Tinkerloos schreef:Hoho,niet bezweet de wei op,maar afgekoeld.
Als ze nog warm zijn vatten ze kou,dus eerst uitstappen tot ze afgekoeld zijn,en dan de wei op.
Paard was al uitgestapt..
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tinkerloos schreef:Hoho,niet bezweet de wei op,maar afgekoeld.
Als ze nog warm zijn vatten ze kou,dus eerst uitstappen tot ze afgekoeld zijn,en dan de wei op.
Cowgirl schreef:Ik deed de deur ook wel eens dicht hoor....gewoon omdat het in een stal altijd kan tochten.
En als die tocht op je paard komt ...nou ja dan kun je wel raden wat er gebeurd.
Als de mijnes echt zeiknat zijn gaan ze toch ook echt even onder een deken hoor. Tot de ondervacht goed droog is..dan even rollen in de bak en weer het land op.
Citaat:Wat doen jullie trouwens als je paard dampt? Een zweetdeken op totdat het dampen voorbij is? Dat deed ik eerst wel altijd maar vaak hield het dampen pas op als de deken afging en hij weer even op de wei stond.
pmarena schreef:Zweetdekens vind ik ook een beetje dubbel.
Ik kan me voorstellen als je in de kou thuiskomt met een bezweet paard (ongeschoren) , dat je hem dan een deken op doet met het idee dat je dan de kou van het paard houdt en dat de deken het vocht op kan nemen.
Aan de andere kant : je wilt dat het dier afkoelt en droog wordt.
Is het dan niet onlogisch om er een deken op te leggen die het paard juist warm houdt en de lucht ook van het paard houdt ? Normaal zou het paard al stomend vocht afgeven aan de lucht , ligt er een deken op dan is het als een pan met een deksel , slaat het vocht weer terug op de vacht want niet alles kan zo snel weg als in de open lucht....
Of is het dan maar zo dat je een deken oplegt om te zorgen dat het paard niet TE SNEL afkoelt , en in de hoop dat de deken het vocht als het ware uit je paard trekt ?
Met niet te snel afkoelen ben ik het wel eens , dat is voor mij de reden waarom ik bij erge kou een bezweet paard een dun fleecedekentje op zou leggen. Maar ik geloof nooit dat hij eerder droog is onder een wat vacht-verstikkend dekentje dan zonder deken waar hij gewoon vocht direcht aan de lucht kwijt kan
Sees schreef:JoviBan, ok maar je paard heeft dus wel even nodig gehad om te wennen aan het hele niet-deken-leven? Hoe heb je dat opgelost en wat merkte je dan aan hem? Was hij sneller stijf cq snotterig bijvorrbeeld?
Citaat:Zwart is ook niet de beste kleur die je treffen kunt; Iéder stofje zie je