Hoe denken "Naturals" over topsport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Hoe denken "Naturals" over topsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:37

Die lezing van Eric van Breda heb ik ook gehoord...
hij benadrukte daar ook de afwisseling van training, en dat zou dan bij bijv. dravers al mank gaan, denk ik?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:40

Ik heb een keer naar de KNHS gemaild waarom je niet bitloos mag starten. Ik heb het mailtje helaas niet bewaard, stom. Maar het kwam erop neer dat je bij dressuur met een bit moet rijden omdat dit hoort bij de traditionele uitrusting. Bij springen geldt dit niet, dus mag je gewoon bitloos starten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:45

Cer schreef:
Die lezing van Eric van Breda heb ik ook gehoord...
hij benadrukte daar ook de afwisseling van training, en dat zou dan bij bijv. dravers al mank gaan, denk ik?

Want? Heel veel dravers worden ter afwisseling ook dressuurmatig gereden, dat zou je als krachttraining kunnen zien, en het voor de kar lopen als duurtraining. Zo hebben wij ze in het verleden altijd getraind. Mijn merrie kwam alleen voor het snelwerk voor de kar, verder werd ze onder het zadel gereden - dressuurmatig en eens in de week naar het park, heuvels op en af galopperen. Bij de meeste professionele trainers zit werk onder de man in het "trainingspakket".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:48

Daarom stond er ook "denk ik" achter het zinnetje.... Knipoog

Bedankt voor de toelichting.
Ik dacht (let op het woordje 'dacht') dat de meeste dravers niet dressuurmatig getraind werden. Ik zie ze wel eens onder zadel lopen, maar dan lopen ze nog over de baan.
Nu ken ik niet veel dravers, dat zal ermee te maken hebben Tong uitsteken

Van Breda zegt idd dat dressuurpaarden meer duursport zouden moeten doen, en omgekeerd. Dus een duursporter (endurance, rennen, draven e.d.) zou de oefeningen tot de M/Z moeten kunnen uitvoeren.
Ik weet niet precies hoe hij dat meet trouwens...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:02

Lenneke_ schreef:
Maar het kwam erop neer dat je bij dressuur met een bit moet rijden omdat dit hoort bij de traditionele uitrusting. Bij springen geldt dit niet, dus mag je gewoon bitloos starten.

Bij dressuur beoordeeld de jury de ruiter op HOE hij iets uitvoert. Om ruiters goed te beoordelen moeten daarom alle voorwaarden en omstandigheden zoveel mogelijk gelijk zijn. Daarom moeten ruiters op wedstrijden ook altijd een tenue aan en kunnen zij slechts kiezen uit beperke optomingsmogelijkheden die allen een soortgelijke werking hebben. Zo kan de jury de ruiters het beste vergelijken.

Bij springen maakt het niet zoveel uit HOE je rijdt zolang je maar zoveel mogelijk hindernissen foutloos neemt. Daarom is er bij het springen meer keuze qua optoming

promptertje schreef:
Want? Heel veel dravers worden ter afwisseling ook dressuurmatig gereden, dat zou je als krachttraining kunnen zien, en het voor de kar lopen als duurtraining.

Bij ons in de buurt zitten ook veel draverijen en die trainen bijvoorbeeld regelmatig op het strand of in de polder. Soms zie je ook wel eens dat ze een paard voor de sulky hebben en er nog eentje achter hebben lopen als handpaard. Genoeg afwisseling volgens mij...

Oreo schreef:
In mijn ogen is het zo dat de (sportgerichte) ruiter het paard sterker en elastischer maakt dan het "van nature" is. Het paard moet dan qua gezondheid, bouw en karakter dus wel geschikt zijn om in een bepaalde sporttak getraind te kunnen worden.

Precies. En doorgaans hebben topsportruiters heel goed door wat voor vlees ze in de kuip hebben. Een paard dat 'het' niet helemaal heeft verdwijnt al snel van het erf. Een topsportpaard trainen kost veel geld, dus ze bekijken een paard wel 3 keer of hij het wel aankan voordat ze er in gaan investeren.

Oreo schreef:
Ik las ook dat topsport-paarden vaak vroeg versleten zouden zijn. Als je bv. kijkt naar de broers Whitaker (springen) dan valt dat reuze mee.

Ach, hoge bomen vangen veel wind. Ik denk dat er meer paarden verslijten bij wannabe's en kneuers die zonder enige ervaring/verstand/ruitergevoel aan een jong paard beginnen.

Overigens zijn er tal van ex-topsportpaarden die een hele repectabele leeftijd hebben (bereikt). Bovendien zie je vaak dat topsportpaarden soms op hun 15e al met pensioen gaan en de rest van hun leven lekker op het land lopen. (kijk bv. naar de ex-toppaarden van Tineke Bartels)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:09

jasmijn78 schreef:
Bij ons in de buurt zitten ook veel draverijen en die trainen bijvoorbeeld regelmatig op het strand of in de polder. Soms zie je ook wel eens dat ze een paard voor de sulky hebben en er nog eentje achter hebben lopen als handpaard. Genoeg afwisseling volgens mij...

Dat is niet de afwisseling die bedoeld wordt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:36

fransje23 schreef:
Heeft iemand ook de complete tekst van dat onderzoek van Erik van Breda?

Helaas. Ik heb om een artikel oid gevraagd, maar hij liet me weten dat het onderzoek gefinancierd is door de industrie en dat de data eigendom van hen zijn (en dat de industrie niet echt gelukkig was met de uitkomst).

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:50

Wat vinden jullie vriendelijker: Een hackemore (weet niet hoe je het schrijft Haha! ) of een bit. Met een hackemore werk je op een gevoelig deel van de neus. Ik heb weleens een schedel van een paard gezien en het neusbot is flinterdun.
Zelf rijd ik met een dubbelgebroken bustrens en heb het gevoel dat dat vriendelijker is. Dan ben ik zelf heel voorzichtig met de mond van mijn paard, dus wat dat betreft is het een lastige vraag. Vork

@Nadya: Bedankt voor je toelichting!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:59

AnnemiekvM schreef:
Wat vinden jullie vriendelijker: Een hackemore (weet niet hoe je het schrijft ) of een bit. Met een hackemore werk je op een gevoelig deel van de neus. Ik heb weleens een schedel van een paard gezien en het neusbot is flinterdun.

Volgens mij lopen er al genoeg topics over bitten/bitloos/hackamores...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:15

Oké, zoek ik wel verder.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:33

Een hackemore hoort niet op het zwevende neusbeen, net als alle andere bitloze optomingen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:16

Citaat:
Ik denk dat er meer paarden verslijten bij wannabe's en kneuers die zonder enige ervaring/verstand/ruitergevoel aan een jong paard beginnen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. De gemiddelde ruiter verdiept zich totaal niet in het paard zelf, maar wil zo snel mogelijk Z2 rijden en dan maakt het niet uit hoe je daar komt en op welke manier.
Ik ben zelf absoluut geen wedstrijdruiter, maar wil wel mijn paard in de toekomst de meest moeilijke oefeningen aanleren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:30

jasmijn78 schreef:
Ach, hoge bomen vangen veel wind. Ik denk dat er meer paarden verslijten bij wannabe's en kneuers die zonder enige ervaring/verstand/ruitergevoel aan een jong paard beginnen.

Overigens zijn er tal van ex-topsportpaarden die een hele repectabele leeftijd hebben (bereikt). Bovendien zie je vaak dat topsportpaarden soms op hun 15e al met pensioen gaan en de rest van hun leven lekker op het land lopen. (kijk bv. naar de ex-toppaarden van Tineke Bartels)

Dat ben ik ook zeker met je eens.
Ik denk dat er veel paarden inderdaad verslijten door de wanna-be's. Mensen die niet nadenken over het hoe en waarom van iets. Maar denken dat het zo hoort en niet verder kijken dan hun neus lang is.

Bonfire is toch ook een paard die ook toen hij niet meer zo piepjong was nog erg goed presteerde. (Anky is toch altijd een geliefd voorbeeld).

Opmerkelijk trouwens van die Erik van Breda dat hij wel de conclusies van dat onderzoek dan zomaar mag publiceren. Het is natuurlijk makkelijk schermen met uitkomsten van een onderzoek waarbij niemand kan controleren of het echt waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:44

Ik vind het ook jammer, fransje. En had er graag over willen lezen.

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:32

sannuhh schreef:
@xxLientjexx:

Waarom mag je je paard niet een keer een schopje geven, iedereen doet dt wel eens! Of je nu op wedstrijd bent of niet. Ik vind het niet zo dat je er op los mag rammen, want daar kan ik totaal niet tegen. Ik ben best wel iemand die veel dingen gauw ''zielig'' kan vinden. En dan in de zin van, een paard probeert mij met opzet eraf te bokken, ik ga er heel hard om lachen omdat ik het wel grappig vind. Iemand anders had er al lang op los geramd, ik ben dan nog bijna in staat om te zeggen dat ik dat zielig vind.
Maar ik vind niet dat als je je paard een keer een schop(je) geeft, dat je dan geen topsporter bent......
Ieder zijn eigen mening!

Met een schop geven wat ik zei bedoel ik niet eerst kuitspieren aanspannen! Ik vind dingen ook al gauw zielig. Ik vind topsport gewoon niet de 'top'! Voor mij is 'Top'-sport een grote band met elkaar, waardoor je veel vertrouwen in elkaar hebt, dat is voor mij 'top'. En die verzamelde galop is trouwens ook niet al te best maar het word wel gebruikt in topsport!

Gr.Lientje

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:59

Is het misschien interessant om het stuk over voeren apart te bespreken?

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:02

Cer schreef:
Is het misschien interessant om het stuk over voeren apart te bespreken?

haha! da's een beetje waarom ik ook dat topic heb gestart

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:06

Wil je dat ik bovenstaande voerreacties daarbij zet om het bij elkaar te houden?

*edit*
Zo, door een heeeele slimme actie ben ik alle interessante posts over voeren die hiertussen stonden, kwijt geraakt. Positief puntje: ik weet nu hoe het wel moet Bloos
Excuses aan de posters over voer, maar misschien willen jullie het nogmaals melden in het topic over krachtvoer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:52

Ik denk dat topsport en "natural" wel bij elkaar kunnen passen. Ik heb zelf veel wedstrijden gereden en toch vrij hoog gekomen in de dressuur. Op een in mijn ogen meer normale dan natural manier althans vroeger heette het gewoon normaal. Dus zonder dwang samenwerken met je pony. Je doet er mischien wat langer over maar het kan wel. De pony's liepen altijd buiten zonder deken, krachtvoer, peesbescherming, hulpmiddelen. Alleen een zacht rubber bitje omdat dat helaas moest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:58

Cer schreef:
Wil je dat ik bovenstaande voerreacties daarbij zet om het bij elkaar te houden?

*edit*
Zo, door een heeeele slimme actie ben ik alle interessante posts over voeren die hiertussen stonden, kwijt geraakt. Positief puntje: ik weet nu hoe het wel moet Bloos
Excuses aan de posters over voer, maar misschien willen jullie het nogmaals melden in het topic over krachtvoer?

Haha! (ben ook mod op een ander forum en heb het zelf ook wel eens gehad..)

Ik zal een samenvatting in het andere topic zetten. Het hele verhaal kan ik niet 1,2,3 meer herhalen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:06

xxLientjexx schreef:
Ik vind topsport gewoon niet de 'top'! Voor mij is 'Top'-sport een grote band met elkaar, waardoor je veel vertrouwen in elkaar hebt, dat is voor mij 'top'.

Een band met elkaar hebben en sport zijn twee hele verschillende dingen. Bij sport in de zin van topsport komt een wedstrijdelement kijken, dus wie de beste is. En uiteindelijk moet een topsportpaard veel vertrouwen in zijn ruiter hebben, anders levert hij geen topprestaties.

Topsport is een ultime test voor het vertrouwen van een paard in zijn ruiter. Een paard dat zijn ruiter niet vertrouwd laat zich bijvoorbeeld echt niet over een parcours van 1.60 sturen.

xxLientjexx schreef:
En die verzamelde galop is trouwens ook niet al te best maar het word wel gebruikt in topsport!

Ik begrijp niet zo goed waar je deze 'wijsheid' vandaan haalt??? Als je zulke çonclusies'hier neer zet, beargumenteer ze dan ook even.

karuna schreef:
Ik denk dat topsport en "natural" wel bij elkaar kunnen passen. Ik heb zelf veel wedstrijden gereden en toch vrij hoog gekomen in de dressuur.

Wat versta jij onder 'vrij hoog'? Ik (en de KNHS) verstaan daaronder ZZ-licht en hoger of springen 1.30m en hoger). Alles wat daaronder zit is niet 'vrij hoog' en vraagt van een normaal gezond paard ook geen mega inspanning. Daarom kun je op basis-niveau ook makkelijk met eenvoudigere verzorging/middelen/voeding aan toe.

karuna schreef:
Dus zonder dwang samenwerken met je pony. Je doet er mischien wat langer over maar het kan wel.

Topsport gaat ook niet gepaard met dwang hoor. En hoe lang je er over doet ligt aan de capaciteiten van jezelf en je paard/pony. Niet aan of je hem wel/niet een dek of peesbeschermers omdoet. Op basisniveau maken dergelijke zaken geen wereld van verschil.

Een paard dat op GP niveau loopt daarentegen kan wel een schepje krachtvoer gebruiken, en die trap je na de training ook niet meer even zonder dek het land in midden in de winter.