'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:43

Draaf je nu niet een beetje door, Dollemina? Verder is het inderdaad niet erg on-topic.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:45

Ann schreef:
Draaf je nu niet een beetje door, Dollemina? Verder is het inderdaad niet erg on-topic.

Ann, ik geloof dat zelf jij mij om een reactie vroeg en ik geef gewoon antwoord daarop.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:49

Komop, ontopic. Deze discussie kunnen jullie evt per pb oplossen, daar is dit niet de geschikte plek voor.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:50

Je hebt gelijk, ik ben ook niet on-topic. Laten we verder gaan met de 'zielige-paarden-look'.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:03

waar ik dus niets zieligs aan vind Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:25

Er is ook niks zieligs aan, maar het is wel frappant dat een vriendin van mij door een boze kerel werd benaderd 2 jaar geleden...hoe kon zie haar paarden (fjorden) zo in de winter buiten laten staan! Clown)
Het is raar dat mensen die er weinig verstand van hebben bijna gelijk de dierenbescherming willen bellen voor een paard die in de winter, zonder deken, buiten staat.
Met schapen heb ik veel meer medelijden in de regen, komt omdat mijn 2 schapen altijd gelijk de schuilstal in vluchten als er één drup regen valt, terwijl m'n shet lekker buiten blijft!
Ben er ook mee eens dat paarden van alle rassen zich prima kunnen aanpassen, koudbloed, warmbloed, volbloed: heb 't zelf gezien, vond het in het begin wel een beetje zielig...maar ze hadden al snel een lekkere dikke wintervacht. Zo koud zijn de nederlandse winters ook niet.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:35

precies, ze passen zich aan. mijn paardjes zijn nu ontzettend aan het verharen, omdat het gewoon niet zo koud is.
schapen en paarden zijn wel behoorlijk verschillend van elkaar hè Knipoog . voor een schaap lijkt het mij ook niet echt fijn om in de regen buiten te staan, die hebben zoo een enorme vacht. denk dat dat echt loodzwaar wordt Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:42

Ik denk dat het (helaas) bij deze tijd hoort. Een paard wat in de modder staat wordt al gauw zielig gevonden. Het is tegenwoordig zo normaal om een paard onder dekens op stal te zetten dat de natuurlijke uitstraling van een paard niet mooi gevonden wordt (wintervacht, modder etc.)
Het past helemaal in deze tijd om een paard op te doffen en setjes te hebben en zelfs de kleding van de ruiter aan te passen aan de kleur van schabrak/beenbeschermers etc.etc. Boos!

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:07

hahahaha duidelijk geen setjes fan!!
ik ook niet hoor, waarom zou ik in g*dsnaam setjes en dekjes in matchende kleuren kopen...
niet dat de ruiters het niet mogen kopen in mijn ogen maar ik zelf persoonlijk vind dat iets te ver gaan!!

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:11

ik vind het vaak wel zielig omdat heel veel paarden die zonder deken staan geen eens een wintervacht hebben!!

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:13

hmm volgens mij valt dat wel mee, een vacht hoeft niet lang te zijn als ie maar dik is, veel onderwol/ondervacht in zit dan is een paard wel verzekerd van een warm jasje hoor...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:14

Nou, dan zullen ze het wel niet koud genoeg hebben gehad, denk je ook niet? Als mijn paard het (te) koud heeft, heeft haar vacht zich binnen een week aangepast door langer/wolliger te worden.

Edit: was een reactie op Arlette_love.
Laatst bijgewerkt door Ann op 04-01-07 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:16

Sorry hoor, maar mag ik even keihard lachen om mensen die roepen dat mijn paard zielig is, omdat 'ie buiten staat??? Kom dan maar eens even bij hem en de kudde kijken. Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:19

Ik vind best dat paarden en pony's dag en nacht buiten kunnen staan, mijn paarden blijven bij mooi weer ook buiten, maar dat vind ik wat anders dan in de modder staan! Als ze dan buiten staan vind ik dat je je paard in ieder geval een droog stuk land moet kunnen geven en het liefst ook nog een beschutte plek.
Dat paarden liever buiten blijven vind ik ook niet altijd waar. Als het waait en regent gaan die van mij hard lopend mee naar binnen of staan zelfs al voor het hek, terwijl ze buiten onbeperkt kuil hebben. Volgens mij is dat ook juist doordat mijn wei niet echt droog is (ze willen dan niet liggen) en het hier ook vreselijk kan waaien. Ze gaan met plezier op stal.
In een droge wei zien paarden er ook niet zo zielig uit omdat ze niet onder de prut zitten maar lekker pluizig zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:30

Mijn paard rolt heel graag in de modder. Heb ik hem net een beetje toonbaar gemaakt, zodra hij in het land is gaat hij lekker liggen rollen..... Vingers aflikken Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:22

Mijn paarden zoeken juist een hoog stukje op met zand. Smaken verschillen blijkbaar, die van mij houden niet van prut.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:28

Mijn paard kan zelf kiezen of hij op droge of natte grond kan staan, als het geregend heeft. Hij houdt erg van zichzelf smerig maken, ligt vaak te rollen enzo. Ik maak me er niet meer druk over. Mensen willen vaak dat paarden er 'mooi' uitzien, maar veel paarden zullen zich er niet druk over maken.

Zet mijn paard maar eens 10 minuten op een stal en je zult zien, waar hij gelukkiger is. Hij is erg sociaal en houdt van rennen, kroelen met zijn weidegenootjes, wil alles zien en meemaken en grazen. Zijn vacht is lekker wollig, hij is gezond, mooi en vrolijk. Niets triest etc. Hij is nog geen 3 jaar, dus ik ga hem echt niet 'opsluiten' op stal en ook in de toekomst blijft hij gewoon lekker buiten staan. Niets mooiers dan een kudde in zo'n mooi gebied. Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:12

Je hoort wel vaker dat paarden graag naar binnen willen als ze gewend zijn om op stal te staan. Neem nou onze jonge hengsten. Die staan elke zomer dag en nacht buiten, 's winters staan ze 's nachts in een loop stal. Het heeft 2 week geduurd voordat ze door hadden dat ze 's nachts naar binnen moeten en dat deden ze vooral omdat er dan een paar kilo biks op hun licht te wachten. Nu zit het helemaal in hun systeem en zijn ze het gewend, zo zijn de meeste paarden ook gewend om als het regend naar binnen gehaald te worden.

Ik vind het altijd erg moeilijk. Mijn paard staat overdag altijd buiten, en soms staat hij wel eens bij het hek te smeken of hij naar binnen wil. Moet ik hem dan naar binnenlaten? Ik weet dat hij regenproof is, dus koud zal hij het niet hebben. En als ik hem op stal zet zal hij naar een minuut bedenken dat het buiten toch leuker was. t word hoog tijd dat ik een schuilstal krijg Vork

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:38

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de reactie van Russel...

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:31

Afbeelding

arm paard zielig in de modder Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:50

ik heb mijn fjord ook buiten staan, gewoon altijd.
maar die blubber, die ben ik wel echt helemaal zat aan het worden.
\altijd alles nat en vies.
en altijd als ze nat is kan ik niet rijden.
en met de lange vacht kan ik niet goed zien of ze ergens een wondje heeft ofzo.
geef mij maar de zomer.
maar voor het paard maakt het volgens mij niet zoveel uit, ze is vrolijk en gezond, soms wel shagga als het hard waait ofzo.
maar in de zomer heb je de dazen weer, dus zo is er altijd wel iets.
al zie ik wel dat Marigold echt geniet als de zon schijnt.
en als haar vacht dan droog is borstel ik snel alle zand enzo er uit.

voor mn eigen iddee zou ik wel heel graag een schuilstal willen, met een droog strobed erin.
maar ik moet nog uitzoeken of dat haalbaar is.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:56

Bertuss schreef:
Hoe denken jullie hierover, denken jullie dat jullie paarden het fijn vinden om zonder deken te staan?

goh... doen ze dat in de natuur ook niet?! Rolleyes

ik vind het onzin om te zeggen dat paarden er slecht uitzien in de winter. het ziet er juist goed uit bij mijn paarden. lekker onder een laag modder en staan heerlijk buiten in de regen met een schuilstal als ze willen schuilen maar 9 van de 10 keer tref ik ze met regen buiten aan.

een glimmend paard die netjes geschoren onder een deken staat en op stal staat omdat zijn wei onder water staat en er geen buitenbak is om hem erin te zetten, die vind ik er pas slecht uitzien. sommige paarden komen alleen hun stal maar uit voor het ene uurtje rijden om vervolgens met een dikke deken de stal weer in gegooit te worden omdat het buiten te koud is.

nee ik ben het dus absoluut niets eens met je 'stelling'

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:03

mijn pony staat ook 42/7 buiten, altijd gedaan, en ze vind het heerlijk hoor, indy zie je niet in de stal staan hoor, liever in de regen, maargoed, indy is ook wel een beetje een rare Clown en ik moet toegeven dat ze er niet uitziet als een prinsesje in de winter, maar ik vind het niet erg, en zij duielijk oo niet hoor, vrolijk in de modder rollen Haha! EN ze is nog nooit van haar leven ziek geweest, dus dat vind ik toch ook wel een goed teken

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:08

Ik heb mijn jaarling 24/7 buiten staan in een groepje pony's. Ik had eerst wel het plan om een schuilstal te bouwen, maar ik merk aan niets dat ze het erg vind om buiten te staan. Ze ziet er altijd vrolijk uit, heeft idd een gigantische vacht maar ze is niet verschrikkelijk vies. Als er iemand in de wei komt, gaat ze altijd naar je toe even gezellig doen, en als ze het zat is loopt ze weer terug naar de andere pony's. Ze is gezond en heeft een goede weerstand, terwijl er onder de paarden die wel onder een deken staan en 's nachts op stal gaan een aantal lopen met schimmel. Overdag lopen ze naast de 24/7-weidepaarden en die hebben nergens last van.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:48

Nienke schreef:
Santos_ schreef:
Vooral als het regent vind ik het zielig.

Maar wat nou als je een paard hebt met een open schuilstal, waar ze dus altijd in kunnen gaan, dat in een flinke regenbui evengoed buiten blijft? Is het dan nog steeds zielig? (Overigens heeft mijn paard nu geen schuilstal, maar toen ze die wel had ging ze er ook met regen níet in staan. En nee, het regende niet naar binnen in de schuilstal, hij was goed water en winddicht Knipoog )

Ik denk dat veel mensen paarden in de regen er zielig uit vinden zien vanwege de manier waarop ze gaan staan: kont in de wind en hoofd naar beneden. Maar dat is natuurlijk niet omdat ze verdrietig zijn, alleen maar omdat ze dan het minste last hebben van de regen.

Heb je helemaal gelijk in, en ben ik ook vergeten bij te zetten. Als ze maar een schuilstal hebben waar geen water en wind in komt met een lekkere laag stro vind ik het prima! Knipoog