Ikzelf ben 54 kilo, en rij met een barefoot cheyenne, recreatief, een paar keer per week lichte arbeid.
Ook zie ik dat er al een discussie gaande is/was over of boomloos wel/niet goed is voor een paard zijn rug.
Mijn mening:
Dat moet per paard bepaald worden!!!
reden:
Ik heb een paard met een rugprobeem. Alle soorten zadels MET boom zijn geprobeerd, goedkope, dure, getest, op maat gemaakt, lading geld in gestopt.
Elke keer ging het toch weer mis, het blijft een zwakke plak.
Hij werd elke 2a3 weken, behandeld door een paardenfysio.
Ik had al een keer van de boomloze gehoord en dit kwam ineens weer in mijn hoofd.
Overlegd met de fysio, en met mijn instructrice, en die zeiden: vraag maar testzadels, probeer maar, ik help je mee.
Zo zijn we bij de barefoot cheyenne gekomen. Sinds de eerste tel liep hij er vrijer mee, ontspande zijn rug, hij gaf geen enkele kik als ik opstapte (zelfs geen oortje die draaide)het werkte!!
Sindsdien heeft hij GEEN behandelingen meer nodig, de kussens van een boomzadel zorgde voor de blokkades in zijn rug.
Ik heb het zadel nu een jaar, mijn paard is slechts 1 keer nog los gemaakt, omdat hij zeer miniem vast zat op de bewuste plek, en dit was NADAT hij 3 maanden stil had gestaan en dus niet los werd gereden. Daarna is hij nog niet weer behandeld. wel gecontroleerd, maar geen behandeling nodig.
De fysio was helemaal enthousiast. Hij komt nog regelmatig even checken of het nog steeds goed is, voor de zekerheid en voor mijn gevoel.
Kortom, voor MIJN paard is dit een ideaal zadel. Maar dit hoeft niet voor elk paard zo te zijn.