Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:24

ik verkoop mijn paard nooit.

Als ik niet meer voor hem kan zorgen om wat voor reden dan ook, gaat hij naar iemand die dezelfde ideeën als ik heeft.
Dat is allang geregeld, eigenlijk sinds de aanschaf al. Zij is meegegroeid in mijn proces van normal naar natural en staat daar ook helemaal achter.

Mijn paard wordt niet (meer) bereden en is dus zoals hierboven gezegd is een grasmaaier, een grasmaaier die reageert op lichaamstaal en die wandelen erg gezellig vindt. Een normal zou er helemaal gek van worden en er niets mee kunnen........ en ik spreek uit ervaring, want dat kon ik vroeger ook niet Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:40

Morrie schreef:
ik verkoop mijn paard nooit.

Als ik niet meer voor hem kan zorgen om wat voor reden dan ook, gaat hij naar iemand die dezelfde ideeën als ik heeft.
Dat is allang geregeld, eigenlijk sinds de aanschaf al. Zij is meegegroeid in mijn proces van normal naar natural en staat daar ook helemaal achter.

Mijn paard wordt niet (meer) bereden en is dus zoals hierboven gezegd is een grasmaaier, een grasmaaier die reageert op lichaamstaal en die wandelen erg gezellig vindt. Een normal zou er helemaal gek van worden en er niets mee kunnen........ en ik spreek uit ervaring, want dat kon ik vroeger ook niet Clown

Ik snap dat laatste stuk niet. Bedoel je dat een normal gek zou worden als hij of zij niets met het paard zou kunnen doen zoals berijden.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:42

@tinkerloos: jij reageerde een aantal pagina's dat het je niet kan boeien hoe iemand zijn paard houdt en vindt het (logischerwijs) vervelend dat de naturals en de niet-naturals elkaar zo in de haren vliegen. Jij geeft aan dat jouw paard ook vanwege gezondheidsproblematiek op deze manier gehouden moet worden. Je doet wel een beetje hetzelfde als degenen die jouw "aanvallen". Niet ieder niet-natural gehouden paard krijgt ijzers, wordt geschoren enz.. Ik heb een 4-jarige ruin en die heb ik dus dit jaar nooggedwongen moeten scheren omdat als hij alleen bij het in de wei staan hij bij een printje trekken zeiknat werd, maar hij heeft bijv. geen ijzers omdat ie keiharde en goede voeten heeft en probeer ik het zolang mogelijk zo te laten. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen dat de meeste mensen het zo goed mogelijk voor hun paard willen regelen en dat idd niet ieder paard hetzelfde kan worden gehouden en laten we elkaar dus gewoon in waarde laten. Overigens hoop ik niet dat ik nooit meer in de situatie kom dat ik mijn paard moet verkopen, dit is mij 1x overkomen en is vreselijk. Uiteraard is het handig je paard bij iemand onder te brengen die er dezelfde maatstaven op na houdt als jij. Ik heb haar toendertijd weggegeven zodat ik er nog enigzins zicht op had en naar volle tevredenheid.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:52

Mijn paard verkoop ik, mocht het ooit ter sprake komen, niet aan iemand die hem niet hetzeflde biedt als wat hij nu heeft.
Simpelweg om de reden dat ik zie hoe goed hij nu in zijn vel zit en hoe hij was toen hij op een 'normal' stal stond.

Ook als 'de' klik er zou zijn en iemand zou hem in een box willen houden zonder contact met andere paarden dan gaat het echt niet door.
Uiteraard zou die iemand ook vanuit het paard moeten denken en niet vanuit het 'brommerprincipe" (als ik gereden heb zet ik hem weer in de hoek tot ik weer ga rijden, als hij het niet doet dan kom ik ook niet want dan kan ik niet rijden).

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:58

Sizzle schreef:
Het zou dierenmishandeling zijn om haar ineens 24/7 buiten te zetten.
Ze heeft aanleg voor sarcoiden. Zonder vliegendeken ontwikkeld ze iedere winter nieuwe sarcoiden. Sinds ik een goede (lees: dure) vliegendeken gebruik is dat over. Maarja een vliegen deken is niet natural natuurlijk.

.

Hoezo is een vliegendeken niet natural? Als ''natural'' leef je je toch in in je paard , en kijk je goed naar zijn behoefte, en daar pas jij je toch naar aan?
Ik vind het nogal vreemd om dit soort dingen te lezen , en snap niet dat mensen dit zomaar aannemen?!!

Als ik mijn paarden zou moeten verkopen , dan zou ik ze verkopen aan mensen die de paarden op waarde weten te schatten , en dan bedoel ik niet de finaciele kant!
Ik heb al eens een tuiger veulen verkocht , en gelukkig zag ik een enorme duidelijke klik met de koper en het paard.
Helaas is dit paard wel met drie jaar volledig ingereden , maar ik heb haar verkocht , en heb hier geen inbreng meer in.
Ze is nog steeds het lievelingetje van deze mensen , en dat geeft mij een goed gevoel , ook al staat ze nu op ijzers etc. Daar heb ik niets meer mee te maken....

Ik zou zowieso nu een advertentie plaatsen op hn oid , en niet meer op marktplaats oid...

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:00

Hmm interresante stelling lees ik nu,
maar iemand die echt natuurlijk bezig is met zijn dieren
zal zijn dier niet verkopen, en het dier zal ook geen anderen op zijn
rug toestaan als de eigenaar, verder moet het dier helemaal beleerd worden.
het werkt gewoon niet. het is als een kettingzaag kopen als je een trekker nodig hebt.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:03

Met alle respect voor diegene die graag hun paard "natural" houden (moet je zelf weten). Maar als je dan graag het natural wilt houden, hoort daar ook geen stalling bij, en hoort het paard dan te leven in de vrije natuur. Of zie ik het verkeerd?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:08

Dat leggen we al zo vaak uit: stréven naar een zo natuurlijk mogelijke manier van paardenhouden.

Dat hoeft niet te betekenen dat je je paard meteen naar de poesta brengt Boos!

En dat is vervolgens ook géén excuus om je paard dan maar een flink aantal uren per etmaal op stal te zetten.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:09

Beetje off topic...
Ik heb de mogelijkheid om de paarden zelf laten te bepalen wat ze willen. Ze hebben een windvrije , waterdichte inloopstal met rubbere matten , beton en een oude stal ,die bij de inloopstal betrokken is ,met een dikke laag stro...
Waar liggen ze? Buiten! op een grote bult witzand , in de bak , regen of geen regen. En ik voel mij er gelukkig bij , want ze kunnen gewoon zelf kiezen!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:12

Foresttravel schreef:
het werkt gewoon niet. het is als een kettingzaag kopen als je een trekker nodig hebt.

ik heb ook een hele relatie met mijn paard. En iemand anders op zijn rug is een hele opgave. Behalve bij mensen met een handicapt.
Vind vaag dat dit alleen voorkomt bij natural

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:14

Mijn paard rijdt met iedereen, kinderen, volwassenen. Ik vind ook dat een paard af en toe bereden moet worden door een ander, om niet vast te roesten in gewoontes van de vaste ruiter.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:17

oensan schreef:
@tinkerloos: jij reageerde een aantal pagina's dat het je niet kan boeien hoe iemand zijn paard houdt en vindt het (logischerwijs) vervelend dat de naturals en de niet-naturals elkaar zo in de haren vliegen. Jij geeft aan dat jouw paard ook vanwege gezondheidsproblematiek op deze manier gehouden moet worden.
Heb ik wat gemist??
Gezondheidsproblemen???
Ben je zelf niet lekker ofzo??
Mijn paard is kerngezond,heeft nooit iets,en er is nog nooit een DA bij geweest om iets.
(ja,voor de jaarlijkse enting)

Ik post eigenlijk niet meer in dit topic,want er wordt toch niet geluisterd,maar omdat je je nu aan mij richt zal ik even antwoord geven.

Als je mij even kan quoten waarin ik zeg dat ik mijn paard natural hou vanwege gezondheidsproblemen dan heel graag!!

Ik doe dat namelijk heel bewust,dat natural mijn paarden houden,het is een manier van leven,en keuzes maken,net als dat jij dat waarschijnlijk op jou manier weer doet.
Maar mijn paarden zijn kerngezond.
(wat zouden ze dan voor gezondheidsproblemen hebben volgens mijzelf?) Koe

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:27

Zo he, voel jij je wel lekker door zo te reageren! Pfff het zit je nogal hoog, jij geeft de naturals echt een goede naam! Mijn excuus dat ik het stukje van gezondheidsredenen met een ander stukje hebt verward, maar jouw reactie gaat werkelijk nergens over. Als je er niet tegen kunt dat er mensen reageren ( of ze nou iets met een ander stukje verwarren of niet zoals ik) moet je ook niet gaan posten! Mijn reactie was ook normaal en ik viel jou ook helemaal niet aan. Ik wens je alle plezier toe met het houden van je paard(en) en denk om je bloeddruk! Boos!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:36

die van mij heb ik dag en nacht in het land gezet vanwege gezondheidsredenen en omdat het geen stalpaard is maar een buitenpaard...

Maar als elke vorm van dekens not-done zijn, inclusief eczeemdekens, dan wordt mijn pony dus inderdaad niet verkocht aan zo'n "natural", want dan kun je hem na een tijdje naar de slager brengen omdat hij gek wordt van de jeuk en zichzelf helemaal kapotschuurt...

Ik heb niet de behoefte mensen in hokjes te stoppen, en hoop dat mensen dat bij mij ook niet doen...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:42

oensan schreef:
Zo he, voel jij je wel lekker door zo te reageren! Pfff het zit je nogal hoog, jij geeft de naturals echt een goede naam! Mijn excuus dat ik het stukje van gezondheidsredenen met een ander stukje hebt verward, maar jouw reactie gaat werkelijk nergens over. Als je er niet tegen kunt dat er mensen reageren ( of ze nou iets met een ander stukje verwarren of niet zoals ik) moet je ook niet gaan posten! Mijn reactie was ook normaal en ik viel jou ook helemaal niet aan. Ik wens je alle plezier toe met het houden van je paard(en) en denk om je bloeddruk! Boos!
Wat heeft mijn reactie nou te maken met de goede naam van de naturals??
Zijn alle normals door jouw verkeerde post opeens allemaal aan een bril toe??
Pfff..het zit jou ook erg hoog zo te lezen.
En als jij er niet tegen kan dat ik op jou reageer als je mij verkeerd quote,dan moet je zelf niet posten.
Je zegt gewoon dat mijn paard wegens gezondheidsproblemen zo gehouden word,vind je het gek dat ik boos wordt?
(ik vraag alleen of je jezelf wel lekker voelt??)
Aan jou verkoop ik mijn paarden dus never nooit niet,al zou je ze 24/7 op de wei houden.

En voor wie mij nu nog aanspreekt of quote in dit topic,ik reageer hier niet meer,dus als je iets kwijt wil,dan pb je maar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:49

Ik qoute Djilan maar even, want de discussie verloopt verre van gezellig.

Djilan schreef:
Mensen, nogmaals svp on topic blijven! Geen discussie over wie nou wel of niet goed bezig is. Dit gaat over of je je paard zou verkopen aan iemand die anders met paarden omgaat dan jij zelf.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:58

joyce B schreef:
die van mij heb ik dag en nacht in het land gezet vanwege gezondheidsredenen en omdat het geen stalpaard is maar een buitenpaard...

Maar als elke vorm van dekens not-done zijn, inclusief eczeemdekens, dan wordt mijn pony dus inderdaad niet verkocht aan zo'n "natural", want dan kun je hem na een tijdje naar de slager brengen omdat hij gek wordt van de jeuk en zichzelf helemaal kapotschuurt...

Ik heb niet de behoefte mensen in hokjes te stoppen, en hoop dat mensen dat bij mij ook niet doen...

Toch ga ook jij er voor het 'gemak' zomaar weer van uit dat 'naturals'zo erg zijn dat ze hun paard geen seme deken op doen??????
Waar komt dat toch vandaan???????

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:03

joyce B schreef:
Maar als elke vorm van dekens not-done zijn, inclusief eczeemdekens, dan wordt mijn pony dus inderdaad niet verkocht aan zo'n "natural"

Ik noem mijzelf geen natural maar wil hier toch even wat over kwijt!!!!!!!!!!

Waar schrijft een natural dat indien medisch geen deken opgaat??????

Ik zelf heb mijn grasmaaier(de shetlander want mijn ander natuurlijk gehouden paard valt niet onder de grasmaaiers Knipoog ) vanaf Maart onder een deken staan...
Alles geprobeerd maar helaas het beestje heeft ernstig zomerjeuk....hoe natuurlijk ik mijn paarden ook thuis heb staan die gaat in een dekentje.
Om on topic te blijven...ook hij word niet verkocht want in Nederland blijft hij helaas jeuken.
Ik zou hem naar hoger gelegen landen kunnen brengen maar vrees dat hij dan de salami in gaat.
Dus we smeren natuurlijke smeerseltjes en rollen hem in een deken.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:12

Nou het bevestigd maar weer wat voor zwakzinnige er tussen zitten die helemaal uit hun dak gaan bij een beetje commentaar. Echt triest....... en nee ik doe dat niet via pb ben gewoon eerlijk.
Ik vind dat naturals gedoe maar een beetje tegenstrijdig.... maarja dat is geloof ik met alles zo.

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:21

vayjoy schreef:
Nou het bevestigd maar weer wat voor zwakzinnige er tussen zitten die helemaal uit hun dak gaan bij een beetje commentaar. Echt triest....... en nee ik doe dat niet via pb ben gewoon eerlijk.
Ik vind dat naturals gedoe maar een beetje tegenstrijdig.... maarja dat is geloof ik met alles zo.
OK dan! Dit is echt een hele goede post!!
Dit draagt zoveel bij aan het topic!! Pling
Goed gedaan hoor,ga zo door.

Ik denk dat Tinkerloos zegt dat ze niet meer post en de rest via pb afhandeld omdat het niet meer bijdraagt aan de discussie hier in het topic.(net zoals de post van vayjoy trouwens)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:25

Foresttravel schreef:

Vanwaar deze conclusie?
Ook naturals kunnen met ernstige (financiële) problemen te maken krijgen waardoor het paard houden niet mogelijk is, dus die vlieger gaar sowieso al niet op.
Waarom zou het dier geen anderen op zijn rug toelaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:30

Zou ik dan wel de vraag mogen omdraaien, als niet-natural zijnde? (Of je als niet-natural je paard zou verkopen aan een natural) Of is dat offtopic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:31

Alvorens mijn reactie te geven zal ik maar vast even zeggen dat het mij niet alleen om het rijden gaat, maar ook om de hele omgang met paarden in het algemeen.

Maar als ik mijn paard (Fries) geen deken op zou doen zou ik in de winter nooit iets met haar kunnen doen. Ze zweet zich dan de pleures en vervolgens kan je uren en uren gaan stappen tot ze weer droog is (is een zweetdeken ook uit den boze btw?).
Bovendien verliest een paard zo allerlei stoffen, door elke keer zo te zweten.

Gezien een aantal naturals Fjorden/ Tinkers e.d. hebben (die een berevacht krijgen in de winter zonder deken) vraag ik mij af hoe jullie dat doen? Lachen
Ook al maak je een buitenrit, je paard gaat toch wel zweten? Ik ken paarden met een conditie van hier tot tokio maar als je met zo'n vacht gaat rijde gáán ze gewoon zweten.

Overigens rijd ik met sporen, met bit, mijn paard heeft geen ijzers maar die komen er binnenkort wel weer onder (ze staat veel voor de kar).
Indien je hier goed mee omgaat vind ik dit heus niet slecht (wat ik wel slecht vind is je paard altijd op stal houden en er alleen uithalen voor het rijden o.i.d.).

Overigens staat mijn paard de hele dag buiten met een soortgenoot, en 's nachts staan ze in een buitenstal.
Ik vind dus niet dat ik mijn paarden slecht behandel.

Mijn paard verkopen zou ik best aan een natural willen doen, maar evengoed aan een niet-natural. Als de klik er maar is, er goed met het beestje wordt omgegaan, hij niet 24/7 in een stal staat en met soortgenoten staat. En uiteraard moet je een fijn gevoel hebben bij de kopers, maar dat spreekt voorzich.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:31

Ik zal zeggen Wildwings, open een nieuw topic buiten VNA, denk dat je daar meer antwoord gaat krijgen. Ben wel benieuwd eigenlijk Lachen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:33

Wuis schreef:
Gezien een aantal naturals Fjorden/ Tinkers e.d. hebben (die een berevacht krijgen in de winter zonder deken) vraag ik mij af hoe jullie dat doen? Lachen
Ook al maak je een buitenrit, je paard gaat toch wel zweten? Ik ken paarden met een conditie van hier tot tokio maar als je met zo'n vacht gaat rijde gáán ze gewoon zweten.

Om hier antwoord op te geven, PB ik even. Ivm offtopic-reactie Knipoog