, dan weer minder bespierd. Ik kan niet elke maand een nieuw zadel kopen of mijn zadel aan laten passen, dus dan maar boomloos en hopen dat als hij volgroeit is hij wel een boomzadel op kan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:04

Waarom dan niet een endurance-zadel, zoals een podium... Ik zal proberen een foto te plaatsen van het zadel, zodat je kunt zien dat niet elke verandering in/aan het paardenlichaam effect heeft op dat zadel...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:08

griebels schreef:
Waarom dan niet een endurance-zadel, zoals een podium... Ik zal proberen een foto te plaatsen van het zadel, zodat je kunt zien dat niet elke verandering in/aan het paardenlichaam effect heeft op dat zadel...

Heerlijk zadel, maar mijn Merens was er helaas erg snel uitgegroeid. Knipoog Omdat er niks meer pastte, ben ik op boomloos over gegaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:11

Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:13

Antheman schreef:
griebels schreef:

Heerlijk zadel, maar mijn Merens was er helaas erg snel uitgegroeid. Knipoog Omdat er niks meer pastte, ben ik op boomloos over gegaan.

Dat kan, ik heb ook niet gezegd dat ze er niet uit kunnen groeien, maar niet alle veranderingen hebben effect op dit zadel. Als je paard wat dikker wordt bijv, heb je er met bovenstaand zadel geen last van omdat het zadel kort is Knipoog

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:14

ik ben 50 kilo en heb een barefoot nevada en cheyenne Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:37

Ben 50 kilo, paardje is een zeer fijn arabiertje van 1.48. Kies bewust voor boomloos omdat het minder zwaar is dan een boomzadel. Mocht ik toch een boomzadel kiezen (indien boomloos niet goed bij mijn paardje werkt) dan neem ik een lichtgewicht boomzadel.

Ik wil de trekker dressage endurance aanschaffen, ook omdat die wel echte kussens heeft en zo de ruggegraat goed vrijhoudt en de druk goed verdeeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:11

griebels schreef:
..., maar niet alle veranderingen hebben effect op dit zadel. Als je paard wat dikker wordt bijv, heb je er met bovenstaand zadel geen last van omdat het zadel kort is Knipoog

Wat heeft een kort zadel te maken met een paard wat in de breedte een andere vorm krijgt ??
Sommige paarden veranderen na hun 4 a 5e jaar niet meer, anderen veranderen zowat per seizoen. Is sterk afhankelijk van het ras en hoe men ze houdt (vooral veel weidegang).
En dan hebben we het niet over merries die regelmatig drachtig zijn en ook gereden worden.
Mijn brede/rondgerugde drachtige merrie was direct na het veulenen plots een gratenbak met een duidelijk zichtbare ruggegraat (van bol naar ovaal in 24 uur). No way dat een zadel in beide gevallen goed gepast zou hebben.
Dankzij mijn BM hoef ik niet bang te zijn voor dit soort 'uitzettingen" Lachen
En deze dame heeft genoeg karakter om je direct te laten merken als iets haar niet zint in de zin van pijn in de rug oid.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:23

Huertecilla schreef:
Ik zie dus niet zo goed waarom je fotos zou willen nemen.

Als je lang genoeg wacht hoef je helemaal geen foto's te nemen, dan kan je met het blote oog kijken Knipoog
Hier de rug van een volbloed die als 2 jarige (boomloos) is ingereden. Heeft na zijn carrière als renpaard tot zijn 19 de gewerkt, ondanks deze rug.. kijk maar eens goed. Als een paard pijn toont is het al véél te laat.
Je kan ook goed zien waarom een paardenrug zo weinig beweegelijk is.

Afbeelding

bron

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:07

ik kan de foto niet helemaal thuis brengen wat is dat om hoog gaat? als dat er niet zat zou ik zeggen dat het de rug was maar heb nog nooit iets kats recht op het paard zien staan

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:22

Jen33 schreef:
ik kan de foto niet helemaal thuis brengen wat is dat om hoog gaat? als dat er niet zat zou ik zeggen dat het de rug was maar heb nog nooit iets kats recht op het paard zien staan

Ik neem aan dat je de wervels bedoelt? Want dat is dus wél de 'rug'.

Mooie foto overigens!

Isis

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:24

Volgens mij is er het skelet van een ruiter op gezet Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:24

Er staat nog een ruggegraat van een een ander beest recht achter, vandaar het lijkt alsof er iets recht omhoog komt Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:26

Wendy schreef:
Volgens mij is er het skelet van een ruiter op gezet Lachen

Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:26

Hier een plaatje voor een betere beeld vorming.

Afbeelding

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:32

dubbeldun dat is toch wanneer de groeischijven sluiten?

ah nou zie ik het ook, het is de onderkant van een ruiter idd Clown

wervels zien er dan btw niet goed uit onder de kont van de ruiter.. maar lijkt me sterk dat dat door een boomloze komt eerder van een boomzadel toch?
Laatst bijgewerkt door yyy op 11-02-07 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:32

Ik ben rond de 45 kilo ( k moet aankomen van de dokter, k ben 1.72 lang Bloos ) en ik rijd op Barefoot Cheyenne.