[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:15

Lijkt me heel gezellig Ja

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:17

de auto startte met veel pijn en moeite....

ik doe geen stap zonder carrotstick, mijn armpjes zijn veel te kort om paarden ver genoeg bij me weg te houden. Als je bij ons over het hek stapt, staan er meteen 7 hongerige paarden voor je neus en de emmer voer is er maar voor 1: de laagste in rang, dus alleen daarvoor heb ik de stick al hard nodig. Slaan doe ik er niet mee, ik verdedig m'n ruimte er mee.

Met lopen em rijden is hij ook onmidbaar voor mij, maar ik heb geen tijd om dat uit te leggen ..... koop maar een Parelli pakket dan wordt het glashelder Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:21

Morrie schreef:
koop maar een Parelli pakket dan wordt het glashelder Clown

Ik heb een parelli pakket, maar snap het nog steeds niet. Maar die klacht krijg ik wel vaker hoor... dat ik nooit zomaar iets aanneem Clown
Dus let maar niet op mij, ik ben gewoon een zeur...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:22

Morge allemaal,

Bokt doet vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:24

Lijkt mij ook handig, zo'n carrot stick Clown
Parelli pakket kon ik niet bekostigen ... Tenzij ik ze bij TL vandaan haal, kan ik ook wel doen; ben toch bijna jarig Cool

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:26

je bent een stuk veiliger tegen rondvliegende hoeven enbenen als je een carrotstick gebruikt, met Morrie heb ik daar geen last van, want die slaat nooit, maar als ik voor sta en ik wil de achterhand een cm naar links hebben, hoef ikm'n voeten niet te bewegen, kan ik het aanwijzen met de stick

Degene die het meest z'n voeten beweegt, is namelijk het laagst in rang: who moves who.....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:26

Over inteelt bij de friezen . Het FPS. ziet het liefst friezen met een inteelt percentage van onder de 5 procent. Toch zijn er waaghalzen die terugkruisen , en met goed succes , wat dan vervolgens goed beloont word met allelei premies.
Een stamboek met echt grote problemen qua inteelt , is van de tuigers.Welke merrie je ook hebt ,en welke hengst je daar ook opzet , je begint met minimaal 8 procent inteelt!!
En ik denk dat de groningers ook wel een probleem hebben...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:28

Norikers hebben gelukkig geen problemen met inteelt, mede doordat de hengstenkeuring zo streng is en het fokbeleid ook. Een dekhengst gaat er met 6 jaar gewoonweg al uit.....
De staat bemoeit zich er ook druk mee in Oostenrijk dus is er geld genoeg beschikbaar en de universiteit van Wenen heeft speciale mensen in dienst die dit scherp in de gaten houden ism het stamboek

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:29

Het is ook een kwestie van een goed fokbeleid he? De meeste fokkers op het moment denken enorm korte termijn en fokken allemaal met dezelfde modehengsten.
KWPN'ers ook. Die moeten allemaal groot zijn, voorbeen hoog optillen etc. Ze houden er dan even geen rekening mee dat de snelle groei bij die grote paarden nogal eens problemen oplevert (ocd bijvoorbeeld). Ook fokken ze vaak met merries met gezondheidsproblemen...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:31

Met hengsten met zomerexceem mag ook nog steeds gefokt worden omdat het niet 100% zeker is dat het overerfbaar is...
Volgens mij willen ze dit ook niet weten want dan vallen er een paar top kwpners af..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:33

ik geloof niet in de erfelijkheid van zomerexceem Ik denk dat als je alle exceem paarden van de biks afhaalt en ze flink op dieet zet het bij velen over zal gaan.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:35

Het FPS is ook hartstikke streng , zelfs zo streng dat er in Duitsland een foKvereniging op touw is gezet die alle afgekeurde hengsten alsnog goed keuren. Das een doorn in het oog van het FPS.

Wat ik graag anders zou willen zien is bv. dat ze het probleem van de seme aanpakken , maar dat doet het FPS niet!
Want ohhweee , als de hengstenhouders toch eens niet zoveel zouden verdienen....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:35

wederom de universiteit van Wenen heeft een onderzoek gedaan naar zomerexzeem bij Haflingers. Komt alleen voor bij Haflingers die geëxporteerd zijn. Hun oplossing is erg schokkend: breng ze terug naar waar ze horen (de alm) en het verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Ik adviseer het iedereen tegenwoordig die komt met een medisch probleem bij een Noriker waar ze hier niets mee kunnen: terug naar waar ze horen en nooit meer een dier importeren.
Heb inmiddels zoveel ellende gezien en gehoord, dat ik er bijna acite voor ga voeren. Heb Morrie ook al bij Parelli-Austria te koop aangeboden......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:36

Zo ken ik dr nog wel een paar... met de juiste bekapping zal er ook een stuk minder HKO voorkomen, en atrose is vaak ook veroorzaakt door een aanwijsbare oorzaak.
Zomerexzeem weten ze sowieso toch nog erg weinig over dacht ik?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:38

Ik geloof er wel in , maar ik zal nooit en te nimmer te weten komen of de hengst die ik uitzoek ook seme heeft! Die beesten staan toch altijd binnen.
Mijn achterburen hebben fjorden , oma fjord , dochter fjord , en kleindochter fjord , alledrie flink seme , en maar gewoon lekker doorfokken. Die beesten hebben nog nooit een biksje gezien in hun leven...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:40

we hebben hier 3 friezen staan, waarvan 1 met lichte exzeem. De hele zomer op het land gestaan en kreeg niks anders dan gras en ze heeft nergens last van.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:40

Morrie schreef:
wederom de universiteit van Wenen heeft een onderzoek gedaan naar zomerexzeem bij Haflingers. Komt alleen voor bij Haflingers die geëxporteerd zijn. Hun oplossing is erg schokkend: breng ze terug naar waar ze horen (de alm) en het verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Ik adviseer het iedereen tegenwoordig die komt met een medisch probleem bij een Noriker waar ze hier niets mee kunnen: terug naar waar ze horen en nooit meer een dier importeren.
Heb inmiddels zoveel ellende gezien en gehoord, dat ik er bijna acite voor ga voeren. Heb Morrie ook al bij Parelli-Austria te koop aangeboden......

Kluten zitten niet boven de 800 meter , en de meeste almen zitten hoger. Logisch dat daar de seme verdwijnt als sneeuw voor de zon...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:44

Kluten? Wat zijn dat?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:46

Visconti schreef:
ik geloof niet in de erfelijkheid van zomerexceem Ik denk dat als je alle exceem paarden van de biks afhaalt en ze flink op dieet zet het bij velen over zal gaan.

Er zijn toch wel heel erg veel aanwijzingen dat het wel degelijk erfelijk is, ik heb het daar een poosje terug nog met mijn da over gehad.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:48

Maar morrie kan toch niet vervoerd worden?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:52

Dat zijn die vervelende kleine vliegbeestjes ,de coeluoid , weet niet precies hoe je het schrijft , vandaar de naam kluten.

Als je door het gras heen loopt , dan zie je hele zwermen van die hele kleine vliegjes. Die schijnen de trigger te zijn voor het ontstaan van seme. Door speeksel , of door hun uitwerpselen.

Zomers als mijn paarden in de wei staan , zo tegen de avond , dan zie ik ze gewoon in bosjes op de paarden neerdalen en rap via een haar naar de huid kruipen...rotbeesten!!!
Doordat ze zo klein zijn kunnen ze slecht tegen wind. Vandaar dat er wel eens geopperd word , zet ze aan de kust , want daar waait het veel harder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:55

Cullicoides Knipoog . En de uitspraak ervan? Geen idee.
Kuuliekoides Clown ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:55

Ah, ik kende de naam van die dingen niet... weer wat geleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:57

Ik ken alleen de naam cullicoides, dat zijn dus ook wel 'kluten' ?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:59

Hihi , das de naam die de mensen die het zat waren om elke keer die hele naam op te schrijven , hebben gegeven aan die beestjes. Kluten is iets makkelijker schrijven... Haha! Net als seme...