de winter voor naturals

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: de winter voor naturals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:11

Tinkerloos schreef:
Hoho,niet bezweet de wei op,maar afgekoeld.
Als ze nog warm zijn vatten ze kou,dus eerst uitstappen tot ze afgekoeld zijn,en dan de wei op. Pling

Paard was al uitgestapt..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:13

Cowgirl schreef:
Ik deed de deur ook wel eens dicht hoor....gewoon omdat het in een stal altijd kan tochten.
En als die tocht op je paard komt ...nou ja dan kun je wel raden wat er gebeurd.

Als de mijnes echt zeiknat zijn gaan ze toch ook echt even onder een deken hoor. Tot de ondervacht goed droog is..dan even rollen in de bak en weer het land op.

Je hebt gelijk, het tocht ook best wel op de stal daar.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:30

pmarena, ik gebruik ook liever wol dan fleece. ik heb het idee dat het vocht er sneller doorheen slaat en op de deken gaat liggen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:21

opzich wel leuk. maarjah wij kunnen alle helemaal geen gebruik maken van de bak. wan die is veelste zwaar...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:47

Dubbelpost verwijderd...
Laatst bijgewerkt door Sees op 23-10-06 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:11

Ik ben écht nog een groentje op dit gebied. De ijslanders bij ons op stal hebben ook NOOIT een deken op maar die hebben wel al een drie keer zo dikke vacht als mijn ventje. Die zijn zelfs alweer een stukkie geschoren omdat ze het zo warm hebben. Mijn paard begint al wel aardig in zijn haar te komen en samen met die ijslanders (3) en de tink bij ons op stal is hij dan ook de enige die nog geen deken op heeft Haha!. Hij wordt nu al gruwelijk snel nat en tergend langzaam droog laat staan over een paar maanden.

Ik wil die deken zo lang mogelijk af houden maar elke keer moet ik weer slikken als ik hem op de wei zet terwijl hij hier en daar nog nat is (denk aan waar zijn singel heeft gezeten en tussen zijn voor en achterbenen. Zijn rug is dan al wel koud maar ik vraag me af of dat nu net goed is, zoals ik al eerder aanhaalde, door het zadel liggen die haren plat. Vervolgens worden ze nat en kunnen ze niet meer rechtop gaan staan, hence, warmteverlies en koude spieren (zo redeneer ik dan hè).

Ik stap mijn paard echt weer op adem hoor maar hij is met geen mogelijkheid kurkdroog te krijgen. Maar jullie zeggen dus dat dat geen kwaad kan ook al kan hij nergens schuilen in de wei?

Ik train ook in de winter gewoon door. Ook dan heb ik een uur dressuurles per week, ook dan gaan we drie uur naar buiten etc. Ik maak uiteraard tijd om mijn paard op adem te stappen maar ook ik heb niet de tijd om tot middernacht te blijven zitten totdat meneer weer helemaal droog is.

Stel, worst case scenario: ik heb mijn paard gereden en hij heeft flink zijn best gedaan dus hij is al aardig nat. Tijdens het uitstappen begint het te regenen, nu wordt dus ook zijn buitenkant nat. Ik stap hem wel op adem maar vervolgens is zijn hele lijf wel nat van de regen, ik zet hem op stal met een zweetdeken op, hij eet wat, ik wacht geduldig en na, zeg een half uur drie kwartier, haal ik de deken er weer af. Paard is al op adem maar nog niet droog uiteraard. Buiten is het inmidels al aardig koud en er giert een koud windje, het regent nog steeds en ze voorspellen sneeuw. Wat dan? Toch gewoon het land weer in ook al kan hij niet schuilen? HELLUP!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:56

@Sees:
Ik heb niet alle antwoorden hoor, maar ik zal je bericht even puntsgewijs bij langs gaan. Knipoog

Mijn eigen ervaring is dat mijn paard in deze periode (oktober) het meest zweet. Wellicht omdat ze nog volop met de aanmaak van de wintervacht bezig is, wellicht ook omdat het nu in verhouding nog best warm is (in combi met de dikke vacht). Tijdens de winter zweet ze minder en ook minder snel. Daarnaast hou ik er in de winter ook rekening mee met rijden en wil ik ook niet dat ze zeiknat wordt; dus train ik wat minder intensief (korter) en tijdens een bosrit begin ik eerder met stappen op de terugweg, zodat we langer 'uitstappen'.

Als je je zorgen maakt over de natte en platte rugharen: strijk deze dan zelf omhoog met je vingers. En/of strijk er wat zand in. Of laat je paard rollen. Dat is iig wat ik altijd doe na het rijden.

Je paard hoeft niet kurkdroog te zijn als je hem terug brengt naar de wei. Let er gewoon op dat zijn huid droog is. Dit is heel goed te zien en te voelen als je een plukje haar optilt en de huid voelt bijv. met het topje van je pink of desnoods met je onderlip.
Als de huid droog is, kan het echt geen kwaad dat de haren nog nat zijn. De vacht (de natuur) regelt het zelf heel goed (cappilaire werking) als je het z'n gang laat gaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:28

JoviBan, dank je wel voor de antwoorden Knipoog . Ik ben natuurlijk geen nitwit op paardengebied maar ik maak me wel af en toe een beetje teveel zorgen om mijn paard Bloos . We hebben helaas al een hoop ellende gehad, vandaar dat ik nu dus ook een beetje zoekende ben naar wat het beste bij ons past maar als ik dan alle andere paarden al met een deken op zie staan moet ik af en toe wel slikken als de mijne in de regen weer naar buiten gaat. Ik vind het nu overigens wel VEEL te warm is voor een deken hoor, ik denk dat de mijne er lekkerder bij staat dan de dekenpaardjes op het moment.

Misschien is het ook wel zo dat hij straks minder zweet dan nu. Hmmm, ik zal er eens op letten. Ik kan hem inderdaad altijd zelf een beetje 'opwrijven', rollen doet hij nu zelf al meer dan eerst maar meestal niet direct nadat hij terug op de wei staat.

Eerder beginnen met stappen, doe ik ook. Alleen van een uur les wordt hij gewoon erg warm. Maar goed, dat is maar een keer in de twee weken dus ook daar komen we wel overheen.

Ik vind het fijn om te horen dat het dus in principe geen kwaad kan als mijn paard hier en daar nog natte plekken heeft, als hij maar op adem is en niet warm meer is.

Wat doen jullie trouwens als je paard dampt? Een zweetdeken op totdat het dampen voorbij is? Dat deed ik eerst wel altijd maar vaak hield het dampen pas op als de deken afging en hij weer even op de wei stond.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:13

Citaat:
Wat doen jullie trouwens als je paard dampt? Een zweetdeken op totdat het dampen voorbij is? Dat deed ik eerst wel altijd maar vaak hield het dampen pas op als de deken afging en hij weer even op de wei stond.

Dampen is niets meer als water dat verdamt.

Als het paard in de regen heeft gestaan en je zet hem binnen kun je het soms ook al zien.

Mijn paarden rollen nog wel eens in de bak...als ze daarna nog even een partijtje gaan stoeien dampen ze ook. Dan blijven ze gewoon buiten.

Als ze nou na intensiefe arbeid dampen toch even een dun dekentje op.(een hele fijne maas deken zodat de warmte wel weg kan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:04

Zelfde hier Lachen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:26

Ik stap Quint op de terugweg naar huis op adem(ik rijd amper in de bak, enkel in het bos) en na het afzadelen geef ik hem ruim hooi in de schuilstal.
Hij is dan nog flink bezweet en kan zelf kiezen of hij naar buiten gaat om te rollen/dutten of zijn hooi opsnacked.
Hij staat dan wel in het bos beschut onder de bomen maar ik heb hem al een jaartje of 4 geen zweetdeken of wat opgedaan...ongacht de buitentemperatuur.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:50

Wow Cars, het zal nog wel even duren voordat ik dat durf denk ik. Ik heb vanavond les een uur lang en dan zullen we eens zien hoe erg hij zweet en hoe lang het duurt voordat het droog is. Het is nu natuurlijk nog warm genoeg. De echte 'oh jee wat nu situaties' moeten nog komen als het echt gaat vriezen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:56

Anouar vind het altijd heerlijk om in het zand te rollen als hij bezweet is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:11

Ik spuit Keet in de zomer opzettelijk nat en laat der dan in het zand rollen, scheelt een hoop vliegen!

In de winter rolt ze niet zo. Wel ligt ze heel veel (als het stro helemaal schoon is dan).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:20

Anouar ziet eruit als een varkentje Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:31

dat varken van mij ligt gewoon in bagger te pitten..... en te rollen, die zit echt nergens mee..... ik wel overigens.....

Afbeelding

ik lig als het 's nachts regent wakker en maak me zorgen......

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:32

Ik denk elke avond: morgen ga ik hem een regendeken op doen.
's Ochtends denk ik: Nee, toch maar niet.
Maar met die gedachte slaap ik wel lekker Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:38

Ik ben gelukkig helemaal van het wel-niet-regendeken-gepieker af. Knipoog
Het eerste jaar zonder deken was mijn paard nog gevoelig voor veel regenval. Maar inmiddels gelukkig niet meer. Dat scheelt weer veel zorgen en gedub; regen terwijl het niet voorspeld was en geen regendeken op, droog terwijl wèl regen voorspeld was en onnodig een regendeken op, etc... Haha!
Geweldig ook om te weten dat ze dermate gesterkt is dat ze de regen prima aankan en zelfs (en daarom ook) niet meer baalt van de regen.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:39

pmarena schreef:
Zweetdekens vind ik ook een beetje dubbel.

Ik kan me voorstellen als je in de kou thuiskomt met een bezweet paard (ongeschoren) , dat je hem dan een deken op doet met het idee dat je dan de kou van het paard houdt en dat de deken het vocht op kan nemen.

Aan de andere kant : je wilt dat het dier afkoelt en droog wordt.
Is het dan niet onlogisch om er een deken op te leggen die het paard juist warm houdt en de lucht ook van het paard houdt ? Normaal zou het paard al stomend vocht afgeven aan de lucht , ligt er een deken op dan is het als een pan met een deksel , slaat het vocht weer terug op de vacht want niet alles kan zo snel weg als in de open lucht....

Of is het dan maar zo dat je een deken oplegt om te zorgen dat het paard niet TE SNEL afkoelt , en in de hoop dat de deken het vocht als het ware uit je paard trekt ?

Met niet te snel afkoelen ben ik het wel eens , dat is voor mij de reden waarom ik bij erge kou een bezweet paard een dun fleecedekentje op zou leggen. Maar ik geloof nooit dat hij eerder droog is onder een wat vacht-verstikkend dekentje dan zonder deken waar hij gewoon vocht direcht aan de lucht kwijt kan Lachen

Mijn arabier blijft deze winter ook 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid en zonder deken. Ik ben ervan overtuigd dat een door mensen geproduceerde deken minder goed werkt dan zijn eigen vacht en daarom doe ik geen deken op. Een zweetdeken gebruik ik wel in de winter want ik heb gemerkt dat dat echt nodig is. Mijn paard heeft een gevoelige rug en vat snel kou op zijn rugspieren. Na het rijden gaat daarom het zadel eraf en stap ik uit met een zweetdeken om te zorgen dat de spieren op zijn rug netjes gelijkmatig afkoelen. Na een tijdje stappen gaat de zweetdeken er weer af en blijf ik nog even doorlopen, daarna zet ik hem pas stil.

Als het regent dan rij ik niet want ik heb geen zin om een zadel op zijn natte rug te leggen. Na het rijden kan hij normaal gesproken even bijtanken op stal en als hij weer zijn gewone temperatuur heeft dan gaat hij halfdroog weer de wei op.

Bij ons op stal gaan de meeste paarden in de winter wel 's nachts op stal en ik moet zeggen dat ik het inderdaad ook moeilijk vind om hem bij hoosbuien niet op stal te zetten. Tot nu toe heb ik mezelf tegen kunnen houden maar ben benieuwd of ik dat de hele winter vol ga houden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:49

Met Keet zit ik er eigenlijk niet meer zo mee.
Eén dag heeft dat duideijk gemaakt, ik stond in m'n regenpak voor het weiland, links van me waren de schuilstallen waar de 3 Arabieren, 2 Shetlanders en ezel stonden te schuilen en ergens ver achterin ging ik Katie halen, die met der kont in de wind stond te grazen.
Zelfde geldt voor sneeuw, daar gaat ze in liggen rollen. Alleen wind vindt ze minder, wordt ze iig altijd er druk van.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:56

He leuk topic dit...ik ben geen echte natural maar ik heb wel een beetje neigingen...
Ga dit even volgen...zeker de winter dingetjes, altijd interessant Knipoog

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:58

JoviBan, ok maar je paard heeft dus wel even nodig gehad om te wennen aan het hele niet-deken-leven? Hoe heb je dat opgelost en wat merkte je dan aan hem? Was hij sneller stijf cq snotterig bijvorrbeeld?

Ik rijd wel gewoon als het regent omdat hij dan na het rijden tenminste droog is (wij hebben de luxe van een binnenbak Haha! ). Bovendien ben ik van mening dat niets beter werkt tegen de kou dan...juist...arbeid!!

Morrie, leuk hè, zo'n bonte? Ik ken er nog zo een die zich vre-se-lijk smerig maakt

Afbeelding

Dit is wel een telefoonfoto dus misschien niet zo duidelijk.

Ik borstel al veel minder nu (resultaat een nóg viezer paard) en gisteren stonden zijn haren al iets meer overeind dan de dagen ervoor (waarschijnlijk door de regen) waardoor hij er helemáál uit zag als een teddybeer.

Weet je wat het is, ik wil wel zoveel mogelijk proberen de natuur na te bootsen maar er is een limiet aan wat ik kan (en wil). We staan op een pensionstal dus moeten roeien met de riemen die we hebben. Dit betekent, 's nachts op stal en biks daarentegen probeer ik de dingen waar ik wèl invloed op heb zoveel mogelijk natuurlijk te houden, dus barefoot, NB en misschien in de toekomst compleet bitloos...Ik wil alleen niet dat mijn paard de dupe wordt van mijn inschattingsfouten hihi. We hebben al behoorlijk wat ellende gehad en hebben al veel DA's versleten in drie jaar tijd en ik wil nu gewoon dat hij eens gezond blijft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:29

Zwart is ook niet de beste kleur die je treffen kunt; Iéder stofje zie je Haha! !
Keet is heel schoon en zal nooit in de modder rollen ofzo, enkel in het zand voor de vliegen. Alleen voor de schoonheidsslaapje in de ochtend moet ze wel in de natte wei liggen, krijgen je van die fijne plakkaten op der kont Cool :
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:52

Sees schreef:
JoviBan, ok maar je paard heeft dus wel even nodig gehad om te wennen aan het hele niet-deken-leven? Hoe heb je dat opgelost en wat merkte je dan aan hem? Was hij sneller stijf cq snotterig bijvorrbeeld?

Ja, ze heeft wel even nodig gehad om te 'harden'. Ze was altijd stal en deken gewend.
Kou en regen kon ze op zich wel tegen hoor, alleen die stromende plensregen uren achter elkaar, daar kreeg ze het toen nog koud van (dus niet van buien waar tussendoor het telkens even droog is). Dat was het eerste jaar zonder winterdeken. Dat jaar was het voor mij dus heel vaak dubben en zorgen maken. Gaat het regenen? Erg? Of buien? Moet ze een deken op? Of kan ze zonder? Etc. Dit was met name ná de winter, beginnend voorjaar, toen ze haar wintervacht al zo goed als kwijt was. Het jaar daarop ging het helemaal probleemloos en ze is nu echt beresterk wat dat betreft.
Sinds ze van de dekens af is en niet meer binnen staat, is ze nooit meer verkouden geweest. Het eerste jaar dat ik haar had, stond ze veel binnen mèt deken op, en toen liep ze dikwijls te snotteren, te kuchen en te tranen. Maar nu ze alleen nog buiten leeft, heeft ze van dat alles geen last meer. Het buitenleven is echt veel gezonder! Paarden zijn er uiteindelijk ook op gebouwd. Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:58

Citaat:
Zwart is ook niet de beste kleur die je treffen kunt; Iéder stofje zie je

ik heb een zwarte auto... weet er alles van, die auto van mij ziet er net zo uit als de foto van de kont van jouw paard.....
we hadden laatst een paard in de sloot en toen ie eruit was, schudde ie zich uit naast mijn auto Clown